🔰 بغض دنیا
💠سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ قَالَ مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعْرِفَةِ رَسُولِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ لِذَلِكَ لَشُعَباً كَثِيرَةً وَ لِلْمَعَاصِي شُعَبٌ فَأَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ بِهِ اَلْكِبْرُ مَعْصِيَةُ إِبْلِيسَ حِينَ «أَبىٰ وَ اِسْتَكْبَرَ وَ كٰانَ مِنَ اَلْكٰافِرِينَ » ثُمَّ اَلْحِرْصُ وَ هِيَ مَعْصِيَةُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ حِينَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمَا: «فَكُلاٰ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمٰا وَ لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ فَتَكُونٰا مِنَ اَلظّٰالِمِينَ » فَأَخَذَا مَا لاَ حَاجَةَ بِهِمَا إِلَيْهِ فَدَخَلَ ذَلِكَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِمَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَكْثَرَ مَا يَطْلُبُ اِبْنُ آدَمَ مَا لاَ حَاجَةَ بِهِ إِلَيْهِ ثُمَّ اَلْحَسَدُ وَ هِيَ مَعْصِيَةُ اِبْنِ آدَمَ حَيْثُ حَسَدَ أَخَاهُ فَقَتَلَهُ فَتَشَعَّبَ مِنْ ذَلِكَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ وَ حُبُّ اَلْكَلاَمِ وَ حُبُّ اَلْعُلُوِّ وَ اَلثَّرْوَةِ فَصِرْنَ سَبْعَ خِصَالٍ فَاجْتَمَعْنَ كُلُّهُنَّ فِي حُبِّ اَلدُّنْيَا فَقَالَ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذَلِكَ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ اَلدُّنْيَا دُنْيَاءَانِ دُنْيَا بَلاَغٌ وَ دُنْيَا مَلْعُونَةٌ .
💠از على بن الحسين(عليهما السّلام)پرسش شد كه كدام از اعمال بهتر است؟
➖فرمود:پس از شناختن خداوند (عز و جل) و شناختن رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)عملى بهتر از بغض دنيا نيست و به راستى كه آن شعبههاى بسيارى دارد و معاصى هم شعبههاى بسيارى دارند.
✔️اول چيزى كه خدا به وسيلۀ آن نافرمانى شد:كبر بود،گناه ابليس هنگامى كه سرباز زد و تکبر كرد و از كافرين شد
✔️سپس حرص است و آن گناه آدم و حوا است(عليهما السّلام) هنگامى كه خدا (عز و جل) به آنها فرمود«بخوريد از هرجا كه خواهيد و نزديك نشويد به اين درخت تا از ستمكاران باشيد»و آن دو دنبال چيزى رفتند كه بدان نيازى نبود و اين خوى در نژادِ آنها در آمد تا به روز رستاخيز و اين است كه بيشتر آنچه آدمىزاده به جستجوى آن است چيزى است كه بدان نياز ندارد.
✔️سپس حسد است و اين گناهِ پسر آدم است هنگامى كه حسد ورزيد به برادر خود و او را كشت
و از اين سه مورد است كه شعبههائى پديد آيد از:
۱. دوستى زنان (منظور حرام ان است)
۲.دوستى دنيا
۳.دوستى رياست
۴.راحتطلبى
۵.حبّ سخنورى و گفتار
۶.حبّ برترى
۷.ثروت
و اين خود هفت خصلت شد كه همۀ آنها در حبّ دنيا فراهم هستند و پيغمبران و دانشمندان پس از فهميدن آن گفتهاند: حبّ دنيا راس هر گناهى است،و دنيا دو دنيا است:دنياى به اندازۀ ضرورت زندگى و دنياى ملعون.
