eitaa logo
احمدحسین شریفی
5.4هزار دنبال‌کننده
305 عکس
329 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤احمدحسین شریفی 🔷موضوع: 🔸ترسیم خطوط کلی پیام رهبر فرزانه انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«مجلس خبرگان» و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، شش هدف مهم و کلیدی حکمرانی اسلامی را اینگونه ترسیم کردند: 1.برقراری «عدالت»؛ 2.حفظ و ارتقاء «کرامت انسان»؛ 3.«آبادی زمین»؛ 4.«پُربار کردن زمان»؛ 5.شکل‌دهی به «زندگی توحیدی» 6.زمینه‌سازی برای «عروج آدمی به مرتبت قرب خدا». 🔻به باور این بنده، از مهم‌ترین کارویژه‌های اجتماعی و علمی یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، تشریح و تبیین این اهداف و تبیین تمایزات نظام سیاسی اسلامی و قرآنی با نظام‌های سیاسی رقیب به ویژه لیبرال دموکراسی در سطوح و لایه‌های مختلف اجتماعی است. 🔹البته پیشتر درباره بسیاری از این اهداف مطالب خوبی نوشته شده و تحقیقاتی در قالب کتاب و رساله انجام گرفته است. اما تا جایی که بنده می‌دانم، اولاً، مطالعات تطبیقی و مقایسه‌ای (به ویژه با نظام لیبرال دموکراسی) در این خصوص بسیار اندک و انگشت‌شمار بوده است؛ ثانیاً، ادبیات تولید شده در این زمینه‌ها، بیشتر ادبیات داخلی و غالباً حوزه‌ای بوده است و نه ادبیات جهانی (که الان مهم‌ترین وظیفه، تشریح جهانی این مفاهیم و موضوعات از منظر حکمرانی اسلامی است) ثالثاً، مطالعات انجام گرفته بیشتر جنبه تئوریک و نظری محض دارد، و کمتر نگاه کاربردی و سیاستی به این نوع مطالعات انجام گرفته است. به تعبیر دیگر، بیشتر کتابخانه‌ای بوده است تا مدیریتی و سیاستگذارانه. رابعاً، کارهای انجام شده در خصوص «عدالت» و «کرامت انسانی» و «سبک زندگی توحیدی» و امثال آن، بسیار کم‌شمارتر و حتی کم‌محتواتر از آن است که بتواند نیازها و تقاضاهای موجود در این خصوص را پاسخ دهد و قوت و قدرت نگاه اسلامی به این موضوعات را نسبت به نگاه‌های اومانیستی و لیبرالیستی نشان دهد؛ و خامساً، برخی از این اهداف، مثل «پر بار کردن زمان» برای نخستین بار است که از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به عنوان یکی از اهداف مهم حکمرانی اسلامی، برجسته‌سازی شده است. به همین دلیل، نیازمند مطالعات تئوریک و کاربردی جدیٰ‌تر و ضروری‌تری است. انتظار می‌رود اندیشمندان و دغدغه‌مندان نظام مردم‌سالاری دینی، و در رأس آنان، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری که مخاطب اصلی این پیام بوده‌اند، در این زمینه تبیین‌گری بیشتری داشته باشند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«حکمرانی مردمی» در «مردم‌سالاری دینی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در ضمن پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو شیوه حکمرانی در نظام مردم‌سالاری دینی بیان کردند: 1️⃣«بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی» 2️⃣«به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم». 🔻انتظار می‌رود که نه تنها یکایک اعضای محترم مجلس خبرگان (که مخاطب اصلی این پیام هستند)، بلکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسؤولان محترم قوه قضائیه و همچنین قوه مجریه، کارگروه‌هایی را به منظور اجرایی‌سازی این دو شیوه حکمرانی تشکیل داده و در نهایت ساختارهای اجرایی مناسب برای مردمی‌سازی حکمرانی به ویژه در لایه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری طراحی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مدیریت و تعلقات دنیوی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدیریت حتی بر سازمان‌های بسیار کوچک، با حوادث و پستی‌ها و بلندی‌های فراوانی عجین است. هر از چند گاهی موج‌ها و طوفان‌هایی متناسب با وضعیت و ظرفیت سازمان‌ها پدید می‌آید، مدیر در صورتی می‌تواند از این امواج به سلامت عبور کند و سازمان را عبور دهد که دنبال منافع شخصی و صنفی و خانوادگی خود نباشد. قطع تعلقات دنیوی از شرایط لازم راهبری و مدیریت است. به تعبیر بسیار زیبای اثیرالدین اَخسیکَتی* از شاعران قرن ششم و هفتم هجری: بر شط حادثات برون آی زین لباس کاول برهنگی است، که شرط شناور است (دیوان اشعار، قصاید، قصیده ۱۷) یعنی کسی‌ می‌تواند هنرمندانه و پیروزمندانه در دریای حوادث شنا کند که تعلقات دنیوی نداشته باشد. و الا همچون کسی می‌ماند که بخواهد با لباس‌هایی چند لایه شنا کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- *اخسیکت از شهرهای ماوراء النهر بوده است که در منطقه ازبکستان فعلی واقع شده است؛ که بعد از حمله مغول به طور کامل نابود شد و الان نیز چیزی جز خرابه‌هایی از آن باقی نمانده است. 🌹
🟢کیفر ناسپاسی از نعمت فرصت 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻ناسپاسی از «نعمت زمان» و «موهبت فرصت»، کیفرهای دنیوی و اخروی فراوانی را در پی دارد؛ شاید بتوان گفت یکی از بدترین و سخت‌ترین کیفرهای دنیوی آن، مشغول شدن به «کارهای بیهوده» و «بی‌ثمر» است؛ کارهایی که هیچ منفعت و خیری در پی ندارد. 🔸آلبر کامو در «افسانه سیزیف» می‌نویسد: «خدایان، سیزیف را محکوم کرده‌ بودند که تخته‌سنگی را پیوسته و بی‌وقفه تا قلّه‌ی کوهی بغلتاند. تخته‌سنگ که به قلّه می‌رسید با تمامیِ وزنِ خود به پایین می‌‌غلتید. [و او می‌بایست این کار را برای همیشه تکرار کند.] خدایان اندیشیدند و به‌درستی به این نتیجه رسیده بودند که هیچ انتقام و مجازات و کیفری بدتر و بزرگ‌تر و سخت‌تر و وحشتناک‌تر از کارِ بیهوده و بی‌اُمید نیست.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢دو آرمان اصلی جمهوری اسلامی در کلام رهبر انقلاب 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی خود با دانشجویان در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ دو آرمان کلی و اصلی جمهوری اسلامی را به این صورت بیان فرمودند: یک. «اداره کشور به شیوه اسلامی» دو. «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» و سپس از دانشجویان خواستند که در محافل و نشست‌های فکری و مطالعاتی و ارتباطات با صاحب‌نظران معتقد به انقلاب برای نو به نو شدن راه‌های تحقق این دو عنوان، کار و تلاش کنید. 🔻در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان و همه دلبستگان حکمرانی اسلامی را ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی می‌دانند و می‌فرمایند: «امروز فرصت تازه‌‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢جهاد با نفس در عرصه پژوهش و تحقیق 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جهاد از مقدس‌ترین و ارزشمندترین مفاهیم اسلامی است. در ادبیات دینی هرگز اختصاصی به جهاد سخت و فیزیکی و نظامی ندارد. بلکه در همه عرصه‌های زیست انسانی می‌توان‌ برای آن مصداق‌یابی کرد. رهبر معظم انقلاب از جمله اندیشمندانی است که بیش از هر کس دیگری عرصه‌های زیست جهادی را ترسیم کرده است. فقط در بیانیه گام دوم نوزده بار این واژ‌ه را با ترکیب‌های مختلفی به کار برده است. این حکیم فرزانه، در تشریح جهاد با نفس در حوزه علم و پژوهش می‌فرماید: «جهاد با نفس یعنی شب تا صبح را روی یک پروژه‌ی تحقیقاتی صرف کنید و گذر ساعات را نفهمید؛ یعنی از تفریحتان، آسایش جسمانیتان، فلان کار پرپول و پردرآمد بزنید و در محیط علمی و تحقیقی و پژوهشی صرف وقت کنید تا یک حقیقت زنده‌ علمی را به دست بیاورید.» (۲ تیر ۱۳۸۹) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢خبرگان رهبری و جهانی‌سازی حکمرانی اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب در پیامی که به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صادر کردند، دو وظیفه علمی و عملی مهم اعضای محترم مجلس خبرگان را متذکر شدند: 1️⃣ تبیین جهانیِ «تجربه‌ی شکست‌ خورده‌ی نظام‌های مدّعیِ عدالت یا آزادی ولی بیگانه از معنویّتِ دینی» و تشریح «نفاق و ریاکاری و ستمگری مدعیان آزادی و حقوق بشر» با نشان دادن «ظلم و تبعیض و فساد فزاینده»ای که محصول این نوع نظامات سیاسی بوده است؛ مثل نفاق و دورویی و دروغ نظام‌های لیبرالی در قضیه غزه و «نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ی رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بی‌دفاع و غیر مسلّح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومتهای به اصطلاح لیبرال غربی از این گرگ خونخوار،» و همچنین تشریح پیامدهای نظامات لیبرالی در ۱. «نابودی امنیّت اخلاقی»، ۲. «سستی بنیان خانواده»، ۳.«فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری»، ۴.«غلبه‌ی جهت‌گیریِ مغرضانه بر آگاه‌سازی صادقانه در رسانه‌ها» ۵. و «بسیاری از گره‌های کور دیگر»ی که در گستره‌ی نفوذ این نظام‌ها پدید آمده است. تشریح و تبیین درست و عالمانه این مسائل می‌تواند «معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدان‌های بیدار آشکار سازد.» 2️⃣ارائه و تبیین عالمانه و محققانه «طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی» در گستره جهانی است. «امروز فرصت تازه‌‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.» 🔻شهدای «پرواز اردیبهشت» و در رأس آنها سیدالشهدای خدمت آیت‌الله رئیسی از بهترین الگوهای عملی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بودند که عملاً حقیقت حکمرانی اسلامی و مردم‌سالاری دینی را به جهانیان نشان دادند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سخني با نمايندگان مجلس جديد: «شاخص عملي مشورت و نظم باشيد» ✍️احمدحسين شريفي 🔹نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به يک معنا مي‌توان عصارة فضايل و همچنين رذايل ملت دانست. اين 290 نفر در مجموع منتخبان ملت هستند. عصارة وضعيت موجود فکري و فرهنگي ملت و همچنين بيانگر خواسته‌ها و مطلوبات آنهايند. اخلاق آنها، نشانة اخلاق ملت، فرهنگ آنها نشانة فرهنگ‌ ملت، ادب آنها نشانه ادب ملت، نظم و قانون‌پذيري آنها نشانه نظم و قانون‌پذيري ملت و اولويت‌هاي آنها نشانة اولويت‌هاي ملت است. خطوط کلي و محورهاي اصلي فعاليت‌ها و انتظارات از مجلس يازدهم به خوبي در پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت افتتاحية مجلس يازدهم ذکر شده است. اميدوارم مجلسيان، براي عزت و آبرو و حفظ جايگاه اينجهاني خودشان هم که شده است به آنها توجه کنند. 🔹بنده ناچيز هم به عنوان یکی از موکلان این نمایندگان، چند نکته ريز و جزئي را که البته معتقدم از سنخ همان «کوچک‌هاي بزرگ» هستند، متذکر مي‌شوم، اميدوارم که مورد توجه قرار گيرد: 1.ميانگين غيبت نمايندگان دورة دهم مجلس در جلسات بررسي طرح‌ها و لوايح در صحن مجلس، 72 غيبت در هر جلسه بوده است! ‌يعني حدود يک چهارم آنها در هر جلسه‌اي غايب بوده‌اند! [مقايسه کنيد با مجلس ايالات متحده آمريکا که ميانگين غيبت نمايندگان، يک نفر است!!] به هر حال، اگر در جلسات علني و غيرعلني اين مجلس همه 290 نفر نماينده مجلس حضوري فعال و آگاهانه داشتند، مي‌توان به چنين مجلسي اميدوار بود. 2.در هر رأي‌گيري در صحن مجلس دهم (براي لوايح يا طرح‌ها) به طور ميانگين 35 نماينده مشارکت نداشته‌اند! يعني در هيچ کدام از رأي‌گيري‌ها شرکت نکرده بودند! يعني بود و نبود آنها هيچ تفاوتي به حال مجلس و ملت نداشته است! اگر در مجلس کنوني نيز چنين روندي ادامه يابد، ملت و مجلس، سرنوشتي مشابه چهارسال گذشته خواهند داشت. 3.از نمايندگان حاضر در صحن مجلس دهم، در هر رأي‌گيري به طور ميانگين 5 نماينده رأي ممتنع داده‌اند! ‌يعني نفياً يا اثباتاً هيچ دخالتي در روندهاي قانوني و نظارتي مجلس نداشته‌اند. يعني بود و نبودشان با بود و نبود آن صندلي‌هاي بي‌جان و بي‌شعور (و البته خوش رنگ و نرم مجلس)، فرقي نداشته است. اميدواريم در مجلس کنوني هيچ نماينده‌اي نباشد که رأي ممتنع نسبت به لوايح و طرح‌ها داشته باشد. 4.اگر تک‌تک نمايندگان مجلس در هر طرح و لايحه‌اي حضوري فعال و کارشناسانه و محققانه و مستند و منطقي و غيراحساسي نداشته باشند، نمي‌توان به اين مجلس اميدوار بود. 5.اگر به هنگام مخالفت يا موافقت نماينده‌اي با طرح يا لايحه‌اي در مجلس، بقيه نماينده‌ها هم بالاتفاق و سراپا گوش و هوش بودند، مي‌توان آن را مجلس «شوراي اسلامي» دانست. اما اگر هر کسي مشغول کار خود بود و جز مسؤول تنظيم وقت يا برخي از اعضاي هيأت رئيسه، کسي به سخنان آن نماينده گوش نداد، هرگز به چنين مجلسي نمي‌بايد و نمي‌توان اميد بست. روز افتتاحية مجلس يازدهم نشان داد که اين مجلس از اين جهت، بعيد است تفاوتي با مجالس پيشين داشته باشد! در رسانه‌هاي تصويري ديديم که به هنگام سخنراني رئيس جمهور، برخي از همراهان وي، مثل وزير خارجه، به خوابي عميق فرورفته بودند! و برخي از نمايندگان مجلس نيز در حال رفت و آمد ميان رديف‌ها و صندلي‌هاي مجلس و خوش و بش کردن با همکاران جديد بودند! باور کنيم که چنين رفتارهايي نه تنها اسلامي و انساني نيست که در شأن افراد عادي جامعه هم نيست چه رسد به مدعيان قانون‌گذاري و نظم و نظارت! 6.در روز اول افتتاحية مجلس يازدهم رفتارهاي عاميانه و سبکي از برخي نمايندگان مشاهده شد، رفتارهايي مثل عکس يادگيري يا سلفي با خود يا به تعبير برخي از آنها سلفي با خودي‌ها و ارسال مستقيم آنها در کانال‌هاي ايتايي و تلگرامي‌ و ... و امثال آن. چنين رفتارهايي در شأن نمايندگان مجلس نيست؛ چه رسد به نمايندگان مدعي انقلابي‌گري. افزون بر اين، نماينده‌اي که از همين ابتداي کار در انديشه رفتارهاي ژورناليستي و توئيت نوشتن و امثال آن باشد، بعيد مي‌دانم ايده و طرحي براي اصلاح وضعيت اقتصادي و فرهنگي افسارگسيختة کشور داشته باشد. 7.و بالاخره اگر ديديم که به جاي آنکه همواره پوشه‌اي ضخيم از مستندات و تحقيقات مربوط به هر لايحه و طرحي در دست نمايندگان مجلس باشد، هر کدام در حال ور رفتن با گوشي‌هاي موبايل‌هاي خود هستند، بايد فاتحة قانون و قانون‌گذاري و نظارت جدی را در این مجلس هم خواند! 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
