🔻 آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
قسمت سوم:دیدگاه های مکتب تفکیک (۳)
👈 حجتالاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان:
تفکری از حدود ۸۰ سال قبل شکل گرفته است که نام سنتی آن «مکتب معارفی خراسان» است.بعدها در دهه شصت کسانی آمدند و مکتب تفکیک را بنیانگذاری کردند.
🔻مکتب تفکیک دو هدف اساسی دارد:
⭕ یک هدف سلبی
⭕یک هدف ایجابی
👈 هدف سلبی مکتب تفکیک آن است که نشان دهد سه راه برای معرفت وجود دارد: یکی راه دل است که سر از عرفان درمیآورد؛ یکی راه تعقل است که سر از فلسفه درمیآورد؛ یکی هم راه وحی است که سر از قرآن درمیآورد.
👈 پژوهشگر فلسفه تصریح کرد: این سه راه در طول تاریخ کمابیش با هم مرتبط بودهاند، اما ادعای تفکیکیان این است که باید این سه راه را از هم تفکیک کرد. تفکیک یعنی همین؛ یعنی راه اسلام غیر از راه فلسفه و عرفان است. در گام بعدی ادعا کردهاند که میخواهند اسلام اصیل و آموزههای قرآن را فارغ از باورهای عرفانی و فلسفی معرفی کنند. این دو هدف اصلی مکتب تفکیک است.
آنچه در عمل طی سالهای بعد اتفاق افتاد، صرفاً تأکید بر تفکیک راه اسلام و وحی از راه عرفان و فلسفه بود. روندی که پیروان این جریان پی گرفتند، تأکید بر بیاعتباری فلسفه و توهین و تحقیر فلاسفه بود
ادامه دارد...
#احوال_حوزه
#شیراز
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
#محمود_حلبی
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
#آیت_الله_میلانی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
🔻آشنایی با #مکاتب_درون_حوزه های علمیه
قسمت چهارم:روش نقد جریان تفکیک (۴)
قسمت آخر
👈 حجت الاسلام سید حسن اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان:
در واقع رویکردی که نقطه عزیمت من در نقد مکتب تفکیک است، رویکرد اخلاقی و معرفتشناختی است.
🔻مکتب تفکیک جریانی است که ادعای معرفی و ارائه اسلام خالص را دارد و در این مسیر کارهایی را انجام میدهد؛ از جمله نقادی فلسفه، نقادی عرفان، ارائه دیدگاههای بدیل و تأکید بر نوعی فهم سوسیالیستی در فهم قرآن و نظام اقتصادی اسلام. آنچه در کار تفکیکیها برجسته است، این است که این جریان پروای حقیقت و درست و نادرست را ندارد.
به همین دلیل هر نسبتی را به هر کسی میدهند؛ مثلاً میگویند ابنسینا آنطور بود، ملاصدرا اینطور بود، علامه طباطبایی آنگونه بود و ...
🔻وی ادامه داد: هنگامی که این مدعیات و اتهامات بررسی میشود، روشن میشود که هیچکدام درست نیست. مثلاً نقل میکنند خواجه نصیرالدین طوسی گفته است که فلسفه امری وهمانی است، اما وقتی به آثار ایشان مراجعه میکنیم، میبینیم چنین مطلبی در آنها موجود نیست. مثلاً میگویند علامه طباطبایی گفته است قرآن و برهان و عرفان با هم سازگار نیستند، اما وقتی بررسی میکنیم، میبینیم چنین ادعایی واقعیت ندارد. در مجموع ارجاعات این گروه قابل بررسی است و مدعیاتشان نادرست است. خلاصه کلام، نقد بنده نقد روشی و اخلاقی است.
#احوال_حوزه
#شیراز
#فلسفه
#مکتب_تفکیک
#محمود_حلبی
#سیدان
#محمد_رضا_حکیمی
#آیت_الله_میلانی
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
🔻💹 کاهش تورم امکانپذیر است
👈 مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیشبینیهای اخیر مبنی بر افزایش شدید نرخ تورم در ماههای آینده، اظهار کرد:
👈 درست است که وضعیت سختی داریم و خودمان نیز با رفتارهایی که انجام میدهیم، مانند همسانسازی حقوقها و رتبهبندی معلمان و...، به این تورم دامن زده و آن را تشدید میکنیم، اما نباید در مقابل این پیشبینیها تسلیم شویم. گاهی اوقات اشتباهاتی که انجام میشود مانند همین همسانسازی حقوقها، تقریبا برگشتناپذیر هستند.
🔻وی با بیان اینکه ما هنوز ابزارهایی را برای کنترل تورم در اختیار سیاستگذار داریم و نباید تسلیم شویم، توضیح داد: یکی اینکه از فرصت تغییر سیاسی پیش آمده استفاده کنیم و شبکه ارزی خارجی بانک مرکزی را بیارتباط به مذاکرات در ساختار جدید و متناسب با جهان امروز (زیرا ساختار فعلی که روی آن اصرار داریم مربوط به ۴۰ سال قبل است) ساختاردهی کنیم. باید امکان مدیریت نرخ ارز را برای بانک مرکزی ایجاد کنیم و امکان کنترل نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم را مجددا در اختیار بگیریم.
🔻این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در مقابل کسری بودجه عظیمی که به صورت آشکار و پنهان به خودمان تحمیل میکنیم و تقریبا بدترین میراثی است دولت قبل برای دولت سیزدهم گذاشت، همین دستورالعملها و مصوبات بعد از انتخابات ۱۴۰۰ تا پایان دولت بود.
🔻💹 شاکری گفت: یک واکنش معقول در مقابل این کسری بودجه عظیم میتواند جدی گرفتن موضوع کنترل ترازنامه باشد؛ به نحوی که بزرگ شدن سایز ترازنامه سیستم بانکی کنترل شود. یعنی جیرهبندی اعتبار برای کنترل رشد نقدینگی در شرایطی که احتمالا دچار رشدهای بالای پایه پولی خواهیم بود. پس حالا لزوما نباید تسلیم شویم.
👈 رئیسکل اسبق بانک مرکزی هم با بیان اینکه تصمیمات 16 سال اخیر موجب ایجاد مشکل و عدم تعادل در شاخصهای کلان اقتصادی بوده است، اظهار کرد: امروز با یک تورم کمسابقه روبهرو هستیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری با اشاره به تورم 45 درصدی در زمان ریاستجمهوری احمدینژاد، یادآور شد: در سالهای اخیر این تورم بهصورت انباشته تجمیع شده و قدرت خرید مردم را بهشدت کاهش داده است.
وی درعینحال جبران این کاهش قدرتِ خرید را مسئلهای «انجام نشده» دانست و نتیجه آن را کوچک شدنِ سفره مردم و افزایش بدهیهای دولت عنوان کرد. رئیسکل اسبق بانک مرکزی همچنین فزونی گرفتن کسری بودجه را موجب رشد نقدینگی دانست و افزود: آقای روحانی در حوزه بازار سرمایه فرمودند که ما از مردم پول قرض کردهایم که در قالب اوراق مشارکت و قرضه توسط دولت خرج شده ولی هیچ منبعی برای بازپرداخت آن پیشبینی نکرده است. مظاهری خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی با بدهیهایی روبهرو است که به تعبیر رئیسجمهور قبلی از مردم قرض گرفته شده است.
🔻🔻 وی با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن تورمِ فعلی به محدوده 15 درصد گفت: کسی چنین توقعی را در یک دوره دو سهساله ندارد ولی اگر همین عدد در روندی منطقی کنترل شود، به حدود 15 درصد خواهد رسید و مردم احساس آرامش خواهند کرد.
"توجه،رمز تاثیر"
یک جنبه نماز،متوجه کردن انسان به واقعیتی است که به حقیقت آن مومن است ولی از آن غافل گردیده است.حالت توجه انسان به یک مطلب غیر از حالت اعتقادش به آن مطلب است.گاه انسان به چیزی معتقد است ولی از آن غافل شده است،همچنین غفلت بر انسان اثرمیگذارد و باعث میشود که عمل انسان برطبق اعتقاد او تنظیم نشود و اموری از انسان سر بزند که مخالف با عقیده اوست.
#آیت الله_حائری_شیرازی
#احوال_حوزه
#شیراز
#نماز
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
احوال حوزه
آیا تفاوت رفتار ائمه،به دلیل تفاوت های شخصیتی یا روحیات شخصی آنهاست؟!!
#تا_آن_جا_که_می_دانم
ممکن است در نگاهی، به نظر برسد که تفاوت رفتار ائمه(ع)، که یکی صلح میکند یکی قیام، یکی سجادهنشین است، یکی به تعلیم میپردازد، یکی دائما زندانی است، یکی ولیعهد میشود و... ، به دلیل تفاوتهای شخصیتی یا روحیات و ویژگیهای شخصی آنهاست.
این نگاه، دو اشکال اصولی دارد؛ اول اینکه تنها به بخشی از زندگی هر یک از ائمه(ع) توجه میکند نه همهی آن؛ دوم اینکه تفاوت شرایط و اقتضائات را در نظر نمیگیرد.