@ajaaab
اللّهُمَّ أَنْتَ الْقائِلُ وَقَوْلُک حَقٌّ وَوَعْدُک صِدْقٌ: «وَ اسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ » إِنَّ اللّهَ کانَ بِکمْ رَحِیماً وَلَیسَ مِنْ صِفاتِک یا سَیدِی أَنْ تَأْمُرَ بِالسُّؤالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِیةَ وَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْعَطِیاتِ عَلَی أَهْلِ مَمْلَکتِک، وَالْعائِدُ عَلَیهِمْ بِتَحَنُّنِ رَأْفَتِک
فرازی از دعایی ابوحمزه
@ajaaab
🔰بدحال تر از من کیست؟
سَیدِی أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبِی، وَاجْمَعْ بَینِی وَبَینَ الْمُصْطَفی وَ آلِهِ خِیرَتِک مِنْ خَلْقِک وَ خاتَمِ النَّبِیینَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ؛ وَانْقُلْنِی إِلی دَرَجَةِ التَّوْبَةِ إِلَیک، وَ أَعِنِّی بِالْبُکاءِ عَلَی نَفْسِی فَقَدْ أَفْنَیتُ بِالتَّسْوِیفِ وَالْآمالِ عُمْرِی، وَ قَدْ نَزَلْتُ مَنْزِلَةَ الْآیسِینَ مِنْ خَیرِی، فَمَنْ یکونُ أَسْوَأَ حالاً مِنِّی
فرازی از دعای ابوحمزه
@ajaaab
🔰گویا تو از من حیا کرده ای!
أَنَا یا رَبِّ الَّذِی لَمْ أَسْتَحْیک فِی الْخَلاءِ، وَ لَمْ أُراقِبْک فِی الْمَلاءِ، أَنَا صاحِبُ الدَّواهِی الْعُظْمی، أَنَا الَّذِی عَلَی سَیدِهِ اجْتَرَی، أَنَا الَّذِی عَصَیتُ جَبَّارَ السَّماءِ، أَنَا الَّذِی أَعْطَیتُ عَلَی مَعاصِی الْجَلِیلِ الرُّشی، أَنَا الَّذِی حِینَ بُشِّرْتُ بِها خَرَجْتُ إِلَیها أَسْعی، أَنَا الَّذِی أَمْهَلْتَنِی فَمَا ارْعَوَیتُ، وَ سَتَرْتَ عَلَی فَمَا اسْتَحْییتُ، وَ عَمِلْتُ بِالْمَعاصِی فَتَعَدَّیتُ؛وَأَسْقَطْتَنِی مِنْ عَینِک فَما بالَیتُ، فَبِحِلْمِک أَمْهَلْتَنِی، وَبِسِتْرِک سَتَرْتَنِی حَتَّی کأَنَّک أَغْفَلْتَنِی، وَ مِنْ عُقُوباتِ الْمَعاصِی جَنَّبْتَنِی حَتَّی کأَنَّک اسْتَحْییتَنِی
فرازی از دعای ابوحمزه
@ajaaab
علامه مجلسی ، باب الائمه
بمناسبت ۳۰ مرداد ، سالروز بزرگداشت حضرت علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف
آیتالله مرعشی(ره) فرمود:
من خیلی عاشق علّامه مجلسی بودم. مخصوصاً وقتی که یاد بیانات علامه میافتادم، از اینکه چرا بعضی جرأت میکنند و تعبیرات ناروایی را نسبت به ایشان به کار میبرند، در تعجب بودم.
وی در ادامه افزود: یک شب خیلی به حضرت صدّیقه، فاطمه زهرا «سلام الله علیها» متوسل شدم تا در برزخ، مقام علّامه مجلسی را به من نشان دهند. همان شب در خواب دیدم که به «قبرستان وادیالسلام» رفتم تا برای همه مؤمنین، اساتیدمان و فقهایی که در آنجا هستند فاتحه بخوانم. دیدم وادی السلام یک صحرای بی حّد و حصر است؛ یک بیابان ولکن مملوّ از عمامه!
همه اهل علماند و گویا من در عالم خواب همه را میشناسم: «شیخ کلینی»، «شیخ صدوق»، «شیخ مفید»، «سلّار»، «ابن حمزه» [ره]، بزرگانِ مشهد؛ تمام. حاج شیخی هم که من در این جمع می دیدم «حاج میرزا حسین نوری» [صاحب مستدرک الوسائل] بود. من حاج میرزا حسین نوری را درک نکرده بودم اما گویی ایشان را از قبل دیدهام و میشناسم.
دیدم آن جلو، طرفِ قبله، یک دری از خاتَم -که با هیبت و عظمت است - وجود دارد ؛ یک نفر هم کنار آن ایستاده و آن در بسته است. به حاجیِ نوری عرض کردم اینجا کجاست؟ فرمودند: اینجا قطعهای از «وادی السلامِ نجف» است. وقتی نظاره کردم، آثار قبری را ندیدم امّا هوا و فضایِ خیلی خوب و مایه انسی داشت که انسان دوست داشت از آن جدا نشود.
حاجی نوری فرمودند: ارواح مؤمنینِ شیعه هر جای دنیا که باشند پس از وفات به وادی السلام منتقل میشوند و در اینجا تا روز قیامت متنعّماند. امروز پیغمبر اکرم، ائمه اطهار و حضرت زهراء «سلام الله علیهم اجمعین» اذن عام دادند که با نوّابشان ملاقات کنند. پشت این در باغی است که پیامبر اکرم، ائمه و حضرت زهرا [علیها السلام] در آن باغ هستند. آن آقایی هم که دمِ در ایستاده، «علاّمه مجلسی» است. ایشان واسطه بین پیغمبر، ائمه و علمای شیعه است. خودِ پیغمبر صلّ الله علیه و آله و سلم به علّامه مجلسی لقب «بابُ الأئمّه» دادهاند!
علّامه هم جفت جفت آقایان را صدا میکرد: مثلاً «محمد بن یعقوب کلینی و صدوق»، «شیخ مفید و شیخ طوسی»، «سید رضی و سید مرتضی»... آقایان جفت جفت به ملاقاتِ پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) میرفتند. من از هول و هیبتِ واقعهای که در آن فضا دیدم از خواب جستم. در این حال به سجده افتادم و خدا را شکر کردم که اگر بخواهم برای همه حوزه نجف و قم از این شمه بگویم، به من لیاقت دادند که باطن مرحوم مجلسی و خدماتی را که به مذهب شیعه نموده ببینم.
مرحوم آقای مرعشی بعد از نقل این رؤیا میفرمود: بعضیها بی انصافند و بعضیها هم بیچاره هستند؛ نه تنها مجلسی را نشناختند، خود ائمه اطهار علیهم السلام را هم نشناختند.
@ajaaab
در احوالات مرحوم شیخ انصاری (ره)
نقل شده که یکی از شاگردان ایشان كه خودش جزو بزرگان بود، وقتي به نجف رفت تا شاگردی شیخ را كند. خب مرحوم شيخ دو تا درس داشتند. یک درس خصوصی داشتند كه در آن حوزه راه پیدا کردند. می رفت و زحمت می کشید ولي می دید خیلی بهره نمی برد و نمی فهمد. محضر حضرت امیر رفت و گفت من آیت اللهی و مرجعیت را رها کردم و آمدم شاگردی کنم. اگر نفهمم که خیلی خسارت است.
شب خواب دیده بود که وجود مقدس امیرالمومنین تشریف آوردند و یک قدحی دستشان است یا کسی دنبال ایشان بود كه قدحی دستش بود. به عده ای می خورانند. یک ظرفی هم به این آقا داده بودند. این آقا همین که ظرف را گرفت، شروع کرد سرکشیدن، بعد نگاهش افتاد و دید مرحوم شیخ پشت سر حضرت امیر دارند راه می روند و یک قدح بزرگ دستشان است. محو جمال حضرت امیرند. گاهی هم از باب اینکه این اعطا و لطف حضرت است، یک قاشقی هم دهان می گذارند و می خورند.
