eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.1هزار دنبال‌کننده
300 عکس
322 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴مرداب‌های روح؛ پیام‌های بی‌بدیل درد و رنجهای زندگی 🖊احمدحسین شریفی 🔶یکی از کتابهای نسبتا خوب و مفیدی که در این ایام مطالعه کردم کتاب مرداب روح (رنج‌ها حرف‌های جذابی برای گفتن دارند) نوشته روان‌کاو معاصر و از پیروان مکتب کارل گوستاو یونگ، دکتر جیمز هولیس بود که با ترجمه خانم فریبا مقدم منتشر شده است. 🔶سخن اصلی این کتاب این است که هر کدام از ما دنبال خوشبختی و شادی و شادمانی در زندگی اینجهانی خود هستیم و آرزوی برخورداری از یک زندگی بدون رنج و گرفتاری را داریم. اما بازهم هر یک از ما به وضوح می‌دانیم که واقعیت زندگی چنین نیست. یعنی مسیر دستیابی به یک زندگی اینجهانیِ بدون رنج و تعب، نه تنها هموار نیست؛ بلکه یک مسیر بی‌نتیجه است. 🔶به تعبیر دکتر هولیس «مسیر زندگی ما اغلب اندوه‌بار و نامعلوم است. اکثر اوقات با روحیه‌ای سرشار از تاریکی ناشی از احساس گناه، اندوه، خیانت، شک، افسردگی، خشم و وحشت به سر می‌بریم.» هدف دکتر هولیس از تدوین این کتاب این است که به ما نشان دهد چگونه می‌توانیم به جایگاه و نقش تأثیرگذار رنج‌ها که وی به آنها مرداب‌های روح می‌گوید، در رشد روحی خود، پی ببریم. به اعتقاد هولیس در مرداب‌های زندگی است که هر یک از ما می‌توانیم از هدف، شأن و عمیق‌ترین معنای زندگی خود پرده‌برداری کنیم. جمیز هولیس از فرصت‌های نهفته در دل رنج‌ها و از اینکه رنج‌ها می‌توانند زیبایی‌ها روح آدمی و زیبایی‌های زندگی و اختیار و معنای زندگی را به ما نشان دهند سخن می‌گوید. 🔷البته معارف دینی و آموزه‌های اسلامی در این زمینه به مراتب عمیق‌تر و دقیق‌تر به تحلیل مسأله رنج و مصائب زندگی اینجهانی پرداخته‌اند. و این بنده هم پیشتر در فصلی از کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» به پاره‌ای از آیات و روایات در این زمینه اشاره کرده‌ام و البته جا دارد که در این موضوع یعنی در تحلیل فلسفه، الهیات و اخلاق درد و رنج کارهای عمیق‌تر کلامی و فلسفی و روان‌شناختی و اخلاقی انجام گیرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نبرد مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران 🔶مقام معظم رهبری در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۶ در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی، فرمودند: «ما در زمینه تولید محتوا نمی‌توانیم اطمینان کنیم به تصادفات و آنچه پیش می‌آید ... باید بنشینید روی این مسأله - تولید محتوا- طراحی کنید، فکر کنید.» و در ادامه مسؤولان مربوطه را به حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی ارجاع دادند و فرمودند «حوزه‌های علمیه دستشان در این زمینه واقعا باز است» 🔶بیش از سه سال است که از آن تاریخ می‌گذرد، خوب است مسؤولان مربوطه و اعضای محترم شورا به مردم گزارش دهند که برای عمل به این توصیه چه کرده‌اند؟ به کدام بخش‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و ... مراجعه کرده‌اند؟ چه پاسخی شنیده‌اند؟ 🔶و خوب است هر کدام از ما (مدعیان ولایت‌مداری) از خود بپرسیم که برای اجابت این خواسته رهبر معظم انقلاب چه کاری کرده‌ایم؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق 🔶جلسه سوم: ادامه بحث از اهمیت اخلاق و اخلاق‌پژوهی تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴معنای زندگی و سعادت 🔶موریس مترلینگ در کتاب خواندنی جهان بزرگ و انسان ترجمه جناب ذبیح الله منصوری، (ص۲۳) می‌گوید: «فقط روزی افراد بشر در کره خاک رنگ سعادت و آسایش و آرامش را خواهند دید که بدانند برای چه بوجود آمده اند و برای آنان محقق گردد که وجودشان بی فایده نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تاریخ بلدیه در ایران و اقدامات جاهلانه نخستین شهردار تهران 🖊احمدحسین شریفی 🔶حدود يکصد سال پيش در زمان احمد شاه قاجار، بلديه يا شهرداري در تهران تأسيس شده است. قبل از آن در زمان ناصرالدين شاه بلديه‌ ای اگر وجود داشت، مدیریت منسجمی نداشت. بخشی از شهرسازی به تقلید از اروپائی‌ها صورت می‌‌گرفت. خيابان لاله‌زار تهران با آب و تاب فراوان و به عنوان نماد نوگرايي و هنر ايران و البته در واقع ارمغان خودباختگي ناصرالدين شاه قاجار در سفر به اروپا، ساخته شد. احمدشاه در سال 1302 شخصی به نام سرهنگ کریم آقاخان بوذر جمهری را با حفظ سمت نظامی به کفالت بلدیه (شهرداری) تهران گمارد و به وی اختیار داد که قاطعانه به نوسازی شهر تهران بپردازد. بعد از قاجار که نوبت به پهلوی‌ ها رسید، در سال 1307 رضاخان به او درجه سرتیپی اعطا نمود و همچنان شهردار تهران نیز باقی ماند. او شخصی قلدرمآب و به شدت مرید رضاخان بود؛ به طوری که در سفر و حضر ایام را با یکدیگر می‌ گذراندند. مردی کم‌ سواد و عامی بود که فقط مختصری سواد خواندن و نوشتن داشت. با این حال ده سال ریاست شهرداري تهران را بر عهده داشت. از جمله فعالیت‌‌های او اين بود که دستور تخريب دروازه‌هاي کاشیکاری شهر تهران را صادر کرد! (باقر عاقلی، شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران، ج1، ص 314-317. ) ساخت اين دروازه‌ها کاری حکیمانه و ارزشمند بود. دروازه براي شهر، همان معناي در براي خانه را داشت. چنانکه یک خانه و خانواده هویت مستقلی دارد، شهر و اهالی آن نیز داراي شناسنامه، هويت، فرهنگ و آداب ويژه و جمعي است. دروازه‌هاي ورودي محراب‌گونه و داراي مناره بود؛ به گونه‌ ای که مسافر احساس می‌‌کرد که وارد عبادت‌گاه می‌‌شود. 🔶تا اواخر دوران قاجار، وجود صدها هزار اصله درخت، تهران را به شهر باغ‌ ها و درخت‌ ها تبدیل کرده بود و به علت وجود باغ و درخت، هزاران کلاغ، شاخ و برگ آنها را آشیانه خود کرده بودند و به همین جهت، تهران به شهر کلاغ‌ ها معروف بود. این وضع تا شروع نهضت شهرسازی توسط بوذر جمهری ادامه داشت. او به جای هر باغ و گلزار، صدها خانه و ساختمان بنا کرد و تعداد اتومبیل‌ها در شهر زیاد شد و پرندگان نیز از شهر مهاجرت کردند. (خسرو معتضد، سیاست و حرمسرا، زن در عصر قاجار، ص37) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴خودکم‌بینی و ناهنجاری‌های رفتاری 🖊احمدحسین شریفی 🔶قرآن کريم از گوش‌سپردن به سخنان اینان و پیروی از راه و روش‌ چنین افرادی پرهیز داده و مي‌فرمايد: «وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهين» (قلم، ۱۰) مَهین یعنی شخص حقیر و ضعیفی که مهار اختیار او به دست دیگران است. یعنی کسی که شخصیت مستقلی ندارد. چنین کسانی سعی می‌کند با گزافه‌گویی و سوگندهای پیاپی یاد کردن در هر کاری، بر ضعف‌ها و حقارت‌ها و عیوب خود سرپوش بنهند. 🔶يکي از علل انجام رفتارهاي نامطلوب و غیراخلاقی، اين است که انسان به جايگاه و ارزش خود واقف نباشد. خود را کوچک بشمارد. توانایی‌های خود را نشناسد یا نادیده بگیرد. در دیدة دیگران از خود چهره‌ای ناتوان و حقیر و ضعیف نمایان کند. 🔶امانوئل کانت مي‌گفت: «کسي که انسانيت را در مورد خود مراعات نمي‌کند، خود را به شيء تبديل مي‌کند. او به اين ترتيب خود را به صورت يک شيء در اختيار ديگران مي‌گذارد. هر کس مي‌تواند با او هر کاري که مي‌خواهد بکند. او براي ديگران به صورت يک حيوان درمي‌آيد و به صورت يک شيء عمل مي‌کند. ديگران مي‌توانند با او مانند سگِ خود يا اسبِ خود رفتار کنند؛ زيرا او ديگر انسان نيست؛ او خود را به شيء تبديل کرده است. او ديگر نمي‌تواند از ديگران بخواهد که انسانيت او را مراعات کنند؛ زيرا او خود انسانيت خود را کنار گذاشته است.» و کسی که خودش را برای دیگران همچون یک سگ یا چارپای گوش به فرمان و مطیع عرضه کرد، از کارهای سگ‌منشانه و حیوانی هم ابایی ندارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی 🔶چیستی‌شناسی علوم انسانی: قسمت اول @Ahmadhoseinsharifi 🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع سخنرانی: تشریح وظایف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در قبال شعار سال ۱۴۰۰ 🔶در این سخنرانی ضمن اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر تولیدی در جمهوری اسلامی ایران به تشریح مهم‌ترین 1️⃣موانع فرهنگی و علمی تولید و 2️⃣راه‌های فرهنگی و علمی پشتیبانی از تولید پرداخته شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴هنر فرهنگ‌ساز معماری و غفلت مراکز فرهنگی! 🖊احمدحسین شریفی 🔶متأسفانه مهندسان و معماران مسلمان و حتي عالمان ديني نیز نسبت به صدها روايتي که در حوزه معماري و شهرسازي وجود دارد، غفلت کرده‌اند. در طول تاریخ حوزه علمیه قم، فقه معماری و شهرسازی جایگاه چندانی نداشته است. البته در چند سال اخیر برخی از دروس فقهی به این امر توجه نشان داده‌اند که در مقایسه با کتاب طهارت بسیار محدود و ناکافی است. 🔶شیخ حر عاملی در جلد پنجم کتاب «وسائل الشيعه» رواياتی را در 29 باب تحت عنوان «ابواب احکام المساکن» درباره احکام معماري و خانه‌سازي گردآوري کرده است. آیات متعددی از قرآن کریم درباره خانه و شهر و ویژگی‌‌های آنها با تعبیراتی همچون «بیت»، «مدینه»، «بلد طیب»، «مصر» سخن گفته است. با بررسی این آیات می‌‌توان معیارها و شاخص‌‌هایی را برای خانه و شهر اسلامی به دست آورد و ذهنیت متفاوتی برای معماران و مهندسان ایجاد کرد. علاوه بر این، اگر آیه و روایتی هم در این زمینه وجود نمی‌داشت، باز هم سخن از معماری اسلامی امری معقول بود. زیرا معماری، مانند همه هنرهای دیگر، متأثر از مباني جهان‌شناختي و انسان‌شناختي معمار است. بنابراین، اگر معماری معتقد به جهانبيني و ارزش‌هاي اسلامي باشد، طراحي، معماري و شهرسازي او همگي رنگ و بوي اسلامي خواهد داشت. مهم این است که پژوهش‌‌های متعددی درباره این مبانی و نحوه تأثیر آنها در حوزه‌‌های علمیه صورت گیرد. 🔶در گذشته بزرگانی چون خواجه نصيرالدين طوسي‌ و شیخ بهایی شهر، بازار و مسجد را طراحي و مدیریت مي‌کردند. در دوران حکومت صفویه، مرحوم محقق کرکي مشهور به محقق ثاني (ره) را که در اصل لبناني بود، به عنوان شيخ الاسلام به ايران دعوت کردند. او در اواسط سال 916 هجري قمري از نجف به ايران هجرت کرد. در زمان شاه اسماعيل صفوي به بسياري از شهرهاي ايران سفر کرد تا بر کارهاي شرعي و سبک زندگي مردم نظارت نماید. از جمله مسأله معماري خانه‌ها را دنبال می‌‌کرد تا بر اساس ارزش‌ها و احکام اسلامي ساخته شوند. نويسنده کتاب احسن التواريخ دربارة اقدامات محقق ثاني مي‌نويسد: وي در جلوگيري از فحشا و منکرات و ريشه‌کن کردن اعمال نامشروع مانند شراب‌خواري، قماربازي، ترويج فرايض ديني و محافظت اوقات نمازجمعه و جماعات، بيان احکام نماز و روزه، تفقد از علما و دانشمندان و رواج اذان در شهرهاي ايران و قلع و قمع مفسدين و ستمگران مساعي جميله و مراقبت‌هاي سختي به عمل آورد. (ص۲۴۹) 🔶رشد اعجاب‌آور معماري، شهرسازي، بازارسازي، مسجدسازي و ... در دوران صفويه، همگي معلول هدايت‌ها، راهنمايي‌ها و مديريت‌هاي عالمانی همچون محقق کرکي است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نمونه‌ای کوچک اما بسیار پر معنا از قدرت نرم انقلاب اسلامی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴سیلی واقعیت 🖊احمدحسین شریفی 🔶راس هریس در کتاب سیلی واقعیت در جمله‌ای حکیمانه، می‌نویسد: «ما به قدری خود را درگیر زندگی‌های پراسترس و پرمشغله کرده‌ایم که مشاهده‌ی بیشتر شگفتی‌ها را از دست می‌دهیم. به اندازه‌ی لحظاتی که درد و رنج در زندگی وجود دارد، لحظات شادی و لذت نیز وجود دارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