eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
68 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 مرحله‌ی دشوارِ نقل از ایمان به یقین🌹 🔳 98/0‌4/25 ✴️ سخت‌ترین مرحله‌ی یک مؤمن، زمانی است که با اعمال صالحی که انجام می‌دهد سعی دارد از مرحله‌ی ایمان به یقین ورود کند. شیطان آخرین تلاش‌های خود را کرده و سهمگین‌ترین تیرها را به سوی او روانه خواهد کرد. 💢 این حملات هم در بیداری و هم در خواب اتفاق خواهد افتاد. 🔷🔸 مثال: مؤمنی در راه خدا، مبلغی انفاق کرده است تا ایمان بیاورد آنچه در راه خدا بخشیده است خدا جای آن را پر خواهد کرد. بر حسب اتفاق بعد از ساعتی، همین مؤمن کار خطایی در رانندگی انجام می‌دهد و تصادف می‌کند. شیطان با ایجاد خواطر شیطانی سعی می‌کند در او چنین القاء کند که (العیاذبالله) وعده‌ی خدا صادق نبود و اگر صادق بود او نباید تصادف کرده و ضرر می‌کرد. مبارزه با چنین خواطر شیطانی بدون حکمت و علمی که خداوند خودش به انسان هدیه کند، ممکن نخواهد بود. ✨📖✨إنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (30 - فصلت) ⚡️ آنان که گفتند: محققاً پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آن‌ها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیاء) وعده دادند بشارت باد. ✍️ پس پایداری و استقامت بر ایمان باعث خواهد شد خداوند ملائکه را برای کمکِ فیزیکی و آرامشِ روحیِ مؤمن بر او نازل کند و انتقال از ایمان به یقین، بدون استقامت در برابر تیرهای شیطان، ممکن نخواهد بود. 🔷🔸 دومین تیر را شیطان در عالم خواب بر مؤمن وارد خواهد کرد. 📗 نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: انسان تا به یقین نرسد، شیطان در خواب او وارد شده و مؤمن را گمراه خواهد کرد. چه بسا مؤمنی قصد کمک به یک زنی را داشته است که شیطان در خواب او وارد شده و آن زن را طوری در حال گناه‌کردن نشان خواهد داد تا بعد از بیداریِ این مؤمن، به چشم یک زنِ بدکاره به او نگاه کند و از کمک‌کردن به او منصرفش نماید. 🔷🔸 گاهی شیطان حرکت معکوس می‌کند؛ انسان معصیتی می‌کند در عالَم خواب، آن مؤمن را در حال عبادت نشان می‌دهد تا آن مؤمن از معصیت‌نبودن کار خود کاملاً مطمئن شود و چنین می‌کند تا به یقین نرسد. ⛔️ برای همین خواب در دین ما حجت شرعی نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹اخلاص در عمل چگونه حاصل می‌شود؟🌹 219 🔹بخش اول🔹 🔳 98/04/26 ✨📖✨ وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ (53 - یوسف) ⚡️ و من نفس خود را تبرئه نمی‌كنم چرا كه نفس قطعاً به بدى امر می‌كند مگر كسى را كه خدا رحم كند زيرا پروردگار من آمرزنده و مهربان است. ✍ همان‌طور که گفتیم، طبق فرمایش امام صادق (ع) نفس بر هفت قِسم است: 🚫 خوردن، خوابیدن، تنبلی و تن‌پروری، شهوت، حبّ مقام، حبّ شهرت، حبّ ثروت. از این هفت مورد به غیر از دو مورد (حبّ مقام و حبّ شهرت)، مابقی مربوط به آناتومی و فیزیک بدن است و به‌نوعی نیازهای جسم انسان است که تعبیر به نفس گردیده‌اند. 🌘 مراد از نفس، مذموم‌بودن این موارد پنج‌گانه جسمی نیست بلکه، در بند آن‌ها بودن و تمرکز ذهن بر روی آن‌ها، مانند زنجیری است که مانع درک توحید و معرفت‌الله می‌گردد. 📌 مثال: وقتی در مجلس عزاداری امام حسین (ع) قبل از اطعام، واعظی سخنرانی کند، حتی بهترین سخنرانی را هم داشته باشد، نفسِ غالب مردم بر روی شکم متمرکز است پس این لذت، مانع درک مطالب گفته شده خواهد شد. ✔️ یا مردی که شهوت زنان دارد، هر کار خیری برای زن بیوه‌ای انجام بدهد نفسش از او طلب سهم و لذت خواهد کرد و لذا کار از رضایت و خشنودی خدا خارج شده و برای لذت نفس خواهد بود پس اجر و مزد چندانی در این امر نخواهد برد. ✔️ یا کسی ‌که نفسش گرفتار خواب باشد، در زمان خواب هیچ کاری برای هیچ کسی نمی‌تواند بکند پس نفس مانع انجام این کار خیر او خواهد شد. ⁉️ حال سؤال اینجاست که آیا مهار و کنترل نفس به‌دست انسان است یا به‌طور مطلق دست خداست یا مشترک به‌دست انسان و خداست و تقدم و تأخرش متفاوت است؟ ✍ آیه 53 سوره یوسف به تصریح بیان می‌کند که نفس انسان به سوی خواسته‌های جسمانی او را قطعاً رهنمون شده و از او طلب خواهد کرد، مگر خداوند بر حال آن بنده رحمت خود را شامل کند تا بتواند نفس را چه در زمان ثواب و چه در زمان معصیت کنار زند. نفس در زمان ثواب باید کنار زده شود تا عمل، خالص و برای رضای خدا باشد و هم باید زمان گناه، مانند یوسف کنار زده شود تا انسان خشم خدا را ببیند و تمنای نفس را تسلیم نشود. ⛔️ پس مهار نفس قطعاً مستلزم رحمت خداست و اگر خدا انسان را به حال نفس رها کند، نفس سرکش او را در سه حالت قرار خواهد داد: 💠1) اگر فرد از خدا مطلق غافل باشد بی‌محابا به انجام معصیت روی خواهد آورد. 💠2) اگر خیلی از یاد غافل باشد، او را آزار خواهد داد، مانند کسی که خدا را می‌شناسد و نفس از او دزدی می‌خواهد و او نمی‌تواند، پس این فرد قطعاً دچار عذاب روحی خواهد شد. 🌘 چنان‌چه غالب جامعه ما نه از دین، دین دارند نه از خدا، خدا را یافته‌اند و در برزخ بین اعتقاد و بی‌اعتقادی گرفتارند و نه توان معصیت دارند و نه امیدی به انجام کار نیک و همیشه از زندگی ناراضی هستند. نماز می‌خوانند و دنبال لذت‌های اروپایی هم هستند. 💠3) اگر از یاد خدا کمتر غافل باشد، عمل او را از اخلاص خارج کرده و برای ریا و یا لذت نفس رهنمون خواهد شد. 💫☀️ اما اگر کسی دائم‌الذکر باشد نفس در او مدد الهی بی‌اثر شده و تمام کارهایش برای رضوان‌الله خواهد بود چون زمان انجام کار خیر، نفس از او طلب سهم نخواهد کرد. 🔻🔺 مردی که نفس حب‌النساء در او بی‌اثر شده است زمان کمک به زن نیازمندی که زیبا است با زن نیازمند بدقیافه، فرق نخواهد گذاشت. ادامه دارد... 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹اخلاص در عمل چگونه حاصل می‌شود؟🌹 219 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/04/27 🔶 پس نفس بزرگترین مانع در انجام کار نیک برای رسیدن به رضوان‌‌الله است و این کار صرفاً با یک تصمیم، ممکن نیست. کسی که نفس او دنبال شهرت است امکان ندارد کار نیکی را در پنهانی برای رضای خدا بتواند انجام دهد، نفس از او می‌طلبد که آن کار نیک را آشکار سازد. ⁉️ حال سؤال اینجاست خداوند به چه کسی این رحمت خود را هدیه می‌کند؟ ✨📖✨ و لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (24 - یوسف) ⚡️ آن زن باز در وصل او اهتمام کرد و یوسف هم اگر لطف خاص خدا و برهان روشن حق را ندیده بود (به میل طبیعی) در وصل آن زن اهتمام می‌کرد، ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود. 🔷 پس خداوند برای بندگانی که خالص برای او کارهای خود را انجام می‌دهند، در زمانِ بروزِ خطر سهم‌خواهیِ نفس، در قالب خاطر مَلکی یا ربّانی به دادشان رسیده و گناه و معصیت را از آن‌ها با نشان‌دادن برهان عقلی دور می‌کند. 💎 آیات سوره‌ احزاب از این امر مهم رمزگشایی می‌کند: ✨📖✨ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا (41 - احزاب) ⚡️ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد خدا را ياد كنيد يادى بسيار. ✨📖✨ و سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا (42 - احزاب) ⚡️ و صبح و شام او را به پاكى بستاييد. ✨📖✨ هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ كَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا (43 - احزاب) ⚡️ اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى‌فرستد تا شما را از تاريكي‌ها به سوى روشنايى برآورد و نسبت به مؤمنان همواره مهربان است. 🔶 مراد از رحمت خدا بر مؤمنین الزاماً، برآورده‌کردن حاجات دنیوی آن‌ها نیست. بالاترین رحمت خدا بر مؤمن مهارِ نفس او از رحمتش می‌باشد و این عنایت خدا بدون این‌که انسان دائماً در حال «ذکر و یاد خدا و مرگ» باشد ممکن نیست. ⭕️ نکته جالب این است که حضرت حق با نشان‌دادن چهره‌ی واقعی دنیا به جای این‌که انسان را ثروت زیاد ببخشد، نفسش را مورد رحمت خویش قرار داده و او را قانع می‌کند. 🔆 به جای این‌که مقام بخشد، با نشان‌دادن چهره‌ی گذرایِ دنیا، نفس او را به تمام مقامات دنیوی بی‌میل می‌کند و بر اندوختن ثروت، نفسش را کور می‌کند. نفس شهوت و خوردن را تحت فرمان او در می‌آورد و تا او نخواهد، نفس از او چیزی برای ارضایِ خود طلب نکند. با بی‌خوابی شبانه، شهوت خواب از چشمان او از رحمتش می‌رباید. 🔷 پس مهارِ نفس در دست ما نیست باید از خدا طلب کنیم و این طلب به اجابت نمی‌رسد مگر با یاد خدا و مرگ که نتیجه‌ی آن، اعمال صالح ما است. ✔️ برای مهارِ نفس: 🔻 نخست باید درک لذت توحید کرد، هر عمل خیری که ما در انجام آن، نفس را شریک می‌کنیم از اخلاص در توحیدمان کاسته می‌شود، پس در دنیا و آخرت میزان کمتری از اجر و مزد را صاحب خواهیم شد. 🔺 دوم باید درک خوف و عذاب الهی کرد که در هر عملی که حتی خیر باشد اگر نفس را دخالت دهیم باعث جلب عذاب الهی خواهیم شد. خوف الهی باعث سرکوب تمنای نفسانی می‌شود. 🔶 انسان هر کاری می‌کند یا برای رضایت نفس است یا رضایت و خشنودی خدا. هیچ کس کاری حتی معصیت، برای خشنودی شیطان نمی‌کند. نفس اعجوبه‌ای است که انسان را در کار خیر دچار سهم‌خواهی می‌کند. 📌 مثال: عالِمی مطلبی را می‌نویسد، نفسش از او سهم می‌خواهد که نوشته‌هایش را به علم و تلاش خویش منتسب کند تا لذت ببرد. اگر این عالِم مدد الهی نفس را کنار بزند و همه‌ علم خود را منتسب به عنایت خدا بداند، نفسش خوار شده و کنار می‌رود. اینجاست که رضوان‌الله معنا پیدا می‌کند و منت بر خلق کنار می‌رود چون انسان خود را مستأجر خدا دانسته نه مالکِ نعمتی و تمام قلوب را متوجه خدا می‌کند و تمام عزت‌ها را از او معرفی کند و خداوند این عزت را به خلایقش برمی‌گرداند تا او را عزیز بدارند و در قلوب‌شان به امر الهی تصرف کند و تأثیر نَفَس عمیق در کلامش ایجاد شود. ✍ در چنین حالتی که نفس مطلق کنار بکشد، به فرمایش نبی مکرم اسلام (ص) خداوند خود انسان را معلم می‌شود و بی‌واسطه هدایتش می‌کند. ⛔️ پس گفتن این جمله که هر کار را برای رسیدن به «رضایِ الهی» انجام دهیم، در گفتار ساده است ولی در عمل بدونِ حذف نفس و خوارکردن او در سهم‌خواهی‌اش از انسان در عمل صالحی که انجام می‌دهد ممکن نیست و طبق کلام وحی، این حذف نفس از قدرت اراده‌ی انسان کاملاً خارج است مگر این‌که خداوند بر انسان رحم کند و این عنایت صورت نمی‌گیرد مگر بر کسی که اعمالش بر اساس اخلاص باشد و در راه خدا ایمان و عمل صالح انجام دهد. پایان 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
24 🔳 98/04/27 ✨💎✨ پروردگارا! کسی که به مقام یقین او را محبت کرده رساندی، جز تو نمی‌بیند و جز تو نمی‌خواهد و مرگ او روزی خواهد بود که تو او را نخواهی که سوختن در آتش جهنم تو، بر او عذابی در مقابل عذاب بی‌اعتنایی تو به او نیست و چنین کسی است که فقط به دنبال کسب رضایت توست حتی رضایت تو در رفتن به جهنم او باشد. ما را برای خود و رحمت خود پرورش فرما. ✨💎✨ پروردگارا! ای خالق من! نمی‌دانم چه زمانی و در چه مکانی پیکِ مرگ بر من خواهی فرستاد تا به دیدار تو آیم. نازنینا! لحظه‌ی دیدار بزرگان ترسناک و بدن لرزان است. عنایتی کن در زمان معصیت از ترس ملاقات تو بلرزم تا زمان دیدار تو آرامش بر وجودم از کرمت هدیه فرمایی. ✨💎✨ پروردگارا! اندیشه و ذهن مرا خانه‌ی خود گردان که در ذهنی که اندیشه‌اش فقط تو باشی رفتار آن جسم نیز چیزی جز تو و خواسته‌ی تو نخواهد بود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🔳 98/04/28 ✳️ «یتیم» در اسلام به کسی می‌گویند که در سن صغیر یا صغیره بوده و پدرش را از دست داده باشد. در حیوان، «یتیم» به حیوانی می‌گویند که مادرش را از دست داده باشد؛ چون مادرِ حیوان، غذای او را تأمین می‌کند ولی در انسان پدر، تأمین‌کننده است. سؤال اینجاست کودکی که پدرش در کودکی او را به اختیار مادرش رها کرده و رفته است آیا یتیم محسوب می‌شود؟ این کودک یتیم نیست ولی رسیدگی به آن می‌تواند ثواب یتیم داشته باشد. به یک علت، معمولاً کودک یتیم چون پدر را با خاطرات نیک از دست داده است و امیدی به برگشت او ندارد، اگر مردی در حق او محبت کند سریع جذبش می‌شود و او را جای پدر خود حس می‌کند؛ چون در جستجوی پدر هستند. ولی کودکان طلاق، از پدر خود خاطره‌ی خوشی ندارند و از واژه‌ی پدر گاهاً تنفر دارند و حتی همه مردان را بد می‌دانند و تمایلِ چندانی در جذب‌شدن به مردانِ غریبه ندارند و در حسرت مرد هم معمولاً نیستند. پس«یتیمِ واقعی» همان کسی است که پدرش را از دست داده باشد.✳️ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