اگر به صورت جامعتر به زندگی اهل بیت(ع) توجه شود، مثلا میبینیم همان امام سجادِ(ع) سجادهنشین، در دورهای از زندگیاش پس از قیام عاشورا، مهمترین کنشگریهای اعتراضی را دارد. یا امام حسین(ع) که قیام عاشورا را برپا میکند، در زمان معاویه، علیرغم انتقادات و اعتراضات تندی که به حکومت دارد، به صراحت و با جدیت، با قیامِ سخت علیه معاویه مخالف است. یا امام حسن(ع) که تن به صلح با معاویه میدهد، تا قبل از آن، به مدت قابل توجهی، اصرار به ایستادگیِ نظامی در برابر معاویه دارد.
لذا دور از ذهن نیست اگر بگوییم که اگر امام حسین(ع) هم در شرایط امام حسن(ع) بود صلح میکرد و امام حسن(ع) اگر در شرایط عاشورا بود، قیام میکرد.
همینها و امثال اینها، شواهدی هستند بر این مدعا که درواقع دستگاه و فرایندِ کنشگریِ ائمه(ع) (=سیره) یکی است که با تغییر متغیرها، نتایج و نمودهای (=سیر) متفاوتی از آن به دست خواهد آمد.
اما این متغیرها چیست؟
مهمترین رکن هر حرکت اجتماعی، «مردم» هستند؛ لذا به نظر میرسد مهمترین متغیر در دستگاهِ کنشگریِ اجتماعیِ ائمه(ع)، مردم باشند؛ آگاهی، خواست، آمادگی و ارادهی مردم، متغیری مهم و اساسی در تعیینِ چگونگیِ کنشگریِ اجتماعی ائمه(ع) است.
تاریخ اجتماعیِ پر فراز و نشیب زندگی امام حسین(ع)، باعث میشود که بررسی جامع رفتار ایشان در حیات سیاسی-اجتماعیشان، شواهدی محکم و کامل برای فهم این مدعا به دست دهد.
با این نگاه، انشاءالله در منبرهای محرم (و یادداشتهای بعدی) به بررسیِ تغییراتِ نحوهی کنشگریِ سیاسی-اجتماعی امام حسین(ع) از زمان خلفا (بهویژه عثمان) تا قیام عاشورا خواهم پرداخت.
همچنین دربارهی این ادعا که نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز الگو گرفته از نهضت حسینی(ع) بوده، بررسی و صحبت خواهم داشت. بررسی سیر تغییرات نحوهی رفتار سیاسیِ امام خمینی(ره) از زمان رضاشاه تا بهمن پنجاه و هفت، میتواند روشنگرِ این مطلب باشد.
در کنار این بحثِ احتمالا پرچالش، اشاراتی نیز به مناجاتهای عارفانه و عاشقانهی حضرت سیدالشهدا(ع) در موارد مختلف خواهم داشت.
به امید توفیق الهی
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#عاشورا
#قیام
#صلح
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع)
و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با رویکرد کنشگریِ اهل بیت(ع)
#جلسه_ی_اول: مقدمه ١
لزوم شناخت جامعبینانه از سیرهی اهل بیت(ع) برای الگوگیری
احوال حوزه
موضوع کلی: #بررسی_تغییرات_کنش_گریِ_اجتماعی_سیاسیِ_امام_حسین(ع) و میزان انطباق نهضت انقلاب اسلامی با
شناخت و آگاهی ما از تاریخ اسلام و اهل بیت(ع)، عمدتا معطوف به بخشهای خاص و غالبا هیجانانگیز آن است.
به طور خاص از تاریخ امام حسین(ع)، بیشتر ماجرای کربلا را شنیدهایم؛ درحالیکه خود این ماجرا از چند ماه قبلتر شروع شده و کربلا مرحلهی پایانیِ این بخش از تاریخ است.
ضمنا امام حسین(ع) از سالها پیش از کربلا، کنشگریِ اجتماعی دارد که فهم آن برای فهم درست سیرهی اباعبدالله الحسین(ع) ضروری است.
شناخت بخشی و محدود باعث سوء برداشتها و سوء استفادههای فراوان میشود.
آنانکه قائل به صلح به هر قیمتی هستند، به صلح امام حسن(ع) استناد میکنند و آنانکه شور و هیجان انقلابی دارند به قیام امام حسین(ع). آنانی که حوصلهی این حرفها را هم ندارند، مثلا به زهد و عبادت امام سجاد(ع) اشاره میکنند.
شناخت ناقص حتی دربارهی قرآن هم - به شهادت آیات قرآن - باعث انحراف میشود.
