eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
352 عکس
364 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸توصیه‌ای از دو علامه @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸«ایران مقاوم» در سایه اسلام، تشیع و ولایت فقیه، در کلام شهید سلیمانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴گشایش‌های همزاد با سختی 🖊احمدحسین شریفی خدای متعال امور عالم و آدم را به گونه‌ای مقدر کرده است که اگر دری را بر روی کسی ببنند، همزمان، در یا درهای دیگری برای او می‌گشاید؛ مع الاسف بیشترینه آدمیان آنقدر دل‌مشغول در بسته می‌شوند و افسوس و حسرت آن را می‌خورند که درهای گشوده شده را نمی‌بینند! فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرا (شرح، ۵-۶) این آیات نشان می‌دهد که همراه هر سختی، آسایشی و یا در پس هر سختی گشایشی و بلکه در همراه یا در پس هر سختی، دو نوع گشایش هست. در برخی از روایات چنین نقل شده است که وقتی این آیات نازل شد، پیامبر اکرم(ص) خوشحال و شادان به اصحاب خود فرمود: لَنْ يَغْلِبَ‏ عُسْرٌ يُسْرَيْنِ؛ هرگز یک سختی، بر دو آسانی غلبه نمی‌کند.» امام حسن (ع) می‌فرماید: مَا مِنْ بَلِيَّةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا نِعْمَةٌ تُحِيطُ بِهَا؛ هیچ بلایی نیست مگر آنکه به وسیله نعمتی الهی احاطه شده است. همین مضامین قرآنی و روایی توسط شاعران حکیم اسلامی با ادبیات مختلف و به انحاء گوناگون فرهنگ‌سازی شده است: (۲۳۷-۳۱۹) نخستین شاعر پارسی‌سرا، این مضمون قرآنی و روایی را چنین سروده است: درست و راست کُناد این مَثَل خدای ورا اگر ببَست یکی در ، هزار در بگشاد همین مضمون را (۳۵۷-۴۴۰) نیز نقل کرده‌اند که گفته باشد: ایزد هرگز دَری نبندد بر تو تا صد دیگر به بهتری نگشاید حکیم شرف‌الزمان ابومنصور عضدی تبریزی، از شاعران قرن پنجم (درگذشته سال ۴۶۵ق) همین مضمون را چنین بیان می‌کند: ایزد همه ساله هست با مردمِ راد بر مَرد دَری نبست تا دَه نگشاد ما را بَدَلِ خاربُنی، سَروی داد بَرداشت چراغَکیّ و شَمعی بنهاد مصلح‌الدین شیرازی نیز همین مضمون را چنین زیبا و دلنشین به نظم درآورده است: خدای ار به حکمت ببندد دری گشاید به فضل و کرم دیگری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تربیت «انسان» یا ...؟ 🖊احمدحسین شریفی کسانی که به جای توجه به تربیت دینی و اخلاقی فرزندان خود، هم‌ّ و غم‌شان جایگاه علمی و اقتصادی فرزندانشان است، خوب است به خانه‌های سالمندان سری بزنند؛ سالخوردگانی را خواهند دید که همّ و غم‌شان صرفاً تربیت پزشک و مهندس و تاجر و ... بود و نه «انسان». نمی‌گویم «به جای»، اما دست‌کم «به اندازه» نگرانی برای تحصیل و شغل فرزندان خود، لازم است نگران غیرت و معرفت و ایثار و دیانت و اخلاق آنان باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«معنویت فاطمی» و «فعالیتهای سیاسی» 🖊احمدحسین شریفی حضرت زهرا سلام‌الله علیها در امور سیاسی و اجتماعی حضوری بسيار فعال و بي‌نظير داشت. «معنويت فاطمي» عين «سياست» و دخالت در مسائل اجتماعي و مديريتي و اقتصادي و امثال آن است. حضرت زهرا(س) دربرابر مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه نه تنها دلنگران بود و حساس، بلکه در کنار «جهاد تبیینی» و روشنگری‌های علمی و نظری، برای اصلاح امور تا پای جان به اقدام عملی هم پرداخت. او بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص)، از هیچ کوششی در جهت بازگرداندن «مدیریت جامعه» به ریل و مسیر اصلی خود یعنی «ولایت»، دریغ نکرد. عالمانه و مستدل از جایگاه «امامت» و ولایت دفاع کرد. در جمع صحابه پیامبر سخن گفت و روشنگری کرد. عدم لیاقت خلیفه اول و دوم برای جانشینی پیامبر اکرم(ص) را اثبات کرد. چنین نبود که بگوید جرح و تعدیل امور اجتماعی و سیاسی و مدیریت جامعه ربطی به من ندارد و من فقط وظیفه دعا و دعاگویی برای مسلمین را برعهده دارم! آن حضرت، در ضمن «خطبة فدکيه» به تبيين جايگاه ولايت و نقش اهل بيت در نظام خلقت مي‌پردازد و مي‌فرمايد: «فَنَحْنُ وَسِيلَتُهُ فِي خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ آلُ رَسُولِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّةُ غَيْبِهِ، وَ وَرَثَةُ أَنْبِيَائِهِ» دربارة نقش ولايت در نظام اجتماعي مي‌فرمايد: فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ. دربارة نقش نبوت و ولايت در تربيت انسان‌ها مي‌فرمايد:‏ أَبَوَا هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ، يُقِيمَانِ أَوَدَهُمْ وَ يُنْقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُمَا، وَ يُبِيحَانِهِمُ النَّعِيمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا. زماني که شخصي از او سؤال مي‌کند که آيا پيامبر دربارة امامت علي وصيتي کرده بود يا نه، آن حضرت با تعجب مي‌فرمايد: «وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟!» وقتي آن شخص مي‌گويد پس چرا علي جلوتر از ديگران خود را مطرح نکرد تا به او رأي دهيم! آن حضرت مي‌فرمايد: پيامبر اکرم فرمودند: «مَثَلُ‏ الْإِمَامِ‏ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴حساسیت‌های دینی یا صنفی؟ 🖊احمدحسین شریفی حساسیت‌های اجتماعی نخبگان و فرهیختگان یک جامعه نشانه خوبی برای فهم میزان رشد فرهنگی آن جامعه است. جامعه ما نیز مثل هر جامعه دیگری مسائل مختلفی دارد. فهم مسائل اصلی و تمرکز بر آنها و اولویت‌سنجی میان آنها، حداقل انتظاری است که از نخبگان علمی و اجتماعی و فرهنگی جامعه می‌رود. بعضی گمان می‌کنند حساسیت‌های عالمان دین لزوماً از سنخ حساسیت‌های دینی است! به اعتقاد بنده هیچ تلازمی میان این دو نیست. یک عالم دینی و بلکه یک نهاد دینی ممکن است حساسیت‌های اجتماعی او بیشتر صبغه صنفی داشته باشد تا دینی. بیشتر دغدغه سنت‌ها و آداب و رسوم را داشته باشد تا دغدغه محافظت از دین و اصول و بنیان‌های دینی. به همین دلیل، بعضاً شاهدیم که صریح‌ترین و اساسی‌ترین بنیان‌های دینی، مثل توحید و نبوت و معاد و قرآن و امامت، مورد هجوم قرار می‌گیرند اما از برخی عالمان دینی هیچ واکنشی صادر نمی‌شود. اما کمترین بی‌احترامی‌ به پاره‌ای از سنتها و رسوم را برنتافته و آن را معادل هدم دین و مبارزه علنی علیه دین پنداشته و شدیدترین احکام را علیه آن صادر می‌کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍احمدحسین شریفی 🔷نگاهی به زندگی «افراد موفق» نشان می‌دهد «موفقیت» و «خوش‌عاقبتی» نصیب کسانی می‌شود که فقط در اندیشه کار و تلاش و خدمت بوده‌اند؛ به قدری که فرصت اندیشیدن به موفقیت نداشته‌اند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غوطه در «حسرت»! 🖊احمدحسین شریفی 🔶زندگی بیشترینه آدمیان، حتی عالمان و فرهیختگان، دو نیمه دارد: نیمه اول: تلاش برای ساختن یک زندگی‌ ایده‌آل و مطلوب در آینده؛ نیمه دوم: حسرت از بهره‌ نگرفتن از داشته‌های گذشته! در واقع زندگی‌ اکثر آدمیان در «حسرت» می‌گذرد. حسرت از «نداشتن‌ها» و «حسرت» از «بهره‌ نگرفتن از داشته‌ها»! به تعبیر جلال‌الدین بلخی: نیم عمرت در پریشانی رود نیم دیگر در پشیمانی رود یکی از سفارش‌های ویژه پیامبر اکرم(ص) به ابوذر غفاری چنین بود: «ای اباذر پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت شمر: جوانی‌ات را پیش از پیری؛ سلامتی‌ات را پیش از بیماری، دارایی‌ات را پیش از تهی‌دستی، فراغتت را پیش از دلمشغولی و زندگی‌ات را پیش از مرگ.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنرانی در اتاق فکر تحول در علوم انسانی.mp3
13.11M
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: ضرورت نگاه جامع به تحول علوم انسانی 🔶در جمع اعضای اتاق فکر تحول علوم انسانی اسلامی ⭕️تاریخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴اخلاق روان‌شناختی ارتباطات اجتماعی در حدیث پیامبر اکرم(ص) 🖊احمدحسین شریفی 🔶در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره اصول حاکم بر روان‌شناسی ارتباطات اجتماعی چنین نقل شده است: استُر ذَهَبَك وَ ذِهابَكَ وَمَذْهَبَك؛ درآمد و رفت و آمدها و برنامه‌های شخصی خود را از دیگران مخفی کن. 🔶 هم محتوای این حدیث را در قالب اشعاری چنین سروده است: در بیان این سه کم جنبان لبت از ذهاب و از ذهب وز مذهبت کین سه را خصمست بسیار و عدو در کمینت ایستد چون داند او 🔶به نظر می‌رسد که چنین توصیه‌ای اختصاصی به جوامع خاصی ندارد بلکه برای حفظ ارتباطات اجتماعی و آرامش روحی در روابط اجتماعی مراعات این سه امر و مخفی کردن این سه مسأله (روابط شخصی، میزان درآمد و برنامه‌های بعدی) از دیگران، در هر جامعه‌ای لازم باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توضیحی درباره کوتاه‌نوشت پیشین 🖊احمدحسین شریفی 🔶جناب حجت‌الاسلام محمدتقی برزکار، از اساتید و مدیران حوزه علمیه در نقد کوتاه‌نوشت پیشین، متذکر شدند که جمله «استر ذهابك و ذهبك و مذهبك» حدیث نیست و در جوامع حدیثی نقل نشده است. حق با ایشان است. بنده نیز هر چند فی‌الجمله این را می‌دانستم و به همین دلیل چنین تعبیر آورده بودم که «در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ... چنین نقل شده است» که گویای عدم اعتماد به نقل است، اما عنوانی که برای مطلب انتخاب کرده بودم قدری دقیق نبود. 🔶هر چند برخی از محققان، آن جمله را به عنوان سخن برخی از حکیمان پیشین نقل کرده‌اند، در عین حال بعضی دیگر از بزرگان چون سیدحیدر آملی در جامع الاسرار و شمس‌الدین افلاکی در مناقب العارفین آن را به عنوان حدیث پیامبر نقل کرده‌اند. 🔶البته می‌توان گفت محتوای این جمله در احادیث آمده است؛ به عنوان مثال در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه چنین می‌خوانیم: «فَاخْزُنْ‏ لِسَانَكَ كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ» هر چند مرحوم ثقه الاسلام کلینی در کتاب شریف کافی (ج۲، ص۱۱۴) نیز همین جمله را به نقل از امام باقر (ع) به عنوان سخنی از حضرت ابوذر غفاری نقل کرده است. 🔶درباره تحلیل محتوایی حدیث نیز برخی آن را ناظر به شرایط و جوامع بسته و جاهلی و غیرمتمدن دانسته‌اند؛ اما به باور این بنده، همانطور که در مطلب پیشین گفته بودم، چه آن جمله را سخن معصوم بدانیم و چه سخن فرزانه‌ای از فرزانگان، محتوایی دقیق و همه‌جایی دارد. به اعتقاد بنده در همه جوامع حتی در جوامع متمدن و پیشرفته نیز رعایت چنین توصیه‌ای به حفظ و تقویت روابط اجتماعی و کاستن از مشکلات روانی در ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴از «هدف» تا «واقعیت» 🖊احمدحسین شریفی 🔶فرمول تبدیل «هدف» به «واقعیت»‌ آسان است: اولاً، لازم است آن «هدف» را به «برنامه» تبدیل کرد؛ و ثانیاً، باید ملتزم به «عمل بر اساس برنامه» شد. باور کنید فرمول دستیابی به اهداف چیزی جز این نیست. خیلی ساده است. اما «توانایی تبدیل هدف به برنامه» (البته نه برنامه‌‌ای تخیلی و غیرواقعی، بلکه برنامه‌‌ای واقع‌بینانه) و سپس «سامان‌دهی زندگی بر اساس برنامه طراحی شده»، کاری بس دشوار است و نیازمند اراده و عزمی بسیار جدی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهتمام مسلمانان قزاقستان برای اقامه نماز جماعت در سرمای ۱۶ درجه زیر صفر! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴در اوصاف «پَستی و پَستان» 🖊احمدحسین شریفی پستی و دنائت از ویژگی‌هایی است که متأسفانه در میان همه اقشار اجتماعی نمودها و مصادیق فراوان دارد: چه در طبقات مرفه جامعه و چه طبقات فقیر؛ چه در تحصیل‌کردگان و چه در طیف بی‌سوادان؛ چه در میان جوانان و چه در پیران نمونه‌ها و مصادیق فراوانی از پستی و دنائت را می‌توان سراغ گرفت. در روایات اسلامی تأکید شده است که با تمام وجود از انسان‌های پست فرار کنید؛ هیچ همراهی و مصاحبتی با آنان نداشته باشید. علیه السلام: «وَ افْرِرْ كُلَّ الْفِرَارِ مِنَ اللَّئِيمِ الْأَحْمَقِ.» اما پستی و دنائت افراد را از کجا تشخیص دهیم؟ «معیار پستی» و «ویژگی‌های پَستان» چیست؟ با استناد به برخی از روایات فراوانی که در این زمینه در جوامع روایی اسلامی هست، برخی از ویژگی‌های پَستان را بیان می‌کنم: .اهل خدعه و فریب‌کاری‌اند: «إِيَّاكَ وَ الْخَدِيعَةَ فَإِنَّهَا مِنْ خُلُقِ اللَّئِيم‏». .اگر به آنان لطف شود، قسی‌القلب‌تر می‌شوند: «اللَّئِيمُ يَقْسُو إِذَا أُلْطِفَ». .اگر اوضاع اقتصادی‌شان بهبود یابد، درنده‌خو می‌شوند: «احْذَرُوا صَوْلَةَ ... اللَّئِيمِ إِذَا شَبِع‏». .با چشم‌پوشی از خطاهایشان، جری‌تر می‌شوند: «الْعَفْوُ يُفْسِدُ مِنَ اللَّئِيمِ بِقَدْرِ إِصْلَاحِهِ مِنَ الْكَرِيمِ.» .افتخار و شرافت خود را در مال و ملک و امور مادی می‌دانند: «اللَّئِيمُ يَفْتَخِرُ بِمِلْكِهِ‏.» .هدفشان از خدمت و کمک به دیگران، به سلطه خود درآوردن‌شان است: «نَائِلُ اللَّئِيمِ يَضَعُكَ لَدَيْهِ‏». .مردانگی و مروت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا مُرُوَّةَ لَهُ». .اهل منت‌گذاری بر دیگران‌اند: «اللَّئِيمُ مَنْ كَثُرَ امْتِنَانُهُ. .حیا و عفت ندارند: «اللَّئِيمُ لَا يَسْتَحْيِي. 10.به وعده‌های خود وفا نمی‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ. 11.خدمات دیگران به خود را انکار می‌کنند: اللَّئِيمُ إِذَا أَعْطَى حَقَدَ وَ إِذَا أُعْطِيَ جَحَدَ. 12.نه تنها امیدی به خیرشان نیست؛ بلکه دیگران نیز از شرشان در امان نیستند: اللَّئِيمُ لَا يُرْجَى خَيْرُهُ وَ لَا يُسْلَمُ مِنْ شَرِّهِ وَ لَا يُؤْمَنُ غَوَائِلُهُ. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
"بیت الغزل معرفت" و احساس است در بین تمام مادران، او خاص است سرمشق نجابت است و هم حجب و حیا او کوه وقار و مادر عبّاس است ✍محمّد شریفی سالروز رحلت حضرت ام البنین تسلیت باد 🌹🌹
مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی.mp3
15.25M
🎤 احمدحسین شریفی 🔴 موضوع سخنرانی: مواجهه بنیادین با آسیب‌های اجتماعی 🔷دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام 🔸تاریخ: ۲۶/ ۱۰/ ۱۴۰۰ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی یکی از «خوشی‌های اصیل»، خوشی‌های ناشی از «خوب کردن حال دیگران» است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آملی: امیر المومنین کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض و شهوات دنیوی می‌کنند، نفرین کرده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴تقدّس گل در سیره و سخن معصومان(ع) 🖊احمدحسین شریفی 🔶در سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و همچنین در سخنان آنان می‌توان شواهد و قرائنی یافت که نشان از حرمت و تقدسی است که آن رهبران معصوم برای گل و گیاهان خوشبو قائل بودند. پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان توصیه می‌کرد: 🌹«إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِرَيْحَانٍ فَلْيَشَمَّهُ وَ لْيَضَعْهُ عَلَى عَيْنَيْهِ فَإِنَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ إِذَا أُتِيَ أَحَدُكُمْ بِهِ فَلَا يَرُدَّهُ؛ وقتی گلی خوشبو به شما دادند، نه تنها آن را رد نکنید بلکه آن را ببویید و بر چشمان خود بگذارید چرا که گل از (نعمت‌ها و مواهب) بهشت است» 🔶وقتی گلی به امام هادی(ع) تقدیم می‌شد آن را می‌بویید و می‌بوسید و بر چشم خود می‌گذاشت و صلوات می‌فرستاد. و به شاگردان و شیعیان خود نیز چنین رفتاری را توصیه می‌کرد و می‌فرمود این نوع مواجهه با گل‌ها ثواب و پاداش معنوی ارزشمندی هم دارد. یکی از یاران آن حضرت می‌‌گوید، نزد امام هادی(ع) بودم که کودکی از کودکان خانوادة ایشان به نزد آن حضرت آمد و گلی را به ایشان داد. ایشان آن گل را گرفتند و بوسیدند و بر روی چشمانشان گذاردند، سپس آن را به من دادند و فرمودند: 🌹«هر کس گل یا گیاهی خوشبو را بدست آورد و آن را ببوسد و بر چشمان خود نهد و بر محمد و آلش درود فرستد خداوند متعال به اندازه ذرات ماسه‌ی یک تپه‌ی بزرگ برای او حسنه و خوبی می‌نویسد و به همان اندازه از گناهانش پاک می‌کند.» (کافی، ج۶، ص۵۲۵) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴احسان زاینده 🖊احمدحسین شریفی 🔶 در حق دیگران دو نوع است: 🔹گاهی به این صورت است که بدون هیچ چشم‌داشتی و صرفاً از سر نیک‌خواهی، بخشی از دارایی خود به آنان می‌بخشیم؛ این نوع احسان کاری بزرگ و بسیار ارزشمند است؛ اما خدمتی ماندگار و زاینده نیست. مقطعی و گذرا است. حتی ممکن است در یک نگاه کلان نتوان آن را خدمتی واقعی به احسان‌شونده تلقی کرد. زیرا ممکن است حس انتظار خدمت از دیگران را در او تقویت کند. 🔹اما گاهی به این صورت است که فرد نیکوکار تلاش می‌کند ثروت‌ها و دارایی‌های نهفته در وجود افراد را آشکار کند؛ نیروهای خفته در او را بیدار کند. این نوع احسان، احسانی ماندگار و جوشان و زاینده است. این همان نوع احسانی است که پیامبران الهی در حق مردمان کرده‌اند. درباره فلسفه پیامبران می‌فرماید: فبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ و واتَرَ إلَيهِم أنبياءهُ؛ لِيَستَأدُوهُم مِيثاقَ فِطرَتِهِ، و يُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ، و يَحتَجُّوا علَيهِم بالتَّبليغِ، و يُثيروا لَهُم دَفائنَ العُقولِ، و يُرُوهُم آياتِ المَقدِرَةِ. پس [خداوند] رسولان خود را در ميان آنان برانگيخت و پيامبرانش را پياپى سوى ايشان فرستاد، تا از آنان بخواهند عهد الهى را كه در فطرتشان نهاده است، بگزارند و نعمت فراموش شده او را به يادشان آورند و با رساندن پيام الهى حجّت را بر آنان تمام كنند و گنجينه‌هاى خردهايشان را بيرون آورند و نشانه‌هاى قدرت [خدا] را به آنها نشان دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دعوت عملی به اسلام 🔷وقتی پایبندی عملی به یک آموزه اسلامی، مهندس آمریکایی را مسلمان می‌کند. 🌹امام صادق (ع) می‌فرماید: کونوا دعاة للناس بغير السنتكم؛ ليروا منكم الورع و الاجتهاد و الخير فان ذلك داعية. 🔷با تشکر از دوست عزیزم جناب سید روح‌الله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴مقام معنوی حضرت زهرا در کلام بزرگان عرفان و معنویت 💐مرحوم آيت‌ا... شاه‌آبادي، استاد عرفان امام خميني(ره) درباره عظمت حضرت زهرا(س) می‌گفت: «مقام قرب پروردگار محقق نمی‌شود مگر از طريق خانم حضرت زهرا (س).» 