28 🔳 98/04/29 ⚜🖋 در کار دین و دنیا دو خصلت بزرگ است: در کار دین به بالاتر و با ایمان‌تر از خود نگاه کنید تا در اعمال خود کسر ببینید و جلو بروید و از صابران باشید و در کار دنیا پایین دستِ خود را نگاه کنید تا از شاکران باشید. ⚜🖋 خداوند زمان خلق ایمان، آن را به سخاوت و خوش‌خلقی آراسته کرد و زمان خلق کفر آن را به خساست و بخل و بدخلقی کریه و زشتش نمود. ⚜🖋 عالمی اگر از شهر یا قریه‌ای رد شود، خداوند 40 روز عذاب از اهلِ قبور آن دیار دور کند. ⚜🖋 از آثار علمِ واقعی و الهی این است که انسان را از دنیا و طلب آن دور می‌کند که اگر چنین نباشد علم الهی نیست. ⚜🖋 کسی که تو را زن دهد یا آموزگاری که تو را درس دهد منزلت پدر تو را دارد. ⚜🖋 سه کس است خداوند در قیامت به آن‌ها نگاه نکند پیر زناکار، پادشاه دروغگو، درویش مغرور. ⚜🖋 عقل در سه چیز است: شناخت نیک خدا، عبادت نیک خدا، گمان نیک به خدا. ⚜🖋 کفش سیاه، نور چشم را کم و بدن را سست و غم می‌آورد و کفش ستمگران است. کفش زرد، عقل را زیاد، بینش را بیش‌تر و دل را شاد می‌کند و مرد را قوی و کفش پیامبران است. ⚜🖋 در بهشت جایگاهی است که اهل بهشت چون مردم روی زمین که به ستارگان نگرند به آن بهشت خیره شوند و در طلب آن باشند. سه گروه در آن ساکن هستند پیامبران فقیر، شهدای فقیر، مؤمنان فقیر. تنها به فقرای مؤمن خداوند اجازه داده است که کسانی را که در دنیا به آن‌ها کمک‌حال بوده‌اند، دست‌شان گرفته و با خود وارد آن بهشت کنند. ✨نبی مکرم اسلام (ص)✨ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
792 🔹بخش اول🔹 🔳 98/04/30 ✍️✍️21 فروردین است اخبار مرتب هشدار می‌دهد دمای هوا در شب به زیر صفر خواهد رسید و به کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی درختان پیشنهاد می‌دهد که زیر درختان آتش روشن کنند تا دود مانع از یخ‌زدگی و اتلاف میوه‌ها شود. خنده عجیبی مرا می‌گیرد، گویی کسی کتاب خدا را حتی ترجمه‌اش را هم نخوانده است که در سوره‌ی قلم خداوند داستانی بیان می‌کند: مرد باغ‌داری که هر سال از میوه‌های باغش به فقرا انفاق می‌کرد، از دنیا رفت. وارثان تصمیم گرفتند فقرا را محروم نمایند، تنها یکی از وارثان مخالف بود، ولی اکثر آنان بخل ورزیدند و برای محروم‌کردن فقرا تصمیم گرفتند که سحرگاهان به باغ بروند و میوه‌ها را بچینند تا فقرا آگاه نشوند. وقتی به باغ رفتند، آن را یک تخته خاکستر دیدند. گفتند: ما راه را گم کرده‌ایم، این باغ ما نیست امّا دیگری گفت: ما از راه درست پدر منحرف شدیم و تصمیم گرفتیم فقرا را محروم کنیم، لذا خودمان محروم شدیم. آن فرزندی که از روز اول با بخل مخالف بود، گفت: آیا به شما نگفتم این فکر غلط است؟ به هر حال آنان قهر الهی را دیدند و متنبّه شدند و یکدیگر را ملامت کردند. کسی اصلاً دنبال علت نیست یا کسی آیه 117 سوره‌ی آل عمران را اصلاً نخوانده است که می‌فرماید: ✨📖✨ مثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِي هَٰذِهِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ ۚ وَ مَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لَٰكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون (117 - آل‌عمران) ⚡️ مثل مالی که کافران برای پیشرفت مقاصد دنیوی خود صرف کنند (و از آن بهره نیابند) بدان مانَد که باد سرد شدیدی به کشت‌زار ستم‌کاران برسد و همه را نابود کند (که حاصلی از آن به دست نیاید) و خدا ستمی بر آن‌ها نکرده، لیکن آن‌ها به خود ستم می‌کنند. 💫☀️ خداوند به صراحت در کلام وحی می‌گوید که سرما و آفت محصول به دلیل عدمِ انفاق شما به نیازمندان است ولی ما آن را یک پدیده‌ی طبیعی تعریف می‌کنیم و واقعاً مسخره است که با سوزاندنِ آتش و راه انداختن دود می‌خواهیم جلوی عذاب الهی را بگیریم. نصف شب در تمام باغات، مردم بسیج شده‌اند و آتش روشن کرده‌اند که جلوی بلای الهی را بگیرند، در استرس عجیبی تا صبح به سر می‌برند و مرتب چشمان‌شان مضطرب، آسمان را نگاه می‌کند که امسال هم مثل سال قبل از باغ‌شان چیزی نخواهد ماند. دریغ از یک نفر که علت را اندیشه کند، همه به‌دنبال درمان هستند. در کنار باغ، درخت توت کهن‌سالی می‌بینم که کسی زیر آن آتش روشن نکرده است. جای تعجب نیست چون میوه‌های درخت توت را نمی‌توانند جمع کنند و بفروشند، اصلاً هیچ باغ‌داری چشم به میوه‌ی درخت توت ندارد. گویی ذهنم مرا دعوت به سیر آفاق و انفس می‌کند، در این درخت توت چه حکمتی است؟ از قدیمی‌ها شنیده بودم درخت توت را نباید برید و اگر بریده شود باید درب مسجد یا منبر شود. ظاهر امر خرافه به نظر می‌رسد. تمام آیات الهی در مورد آیه فوق را، در درخت توت می‌بینم. 🔺1) توت تنها میوه‌ای است که بعد از سپری‌شدن تمام فصل سرما میوه می‌دهد. 🔻2) توت میوه‌ای است که گل ندارد. 🔺3) توت با این‌که برگ‌های آن شیرین است و غذای عالی برای کرم ابریشم‌، اما هیچ آفتی برگ‌های توت را نمی‌گیرد و تا به‌ حال سابقه نداشته تنه‌اش دچار آفتِ نباتی شود و کسی آن را سم‌پاشی کند. 🔻4) تا به ‌حال سابقه نداشته است که میوه‌ی توت مثل آلبالو و سیب و... کرم درونش باشد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
792 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/04/30 🔺5) درخت توت ریشه‌اش را در سطح زمین بسط می‌دهد و تا دورترین جایی که رطوبت باشد ریشه‌ی خود را رسانده و آب می‌خورد و مانند درخت زردآلو و آلبالو و سیب نیست که در عمق زمین فرو رود، برای همین تاکنون درخت توت را ندیده‌ام کسی آب دهد ولی هرگز خشک‌شدن درخت توت را هم کسی ندیده است. 🔻6) تاکنون میوه‌ی درخت توت را ندیده‌ام تگرگ زخمی کند. 🔺7) درخت توت هیچ شاخه‌اش خشک نمی‌شود که غرس شود. 🔻8) درخت توت میوه‌ای است که یک‌جا نمی‌رسد و تا یک ماه میوه برای همه دارد. 🔺9) درخت توت میوه‌ای است که هر چقدر بخورید تمام نمی‌شود. 🔻10) درخت توت تنها میوه‌ای است که با سخاوت است هر زمان که میوه‌اش برسد رهایش می‌کند. 🔺11) درخت توت تنها میوه‌ای است که هسته‌ای برای دورریز ندارد و تمامش برکت است. ⁉️ واقعاً به فکر می‌روم که خدایا! این درخت توت را با این‌که هیچ باغبانی هوای آن را ندارد چگونه و برای چه به دست توانمند خود محافظت می‌کنی؟ ✅ معما و راز مدد الهی روشن می‌شود، درخت توت تنها درختی است که میوه‌اش را باغبان برای خود جمع نمی‌کند و همه از آن استفاده می‌کنند. کبیرا‍ً کبیراً!! 🍒🍏 اگر این درختان آلبالو و سیب و گیلاس و... را هم مردم کاری می‌کردند که همه می‌خوردند تردیدی نیست چون درخت توت خداوند بی‌نیاز از پرورش باغبان خلقش می‌کرد. اگر انسان ببخشد و در آنچه خدا داده دیگران را هم شریک کند برکات درخت توت را در مال خود شاهد خواهد بود. 🚫 چنین مالی از زوال و نابودی در امان است و هرگز تمام نمی‌شود و صاحبش دغدغه محافظت از آن را ندارد. چه خوب است زندگی واقعی را از درخت توت بیاموزیم، بالاترین سیر آفاق و انفسی که مدد الهی آن را شاهد بودم. همیشه زیر درخت توت که می‌روم این آیه را به چشم می‌بینم که می‌فرماید: ✨📖✨ قلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (39 - سبأ) 💢 خدایا! چه حکمت‌های زیبایی در زندگی قرار داده‌ای و ما را امر به تعقل در آن کرده‌ای دریغ از اندکی اندیشه در ما و ردّ شیطان و نفس از وجودمان. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
793 🔳 98/04/31 🔥💥 همیشه گمان می‌کردم روزی اگر انسان به اجبار در مجلس عروسی مختلطی وارد شود و دلش با خدا باشد، نفس را بر او اثری نیست. روزی، بعد از اذان صبح در زمستانی سرد از اتوبوس برای نماز پیاده شدم تا وارد یک غذاخوری بشوم، عینکی بر چشم داشتم، دیدم سریع عینکم را بخار گرفت و دیگر چیزی ندیدم. 🌖 آن روز فهمیدم محیط تا چه اندازه بر روی نفس تأثیر دارد. اگر انسان وارد محیطی از گناه شود، خواسته یا ناخواسته مثل عینکِ من که بخار آن را فراگرفت، نفس هم رویِ عقل را می‌پوشاند و دیگر جز نفس چیزی را نمی‌بیند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
12 🔳 98/04/31 🍀 نزد عالِمی ننشینید مگر شما را از پنج چیز به 5 چیز دیگر برساند: 🔹1) از شک به یقین رساند. 🔸2) از ریا به اخلاص. 🔹3) از رغبتِ گناه به تقوی. 🔸4) از تکبّر به تواضع رساند. 🔹5) از دشمنی به محبت رهنمون گردد. نبی مکرم اسلام (ص) 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹«تصرّف چیست؟»🌹 220 🔹بخش اول🔹 🔳 98/05/01 ✨📖✨ رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لِيُقِيمُوا الصَّلَاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (37 – ابراهیم) ⚡️ پروردگارا! من برخی از ذرّیّه و فرزندان خود را به وادی بی‌کشت و زرعی نزد بیت‌الحرام تو مسکن دادم، پروردگارا! تا نماز را به پا دارند، پس تو دل‌هایی از مردمان را به سوی آن‌ها مایل گردان و به انواع ثمرات آن‌ها را روزی ده، باشد که شکر تو به جای آرند. 🌾🍃 حضرت ابراهیم (ع) وقتی به امر خدای‌تعالی مجبور شد که هاجر و اسماعیل را از همسرش ساره که نازا بود، جدا کرده و در بیابان مکه رهایشان کند، بعد از تولد حضرت اسماعیل (ع) برگشت ولی دوباره بعد از 30 سال برای دیدن آ‌ن‌ها به مکه آمد. 🌐 آن‌چه به تصریح تاریخ است، بعد از تولد حضرت اسماعیل (ع) و جوشیدن چشمه‌ی زمزم، سرسبزی در مکه پدید آمد و قبایلی به سمت آن‌جا برای سکونت روی آوردند. ♦️1) پس اگر خداوند عنایت کند قلب‌های برخی مردم را بدون این‌که ما اراده کنیم می‌تواند سوی ما سوق دهد و محبت ما را در قلوب‌شان بیفکند. دیده شده است، زن بیوه‌ی نیازمندی به خاطر خدا، به خانه‌ی پیرزنی بیمار رفت‌و‌آمد کرده و به خاطر رضایت خدا او را کمک‌حال شده است و خداوند قلب همان پیرزن را طوری سمت آن زن بیوه متمایل کرده است که بعد از مرگش، خانه‌اش را به او وصیت کرده و بخشیده است. کوتاه سخن این‌که چون حضرت ابراهیم (ع)، برای رضای خدا حرکت کرد از خداوند دعا کرد تا برخی قلب‌های مردم را متوجه او کند، خداوند نیز خواسته‌اش را چنین اجابت کرد. ♦️2) اگر حضرت ابراهیم (ع) به دنبال رضایت نفس بود، ابتدا از خدا می‌خواست که قلب‌های مردم را سمت مکه هدایت کند و آن‌جا را شلوغ نماید تا ابراهیم سپس فرمان خدا را اجابت نماید. قطعاً چنین خواسته‌ای هم از سوی خدا مورد قبول واقع نمی‌شد چون حضرت ابراهیم (ع) محلی برای اعتماد به خدا و تسلیم و توکل خود باقی نگذاشته بود و همه چیز را نقد دیده و مشتری شده بود. ♦️3) اِجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِم ⚡️ دل‌هایی از مردمان را به سوی آن‌ها مایل گردان. ❄️💫چه دعای قشنگ و پر معنی و زیبایی است که انسان زمان شروع کار نیکی که برای یاری دیگران نیاز دارد، این دعا را بکند و قطعاً اگر خودش در این راه صادقانه و خالصانه پیش‌قدم شود، خداوند قلوب مؤمنینی که حتی او را نمی‌شناسند، متوجه او و کمک به او خواهد کرد که به این امر «تصرّف» گفته می‌شود و از برکات یقین است. 🌾🍃 حضرت ابراهیم (ع) این‌قدر خدا را قبول داشت که هرگز از خدا نپرسید خدایا! در این بیابان بی‌آب و علف فرزند و همسر من، بدون من چه کنند؟ هر جا انسان در هر امری نفس را در توفیقِ الهی دخالت ندهد به یقین خواهد رسید و صاحبِ کرامت و تصرف می‌شود. خداوند برای امر خیر قلوب برخی مؤمنین را متوجه او می‌کند تا کمک‌حال او باشند. 💢 نکته مهم این است که در امر تصرف، فرد در انتخاب «متصرَّف» نقشی ندارد، یعنی نمی‌گوید خدایا! قلب فلانی را متوجه من کن که مرا کمک کند، بلکه از خدا کمک می‌خواهد و خدا هر بنده‌ای را صلاح بداند قلبش را متوجه او می‌کند تا آن فرد غیرارادی در این امر خیر تحتِ امر او باشد. ادامه دارد... 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان زیبای درخت توت (داستان قرآنی) 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹«تصرّف چیست؟»🌹 220 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/05/02 📌 مثال: کسی قصد دارد به نیت خدا و خالص لوجه‌الله «مؤسسه‌ی خیریه‌ای» برای نیازمندان تأسیس کند، این فرد ابتدای کار مبلغی در حد توان خودش کنار می‌گذارد؛ اگر این فرد، نفس خود را مطلق کنار بزند و شک نکند که رزّاق واقعی خداست و او فقط واسطه و بهانه‌ای برای این کار است؛ خداوند به خاطر نیت خیرش قطعاً او را کمک خواهد کرد چون خود فرموده است: ✨📖✨ إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (7 – محمد) ⚡️ اگر خدا را يارى كنيد شما را يارى می‌كند، و گام‌هايتان را استوار می‌دارد. 🌾🍃 اگر دعا کند خدایا! در این امر من چیزی بر خود نمی‌بینم و نیت خیری جز کسب رضا و خشنودی تو ندارم؛ خدایا! من در امر تو پیش‌قدم شده‌ام، تو خودت برخی قلب‌ها را متوجه من کن که مرا باور کنند و یاری‌گر من در این راه باشند، خداوند قلب برخی را که حتی آن فرد نمی‌شناسند، متوجه او می‌کند که غیرارادی کمکش کنند. این امر (تصرف)، در حقیقت با خواطر مَلکی در آن‌ها محقق می‌گردد. 💎 امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی، در قلوب مردم باذن‌الله تصرف داشتند، که در اصطلاح لاتین به آن «نیرویِ کاریزما، charisma» می‌گویند. 📚البته کسی که صاحبِ یقین است، می‌تواند در اشیاء هم به امر الهی تصرف کند، در تاریخ بسیار دیده شده که کسی در جاده‌ای مانده و بنزین خودروی او تمام شده است، فردی که به قدرت خدا یقین داشته از او خواسته است که خودروی خود را روشن کند و برود و اصلاً به باک بنزین خودرویش نگاه نکند، حتی گاهی آب در باک خودرو ریخته و تصرّف کرده و به او گفته نترس و حرکت کن و فرد خودرو را روشن کرده و به راه افتاده است. ♦️4) حضرت ابراهیم (ع) در بیابانی لَم‌ یَزرَع، یک مادر و یک طفلِ صغیر را بدون حتی یک سرپناه، رها کرده و دعا می‌کند که «لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ» شاید زن و فرزند او بتوانند نعمت خدا را درک کرده و بر این موقعیت سخت، شاکر باشند. پس حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی، انسان اگر اندیشه کند، باز چیزی برای شکرکردن در اطراف خود پیدا می‌کند. ♦️5) سکونت در نزد بیت‌الله‌الحرام یعنی سکون و آرامش نزد خدای‌تعالی. کسی که در حال ذکر و عبادت خالق است هر کجا باشد در نزد او ساکن است و قطعاً از موهبت آرامشِ الهی برخوردار خواهد شد. ♦️6) حضرت ابراهیم خلیل (ع) امر به نماز می‌کند و این‌جا نماز بدون زکات ذکر شده است و قطعاً نشان‌گر این است که در آن زمان، زمینی برای زراعت و زکات و انسانی در پیرامون او برای اخذ زکات وجود نداشته است. ✴️ پس اگر انسان هر کاری را با نیت خالص و قربةالی‌الله و برای رضا و خشنودی خدا انجام دهد، خداوند او را در بین خلایق عزیز و گرامی می‌دارد و قلوب مؤمنین را به سوی او متمایل می‌گرداند. چنین کسی عملش تنها بر پایه‌ی ایمان به توحید و یقین استوار است و تمام داشته‌های خود را عنایتی از فضل و رحمت پروردگار خویش دانسته و منتسب به خداوند می‌داند و باذنِ الهی می‌تواند در قلوب مردم تصرّف کند. پایان 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
13 🔳 98/05/03 🍀 هر کسی از این 4 خصلت یکی در وجود او باشد، روز قیامت در کنار انبیاء، صالحین و صدیقین محشور خواهد شد: 1⃣ کودک یتیمی را بزرگ کند. 2⃣ انسان گمراهی را هدایت کند. 3⃣ گرسنه‌ای را طعام بخشد. 4⃣ در تابستان گرم روزه مستحبی بگیرد. ✨نبی مکرم اسلام (ص)✨ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
25 🔳 98/05/03 ✨💎✨ معبودا! قطب‌نمایِ قلب‌مان را ذره‌ای از سمتِ توحید اَعلی به سمت نفسِ سُفلی بعد از هدایت‌مان، متمایل از رحمت و کرمت نفرما. ✨💎✨ معبودا! وقتی مسیر و جاده‌ی رسیدن به تو چنین زیبا و ذُو حَظٍّ عَظیِم است، لقای تو در روز قیامت و بهشت موعود تو چه اندازه زیبا است که از تصور ذهن ما خارج است. برخی که می‌گویند بهشت این دنیاست، اگر از این دیدگاه نگاه کنیم می‌توانیم بپذیریم. پروردگارا! به عزت و جلالت قسم، در مسیر وصل به تو، نفس‌مان را از میان بردار تا ترکش‌های بُرّنده و زهرآلودِ نفس‌مان در راهِ وصلِ به تو، پاهای ناتوان‌مان را زخمی نسازد. ✨💎✨ معبودا! بر ما یقینی عنایت کن که هر چه هست از تو ببینیم و هر چه داریم مالکش را تو بدانیم، برای تو و رضایِ تو و به عشق تو زندگی کنیم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹«تدبّر در قرآن چیست؟»🌹 221 🔳 98/05/04 ✨📖✨ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا (82 - نساء) ⚡️ آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی‌نگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند. 💢1) وقتی حضرت حق سؤالی می‌پرسد یعنی تدبّرنکردن در قرآن امری جایز نیست و مؤمن باید در قرآن تدبّر کند. 💢2) «تدبّر» به معنی تفسیر نیست که کسی بگوید: فلان آیه شأن نزولش کجا بود و چرا نازل شد؟ تدبّر از ریشه‌ی «دُبُر» به معنی پشت و تدبّر یعنی پشت‌ و رو کردن برای فهمیدن عمق چیزی و به عبارتی بیل‌زدن و زیر و رو کردن یک چیز است. 💢3) تدبّر طرح سؤال از ظاهر آیات است تا انسان پاسخ همان سؤال را در جای دیگر قرآن پیدا کند. 💢4) تدبّر یکی از ابزارهای انسان برای دریافت اعجازِ کلام وحی و درکِ شراب طهوربودن آن است. 💢5) بالاترین اعجاز کلام وحی در این است که هر آیه‌ای که بخواهی تدبّر کنید امکان ندارد پاسخش در آیه‌ای دیگر نباشد. 💢6) وقتی آیه‌ای را تدبّر کردید امکان ندارد روزی به آیه‌ی دیگری برسید و تدبّر کنید که آن آیه را مورد تشکیک قرار دهد. این در رمزآلودبودنِ کتاب خدا کفایت می‌کند که بالاترین اعجاز حضرت حق بر فخر کائنات خود حضرت محمّد مصطفی (ص)، بر روی زمین است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
1 🔳 98/05/05 ⭕️🖌 مدتی در دیاری باران نیامد، هوا ابری می‌شد ولی بارانی نداشت. در یکی از روستاهای بالای کوه، عالِمی بود که در زمان ابری‌شدن هوا، مردم را برای نمازِ استسقاء و طلبِ باران به بیابان برد. مردم نماز خواندند و عهد بستند بعد از این زکاتِ مال خویش بپردازند تا دیگر دچار خشک‌سالی نشوند. ذرات باران رحمت الهی باریدن گرفت و مردم خوشحال شدند ولی دیری نگذشت همان ابرها به روستای پایین‌دست دیگری رفته و آن‌ روستا را سیراب کردند. عالِم را غم گرفت و آبرویش رفت. مردم روستا گفتند: این چه حکمتی است که نماز و دعا را ما کردیم ولی باران برای روستایی دیگری رفت که مردم آن در غفلت بودند؟!! 🔰✍ عالِم گفت: روز بعد که در آسمان ابری بود سراغ من بیایید تا من به بیابان روم و رفعِ مشکل کنم. روز بعد ابر در آسمان پدیدار شد و به محض این‌که عالِم به تنهایی خواست از روستا خارج شود، ناگاه باران بارید. مردم خوشحال شدند و علت را از عالِم سؤال کردند، عالِم گفت: آن روز که باران در روستای ما بارید نفس، مرا مغرور کرد که این باران از دعای توست، نفسِ من منتظر بود ابرها به آن دیار پایین نبارند تا مقامِ من بر روستائیان روشن شود. پس به امر خدا برای تنبیه نفسِ من، ابرها به دیار دیگر رفتند. روز بعد که خطای خود فهمیدم و نفس را کنار زدم، گفتم: خدایا! هر چه هست تویی و بر هر جا باران نازل کنی امر توست نه من! خداوند تا تغییر را در نفس من دید باران رحمتش را بر ما نازل کرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