دو جور خوردن است. از سفر حج برگشته است و بزرگترها دلشان برای خودش تنگ شده است اما کودک با چمدانش كار دارد!
شب دهم هیات ثارالله
@ajaaab
لطیفه های عَجَب
کلامی از امام (ره) در مورد مصحف فاطمه و مسائل انقلاب اسلامی @ajaaab
کلامی دیگر از امام خمینی ره در خصوص مصحف فاطمه سلام الله علیها و مسائل ایران
@ajaaab
🔰لا تخرجنی من التقصیر!
➖عـَنْ أَبـِي الْحـَسـَنِ(علیه السلام) قـَالَ قـَالَ أَكـْثـِرْ مـِنْ أَنْ تَقُولَ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تـُخـْرِجـْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ
قَالَ قُلْتُ أَمَّا الْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ الرَّجُلَ يُعَارُ الدِّينَ ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ فَمَا مَعْنَي لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ
فَقَالَ كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فـَكـُنْ فـِيـهِ مـُقـَصِّراً عـِنْدَ نَفْسِكَ فَإِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اللَّهِ مُقَصِّرُونَ إِلَّا مَنْ عَصَمَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
➖فضل بن يونس گويد: حضرت ابوالحسن(علیه السلام) فرمود: بسيار بگو: بار خدايا مرا از عاريه داران ايمان قرار مده واز تقصير بيرون مبر.
عرض كردم: معني عاريه داران را مي دانم. او دين را به طور عاريه مي گيرد و سپس از آن خارج مي شود.
معني (مرا از تقصير بيرون مبر) چيست؟
فرمود: هر عملي كه برای خدا (عز و جل)انجام می دهی، خود را در آن مقصر شناس، زيرا مردم همگي در اعمال خويش ميان خود و خدا مقصرند، جز آن كه را خداي(عز و جل) نگهداري كند.
➖کافی، کتاب الایمان و الکفر، باب الاعتراف بالتقصیر، حدیث آخر
@ajaaab
🔰افضل اعمال
➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ (ع) قَالَ إِنَّهُ أَفْضَلُ مَا يَكُونُ مِنَ الْأَعْمَالِ
➖از امام صادق علیه السلام راجع به زيارت قبر حضرت حسين بن على عليهما السّلام پرسيدم؟
حضرت فرمودند: زيارت امام حسین علیه السلام افضل اعمال است.
➖ کامل الزیارات
@ajaaab
🔰روابط مومنین
➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَسْكُنُ إِلَي الْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْكُنُ الظَّمْآنُ إِلَي الْمَاءِ الْبَارِدِ
➖امام صادق(علیه السلام) فرمود: مؤمن به سوي مؤمن آرامش مي گيرد، چنان كه تشنه به آب خنک آرامش مي گيرد.
➖ الکافی، کتاب الایمان و الکفر، باب فی سکون المومن الی المومن
@ajaaab
فتوای وجوب روضه خواندن.mp3
128.9K
🔰آیت الله دکتر احمد عابدی
➖ماجرای فتوای آیتاللهالعظمی گلپایگانی به وجوب روضهخوانی
@ajaaab
VID_20230907_054543_315_1.mp3
1.67M
🔰آیت الله میرباقری
➖مرحوم ملا آقا دربندی از مرحوم شیخ انصاری سوال می کنند:
شما که مرجع تقلید شدید آیا به شیعیان اجازه می دهید عتبه امیرالمومنین را ببوسند؟
خیر ، عتبه حضرت امیر رو حضرت اباالفضل می بوسند! ما جای پای زوار حضرت را باید ببوسیم.
@ajaaab
🔰برای خدا گریه ام نمی آید اما برای خانواده ام می توانم گریه کنم!
➖قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) أَكُونُ أَدْعُو فَأَشْتَهِي الْبُكَاءَ وَ لَا يَجِيئُنِي وَ رُبَّمَا ذَكَرْتُ بَعْضَ مَنْ مَاتَ مِنْ أَهْلِي فَأَرِقُّ وَ أَبْكِي فَهَلْ يَجُوزُ ذَلِكَ فَقَالَ نَعَمْ فَتَذَكَّرْهُمْ فَإِذَا رَقَقْتَ فَابْكِ وَ ادْعُ رَبَّكَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي
➖اسحاق بن عمار گويد: به حضرت صادق(علیه السلام) عرض كردم: من دعا مي كنم و ميل دارم گريه (نيز) بكنم ولي گريه ام نمي آيد، و بسا به ياد برخي از مردگان خانواده خودم ميافتم پس رقت قلب پیدا مي كنم و گريه می كنم. آيا اين كار درست است؟
فرمود: آري آنها را به ياد آور و چون رقت قلب پیدا كردي گريه كن و پروردگار تبارك و تعالي را بخوان (و به درگاهش دعا كن)
➖الکافی، کتاب الدعاء، باب البکاء
@ajaaab
🔰آماری جالب از ترکیب جمعیت شناختی زائران اربعینی امسال:
➖زیر پنج سال: ۶۲ هزار نفر
➖پنج تا ۱۵ سال: ۴۳۶ هزار نفر
➖۱۵ تا ۲۵ سال: ۴۹۲ هزار نفر
➖۲۵ تا ۳۵ سال: ۵۴۰ هزار نفر
➖۳۵ تا ۴۵ سال: ۸۲۶ هزار نفر
@ajaaab
لطیفه های عَجَب
کتابی خواندنی! @ajaaab
در این کتاب محقق ارجمند در صدد بیان این مطلب است که قاتلین اباعبدالله و اصحاب شان, شیعیان نبوده اند. ایشان با ذکر قرائن متعددی در پی اثبات این مطلب هستند که در کوفه علی رغم اینکه اکثریت شیعه (با تعاریف متعدد آن) بوده اند اما جریانات عثمانی نیز با حمایت امویان حضور فعالی داشته اند. اکثریت سپاه دشمن را هم همین افراد با تفکر عثمانی که از مناطق مختلفی گرد هم آمده بودند، تشکیل داده اند.
شیعیان کوفه که حضرت را دعوت کردند چند دسته بودند. برخی توانستند به هر سختی که شده خود را به کربلا برسانند و شهید شدند. برخی دیگر با ممانعت ها نتوانستند خود را برسانند و در قالب توابین سعی کردند که جبران مافات کنند. عده ای از اشراف هم بودند که نامه به امام نوشتند ولی در واقع دارای تفکر عثمانی بودند.
از دیگر نکات مثبت کتاب این است که شواهد خلاف مدعای نویسنده نیز بصورت مبسوط مطرح و به آنها پاسخ داده شده است.
یک جمله:
همچنانکه نویسنده محترم مطرح کرده اند اصطلاح مذهب عثمانی زاییده اندیشه اهل سنت است و همین مساله ممکن است در پردازش نهایی مطلب رهزن شده باشد!
در نظام اندیشه شیعی خصوصا در صحنه کربلا که سنگین ترین تقابل جبهه حق و باطل است بنظر نمی رسد تفکر عثمانی بتواند نوک پیکان این نزاع تاریخی باشد بلکه شاید ریشه اصلی را در جریان سفیانی یا سقیفه باید جست.
برای اثبات محوریت جریان سفیانی به مباحث دکتر زورق و برای محوریت سران سقیفه به کلمات بسیاری از علمای شیعه می توان رجوع کرد.
@ajaaab
🔰درگیری دو جریان در طول تاریخ
➖عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : إِنَّا وَ آلَ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اَللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اَللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اَللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلسُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ اَلْقَائِمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.
➖ما و خاندان ابوسفیان دو خاندانیم که در مورد برنامه هاى الهى با هم مخالفت داریم: ما گفته هاى پروردگار را تصدیق کرده ایم و آنها تکذیب کردند. ابوسفیان با رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) مبارزه کرد؛ و معاویه با على بن ابیطالب(علیه السلام)؛ و یزید با حسین بن على(علیه السلام)؛ و سفیانى با امام قائم مبارزه خواهد کرد.
➖معانی الاخبار، ص۳۴۶
@ajaaab
🔰ویژگیهای برادر دینی و منزلتش
➖ الامام العسکری علیهالسلام: فأما من قويت بصيرته و حسنت بالولاية لأوليائه والبرائة من أعدائه معرفته، فذلك أخوكم في الدين أمسّ بكم رَحِماً من الآباء والأمهات.
➖امام حسن عسکری علیهالسلام: کسی که بصیرتش قوی باشد و معرفتش را با تولی به أولیائش و برائت از دشمنانش نیکو گرداند، چنین کسی برادر دینی شماست و از پدران و مادران، به شما نزدیکتر است.
➖وسائل الشیعه،جلد ۹، صفحه ۲۲۹
@ajaaab
🔰مرحوم کلینی ۱۲ ربیع الاول را میلاد پیامبر می دانند!
➖ولد النبی ص لاثنتی عشره لیله مضت من شهر ربیع الاول فی عام الفیل یوم الجمعه مع الزوال ...
➖پیامبر ص در ۱۲ ربیع الاول عام الفیل در هنگام زوال روز جمعه به دنیا آمدند ...
➖الکافی، کتاب الحجه، باب مولد النبی ص
@ajaaab
هدایت شده از تنبیه الأمة
AudioCutter_AudioCutter_فقه 8 مهر 1402.mp3
1.77M
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع
📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت
🎙 آیت الله آملی لاریجانی
♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه.
#فقاهت
#رهبری
#مصلحت
@Tanbiholomah
هدایت شده از درایت
امشب محضر آیت الله میرباقری بودیم، در مورد نحوه پایان کار اسرائیل به آیه ۲۹ سوره مبارکه دخان اشاره فرمودند و گفتند: در داستان فرعون و غرق شدن لشکر عظیم او که نتیجهاش شد وارث شدن دیگرانی بر سرزمین و ثروتهای باقی مانده آنها، خداوند تبارک و تعالی میفرماید طوری آنها را ریشه کن کردیم که در آسمان و زمین هیچ کس افسوس آنها را نخورد و بر آنها نگریست.
این سنت خداوند است که وقتی بخواهد ظالمان را ریشه کن کند طوری اینکار را میکند که دیگر کسی آنها را مظلوم نمیداند و بر رفتنشان افسوس نمیخورد.
حکایت اسرائیل هم همین است و خداوند تبارک و تعالی بیشک ریشه آنها را خواهد کند ولی اینگونه ریشهکن میشوند.
برخلاف آقای ما ابا عبدالله که مظلومانه شهید شدند و مظلومیتشان را همه فهمیدند و بر آن سوختند:
«بَكَي لَهُ جَمِيعُ الْخَلاَئِقِ وَ بَكَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الأَْرَضُونَ السَّبْعُ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَ»
برايش تمام آفريدگان گريستند، و به خاطر آن آسمانهاي هفتگانه و زمينهاي هفت گانه گريست، و آنچه در آنها و بين آنها بودند.
📌با شرح حال همراه شوید.
@sharhe_hal
#یادداشت_ویژه
🔷تحول در علوم انسانی و اندیشه "مهاجم" اسلامی
💎" در میان سالهای 1330 و 1340 یک پدیده شگفت آور و بی سابقه ای در بستر حوادث ایران بوجود آمد. اینکه میگوییم بی سابقه، یعنی به آن صورت بی سابقه بود و آن پدیده اندیشه نوین و مترقی و "مهاجم" اسلامی بود که موضع دفاع نداشت. اندیشه مترقی البته قبل از او در ایران و غیر ایران سابقه داشت اما غالبا در موضع تدافع بود، در موضع تهاجم نبود اندیشه اسلامی.
فقط تنها کسی در نام آوران و معروفان اندیشه نوین اسلامی که در موضع تهاجم قرار داشت در گذشته، سید جمال را میشناسیم. شاگردان سید جمال رفتند توی سنگر دفاع؛ بلکه او سنگرهای فکر و فرهنگ و تمدن غرب را از موضع اسلامی خود، بمباردمان می کرد تا آنها از خودشان دفاع کنند. او به آنها هجوم می برد. او هرگز درصدد این بر نمی آمد، بنشیند اینجا افکار اسلامی و احکام اسلامی را توجیه کند، تا با فکر و فرهنگ و تمدن امروز و متداول جور در بیاید، این کار را سید جمال نمی کرد. این اشتباه بزرگی بود که این مرد بزرگ مرتکبش نمی شد، بر خلاف بسیاری از شاگردانش، مثل محمد عبده و رشید رضا و خیلی های دیگر. اینها نشسته بودند، فکر میکردند که فلان آیه قرآن را چگونه با فرمول های علمی تطبیق کنند که منافاتی نداشته باشد ... شیخ محمد عبده نگاه میکرد می دید در دنیا صحبت از صلح است، همه می گویند صلح خوب است، صلح خوب است، برویم دنبال صلح. بله؟ آن وقت در قرآن این همه آیه جهاد است، برویم جنگ کنیم. درصدد برمی آمد ثابت کند که جهادی که در اسلام هست، جهاد تدافعی است. مجبور است، حمله میکنند، باید از خودش دفاع کند. یعنی یک اندیشه غلط انحرافی که شاید سالیان درازی مسیر مبارزات ما را منحرف کرد و عقب انداخت ما را. "
⚡️متن فوق بخش هایی است از سخنرانی آیت الله خامنه ای در سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی در سال 1359 که توصیه میکنیم حتما آن را بصورت کامل مطالعه بفرمایید.
💠"اندیشه مهاجم اسلامی" تعبیری است که بنظر می رسد ، "سنجه" مناسبی برای تقسیم بندی جریانات موجود در زمینه تحول در علوم انسانی باشد.
💠کتابهای موجود در زمینه علوم انسانی اسلامی را تورقی بزنیم.
◀️گاه می بینیم رویکردشان صرفا یک رویکرد تطبیقی و تاییدیابی است و از معارف اسلامی صرفا در حد چند پاورقی استفاده شده است.
◀️گاه می بینیم جسارت نقد نظریات غربی را دارند، اما در نظریه پردازی بر اساس معارف اسلامی پای شان می لنگد.
◀️گاه نیز شاهدیم علاوه بر نقد و به چالش کشیدن نظریات غربی، بر مبنای معارف اسلامی اقدام به نظریه پردازی و تولید فکر می کنند.
✅ بنظر می رسد اندیشه "مهاجم" اسلامی برخاسته از یک "باورمندی" است. باورمندی عمیق به معارف اصیل اسلامی و اعتقاد راسخ به اینکه تنها راه نجات بشریت بهره مندی از این معارف است.
متاسفانه در برخی جریانات این باورمندی وجود ندارد و این جریانات برای آینده انقلاب اسلامی خطرناک هستند. اسلامیزه کردن نظریات غربی چالشی است که انقلاب اسلامی در سالهای آتی قطعا با آن مواجهه خواهد داشت. عمامه به سرهایی که به نظریات غربی رنگ و لعاب اسلامی زده اند.
@ajaaab
🔰 دنیا
➖ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ
➖ نهج البلاغه، خطبه ۸۲
@ajaaab
لطیفه های عَجَب
@ajaaab
مستفاد از آیات و روایات این است که انکار برخی از امور دین موجب کفر می شود و فقها برای اشاره به آنها اصطلاح «ضروری دین» را برگزیده اند. به همین دلیل این اصطلاح در کلام قدما رایج نبوده است و بیشتر مورد استعمال متاخرین و معاصرین قرار گرفته است.
دو مبنا در کفر ضروری دین مطرح است:
«برخی در کفر منکر ضروری دین می فرمایند اگر شخصی ضروری دین را انکار کند کافر می شود ولو منتهی به انکار اصلی از اصول دین نشود ولی برخی گفته اند انکار اصول دین موجب کفر می شود و اگر انکار ضروری دین منتهی به انکار اصول شود موجب کفر است. یعنی به لحاظ ثبوتی برخی قائل به کفر منکر ضروریات دین هستند ولی برخی قائل هستند که فقط کسی که اصلی از اصول اسلام را انکار کند کافر است. حال در دیدگاه دوم به لحاظ اثباتی بحث می شود که در چه صورت منکر ضروری دین منکر اصول خواهد شد. وجه روشن آن این است که فردی با علم به اینکه انکار حکم ضروری دین مستلزم انکار نبوت و توحید است و آن را انکار کند اثبات می شود که کافر است» (بخشی از تقریر جلسه دوم درس خارج زکات استاد میرباقری، ۱۴۰۲)
حال بر اساس پذیرش اینکه اصل حجاب جزء ضروریات دین است:
طبق مبنای نخست انکار اصل حجاب (ولو اینکه موجب انکار اصلی از اصول دین نشود)موجب کفر است.
طبق مبنای دوم مادامی که این انکار منتهی به انکار اصلی از اصول دین (مانند انکار نبوت) نشود موجب کفر نیست بلکه فقط در آنجایی که منتهی به انکار اصلی از اصول دین شود، موجب کفر است.
بر فرض اصل ندانستن مساله امامت (!) انکار ولایت امیرالمومنین (ع) هم اگر موجب انکار اصلی از اصول دین نشود (مثلا فرد مستضعف باشد) موجب کفر نیست ولی اگر انکارش به انکار اصلی از اصول دین بازگشت داشته باشد، موجب کفر است.
@ajaaab
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🎙ویژهبرنامهی صوتی «آن ســهماه»
جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه بعد از رحلت پیــامبر(ص)
»» معرفی ویژهبرنامه: ویدئو | عکسنوشت
🔻یازده جلسه گفتوگوی مدرسه نگاه
با حجـتالاســلام حسین #مهدیزاده
@social_theory
🔻لینک صوت جلسات:
• بخـــش اول »» مسئولیت فوری در قبال فاطمیه
• بخــش دوم »» امر جدید و پایان عصر خدابازیها
• بخــش ســوم »» ویژگیهای امر جدید
• بخش چهـارم »» لوازم اجرای امر جدید
• بخش پنجـــم »» استراتژی صبر
• بخش ششـــم »» الگوی صبر فعال
• بخش هفتـــم »» روزهای بعد از رحلت پیامبر
• بخش هشتــم »» تمایز ولایت و خلافت
• بخـــش نهـــم »» نظمدهی به حوادث آن سه ماه
• بخــش دهـــم »» اوج درگیریها
• بخش یازدهم »» و پایان آن سه ماه
• پیوست »» بررسی نمونه ابنابیالحدید در شناخت الگوی تعامل با اهل سنت
#فاطمیه
#جدال_صابرین
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
لطیفه های عَجَب
🎙ویژهبرنامهی صوتی «آن ســهماه» جــدال صابــرین؛ روایتی متفاوت از نقش حضـرت زهــرا(س) در سه ماه ب
حتی برای آنهایی که پای منبر و روضه های فاطمیه بزرگ شده اند نیز این روایت شنیدنی خواهد بود.
روایتی متین
قالبی جذاب
تحلیلی عمیق
ردپای استاد میرباقری در آن به عیان ملاحظه می شود تا حدی که شاید بتوان گفت این روایت بازتنظیمی از مباحث ایشان با زبانی متفاوت است.
الحمدلله
@ajaaab