eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
67 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۲۵ دو برادر را از پدر تاکستانی به ارث رسید. بخشی از محصول شان را کشمش کردند تا در زمستان آن را بفروشند. برادر بزرگتر که حبه های انگورش کاملاً خشک شده بود آن ها را جمع و در گونی ریخت و در انبار برد. برادر کوچک تر که طمّاع بود حبه های انگور را کمی زودتر که هنوز زیاد خشک نشده بودند جمع کرد تا در ترازو وزن اش سنگین آید و سود بیشتری به خیال خود بر جیب زند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
چون زمستان رسید هردو برادر سراغ انبار خود رفتند تا کشمش های خود برای فروش به بازار بَرند. کشمش های برادر اول سالم و تمیز مانده بود ولی کشمش های برادر دوم کپک زده و فاسد و شیره مال شده بود طوری که مجبور شد همه آن ها را دور بریزد. برادر اول به برادر دوم گفت: ای برادر! کسی که کشمش می خرد بدان انگور از تو نمی خرد، پس آب انگور در کشمش حرام می شود و سزای کسی که حرام خدا از حلال خدا در تجارت جدا نکند تباهی تمام مال التجاره او و در فرجام این کار خواهد بود. وَ الَّذِينَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ (۲۴_معارج) و كسانی كه در اموالشان حقی معلوم است. ‏لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ (۲۵_معارج) برای سائل و محروم‌. ✍حسین‌ جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۳۴ 📆۱۴۰۲/۰۹/۱۴ تطاول کردن چیست؟ از نبی مکرم اسلام (ص) در نهج الفصاحه آمده است: وای بر کسی که بر مؤمنی تطاول کند و حق او را بکاهد. ✍تطاول به طول دادن و درازا کشیدن پرداخت حقی و یا وعده ای را گویند. مثال؛ کسی از کشاورزی، گیلاس باغ او را خریده است و آن را نقدی فروخته و هم سود کرده و هم مبلغ خرید گیلاس را حاصل کرده است. اگر او پرداخت بدهی خود را طول دهد، مثال چهار ماه بعد پرداخت کند تا در این بازه زمان از پول کشاورز در بانک به نفع خود بهره بَرد حتی برای وام گرفتن آن را نگه دارد، این امر را تطاول گویند. برای همین در حدیث است دستمزد کارگر را تا عرق پیشانی او خشک نشده است پرداخت کنید. یا کسی که از کسی قرض گرفته در صورتی که مالی دارد ولی پرداخت قرض خود را طول دهد تطاول نموده است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 ابوحمزه ثمالی از امام صادق علیه السَّلام روایت می کند که فرمودند: از دنباله روی مردم پرهیز کن و آن، اینکه کسی را بدون برهان بپذیری و هر آنچه گفت درست پنداری. 📚اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✍سمانه به کوه رفته و سنگی را سفید مثل برف می بیند، در خلقت آن در شگفت می شود، و سنگ دیگری در رنگ و شکل و خلق دیگری او را مدهوش می کند. او در این حال باید چه اسمی از اسماء الهی بر زبان بیاورد؟ ⭐️ یَا بَدیٖع 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۳۵ همه ما به خدا اعتقاد داریم، ولی همه ما اعتماد نداریم. شیطان می گوید: «باید داشته باشی که بدهی، اما خدا می گوید: باید بدهی که داشته باشی....» خداوند دعای کسانی را اجابت می کند و جواب می دهد که به وعده صدق او اعتماد کنند، نه فقط اعتقاد داشته باشند. تمام مصائب ما در زندگی از بی اعتمادی به خداوند است نه بی اعتقادی. اعتماد به خداوند است که اعتقاد به او را در قلب تثبیت می کند، و اعتقادی که با اعتماد در قلب تثبیت نشود مُستَوْدَع و لرزان است، با کوچک ترین باد در مشکلات می پَرد، و سعادت هدیه خداوند به کسانی است که به وعده های صدق او اعتماد کرده و در آتش الهی وارد شده اند. ✍️حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۲۶ ✍️در اصول کافی از سعدبن صدقه آمده است: از امام صادق علیه السَّلام سوال شد: «چگونه است شما زناکار را کافر نمی دانید، ولی بی نماز را کافر می دانید دلیل آن چیست؟» امام فرمودند: زیرا زناکار به سبب چیرگی شهوت آن را انجام می دهد، ولی تارک نماز آن را از تنبلی سبک می شمارد. توضیح حدیث آن که، مؤمن شاید زنا کرده باشد، و یا برحسب نیاز و ضرورت و اضطرار به وسوسه دزدی تسلیم شده باشد (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ) ولی بی نماز از روی وسوسه ای و نیازی از نفس بی نماز می شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
انسان شراب خوار هم همین طور است؛ چنانچه خود، خودش را در دام شراب و نیاز کاذبی انداخته است. "الغَیْبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا" مصداق این آیه است. چرا که زناکار را نزد خدا توجیهی برای وسوسه غریزه او که خداوند در آن قرار داده است وجود دارد، ولی غیبت کننده آن را براساس غریزه ای انجام نمی دهد برای همین غیبت از زنا شدیدتر است. پس گناهان هم به دو بخش غریزه و غیر غریزه تقسیم می شوند. آبرو بردن مؤمن، شماتت، تعیّر و بسیاری از گناهان زبان ما که دامان ما را گرفته است و قابل بخشش نیستند، گناهانی هستند که از روی نیازی از غریزه ما، از ما صادر نمی شود و بخشش آن سخت است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۷۳ 📆۱۴۰۲/۰۹/۱۸ 🌟طَعن: به کلامی نیش دار و گزنده گویند که منظوری غیرمستقیم را در بر می گیرد. مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ (۶۴_ نساء) گروهی از یهود کلمات (خدا) را از جای خود تغییر داده و گویند: (فرمان خدا را) شنیدیم و (از آن) سرپیچیم و (به جسارت گویند) بشنو که (کاش) ناشنوا باشی؛ و گویند ما را رعایت کن، و گفتار ایشان زبان‌بازی و طعنه و تمسخر به دین است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
طَعنه از طَاع است که به باب افعال رفته است. کسی، اگر از کسی در کلام بگوید: «شنیدم و چشم» ولی این اطاعت قلبی نباشد و کلامی موافق او گوید ولی منظورش ردّ باشد به این کلام طعنه گویند. مثال: کسی، یک نفر را مجاب می کند که نماز خوب است پس نماز بخوان؛ او هم در کلام آن را بدون ایمان قلبی بپذیرد، مدتی بعد ببیند زیر حرف خود زده و نماز نمی خواند پس به او بگوید: «چرا نماز نمی خوانی؟» او در جواب بگوید: باشه تو راست می گویی..... این کلام را طعنه گویند. طاعون از طَعن است، چون گزنده است و بدن را چون مارگزیدگی گزیده و سیاه می کند. طعنه به کلام نیش دار چنانچه ذکر شد گفته می شود. آن کس که به ما به طعنه ها می تازد او را چه خبر که نفس ما می سازد خون چهره زمین خوردن معیار شکست ات نیست آن کس که ز معرکه رَمد می بازد إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (۳۰_فصلت) ✍حسین جعفری خویی 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶📜 در حدیث ۲۳۸۵ در تهذیب الأحکام آمده است: ابوعبدالله صادق علیه السَّلام فرمودند: از سنگینی بار قرض، چیرگی اراذل و اوباش، و کسادی بازار ازدواج به خداوند عزت پناه می برم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی