eitaa logo
کانال اخلاق و معرفت در قرآن و روایات
1.4هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
79 ویدیو
3 فایل
@H_G_54 ارتباط با مدیر، نظرات، پیشنهادات
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین علی علیه السَّلام: 💎هیچ موضوعی نیست که دو نفر در آن اختلاف کنند مگر ریشۀ اختلاف‌شان در قرآن وجود نداشته باشد، اما خردهای مردم به آن نمی‌رسد. 📖برگرفته از اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
در الدعوات از امام صادق علیه السلام آمده است: ◾️شما را از پر کردن قبر خویشاوندان‌تان زمان دفن‌شان با خاک نهی می‌کنم، چون این کار سخت‌دلی به بار می‌آورد و هرکس دلش سخت شد از رحمت خداوند دور می‌گردد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
1156 🔳 01/04/20 ✍محسن زمینی بلا استفاده و اضافه دارد که در آخر عمر قصد دارد آن را بفروشد و صرف امور خیریه نماید؛ ولی پسرش احمد اجازه این کار را به او نمی‌دهد چون بر آن زمین کاخ آرزوهای احمد بنا شده است. او به هیچ کس اجازه ویران کردن کاخ آرزوهای خود را نمی‌دهد. 🌏محسن بیست سال قبل که پسرش در گهواره بود هرگز فکر نمی‌کرد زمینی را که می‌خرد روزی خودش اختیاری بر تملک آن در زمان حیاتش نخواهد داشت.‌ تأسف می‌خورد که کاش در زمان جوانی با پول آن ملک، آن کار خیر را کرده بود. ◾️آری! همه ما گمان می‌کنیم بعد از مرگ‌مان مال دنیا از خود بجای می‌گذاریم که دیگر نمی‌توانیم برگردیم و آن را تصاحب کنیم، ولی غافلیم وقتی از دنیا چیزی کسب کردیم و مالک آن شدیم، گاهی حتی در زمان حیات خود هم اگر بخواهیم برگردیم و آن را صرف آخرت خود نماییم عاجز و ناتوان از این امر خواهیم بود، برای همین در سیره اولیاءالله آمده است که از خود، بعد از مرگ چیزی بر دنیا باقی نمی‌گذارند. 🔥البته این امر بر عموم مردم صدق پیدا نمی‌کند چون اگر بخواهند هم به علت دنیادوستی‌شان شیطان مانع این امرشان می‌شود، و اگر بتوانند چیزی از خود بر زمین باقی نگذارند خداوند فرزندانی که به آنان از نزد خود هبه می‌کند روزی آن فرزندان را کفاف خواهد کرد و محتاج ماترک والدین نمی‌سازد که حتی گوشه چشمی به آن نگاه کنند. ✨📖✨ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِكُمْ وَ أَوْلادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ (14 - تغابن) ⚡️هان ای كسانی كه ايمان آورديد! بعضی از همسران و فرزندان شما دشمن شمايند از آنان بر حذر باشيد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
🌹مراد از أعراف در قرآن چه کسانی هستند؟🌹 615 🔳 01/04/20 🚫اخطار: این تدبر یکی از عمیق‌ترین و متشابه‌ترین تدبرات کلام وحی به مدد الهی است که تاکنون نوشته شده است و چون در برخی موارد ممکن است انسان دچار قیاس (که یک عمل شیطانی است) شود لذا صرفاً برای خواندن و تدبّر مؤمنین و عاملین به قرآن نوشته شده است و ارسال آن به غیر اهل آن به علّت گمراهی‌شان حرام شرعی است. با تمام تفاسیر رجالِ أعراف هنوز مورد اختلاف مفسّرین است و آنچه ذکر می‌شود صرفاً یک تدبّر و تحقیق است که می‌تواند درست و به إذن الله تعالی به حقیقت نزدیک باشد، هرچند علم راستین آن نزد حق تعالی و نزد معصومین علیهم السَّلام است. ✍در تفسیر المیزان در تعریف أعراف از قول مفسّران، مراتبی برای آن ذکر شده که از یکدیگر زاویه زیاد دارند. از زنازاده گرفته تا علماء و فقهاء و ائمه که هیچ یک از تفسیر کنندگان در پی اثبات ادّعای خود وارد نشده‌اند و فقط به گفتن اشاره نموده‌اند و یا اگر اثباتی صورت گرفته بر اساس ظاهر آیه بوده است نه تدبّر در قرآن و حدیث؛ و قطعاً حق تعالی کلامش این اندازه دچار مشابهت نیست که در فهم لغتی از آن، این اندازه زاویه دیده شود. پس براستی حقیقت أعراف چه می‌تواند باشد؟! برای شناخت أعراف باید ابتدا مجرم را طبق تعریف قرآن بشناسیم. 🔥برای مجرم در قرآن آیات متعدّدی اشاره شده است. آل فرعون هم جزء مجرمین ذکر شده‌اند که قطعاً از اهل دوزخ هستند، اما طبق آیات یکی از مصادیق مجرم کسی است که به قرآن و خدا و پیامبر و کتاب خدا اعتقاد دارد ولی با تکیه بر رحمت خدا گناه می‌کند و می‌گوید: خداوند به اندازه‌ای مهربان است که ما را می‌بخشد، در عین حال دنیا را هم جمع نمی‌کند. 💠حق تعالی در آیه 146 أعراف مثال قوم یهود را می‌زند که به علّت معاصی‌شان برخی قسمت‌های اندام گوسفند و گاو را بر آنان حرام کرد و قوم بنی اسرائیل به دنبال دلیل عقلی بر حرام شدن آن بودند، لذا پیامبر خدا را در این حکم الهی مورد تکذیب قرار داده و اجرا نکردند و برخی گفتند: خداوند رحمتش وسیع است و به خاطر خوردن گوشتی ما را عذاب نمی‌کند. حق تعالی در وصف این افراد می‌فرماید: ✨📖✨ فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقُلْ رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ (147 - انعام) ⚡️پس اگر تو را تکذیب کنند بگو: خدای شما با آنکه دارای رحمت بی‌منتهاست عذابش از بدکاران باز داشته نخواهد شد. 👈در جواب آن‌ها می‌فرماید: به آنان بگو: هر چند رحمت من وسیع است ولی من عذاب خود را از شما به خاطر نافرمانی‌ام دور نخواهم کرد. و نیز می‌فرماید: ✨📖✨ وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ ۖ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (54 - انعام) ⚡️هرگاه آنان که به آیات ما می‌گروند نزد تو آیند بگو: سلام بر شما باد، خدا بر خود رحمت و مهربانی را فرض نمود، که هر کس از شما کار زشتی به نادانی کرد و بعد از آن توبه کند و اصلاح نماید البته خدا بخشنده و مهربان است. 🍀یعنی من بر خود رحمت را واجب کردم، اگر کاری از جاهلیّت انجام دادید (به شرط آن که توبه کنید)، اگر توبه نکنید و فقط به رحمت من چشم بدوزید و گناه کنید شما مجرم هستید. ✨📖✨ وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ (55 - انعام) ⚡️و همچنین ما آیات را مفصّل بیان کنیم (تا حق روشن شود) و تا راه گنهکاران معیّن و آشکار شود. 💥پس یکی از مصادیق مجرمین کسانی هستند که به خدا و پیامبر و معاد اعتقاد دارند ولی با تکیه بر رحمت خداوند توبه نمی‌کنند و در معصیت خود باقی می‌مانند. مجرمین تنها گروهی هستند که طبق قرآن از سیمایشان در قیامت شناخته خواهند شد. ✨📖✨ يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ (41 - الرحمن) ⚡️مجرمين از چهره‌شان شناخته می‌شوند. 🍀در حالی که مؤمنان از نورشان شناخته خواهند شد. ✨📖✨ يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً (13 - حدید) ⚡️و در روزی است كه مردان و زنان منافق به مردم با ايمان بگويند: كمی مهلت دهيد تا برسيم، و از نور شما اقتباس كنيم. به ايشان گفته می‌شود به عقب برگرديد، به زندگی دنيايتان، و از آنجا نور بياوريد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
حال با این تعاریف مراد از أعراف چه کسانی هستند؟! ✨📖✨ وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ ۚ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ ۚ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ (46 - أعراف) ⚡️و میان آن دو (گروه بهشتیان و دوزخیان) حائلی است، و بر اعراف، مردانی (خاص) که هر کدام از دو گروه را به نشانه‌هایشان می‌شناسند، و بهشتیان را که وارد بهشت نشده‌اند، ولی ورود به آن را امید دارند، آواز می‌دهند که درود بر شما! 🌘مراد از أعراف یعنی مجرمانی که مشخّص و یا به اصطلاح امروزی تابلو هستند؛ و مراد از رجال، یعنی همه مجرمان شناخته شده از سیمایشان را شامل نمی‌شود، بلکه برخی معدود را شامل می‌شود که صفت مردانگی دارند. ذکر حال‌شان در آیه بعدی تصریح شده است، یعنی أعراف می‌خواهند به بهشت وارد شوند ولی مانعی برای ورودشان هست؛ در حالی که جهنم هم وارد نشده‌اند و طبق قرآن سرانجام باید بین بهشت و جهنم یکی را وارد شوند. ✨📖✨ وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (47 - أعراف) ⚡️و چون رجالی از اعراف چشمان‌شان ناخواسته به سوی دوزخیان گردانده شود، گویند: پروردگارا! ما را با گروه ستمکاران قرار مده. 🔥از این آیه مشخّص است رجالی از أعراف، از جهنم می‌ترسند و دعا می‌کنند حال که میان بهشت و جهنم بلاتکلیف‌اند، حق تعالی آنان را وارد جهنم نکند، چون "صُرِفَت" به حالتی گویند که چشم از دیدن چیزی می‌ترسد و سریع نگاه خود را می‌دزدد. ✨📖✨ وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْأَعْرَافِ رِجَالًا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَىٰ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ (48 - أعراف) ⚡️و اهل اعراف مردانی را که از نشانه هایشان می شناسند، آواز می‌دهند (و به عنوان سرزنش) می گویند: (امکانات مادی و) جمعیت (انسانی) شما و تکبّری که می ورزیدید، عذابی را از شما دفع نکرد. 👈با دقّت در این آیه می‌توان فهمید رجالی از أعراف در دنیا اعتقاد داشتند که مال و ثروت، آنان را از عذاب الهی دور نخواهد کرد و از تکبّرشان نبود که از عبادت خدا دوری می کردند بلکه با تکیه بر رحمت خدا از عبادت او دوری می‌کردند. تکبّر نکردن در عبادت آن است که کسی نماز نمی‌خواند ولی می‌داند باید در برابر خدا خم شود و نماز بخواند و از تکبّر، نافرمانی خدا نمی‌کند چون اگر چنین کند و از تکبّر بی‌نماز باشد، قطعا جهنّمش حتمی است. ✨📖✨ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (60 - غافر) ⚡️ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻭﺩی‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﺧﻔﺖ‌ ﻭ ﺧﻮﺍﺭی ﻭﺍﺭﺩ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ. 🍁پس رجالی از أعراف از روی تنبلی در عبادت خدا نبودند وگرنه از نظر اعتقادی مشکلی نداشتند. ولی کسی که به خدا و عبادت او اعتقادی ندارد و عبادت نکردن او از بی‌اعتقادی او به خداست، چنین کسی متکبّر از عبادت خداست که سزای او قطعاً جهنم است. ✨📖✨ أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ۚ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (49 - اعراف) ⚡️(سپس با توجه دادن دوزخیان به سوی اهل ایمان می گویند) آیا اینان کسانی نبودند که در دنیا سوگند یاد می‌کردید که خدا آنان را به رحمتی نمی‌رساند؟ (پس به مؤمنان می گویند) به بهشت درآیید که نه بیمی بر شماست و نه اندوهگین می‌شوید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
👈این آیه نشان می‌دهد آنان مجرمانی از مرد و زن هستند (عنوان رجال برای آن است که نشان‌گر مردانگی و سخاوت‌شان است) که اهل مال دنیا و جمع کردن نبودند و قطعاً اهل بخشش و سخاوت بودند و خدا را نه از روی تکبّر، بلکه صرفاً ‌از سر کسالت و تنبلی و به خاطر غرّه شدن به رحمت بیش از حدّش عبادت عملی نمی‌کردند که بعد از این که از سوی حق تعالی حقیقت اهل جهنم و بهشت را دیدند و ترس و وحشت و خوف الهی را چشیدند وارد بهشت می‌شوند. برای اثبات این ادّعا به احادیث معتبر رجوع می‌کنیم: 🍀در حدیثی نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: بهشت سرای سخاوتمندان است. 📌در اصول کافی آمده است: مردی از یمن آمد که با نبی مکرم اسلام (ص) بی‌ادبانه سخن‌ گفت. نبی مکرم آشفته شدند. جبرئیل وارد شد و فرمود: یا رسول الله! این مرد صاحب سخاوت است و اطعام می‌کند. حضرت فرمودند: اگر خبر جبرئیل نبود، تو را طرد کرده بودم. 📎در مقام حاتم طایی که کافر از دنیا رفت در احادیث آمده است: او به بهشت نمی‌رود، اما در روایت وارد شده است که در جهنم هم آن‌ گونه که باید عذاب نمی‌شود. آن‌طور که در روایات وارد شده است: خداوند متعال این شخص را یا نمی‌سوزاند و یا تخفیفی در عذاب او قائل می‌شود. در بعضی روایات وارد شده است که غذایی برای او در نظر گرفته می‌شود. 🌴از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) سؤال می‌شود که آیا از بهشت برای او غذا می‌آید؟! رسول الله فرمودند: از جایی خواهد رسید! (دقیقاً مانند أعراف که تصریح نشده است، نبی مکرم اسلام هم تصریح نمی‌کنند تا مردم در دین خود سستی نکنند) ‼️مقام سخاوت چنان ارزشمند است که حق تعالی به علّت سخاوت سامری مانع کشتن او توسط موسی گردید. 🔅در مقام ارزش سخاوت همین بس که نبی مکرم اسلام (ص) دختر حاتم طایی را به خاطر سخاوت پدرش که اسیر شده بود بخشیدند و فرمودند: سخاوت صفت خداست اگر حاتم را دوست نمی‌داشت، هرگز از این صفت خود به او نمی‌بخشید و نیز می‌فرمودند: کاش حاتم مشرک از دنیا نمی‌رفت، زیرا بهشت مشرک را به خود جای نمی‌دهد و من اگر مشرک نرفته بود بهشت را بر او ضمانت کرده بودم. عکس این امر هم صدق می‌کند. 🔰در معراج السّعاده آمده است: نبی مکرم اسلام (ص) در کنار کعبه مرد خسیسی را دیدند و فرمودند: از من دور شو تا آتش تو مرا نسوزاند، بدان به خاطر همین یک صفت تو، اگر آن قدر گریه کنی که از اشک چشم تو درختان سبز شوند، باز خداوند تو را به علّت خساست نخواهد بخشید. ⁉️حال سؤال اینجاست چرا حق تعالی أعراف را صریح و روشن توضیح نداده است؟ ⚜در اینجا به بخشی از حدیث امام صادق (ع) در پاسخ به زراره در مورد أعراف در اصول کافی اشاره می‌کنیم: 🍂عرض کردم: «آیا آنان اهل بهشت هستند یا آتش»؟ فرمودند: «آنان را در جایی که خدا رها کرده است، رها می‌کنم». عرض کردم: «آیا آنان را به خدا موکول می‌کنی»؟ فرمودند: «بلی، من آنان را به حکم خدا موکول می‌کنم. چنان‌که خدا آنان را به مشیّت خود موکول کرده است؛ اگر بخواهد، آنان را با رحمت خود وارد بهشت می‌کند و اگر بخواهد، آنان را به علّت گناهان‌شان به‌ سوی آتش سوق می‌دهد و به آنان ستم نکرده است.» ⁉️با مستندات فوق قریب به یقین می‌شود گفت رجالی از أعراف چه کسانی هستند؟ 🔹اگر رجال أعراف مستقیم و روشن توضیح داده می‌شدند، مردم مواردِ دیگر دین را کنار می‌زدند و فقط اطعام و سخاوت پیشه می‌کردند. 🔸ادلّه دیگر آن که عرض شد أعراف کسانی هستند که به رحمت الهی امید دارند و نیکوکاری و احسان می‌کنند، در عین حال که از روی تنبلی عبادات دیگر را انجام نمی‌دهند و گناهان کثیر دارند. ✨📖✨ إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (56 - أعراف) ⚡️البته رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. 🍃و بهشت رفتن رجالی از أعراف با مشقت و رنج و ترس همراه است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
💠این نظریه در مورد أعراف هرچند در بین علمای محدودی از شیعه مانند ملاصدرا مورد تأیید است ولی با دلایل فوق به حقیقت نزدیک‌تر است. ابن عربی اعتقاد دارد أعراف کسانی هستند که گناه و ثواب‌شان یکسان است که این امر معقول نیست چون امکان ندارد طبق قرآن کسی باشد که ثواب و گناهش معادل هم باشد. اگر چنین بود حق تعالی حد وسطی بر این دو قائل می‌شد. حق تعالی می‌فرماید: ✨📖✨ فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ (6 - القارعه) ⚡️اما كسی كه اعمالش نزد خدا سنگين وزن و دارای ارزش باشد. ✨📖✨ وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ (8 - القارعه) ⚡️‏و اما آنكه اعمالش وزن و ارزشی نداشته باشد. 🌟برخی از مفسّرین، اِشراف ِرجال أعراف بر بهشت و جهنم را دلیل بر مرتبۀ بالای آن‌ها گرفته‌اند؛ در حالی که اینجا مراد از اِشراف، به معنای برتری نیست، بلکه درک مراتب بهشت و جهنم برای تعیین و تغییر وضعیت است. 👌نکته مهم، شاید این سؤال پیش بیاید، با تدبّر در معنای أعراف ما مطمئن شدیم که اگر صاحب سخاوت باشیم حتی نماز نخوانیم و گناه کنیم باز اهل بهشت خواهیم شد؟! 💰در پاسخ باید گفت: کسی که مالش را از حرام کسب کند طبق آیات کلام وحی، شیطان در مال او شریک است و امکان ندارد بتواند صاحب سخاوت شود و دنیا را جمع نکند و اگر هم شود به این راحتی برای او سخاوت و اطعام مسکین ممکن نخواهد شد... 🔍همان طور که شرح شد رجال أعراف به این راحتی مانند متّقین به بهشت نخواهند رفت و هرگز چنین نیست معاذالله دوغ و دوشاب نزد حق تعالی یکی باشد. حق تعالی رجال أعراف را در دنیا با فقر و بیماری، در زمان مرگ با جان دادن سخت، بعد از مرگ در جهنّم برزخی و در قیامت با هول و هراس قیامت، حساب گناهان و تنبلی در عبادت خود را با آنان تسویه خواهد فرمود. پس کسی با تکیه بر تدبّر رجالی از أعراف گمان نکند عبادت نکردن با اتکاء به رحمت خدا و داشتن سخاوت به این آسانی او را به بهشت می‌برد که اثبات این امر در این آیه است: ✨📖✨ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (49 - أعراف) ⚡️به بهشت وارد شويد كه نه بيمی داريد و نه غمگين می‌شويد. 📌پرواضح است رجال أعراف، تا زمانی که حق تعالی اجازه ورود به بهشت‌شان می‌دهد در خوف و هراس بودند که جهنمی هستند، در حالی که در حق اولیاء خود می‌فرماید: ✨📖✨ أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (62 - یونس) ⚡️پس دوستان خدا در دنیا و آخرت نمی‌ترسند. 💢در حالی که أعراف تا آن لحظه که وارد بهشت می‌شوند در ترس و رعب از رفتن به جهنم هستند و هرگز چنین نیست یک مؤمن بخواهد با ترک عبادت مانند رجالی از أعراف عمل کند تا به سختی وارد بهشت شود. از سوی دیگر شاید همین تدبّر باعث شود رجالی از أعراف از شدّت رحمت خدا در حق خود شرمگین شوند و به عبادت او روی آوردند وقتی بدانند حق تعالی چقدر آنان را دوست‌ دارد. ⚜پس فهم این تدبّر به مدد الهی، بر مؤمنان اثر ترک عبادت ندارد ولی برای رجالی از أعراف امید نزدیک شدن به عبادت خدا متصوّر است. آنان در بهشت هرگز در مقام بالا و جایگاه‌های خاص اولیاء قرار نخواهند گرفت بلکه بهشت‌شان برای دور ماندن‌شان فقط از آتش جهنم حق تعالی است. ‼️محل شاهد این بحث که أعراف چه کسانی هستند؛ به حدیث 1573 از کتاب مَن‌ لایَحضره الفَقیه اشاره می‌کنیم: ✔️عبدالله ابن سلام از امام صادق علیه السَّلام روایت می‌کند: به آن حضرت عرض کردم به من بفرمایید در مورد شخصی که نماز نافله (نماز نافله نمازی است که انسان برای جبران نمازهای واجبی که یا نخوانده و از دستش داده یا خوانده است به جای می‌آورد ولی کیفیّت نماز را نداشته است) بر عهده دارد چندان که از شدّت زیادی، مقدار و تعداد آن را نمی‌داند، با این ترتیب چه باید بکند؟ 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
📿امام فرمودند: باید چندان نماز کند تا چنان که از بسیاری آن‌ها نداند چه مقدار نماز کرده است تا مقداری که قضا کرده با آنچه در علم سابق‌اش بوده برابر شود. سپس گوید: به آن حضرت عرض کردم، او قادر به قضا کردنِ این همه نیست، چه کند؟ فرمودند: اگر شغل و گرفتاری او (که موجب ترک نافله شده) برای کسب روزی بوده که ناگزیر از انجام آن بوده یا در جهت برآمدن حاجات برادر مؤمنی بوده در این صورت قضاء آن‌ها بر عهده او نیست و اگر اشتغال او برای جمع مال و زیادتی‌های دنیا بوده و او را از ادای نافله باز داشته باشد قضای همه آن‌ها بر او واجب است، وگرنه روز قیامت در پیشگاه خداوند در حالی ظاهر شود که نماز را کوچک شمرده و در انجام آن سستی ورزیده و حرمت رسول خدا (ص) را زیر پا نهاده و تباه ساخته است. 🖊راوی‌ گوید عرض کردم: به راستی او قادر به قضاء کردن آن‌ها نیست، آیا می‌تواند به عوض آن‌ها صدقه دهد، آن حضرت مدت طولانی خاموش و متفکّر‌ ماند، آن گاه فرمودند: پس باید تصدّق کند. عرض کردم چقدر تصدّق کند؟ فرمودند: به اندازه توانایی و وسع مالی‌اش و کمترین مقدار آن، این است که به هر مسکینی یک مدّ طعام شامل برنج یا گندم و جو در حدّ دو مشت در ازای هر نمازی بدهد. عرض کردم: یک مدّ در ازای چند نماز باشد؟ فرمودند: به ازای هر دو رکعت از نماز شب یک‌ مدّ و برای هر دو رکعت از نماز‌ روز هم یک مدّ. عرض کردم: توانایی برای این کار ندارد. فرمودند: در این صورت برای هر چهار رکعت از نماز روز یک مدّ بدهد. عرض کردم: باز هم نمی‌تواند. فرمودند: پس یک مدّ برای همه نمازهای شب و یک مدّ برای تمام نمازهای روز بدهد، اما با همه این سخنان، امام فرمودند: نماز بهتر است، نماز بهتر‌ است، نماز بهتر است. 🖇چند نکته از این حدیث از این امر در تطابق با أعراف مشهود است: 🔻1) کسی که نماز غیر واجب‌اش قضاء شده باشد، یک کار خیر برای رضای خدا انجام دهد. مثال، کسی در سفری برای خدمت به برادران مؤمنش مشغول طبخ طعام بوده و نماز و عبادت و روزه‌اش قضاء و فوت شده است، یا کارگری که برای اهل بیت خود مشغول کسب معاش بوده و به علّت تنگی زمانی که در اختیار کارگر قرار می‌دهند و نیز خستگی زیادش نماز را می‌خواسته ولی نتوانسته بخواند. یعنی هدف‌ ترک عبادت‌اش نه به علّت تکبر، بلکه به علّت مشغول شدن در اموری واجب ترک شده است. قطعاً بی‌نمازی چنین کسی نزد خدا فرق دارد با کسی که علی‌رغم داشتن زندگی دنیا، باز به علّت طمع فراوانش دنبال تجارت و ساخت و ساز بوده است. 🔺2) طبق حدیث برای گروهی که نزد خدا عذری برای پذیرفته شدن دارند، قضای آن هم سخت گرفته نشده است. ولی برای کسی که سستی در نمازش به خاطر کسب دنیا بوده، چنین نیست. این فرد هر چند دنیا را جمع کرده و اکنون پشیمان است که به خاطر جمع کردن دنیا از عبادت خدا محروم شده است و تنبلی مانع پرداخت قرض خود در نماز به خدا شده است، امام علی‌رغم میل باطنی برای این که برای آن فرد در امر حق الله راهکاری بدهد او را به ترک غنی و بخشش به نیازمندان در قالب اطعام به عنوان عمل جایگزین، توصیه می‌فرمایند. 🔻3) طبق کلام امام که سه بار فرمودند: «نماز بهتر است»، این حکم امام به حالت حکمی از روی ارفاق برای کمک به انسان تنبل در عبادت است و هرچند چنین کسی هرگز برکات کسی را که نماز خوانده دریافت نمی‌کند ولی از رحمت خدا هم برای نسوختن در آتش جهنم، دور نمی‌ماند. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