این توصیه‌ای بود که به نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشتیم که مع الاسف چندان مورد توجه قرار نگرفت! امیدواریم مورد توجه نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار گیرید. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢مجلس شورای اسلامی و فضیلت نظم و انضباط 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹رهبر حکیم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توصیه‌ای بسیار مهم و کلیدی خطاب به نمایندگان محترم فرمودند: «‏سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل می‌دهد، در عرصه‌ی چالش‌های سیاسی و رقابت‌های مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار می‌سازد.» (۷/ خرداد ۱۴۰۳) در این جمله به اهم فضایل اخلاقی ناظر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی اشاره شده است که البته تحلیل و تبیین هر کدام از آنها نیازمند فرصتی فراخ است. 🔸در کنار اینها معتقدم که اگر نمایندگان محترم این دوره از مجلس بتوانند به صورت محسوسی یکی از فضایل اجتماعی و مدیریتی و ارزش‌های ناظر به جلسات تقنینی و مشورتی را در درون مجلس نهادینه کرده و به نمایش بگذارند، کاری بسیار بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ عمومی انجام داده‌اند: و آن فضیلت «نظم» و «انضباط» است: 1️⃣حضور در همه جلسات علنی و غیرعلنی مجلس؛ تشکیل جلسات مجلس با حضور همه اعضاء (۲۹۰ عضو): مع الاسف میانگین غیبت نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی در جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مجلس، در مقایسه با مجالسی مثل آمریکا و اروپا، عدد شرم‌آور و بسیار بدی است! امیدواریم نمایندگان دوره دوازدهم نه به تأسی از مجالس غربیان، بلکه به تأسی از واپسین سفارش مولای پارسایان (وَ نَظمِ اَمرِکُم)، نظم در حضور را سرلوحه کار خود قرار دهند. 2️⃣حضور به موقع در جلسات(التزام به حضور منظم و به موقع): چنین نباشد که هر نماینده‌ای هر زمانی که دوست داشت در جلسه حضور پیدا کند و هر زمان هم که دوست داشت از جلسه خارج شود! (وضعیتی که متأسفانه تاکنون شاهد آن بوده‌ایم!) 3️⃣حضور با آگاهی و مطالعه و توجه تام به مباحث و مسائلی که مطرح می‌شود: متأسفانه کراراً شاهد بوده‌ایم که تعداد نه چندان کمی از نمایندگان مجلس، هیچ توجهی به سخنران‌ها و ناقدان یا مدافعان طرح‌ها و لوایح ندارند؛ بلکه مشغول گفتگو با دیگر نمایندگان یا مشغول رد و بدل کردن پیام با موبایل و ... هستند! (حقیقتاً مشاهده چنین صحنه‌هایی در مجلسی که باید عصاره فضایل ملت باشد، نه تنها موجب ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات مجلس می‌شود که اساساً صحنه‌ای شرم‌آور است) 4️⃣ممنوع کردن ورود موبایل به صحن علنی مجلس: (یک عمل بسیار زشت این است که عده‌ای از نمایندگان به هنگام سخن گفتن دیگران مشغول ور رفتن با موبایل خود هستند). @Ahmadhoseinsharifi 🌹