داعش با آیهی قرآن سر میبُرد و مدافعین حرم با آیهی قرآن با داعش میجنگند.
در دنیای پیچیدهی امروز که انفجار اطلاعات و هجوم رسانهای تمام زندگی ما را در بر گرفته، طوفان فتنهها (= درهمآمیختگیِ حق و باطل و پوشیده شدن حق) و سیل حوادث ما را با خود میبرد و این بلایای فکری و عقیدتی بالاخره گریبان همهی بشر را خواهد گرفت و در تصمیمات و اقدامات، آنها را بر سر دو راهی حق و باطل قرار خواهد داد، یافتن راه و عمل درست بسیار دشوارتر و البته حیاتیتر است.
دربارهی سرگشتگیِ انسان حقجو به روایتی از امیر مؤمنان(ع) تمسک میکنم که فرمود دین خدا با مردم شناخته نمیشود، بلکه با نشانهی حق و حقیقت شناخته میشود؛ حق را بشناس تا اهلش را بشناسی.
خداوند متعال که در قرآن کریم به عصر و زمانه سوگند میخورد و با حداقل سه تاکید، انسانها را در ضرر و زیان میداند، راه نجات را در ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر معرفی میکند.
شناخت حق، لازمهی این نجات است.
از آنجا که «عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» و از آنجا که امیرالمؤمنین علی(ع) «میزان» است و از آنجا که اهل بیت(ع) «کُلُّهُم نورٌ واحِد» و از آنجا که «فَالحَقُّ ما رَضیتُمُوهُ وَ الباطِلُ ما أَسخَطتُمُوهُ» و از آنجا که مصابیح الهدی، ائمهی اطهار(ع) هستند، برای یافتن حق باید با دیدی جامعنگرانه، سیرهی اهل بیت(ع) را بشناسیم.
اما هنوز این سوال پابرجاست که علت تفاوت رفتاری ائمه(ع) چیست؟
دو جواب عمده وجود دارد:
عدهای قائل به اینند که علت تفاوت رفتاری ائمه(ع)، تفاوت ویژگیهای شخصیتی و روحی ائمه است؛ لذا مثلا امام حسن(ع) صلح کرد چون روحیه و شخصیتی اهل تساهل و تسامح داشت و امام حسین(ع) قیام کرد چون روحیهی انقلابی داشت. (ما با این نظر مخالفیم)
اما عدهای دیگر (که ما نیز با آنها همنظریم) میگویند دستگاه فکری، رویکردی و کنشگری ائمه(ع) مشترک و یکسان است؛ اما با تفاوت ورودیهای این دستگاه، خروجیها متفاوت میشود. دربارهی کنشگریهای اجتماعی اهل بیت(ع)، ورودی، عوامل اجتماعی است و خروجی، نمود رفتاری ائمه(ع). مهمترین رکن اجتماع نیز «مردم» هستند؛ ارکان دیگری چون حکومت و... نیز وجود دارد ولی رکن وجودی اجتماع، همان مردم است.
لذا با تغییر مردم، نمود رفتاری اهل بیت(ع) نیز تغییر میکرد. بنابراین ما مدعی هستیم که اگر مثلا امام حسین(ع) هم در سال چهل و یک هجری خلیفه بود، با معاویه صلح میکرد و اگر امام حسن(ع) در سال شصت و یک هجری امام بود، علیه یزید قیام میکرد.
شواهدِ این مدعا را انشاءالله در جلسهی آینده بیان خواهم کرد.
اگر این دستگاه را بشناسیم، آنگاه میتوانیم وقایع روز را نیز با جمیع جهات در این دستگاه بریزیم و نتیجهی درست را برای عملکرد خود بگیریم.
آنگاه وقتی به اختلافات بین امام خمینی و بسیاری از علمای بزرگ عادل و متقی و خیرخواه، بر سر انقلاب اسلامی میرسیم، میتوانیم تشخیص دهیم که کدام نگاه انطباق بیشتری با رویکرد ناب اسلامی دارد.
ما مدعی هستیم که نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نیز تا حد زیادی منطبق بر این رویکرد بود؛ که اگر آن را خوب بشناسیم آنگاه متوجه میشویم که اگر زمانی امام خمینی، شاه را «اعليحضرت همایونی» خطاب میکند و زمانی «مردک سیاهرو»، نه به خاطر تفاوت رویکرد امام است، بلکه به خاطر اقتضائات اجتماعی و تفاوت عملکرد شاه است که همان رویکرد ایجاب میکند زمانی با شاه، محترمانه سخن گفت و زمانی تند و تیز.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#عاشورا
#قیام
#صلح
#کربلا
#خیرخواه
#عدالتخواه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze