eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
80 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟 ✍ابوبصیر نقل می‌کند که از امام صادق علیه السَّلام‌ سؤال کردم: آیا مؤمنان در روز رستاخیز خدا را می‌بینند؟ 🔸امام فرمودند: آری، پیش از روز قیامت هم او را دیده‌اند. عرض کردم: چه زمانی؟! 🔹فرمودند: هنگامی که خداوند به آنان فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند؛ چرا! 📖التوحید شیخ صدوق 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌿امام صادق علیه السَّلام می‌فرمایند: 💢هر کس به سبب ذکری از من، از درخواست و پرسش از من سرگرم شود (به طوری که حاجت و خواستۀ خود را فراموش کند) به او خواهم داد بهتر از آنچه کسانی از من می‌خواهد که با درخواست از من چیزی طلب می‌کنند. 📚برگرفته از اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🍂پیامبر گرامی اسلام صَلی الله عَلیه وَ آلهِ وَ سَلّم فرمودند: 🔥شیطان گفت: ثروتمند را هرگز از دست من رهایی نیست، او را به یکی از این سه چیز گرفتار می‌کنم: 🌘یا مال و ثروت را در نظر او می‌آرایم که از پرداخت واجبات مالی خود خودداری ورزد، یا راه‌های مصرف آن را برای او آسان می‌کنم که در راه باطل خرج کند (خرج تجملات، ظاهرسازی و نمایش) یا مال و ثروت را چنان محبوب او می‌کنم که از راه‌های ناروا به دست آورد و جمع کند و هرگز به خود خرج ننماید. 📚کنزالعمال 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
580 🔳 00/11/09 ✨📖✨ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ (35 - نور) ⚡️خدا نور (وجودبخش) آسمان‌ها و زمین است. 🍀نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: در شب معراج جبرئیل مرا جایی برد که پای هیچ کس بدان نرسیده بود و در آن حق تعالی تا دلش می‌خواست از نور عظمت خویش بر من نشان داد. 📖قرآن وجود قدسی حق تعالی را در عرش معرفی می‌کند هر چند حضورش در همه جا است. ✨📖✨ وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ (75 - زمر) ⚡️و فرشتگان را مى‌بينى كه پيرامون عرش به ستايش پروردگار خود تسبيح مى‌گويند. 💥خداوند می‌فرماید: من با نور خودم باید کسی را که خواستم هدایت کنم (يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ) بهشت هم در آسمان است (وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ) 💎با دقت در آیات فوق می‌توان فهمید هدایت الهی شبیه آن است کسی در پای یک کوه در یک وادی تاریک و ظلمانی دنبال رسیدن به نقطه‌ای در ارتفاع است. دو حالت برای دیدن این فرد متصور است: 1⃣ حالت اول آن است که این فرد خودش چراغی به دست گیرد و از زمین قله را نگاه کند تا آن نقطه را پیدا کند که این امر قطعا نشدنی است چون نور چراغ از زمین برای نشان دادن جایی در ارتفاع کفاف این امر را نمی‌کند. 2⃣ حالت دوم که بهترین و دقیق‌ترین و راحت‌ترین و کامل‌ترین راه برای پیدا کردن نقطه مشخص در قله است آن که از قله کسی که می‌خواهد ما را به آن نقطه دعوت کند خودش چراغی بر سمت ما بیندازد. در طول روز هم این طور است کسی که در کوهستان گم شده است هزاران چشم نمی‌تواند محل او را پیدا کنند ولی یک تکه آیینه به اندازۀ کف دست با انعکاس نور آفتاب به سرعت و به دقت محل مورد نظر را بر ما در پای کوه مشخص می‌کند. این که می‌گویند: هدایت به دست خداوند آسمان‌ها و زمین و با نوری است که به دست اوست اشاره به این امر دارد. انسان در این نور است که تمام انبیاء و ائمه را در مسیر حرکت‌شان به خدا کامل می‌بیند و پشت سرشان افتاده و حرکت می‌کند و این نور هدایت را خداوند بر دل کسی نمی‌تاباند و معرفت خویش نمی‌دهد مگر آن که طبق وعده حق تعالی در راه خدا شبانه‌روز با گذشت از جان و مالش جهاد کند. ✨📖✨ وَالَّذينَ هاجَروا وَجاهَدوا في سَبيلِ اللَّهِ أُولٰئِكَ يَرجونَ رَحمَتَ اللَّه (218 - بقره) ⚡️در راه خدا جهاد نموده‌اند، آن‌ها امید به رحمت پروردگار دارند. ✨📖✨ وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا (69 - عنکبوت) ⚡️آنان که در (راه) ما (به جان و مال) جهد و کوشش کردند محققا آن‌ها را به راه‌های (معرفت و لطف) خویش هدایت می‌کنیم. 🌍اگر انسان در راه خدا جهاد نکند مانند کسی است که از پایین کوه چراغی را به سمت بالای کوه انداخته است که هرگز موفق به دیدن و رسیدن به معرفت الهی نخواهد شد. ❄️بهتر است بدانیم کسی که می‌جوید (طالب) و کسی که جسته می‌شود (مطلوب) دو حالت برایشان متصور است. اگر طالب قوی باشد یافتن مطلوب برای طالب امری قهری و آسان و ساده است. مثال، چوپانی (طالب) که گوسفندش (مطلوب) از اصطبل او فرار کند، اینجا سریع می‌تواند طالب، مطلوب را پیدا کند و نیازی به ارادۀ مطلوب بر طالب نیست. اما اگر مطلوب قوی‌تر از طالب باشد تا مطلوب اراده نکند طالب چیزی نمی‌یابد. مثال، در قرآن می‌فرماید: که مگسی از شما چیزی بردارد نمی‌توانید از دست آن بگیرید آنچه را از شما برداشته است. ✨📖✨ يَا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ ۖ وَإِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْئًا لَا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ۚ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ (73 - حج) ⚡️ای مردم (مشرک کافر) مثلی زده شده بدان گوش فرا دارید (تا حقیقت حال خود بدانید) آن بت‌های جماد که به جای خدا (معبود خود) می‌خوانید هرگز بر خلقت مگسی هر چند همه اجتماع کنند قادر نیستند، و اگر مگس (ناتوان) چیزی از آنها بگیرد قدرت بر باز گرفتن آن ندارند، (بدانید که) طالب و مطلوب (یعنی بت و بت‌پرست یا عابد و معبود یا مگس و بتان) هر دو ناچیز و ناتوانند. 🌾پس حق تعالی که یک مطلوب قوی هست و انسان هم طالب ضعیف، تا او اراده نکند خودش را بشناساند انسان هرگز قدرت احاطه برای شناخت حضرتش نیست. 🌟«وَاتَّقَىٰ» اما هر کس عطا و احسان کرد و خداترس و پرهیزکار شد. ✨📖✨ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ (7 - لیل) ⚡️ما هم البته کار او را (در دو عالم) سهل و آسان می‌گردانیم. 🎇یعنی هر کدام از شما چراغی به دست گرفته و دنبال من می‌گردید، من کسی را که تقوی کند و اهل انفاق باشد خودم راه را نشان‌اش می‌دهم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
217 🔳 00/11/09 ✳️با فقراء زندگی کنیم تا وجوب شکر نعمات خداوند را ببینیم. آنان را شاد کنیم، تا شادی خدا را بر خود شاهد باشیم. بر آنان ببخشیم تا خدایمان هم گناهان‌ ما را ببخشد، و نعماتی را که بر ما نداده است بر ما هدیه کند. آنان را با نعمات خدا از گرسنگی دور کنیم تا خداوند گناهان ما را از ما دور کند. با آنان زندگی کنیم تا هر دو دنیا زندگی کرده باشیم. اگر رقت قلب می‌خواهیم، اگر دوری شیطان می‌خواهیم، اگر اشک چشم و... می‌خواهیم، همه و همه را خداوند در زیارت نیازمندان قرار داده است.✳️ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
1136 🔳 00/11/09 ✍عصر یک روز تابستان است، شمارۀ ناشناسی به گوشی‌ام زنگ می‌زند و می‌گوید: شما دعانویس هستید؟؟؟ می‌گویم: خیر، دعانویسی کاری شیطانی است و قطع می‌کنم. درخواست‌ می‌کند مرا ببیند زیرا همسرش در حال طلاق است. قرار ملاقات می‌گذارم. مردی 32 ساله است و با وجود داشتن همسر، زنی را به عقد موقّت خود درآورده است و به عنوان مهریه، خانه‌اش را به نام او زده است که درصورت طلاق خانه برای آن زن خواهد بود. حال آن زن می‌خواهد که او را طلاق دهد و خانه را به نام او بزند. جوان از شدّت ترس حالت عجیبی دارد. می‌گویم طلاق‌اش بدهی نمی‌تواند خانه را بگیرد چون خودش می‌خواهد طلاق بگیرد. جوان می‌گوید: نمی‌توانم چون دوستش دارم. شدّت هوای نفس را در جوان می‌بینم که باعث شده است شیطان بر او تسلّط یابد و کار تسلّط شیطان انداختن ترس بر وجود است. او را توجیه می‌کنم که چند همسری هر چند در اسلام حرام نیست ولی با فرهنگ ما سازگاری ندارد و جا نیفتاده است و باعث ویرانی و سردی بسیاری از زندگی‌ها شده است. او را از عواقب کارش آگاه می‌کنم که اگر همسرش آگاه شود زندگی‌اش بر فنا می‌رود. می‌گوید: اشکال ندارد قصد دارم به تدریج بفهمد و به خاطر فرزندانش مجبور است زندگی کند. می‌گویم در حقّ آنان ستم می‌کنی و هوای نفس تو باعث می‌شود از آن زن بترسی و حقّ و حقوق فرزند خود را به او بدهی. 💢از او سؤال می‌کنم چگونه با این زن آشنا شده است؟ می‌گوید: در حال مسافرکشی بودم که در آیِنه، آن زن را دیدم و بی‌قرار شدم. متوجه می‌شوم تیر شیطان از کجا به او وارد گردیده است. او را به داخل منزل می‌برم و از او می‌خواهم اذکاری را در سجده بگوید و صدقه بسیار بدهد. سجده طولانی می‌کند و تصمیم می‌گیرد صدقه زیادی بدهد. بعد از یک ساعت حال او را می‌پرسم می‌گوید: عجیب است از آن زن متنفّر شده‌ام چون قصد ویرانی زندگی مرا داشته است. بعد از رفتن هوای نفس که متعاقب آن شیطان هم از او دور شده است، شجاعت عجیبی در خود حس می‌کند و با آن زن تماس می‌گیرد و می‌گوید: خانه را به نام تو می‌زنم و تو را عقد دائم می‌کنم. آن زن که مشخص است برای زندگی با او، وارد زندگی‌اش نشده است، می‌گوید: طلاقم بده! خانه را نمی‌خواهم. از مرد می‌خواهم من بعد در کارهای خود دقّت کند. اگر هم روزی قصد ازدواج موقّت داشت همه جوانب و تهدیدات آن را مدّ نظر قرار دهد و اگر خواست همسر دوم انتخاب کند هرگز مسحور زنی نشود و در قبال مهریه‌اش، منطقی و با شرایط و امکانات موجودش تصمیم بگیرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
18 🔳 00/11/10 ✨📖✨ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ (28 - فاطر) ⚡️از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می‌ترسند. ✍در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام در تفسیر این آیه آمده است: دانشمندان کسانی هستند که کردارشان، گفتارشان را تأیید می‌کند که اگر چنین نکنند عالم محسوب نمی‌شوند. یعنی عالم نزد خدا کسی است که به گفتۀ خود عمل می‌کند. کسی به گفتۀ خود عمل کند مانند کسی که در یک روستای دوردست که اندکی از دین خدا می‌داند و از دین خدا می‌گوید ولی در همان حد گفتۀ خود بدان عمل می‌کند او یک عالم محسوب می‌شود ولی یک عالم که مکتب رفته است و از دین خدا زیاد می‌داند و استادان بزرگی را دیده است در حالی از دین خدا می‌گوید که به گفتۀ خود عمل نمی‌کند نزد خداوند عالم محسوب نمی‌شود. 💎در ثواب الأعمال از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: عالم کسی است که به علم خود عمل کند هر چند کم علم باشد. 📝در غررالحکم هم از حضرت علی علیه السَّلام آمده است: آن چیز که مردم را به تحصیل علم بی‌رغبت کرده است این است که می‌بینند کمتر عالمی به علم خود عمل می‌کند. 📌چنانچه در احادیث آمده است که میزان علم هرکس به خداوند، بستگی به خشیت و خوف او از خداوند دارد و اگر کسی علمی داشته باشد در حالی که از خداوند خوفی ندارد آن‌کس عالم نیست چون به علم خود عمل نمی‌کند تا خوف الهی در او حاصل شود. در اصل عالم بودن به میزان تناسب گفته‌ها و عمل هر فردی منوط است و به گفته‌های او مربوط نیست و به استناد کلام یک فرد نمی‌توان به او عنوان عالم را اطلاق کرد. 🔰گاهی یک روستایی ساده و مکتب ندیده که به گفته‌های خود عمل می‌کند یک عالم محسوب می‌شود ولی یک فرد مکتب دیده و استاد دیده و پای درس استاد نشسته چون به علم خود عمل نمی‌کند هرگز یک عالم به حساب نمی‌آید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🍀امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السَّلام فرمودند: 🔥کسانی که تخم گناه کاشتند و با آب غفلت و فریب آن را آبیاری کردند، هلاکت درویدند‌. 📖نهج البلاغه 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🍀امام صادق علیه السَّلام فرمودند: چهار چیز است که مؤمن از این چهار چیز، یا یکی از آن‌ها هرگز بر کنار نیست: 🔸1) مؤمنی که بر او حسد می‌ورزد. 🔹2) منافقی که به دنبال اوست تا عیبی از او بگیرد و آبرویش برد. 🔸3) دشمنی که به جنگ او برمی‌خیزد. 🔹4) شیطانی که در پی گمراهی اوست. 📕اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌟 🍀نبی مکرم اسلام (ص) در پاسخ عربی بیابان‌گرد که به او گفت: مرا نصیحتی کن! فرمودند: از خدا بترس! و اگر کسی عیبی در تو دانست که به خاطر آن تو را سرزنش کرد، تو به واسطۀ عیبی که از او می‌دانی، هرگز او را سرزنش مکن، تا در نتیجه گناه این کار برای او بماند و‌ پاداش تو از بین نرود. 🌈عنایت داشته باشیم تمام انسان‌ها زمانی که مورد ایراد کسی واقع می‌شوند، شیطان بر آن‌ها خواطر می‌زند که از طرف مقابل ایرادی بجویند. 📚بحار الأنوار 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
143 🔳 00/11/10 🔰در تَهذیب الأحکام یکی از چهار کتاب منبع، در کتب شیعه از حلبی به نقل از امام صادق علیه السَّلام آمده است: ✍از آن حضرت سؤال شد مردی از یک مادۀ غذایی دو نوع آن را دارد و قمیت هر دو مختلف است، اما یکی مرغوب‌تر از دیگری می‌باشد، لذا آن‌ها را با هم مخلوط می‌کند و به یک قیمت می‌فروشد. امام (ع) فرمودند: این کار غَش (دغلکاری) در معامله است و درست نیست، مگر آنکه واقعیت را به خریدار بگوید. 📌شرح حدیث: پس اگر مردی یک سبد گوجه فرنگی به قیمت کیلویی هزار تومان خرید و قصد فروش آن را به کیلویی هزار و صد تومان داشته باشد، اگر مقداری از سبد گوجه فرنگی که بهتر است از آن جدا کند و به هزار دویست تومان بفروشد باید از قیمت ماندۀ آن سود اضافۀ خود را کم کند و مابقی را به هزار و پنجاه تومان بفروشد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌿امام صادق علیه السَّلام می‌فرمایند: 🌟هر گاه پیشامدی پدرم را غمناک می‌کرد زنان و کودکان را جمع می‌کرد، سپس دعا می‌نمود و آن‌ها آمین می‌گفتند. 📚برگرفته از اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌟 ✍از نبی مکرم اسلام (ص) در کتاب مَن لایَحضره الفَقیه (شیخ صدوق) یکی از چهار کتب مرجع شیعه آمده است: از معالجه کردن و شفاء خواستن توسط آب‌های گرم که در کوه‌ها می‌جوشند و بوی گوگرد می‌دهند شما را نهی می‌کنم، چون آن مانند نسیمی از جهنم است، ولی وضو کردن با آن را جایز می‌دانم. 💥در تدبری به استناد حدیثی از حضرت علی علیه السَّلام عرض کردیم: جهنم در زمین است و در قرآن تصریح شده است که جهنمیان از آبی متعفن و بدبو استفاده خواهند کرد که احتمال قریب به یقین همین آب‌های گرم و بدمزه و متعفن و بدبو که از مواد مذاب اعماق زمین می‌جوشند همان آب‌ها هستند. ✨📖✨ إِلَّا حَمِيماً وَ غَسَّاقا (25 - نبأ) ⚡️جز آبی سوزان، و مايعی از چرك و خون. ✅شستشوی بدن برای امراض پوستی‌ در این آب‌ها که بسان وضو است اشکالی ندارد، ولی نوشیدن یا نزدیک شدن به این آب‌ها به نیت شفاء جستن امری حرام است، چون این آب‌ها از اعماق زمین می‌جوشند و ریشه در جهنم دارند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
1137 🔳 00/11/11 ✍جوانی در مسجد از عدالت خدا شکایت کرد که (معاذالله) حق او را خورده است و راه را بر رسیدن استعداد او بسته است. جوانی دیگر هر چه از عدالت خدا گفت، او تسلیم نشد. شبی جوان به خانۀ او رفت و فرشی از خانۀ او برد و در مسجد انداخت. بعد از چند روز صاحب فرش، فرش خود را در مسجد دید و گفت: این فرش خانۀ من است؛ اینجا چه می‌کند؟! جوان گفت: از صاحب خانه بپرس. گفت: صاحب خانه دزد نیست، این کار انسان است. گفتند: خدایی که حق تو را (معاذالله) خورده، فرش تو را هم می‌خورد. جوان از گفتۀ خود شرمنده شد و استغفار کرد و فرش خود برد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌹تدبری بر آیات سورۀ مؤمنون🌹 581 🔳 00/11/12 ✨📖✨ وإِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ عَنِ الصِّرَاطِ لَنَاكِبُونَ (74 - مؤمنون) ⚡️بی‌تردید کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند از (این) راه منحرف‌اند. ✍حضرت حق تعالی در این آیه استحقاق نداشتن ایمان به آخرت را در زندگی دنیا، عذاب دنیوی معرفی می‌کند، چرا که ایمان به خدا بدون ایمان به آخرت باعث می‌شود که انسان در زندگی دنیا طغیان و در حقّ هم ستم نماید و حقوق یکدیگر را رعایت نکند و حقوق واجب همدیگر را نپردازد و آن‌گاه است که فاصلۀ بین غنی و فقیر در جامعه بیشتر خواهد شد. 🍀نبی مکرم اسلام (ص) در کتاب اصول کافی می‌فرمایند: بزودی زمانی بر امّت من می‌رسد که درون‌های آن‌ها پلید ولی ظاهرشان را نیکو می‌سازند و انگیزه‌شان در این ظاهرسازی طمع دنیاست، نه کسب آنچه نزد خدا رضایت اوست‌. دین‌شان ریاست و خوفی با وجود آن‌ها آمیخته نیست. خداوند کیفری از خود را شامل حال همه آن‌ها می‌کند و آن‌ها او را مانند دعای غریق (دعای کسی که در حال غرق است) می‌خوانند اما دعایشان به اجابت نمی‌رسد. 🔥پس قطعا در چنین جامعه‌ای مردم نیاز به هشدار الهی برای بازگشت به سوی توحید و ایمان به آخرت دارند که با عذاب اندک، حق‌تعالی سعی در تضرّع و زاری و بازگشت به سوی خود را بر مردم یادآوری می‌کند تا از ستم در حق همدیگر دست بردارند که آیه بعد اشاره صریح به این امر دارد که در طول تاریخ این گوشمالی اندک، با خشک‌سالی یا وقوع بیماری اتّفاق می‌افتد. ✨📖✨ وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَكَشَفْنَا مَا بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (75 - مؤمنون) ⚡️و اگر به آنان رحم کنیم و آسیب و گزندی را که دچار آن هستند (از آنان) برطرف سازیم، باز هم سرگردان و متحیّر در سرکشی و طغیانشان لجاجت می‌ورزند. 🌪که اگر این بلاها خود به خود به جامعه بیاید و از رحمت خدا از جامعه دور شود؛ مردم آن را یک اتّفاق طبیعی می‌پندارند و در سرکشی و ظلم و طغیانِ خود ادامۀ مسیر می‌دهند. ✨📖✨ وَلَقَدْ أَخَذْنَاهُمْ بِالْعَذَابِ فَمَا اسْتَكَانُوا لِرَبِّهِمْ وَمَا يَتَضَرَّعُونَ (76 - مؤمنون) ⚡️و همانا ما آن‌ها را به عذاب سخت گرفتار کردیم و باز آن کافران به تضرع و توبه و ناله رو به درگاه خدای خود نیاوردند. 💥پس نزول بلای الهی به تدریج صورت می‌گیرد و جهش پیدا می‌کند تا مردم در این زمان توبه و تضرّع کنند و به سوی خدا بازگردند که خشک‌سالی یکی از نمونه‌های تنبیه الهی برای طغیان بشر است. ✨📖✨ ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (41 - روم) ⚡️فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه برّ و بحر زمین پدید آمد تا خدا هم کیفر بعضی اعمال‌شان را به آن‌ها بچشاند، باشد که (از گناه پشیمان شده و به درگاه خدا) باز گردند. ⛔️وقتی مردمی که در رویِ کشتی بودند و از ابتدای شروع کرونا با کسی در ارتباط نبودند، اما با این حال به کرونا مبتلا شدند؛ نشان آن است که اگر بیماری و آفتی از سوی خدا در جهان شایع می‌شود، حتّی اگر در دریا هم انسانی باشد او را خواهد گرفت. مخاطب آیه مردم هستند و آبزیان نیستند. اکنون می‌بینیم که حدود چند سال است که کرونا در حال تغییر جهش و نوع، به فاصلۀ زمانی کوتاه در هر نقطه از جهان است. اگر در این مرحله تضرّع عمومی زیاد شد؛ بلاء رفع می‌شود و اگر نشد در آیۀ بعد اشاره صریح می‌فرماید که بلای بزرگ‌تر و نهایی را وارد می‌کند. ✨📖✨ حَتَّىٰ إِذَا فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا ذَا عَذَابٍ شَدِيدٍ إِذَا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (77 - مؤمنون) ⚡️تا آنکه بر آن‌ها دری از بلا و عذاب سخت گشودیم که دیگر ناگاه در آن عذاب (از هر سو) نومید شدند. ‼️مرحلۀ «عذاب اکبر» شبیه آن است که کارفرما، کارگری را به علّت قصورش در کار، کسری کار می‌زند ولی در عذاب اکبر که اخراج شد دیگر این کارگر جایی برای پوزش ندارد و از کارفرما متنفّر خواهد شد. در مرحلۀ بلای شدید است که بیماری چنان شدّت پیدا می‌کند و مرگ و میر کثرت می‌یابد که بشر هیچ امیدی به رها شدن از عذاب الهی در خود حس نمی‌کند و اندک ایمان خود را هم از دست می‌دهد، چنانچه در بازارهای جهانی شاهدیم با جهش ویروس کرونا بازار نفت و طلا و بورس به شدّت افت می‌کند چون در شرایط بیماری، کار کردن و سرمایه‌گذاری اقتصادی خطر شدید دارد و به نوعی بشر دست از دنیا بر می‌دارد چون آینده دنیا را تاریک می‌بیند. هم اکنون همجنس‌بازی که قوم لوط به خاطر آن در قرآن هلاک شدند در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک ارزش محسوب می‌شود و همجنس‌بازان با افتخار تمام رژه می‌روند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
⁉️واقعا با قوم لوط چه فرقی کرده‌ایم؟ اگر به فیلم‌های تاریخی چهل سال پیش غرب سری بزنیم کاملا متوجه خواهیم شد، پس از کنار رفتن حجاب در جهان، بکارت دختران که نشان عفاف‌ آنان بود به عنوان یک ضدّ ارزش در جهان معرفی می‌شود، یعنی جهان تبدیل به یک کارخانۀ بزرگ زنا می‌شود. 🌏هم اکنون شاهد تغییرات محسوس در گرم شدن زمین و متعاقب آن کاهش بارندگی هستیم و این بشر که خدا و قدرت و عهدش را در عالم الست با او فراموش کرده است به جای آن که بداند این بلاها به خاطر معاصی اوست در نقطه‌ای از زمین، سران کشورها جمع می‌شوند و آن را به دود کارخا‌نه‌ها و آلاینده‌ها ربط می‌دهند و از این بزرگ‌تر بر گمراهی بشر به دست شیطان در دوره عذاب الهی سندی وجود ندارد. هم اکنون علاوه بر خشک شدن زمین و کمبود بارندگی که در جهان شاهد آن هستیم، بیماری کرونا هم آن را شدّت می‌بخشد، چون انسان‌ها برای دوری از مرگ مجبور به کم کردن ارتباطات با یکدیگر‌ هستند. پس تمام این علائم نشان‌گر آن است، وعدۀ سوم که همان عذاب اکبر الهی است، به زودی در حال تحقّق است. پرواضح است اگر کسی چنین ادّعایی کند، جز تمسخر بر او چیزی نمی‌ماند. محلّ شاهد هم آن است که حق تعالی قوم نوح را یک‌باره در یک ساعت در آب غرق نکرد؛ بلکه باران الهی شروع به باریدن گرفت و عذاب الهی مشخّص بود که نوح در حال ساخت کشتی بود و زمانی که مردم را از عذاب الهی ترساند، هیچ کس به علت ظلمت شیطانی درونش، باورش نشد و به مسخره کردن او پرداختند. ✨📖✨ وَيَصْنَعُ الْفُلْكَ وَكُلَّمَا مَرَّ عَلَيْهِ مَلَأٌ مِنْ قَوْمِهِ سَخِرُوا مِنْهُ ۚ قَالَ إِنْ تَسْخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْكُمْ كَمَا تَسْخَرُونَ (38 - هود) ⚡️و نوح به ساختن کشتی پرداخت و هرگاه گروهی از قومش بر او می‌گذشتند وی را مسخره و استهزاء می‌کردند و نوح در جواب آن‌ها می‌گفت: اگر (امروز) شما ما را مسخره می‌کنید ما هم (روزی) شما را مسخره کنیم همان‌گونه که شما مسخره می‌کنید. 📜می‌گویند این گروه‌های اشراف قوم نوح هر دسته نوعی استهزاء که مایۀ خنده و تفریح بود برای خود انتخاب می‌کردند. یکی می‌گفت: ‌ای نوح! مثل اینکه دعوی پیامبری نگرفت آخر سر نجّار شدی!!! دیگری می‌گفت: کشتی می‌سازی بسیار خوب، دریایش را هم بساز! هیچ آدم عاقل دیده‌ای در وسط خشکی کشتی بسازد؟! بعضی دیگر شاید می‌گفتند: اوه! کشتی به این بزرگی برای چه می‌خواهی، لااقل کوچک‌تر بساز، که اگر بخواهی به سوی دریا بکشی برای تو ممکن باشد! می‌گفتند و قاه قاه می‌خندیدند و می‌گذشتند و این موضوع در خانه‌ها و مرکز کارشان به اصطلاح سوژه بحث‌ها بود، و با یکدیگر درباره نوح و کم فکری پیروانش سخن می‌گفتند! پیرمرد را تماشا کن آخر عمری به چه روزی افتاده است؟ حالا می‌فهمیم که اگر به سخنان او ایمان نیاوردیم حقّ با ما بود، اصلا عقل درستی ندارد. و طبق آیه چنین شد که روز موعود، روز مسخره شدن کافران فرا رسید. 📝چنانچه بشر هنوز گمان می‌کند کرونا دست‌ساز بشر است و با ساختن واکسن به مقابله دائمی با آن خواهد پرداخت. در زمان نزول عذاب اکبر که پیاپی در طول تاریخ در اپیدمی‌های تاریخی مانند طاعون ثبت شده است، کلّ غالب جامعه با کفرشان از دنیا می‌روند. 🍀حضرت علی علیه السَّلام در کتاب اصول کافی می‌فرمایند: بزودی زمانی بر شما می‌رسد که در آن اسلام واژگون می‌شود همچنان که ظرف واژگون می‌شود و هر آنچه در آن است می‌ریزد، در آن زمان چیزی ناپیداتر از حق و پیداتر از باطل و شایع تر از دروغ بستن به خداوند متعال و رسول او نخواهد بود. ◼️تصوّر کنید در زمان قحطی و مرگ، 150 سال پیش در ایران که مردم از گرسنگی علاوه بر خوردن سگ و گربه به خوردن نعش‌های انسان‌ها از زیر خاک روی آوردند، قطعا در چنین زمانی علاوه بر این که در حدیث آمده است زمان نزول بلاء دعا و توبه اجابت نمی‌شود. ✨📖✨ وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ (37 - هود) ⚡️درباره ستمکاران که البته باید غرق شوند دیگر با من سخن مگوی. 🔥بلکه انسان به حدّی طبق آیه از خدا ناامید است (إِذَا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ) که هرگز توبه نمی‌کند چون عدالت الهی را کلّا زیر سؤال می‌برد و توحیدش کامل از دست می‌رود، اینجاست که کسانی که دارای توحید و ایمان راستین هستند طبق وعدۀ الهی نجات پیدا می‌کنند. ✨📖✨ ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا ۚ كَذَٰلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنْجِ الْمُؤْمِنِينَ (103 - یونس) ⚡️آن گاه ما رسولان خود و مؤمنان را نجات می‌دهیم، ما بر خود فرض کردیم که این چنین اهل ایمان را نجات بخشیم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌈و مراد از نجات، الزاما نجات جان‌شان نیست، چنانچه با مرگ آسیه، او را از دست فرعون نجات داد و این نجات با وعده بهشتی بود که بعد از مرگش بر او وارد نمود. ✨📖✨ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (11 - تحریم)  ⚡️و باز خدا برای مؤمنان (آسیه) زن فرعون را مَثَل آورد هنگامی که (از شوهر کافرش بیزاری جست و) عرض کرد: بار الها! (من از قصر فرعونی و عزت دنیوی او گذشتم) تو خانه‌ای برای من نزد خود در بهشت بنا کن و مرا از شرّ فرعون (کافر) و کردارش و از قوم ستمکار نجات بخش. 💎شرح این تدبر مدد الهی نه برای افزودن وحشت و فال نحس، بلکه صرفا برای آن است که در زمان فتنه و بلا هر اندازه به خداوند نزدیک شویم و از گناهان خود باخبر شویم، به عدالت الهی بیشتر نزدیک می‌شویم تا خود و دنیا را مستحق عذاب الهی بدانیم و نجات مؤمنان در زمان فتنه و بلا، به دنبال اعتقادشان است؛ چرا که اگر ایمان راسخ نداشته باشیم قطعا ما هم آن زمان از کسانی خواهیم بود که عدالت الهی را زیر سؤال برده و توحیدمان متزلزل و با کفر از دنیا خواهیم رفت. 🖊در قصص الأنبیاء از عُزَیر نبی آمده است: عرض کرد: پروردگارا! من در تمام کارهای تو و استواری آن‌ها اندیشه کردم اما نتوانستم بفهمم که چرا در زمان بلا کودکان را هم می‌کشی؟ حق تعالی فرمود: زمانی که من مقرّر می‌کنم بلای عمومی نازل شود، زمانی است که عمر کودکان هم سر آمده باشد و آنان به علّت سرآمدن عمرشان می‌میرند نه بلای من. 🌿حضرت علی( ع) می‌فرمایند: عدالت چهار شعبه دارد: فهم در پیچیدگی، دانش بسیار، حکمت و نور الهی، و صبر زیاد! 📌پس از خداوند بخواهیم در زمان بلا و عذاب اکبر ما را از راسخان در ایمان قرار دهد. ⁉️حال سؤال این‌که در زمان بلا عمومی چگونه ایمان مؤمنان نجات‌شان می‌دهد؟ ⚜از امام صادق (ع) در اصول کافی آمده است: حق تعالی فرشتگانی فرستاد شهری را بر سر مردمش ویران کنند. دو فرشته مردی را در حال تضرّع و عبادت دیدند دست نگه داشتند تا یکی از فرشتگان نزد حق تعالی کسب تکلیف کند. حق تعالی فرمود: خانه را بر سرش ویران کنید. او در برابر این همه معصیت که در حقّ من می‌شود یک بار خشم نگرفته است. (یعنی امر به معروف و نهی از منکر نکرده است) اگر از امر به معروف کسی بترسد باید حداقل از ظلم مردم و معصیّت الهی در دل خویش نفرت داشته باشد. ✨📖✨ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ (79 - مائده) ⚡️آن‌ها هیچ گاه یکدیگر را از کار زشت خود نهی نمی‌کردند، و آنچه می‌کردند بسی قبیح و ناشایسته بود. 🍁در اصول کافی از امام علی (ع) آمده است که نبی مکرم اسلام (ص) بر ما دستور داد با گنه‌کاران با چهره‌ای درهم کشیده روبرو شویم. ☄از نبی مکرم اسلام (ص) در الرغیب و الترهیب آمده است: ای مردم! خداوند به شما می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر کنید پیش از آن که دعا کنید و دعایتان اجابت نکنم و از من بخواهید به شما ندهم و از من یاری بطلبید یاری‌تان نکنم. ✨این حدیث در کنار آیه 25 انفال، به درستی نشان می‌دهد در زمان بلا نه دعایی اجابت می‌شود و نه نصرتی صادر می‌شود حتّی بر مؤمن. ✨📖✨ وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (25 - انفال) ⚡️و بترسید از بلایی که چون آید تنها مخصوص ستمکاران شما نباشد (بلکه ظالمان و مظلومان همه را فرا گیرد) و بدانید که عقاب خدا بسیار سخت است. 📖در نهج البلاغه از حضرت علی (ع) آمده است: پس از من زمانی بر شما رسد که در آن زمان چیزی پنهان‌تر از حق و چیزی آشکارتر از باطل نیست و در شهرها چیزی ناپسندتر از کار نیک و پسندیده‌تر از کار زشت وجود نداشته باشد. پس در زمان قبل از بلا مؤمنان راستین که با نور خدا هدایت شده‌اند معصیت و کثرت نافرمانی ظلم را در جامعه می‌بینند و خود را هم گنهکار می‌پندارند و می‌دانند این مردم به علّت دوری از خدا و دین راستین او مستحقّ عذاب هستند. پس هرگز در زمان نزول بلا که خودشان هم شامل می‌شود، توحیدشان متزلزل نمی‌گردد و خدا را با نزول بلا در رحمتش مورد شک قرار نمی‌دهند و از تسبیح حضرتش دور نمی‌شوند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌘اما کسانی که در توحید متزلزل هستند در زمان بلا همواره خود را بدون گناه و دیگران را مستحق عذاب می‌دانند و خدا را بابت عدالتش مورد شک و گاهی (معاذالله) مورد سؤال قرار می‌دهند و چنین می‌شود که ایمان‌شان را از دست می‌دهند و نجات نمی‌یابند. آن کس که مؤمن راستین و آشنا به کلام وحی است می‌داند علت خشک شدن رودخانه‌ای بزرگ، ندادن زکات از سوی مردم و ناعدالتی و فساد در جهان است و هرگز ناعدالتی و فساد را متوجه گروهی خاص نمی‌کند و خود را تقدیس نمی‌نماید بلکه به درستی می‌دانند همان کسانی که در یک دستگاه اداری مثل شهرداری فساد می‌کنند، یا یک قاضی که رشوه می‌گیرد، یا یک صاحب فروشگاه دولتی که جنس تعاونی را به قیمت بازار آزاد می‌فروشد، از خود این مردم است که بر اثر از دست دادن ایمان آلوده شده است و حتّی اگر در نزد هر کسی که به نوعی با عدالت اجتماعی سر و کار دارد مأمور ویژه گمارده شود باز آن فرد در این امر سستی خواهد کرد و ناعدالتی را بشر منتقل می‌کند. 📌مثال: مُعلّمی که نسبت به حقوقِ خود اعتراض دارد، با تعطیل کردن کلاسِ درس ناعدالتی را به دانش‌آموز منتقل می‌کند در حالی که باید بپرسد اگر دولت حقوقِ مرا کم می‌دهد و عدالت نمی‌کند من نباید کلاسِ درس را تعطیل کنم؛ اینجا تقصیر دانش‌آموز چیست؟! پس همان معلّم خودش، به خاطر آن‌که در حقِ او ناعدالتی شده است، ناعدالتی اعمال شده در حقِ خود را دانسته یا ندانسته به دیگری منتقل می‌کند. ❄️مؤمن راستین می‌داند تا زمانی که به علت معصیت انسان‌ها، برکات آسمان قفل شده است، رودخانه بزرگ با تعطیلی آب کارخانه‌ای یا بستن لوله انتقال آب، هرگز پر از آب نخواهد شد و این اعتراضات بر آب همانند آن است که در سر سفرۀ منزل،‌ پدر نانی نمی‌آورد و کودکان لقمه از دهان هم می‌دزدند و یکدیگر را مسبّب گرسنگی خود به علت خوردن یک لقمۀ زیاد می‌دانند. ⬅️برخی می‌گویند: نباید از منابع زیرزمینی آب استفاده زیاد می‌شد تا اکنون خشک‌سالی آزارمان ندهد. آیا همین افراد واقعا قبول می‌کردند در زمان خشک‌سالی، مزرعه و کشاورزی‌شان از دست‌شان برود تا آب‌های زیر‌زمینی مورد استفاده قرار نگیرد؟ قطعا آن زمان یکی از معترضین، همین افراد بودند که دولت را در زمان خشک‌سالی به علت عدم اجازه به استفاده از منابع زیرزمینی آب مورد حمله قرار می‌دادند. مشکل کم آبی در کشور ما در یک سال ایجاد نشده، بلکه چندین سال است که شروع شده و شدّت خود را هر سال بیشتر نشان می‌دهد، باشد که ما تضرّع و توبه کنیم و بدانیم تضرّع برای گروهی خاص نیست که در شهری میلیونی، ده هزار نفر به جای آنان تضرّع کنند و بلاء رفع شود. تضرّع باید همگانی شود در غیر این صورت عذاب اکبر الهی محقّق خواهد شد. چرا که معصیت‌کاران خود در عصیان الهی غرق می‌شوند اما دیگران را شماتت می‌کنند اگر شما مؤمن هستید بروید نماز باران بخوانید تا باران بیاید!!! هرگز چنین امری طبق سنت الهی با آنچه ذکر گردید محقّق نخواهد شد. بدانیم دین اسلام فقط دین نماز خواندن نیست. هیچ امّتی طبق کلام امام صادق (ع) سخت‌تر از زکات، امتحان نشدند و بیشتر نابودی‌های الهی در زمین به دلیل ندادن زکات بود. 📎و امام باقر (ع) در اصول کافی چه زیبا فرمودند: اگر نماز هم به کارهای مربوط به مال و جان‌شان ضرر می‌زد آن را کنار می‌گذاشتند، چنانچه بالاترین و ارجمندترین فرایض (زکات و انفاق) را کنار گذاشتند. ✔️نکته پایانی این که طبق کلام وحی خداوند می‌فرماید: ✨📖✨ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (71 - توبه) ⚡️مردان و زنان باایمان، ولیّ (و یار و یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می‌کنند؛ نماز را برپا می‌دارند؛ و زکات را می‌پردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت می‌کنند؛ بزودی خدا آنان را مورد رحمت خویش قرارمی‌دهد؛ خداوند توانا و حکیم است! 🌐طبق حدیثی از امام صادق (ع) از کلمه «بَعْضٍ» پرواضح است امر به معروف و نهی از منکر برای همگان تکلیف نیست و برای کسانی است که با عمل به گفته‌های خود حق تعالی نفوذ کلام و بیان قوی و علم زیاد به آنان بخشیده است. ✅شما خوانندۀ محترم که این مطالب را می‌خوانید و یقین دارید باید هزاران سجده شکر کنیم که در آخر الزّمان که طبق حدیث نبوی (ص) نگه داشتن دین به خاطر شبهات و حملات شیطان خیلی سنگین می‌شود به عنایت الهی اجر پنجاه صحابی نبی مکرّم اسلام (ص) را از خدا می‌گیرید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
✨در کتاب مَن لایَحضره الفَقیه (شیخ صدوق) از امام صادق علیه السَّلام آمده است: 🌘اگر شب هوا سرد بود و کسی غسل جنابت نیاز داشت و ترس داشت در صورت غسل تلف شود باید با تیمم نماز بگذارد و زمانی که غسل کرد نمازی را که خوانده است دوباره بخواند که به آن نماز، «نماز اعاده» می‌گویند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🍀پیامبر گرامی اسلام صَلی الله عَلیه وَ آلهِ وَ سَلّم فرمودند: 🌟بهترین حالتی که بنده به خدا نزدیک‌ترین فاصله را پیدا کرده باشد زمانی است که در سجده گریه کند. 📚برگرفته از اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🍀حضرت علی علیه السَّلام می‌فرمایند: 🔥خشم و تندی نوعی از دیوانگی است. (که بر اثر ورود شیاطین در خون ایجاد می‌شود) 📌زیرا صاحب آن‌ پشیمان می‌شود؛ و اگر پشیمان نشد دیوانگی او حتمی و قطعی است (در تصرف کامل شیطان است) که حتی لحظه‌ای از او دور نمی‌شود که خواطر ملکی بر او وارد شود و از کردۀ خود پشیمان گردد. 📚نهج البلاغه 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🌹فرق واقعیت و حقیقت🌹 🔳 00/11/13 ✍واقعیت به چیزی گفته می‌شود که واقع شده و اتفاق افتاده و در عمل دیده می‌شود که ممکن است بر اساس حق یا بر اساس باطل واقع شده باشد. 📌مثال، آنچه واقعیت است سگ‌ها نسبت به انسان شکرگزارتر هستند. اگر انسان به سگی تکه‌ای نان بدهد هرگز فراموش نمی‌کند ولی انسان فراموش می‌کند. 🔍اما حقیقت به آن اصلی گفته می‌شود که در پشت این واقعیت پنهان است. حقیقت این امر آن است که شاکر بودن سگ فضیلتی بر او محسوب نمی‌شود چون خداوند ذات او را چنین خلق کرده است و باطل امر آن است انسان به خاطر شاکر بودن سگ او را بر انسان در ارزش و قرب برتری دهد. 💠پس هر واقعیتی مبتنی بر یک حق و یک باطل است. هر کجا حق دیده نشود باطل خود را به چشم می‌زند. 📌به عنوان مثال، کسی که خرده‌های نان را در سفره می‌خورد واقعیت است که دوست ندارد چیزی را دور بریزد، ولی حقیقت آن ممکن است یا از شاکر بودن او یا از خسیس بودن او باشد. ✨📖✨ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (118 - أعراف) ⚡️پس حق ثابت شد و اعمال ساحران همه باطل گردید. 👈آیه فوق اشاره به بعد از معجزه موسی (ع) در بلعیدن طناب‌های ساحران دارد. یعنی بعد از این که عصای موسی (ع) طناب ساحران را بلعید حق واقع شد و باطلی که پشت سر ریسمان‌های ساحران بود رو شد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
✨امام صادق علیه السَّلام می‌فرمایند: 🍀اگر بندۀ من ناراحت نمی‌شد سر کافر را با دستمالی از آهن می‌بستم که سردرد نشود. 📎شرح حدیث: یعنی این قدر در دنیا هوای او را داشتم که مشغول دنیا شود و یاد مرا فراموش کند. 📖اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
1138 🔳 00/11/13 ✍سلیمان حدود 75 سال دارد. حس می‌کند دیگر هر روز ممکن است از این دنیا برود. شب همۀ فرزندانش را در خانه جمع می‌کند و کدخدا را که به شرع و قانون آشنا است به عنوان کاتب و حکم وصیت دعوت می‌کند. آنان اول شب دعوت شده‌اند. سلیمان بر تشک و متکی خود تکیه می‌زند و با نام خدا شروع به سخن گفتن می‌کند و فرزندان خود را به مشغول نشدن به دنیا وصیت می‌کند و می‌گوید: روزی که فاصلۀ آن به یک چشم بهم زدن هم برای او نشد، فرزندان جای پدر می‌نشینند و وصیت می‌کنند؛ پس مراقب دنیا باشند تا گول ظاهر آن و عمر زیادش را هرگز نخورند. 🍁سلیمان می‌گوید: فرزندانم! شما گمان کنید من مانند مادرتان از دنیا رفته‌ام، دوست دارم ببینم چگونه اموال پدر را به مساوات تقسیم می‌کنید. فرزندان می‌گویند: پدر خدا نکند، یقین کن بعد از تو در تقسیم اموال تو، ما مشکلی پیدا نمی‌کنیم. سلیمان با تبسمی روی به مجید پسر بزرگ خود می‌کند و می‌گوید: پسرم! دنیا شیرین است، به یاد داری در کودکی برای تو دوچرخه‌ای خریده بودم، هر کاری کردم به برادران دیگر خود نمی‌دادی ساعتی سوار شوند؟! پس بدان دنیا خیلی شیرین است و براحتی بین برادر و خواهر فاصله می‌اندازد؛ دوست ندارم بعد از مرگ من بین شما و محبتی که دارید برای مال بی‌ارزش دنیا فاصله بیفتد. 🔥در حالی که سلیمان و کدخدا ساکت هستند فرزندان شروع به تقسیم مال در مجلس می‌کنند و شیطان ظاهر می‌شود و کم است فتنه به پا کند که سلیمان با راهنمایی کدخدا تمام امور را هدایت می‌کند و سرانجام وصیت بر تقسیم مال صورت می‌گیرد. سلیمان نوه‌اش حسین را می‌فرستد که چند نفر از بزرگان فامیل و روستا را به منزل دعوت کند. آنان بعد از لحظاتی وارد می‌شوند و در کنار بخاری هیزمی می‌نشینند. کدخدا شسته و رفته و خالص تقسیم اموال و وصیت را از زبان سلیمان می‌گوید و می‌نویسد، و تک تک وراث و حاضران امضاء می‌کنند. این دوراندیشی سلیمان بر مبنای آیه قرآن باعث می‌شود بعد از مرگ سلیمان فرزندان او به خاطر مال دنیا از هم دلخور نشوند و با صمیمیت در حق هم صلۀ ارحام نمایند. الگویی برای بسیاری از والدین که می‌توانند به آن عمل کنند. ✨📖✨ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (180 - بقره) ⚡️دستور داده شد که چون مرگ یکی از شما فرارسد اگر دارای متاع دنیاست وصیت کند برای پدر و مادر و خویشان به چیزی شایسته عدل و به قدر متعارف، این کار سزاوار مقام پرهیزکاران است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ‌ها و پندهای اخلاقی
🍂امام باقر علیه السَّلام می‌فرمایند: براستی که پرهیزکاران همانند توانگرانند، اندکی از دنیا آنان را بی‌نیاز کرده از این رو مخارج‌شان سبک و اندک است. 📚تحف العقول 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی