eitaa logo
احمدحسین شریفی
6هزار دنبال‌کننده
346 عکس
357 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴«صبر» و «تحمل» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻«صبر» غیر از «تحمل» است. صبر همواره «فضیلت» است؛ اما تحمل لزوماً چنین نیست. 🔻صبر همراه با «رضایت» و نتیجه «آگاهی و عقلانیت» است؛ اما «تحمل» ملازم با «نارضایتی» و نتیجه «مصلحت‌سنجی»‌ است. این مصلحت‌سنجی هر چند ممکن است خردمندانه و حکیمانه باشد اما گاهی نیز ممکن است از سر ترس یا ناتوانی باشد. 🔻صبر همراه با «کار و تلاش و مراقبت» است؛ اما تحمل، «ایستایی و انفعال و خودخوری» است 🔻صبر همراه با «احساس مسؤولیت» است؛ اما تحمل همراه با «زجر درونی و احساس سرخوردگی و ضعف». «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴جسارت ترک عادت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ترک عادت کاری بسیار دشوار است؛ به همین دلیل افرادی که توانایی ترک عادت‌های فکری و عملی را دارند، بسیار انگشت‌شمارند. متأسفانه اکثر آدمیان حتی جرئت و جسارت دور ریختن ابزارها و وسایل زاید و بلااستفاده خود را هم ندارند؛ چه رسد به دور ریختن و دل‌کندن از عادت‌های غلطی که سال‌های سال با آنها زندگی کرده‌اند. به تعبیر یکی از نویسندگان ایتالیایی: «عادت بی‌رحم‌ترین سم درون دنیاست! چون آروم‌آروم تویِ مغز آدم میره و تا به خودت بجنبی می‌بینی که با تمام گوشت و پوست اسیرش شدی ...» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷) 🔶برجسته‌سازی خوبی‌ها و مثبت‌اندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه است. فیلسوفان حتی در سخت‌ترین شرایط و تاریک‌ترین فضاها، امیدها و نورها را می‌بینند و خوبی‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند و اصالت می‌دهند. توضیح آنکه دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگ‌آور» و ديگري «حيات‌بخش». با ديدن گلي که بر شاخه‌هاي پر خار روييده است، مي‌توان گفت: «چه دنياي بدي! حتي «شاخه‌هاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم می‌گفت: حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم می‌توان داشت که: «چه دنياي زيبايي حتي «شاخه‌هاي پر خار» هم گل دارند!» هر دو سخن به نوبة خود درست‌اند؛ اما اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است و ثانياً، نتيجه و‌ آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
4_5904415507452268758
318.2K
🔸دکتر دینانی: «آقای حسن‌زاده فلسفه بلد نبود! بابا ولم کن.» 🔻ضمن احترام فراوانی که برای دکتر دینانی قائلم، چنین قضاوت‌های بی‌باکانه و سلیقه‌ای و واضح البطلان را شایسته یک استاد بزرگ فلسفه نمی‌دانم. 🔻انکار فلسفه‌دانی آملی را چیزی شبیه «انکار الشمس فی رابعة النهار» می‌دانم. ✍احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴غرب و «وضعیت زوگزوانگ» در مواجهه با انقلاب اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در بازی شطرنج، بعضاً به دلیل انتخاب‌های نادرست و حساب‌ناشده، ممکن است شطرنج‌باز به وضعیتی برسد که هر چند حق حرکت دارد و بالاخره باید حرکت کند، اما آرزو می‌کند که ای کاش چنین حقی نمی‌داشت و ای کاش از ابتدا به گونه‌ای حرکت می‌کرد که به چنین بن‌بستی دچار نمی‌شد! زیرا هر حرکتی بکند، با حرکت بعدی حریف، مات می‌شود. در بازی شطرنج به این حالت «زوگزوانگ» یا «حرکت اکراهی» می‌گویند. 🔸نگاهی دقیق به صحنه‌های مختلف بین‌المللی و قدرت نرم روزافزون انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که رهبران آمریکا در مواجهه با انقلاب اسلامی و قدرت و خلاقیت شگفت‌انگیز رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، چنین حالتی پیدا کرده‌اند؛ غرب به ویژ‌ه ایالات متحده آمریکا در طول ۴۴ سال گذشته به دلیل رفتارهای ابلهانه و متکبرانه و مستبدانه‌ای که با جمهوری اسلامی داشته است، خود را در «وضعیت زوگزوانگ» قرار داده‌اند. علیرغم همه استراتژی‌هایی که برای مهار انقلاب اسلامی و بلکه براندازی نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده‌اند، ‌در مواجهه با انقلاب‌ اسلامی به بن‌بست و ته خط رسیده‌اند. آنها فقط برای حفظ پرستیژ و جایگاه بین‌المللی خود می‌کوشند چنین وانمود کنند که در مواجهه با انقلاب اسلامی دستان پری دارند!‌ در حالی که حقیقتاً درمانده و زمین‌گیر شده‌اند. 🔸آنان هنوز هم هیچ فهم درستی از انقلاب اسلامی و حکمت‌های الهی حکیمان فرزانه راهبر انقلاب، یعنی خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز، ندارند. آنان درکی از رابطه معنوی و ملکوتی «امامت و امت» ندارند. آنان هیچ فهمی از «فرهنگ انتظار» و «نظام ولایت» ندارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
درود خدا بر شهدای بصیر «جنگ ترکیبی» که شهادت مظلومانه‌ آنان جان تازه‌ای به آرمان‌های حضرت روح‌الله بخشید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
ایسنا/قم رئیس دانشگاه قم بیان کرد: ملت ایران با حضور بسیار گسترده و اعجاز گونه خود نشان داد که در تحقق اهداف و در مسیر حرکت به سوی سعادت و پیشرفت، تمام موانعی را که دشمنان ایجاد می‌کنند را کنار می‌زند و این محدودیت‌ها را فرصتی برای بالندگی و احیای ظرفیت‌های خود به حساب می‌آورد.👇👇👇 https://www.isna.ir/news/1401112217001
🔴 انقلاب جهانی ملت ایران ✍ احمدحسین شریفی 🔻همه پیشرفت‌ها و کارهای بزرگ در دنیا به دست افراد و جوامعی انجام گرفته است که اولاً، دارای «آرزوهای بزرگ» بوده‌اند؛ و ثانیاً، هرگز از پیگیری آرزوهای خود خسته نشده‌اند. 🔸ملت ایران امروز، در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب، نشان داد که نه تنها از آرمان‌های اسلامی و انقلابی خود خسته نشده که «پرشورتر» و «پرشعورتر» از گذشته با تمام وجود دنبال «جهانی‌سازی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی» است. 🔻درود خدا بر این ملت ولایت‌مدار @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۸) 🔶گفتگو به جای خشونت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه این است که: فیلسوف به دلیل جایگاه منحصربه فردی که برای تفکر و عقلانیت و استدلال و برهان قايل است، می‌کوشد در روابط اجتماعی و انسانی خود به جای پیروی از «منطق قدرت» از «قدرت منطق» استفاده کند؛ به جای استفاده از «زبان زور»، «زور زبان» را به کار گیرد و به جای پیروی از «خشونت رفتاری»، «لطافت گفتاری» را شیوه زیست خود گرداند. به همین دلیل، اهل «گفتگو» است. او خود را فرزند دلیل می‌داند و شعارش این است که «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل». البته یک فیلسوف هرگز گفتگو را برای گفتگو نمی‌خواهد و چنین گفتگویی را مطلوب نمی‌داند. به همین دلیل، تمایل به «گفتگوهای حق‌خواهانه» و «حق‌شناسانه» دارد. فیلسوفان به تجربه دریافته‌اند که انسان در جريان گفتگو بهتر و دقيق‌تر و با نگاهی عميق‌تر به مسائل مي‌نگرد. گفتگو موجب غلیان و جریان بیشتر و قوی‌تر افکار و انديشه‌های انسان می‌شود. به همین دلیل، به گفتگو به عنوان ابزاری مناسب و بعضاً بی‌بدیل برای شناخت حقیقت و آشکار شدن حق از باطل می‌نگرند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از بیداری ملت
دو تصویر از دو زنِ متعهد و مکتبی؛ گویای بینش کلی راهپیمایان ۲۲ بهمن: یکی « دستِ بیمارِ ارادت» بلند کرده برای اصل نظام جمهوری اسلامی ! دیگری «انگشتِ هشدار و نَصاحت» بلند کرده به سمت مسئول جمهوری اسلامی! سرشار از پیام ... 🔴 👇 @bidariymelat
انقلابی بی‌نظیر که با جان و هستی مردم گره خورده است.
چه تصویر زیبایی از وفاداری نسل‌های مختلف به نظام ولایت!
🔴مهارت‌های آموختنی 🖊احمدحسین شریفی انسان موجودی تعلیم‌پذیر است؛ هر سنی اقتضای آموزش‌ها و تعلیمات خاصی را دارد. برخی از آداب و مهارت‌هایی را که بدون آنها نمی‌توان زندگی سالمی را داشت، فقط می‌توان و می‌باید در سنین نوجوانی و جوانی آموخت؛ مهارت‌هایی از قبیل: ✔️مهارت بهداشت فردی ✔️مهارت تفكر كردن ✔️مهارت تفكر درست داشتن ✔️مهارت منظم بودن ✔️مهارت مدیریت زمان ✔️مهارت برنامه‌ريزی ✔️مهارت مطالعه ✔️مهارت خوب حرف زدن ✔️مهارت حرف خوب زدن ✔️مهارت نویسندگی ✔️مهارت پژوهش و تحقيق ✔️مهارت کار گروهی ✔️مهارت انتقاد كردن ✔️مهارت انتقادپذیری ✔️مهارت جرئت‌ورزی و خطرکردن (در مسیر درست) ✔️مهارت حل مساله @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴وجوه اشتراک میان علوم انسانی غربی و اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از تحلیل‌های علوم انسانی غربی، «بشرط لا»ی از مبدأ و معادند؛ چنین تحلیل‌هایی نه تنها با اعتقاد به مبد‌أ و معاد ناسازگارند؛ که اساساً تحلیل‌هایی واقع‌بینانه نیستند. زیرا واقعیت انسان را آنگونه که هست، یعنی «واقعیت ربطی» مورد تحلیل قرار نمی‌دهند. یک موجود «آویزان» و «آویخته» و «وابسته» را به مثابه یک موجود «انداخته» و «مستقل» و «غیروابسته» مطالعه کردن، مطالعه‌ای غیرواقع‌بینانه است. اما برخی دیگر از تحلیل‌های موجود در علوم انسانی غربی، «لابشرط» از مبد‌أ و معادند. و به تعبیر فیلسوفان «لابشرط یجتمع مع الف شرط». چنین تحلیل‌هایی می‌توانند با باورهای دینی هم سازگار باشند. بنابراین چنین نیست که همه گزاره‌ها و تحلیل‌های غربی، ناسازگار با باشد. مشترکات بسیاری میان این دو می‌تواند باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
سخنرانی استاد شریفی با عنوان ⭕️«چگونگی کاربست انسان‌شناسی در علوم انسانی» ساعت ۴:۳۰ در موسسه پٰژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم شروع خواهد شد. محل برگزاری همایش: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک 71 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🌐 لینک شرکت کنندگان مجازی https://www.irip.ac.ir/u/136 @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعجب نکنید، «خوک‌درمانی» یکی از صدها «نسخه حیوان‌پایه» در روان‌پزشکی و روان‌درمانی اومانیستی است! 🔻حیوان‌سازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است! 🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود، زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد! 🔸مع‌الاسف، بعضی از مدعیان و مقلدان و سرسپردگان غرب در ایران، فقط این قبیل امور را «علم» می‌دانند و هر سخنی خلاف اینها را با چماق خیال‌پردازی و ایدئولوژی‌زدگی و ... طرد می‌کنند! 🖊احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🌹
یا رب مباد آنکه گدا معتبر شود احمدحسین شریفی 🔻یکی از سخت‌ترین امتحانات الهی، «امتحان در خوشی» است. به ویژه برای کسانی که قبلاً طعم خوشی و ثروت را نچشیده باشند! 🔻به همین دلیل، از جمله بهترین دعاها این است که از خدا بخواهیم «ظرفیت وجودی» ما را بالا ببرد. وگرنه کسی که ظرفیت بزرگ شدن را نداشته باشد، اگر بزرگی روی به او آورد، خود را گم می‌کند و ممکن است سقوط کند. قرآن کریم می‌فرماید:«اِنَّ الإنسانَ لَیَطغی، اَن رَآهُ استَغنی»(علق، ۷و ۸) انسان طغیان می‌کند، وقتی که خودش را بی‌نیاز ببیند. 🔻امام کاظم علیه السّلام فرمودند: «مَن وَلَّدَهُ الفَقرُ، اَبطَرَهُ الغِنی؛ کسی که زاده فقر باشد، ثروتمندی او را به طغیان و سرمستی می‌کشاند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
کارآمدی نظام جمهوری اسلامی.mp3
40.19M
🎤احمدحسین شریفی 🔴 کارآمدی نظام جمهوری اسلامی 🔹مخاطبان: ناظرین محترم شورای نگهبان در شهرستان نهاوند 🔸تاریخ: ۲۷/ ۱۱ / ۱۴۰۱ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️غارت دستگاه‌های عابر بانک در یکی از شهرهای زلزله‌زده ترکیه 🔹در فرهنگ‌های دوربینی و نظارتی، یعنی اخلاقیاتی که درونی و نهادینه نشده باشند، با کوچک‌ترین اختلالی در کنترلهای پلیسی، لایه‌های سبعیت و حیوانیت وجود انسان فعال می‌شوند و چهره‌ای بدوی از مدعیان تمدن به نمایش می‌گذارند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷مدیریت فرهنگی پیامبرانه ✍️احمدحسین شریفی مهمترین راهبردها و راه‌کنش‌های پیامبر اکرم(ص) برای اصلاح‌گری اجتماعی و فرهنگی عبارتند از: ✔️اصلاح باورها و بینش‌ها؛ ✔️ آموزش‌ ارزش‌ها و ضوابط اسلامی به صورت مصداقی و عینی و کاربردی؛ ✔️ ساختار سازی های مبتنی بر باورها و ارزش‌های الهی؛ ✔️برخورد جدی، قاطع، سریع و بدون تبعیض با فساد و ناهنجاری و قانون‌شکنی ✔️امیدآفرینی و برجسته‌سازی خوبی‌ها. (ص) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۹) 🔶استدلال‌طلبی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان از معدود کسانی‌اند که می‌کوشند بینش‌ها و گرایش‌ها و کنش‌های خود را مستدل کنند. به تعبیر بهتر، بینش و گرایش و کنشی را بدون استدلال نمی‌پذیرند. فیلسوفان اهل چون و چرایند. سخنی را بی‌دلیل نمی‌پذیرند و علی‌القاعده تلاش می‌کنند که هیچ سخنی را هم بدون دلیل نگویند. زبان حال آنان در مواجهه با دیگران این است که: دلایل قوی باید و معنوی نه رگ‌های گردن به حجت قوی پایه زیست فیلسوفانه، «تعهد به استدلال» است. آنان برای همه انتخاب‌ها و تصمیم‌ها و کنش‌های خود استدلال دارند. «زبان حال» و «قال» و تا حدود زیادی «زبان عمل» آنان این است که «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل؛ ما فرزندان دلیل‌ایم؛ هر جا دلیل برود دنبال آن می‌رویم» البته این سخن بدان معنا نیست که استدلال هر فیلسوفی لزوماً استدلالی درست و صادق هم هست؛ هرگز. «استدلال مغالطی» یا «مغالطه‌گری در استدلال» نیز از واقعیت‌ها است که نمونه‌های آن را نیز می‌توان در سخنان فیلسوفان نشان داد. نکته دیگر این است که اقتضای زیست فیلسوفانه آن است که زندگی خود را بر اساس دلیل سامان می‌دهند و نه آنکه دلیل را برای زیست و زندگی خود سامان دهند. چنین نیست که اول زندگی خود را بر اساس گرایش‌ها و عواطف و احساسات خود سامان دهد و سپس به دنبال یافتن دلیلی عقلانی برای آن باشد! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴زیبایی خورشیدگون 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از اینکه دیگران هنر و تلاش آنها را نمی‌بینند و قدر نمی‌دانند، غمگین و حتی ناامید می‌شوند! یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین منظره‌های عالم، طلوع خورشید است. اما بسیاری از مردم به هنگام طلوع خورشید، در خوابند! و از مشاهده این زیبایی شگفت‌انگیز محروم! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج مهدی رسولی چقدر زیبا «دو واحد» درس «معماری اسلامی» را در کمتر از «دو دقیقه» ارائه می‌دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔴منطق عملی و سبک زندگی حسینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می‌گویم و امیدوارم همانطور که خدای متعال محبت و عشق حسین را در وجود ما نهاده است؛ به ما توفیق دهد منطق عملی و سبک زندگی ما نیز منطق و سبک حسینی باشد. از مشهورترین سخنان امام حسین این است که می‌فرماید: نياز ديگران به ما، از نعمت‌های الهي است که بايد به استقبال آن رفت. و در اين راه نبايد هرگز احساس ملالت و خستگي و افسردگي و دلتنگي کرد: «إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ‏ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم» کسي نزد امام حسين بود و معتقد بود که در خدمت‌رساني به مردم و گره‌گشايي از کار آنان بايد ميان خوبان و بدان و شايستگان و ناشايستگان تفکيک قائل شد، به همين دليل به آن حضرت عرض کرد، کار خير و خدمت را بايد براي کسي انجام داد که شايستگي و اهليت آن را داشته باشد و نه نسبت به هر کسي زيرا «إِنَّ الْمَعْرُوفَ إِذَا أُسْدِيَ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ ضَاعَ» به این معنا که کار خوب اگر نسبت به نااهل صورت گیرد، هدر رفته است. اما امام حسين(ع) چنین نگاهی را نادرست دانست و فرمود: «لَيْسَ كَذَلِكَ وَ لَكِنْ تَكُونُ الصَّنِيعَةُ مِثْلَ وَابِلِ الْمَطَرِ تُصِيبُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ؛ چنین نیست؛ کار خوب همچون باران زیاد و تند است که بر نیک و بد می‌بارد.» یعنی در خدمت به خلق محاسبات عقیدتی و قومیتی و ملی و صنفی و امثال آن را باید کنار گذاشت. @Ahmadhoseinsharifi 🌹