eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
69 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
📚در نهج البلاغه حضرت علی علیه السَّلام می فرمایند: ای مردم بدانید اگر از شنیدن سخن ناحق درباره خود رنجیده شوید خردمند نیستید. (یعنی اجازه دهید انتقاد شوید حال یا انتقاد حق است و یا باطل. اگر حق است و ناراحت شدید، زود خوشحال شوید که خدا برای رفع عیب تان هدایت تان کرده و اگر هم باطل بود نرنجید، زیرا سخنی گزاف شنیده اید که در حق شما درست نبود) کار زشت چنان بد است حتی کسی که دزدی کرده است اگر کسی فیلم دزدی او را نشان دهند چون دزد از فرانفس خویش، نفس خود را می نگرد از دیدن آن فیلم قطعا شرم خواهد داشت. 🌕 نبی مکرم اسلام می فرمایند: بترسید از گناهی که اگر فاش شود نمی توانید در بین مردم راه روید. یعنی زمان گناه از فرانفس خود، خود را بنگرید که به "أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ" می رسید. ✨يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ (۲۴_نور)⚡️ ⛅️ آیه فوق بیانگر نگرش فرانفسی انسان به خود در روز قیامت است. 🌟مَثل «قبل از قضاوت در مورد کسی قدری با کفش های او راه برویم...» مثال نگرش فرانفسی است. کسانی می توانند نگرش فرانفسی به خود داشته باشند که از قید نفس خود رها شده باشند. آیه "وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا" یک نوع نگرش فرانفسی بر انسان مومن در برخورد با انسان جاهل است. 🖇 یعنی اگر از نفس خود بنگری که عالم هستی قطعا بر او ایراد خواهی گرفت و با او بحث خواهی کرد، ولی اگر از فرانفس، خود را جاهل ببینی بر او خشم نخواهی گرفت که حضرت علی علیه السَّلام می فرمایند: زکات خرد، تحمل انسان نابخرد است. 👥يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید نفس های شما همیشه بر علیه و ضد شما عمل می کنند، پس مراقب باشید بر ضد هوی و خواسته نفس خود همیشه عمل کنید تا نفس تان، شما را در دنیا تابع خویش نکند. 📌مثال؛ اگر کار خیری کردی؛ بدان نفس تو دشمن توست، پس سعی خواهد کرد که آن کار خیر را به خود نسبت دهد، پس تو پیش قدم شو و آن کار خیر را به خدا نسبت بده تا نفس ات سرکوب گردد و جایی بر خویش برای لذت بردن از ستایش دیگران نداشته باشد. اگر نمازی خواندید و حاجتی نگرفتید از فرانفس خود، نفس خود را متهم کنید و دنبال متهمی غیر از نفس خود نگردید. ✍ گویند: شیخی روزی خربزه با نمک می خورد. پرسیدند: چرا؟ گفت: نفس سرکش ام مرا خوار کرد، عزت نفس ام پا نهادم و این خربزه نسیه خریدم، من نیز کنون خواسته او کامل نمی دهم تا بار دیگر مرا آزار نکند. 📚 حضرت علی علیه السَّلام در غرر الحکم می فرماید: اگر قصد اصلاح مردم را داری از خودت آغاز کن، زیرا پرداختن تو به کار اصلاح دیگران در حالی که خودت فاسد هستی بزرگ ترین عیب توست. هرکس نفس خود را برای عیب هایی که دارد سرزنش کند نفس اش از کثرت گناهان اش به لرزه درآید. 🔨روزی شاگردی نزد ارباب آهنگر خود آهنگری می کرد. استادکار دستمزد او افزون نمی کرد و شاگرد هر سال سخت تر از سال قبل معاش می نمود. شاگرد هرچه می گفت، استادکارش در پاسخ می گفت: تو را من کار زیادی نمی بینم که دستمزد زیادی تو را دهم. 🕌روزی استاد آهنگر را خبر دادند شاگرد تو را برای نماز که به مسجد می رود پول خادم مسجد را کم می دهد. (در حالی که چنین نبود) استاد آهنگر چون این سخن شنید به شاگرد خود گفت: خساست نکن که فرجامی ندارد هزینه خادم مسجد را کامل بده که خدا را از عبادت تو در آن مسجد خوش آید. 🔆شاگرد گفت: ای استاد، چگونه کسی را فقط بر اساس ظن و گمان خود بر عیبی سرزنش می کنی در حالی که خود یقین به وجود آن عیب در خود داری ولی خویشتن را ملامت نمی کنی؟ تو را چه شده است که ظن و گمان را از یقین فراتر گرفته ای؟ 📚در مستطرفات السرائر از امام صادق علیه السَّلام آمده است: هرگاه دیدید بنده ای گناهان مردم را می جوید و گناهان خودش را از یاد خود برده است بدانید گرفتار مکر خداوند گردیده است. مولایی روزی ران بره ای بدست غلام خود بریان نمود و خورد و زمان سیر شدن به غلام خود رخصت داد از مانده غذای او در زمان جمع کردن سفره اش تناول نماید. 🍀غلام که سفره از مقابل مولا جمع می کرد به ناگاه آروغی بی اختیار زد. مولا بر او خشم گرفت و گفت: من تو را هرچه کردم نتوانستم ادب یاد دهم. 💢غلام سکوت خود شکست و گفت: مولای من درشگفتم از این همه انتظار تو که در زمان غذا خوردن ام شکم مرا مثل سگ خود می بینی، ولی زمان معاشرت و برخورد، مرا صاحب فضل و ادب می خواهی. چنانچه در اطعام من مرا غلام می بینی، در زمان دیدن عیب هایم نیز مرا غلام خود ببین و چون خواجگان مرا انتظار ادب نداشته باش. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✨الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ (۳۲_نجم)⚡️ ♻️ مراد از اللَّمَمَ در آیه فوق چیست❓" لَمَم" گناه کوچک نیست، چون خداوند از هیچ گناهی کوچک یا بزرگ وعده بخشش نداده است. "لَمَم" از لَوْم و ملامت است. یعنی کسانی که با وجود دوری از گناه به خاطر برخی موقعیت های ناخواسته در معرض گناه فحشاء یا کبیره قرار می گیرند و سریع نفس خود را ملامت می کنند. ♨️فحشاء در قرآن در اکثر موارد به گناهی که زنان مرتکب می شوند و باعث زنا می گردد یاد شده است. 📌مثال زنی یا مردی به نیت خوشگذرانی در خیابان می ایستد و برای زنا می رود. این کار گناه کبیره و فحشاء است حتی اگر بعد از گناه توبه شود. ولی اگر مردی یا زنی برای کسب روزی حلال با ترس از گناه و برای دور ماندن از گناه در یک موقعیت ناخواسته گناه قرار گیرد و نتواند حریف نفس خود شده و گناه نکند، چنین کسی بعد از ارتکاب گناه سریع نفس لوامه اش سرزنش اش می کند و عذاب اش می دهد که حق تعالی این گناهان را هر اندازه بزرگ باشند وعده بخشش فرموده است. می فرماید: آنان "لَمَم" هستند؛ یعنی گناهانی که قابل ملامت و سرزنش از سوی خدا و مستحق عقوبت نیست چون ناخواسته بوده و مرتکب آن خود را با نفس لوامه اش مجازات کرده است. ✨أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ (۶۵_ زمر) تا آنكه (مبادا) كسى بگويد: «دريغا بر آنچه در حضور خدا كوتاهى ورزيدم جنب الله یعنی در نزدیکی خدا بودم و چه کوتاهی از اوامرش کردم.⚡ 🌟جَنب به معنای کنار و پهلو است. اجتناب از جَنب است، یعنی دور شدن از چیزی با نزدیک شدن به چیز دیگر را گویند. ✨وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ و من و فرزندانم را از پرستش بتان دور دار (۳۵_ ابراهیم) ⚡ ☘وَاجْنُبْنِي یعنی مرا نزدیک خود گیر که فقط با قرار گرفتن در نزد تو از پرستش بت ها دور خواهم شد. ✨الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ یعنی با نزدیک شدن به خداوند است که می توانند از گناهان کبیره دور شوند. 💥پس اجتناب امری قائم به اراده یک فرد نیست. یعنی کسی نمی تواند در مجلس لهو و لعب و مختلط بنشیند و گناه نکند. پس برای گناه نکردن باید با نرفتن به مجلس لهو و لعب در جَنب خدا قرار گرفت. چنانچه یک طفل با اجتناب از رها کردن دست مادرش، جَنب او را ترک نمی کند و با این کار از خطر زمین خوردن و آسیب پرهیز می نماید. ☀️فرق لَوم با طَعن چیست؟ در ملامت، کفار بر مسلمانان ملامت می کنند، ولی در طَعن کافر شدگان بر مومنان خرده می گیرند. ✨وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (۱۲_ توبه)⚡ 📌مثال؛ دو نفر زمانی مومن بودند و به مسجد می رفتند، یکی از آنان کافر می شود و به دوست خود می گوید: «مسجد رفتن خرافات است....» این جمله و حرکت را طعنه می گویند. ❤️‍🔥شماتت چیست؟ ✨وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۵۰_ اعراف)⚡️ ☄شَمَت: به معنای شاد شدن کافر از ابتلای مومن را گویند. خرسندی دشمنان خداوند، از شکست مومنان به خدا در راه تبلیغ دین را شماتت گویند. 📌 مثال؛ کسی که مؤسسه خیریه ای برای نیازمندان زده است اگر خیریه او از اعتماد مردم بیفتد و شکست بخورد دشمنان خدا خوشحال می شوند، یا در نبرد بین کفار و اسلام اگر مسلمانان شکست بخورند کافران خوشحال شده و شروع به بحق نشان دادن خود و ناحق نشان دادن مسلمانان در نزد افکار خود و افکار دیگران می کنند. این امر به ضرر اسلام است و به این حالت شماتت گفته می شود. 🔱پس شماتت بین اسلام و کفر در مسائل اعتقادی است. دو نفر در بازار در همسایگی هم حجره دارند اگر یکی از آنان ورشکست شود دیگری خوشحال می شود که این از مصداق شمول شماتت خارج است، چون در امور دنیوی اتفاق افتاده است. 💠مراد از "لَا یَخَافُون لَوْمَه لَائم" چیست❓مومن در راه خدا از سرزنش دیگران نمی ترسد. سرزنش دیگران مومن را در کار خیر هم مصداق شماتت نیست. گاهی کسی که مومن است ممکن است مومن دیگر را از جهل اش در راه خدا سرزنش کند. مثال به او بگوید: «قدری از عبادت خود کم کن و به فرزندان خود برس...» در حالی که آن فرد به فرزندان خود هم می رسد ولی چون مطابق استاندارد آن مومن نیست لذا آن اندازه را کفاف نمی داند که او را سرزنش می کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتی _قرآنی : لَوْم در قرآن 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
(ص)‌ ۷۳ 🗓 ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🌹نبی مکرم اسلام (ص) شب ۲۳ ماه مبارک رمضان خانواده خویش را اجازه خوابیدن نمی دادند و اگر خواب شان می برد آب بر صورت شان می زدند و می فرمودند: محروم است کسی که از فضیلت این شب به دور باشد. شب نیمه شعبان هم عبادت کرده و شب زنده داری می فرمودند. 📚سنن نبوی، علامه طباطبایی (ره)🍃 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۰۵ 🌹نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرمودند: 🚶🏽کسی که بخواهد بماند، دلیلی برای ماندن خود خواهد یافت و کسی که قصد رفتن کند، دلیلی برای رفتن خود خواهد یافت، پس هرگز برای ماندن یا رفتن کسی به دنبال دلیل نگردیم. 📕 نهج‌الفصاحه🍃 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۱۹ 📆 📚در امالی طوسی از امام علی علیه السَّلام در اوصاف اهل تقوی آمده است: 🤝 که اهل تقوی با اهل دنیا، در دنیای آنان شریک شدند؛ ولی اهل دنیا در امور اخروی اهل تقوی شریک نشدند. 📌مثال؛ شما پنجاه کیلو برنج را قصد دارید برای نیازمندان در ماه رمضان طبخ و افطارشان کنید. پس به تعداد ده غذاخوری به عنوان مشتری مراجعه می کنید، قطعا همه آن ها قصد شراکت در دنیای شما با قبول طبخ آن با گرفتن دستمزدشان را دارند ولی شاید یکی از آن غذاخوری ها حاضر باشند به شما رایگان یا با تخفیف غذا را طبخ کند تا در ثواب آخرت شما شریک گردد. 🖇حضرت در ادامه حدیث می فرمایند: چرا که خداوند اهل تقوی را به اندازه ای که در دنیا کفایت شان کند، بهره بردن از دنیا را مباح شان کرده است. (یعنی کسی که قصد طبخ غذا برای نیازمندان دارد و صاحب تقوای الهی است نمی تواند مثل آشپز در مثال آشپزخانه، مال دنیا جمع کند) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۲ 📆 ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ✨📖✨قرآن می گوید: ای بنده من تو را در مشکلی در اضطرار قرار می دهم تا مرا صدا کنی. 💢دعانویس می گوید: نزد من بیا؛ و هر اندازه که گناه کرده و مستوجب عذاب خدا باشی آن را با نوشته ای از تو دور کنم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۲۷۵ 📆 ۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ✍سال ۱۳۶۴ شمسی است. اسماعیل کارگر فصلی است که ۵۲ سال سن دارد و در محله‌ امام‌زاده شهر خوی زندگی می‌‌کند. 🧮 در محلّه‌ شان سوپر مارکتی به نام «آقا محمد» است. اسماعیل با این‌که فقیر است ولی خیلی خوش‌ حساب و اعتبارش در محلّه زیاد است. 🍚محمد صاحب سوپر اصرار می‌کند تا اسماعیل از آن برنج ایرانی که بتازگی از شمال برایش آمده را ببرد. اما اسماعیل سکوت می‌کند!!! 🏵محمد می‌گوید: آقا اسماعیل برنج خوشمزه‌ای است، بَردار و هر موقع که پول دست ات بود، بده. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🚬اسماعیل چشمکی با تبسّم به آقا محمد می‌زند و می‌گوید: آقا محمد در چشم انسان یک حیا وجود دارد. وقتی من به این راحتی در جلوی مغازه تو می‌نشینم و سیگار می‌کشم به این علت است که به کسی بدهکار نیستم. 💰اگر روزی بدهکار تو باشم و تو سلام مرا کمی سرد جواب دهی من ناراحت می‌شوم چون بدهکار تو هستم و زمانی که چشمم به چشم تو بیفتد، شرم می‌کنم. 👁 اما این شکمِ من چشم ندارد تا مرا نگاه کند که اگر نان خالی به او بدهم از او شرم کنم. پس بجای این‌ که به تو بدهکار باشم به شکم ام بدهکار می‌شوم و به شکم ام می‌گویم هر زمان پول داشتی برنج خواهی خورد!!!! 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
📆 ۱۴۰۲/۰۱/۳۱ 🤲خدایا!بر من بیاموز که بدانم بار انسانیت سنگین است.چنانچه خود در کلام ات فرموده ای من بار امانت بر کوه و زمین و آسمان عرضه کردم، ترسیدند آن را بپذیرند ولی من پذیرفتم. 🌤خدایا، باربری اگر امانت بودن بار خود نداند همواره بار خود سبک شمارد و قیمت اش نداند و در هر کوچه بازاری رهایش کند و بار خود به هر قیمتی و به هر کسی بفروشد. ☘خدایا بر من عنایتی کن بدانم بار انسانیت که بر من منت نهاده و عرضه کردی چه سان سنگین است که این بار را دست هر کسی برای امانت نسپارم و از هرکسی در کوچه و بازار که می رسم، آدرس و راهنمایی برای بردن این بار سنگین به سر منزل مقصود نپرسم،این امانت به نرمی و ملاطفت و صبر و ملایمت بر دوش تا گور کشم که آن را نشکنم. 🌹عنایتی کن این امانت را در هر جا و به امید هر کس رها نکنم که در قیامت حساب آن از من خواهی کشید. خدایا سنگین ترین بخش این امانت ایمان آن است. مرا در این ورطه غبارو تاریکی آخرالزمان توان حمل بار ایمان تا سر منزل مقصود و قبرم نیست ناتوانم، آن را به دست توانمند تو امانت می سپارم زمان مرگم آن را بر من از کرمت مسترد و اعاده فرما. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۵۴ 📆 ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ 🚫اخطار! این پست حاوی مطالب بسیار سنگین و متشابه بوده و گمراهی شیطان بر آن قطعا متصور است، لذا توصیه و تقاضا می شود جز اهل آن کسی در آن تامل نکند. ✨فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ۗ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ ۚ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا ۖ وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (۲۰_ آل عمران) پس اگر با تو (برای مخالفت با دین حقّ، به باطل) احتجاج کنند، بگو: من و پیروانم خود را تسلیم امر خدا نموده‌ایم. و بگو با اهل کتاب و با امّیان: آیا شما هم (چون حق پدیدار شود) تسلیم حق شده و ایمان آرید؟ و چنانچه ایمان آرند هدایت یافته‌اند و اگر (از حق) روی گردانند بر تو چیزی جز تبلیغ (دین خدا) نیست و خداوند به حال بندگان بیناست.⚡️ 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🕊اگر عده ای که پیرو قرآن و کلام وحی هستند، کسی که به قرآن اشراف دارد و از آن نقلی می کند که طرف مقابل یا در آن تردید دارد و یا آن را نمی پذیرد، کسی که مشرف به قرآن و معانی آن، و محیط بر ادعای خود است که این ادعا مطابق قرآن است، می تواند از قرآن احتجاج و حجت بگیرد. ✨📖✨آنچه که از کلام وحی به عنوان حجت بر تایید کلام کسی که مدعی است در زمان باز کردن قرآن، به میان می آید، برای درک حجت بودن آن نیاز به علم اشراف و اثبات است که کاری بسیار سخت بوده و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد و آنچه که ذکر می شود صرفا به عنوان آشنایی با اعجاز کلام وحی ذکر می شود. 📌مثالی عرض می کنیم؛ فردی پدر همسرش به دست داماد اش مشخص می شود دزد فرش های مسجد بوده است، داماد که مومن است قصد دارد برای تادیب پدر زن اش، موضوع را علنی کند و بیم دارد اگر علنی نکند در حق او و خانه خدا ستم کرده و معصیت الهی نموده باشد. 💠چنین کسی نزد کسی که با خصوصیات ذکر شده، حاضر و آن فرد او را طبق قرآن راهنمایی می کند که کاری که او تصمیم بر اجرای آن دارد معصیت بزرگی است و به او طبق قرآن می گوید: فرش های مسجد را غیر مستقیم تحویل بدهید و نامی از دزد جایی نبرید چون سارق پشیمان و تائب است. 💢داماد در شک و تردید است که آیا گفته این فرد از قرآن و فتوی او درست است یا نه؟ این فرد به کلام خدا احتجاج و از آن دلیل می خواهد و به او می گوید: این کار تو قطعا معصیت الهی و مفسده به جای احسان است، پس قرآن را به او می دهد و از قرآن برای گفته خود حجت و شاهد می طلبد. و به داماد می گوید: کلام خدا که گشوده شده احتجاج و حجتی برای توست. این آیه می آید: ✨وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ (۴۲_ابراهیم) و مپندار كه خدا از اعمالی كه ستمگران می‌كنند غافل است.⚡ 🔰داماد مطمئن می شود گفته آن مشاور مذهبی که مشرف به قرآن بوده است مطابق کلام خدا و خواسته خدا از اوست، پس آن را کامل پذیرفته و به عنوان حجتی از خدا بر خودش انجام می دهد. ♻️توضیح بسیار مهم آن که این کار امری بسیار سخت است و برای هر کسی که قرآن می داند نه جایز است و نه صلاح، چون چه بسا ممکن است باعث گمراهی خود و دیگران گردد. علم و عنایتی خاص افراد فوق العاده متقی و پرهیزگار در امر اصلاح ذات البین یا هدایت مومنان دیگر است. ⚜ احتجاج در آیات اول صفحه معمولا از رحمت الهی جواب می دهد و هرچه حجت مورد نظر به آیات نخست صفحه گشوده شد نزدیک باشد، قوت احتجاج از رحمت الهی بالاست. احتجاج فقط در امر هدایت و مشاوره خالصانه براساس علم الهی و کسی که به قرآن محیط است صورت می گیرد و هرگز کسی که واجد شرایط امر نیست نباید به آن متوسل شود که هم گمراهی خود و هم گمراهی دیگران را باعث می شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۲۷۶ 🗓۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ✍پادشاهی را درد دندان گرفت. حکیم بر بالین خود خواند و حکیم هرچه مرهم نهاد درد دندان از شاه مفارقت نکرد. آخر کار پادشاه را چاره در کندن دندان ماند. پادشاه که درد دندان در لثه پیچیده بود خود هم نمی دانست کدام دندان اش پوسیده است، پس شاید به خطا دندان سالم نزد دندان پوسیده را به حکیم نشان می داد. 🦷حکیم که مردی بسیار تیز بود به زور پادشاه را قانع کرد مرهم دیگری بر او بگذارد و چنانچه درد دندان خوب نشد آن دندان سپس برکنند. حکیم به مطب خود رفت و به طبابت خود مشغول شد. در این چند روز حکیم از دندان هایی که می کشید یک دندان که شبیه دندان پادشاه و پوسیده بود شست و در آستین لباس خود پنهان ساخت. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
👑 روز موعود رسید و دندان شاه کشید. دستیار حکیم از او علت همراه داشتن دندان پوسیده سوال کرد؟ حکیم گفت: ترس داشتم شاه دندانی که نشان می داد دندان سالم او بوده باشد و من دندان سالم او اگر می کندم شاه هرگز خطای خود نمی پذیرفت و بی تردید کمترین مجازات من حبس و شلاق بود. پس من دندان پوسیده ای در آستین نهادم که اگر شاه هم خطا کرده بود دندان سالم او نهان سازم و دندان پوسیده نشان دهم و سپس دندان پوسیده او برکنم که شاه گمان کند دو دندان پوسیده داشته است. 🦯بدان، حکیم سلطان شدن به اندازه ای که نان و آب خوردن دارد به همان اندازه تازیانه و خون دل خوردن هم دارد..... 👑 روز موعود رسید و دندان شاه کشید. دستیار حکیم از او علت همراه داشتن دندان پوسیده سوال کرد؟ حکیم گفت: ترس داشتم شاه دندانی که نشان می داد دندان سالم او بوده باشد و من دندان سالم او اگر می کندم شاه هرگز خطای خود نمی پذیرفت و بی تردید کمترین مجازات من حبس و شلاق بود. پس من دندان پوسیده ای در آستین نهادم که اگر شاه هم خطا کرده بود دندان سالم او نهان سازم و دندان پوسیده نشان دهم و سپس دندان پوسیده او برکنم که شاه گمان کند دو دندان پوسیده داشته است. 🦯بدان، حکیم سلطان شدن به اندازه ای که نان و آب خوردن دارد به همان اندازه تازیانه و خون دل خوردن هم دارد..... 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🌹حضرت على عليه السَّلام ، در خطبه عيد فطر می فرمایند: ☀️ألا وإنَّ هذَا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللّهُ لَكُم عيدا وجَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا اللّهَ يَذكُركُم وَادعوهُ يُستَجَب لَكُم، وأدّوا فِطرَتَكُم؛ فَإِنَّها سُنَّةُ نَبِيِّكُم، وفَريضَةٌ واجِبَةٌ مِن رَبِّكُم 🪶📜آگاه باشيد! امروز، روزى است كه خداوند آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شايسته آن ساخته است. پس خدا را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا مستجاب كند و فطره خود را بپردازيد كه سنّت پيامبر شما و تكليفى واجب از سوى پروردگارتان است. 📚 من لا يحضره الفقيه🍃 🌙خداحافظ ای بهترین ماه خدا 🌙خداحافظ ای دوریت سخت و جانکاه 🌸 عید فطر، روز چیدن میوه های شاداب استجابت را به شما و خانواده بزرگوارتان تبریک و تهنیت عرض می نمایم 🌸 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۹۳ 📆 ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ 🕊نَذر: به معنای ترساندن از عذابی که در آینده محقق می شود. ✨يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا (۴۵_احزاب) یعنی تمام پیامبران برای ترساندن مردم از عذاب الهی در دنیا و آخرت آمده اند.⚡️ ✨يُوفُونَ بِالنَّذْرِ (۷_انسان) نذر عهدی اختیاری از سوی انسان با خداوند قبل از رسیدن عذاب است.⚡️ 📌مثال؛ کسی که بیمار است و احتمال می دهد بر اثر یک بیماری فلج شود با خدای خود عهدی می بندد که مثال گوسفندی به نیازمندان قربانی کند تا خدا آن بلاء و عذاب را از او از رحمت اش دور کند، و زمانی که آن بلا و عذاب با خبر شفای او از او دور شد عهد نذر خود را محقق می سازد. برای همین ادای نذر از اوجب واجبات است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
📚در عیون الاخبار الرضا از امام صادق علیه السَّلام آمده است: آن حضرت با کاروانی قصد سفر داشتند. گروهی از کاروان آمده و به حضرت گفتند: شنیده ایم در مسیر راهزنانی هستند که اگر اجازه دهید اموال خود به شما بسپاریم، شاید از شما آن را نگیرند. 🥷🏿 امام فرمودند: از کجا می دانید اراده خدا قصد جان آنان مرا نباشد؟ گفتند: پس اجازه دهید دفن اش کنیم. حضرت فرمودند: شاید محل آن گم‌ کردید، یا دفن آن چنان آشکار سازید که با آشکارسازی آن سارقان را به آن محل بکشید. گفتند: پس چه کنیم؟ 💰حضرت فرمودند: این اموال به کسی بسپارید که به شما آن را حفظ کند و آن را بیش از آنچه داده اید به شما برگرداند. گفتند: او کیست؟ فرمودند: خدای بزرگ. گفتند: چگونه به او دهیم؟ فرمودند: به مستمندان او بخشید. گفتند: در بیابان مستمند کجاست؟ 🔆فرمودند: ثلث مال تان نذر کنید و تا به شهر خود رسیدید به نیازمندان آن را بدهید.چنین کردند و خطر راهزنان از آنان از رحمت خدا دور شد. در آخر کار آنان اموال و مال ترک خود از دست دزدان ایمن به شهر رساندند و نه تنها مال شان از دست نرفت، بلکه سود و ثمره بسیاری پس از آن که نذر خود اداء کردند از جانب خداوند بر آنان بخشیده شد. 💎 امام فرمودند: حال که یاد گرفتید که با خدای خود چگونه تجارت کنید آن را مداومت بخشید و رها نکنید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۰۶ 🍀حضرت علی علیه السَّلام فرمودند: 🍂فرزند آدم را با فخر فروشی چه کار؟ او که در آغاز نطفه‌ای گندیده و در پایان مُرداری بدبو است، نه می‌تواند روزی خویشتن را فراهم کند و نه مرگ را از خود دور نماید.!!! 🪶📜 نهج‌البلاغه🍃 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۲۷۷ ✍ صاحبدلی سحرگاهان طعامی برای مسکینان شهر می‌برد. روزی مسکینی به او گفت: خداوند جزای خیر تو را دهد که به ما روزی می‌رسانی. 🌹صاحبدل گریست و گفت: به ذاتش سوگند من روزیِ شما را می‌خورم، نه شما روزیِ مرا.!!! 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۲۰ 🔥شیطان از سجده انسان نفرت دارد، چون به یاد خاطره تلخ خودش می افتد که با سجده نکردن بر آدم از این همه نعمت الهی الی الابد محروم شد. در محلی که کسی سجده کند باذن الله شیاطین از آن محل دور می شوند. 🧎‍♂اگر در خانه هستیم هر نعمتی از خدا را دیدیم در نزد اهل منزل سجده شکر بجای آوریم. طبق آیه صریح کلام وحی و در حدیث است سجده بهترین حالت انسان در نزدیکی به خداوند است. ✨با سجده به خدا نزدیک شو. (۱۹_ علق)⚡️ 📌مثال بگوییم؛ خدایا شکرت ما را امروز روزی دادی و سیر شدیم. حتی برای فرزندان و همسر خود سجده شکر کنیم. 📌مثال؛ وقتی یک مهربانی از همسر یا فرزند خود دیدیم در نزد آنان سجده شکر کنیم و بگوییم: خدایا شکرت همسری مهربان به من دادی که من در دنیا تنها نمانم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✨🤲✨ خدایا شکرت در زمانه ای که فرزندان بسیاری دچار اعتیاد و بی اعتقادی هستند مرا فرزندی بخشیده ای که مرا مهربانی می کند و در فرمان من است. وقتی وارد خانه خود شدیم سجده شکر کنیم که خدایا شکرت ما را پناه در خانه ای که بخشیده ای دادی. اگر در خانه ظرفی شکست سجده شکری کنیم و بگوییم: خدایا شکرت آسیبی به وجودمان نرسید. 🌺عنایت داشته باشیم که در کلام وحی بالاترین هدف شیطان ناشکری کردن انسان در رسیدن به تمام اهداف خویش است." وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ " انسان اگر بخواهد شُکر کند در بدترین شرایط که برای او پیش می آید اگر دقت کند شرایط بدتر از آن هم بی تردید بوده است که می توانست بر او اتفاق بیفتد پس جای شکر همیشه هست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۰۷ 🌹نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلم فرمودند: 💥 اگر در میان امتی، تعداد کسانی که گناه می‌کنند کمتر از تعداد کسانی باشد که گناه نمی‌کنند؛ و گروهی که گناه نمی‌کنند قدرت بیشتری نسبت به معصیت‌ کاران داشته باشند ولی در برابر گناه آن جمعیت قلیل سکوت کنند، خداوند هر دو گروه را نابود خواهد کرد. 📕 نهج‌الفصاحه🍃 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۸۲ 🔘فرق برهان با حجت چیست؟ 🎐برهان به دلیل آشکار و روشن گویند‌. 📌مثال، کسی که در برابر زنی نامحرم قرار می گیرد برهان از خدا دارد که در حال انجام فعل حرام است. ⚡لَوْلا أَنْ رَأی‌ بُرْهانَ رَبِّهِ (۲۴_ یوسف) 🪩اما حجت دلیل غیر آشکار را گویند که گاهی فقط نزد خداست. ✨فَلِلَّـهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ (۱۴۹_ انعام) و حجت را باید از حجت خدا سؤال کرد.⚡️ 📌مثال؛ کسی از پدرش ارثی بر او مانده است. آیا همه این ارث مال اوست یا باید به فقراء و ارحام هم ببخشد⁉️در این موارد باید با یافتن حجت خدا در زمین، حجت و علت و راه مورد نظر به رضایت خدا را از آنان پرسید و به آن عمل کرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۱۹۴ 📆 ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ 🌊غَور: فرو رفتن با سرعت آب در زمین را گویند. یَلِج فررو رفتن تدریجی آب در زمین است. ✨أَوْ يُصْبِحَ ماؤُها غَوْراً فَلَنْ تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَباً (۴۱_ کهف) یا این‌که آب آن (به‌کلی) فروکش کند و (دیگر) نتوانی به آن دست یابی.⚡️ ✨لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغاراتٍ (۵۷_ توبه) اگر پناهگاه یا غارها یا گریزگاهی (برای فرار) پیدا کنند.⚡️ 🗿غار و کهف هر دو هم معنا هستند با این تفاوت که کهف به حجره در دل کوه گویند که افقی کشیده شده است و برای سکونت می توان از آن استفاده کرد، اما غار به حجره ای گویند که به دل زمین نفوذ و رخنه بر خود دارد که عموما به آب می رسد و قابل سکونت نیست. 📌مانند: غار علیصدر همدان 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی