eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
351 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
انتقادپذیری (Trimmed).mp3
6.16M
🎤احمدحسین شریفی 🔴درس‌های اخلاق: قوانین زیست اخلاقی 🔷جلسه هفتم: 🔶انتقادپذیری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴هراس کماندوهای کدخدا از فریاد روستا متن بسیار زیبا و هشداردهنده دوست عزیز و اندیشمندم جناب وحید جلیلی با عنوان «هراس کماندوهای کدخدا از فریاد روستا» درباره توییت همتی در نقد تصاویری که از حضور سعید جلیلی در بین کشاورزان روستای عشق آباد ورامین منتشر شد: «شهریور 60 با سعید و بقیه خانواده رفته بودیم عنّاب تکانی در روستای پدری. صد کیلومتری بیرجند؛ "خونیک" ِ دوست داشتنی. جدّه؛ پگاه بعد نماز، شیر گوسفندها را می دوشید، در مشک می‌زد، کره‌اش را سر سفره صبحانه می‌گذاشت، با نان نازکی که خود در تنور مطبخ پخته بود. تابستان دلچسب‌ خونیکِ مادربزرگ؛ شیرین‌ترین خاطرات کودکیم را قاب گرفته است. صبح هشت شهریور، ترکش‌های بمبی که در ساختمان نخست‌وزیری ترکید، جمع ما را هم در جنوب خراسان پریشان کرد. سعید، سراسیمه کوله‌اش را برداشت و جدا شد. شورش در شهر، صفای روستا را هم آماج کرده بود و باید مردانی به میدان می شتافتند که سرپنجه‌های سرمایه‌داری جهانی، نتواند جمهوری نوپای ما را- که تازه خود را از سلطنت سرسپرده و اشرافیت غرب‌زده نجات داده بود- زمین‌‌گیر کند. حالا چهل سال گذشته است. عکسی از سعید در یک روستا منتشر شده است. طفیلی‌های سرمایه‌داری رانتی_تجاری نتوانستند عصبانیت‌شان را کنترل کنند. همان‌ها که باتوم بوروکراسی به دست، مراقب بوده‌اند نیمی از ملت ایران حتی یک ریال از بانک‌هایشان تسهیلات نگیرند، همان‌ها که پراید داشتن را ننگ و پورشه سواری را فخر مدیران می‌دانند، همان‌ها که حاضرند 90 هزار میلیارد تومان را به 11 نفر بدهند و یک هزارم درصدش را هم بر روستائیان حرام کرده‌اند؛ حالا بانگ برداشته‌اند که وا مصیبتا، مسئول جمهوری اسلامی و روستا؟! کاندیدای ریاست جمهوری در جمع داهاتیها؟! به ارزشهایشان توهین شده است. نصف غیرت این‌ها را داشتیم، ایران به تسخیر تهران شمالی در می‌آمد؟ توئیت این طفیلیِ "سرمایه‌داران زالو صفت"_ که قرار بود روحانیت متعهد به خونشان تشنه باشد- نقطه مقابل نامه علی(ع) به عثمان‌بن‌حنیف است. علی به خشم می‌آید که چرا کارگزار حکومت اسلامی در خلوتِ مرفهان حاضر شده است و این یکی ناله می‌کند که واویلا، داد، بیداد، مدیر جمهوری اسلامی در کنار مستضعفان؟!! آن هم با پراید؟ گویی نه 40 سال، که چهارهزارسال گذشته باشد. کودتا از این واضح‌تر؟ روزی که سعید 16 ساله، برای مقابله با سرپنجه‌های سرمایه‌داری جهانی، کوله‌اش را ازخراسان جنوبی برداشت و به میدان گسیل شد، گمانِ آن نداشت که چهل سال بعد، در فقدان رجایی‌ها، خط وقاحت و خشونت، اینچنین افسار پاره کند. سال‌هاست به جان انقلاب مستضعفان افتاده‌اند خوره‌ها، و حالا؛ مترسکِ کُره برداشته‌اند. امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی، نه از کره شمالی که از خراسان جنوبی، از آذربایجان شرقی، از خوزستان، از سیستان و بلوچستان، از کهکیلویه و بویر احمد، از بشاگرد و میناب و سعدآباد بوشهر و غیزانیه و امیدیه و قزل قیه و ... ، وحشت کرده است. و این بار، سعید نه فقط از خونیک که از شیخ صله و چنگوله و عنکوش و کریم‌آباد و .... می‌آید. از هزاران روستایی که مجاهدان دولتِ سایه، وجب به وجبش را سرمه چشم کرده‌اند. امپراطوری ایالات متحده تهران شمالی که نود هزار میلیارد تومان را به تیول 11 نفر داده است، چگونه تحمل کند تَرَک در این ارباب_رعیتی را؟ زنده باشند گزمه‌های سرمایه‌داریِ تهران شمالی و تحمل کنند چنین شورشی را؟ تمام همتی که غرب‌پرست‌های دیکتاتور در طی سالیان، برای تحکیم اشرافیت و بازگرداندن سلطنت، کرده‌اند در خطر است. خشونت کمونیسم و وقاحت کاپیتالیسم را توامان دارند این زمره "تزویر و یأس"، همان‌ها که از منتهی الیه چپ به آخرین نقطه راست درغلتیدند. کماندوهای سرمایه‌داری تهران شمالی، (همان ها که به شرمن دل می‌دهند و از کری قلوه می‌گیرند و با کدخدا قهقهه می‌کنند)؛ ده‌ها میلیون ایرانی را گروه گروه به زندان معیشت افکنده‌اند، و تهدیدشان می‌کنند که دم بر بیاورید و از سلطنت کارآمدِ ما خروج کنید؛ کدخدایمان؛ به جنگتان خواهد آمد. دیکتاتورهای ایالات متحده تهران شمالی، پناه گرفته در ماشین‌های خوب! کاخ‌های خوب، وام‌های خوب، حقوق‌های خوب، پاداش‌های خوب، استکبار خوب، باید هم از چنین مردان بدی؛ رعیتِ زندانی را بترسانند. مردان خطرناکی که قرار است پیاده‌روها را دیوار بکشند و تعامل با ارباب را سد کنند و خدای نکرده دلار 5000 تومن بشود و سانتریفیوژ بچرخد و صنعت نچرخد و مردم آن قدر درآمد سرشار پیدا نکنند که از یارانه بی‌نیاز شوند. دل سپردگان و سرسپردگان کدخدا،چه فرض کرده اند ملت حُر ایران را؟ داهاتیهای بی مایه و ذلیل دهکده جهانی را چه رسد که روستازادگان شریف ایران بزرگ را طعن و هجو کنند. کماندوهای کدخدا بوی اَلرَّحمن‌تان بلند شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴انتخاب رئیس جمهور یا مدیران کشور؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔶انتخاب رئیس جمهور، انتخاب یک فرد نیست، انتخاب هیئت دولت و استانداران و فرمانداران و بخشداران و مدیران آموزش و پرورش و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشور و به طور کلی انتخاب مدیران اغلب قریب به اتفاق بخش‌های اداره کشور هم است. مگر نه اینکه مدیران و مشاوران اغلب بخش‌های فرهنگی و اقتصادی و اداری و کشاورزی و سیاسی و امنیتی و تولیدی و توزیعی و امثال آن همگی مستقیم یا غیرمستقیم توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شوند؟ 🔷کسی که در انجام وظیفه خود نسبت به انتخاب شایسته‌ترین فرد برای این مسوولیت کوتاهی کند، قطعاً در همه ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها و آسیب‌های بعدی سهیم است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶کسانی که به هر دلیلی در شرکت نمی‌کنند، خواسته یا ناخواسته کشور خود را در برابر دشمنان و حتی رقیبان خارجی خلع سلاح می‌کنند. 🔶اینان چه بدانند و چه ندانند، و چه بخواهند و چه نخواهند، در زمین دشمن بازی می‌کنند. 🔶شرکت در انتخابات نه تنها یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی است بلکه در نظام اسلامی، یک تکلیف واجب است؛ واجبی عینی است؛ اگر در وقت خودش انجام نگیرد، قابل قضا کردن هم نیست. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پیشنهادی به کاندیداهای جبهه انقلاب: انصراف، عدم انصراف یا ...؟ 🖊احمدحسین شریفی 🔶در خبرها آمد که ۱۲۰۰۰ استاد دانشگاه از چهار نامزد جبهه انقلاب درخواست کرده‌اند که به نفع آیت‌الله ر‌ئیسی کنار روند. ( https://www.farsnews.ir/news/14000325000197 ) اما به اعتقاد این بنده انصراف هیچکدام از کاندیداهای جبهه انقلاب به نفع دیگری نه مطلوب است و نه مفید: 🔷مطلوب نیست؛ زیرا به هر حال هر کدام از شما مستقل وارد این عرصه شده و به صورت مستقل مورد تأیید شورای محترم نگهبان قرار گرفته‌‌اید و هر کدام از شما هم به صورت مساوی از امکانات بیت‌المال در معرفی خود و برنامه‌هایتان بهره‌ برده‌اید و انصراف یکی به سود دیگری ممکن است شائبه ظلم و حق‌کشی نسبت به سایر کاندیداها را در پی داشته باشد. 🔷مفید نیست؛ زیرا هیچ تضمینی نیست که در صورت انصراف شما همه یا بخش اعظم سبد رأی شما به فرد مورد نظرتان منتقل شود. چون سبد رأی هر کاندیدایی لزوماً چنین نیست که بر اساس فکر و اندیشه و اعتقاد به برنامه شکل گرفته باشد، برخی به دلایل شخصی یا سلایق قومی و امثال آن به کاندیدای خاصی گرایش پیدا می‌کنند. 💐صورت مطلوب و معقول و موجه و به اعتقاد بنده کاملاً اخلاقی و شرعی این است که با توجه به اقبال عمومی به جناب آیت‌الله رئیسی و با توجه به کارنامه بسیار موفق‌تر ایشان نسبت به بقیه، و با توجه به برنامه‌های خوبی که برای اداره کشور عرضه کردند و تا حدود بسیار زیادی با برنامه‌های سایر کاندیداهای جبهه انقلاب مشترک است، هر چهار نامزد دیگر بدون آنکه علناً کناره‌گیری کنند، اصلحیت جناب آقای سیدابراهیم رئیسی را در قول و عمل اعلام کنند. این کار موجب می‌شود کسانی که به دلیل برنامه خوب شما به سمت شما گرایش پیدا کرده‌اند رأی خود را به آقای رئیسی بدهند و کسانی که به دلایل شخصی یا قومی یا هر دلیل دیگری به شخص شما گرایش پیدا کرده‌اند، در رأی دادن سرگردان نشوند. دقیقا مشابه کاری که در سال ۱۳۶۰ کاندیداهای انقلابی نسبت به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انجام دادند (برای مشاهده کلیپ مربوطه 👈👈 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1108 🔶آنچه که مهم است در نظر گرفتن رضایت خدای متعال و مصلحت جامعه اسلامی است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴توصیه‌ای خیرخواهانه به اصلاح‌طلبان 🖊احمدحسین شریفی 🔶در روزهای اخیر شاهد بودیم برخی از احزاب و گروه‌های معروف اصلاح‌طلب و پاره‌ای از مدیران مسؤول چندین روزنامه اصلاح‌طلب علناً‌ به حمایت از آیت‌الله رئیسی پرداختند. بر حریت این عزیزان درود می‌فرستم و از اینکه موفق به شکستن بت حزب‌گرایی شده‌اند از آنان تشکر می‌کنم. 🔶مع الاسف شاهد هستیم برخی از رؤسای اصلاح‌طلب به تأسی از جبهه کفر و نفاق بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند و برخی دیگر از آنان همچنان در بند حزب‌بازی و قبیله‌گرایی‌اند. آنها گمان می‌کنند که اگر از فرد دیگری غیر از هم‌حزبی‌های خود، (حتی اگر فردی ناکارآمد و بدسابقه و بلکه غیرمتخلق به اخلاق اسلامی باشد) دفاع کنند، هویت خود را از دست داده‌اند! در حالی که هرگز چنین نیست. هویت هر حزب و گروهی در جامعه اسلامی باید بر محور حق و حق‌طلبی و حق‌گویی تعریف شود. 🔶مگر حق‌طلبی و حق‌جویی نباید از اصول اصلاح‌طلبی باشد؟ مگر دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی با اصلاح‌طلبی منافات دارد؟ مگر یک اصلاح‌طلب نباید به کارنامه و برنامه افراد توجه کند و بر اساس آن تصمیم بگیرد؟ 🔶توصیه این بنده به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب، این است که برای رضای خدا حزب‌گرایی و تقید به حمایت مطلق از هم‌حزبی را، کنار بگذارید. این کار مشرکان و ویژگی عصر جاهلیت بود که می‌گفتند: «اُنصُر اَخاکَ و لَو کانَ ظالِماً؛ برادرت را یاری کن حتی اگر ظالم باشد». بدون شک چنین روحیه‌ای از بزرگ‌ترین موانع عقلانیت و دستیابی به حقیقت است. عقل و شرع حکم می‌کند که در میان کاندیداهای موجود از کسی حمایت کنیم که (۱) بهتر و بیشتر از دیگران بتواند در خدمت آرمان‌ها و مقاصد انقلاب اسلامی باشد؛ (۲) بهتر و بیشتر و دقیق‌تر و سریعتر از دیگران بتواند از مشکلات کمر‌شکن این مردم بکاهد؛ (۳) کارنامه‌ای موفق و مشهود در دفاع از ارزش‌های انقلابی و مبارزه با فساد و مفسدان اقتصادی داشته باشد؛ (۴) کارنامه‌ای عملی در بازگرداندن سرمایه‌های به یغما رفته ملی، به بیت المال از خود برجای گذشته باشد؛ (۵) نه در شعار بلکه در عمل در حد اختیارات خود در احیای فضای کار و تولید کوشیده باشد و (۶) جربزه دفاع از عزت و اقتدار بین‌المللی ملت ایران و توانایی توسعه قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد. 💐این پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرماید: «مَنِ اسْتَعْمَلَ غُلَاماً فِي عِصَابَةٍ فِيهَا مَنْ هُوَ أَرْضَى لِلَّهِ مِنْهُ فَقَدْ خَانَ اللَّهَ» 🔶امیدوارم که همه ما با چشم باز تصمیم‌ بگیریم و خدای ناکرده تعصبات و تصلبات حزبی موجب نشود که مصداق این سخن پیامبر اکرم(ص) شویم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴پاسخی به یاوه‌سرایی عبدالکریم سروش علیه کاندیداهای جبهه انقلاب 🖊احمدحسین شریفی 🔶جناب دکتر عبدالکریم سروش در حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در کانال تلگرامی خود چنین نوشتند: «این چند سطر به اقتضای زمان و به تقاضای دوستان نوشته شد: بر میر حسین روشن رای درود می‌فرستیم و با الهام از کروبیان صندوق‌های رای را تنها و تهی نمی‌گذاریم. به رضایی رضایت نمی‌دهیم و دلیلی در انتخاب جلیلی نمی‌بینیم. قاضی را به بازی نمی‌گیریم و مهر علیزاده را در دل نمی‌نشانیم و زاغانی چون زاکانی را از در می‌رانیم. همتی را نصرت می‌کنیم تا ردای رییسی بپوشد ‌وچشم خلایق به جمال عبدالناصر روشن شود. و درود بر آینده سازان باد!» 🔷در پاسخ به این ادیب‌نمای بی‌ادب می‌گویم: «به اقتضای زمان و تقاضای دوستان»، ادیبانه بی‌ادبی می‌کند و فضل‌فروشانه فضله‌پراکنی. با همتی شیطانی از تهمت‌زنان دفاع می‌کند و مهر دروغ‌گویان به دل می‌نشاند. القای شیاطین را «الهام کرّوبیان» می‌پندارد و «روشنی رأی» خود را از فتنه‌گران می‌جوید. «پاکان و زاکانیان» را به ناپاکی هجو می‌کند. ردای ریاست را بر تن اشرافیت می‌خواهد و با ظاهری ادیبانه و باطنی نامؤدبانه، بی دلیل به خوبان حمله‌‌ور می‌شود! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
۱۷ ژوئن،_ ۶.۱۶ (Trimmed).mp3
6.52M
🔴انتخابات، مشارکت، امنیت و اقتدار 🎤احمدحسین شریفی 🔶شرکت در انتخابات از نظر دینی، از واجبات عینی است. درست مثل نماز و روزه، با این تفاوت که اگر در زمان خود انجام نگیرد، امکان قضای آن نیست. 🔶از نظر امنیتی نیز مهم‌ترین ابزار برای تأمین امنیت کشور در میان همه گرگان چنگ و دندان تیز کرده‌ای است که منتظر عدم مشارکت مردم‌اند. 🔶افزون بر این، امیددهنده به جبهه مقاومت و دوستان انقلاب اسلامی و ناامیدکننده دشمنان و بدخواهان کشور است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷پیامی از جانب شهیدان به تک تک ملت ایران «بیدار شید. ... والله قسم مسؤولیم. به قرآن مجید روز قیامت یقه یک یک مون را میگیرند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
درود بر غیرت و مردانگی‌ات @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴بسم الله الرحمن الرحیم: این گوی و این میدان 🖊احمدحسین شریفی 🔶درود بر ملت ایران که با تأسی از نفس مسیحایی حضرت ولایت، با مشارکت گسترده و آگاهانه خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، بر همة ناکارآمدی‌ها و ناتدبیرهای داخلی و بر همة توطئه‌ها و یأس‌پراکنی‌های چند ماهه دشمنان بیرونی انقلاب اسلامی، پیروز شد. این ملت، حقیقتاً تاریخ‌سازند؛ این ملت، حقیقتاً «ملتی تمدن‌ساز»ند. بی‌جهت نیست که هانتینگتون می‌گفت تنها ملتی که شایستگی رهبری تمدن نوین اسلامی را دارد، ایرانیان‌اند. این ملت، حقیقتاً الگویی از «استقلال فکری» و «عزت سیاسی»‌اند. این ملت، مصداقی عینی از «تولی و تبری سیاسی»‌اند. 🔶به همه مدافعان فرهنگی و سیاسی و اقتصادی انقلاب اسلامی و همه دلدادگان خدمت به محرومان و پابرهنگان عرض می‌کنم: ملت ایران زمینه جهش‌های بزرگ در گام دوم انقلاب اسلامی را فراهم کرد: بسم الله الرحمن الرحیم: این گوی و این میدان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴یک‌سونگری و دورافتادگی از حقیقت ✍️احمدحسین شریفی 🔶یکی از بزرگترین راهزنان تعقل یک‌سونگری و تک‌بعدی دیدن واقعیت‌هاست. 🔶شاید در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و حتی در داوری‌های علمی، هیچ چیز به اندازه یک‌سونگری انسان را از فهم حقایق باز نمی‌دارد. 🔶در مطالعات ديني نيز همين آفت ممکن است رخ دهد. مثلاً، کسي که صرفاً در حوزة احکام فقهي اسلام تخصص دارد و از اعتقادات و اخلاقيات آن و يا از منبع اصلي دين، قرآن کريم، اطلاع عميقي ندارد، طبيعتاً دچار نوعي نگاه تک‌ بعدي به دين مي‌شود. و يا کسي که صرفاً در حوزة معارف اعتقادي و کلامي دين تخصص دارد و از ساير حوزه‌ها بي‌اطلاع يا کم‌اطلاع است، نمي‌تواند نگاهي سيستمي و جامع به معارف اسلامي داشته باشد. 🔶پيامبر اکرم(ص) بر اساس نقلي که در برخي مجامع تاريخي اهل سنت آمده است، فرمودند: 💐لا يَقُومُ بِدِينِ اللهِ إلّا مَن حاطَهُ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ؛ دین خدا را بر پا نمی‌دارد مگر کسی که از همة جوانب بر آن احاطه داشته باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴امام رضا و مبارزه با معنويت‌گرايي انحرافي ✍️احمدحسین شریفی 🔶يکي از گروه‌هايي خیلی فعال اسلامی در عصر امام رضا علیه السلام ، صوفيان بودند. اينان که تقريبا مقارن با تولد امام رضا (يعني نيمة اول قرن دوم هجري) تشکل اولية‌ خود را يافتند، در زمان امام رضا نحله‌هايي را پيدا کرده بودند: تصوف خراسان و بغداد و مصر هر کدام تمايزاتي پيدا کرده بودند. 🔶ابوهاشم صوفي (م161)؛ ابراهيم ادهم (م161 يا 166)؛ رابعه عدويه (م135 يا 185)؛ فضيل عياض (م187)؛ شقيق بلخي (م194) و معروف کرخي (م200)، (سلمي مي‌گويد به دست امام رضا علیه السلام اسلام آورد و از ملازمان درگاه امام شد) اينان از مشهورترين صوفيان بودند. همگي هم به نوعي خود را متصل به امام علي مي‌دانستند! از طرفي برخي از رفتارهاي ظاهري امام صادق و امام رضا علیهما السلام را هماهنگ با سبک و سيرة علوي و نبوي نمي‌ديدند! 🔶برخي از مخالفان تصوف رواياتي را از وجود مقدس امام رضا عليه صوفيه و تصوف نقل کرده‌اند. که البته هیچ کدام از نظر سندی، اعتبار چندانی ندارند. به عنوان مثال، در حديقة الشيعة (کتاب منسوب به مقدس اردبيلي) از چنين نقل مي‌کند: مَنْ‏ ذُكِرَ عِنْدَهُ‏ الصُّوفِيَّةُ وَ لَمْ يُنْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَيْسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص‏ (ص562) لا يقول بالتصوف احدٌ الا لخدعة او ضلالة او حماقة؛ و امّا من سمّی نفسه صوفياً لتقية، فلا اثم عليه. (همان، ص605) 🔶اين روايات جز در کتاب حديقة الشيعه در هيچ يک از منابع ديگر شيعي نيامده‌ است. البته در روایات معتبر دیگری از برخورد امام رضا علیه السلام با جهله صوفیه روایت‌هایی شده است و امام علیه السلام برداشت‌های سطحی و ظاهری پاره‌ای از صوفیان از سبک زندگی پیامبر اکرم و امام علی علیهما السلام را نقد کرده‌اند. برای نمونه: ر.ک: کشف الغمه،‌ج2، ص310. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶بدون تردید، یکی از بهترین جلوه‌‌گاه‌های و زیبایي‌آفرینی انسان است. 🔶هنر معماری از مهم‌ترین هنرهای بی‌کلام سبک‌ساز و فرهنگ‌آفرین است. 🔶معماری یعنی «هنر مدیریت فضا به منظور مدیریت رفتاری که در آن فضا صورت می‌گیرد.» 🔶امیدوارم دولت سیزدهم که عزم خود برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزم کرده است، به تأثیر پایدار و بی‌‌بدیل معماری در فرهنگ‌سازی توجه داشته باشد. 🔷سربسته و به اختصار می‌گویم: بی‌توجهی به نقش «فرهنگ‌ساز» معماری و شهرسازی، می‌تواند همه «خدمات اقتصادی» را به «فاجعه فرهنگی» تبدیل کند. و توجه به این مهم می‌تواند به صورتی آرام و ماندگار، مسکن‌سازی را در خدمت تقویت بنیان‌های فکر و فرهنگ اسلامی قرار دهد. 🔶تصویر بالا که می‌توان آن را از معجزه‌های معماری اسلامی دانست، بخشی از سقف مسجد شیخ لطف الله در اصفهان است که حدود چهار قرن پیش در عصر شاه عباس صفوی، توسط استاد محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴دزدی‌‌های بزرگ در سایه مدیریت‌های ناکارآمد 🖊احمدحسین شریفی 🔶خبری کوتاه که از فاجعه‌ای بزرگ در مدیریت کشور حکایت می‌کند: «بزرگترین مزرعه رمز ارز کشور که مشتمل بر هفت هزار ماینر (دستگاه استخراج ارز دیجیتال) است، در یک کارخانه متروکه در غرب تهران، کشف شد. این مزرعه به تنهایی ۴ درصد کل برق کشور را مصرف می‌کرده است!» (خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۱ تیر ۱۴۰۰) 🔶یک سؤال کوچک از مسؤولان محترم برق کشور: چطور اگر میزان مصرف ماهانه یک مشترک عادی قدری بیش از متوسط مصرف باشد، بلافاصله متوجه می‌شوید و به او اخطار می‌دهید، اما هرگز متوجه نشدید که در یک کارخانه متروکه حدود چهار درصد برق کل کشور در حال دزدیده شدن است؟! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی 🔶وقتی در وسایل حمل و نقل عمومی و حتی در پارک‌ها به جای ور رفتن‌های معتادگونه با گوشی تلفن همراه، کتاب در دست مردم دیدید آنگاه می‌توان به آینده فرهنگی جامعه امیدوار بود. 🔶از بزرگ‌ترین نشانه‌های «فرهنگ متعالی»، کتابخوانی و عشق به مطالعه است.و از نشانه‌های «فرهنگ متدانی» دوری از و کتابخوانی. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی سیاست‌مدار حکیم «سخن هیجانی» نمی‌گوید هر چند به اقتضای بلاغت، «با هیجان» سخن می‌گوید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
«توقعاتی که از ديگران داريد، ميله‌هايی هستند که با آن، قفس خودتان را می سازید.» هرگز نباید خود را در زندان تأمین توقعات و انتظارات دیگران، محصور کنیم. دستگیری نتوان داشت توقع ز غریق اهل دنیا همه درمانده تر از یکدگرند (صائب تبریزی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴کارگاه «علم دینی در تبیین سند دانشگاه اسلامی» در جمع رؤسا و معاونین دانشگاه‌های استان مرکزی 🔸تاریخ: ۴ و ۵ تیر ۱۴۰۰ 🔷موضوعات کارگاه: ✔️چیستی علم دینی ✔️راه‌های اسلامی‌سازی علم (با تاکید بر علوم انسانی) ✔️تبیین نقش مبانی انسان‌شناختی در نظریه‌های علوم انسانی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴واگیری حالات روحی و معنوی ✍️احمدحسین شریفی 🔶یکی از واگیرترین امور در میان آدمیان، حالات روانی است. یک فرد بانشاط، اطراف خود را هم با نشاط می‌کند و یک افسرده، اطرافیان خود را هم افسرده می‌کند. یکی از برکات روح‌های پاک و وارسته این است که همسایگان و همراهان خود را نیز شیفته حقیقت و معنویت می‌کنند: در درون‌شان صد قیامت نقد هست کمترین آنکه شود همسایه مست 🔶مولوی چه زیبا واگیر بودن حالات روحی و معنوی را بیان می‌کند: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها از ره پنهان صلاح و کینه‌ها بلک خود از آدمی در گاو و خر می‌رود دانایی و علم و هنر @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🖊احمدحسین شریفی 🔶برخی ممکن است حتی از سر و فضیلت‌دوستی بر این باور باشند که باید «از کاشتن گل، در باغچه کسانی که قرار نیست به آن آب دهند خودداری کرد»، اما در فرهنگ اهل بیت توصیه می‌شود: «افعَلِ الخَيرَ إلى كُلِّ مَن طَلَبَهُ مِنكَ ، فإن كانَ مِن أهلِهِ فقَد أصَبتَ مَوضِعَهُ ، و إن لَم يَكُن مِن أهلِهِ كُنتَ أنتَ مِن أهلِهِ؛ كار نيك را براى هر كه از تو انتظار آن را دارد، انجام بده. اگر سزاوار آن باشد، به هدف زده‌ای و اگر سزاوار آن نباشد، تو شايسته آنى.» بر اساس همین فرهنگ است که شیرازی می‌گوید: تو نیكویی كن و در دجله انداز كه ایزد در بیابانت دهد باز كه پیش از ما چو ما بسیار بودند كه نیك اندیش و بدكردار بودند بدی كردند و نیكی با تن خویش تو نیكو كار باش و بد میندیش @Ahmadhoseinsharifi 🌹
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍ احمدحسین شریفی 🔴تب بالای مغالطه‌گری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش 🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم در مصاحبه‌ای با سایت زیتون علیه و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴ملاقات سعدی و مولوی 🖊احمدحسین شریفی 🔶سعدی (۶۰۶-۶۹۰ق) و (۶۰۴-۶۷۲ق) معاصر بودند. اما در اینکه آیا این دو با هم ملاقاتی داشته‌اند یا خیر، سندی قطعی در اختیار نداریم. در عین حال سعدی در باب دوم بوستان، داستان مسافرت خود و جمعی از دوستانش را به اقصای روم برای ملاقات با یک عارف را ذکر می‌کند که برخی از محققان احتمال داده‌اند آن فرد، مولوی بوده است. در عین حال این حکایت نشان می‌دهد که دل خوشی از مولوی نداشته است: شنیدم که مردی است پاکیزه بوم شناسا و رهرو در اقصای روم من و چند سیّاح صحرانورد برفتیم قاصد به دیدار مرد سر و چشم هر یک ببوسید و دست به تمکین و عزت نشاند و نشست زرش دیدم و زرع و شاگرد و رخت ولی بی مروت چو بی بر درخت به لطف و سخن گرم رو مرد بود ولی دیگدانش عجب سرد بود همه شب نبودش قرار و هجوع ز تسبیح و تهلیل و ما را ز جوع ... به ایثار مردان سبق برده‌اند نه شب زنده داران دل مرده‌اند ... کرامت جوانمردی و نان دهی است مقالات بیهوده طبل تهی است قیامت کسی بینی اندر بهشت که معنی طلب کرد و دعوی بهشت به معنی توان کرد دعوی درست دم بی قدم تکیه گاهی است سست @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍️احمدحسین شریفی 🔶یک «زندگی ارزشمند»، زندگی‌ای است که در آن آرمان‌هایی متعالی یا افرادی وارسته باشد که ارزش آن را داشته باشند که جان خود را فدای آنها کنیم. و یک «زندگی متعالی»، زندگی‌ است که ارزش آن را دارد که برای آن جان فدا کنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