222 🔳 98/05/06 ✨📖✨ لنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (92 - آل‌عمران) ⚡️ هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعاً خدا بدان داناست. 💫💥 اکثر ما زمانی که می‌خواهیم صدقه‌ای بدهیم، کم‌ارزش‌ترین سکه یا اسکناس‌مان را می‌بخشیم. صندوق‌های صدقات پر است از سکه و اسکناس‌های خرد و پاره!! در حالی که بزرگ‌ترین هدیه را زمان بیماری‌مان که سلامت است از تو (خدا) می‌خواهیم. شرم باد بر انسان که چه شریک تجارت بی‌انصافی است. حاجت کوچکی را برآورده نمی‌کند اما انتظار استجابت حاجت بسیار بزرگی دارد. 💫💥 اکثر ما زمانی که می‌بخشیم، به لیاقت طرف نگاه می‌کنیم که معتاد نباشد و پول ما را در راه بدی صرف نکند. اما آن‌گاه که از خدا می‌خواهیم به ما ببخشد، هرگز به لیاقت خود توجه نداریم که آیا آنچه او می‌بخشد اندکی از آن را ما در راه او هزینه می‌کنیم؟!!! یا در راه غیرِ خواسته او هزینه می‌کنیم و می‌خواهیم با آنچه او می‌بخشد به دیگران فخر کنیم؟ خدایا! تو امر می‌کنی ما ببخشیم و ما از تو می‌خواهیم ثروتمند شویم و بعد ببخشیم و آنچه می‌خواهیم به ما بدهی تا بعد ما آنچه تو می‌خواهی را (شاید) انجام دهیم. ما به تو و قول تو اعتماد نداریم آن‌گاه از تو می‌خواهیم به قول ما اعتماد کنی. 💫💥 وقتی کسی از ما چیزی بخواهد هرگز سعی نمی‌کنیم همان لحظه به او بدهیم و با تأخیر در بخشش، ارزش بخشش را هم کم می‌کنیم اما انتظار داریم وقتی دست‌هایمان برای حاجت‌مان بالا می‌رود زود برآورده کنی و اگر نشود از تو قهر می‌کنیم و چه بسا ترک عبادت کنیم. واقعاً‌!! چه بندگان عجیبی هستیم و چه می‌کنیم و چه می‌خواهیم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
14 🔳 98/05/06 🍀 نبی مکرم اسلام (ص) در حدیثی گرانبار می‌فرمایند: وقتی خداوند ایمان را خلق کرد، ایمان از خدا زیور خواست، خداوند ایمان را به نورِ خوش‌خُلقی و سخاوت آراسته کرد و زمانی که کفر را آفرید، کفر را به بدخُلقی و خِساست، ظلمت و سیاهی بخشید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹آیا با ذکر فاتحه، اموات وارد رحمت الهی می‌شوند؟🌹 🔳 98/05/07 پرداختن به این مقوله بسیار ریز و حساس است. پس دقت بیشتری در این مطالب لازم است. 💠💠1- در قرآن از اعمال ماتأخر، یعنی آنچه که پس از مرگ عائد روح انسان در برزخ می‌شود، یاد شده است که به آن «صدقاتِ جاریه» نیز گفته شده و در تفسیر بر 5 قسم اطلاق می‌شود: 1⃣ به جاگذاشتن فرزندی نیک. 2⃣ کاشتن درخت. 3⃣ حفر قنات یا نهر آب. 4⃣ درست‌کردن راه یا پل یا ساختن مسجد. 5⃣ به جاگذاشتن علمی مفید و سودمند. 💠💠 2- پس خواندنِ قرآن نیست چرا که قرآن برای زندگان آمده است که عالَم غیب را باور کنند وگر نه کسی که مرده است در عالم غیب و شهود است و از همه چیز آگاه است. ✨📖✨ قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (8 - جمعه) ⚡️ بگو: این مرگى که از آن فرار می‌کنید سرانجام با شما ملاقات خواهد کرد، سپس به سوى کسى که داناى پنهان و آشکار است بازگردانده می‌شوید، آن‌گاه شما را از آنچه انجام می‌دادید خبر می‌دهد. 📌 کسی که آگاه است نیاز به آگاه‌کردن ندارد، در ثانی مرده اگر هم بداند اختیار عمل به شنیده ندارد. در حدیثی از امام رضا (ع) آمده است بر سر قبور امواتِ خود، 7 بار سوره مبارکه «قدر» را بخوانید و از نبی مکرم اسلام (ص) هست که برای اموات خود صدقه و دعا کنید. 💠💠 3- اما برای فرد در حالِ احتضار خواندن قرآن سودمند است؛ چون محتضر هنوز زنده هست و می‌شنود و هر جا آیات قرآن خوانده شوند موکِّل آن آیات حضور دارند، پس خواندن قرآن بر بالین محتضر، به او آرامش می‌دهد. 💠💠 4- پس بهتر است اگر هم قصد قرآن‌خواندن برای اموات به نیت افزودن ثواب بر آن‌ها را داریم، آن را به فقرا بدهیم تا بخوانند تا حداقل از جنبه صدقه به حدیث پیامبر (ص) عمل کرده باشیم و ثوابش به میّت ما برسد. 💠💠 5- در روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) هست که فردی نزد ایشان آمدند و خواستند برای مادر خود ثوابی بفرستند، حضرت فرمود: «تو پسر او هستی؟» گفت: «بلی»، حضرت از او خواستند درخت خرمایی را به نیت مادر مرحومش، صدقه دهد. 💠💠 6- مورد دیگر دعاکردن فرزندان بر روح والدین و طلب مغفرت است. هر چند این دعاکردن از راه دور هم اجر دارد ولی بر سر قبر و زیارت قبور به‌ ویژه در روز 5 شنبه، فضائل خاص خودش را دارد. ⁉️ سؤال آیا خواندن فاتحه مرده را از عذاب نجات می‌دهد؟ 💎 خواندن فاتحه نوعی به استناد حدیث نبوی، دعاکردن برای میّت است و در بسیاری از شهرهای سنتی آذربایجان، به این مراسم فاتحه‌خوانی نمی‌گویند بلکه می‌گویند، می‌رویم برای روحِ فلانی دعا بدهیم. 💎 در پاسخ به این موضوع باید بدانیم کسی که برایش دعا می‌کنیم باید متناسبِ فاتحه و طلب آمرزش، انسان خوبی باشد. مسلم است انسان فاسق و مشهور به فساد، هرگز بهره‌ای از این دعا نخواهد برد. 📌 برای روشن‌شدن موضوع مثالی می‌زنیم: پس از مرگ معاویه تمام مردم شام سیاه‌پوش شدند و چون گمان می‌کردند حق با معاویه است بر مرگ او گریستند و دست به دعا برداشتند. پس با این حساب باید جایگاه معاویه به یُمن این فاتحه‌ها در بهشت باشد، که اصلًا منطقی به نظر نمی‌رسد. ✔️ یا کسی را که ثروتمند است، عده زیادی برای ثروتش که سودی به فقیری نرسانده، برای چاپلوسی در مجلس ختم او حاضر شوند و فاتحه بخوانند. حق مسلم است که اگر میلیاردها نفر فاتحه و دعا بخوانند، کوچک‌ترین سودی به حال آن میّت نخواهد داشت. ⭕️ نکته‌ آخر: قرآن‌خواندن و هدیه به روح مُرد‌گان یا خواندن در مجالس ختم نازل نشده تا مردم با هم حرف نزنند و مجلس ما گرم شود. در بهترین حالت، قرآن را برای خودمان می‌خوانیم و تدبّر می‌کنیم و در پایان، حس دعا که به ما دست داد، اموات خود را هم دعای خیر کرده و از خدا برای آن‌ها طلب آمرزش می‌کنیم و جمله پایانی این‌که، قرآن برای هدیه به روح بشر و شادی روح زندگان است نه هدیه به روح مردگان و شادی روح اموات. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
✴️ دوستان و همراهان ارجمند تمام این داستان‌ها که امروز یک نمونه از آن در کانال قرار داده شده کاملاً واقعی است و ذره‌ای اضافات ندارد و فقط هدف از ذکر آن موارد زیر است: 1️⃣ قدر نعمت‌های الهی را بدانیم و شاکر خدا باشیم. 2️⃣ بدانیم در اطراف ما چه نیازمندانی زندگی می‌کنند و بدانیم روز قیامت در قبال کوتاهی در برابر آن‌ها جوابگو خواهیم بود. 3️⃣ نکات ظریف خاص توحیدی و اعتقادی در هر خاطره داستانی نهفته است آن‌ها را به دقت بخوانیم و بیاندیشیم. 4️⃣ بتوانیم نیازمندان واقعی را شناسایی و طرز برخورد صحیح با آن‌ها را بدانیم. 5️⃣ به آیه «وَ لا يَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْكِين» مدد الهی عمل کرده باشیم.
794 🔹بخش اول🔹 🔳 98/05/08 ✍ «اَسمَر» 30 سال دارد، شوهرش را بر اثر سرطان 4 سال پیش از دست داده است. سه کودک خردسال از او دارد. از کمیته امداد ماهیانه 350 هزار تومان می‌گیرد که سیصد هزار تومان آن را اجاره می‌دهد و مابقیِ آن کفافِ نان شب او را هم نمی‌کند. در خانه‌اش مشخص است که تمام اثاثیه منزلش را از جایی جمع کرده است چون هر کدام به شکلی هستند. کودکان از دیدن ما به گوشه‌ای می‌روند و با ابهام و ترس به ما نگاه می‌کنند. آن‌ها در حال شناسایی ما هستند و با دیدنِ تبسمی از ما، دیدگاه مثبتی نسبت به ما پیدا می‌کنند. لباسهای‌ آن‌ها خیلی کهنه هستند. ♻️ به بهانه‌ای از کودکان می‌خواهم بعد از رفتن ما با فاصله‌ای دنبال من بیایند چون محله‌ی زندگی آن‌ها از نظر فرهنگی بسیار عقب‌مانده است. راه می‌افتند، در پای هر سه نفر آن‌ها دمپایی است و دریغ از یک جفت کفش که بر پا داشته باشند. بعد از چند دقیقه که از کوچه‌شان رد می‌شوم و محله ناشناس می‌شود منتظر می‌مانم تا کودکان به من بپیوندند. از آن‌ها می‌پرسم: کیک دوست دارید یا بسکویت یا پفک؟ هر یک چیزی می‌گوید. سیروس بیسکویت می‌خواهد، وقتی بیسکویت دستش می‌دهم به کیک اشاره می‌کند و کیک برمی‌دارد. یقین می‌کنم که اصلاً بسکویت و کیک تا به حال نخورده‌اند که آن را نمی‌شناسند. بعداً مادرش می‌گوید: تاکنون برای آن‌ها کیک و بیسکویت اصلاً نخریده است. 🎡 بزرگترین آرزوی‌شان رفتن به پارک شهر است که آخرین بار 7 سال پیش در زمان حیات پدرشان رفته بودند و خاطره‌ی خوشی از آنجا داشتند. واقعاً در حیرت می‌روم که فرزندان برخی از بس داخل ایران گشته‌اند برای تفریح خارج از کشور می‌خواهند ولی این کودکان هنوز داخل شهر خود را هم ندیده‌اند و برایشان شیرین و جدید است. یاد کلامِ دکتر ثروتمند شهر می‌افتم که روزی به یکی گفته بود، امروز عصر باید سگم را ببرم پارک، چون نوبت تفریح اوست. 🎈 از پارک که برمی‌گردیم اَسمَر منتظر فرزندان خود است. می‌گویم: صلاح نیست من بار دیگر خانه شما بیایم. مقداری ارزاق را می‌پرسم که چگونه باید به دستش برسانیم. از شماتت مردم و متهم‌شدنش به رابطه با یک مرد بیگانه می‌ترسد. می‌خواهم خودش بیاید و ارزاق را ببرد. می‌گوید: این بدتر است، اگر مردم دستم ارزاق را ببینند می‌ترسم چون همسایه‌ها می‌دانند من درآمدی ندارم شایعه می‌کنند که از خودفروشی برگشته‌ام و صاحب‌خانه مرا مجبور به تخلیه خانه‌ام می‌کند. 🚫 واقعاً بر حال این جامعه باید گریست، چشم می‌خواهد تا جولان شیطان در این شهر در بین مردم را به تماشا بنشیند که نه همسایه‌ها به کسی کمک می‌کنند و نه با حرف‌شان اجازه می‌دهند کسی به دیگران کمک کند. گویی اَسمَر و فرزندانش محکوم به مرگ از گرسنگی در منزل خویش هستند. قرار می‌گذاریم ساعت 4 صبح به منزلش برای رساندن ارزاق بیایم. خوشحال می‌شود که زمان مناسبی است. خداحافظی می‌کنم و برمی‌گردم، ساعت 4 صبح ارزاق را مدد الهی در صندوق عقبِ ماشین می‌کنم و آماده حرکت می‌شوم. قبل از حرکت تماس می‌گیرم، با تک زنگ، گوشی را برمی‌دارند. یقین میکنم که منتظر هستند. 🌒 خدا را شکر می‌کنم که تاریکی نیمه‌شب را برای نیازمندانش خلق کرده است که اگر نبود چه می‌شد؟ به کوچه که می‌رسم درب خانه را باز گذاشته‌اند. سریع لحاف و تشک و مقداری اثاث منزل و ارزاق را به خانه خالی می‌کنم. هر سه کودک اَسمَر بیدار نشسته‌اند. تردید نمی‌کنم از خوشحالی دیشب نخوابیده‌اند که فردا غذا خواهند خورد. فرزانه لحاف را از من می‌گیرد و خوشحال است که برای خود لحافِ مستقلی دارد و دیگر کنار مادرش زیر یک پتو نخواهد خوابید. در پلاستیکی کمی کشمش داشتم، می بینم کودکان مشت کرده و می‌خورند و مرا نگاه کرده و می‌خندند و من هم به آن‌ها می‌خندم و آن‌ها را به سینه‌ی خود می‌فشارم تا احساس راحتی کنند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
794 🔹بخش دوم🔹 🔳 98/05/08 🍀 ناگهان گرمی لب‌های کوچکی را در پشت دست خود حس می‌کنم. متوجه می‌شوم «اسماءِ» 7 ساله، دستم را می‌بوسد. گریه‌ام می‌گیرد و می‌نشینم دستانش را می‌بوسم. دستان اسماء از من نزد خدا عزیزترند چون خیلی کمتر از من از نعمت‌های خدا بهره برده‌اند و صبر زیادی بر گرسنگی کرده‌اند. اَسمَر مادرشان می‌گوید: 7 روز فرزندانم غذایی برای خوردن نداشتند و فقط با آب و چایی سرپا بودیم. 🍕 به نانوایی رفتم نان بدون پول مرا ندادند. روز هفتم برای نماز صبح طاقت برخاستن نداشتم، تا که برخاستم بر زمین خوردم، در آن لحظه خوابم گرفت، در خواب دیدم کسی می‌گوید: برو در را باز کن دخترم غذای خود را بگیر. از خواب برمی‌خیزم و سمت در می‌روم، در را که باز می‌کنم، دستی می‌بینم درون خانه وارد می‌شود که چندین نان در روی آن است، نان را می‌گیرم و به محض این‌که می‌خواهم تشکر کنم، آن دست‌ها غیب می‌شوند. بیرون خانه می‌روم دریغ از این‌که یک نفر را ببینم. ⭕️ در شوک عجیبی قرار می‌گیرم، به سیّد محلّ‌مان مراجعه می‌کنم، از من می‌خواهد نان‌ها را نشان بدهم، نان ها را می‌برم سید می‌گوید: تو نمی‌دانی! این نان‌ها مربوط به تنور هیچ نانوایی در شهر نیست؟ این‌ها هدیه‌ی خدا و از آسمان برای توست. بدان که اگر مردم این شهر بر گرسنگی تو و اطفال یتیم تو رحم نکنند خداوند بی‌منت روزیِ خود بر در خانه‌ی تو خواهد رساند و منتظر مرگ تو نخواهد ماند. اَسمَر می‌گوید: یک ماه چند قرص نان بدون خورشت خوردیم، هم نان بود هم غذا و تمامی نداشت. ⁉️ حال سؤالی که اینجا است آن مائده از کجا و آن دست‌ها، دستان که بوده است؟ برای کشف راز این موضوع سه گزینه مطرح است: ♦️1) احتمال دارد فرشته‌ای در قالب انسان بر او تجلی کند و هر چه انسان دارد (نان) قطعاً از خداست و خدا بهتر از آن را در اختیار دارد. ♦️2) احتمال دوم که قوی‌تر است این‌که طبق حدیث نبوی: برخی از بندگان را خدا فقط برای خدمت به خلایقش خلق کرده است لذا از سوی حضرت حق در عالَم مُکاشفه یا رؤیا به برخی اولیاءالله آدرس می‌دهند و امر می‌کنند طعامی حاضر کرده و به آن خانه برسانند. این‌که شکل آن نان‌ها عجیب بود، ممکن است نان‌ها در جای دیگری پخته شده باشند و آن فرد با طی‌الارض به آن مکان خود را رسانده باشد و الزاماً خداوند در آسمان نانوایی ندارد که نان بپزد. علت این‌که دست دیده شده و فرد دیده نشده است، سرمه‌ی خفا ممکن است آن اولیاء‌الله بر چشم زده باشد. سرمه‌ی خفا را چنان‌چه شیخ‌ بهایی بر چشم می‌زد و با این‌که در محلی حضور داشت ولی کسی او را نمی‌دید یعنی صاحب آن دست، در آن مکان بود ولی دیده نمی‌شد. ♦️3) احتمال سوم هم این است که یکی از «اهل‌بیت» علیه‌السلام که زنده و حی هستند چنین عنایتی در حق او کرده باشند. ☑️ در میان تمام گزینه‌ها، گزینه دوم به حقیقت امر نزدیک‌تر است. ⚛ اَسمَر نگران است این رفتن من برای همیشه باشد مانند مردی که یک‌بار نان آورد و غیب شد. قول می‌دهم به خاطر دعاهای خیر او دست‌مان همیشه برای کمک به او پر باشد و خدا از کرمش واسط‌ُالرّزق ما برای او باشد و معاصی‌مان از این عنایتش تکفیر نماید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
223 🔳 98/05/09 ✨📖✨ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم (115 - توبه) ⚡️ و خدا بعد از آن‌که قومی را هدایت کرد دیگر گمراه نکند تا بر آن‌ها آنچه را باید از آن بپرهیزند معین و روشن بیان کند، که خدا محققاً به همه چیز داناست. 🔴 نکته مهم در آیه این است که خداوند بعد از هدایتش، هرگز انسان را گمراه نمی‌کند. ✨📖✨ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (8 - آل‌عمران) ⚡️ (راسخان در علم، می‌گويند:) پروردگارا! دلهای‌مان را، بعد از آن‌كه ما را هدايت كردی، (از راه حق) منحرف مگردان و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده‌ای! ❄️ پس کسی را که خداوند هدایت می‌کند قلبش به نور ایمان نورانی می‌شود و بعد از هدایت فقط احتمال سیاهی در قلب وجود دارد ولی هرگز احتمال گمراهی نیست. اما در بحث ایمان، احتمال کفر بعد از ایمان مترتب است. ✨📖✨ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ و َلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (137 - نساء) ⚡️ آنان که نخست ایمان آورده سپس کافر شدند، باز ایمان آورده دیگر بار کافر شدند، پس بر کفر خود افزودند، اینان را خداوند هرگز نخواهد بخشید و به راهی هدایت نخواهد فرمود. ⁉️ حال سؤال اینجاست چرا بعد ایمان کفر ممکن است ولی بعد از هدایت گمراهی ممکن نیست؟ این هدایت الهی چگونه حاصل می‌شود؟ 💎 آیه 82 سوره مبارکه طه در این امر تصریح دارد: ✨📖✨ و َإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ (82 - طه) ⚡️ و البته بر آن کس که (از کفر) توبه کند و (به خدا) ایمان آرد و نیکوکار گردد و درست به راه هدایت رود مغفرت و آمرزش من بسیار است. 💢 هدایت نتیجه‌ی استغفار، ایمان و عمل صالح الهی است و اگر عمل صالح حذف شود انسان هرگز هدایت نمی‌شود و هدایت فقط با کتاب‌خواندن ممکن نیست. پس ایمانی که به عمل صالح نرسد و فقط در مرحله باور باقی بماند، احتمال کفر در آن وجود دارد. ✨📖✨ وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا (69 - عنکبوت) ⚡️ و آنان که در (راه) ما(به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققاً آن‌ها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم. ❄️ آیه 37 سوره زمر هم اشاره دارد که اگر کسی را خدا هدایت کند نه خودش گمراه می‌کند و نه کسی می‌تواند او را گمراه کند. ✨📖✨ وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُضِلٍّ (37 - زمر) ⚡️ و هر کس را خدا هدایت کند، هیچ گمراه‌کننده‌اى نخواهد داشت. 🔴 اگر اندکی در پیرامون خود بنگریم، دیده شده است انسانی که در مرحله ایمان به خدا قرار دارد ولی عمل صالحی نکرده است بعد از کمی یا مدتی اصطلاحاً قلبش بر اثر معصیت سیاه می‌شود ولی دیده نشده است که انسان متّقی و پرهیزگار بعد از مدتی از دین خدا خارج شده و از اراذل و اوباش و خداناشناس گردد. 🌐 شاید علت این باشد چون در هدایت الهی انسان طعم شیرین عبادت را می‌چشد، سخت است انسان بعد از انتخاب راه راست، راه دیگری را به عنوان صراط مستقیم برگزیند و نیز چون هدایت از عملِ صالح حاصل می‌شود، انسان اگر گناهی انجام دهد چون عمل صالح گناه را محو می کند، إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ (114 - هود) پس گناهان با عمل صالح محو می‌شوند و اگر گناه نباشد قلب سیاه نشده و انسان قطعاً مدد الهی گمراه نمی‌شود. 🅾 نکته مهم: ایمانِ به تنهایی‌، می‌تواند از دست برود و انسان کافر شود ولی اگر ایمان به زیور «عملِ صالح» آراسته شود، هدایت الهی صورت می‌گیرد و ایمان به حاشیه‌ی امنی در سایه رحمت پروردگار به خاطر اعمال صالح انسان می‌رسد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی