eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
73 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات ارتباط با ادمین @TadabboratQurani_401
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۷۱ 🌟مراد از مَناکب (شانه های زمین) چیست؟ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا (۱۵_ملک) می دانیم زمین به حالت کروی است و در جسم کروی هیچ چیزی قابل ایستادن در نقطه ای از آن نیست چون سقوط اش از روی آن حتمی است. مثال، تصور کنید توپ بزرگی به اندازه وسعت شهر اصفهان را ساخته اید و این توپ چنانچه ذکر شد با سرعت هزار و ششصد کیلومتر به دور خود در حال گردش است، آیا شما می توانید یک حبّه گندم را روی آن ساکن کنید که نیفتد؟ قطعاً هرگز این امر شدنی نخواهد بود!!! ولی حق تعالی می فرماید: من زمین را ذَلول و شتر رامی قرار دادم که شما در روی آن راه می روید بدون آن که بیفتید. مراد از مَناکب همه جای زمین را شامل می شود که انسان در آن مَشیْ کرده و راه می رود. در باب واژه مَنکب باید گفت: «حرکت دادن کاسه لب به لب از آب، طوری که محتوی آب یک کاسه تا کناره های آن بیاید ولی از کناره های آن نریزد را در معنی لغت نَکَب ذکر شده است.» 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
یعنی هر گوشه زمین به مثابه لبه است ولی شما را هرگز به بیرون از خود نمی ریزد و سقوط نمی دهد. یعنی مثل کاسه ای که لب به لب از آپ پُر است و آب به لبه های کاسه رسیده ولی از آن بیرون نمی ریزد. در آیه ۷۳ مؤمنون می فرماید: "وَإِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ" و در آیه بعدی صراط مستقیم را نشان می دهد. "وَإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ" یعنی صراط مستقیم مانند رفتن روی یک شانه است که رهرو آن، اگر اندکی غفلت کند لَنَاکب شده و از آن پایین می افتد. مثال بند بازی که روی یک طناب راه می رود و اگر اندکی غفلت کند از یک سمت بند به زمین نَکَب خواهد شد. پس در معنای دیگر نَک‍َب سقوط از یک خط مستقیم خطرناک است. یک بندباز با چوب بزرگی که در دست دارد باید دو طرف خود را متعادل در وزن اش روی طناب قرار دهد و با جابجا کردن موقعیت چوب تعادل خود روی طناب حفظ نماید. یک انسان در صراط مستقیم هم باید تلاشِ خود در دنیا را برای دنیا و آخرت خود متعادل سازد تا از شرط تقوی الهی خارج نشود. در اصل پرداخت زکات و انفاق مصداق متعادل کردن حرکت رهرو در روی بند است. همه کسانی که هدایت شده اند در روی یک بند خطرناکی به نام صراط مستقیم حرکت می کنند که باید بسیار مراقب باشند تعادل و أوسط امور را برای ماندن در این صراط در اعمال زندگی شان در دنیا حفظ کنند. آیه "وَ إِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ" اشاره به آن دارد طوری زمین را علی رغم گِرد بودن آن صاف و مسطح قرار داده ام که هرگز احساس نمی کنید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 ✍در اصول کافی از امام باقر علیه السَّلام خطاب به خَیثَمه بن عبدالرحمن آمده است که ایشان فرمودند: به شیعیان مان برسان به آنچه نزد خداوند است (هدایت الهی) جز با عمل کردن بدان نمی رسند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۳۱۶ ✍حکیم مرشدی را پرسیدند: چگونه بدانیم به مرتبه نهایت کمال و معرفت خدا رسیده ایم؟! گفت: هرگاه که دانستی چه چیز از خدا بخواهی، و چگونه آن چیز از خدا بخواهی.... 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۲ 📆۱۴۰۲/۰۷/۲۵ 🌟طَمَس: فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ (۸_مرسلات) در آن هنگام كه ستارگان محو و تاريك گردند. در تفسیر المیزان طُمِسَتْ، به معنای از بین بردن اثر و نشانه هر چیز برای پاک کردن آن است. یعنی نجوم که اثر نورشان از مؤثر دیگری به نام کوکب است، اثر نوری کوکب بر انجم محو می شود، پس ستارگان خاموش و بی فروغ می گردند. حال سؤال اینجاست کواکب در قیامت چه می شوند؟ 🌟إنْتِثار: وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ (۲_انفطار) و وقتی كه ستارگان پراكنده شود. "إنْتِثار" به پخش شدن در هوا گفته می شود. وقتی خاک با بیل جابجا می شود، ذرات خاک در هوا إنْتِثار پیدا می کنند؛ طوری که دیگر دیده نمی شوند هرچند وجود دارند. یعنی ذرات خاک با برخاستن از زمین به سمت آسمان پراکنده شده و دیده نمی شوند، هرچند از بین هم نرفته اند و وجود دارند. إنْتِثار کوکب هم، یعنی کواکب در کهکشان پراکنده می شوند و چنانچه گفتیم نور انجم از کواکب است؛ پس با پراکنده شدن کواکب، فاصله لازم برای تابش نور به انجم را از دست می دهند و انجم، أطْمَس و خاموش می گردند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۳ 🌟إنْکِدار: وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ (۲_تکویر) إنْکِدار، فرو افتادن به زمین به طور سریع و آنی در اثر مرگ یا شکار برای پرنده ای که در هوا به حالت ثابت پرواز می کند را گویند. یعنی ستارگان از آسمان در لحظه ای می افتند. علت این إنْکِدار چیست؟ می دانیم کوکب به علت نیرویی که دارد (مثل خورشید) باعث می شود نجوم (مریخ) در اطراف آن به طور منظم در گردش باشند. (مانند منظومه شمسی) پس با پراکنده شدن کوکب، نیروی او نیز از بین می رود و نجوم قدرت ماندن در آسمان را ندارند و بلافاصله سقوط می کنند. ستاره دنباله دار یا همان شهاب سنگ ها نوعی از همان انجم هستند که از اطراف کواکب، در آسمان به سرعت فرو می ریزند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۲۵۴ 🌟تَکْویر: إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ (۱_تکویر) تَکْویر به معنای پیچیدن از طریق چرخاندن مانند پیچیدن پارچه به حالت عمامه را گویند. پس چون خورشید هم یک کوکب است در قیامت به سرعت به حالت پیچشی چرخیده و با صعود به کهکشان ها از دیدگان ما محو خواهد شد. چنانچه در پیچاندن عمامه (عمامه در صدر اسلام مخروطی شکل بود) نقطه اول آن در وسط عمامه محو می گردد. پس تَکْویر به معنای خاموشی خورشید به این معنی که در جای خود سرد و سیاه شده و دیده شود نیست، بلکه پیچیدن در آسمان با چرخشی مارپیچ و دور شدن تا حدّ دیده نشدن است، چون در قیامت مأموریت خورشید بر زمین به علت نبود خلقت در آن پایان می یابد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
برای تَکویر مثالی میزنیم، تصور کنید یک بستنی قیفی از دستگاه بستنی ساز پر می شود. ابتدا دایره قیف بزرگ است و با چرخشی که می شود دایره و پیچش کمتر می شود طوری که در آخر به حالت نقطه ای بر بالای بستنی می ماند؛ یا در تلویزیون های قدیمی لامپی زمان خاموش کردن دایره لامپ تصویر جمع شده و سرانجام با کانونی کوچک در وسط تلویزیون محو می گردید. تمام کواکب مثل ستارگان چون از نور حق تعالی هستند بر زمین نخواهند ریخت بلکه با شکافته شدن آسمان در آسمان محو خواهند شد. کشفیات نجوم به دقت نشان می دهند که ستارگان منظومه راه شیری به حالت مخروطی یا همان تَکویری در کهکشان دور هم منظم شده اند. حال به سوره تَکویر می رویم و مدد الهی در آیات نخست آن تدبر می کنیم: "إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ" پس زمانی که خورشید با حرکت پیچشی به سمت بالاتر صعود می کند تا از چشم گم می شود. "وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ" با خارج شدن از مدار خورشید با تکویرش، ستارگان که از خورشید جاذبه می گرفتند و در مدار می چرخیدند، به دلیل محو انرژی خورشید، پس از بی نور شدن، إنْکدار می کنند و فرو می ریزند. دور شدن خورشید از زمین، باعث سلب جاذبه زمین می شود (امری که کنون هرچند در مورد خورشید اثبات نشده است ولی در مورد ماه اثبات شده که جزر و مدّ دریاها را پیش می آورد) و با از بین رفتن جاذبه زمین، کوه ها از زمین کنده می شوند و در آسمان به حرکت در می آیند. "وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ" با کنده شدن کوه ها از زمین و رفتن شان به آسمان، آنان در آسمان بهم می خورند و پودر شده و محو می شوند. (وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا)، با برداشته شدن کوه ها از زمین، زمین مثل صفحه ای مسطح می شود. (فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا) آیه ۸ معارج به سرخ شدن آسمان چون فلز گداخته اشاره دارد. (يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاءُ كَالْمُهْلِ) با فروریختن ستارگان که امروزه به عنوان شهاب سنگ نمونه ای از آن را شاهدیم، آسمان چنین سرخ رنگ خواهد شد، چون وقتی ستارگان و شهاب سنگ از مدار خود خارج می شوند در برخورد با جوّ زمین، چون گوی بسیار آتشین و گدازه عمل می کنند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
در ادامه به سوره انفطار می رویم: إِذَا السَّمَاءُ انْفَطَرَتْ (۱_انفطار) وقتی آسمان شکافته می شود. وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انْتَثَرَتْ (۲_انفطار) کواکب چون خورشید در شکاف آسمان پراکنده و محو می شوند. و چنانچه ذکر شد با از بین رفتن جاذبه زمین، زمین از هم متلاشی می شود. وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ (۳_انفطار) که آب های درون آن به بیرون آن ریخته می شود. و چون یک سوم زمین خشکی است، این خشکی قلیل هم با آب پُر می شود و چنین می شود که دریاها به هم می پیوندند و یکی می شوند. آنچه از قرآن مشخص است در قیامت زمین، به غیر زمین تبدیل می شود. يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ (۴۸_ابراهیم) روزی كه زمين، به زمينی ديگر مبدل گردد. پرواضح است انسان با همین جسم خاکی که از قبرها برانگیخته شده است در روز قیامت در دادگاه الهی حاضر خواهد شد و این حضور بر روی این زمین نخواهد بود، پس زمین که پر از آب شده است چه خواهد شد؟ وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ (۶_تکویر) و زمانی كه درياها افروخته گردند. آب های روی زمین با مواد مذاب درون آن خواهد جوشید و آب ها بخار شده و زمین صاف خواهد شد؛ طوری که در روایات آمده: کسی که در شرق است به وضوح کسی را که در غرب زمین ایستاده است خواهد دید. بعد از این، همان گونه که در تدبری به تفصیل مدد الهی عرض کردیم «جهنم در زمین است»، پس جهنم گشوده خواهد شد در حالی که همه آن را خواهند دید. وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ (۱۲_تکویر) و روزی كه دوزخ را می‌افروزند. حال دوباره به سوره تکویر بر می گردیم و مدد الهی بحث دیگری از نجوم می کنیم: فَلَا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ (۱۵_تکویر) پس سوگند به ستارگانی که باز می گردند. الْجَوَارِ الْكُنَّسِ (۱۶_تکویر) ستارگانی که به سرعت می روند و پنهان می شوند. وَاللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ (۱۷_تکویر) و سوگند به شب هنگامی که (روی می آورد، و زمانی که) می رود. وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ (۱۸_تکویر) و سوگند به صبح هنگامی که می دمَد. (و با گستردن نورش تاریکی را می زداید) "خنّاس" صفت شیطان است که بر انسان وسوسه می کند و سریع رفته و پنهان می شود، ولی این پنهانی دائمی نیست و لحظه ای بعد بر انسان دوباره نزدیک می شود. پس "خُنَّسِ" اشاره به آشکار و پنهان شدن سریع ستارگان در آسمان یا همان چشمک زدن و سوسو کردن آن است که در عَسْعَس (یا همان اول شب) و آخر شب اتفاق می افتد، که در اول شب با کم شدن نور در آسمان، ستارگان چشمک زنان پیدا می شوند؛ و در آخر شب هم با پیدا شدن نور در آسمان، چشمک زنان محو می شوند؛ یعنی پیدایش و افول ستارگان با چشمک زدن شان همراه است. "وَاللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ" زمان آشکاری شب و محو شدن شب را گویند. "كُنَّسِ" به پناهگاه آهو گفته شده است، یعنی انجم در مدارشان در یک پناهگاهی امن در جوار کواکب استقرار دارند. با محو شدن شب، صبح نفس می کشد و خود را نمایان می سازد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۲ 🌟اثبات جاذبه کوکب و نجوم طبق قرآن: مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى (۳_احقاف) ما آسمانها و زمين را جز به حق و برای مدتی معين نيافريديم. بی تردید مراد از "وَمَا بَيْنَهُمَا" همان انرژی و جاذبه میان نجوم و کوکب (کرات) است و أَجَلٍ مُسَمًّى اشاره به روز قیامت که تاریخ انقضای این زمان است دارد. به آیه دیگری می رویم که به وجود جاذبه بین انجم و ستارگان اشاره دارد: الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۱_فاطر) پس آنچه در آسمان ها یعنی نجوم و کواکب است دارای فطرت هستند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
عرض کردیم فطرت نرم افزار یک خلقت است. یک دانه گندم در فطرت اش نرم افزار رشد و تبدیل به ساقه و گندم شدن اش از سوی حق تعالی قرار داده شده است، که اگر این گندم به دست انسان و خارج از فطرت خود در دل خاک تَرک بردارد، فطرت او از بین می رود و هرگز در دل خاک رشد نمی کند، هر چند بعد از شکافته شدن بهتر از قبل بهم متصل گردد. پس کوکب و نجوم هم در دل خود فطرتاً دارای نیروی جاذبه هستند که همان صفت فَاطِر السَّموات حق تعالی است. این آیه اشاره دارد که فرشتگان نیز بر این فطرت نجوم و کواکب نظارت و کنترل دارند. چنانچه نبی مکرم (ص) می فرمایند: بعد از پیدایش هر میوه روی درختی فرشتگانی محافظ آن هستند تا براساس فطرت شان رشد نمایند. امام صادق علیه السَّلام می فرمایند: ستاره های آسمان شهرهایی دارند که با نور با هم آن شهر ها متصل به هم هستند. کواکب و نجوم دارای شعور و محبت و غیرت به حق تعالی هستند. در نهج البلاغه آمده است: «فرشتگان از مناجات های طولانی خسته نمی شوند و فریاد استغاثه و زاری آنان فروکش نمی کند و در مقام عبادت الهی دوش به دوش هم ایستاده اند.» تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ (۹۰_مریم) نزدیک است از این گفته زشت و عقیده باطل آسمان ها از هم فرو ریزد. تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ ۚ وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (۵_شوری) یعنی وقتی نجوم و کواکب عقیده باطلی از بندگان را در باب توحید می شنوند نزدیک است از روی محبت و غیرت به خدا متلاشی شوند. "يَتَفَطَّرْنَ" یعنی از خشم بندگان تعامل براساس فطرت خود را که از روی آن فطرت در آسمان قرار گرفته اند از دست بدهند و نجوم و کواکب در آسمان از مدار خود خارج شوند و به زمین سقوط کنند و بر سر اهل زمین برای مجازات شان بریزند. چون آنان به امر حق تعالی و برای امور انسان در زمین تسخیر شده اند. (وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ) نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: إِنَّ اَلسَّمَاءَ وَ اَلْأَرْضَ لَتَبْكِي عَلَى اَلْمُؤْمِنِ إِذَا مَاتَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً وقتی مؤمنی می میرد ۴۰ روز اهل آسمان بر او گریه می کنند؛ و حق تعالی می فرماید: "فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ" یعنی برای فرعونیان گریه نکردند. پس انجم و کواکب دارای شعور و محبت توحیدی هستند که با صور اسرافیل در روز قیامت دیگر بر اساس فطرت شان عمل نخواهند کرد. (إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّت) 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
از ادامه آیه پرواضح است فرشتگان دو نوع دعا در حق بندگان دارند: ۱) یک دعا در حق مؤمنان که از خدا می خواهند آنان را از گناه و معصیت دور نگه دارد. (وَقِهِمُ السَّيِّئَاتِ) ۲) و نوع دوم، استغفار برای گناهان همه انسان های روی زمین از اهل ایمان و اهل کفر است. (وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ) که اشاره به این امر دارد. که اگر آنان برای معصیت عموم انسان ها تسبیح و استغفار الهی نکنند نجوم و کواکب فرو می ریزند. در نهج البلاغه از حضرت علی علیه السَّلام آمده است: «در طبقات آسمان به اندازه تخته پوستی وجود ندارد مگر آن که فرشته ای در سجده الهی در آن مکان است» در اصل فرشتگان الهی در زمان خروش نجوم و کواکب برای نزول بلاء، با بال های خود آن ها را نگه می دارند که مراد از آیه "إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ" این است. امساک به آن نگهداری می گویند که برخلاف خواسته نفس صورت می‌گیرد. در ماه رمضان در سحر امساک می کنند، یعنی بر خلاف خواسته نفس، بر نفس چیزی دیگر برای خوردن و آشامیدن اش نمی دهند. از این آیه هم پرواضح است که آسمان هم امساک می کند و زمان خشم از معاصی بندگان، خودش را نگه می دارد و صاحب شعور است. حال به تدبر عجیبی از سوره صافات می رویم: مراد از آیه "اللَّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا" همان جاذبه بین کوکب و نجوم است که باعث شده آنان در فضا بدون قرار گرفتن بر روی تکیه گاهی و ستونی بایستند. در اصول کافی آمده است: گروهی بر امام رضا علیه السَّلام وارد شدند و سخن کذبی از توحید بر خداوند متعال از جهل شان افتراء بستند. حضرت با شنیدن این سخن بر سجده افتادند و فرمودند: خدایا! سبحان اللّه تو منزه و پاکی، اگر این گروه تو را می شناختند چنین وصف تو نمی کردند و شبیه شئ دیگری تو را در ذهن خود نمی ساختند. خدایا! مرا از گروه ستمگران قرار مده. در احادیث است: «اگر مؤمن اما همراه مشرک باشی باید بر بلایی که بر او فرود می آید برای اصابت آن به خودت حاضر شوی»، پس باید زمان شنیدن هر جمله شرک و افتراء به حق تعالی همانجا بر سجده رفت تا حساب خود نزد فرشتگان حق تعالی و خداوند از اهل شرک جدا سازیم، و صرفاً انکار امر در دل کفایت رفع بلاء را نمی کند. سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ (۱۸۰_صافات) منزه است پروردگار، پروردگار عزت (و قدرت) از توصيف هايی كه آن ها می‌كنند. در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام آمده است: خداوند شکست ناپذیر همانند آفریدگان خشم نمی گیرد، زیرا اگر خشم بر او وارد شود نوعی دگرگونی در او حاصل می شود و هر چیزی که دگرگونی در آن حاصل شود از مرگ در امان نخواهد بود. خداوند بلکه دوستانی آفریده است که آنان خشم و خشنودی دارند، آنان دست پرورده حق تعالی هستند. "فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ" که مراد از آیه ما خشمگین شدیم همان است. طبق حدیث امام معصوم علیه السَّلام علت خلقت فرشتگان و دادن شعور به انجم و سماوات همین امر است. و حدیث نبوی (ص) که می فرماید: «ای اهل زمین، بر هم رحم کنید تا اهل آسمان به شما رحم کنند و باران فرود آورند و بلاء نازل نکنند» همین نکته است.اگر حق تعالی مانند آفریدگان خشمگین شود دگرگونی در ذات او وارد شده است، پس امکان ندارد کسی که خشمگین است همزمان حالت خشنودی در او باشد، پس حق تعالی در لحظه ای که در خشم است در رضایت نمی تواند باشد، لذا از مقام رضی آن زمان خارج می شود که این امر هرگز با توحید سازگار نیست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
✍کبری در اتاق نشسته است. نور آفتاب از پنجره می تابد و غبارهای ریز در فضای اتاق می بیند. او خدا را به چه اسمی باید اینجا صدا بزند؟ ⭐️یَا لَطیف 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
ای خالق یگانه ما که در کلام خویش اغنیاء را به بخشش به مساکین امر نمودی، و شرط ایمان و دین در مسکین برای بخشش غنی بر او قرار ندادی.... (رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ) معبودا! چگونه نبخشد یک غنی چون تو، بر کسی که در نزد تو اظهار مَسکنت کند؟! بر کسی که در برابر تو و خلایق ات تواضع می کند و بر فقر خویش اعتراف می کند بی تردید از دریای بخشش رحمت تو خویشتن را بهره مند می سازد. پروردگارا! ما را عنایت کن به جای اظهار فقر و مَسکنت مان در برابر بندگان عاجزت که نتیجه این اظهار جز تحقیر بر ما سودی ندارد، مسکنت و فقر خویش نزد تو اظهار کنیم و از دریای بخشش علم و معرفت و بضاعت دنیا بهره مندمان فرمایی. معبودا! ای غنی، ببخش بر من مسکین از آنچه نزد خود داری که مرا بخشش آن غنی می کند. ای خالقی که خسته نمی کنی دیدگان منتظر به رحمت خود را، ما را از دریای خروشان رحمت خویش بهره مند از رحمت ات فرما. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 در تهذیب الأحکام یکی از یاران ابوالحسن امام کاظم علیه السَّلام روایت می کند: امام علیه السَّلام را دیدم که نماز می خواندند و در کنار حضرت پیر سالمندی می خواست از جای برخیزد و دست خود دراز می کرد که عصای خود را بر گیرد. ابوالحسن که در حال نماز ایستاده بودند، خم شدند و عصا را به آن پیرمرد دادند و سپس بر جای خود ایستادند و به نمازشان ادامه دادند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شگفتی های آفرینش و قیامت🌹 📆۱۴۰۲/۰۷/۲۹ 🌟آیات دیگری از حالات قیامت: فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ (۱۰۱_مؤمنون)پس آن گاه كه نفخه صور قيامت دميد ديگر نسبت و خويشی در ميانشان نماند و كسی از كس ديگر حال نپرسد.  در حالات صیحه آسمانی که قوم صالح نبی را نابود کرد در کلام وحی اشاره به صور می شود که از شدت صدای مهیبی که داشت همگی در جایی که ایستاده بودند چون چوب خشکی شده و تلف شدند، و با شنیدن صدای صور چنان ترسی بر وجود مردم می افکند که هر انسانی تنها به فکر جان خویش می افتد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
"فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ" در صور اول فرشتگان بال‌های خود از اطراف نجوم و کواکب برخواهند داشت و به اطراف آسمان خواهند رفت (وَالْمَلَكُ عَلَىٰ أَرْجَائِهَا) و انجم و کواکب را رها خواهند نمود و نخست خورشید تکویر خواهد شد، و سپس ماه بی فروغ خواهد گردید (وَخَسَفَ الْقَمَرُ) و با فرار خورشید از منظومه شمسی ماه فرو خواهد ریخت و بساط خورشید و ماه از آسمان جمع خواهد شد. (وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ) که در آیه ابتدا خورشید را ذکر کرده است چون تا زمانی که خورشید وجود دارد ماه هم خواهد بود. با تکویر خورشید چون زمین از نجوم خورشید است فرو ریختن و إنْکدارش قطعی خواهد شد. حَمل به حالتی گویند که چیزی حمایل بر چیزی بایستد. پس فرشتگانی زمین را بر بال خود حمل و خواهند گرفت. (وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ) و نیز هشت فرشته عرش الهی را حمل خواهند کرد. (وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ) پس آنچه در کائنات خواهد ماند یکی زمین و دیگری عرش معلّیٰ است که بر بال فرشتگان خواهند بود، که حق تعالی از عرش معلّیٰ بنده را در روی زمین به تنهایی مورد محاسبه اعمال قرارش خواهد داد. (وَإِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ) یعنی آسمان از جا کنده شده و عرش به تنهایی از روی زمین دیده خواهد شد. (وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا) برابر سوره غافر تا رسیدن روز قیامت، عرش الهی و ستارگانِ اطراف آن توسط فرشتگان حمل شده اند. (الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ) که فرشتگان عرش نسبت به سایر فرشتگان از قرب و مقام خاصی نزد خداوند برخورداند که طبق سوره غافر فقط برای مؤمنان دعا می کنند. چنانچه در اخبار است کسی که خدا را در زمین بین دو نفر یاد کند حق تعالی او را در نزد فرشتگان خود یاد می کند. هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً (۴۳_احزاب)او کسی ست که به شما لطف و عنایت دارد، و فرشتگانش (نیز به شما لطف و عنایت دارند) تا شما را از تاریکی‌ها خارج کند و به نور برساند و همواره به مؤمنان مهربان است. طبق حدیث قدسی هرکس خدا را به تنهایی یاد کند فرشتگان اش به تنهایی او را یاد می کنند، ولی هر کسی که در جمعی خدا را یاد کند خداوند در بین فرشتگان اش او را یاد می کند. پس عبارت "يُصَلِّي عَلَيْكُمْ" برای کسانی است که در جمعی خدا را یاد می کنند؛ و ملائکه برای کسی است که به تنهایی خدا را یاد می کند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۷۳ 🌟زلزله قیامت چگونه اتفاق خواهد افتاد؟! حضرت حق تعالی می فرماید: وَٱلشَّمْسُ تَجْرِى لِمُسْتَقَرٍّۢ لَّهَا (۳۸_یس) یعنی خورشید در محل استقرار خود ثابت بر دور خود می چرخد. وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ (۳۹_یس) و ستارگان دیگر بر دور خورشید در منظومه شمسی دارای چرخش به دور خورشید هستند که در زمان های خاص و مشخصی در یک منزل و محل نزول و استقرار قرار می گیرند. و نیز می دانیم زمین با سرعت ۱۶۷۵ کیلومتر در ساعت در حال چرخش به دور خود است که به آن حرکت وضعی زمین گویند؛ و با سرعت ۱۰۸ هزار کیلومتر در ساعت در حال گردش به دور خورشید است که به آن حرکت انتقالی گویند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
این چرخش از انرژی خورشید است که باعث می شود حرکت چرخشی زمین بر آن جاذبه ایجاد کند تا کوه ها و آنچه روی زمین قرار دارد در هوا معلق نشوند. به طور نمونه تصور کنید در یک زغال گردان با سرعت بالایی زغال را در هوا بگردانید، این سرعت چرخش دایره ای باعث می شود زغال ها از زغال دان نیفتند و به آن به کمک نیروی گریز از مرکز بچسبد. وقتی زمین از جاذبه خورشید دور شد و از منظومه خود خارج و بر بال فرشتگان قرار گرفت کوه ها طبق قرآن به علت عدم وجود جاذبه از زمین جدا می شوند و در آسمان سیر کرده و به هم می خورند و به حالت گرد و غبار درآمده و در آسمان پراکنده و از بین می روند. از سوی دیگر زمین مانند پیچی که شل شده است شروع به لرزش می کند. حق تعالی زمین را چون گهواره معرفی می کند: أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا (۶_نبأ) آيا ما زمين را مهد آسايش خلق نگردانيديم. گهواره بر محوری ثابت در حرکت است که هرگز این محور ثابت اجازه لرزش به آن نمی دهد و این محور ثابت زمین که همان چرخش در منظومه شمسی بود از بین می رود و بدترین لرزه بر زمین می افتد. إِذا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا (۴_واقعه) و با زلزله‌ای که واقع می‌شود زمين را به شدت تكان می‌دهد. در حدیث علوی آمده است: در روز قیامت زمین چنان در زیر پای انسان می لرزد که بیننده نمی داند آیا کسی که حساب اعمال اش می رسند از ترس می لرزد یا از لرزش زمین؟؟ شاید زلزله ای که امروزه در بخشی از زمین می شود روزی علم ثابت کند که بر اثر تغییر جاذبه خورشید بر آن بخش از زمین است که حرکت گسلها از تغییر این انرژی حاصل می شوند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۴ إِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَكَانَتْ وَرْدَةً كَالدِّهَانِ (۳۷_الرحمن) پس آن‌گاه که آسمان شکافته شود تا چون گل سرخ گون و چون روغن مذاب و روان گردد. إِذَا السَّمَاءُ انْشَقَّتْ (۱_انشقاق) هنگامی که آسمان بشكافد. حضرت علی علیه السَّلام در نهج البلاغه می فرماید: خداوند تمام شکاف و راه های گشاده آسمان را با فرشتگان پر کرد که صدای تسبیح آن‌ها آسمان ها را پر کرده است و اندازه پوستینی در آسمان خالی نیست مگر فرشته ای در آن در سجده الهی است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
پس چنانچه طبق کلام وحی عرض شد، زمانی که فرشتگان به گوشه های آسمان می روند، در اصل نجوم و کواکب رها می شوند و چون روغن زرد می ریزند. دُهان به روغن مذاب گویند که زرد رنگ است و این آیه اشاره به انکدار نجوم در قیامت دارد که ستارگان با رنگ زرد بر زمین می ریزند. مراد از خروج اثقال در زلزله روز قیامت چیست؟ وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا (۲_زلزال) و زمين بارهای سنگينش را خارج سازد. در قرآن به آب زیاد اثقال اطلاق شده است. (السَّحَابَ الثِّقَالَ)، پس مراد از خروج اثقال، خروج همان آب های زیرزمینی است که اگر دقت کنیم بعد از زلزله در سطح گسل کانون زلزله بر اثر شکافت در عمق زمین، آب های درون زمین از آن به بیرون هدایت می شوند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
۶۷۵ 🌟چه کسانی از عذاب روز قیامت به دور هستند؟ طبق آیات سوره انسان فقط کسانی که برای رضای خدا در دنیا اطعام مسکین و یتیم و اسیر کنند از عذاب الهی دور هستند و حق تعالی وعده شان فرموده است: فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً (۱۱_انسان) از اين رو خداوند آنها را از شر آن روز نگه می‌دارد و از آنها استقبال می‌كند در حالی كه شادمان و مسرورند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
آنان هر چند این عذاب ها را به چشم خواهند دید، ولی دور از تشبیه حضرت اش، حق تعالی به علت رضایت شان از این گروه در دنیا، با سیمای رضایت بخش آنان را ملاقات خواهد نمود که ترس و هول روز قیامت از آنان این چنین دور خواهد شد. چون خود را در جوار رحمت حق تعالی در رحمت و سکون خواهند دید. نکته بسیار مهم دیگری که باید از اسرار قرآن در این امر مدد الهی پرده برداشت بحث سیاه چاله های اطراف زمین و نجوم دیگر است. پیشتر گفتیم در آیه "مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى" مراد از بَيْنَهُمَا آنچه تاکنون می شود اثبات کرد یکی جاذبه بین ستاره و کواکب و دیگری سیاه چاله هاست. حق تعالی می فرماید: "وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا" یعنی تاریکی را چون لباس بر تن زمین می پوشانیم. تصور کنید در یک اتاق تاریک نور چراغ قوه ای را به یک سمت توپ بتابانید، قطعاً نور از اطراف توپ رها شده و پشت توپ را هم به حالت سایه روشن خواهد کرد و احتمال تاریک مطلق کردن پشت توپ محال است مگر توپ داخل یک محفظه ای باشد که نیمکره آن از آن بیرون باشد تا آن محفظه مانع پرتاب نور از اطراف کره شود. حق تعالی می فرماید: «تاریکی را چون لباس بر تن زمین می کنیم» امروزه علم نجوم اثبات کرده است در اطراف زمین و نجوم دیگر سیاه چاله هایی عظیم هستند که زمین و نجوم دیگر را احاطه کرده اند که نور را جذب خود می کنند و مانع از ادامه حرکت نور در اطراف زمین می شوند و تاریکی مطلق زمین در شب از آنان است. پس سجده زمین و نجوم بر خدا با سایه ای نیست که از آنان بر کهکشان ادامه یابد بلکه نیمه دوم نجوم که تاریک و بدون نور است در حال سجده الهی است و علت اهمیت و ارزش عبادت شبانه نسبت به عبادت روز به خاطر همزمانی سجده انسان در نماز شب با سجده زمینی مسکونی مان بر خالق یکتای مان است. برای همین نماز شب تا هوا تاریک است مورد اجابت است چون با روشنایی روز زمینی که در آن ساکن هستیم سر از سجده بر می دارد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی
🪶 نبی مکرم اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: خداوند را بندگانی است که آنان را خاص حاجت های مردمان قرار داده است و مردم در حاجت به آنان پناه برند، و آنان از عذاب خدا ایمن هستند. 📕نهج‌ الفصاحه 🆔 @akhlaghmarefat داستان‌ها و پندهای اخلاقی