✍ احمدحسین شریفی
🔻«خودسازی» نه تنها مقدم بر «دیگرسازی» و «جامعهپردازی» است، بلکه راحتتر از آنها هم هست.
🔸کسی که نتواند از عهده اصلاح خود برآید، هرگز نمیتواند دیگران را اصلاح نماید.
#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ؛
هر كس خودش را اصلاح نكند، نمىتواند ديگران را اصلاح نمايد.»
#اخلاق
#خودسازی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡در محضر قرآن
◻️«ترس ذلتآور» و «ترس عزتبخش»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️از نگاه قرآن کریم، دو نوع ترس داریم:
1️⃣«ترس نیروکش»، «عقبران» و «ذلتآور»؛ این همان ترسی است که شیاطین به دوستان و مریدان خود القاء میکنند؛ آن را از مقاومت میترسانند؛ هراس از اقدام شجاعانه و غیورانه دربرابر طواغیت را در دل آنان میافکنند؛ و در عوض، آنان را به تسلیم شدن و بالا بردن پرچمهای سفید دربرابر دشمنان دین تشویق میکنند! «إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ»(آلعمران، ۱۷۵)
ایجاد این نوع ترس، از مهمترین راهبردهای شیطان بوده و هست.
البته این راهبرد شیطانی در دل مؤمنان اثر ندارد؛ شیطان فقط میتواند چنین ترسی را در دل دوستان خود ایجاد کند و نه مؤمنان: «يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ».
2️⃣«ترس نیروبخش»، «حرکتزا» و «عزتآفرین»؛ این همان ترسی است که مؤمنان دارند؛ ترس از کوتاهی در انجام تکلیف؛ ترس از تعلل در دفاع از دین؛ ترس از تزلزل در برابر دشمنان خدا: این همان ترس ممدوحی است که خدای متعال از مؤمنان میخواهد چنین ترسی را در دل خود افزون کنند: «فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آلعمران، ۱۷۵).
#ترس
#مقاومت
#قرآن
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️صبر و ظفر هر دو دوستان قدیماند
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در روایتی از #پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله چنین نقل شده است:
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مَعَالِیَ الأُمُورِ وَ یَکرَهُ سَفسَافَهَا؛
خداوند متعال كارهاى والا و شريف را دوست دارد و كارهاى پست و حقير را خوش ندارد
این حدیث بدان معناست که خداوند دوست دارد بندگانش آرمانهای بلند و اهداف متعالی داشته باشند. به کم راضی نباشند. اهداف نزدیک و دمدستی را دنبال نکنند. قلهها را ببینند. به دنبال فتح قلهها باشند. همواره افقهای دوردست را نگاه کنند. خود را برای فتوحات بزرگ آماده کنند. به امور پست و حقیر اکتفا نکنند. تنگنظر و نزدیکبین نباشند. به جادههای همواره دلخوش نباشند.
و در حدیثی از #امیرمؤمنان علیه السلام آمده است که راه دستیابی به آرمانها و اهداف بلند، «صبر و بردباری» است:
بِالصَّبرِ تُدرَکُ مَعَالِی الأُمُور؛
با صبر است كه امور والا فراچنگ آيند.
استقامت و پایداری راه پیروزی و رستگاری است. از سنتهای حاکم بر این جهان آن است که بدون تحمل سختیها، وصول به قلهها ممکن نیست. برای رسیدن به قلهها باید راههای باریک و پرخطر را پیمود. پستی و بلندیهای کوهها و تپهها را طی کرد. با حرکت در مسیر مستقیم نمیتوان به قله رسید. راه را باید زیگزاگی پیمود.
در حکمتی دیگر از امیرمؤمنان چنین میخوانیم:
لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ؛
انسان شكيبا، پيروزى را از دست نمىدهد، هر چند زمان آن طولانى شود.
#صبر
#مقاومت
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️راه کنترل فرافکنی در سازمانها
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فرافکنی و خودپاکیزهبینی و دیگران را مقصر دانستن، یکی از رذایل شایع در سازمانها (به ویژه سازمانهای دولتی) است.
یکی از راههای زدودن این رذیله و گرفتن بهانه از دست فرافکنان، تعیین دقیق وظایف و مأموریتها و مسؤولیتهای تکتک کارکنان و پاسخگو کردن آنان نسبت به وظایف محوله است.
#امیرمؤمنان علیه السلام در نامهای که خطاب به امام حسن علیه السلام، چنین توصیه میکند:
اجْعَلْ لِكُلِّ إِنْسَانٍ مِنْ خَدَمِكَ عَمَلًا تَأْخُذُهُ بِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَحْرَى أَنْ لَا يَتَوَاكَلُوا فِي خِدْمَتِكَ؛
براى هر يك از خدمتگذارانت كار معينى قرار ده كه او را در برابر آن مسئول بدانى، زيرا اين سبب مىشود آنها كارهاى تو را به يكديگر وا نگذارند (و از زير بار مسئوليت شانه تهى نكنند)
#مدیریت
#فرافکنی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡زمینهسازی برای ظهور
دستنوشتههای بالا، پرسش مکتوب مرحوم محمدنبی حبیبی (دبیر کل سابق حزب مؤتلفة اسلامی) و پاسخ مکتوب مرحوم عسگر اولادی (دبیر کل اسبق حزب مؤتلفه) درباره محتوای سخنان امام خمینی در سال ۱۳۴۱ درباره هدف از مبارزه با رژیم طاغوت (در آن جو خفقان و رعبآوری که ساواک سایه به سایه انقلابیون را تعقیب میکرد و اجازه هیچ حرکتی به آنان نمیدهد):
«مبارزه ما سه مرحله دارد:
۱. اسلامی کردن ایران؛
۲. اسلامی شدن جهان اسلام؛
۳. جهانی شدن اسلام.
و آن روز است که محضر مولی عرض میکنیم: مولای ما جهان آمادهی قدوم مبارک شماست».
زمان: منزل امام خمینی، دهه آخر اسفند ۱۳۴۱ ساعت ۱۱ شب.
(بعد از غائلة انجمنهای ایالتی و ولایتی که مراجع و علما در مقابل نظام شاه ایستادند)
#انقلاب
#امام_خمینی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️«هوش مصنوعی»، «عدالت اداری» و «پرداخت عادلانه حقوق و مزایا»؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بر اساس همه وضعیتسنجیهای مختلفی که در ادارات و سازمانهای دولتی انجام گرفته و میگیرد، بهرهوری و میزان ساعات مفید کار در میان کارکنان بخش دولتی، بسیار پایینتر از حد انتظار است. در این جهت، جزء بدترینهای دنیا هستیم!
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای محترم هیئت دولت شهید رئیسی ضمن بیان این ضعف مهم در مدیریت کشور، نسبت به اصلاح این وضعیت «دستور صریح» صادر کردند:
«یکی از مواردی که ما دچار ضعف بهرهوری هستیم همین نیروهای کارمندی دولتی هستند که کار مفیدشان در طول هفته خیلی محدود است، چند ساعت بیشتر نیست. این همین کاهش بهرهوری است در مورد نیروی انسانی. اینها باید اصلاح بشود.» (۱۰/ بهمن/ ۱۴۰۱)
متأسفانه در اغلب سازمانهای دولتی، نگاه کارکنان به مدیران و مسؤولان ارشد دولتی نیز نگاهی طلبکارانه و مطالبهگرانه است؛ دائماً از حقوق و مزایای پایین خود مینالند! و از وضعیت موجود خود ناراضیاند. کمتر کسی را میتوان یافت که در اندیشه انجام وظایف و تکالیف و مسئولیتهای قانونی خود باشد؛ غالباً در اندیشه دریافت حقوق و مزایای بیشتر و بیشترند. [البته در اینجا هیچ موضعگیری نسبت به اینکه حقوق فعلی کارکنان بخشهای دولتی مناسب است یا خیر ندارم]
به هر حال، همگان میدانیم که تداوم چنین وضعیتی شایسته کشور نیست.
چارهای جز اصلاح آن نداریم.
باید بهرهوری را بالا برد.
باید از نیروی کار استفاده بهینهتری کرد.
و همچنین باید حقوق و مزایا به صورتی عادلانه و منصفانه و در ازای کار مفید پرداخت شود.
اما علیرغم این علم و آگاهی، مع الاسف قوانین اداری به گونهای تدوین شدهاند که حقوق و مزایای کارکنان در ازای کارآیی و کارآمدی و انجام کار مفید پرداخت نمیشود بلکه بر اساس رتبه و پایه و پست پرداخت میشود!
♦️اگر ارادهای جدی برای اصلاح این وضعیت و تحقق عدالت اداری باشد، به نظر میرسد با طراحی نرمافزارهایی هوشمند در موضوع سنجش عملکرد یکایک کارکنان دولتی، بتوان حقوق و مزایای افراد را ماهانه و بر اساس کارکرد و کارآیی آنان پرداخت کرد؛ و نه به صورتی ثابت و دائمی حتی با علم به ناکارآمدی افراد!
#مدیریت
#بهرهوری
#عدالت
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔻به منتقدان نقش مقالهنویسی در تولید علم عرض میکنم:
اولاً، علیرغم همه اقدامات انجام شده، هنوز وضعیت کمیت مقالات بینالمللی ما چندان قابل قبول نیست؛ کمتر از یک به یک است که باید یک به یک و نیم باشد.
ثانیاً، «تولید علم»، پایه «تولید فناوری» است؛ مگر میشود تولید فناوری خود را بر پایه و وابسته به تولید علم دیگران کرد. (به ویژه فناوریهای فرهنگی و نرم)
ثالثا، تولید علم و تولید فناوری را نباید در تقابل با هم قرار داد؛ این دو مکملاند.
#پژوهش
#تولید_علم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡در محضر قرآن:
◻️دستبرد در آرمان؛ راهبرد شیطان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرط یا پیشنیاز حتمی فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی داشتن آرمانی متعالی و ساماندهی همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی در جهت آن آرمان متعالی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، آرمان، به مثابه خطی روشن و افقی واضح است که میتواند جهت زندگی فرد و جامعه را مشخص کند.
#امام_کاظم علیه السلام در حدیثی میفرماید: «الشِّیعَةُ تُرَبَّی بِالأَمَانیّ؛ شیعه به وسیله آرمانها و آرزوها (آرزویهای واقعبینانه و درست) رشد و پرورش مییابد».
به دلیل اهمیت و نقش جدی آرمانها در حرکت فردی و اجتماعی است که یکی از راهبردهای دائمی و شگردهای مستمر شیطان در مواجهه با دعوت پیامبران، ایجاد انحراف در مسیر دعوت آنان، از راه مقابله با آرمانهای پیامبران بوده است:
«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبلِکَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّی أَلقَی الشَّیطانُ فی أُمنِیَّتِهِ فَیَنسَخُ اللَّهُ ما یُلقِی الشَّیطانُ ثُمَّ یُحکِمُ اللَّهُ آیاتِهِ وَ اللَّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ؛(حج، ۵۲) هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو میکرد و طرحی برای پيشبرد اهداف الهىِ خود میریخت، شيطان در آن دسیسه میکرد و با آن مقابله مینمود؛ امّا خداوند القائات شيطان را از ميان مىبرد، سپس آيات خود را استحكام مىبخشد؛ و خداوند دانا و حكيم است.
این آیه شریفه، بیانگر اصلیترین دکترین شیطان در مواجهه با جبهه حق، و البته بیانگر سنت الهی خنثیسازی برنامههای شیاطین است.
الان هم همینگونه است. از مهمترین راهبردهای جنگ نرم دشمنان علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، ایجاد تحریف در آرمانهای انقلاب یا القای ناامیدی نسبت به وصول به آنها یا توهمی و تخیلی خواندن آنها و ... است. مع الاسف، چنان شکافی میان آرمانهای خمینی کبیر و عدهای از مدعیان انقلابیگری ایجاد شده است که به تعبیر یکی از نویسندگان عزیز «اگر برخی عبارتهای امام خمینی را بخوانیم اما نگوییم که از ایشان است، مخاطبی که حتی ممکن است انقلابی نیز باشد، قادر نیست آنها را بپذیرد.» و همه اینها نیز البته با نام عقلانیت سیاسی و عقلانیت اجتماعی انجام میگیرد!
#قرآن
#آرمان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡الهیات ورزش
◻️چند پرسش پژوهشی، به مناسبت هفته تربیت بدنی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مسأله ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی، از مسائل چند وجهی و چند بعدی است. مسائل بسیار متنوع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، جسمی، روحی، اخلاقی و دینی دارد. مع الاسف محققان و پژوهشگران ما نیز کمتر به این مهم پرداختهاند.
علیرغم آنکه وزارتخانهای برای این منظور با عنوان «وزارت ورزش و جوانان» تشکیل شده است و ساختاری عریض و طویل نیز برای آن شکل گرفته است، سوگمندانه باید گفت در عرصه اخلاق و فرهنگ ورزش کاملاً منفعلانه عمل میکنیم.
در این زمینه سخن برای گفتن و مسأله برای طرح کردن فراوان است.
در این مختصر چند پرسش پژوهشی را برای علاقمندان به پژوهشهای کاربردی و پژوهش در عرصه نیازمندیهای کشور، مطرح میکنم. امیدوارم مفید و مؤثر واقع شود:
یک. رابطة ميان نظريات اخلاق هنجاري و اخلاق ورزش چگونه است؟ فی المثل، «غايتگرايی» چه مدلي از اخلاق ورزش را پديد میآورد؟ «وظيفهگرايی» چه نوع مدلی از اخلاق ورزش را شکل میدهد؟ و «فضیلتگرایی» چطور؟
دو. اصول اخلاقی حاکم بر ورزش و ورزشکاران را از کجا بايد به دست آورد؟
سه. آيا موازين اخلاقی در ورزشهای قهرمانی با ورزشهای غيرقهرمانی متفاوت است؟ مثلاً آيا میتوان خطای عمد را در ورزش قهرمانی موجه دانست؟
چهار. حدود و ثغور «جوانمردی در ورزش» تا کجا است؟ زمانی که بازيکن تيم مقابل يا ورزشکار مقابل ما دچار مشکل جسمی میشود وظيفهی اخلاقی ما چيست؟ آيا در همهی شرايط بايد بازی را متوقف کنيم؟
پنج. جايگاه «خشونت در ورزش» تا کجا است؟ اگر در جايی بکارگيری خشونتی جزئی موجب پيروزی تيم ما و در نتيجه شادی يک ملت شود، آيا کاری غيراخلاقی صورت گرفته است؟
شش. جايگاه «مکر و حيلهگری و فريبکاری در ورزش» تا کجا است؟ آيا ورزش نيز همچون جنگ است که فريبکاری در آن موجه است؟ آيا میتوان گفت که مکر و حيلهگری در ذات برخی از ورزشهای قهرمانی نهفته است و اگر کسی مکار و حيلهگر نباشد هرگز نمیتواند ورزشکاری حرفهای شود؟ يا آنکه مکاری و فريبکاری جزء تدبير تلقی میشود؟
هفت. در صورت انجام خطايی بر روی حريف که منجر به نقص عضو او يا معيوب شدن عضوی از اعضای بدن او شود، وظيفهی اخلاقی چيست؟
هشت. آيا میتوان با ورزشکار به عنوان يک کالا معامله کرد و او را مورد خريد و فروش قرار داد؟
نه. آيا ورزشکاران میتوانند خود را به عنوان برچسب يا مارکی برای فروش در معرض کارخانهداران و توليد کنندگان قرار دهند؟ به عنوان مثال، به عنوان برچسب فروش نوعی مواد روانگردان يا نيروزا يا مواد مخدر؟
ده. آيا يک ورزشکار بايد کاملاً تسليم باشگاه ورزشی خود باشد؟ روابط ميان ورزشکاران و صاحبان باشگاه و مديران فنی و مربيان به چه صورت بايد باشد؟
یازده. ارتباط ورزشکار با داور يا کميتهی داوران به چه صورت بايد باشد؟
دوازده. وظايف اخلاقی هواداران و تماشاچيان، به هنگام برد یا باخت تیم یا ورزشکار محبوبشان چيست و چگونه باید باشد؟
#ورزش
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️نفوذ و نفاق جریانی در خاستگاه انقلاب!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفوذ و نفاق گاهی فردی است و گاهی جریانی. مصادیق و موارد نفوذ فردی در تاریخ اسلام و انقلاب فراوان بوده و هست. فردی را با چهرهای بزککرده داخل مجموعهای نفوذ میدهند و او به صورتی ناپیدا، اهداف دشمن را دنبال میکند.
اما خطرناکتر از نفوذ و نفاق فردی، «نفوذ و نفاق جریانی» است. نفوذ جریانی یعنی نفوذ از طریق «شبکهسازی» در میان ملت یا در میان نخبگان و تأثیرگذاران جامعه. اینان به دنبال تغییر باورها، ارزشها و آرمانهای جامعهاند. به تعبیر مقام معظم رهبری منظور از نفوذ جریانی یعنی اینکه «در درون نظام اسلامی یک مجموعهای به قصد ضربه زدن و مخالفت کردن و توطئه کردن، زیر پوشش حق بجانب بوجود بیاید، بدون اینکه این شجاعت را داشته باشند که صریحاً اعلام کنند ما دشمنیم.» نفوذیان جریانی، به دلیل وجود افرادی خوشنام و بعضاً خوشسابقه یا دارای شکل و شمایلی گمراهکننده در میان آنان، میتوانند سادهلوحان و سادهاندیشان را فریب داده و عقبهای فکری و حمایتی برای دشمنان تابلودار جامعه باشند.
مع الاسف چنین جریانهایی در بخشهای مختلف تصمیمسازی و بعضاً تصمیمگیری کشور نفوذ کردهاند. حتی در حوزههای علمیه هم نفوذ کردهاند و در لباس روحانیت شیعه، و در پایگاه انقلاب اسلامی یعنی قم مقدس، علناً فعالیت میکنند. وقاحت برخی از آنان به جایی رسیده است که ناباورانه، به دفاع از صهیونیستهای جنایتکار پرداخته و دنبال به رسمیت شناختن سگ هار آمریکا، صهیونیستهای خونآشام و کودککش و جنایتکار هستند!
#نفاق
#نفوذ
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
◻️آشکارگر نفوذ و نفاق!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رحمت و رضوان الهی بر مرحوم آیتالله حائری شیرازی باد که چند دهه قبل با قاطعیتی عجیب گفته بود:
«اسرائیل از مقدمات ظهور است؛ آمده تا شرکهای خفی در او حل شود. کسانی که به ظاهر مسلمانند و در باطن مشرکند نمیمیرند مگر اینکه با اسرائیل بیعت کرده باشند؛ اسرائیل آمده بیعت بگیرد. شرک پنهان عالم اسلام را اسرائیل آشکار میکند. اگر در عمق اروپا و آمریکا یا حتی در درون اسرائیل، پاکی هست بالاخره از صفوف آنها خارج خواهد شد و به ما خواهد پیوست و اگر در درون خانههای ما ناپاکی وجود داشته باشد بالاخره از بین ما خارج خواهد شد و به آنها خواهد پیوست. این قرار ما با آنهاست.»
♦️و اکنون (در میانه این همه جنایت بیسابقهای که این رژیم ددمنش علیه مردم غزه و لبنان مرتکب میشود) میبینیم که حتی در درون حوزههای علمیه نیز عدهای هر چند انگشتشمار و منزوی از متلبسین به لباس روحانیت، در تقابلی آشکار با همه موازین و آموزههای اسلامی و شیعی، تقاضای به رسمیت شناختن غاصبان مسجد الاقصی و زندگی مسالمتآمیز در کنار این سگ هارِ وحشی را دارند!
#نفاق
#نفوذ
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🟡الهیات ورزش (۲)
◻️رابطهی جهانبينی و ايدئولوژی با ورزش؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میدانم که در میان هیجانات ورزشی و نیازمندیهای سختافزاری برای توسعه ورزشهای قهرمانی و همگانی و دهها مسأله مربوط به مدیریت امور روزمره ورزش، کمتر کسی حوصله و البته توان تأمل بر روی مبانی انسانشناختی و الهیاتی ورزش را دارد، و حتی بسیاری از مدیران ورزشی کشور اساساً توانایی فهم چنین مسائلی را ندارند! اما از جامعه علمی و نخبگانی کشور انتظار میرود که نسبت به بنیانهای الهیاتی ورزش بیتفاوت نباشند.
به همین دلیل، به مناسبت هفته تربیت بدنی وظیفه خود دانستم که برخی از پرسشهای الهیاتی ناظر به ورزش را با خوانندگان در میان بگذارم به این امید که کس یا کسان دغدغهمندی پیدا شوند و چنین موضوعاتی را به تحقیق بگیرند.
در ادامه پرسشهایی که قبلا مطرح کردم (👈https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2987 )، برخی دیگر از پرسشهای پژوهشی را به اشتراک میگذارم.
✔️آيا ميان نوع جهانبينی و نظام ارزشی حاکم بر يک جامعه و ورزشهايی که در آن جريان دارد، ارتباطی برقرار است؟
✔️آيا میان ورزشهايی مثل ورزشهای زورخانهای در ايران، که روح حاکم بر آنها روح جوانمردی و ولايت و امامت و محبت اهل بيت علیهم السلام است با گرايشهای دينی مردم تناسبی هست؟
✔️آيا رواج ورزشی مثل يوگا در هند و کشورهايی که آيينهای هندی و بودايی در آن رواج دارد با اعتقادات آنها ارتباطی دارد؟
✔️آيا میتوان رواج ورزشهای رزمی در کشورهايی با آيين کنفوسيوسی را معلول و محصول اين آيين دانست؟
✔️به راستی چرا اسلام به يکسری ورزشهای خاص، مثل شنا، اسبسواری و تيراندازی، تأکيد کرده است؟ آيا صرفاً ضرورتها و امکانات زمان موجب چنين توصيههايی بوده است يا آنکه اين نوع ورزشها متناسب با جهانبينی و ايدئولوژی اسلام بودهاند؟
✔️و ....
#ورزش
#پژوهش
#الهیات_کاربردی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