💐امام خمینی(ره) می‌فرمود: «فاطمه يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. ... تمام هويت هاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه بود. ... از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبه‏اى كه دست همه از او كوتاه است.» (صحيفه امام، ج‏7، ص: 337 ) 💐آیت‌الله مصباح یزدی(ره) می‌فرمود: «ما که نمی‌شناسیم خانمی بهتر از حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عالم آفریده شده باشد. خانمی که خدای متعال به عبادتش بر همه فرشتگان مباهات کند: «يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ؛» (ای فرشتگان من! به بنده‌ام فاطمه بنگرید!)» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«تضاد» و «جریان فیض» 🖊احمدحسین شریفی 🔶در یک رباعی منسوب به نیشابوری چنین می‌خوانیم که: اجزای پیاله‌ای كه در هم پیوست بشكستن آن روا نمی‌دارد مست چندین قد سرو نازنین و سر و دست از بهر چه ساخت وز برای چه شكست این رباعی از خیام باشد یا از هر کس دیگری نشان از ناآگاهی سراینده آن نسبت به فلسفه نقص‌ها و تضادها و آسیب‌هاست. سراینده این اشعار نظام عالم را همچون کوزه‌ای می‌بیند که کوزه‌گر آن را با زحمت‌های بسیار می‌سازد، و بعد آن را بدون هیچ دلیلی می‌شکند! معلوم است که کاری عبث و غیرحکیمانه است. از نگاه این شاعر، «ساختن» و «سوختن» و «حیات‌بخشیدن» و «میراندن» ناسازگارند. 🔶افضل‌الدین کاشانی، معروف به کاشی (م۶۶۷ق)، شاعر و عارف قرن هفتم، در تقابل با چنین ایده‌ای می‌گوید: (بابا افضل، رباعیات، شماره۱۰) تا گوهر جان در صدف تن پیوست وز آب حیات گوهری صورت بست گوهر چو تمام شد، صدف را بشكست بر طرف كله گوشه‌ی سلطان بنشست سخن افضل‌الدین این است که هر شکستنی مغایر با ساختن نیست. برخی شکستن‌ها برای تکامل است. شکستن صدف برای استخراج مروارید از درون آن است. یعنی وقتی یک قطره آب بی‌ارزش برای مدتی در درون صدف می‌ماند و به مروارید تبدیل می‌شود برای استخراج آن مروارید چاره‌ای جز شکستن صدف نیست. تضادها نه تنها موجب تعادل میان اضداد می‌شوند بلکه موجب رشد و تنوع هم می‌شوند. اساسا فرض «حرکت» بدون مانع ناممکن است. سرعت یا کندی حرکت وابسته به مانع و نیروی مقاومی است که در برابر آن هست. اگر تضاد نبود، هیچ صورت جدیدی پدید نمی‌آمد؛ هیچ حرکتی رخ نمی‌داد. هیچ تنوعی در جهان شکل نمی‌گرفت. هیچ پیشرفت و تکاملی محقق نمی‌شد. همه چیز یکنواخت و ثابت و ساکن بود. جهان بی‌تضاد و بی‌تصادم بدترین نوع جهان ممکن است. 🔶و صدرالمتألهین شیرازی در دو عبارت مختصر اما بسیار پرمغز و پرمعنا، چه زیبا نقش تضاد و ضرورت آن را در نظام عالم بیان می‌کند: «لولا التضاد ما صح حدوث الحادثات؛ اگر تضاد نبود هیچ پدیده‌ای محقق نمی‌شد.» «لولا التضاد ما صح دوام الفیض عن المبدأ الجواد؛ اگر تضاد نبود، فیض و افاضه‌ای از مبدأ جواد نمی‌بود.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴«نعمت‌شماری» ✍ احمدحسین شریفی 🔸یکی از راه‌های ایجاد تغییرات اساسی در همه ابعاد زندگی این است که روزانه بر بخشی از نعمت‌هاى زندگی خود تمرکز کنید و آنها را یادداشت کنید. 🔸اگر این کار را به مدت ۴۰ روز انجام دهید و هر روز فقط ۱۰ نعمت زندگی خود را یادداشت کنید بعد از ۴۰ روز ۴۰۰ نعمت را شمارش کرده‌اید. و آنگاه است که ذهنی «نعمت‌یاب» و «مثبت‌اندیش» پیدا می‌کنید و برکات مثبت‌اندیشی بیش از آن است که بتوان در این کوتاه‌نوشت، بیان کرد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