⛔️پس هرگز تدبّر أعراف حمل بر این نشود کسانی که نماز نخوانند و روزه نگیرند و فقط شکم گرسنه سیر کنند با مؤمنانی که اهل نماز و روزه و انفاق‌اند، نزد خدا برابر هستند. چنانچه امام در حدیث به روشنی از بیان موضع و حکم خدا برای عدم سوء استفاده بشر خاموش و مدتی سکوت می‌کند، حق تعالی هم در بحث معرفی رجالی از أعراف به تشابه و اشاره سخن گفته است که اشاره صریح در این امر باعث سوء استفاده بسیاری می‌شده است. 🔺4) ناگفته نماند بخشش مال به نیازمندان و اطعام و ترک غنی هم به این راحتی ممکن نیست که کسی با خواندن این مطلب دچار بدآموزی شود و نماز را ترک و از کنون کمر به اطعام نیازمندان ببندد بلکه همین هم منوط به اراده و رحمت حق تعالی است. ⬅️از سوی دیگر کسی که نماز می‌خواند و لذّت آن چشیده است هرگز قادر به ترک لذّت عبادت نماز نیست و از رحمت خدا بعید نیست همین اطعام مسکین نوری بر انسان برای رفتن‌اش به سوی نماز و عبادات دیگر هم عنایت کند. بلکه پیام تدبّر برای اهل نماز و روزه است که مبادا با جمع کردن مال، تکیه بر نماز و روزه خود برای رفتن به بهشت نمایند و در روز قیامت شاهد بهشتی شدن کسانی باشند که فقط شکم گرسنگان را سیر کرده‌اند. ◾️در خاتمه برای اثبات موضوع به احادیث دیگری به عنوان محلّ شاهد برای رجال أعراف رجوع می‌کنیم: 📝در من لایحضره الفقیه از امام صادق (ع) آمده است: جوان سخاوتمند شرور و تبهکار و غوطه‌ور در گناهان نزد خدا از پیر عابد بخیل محبوب‌تر است. 📌در همان کتاب آمده است: حضرت علی علیه السَّلام شنیدند مردی گفت: بخیل معذورتر از ظالم است. حضرت فرمودند: دروغ می‌گویی، زیرا ظالم گاهی توبه می‌کند و آمرزش می‌طلبد و مالی که از ستم گرفته است را به صاحب آن بر می‌گرداند ولی شخص بخیل از دادن زکات، صدقه، صله رحم و میهمان نوازی و انفاق، عاجز و تمام درهای احسان را بر روی خود می‌بندد، پس بهشت بر چنین کسی حرام است. 💎پس عنایت کنیم انسان بخیل و طالب دنیا نه تنها نمی‌تواند انفاق کند، بلکه به علّت حبّ دنیا از انجام بسیاری از عبادات که نیاز به ترک دنیا دارد عاجز می شود. 📜در من لایحضره الفقیه از امام صادق (ع) آمده است: بهترین شما سخاوتمندان‌تان و بدترین شما بخیلان‌تان هستند. خداوند شخص نیکوکار را دوست می‌دارد و این صفت موجب بر خاک مالیدن دماغ شیطان و دور شدن از آتش آن جهان و داخل شدن در بهشت جاویدان او می‌شود. ♻️عرض کردیم وقتی نبی مکرم اسلام (ص) خواستند آن مرد بی‌ادب یمنی را از حضور خود اخراج کنند جبرئیل به علت سخاوت‌اش به پیامبر خدا (ص) از سوی خدا تذکّر داد. ☑️در من لایحضره الفقیه آمده است: ابن سالم از امام صادق (ع) روایت کرده است که نبی مکرم اسلام (ص) در مسجد بود که ناگهان فرمودند: ای فلانی به پا خیز! به پاخیز! تا آن که به پنج نفر رسیدند. حضرت به آن پنج نفر فرمودند: از مسجد ما خارج شوید شما زکات نمی‌پردازید، در این مسجد نماز نگذارید تا زکات خود دهید. 👈در من لایحضره الفقیه از امام صادق (ع) در مورد این آیه آمده است: ✨📖✨ كَذلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ (167 - بقره) ⚡️اين چنين خداوند اعمال‌شان را برايشان بصورت حسرت‌ها مجسم مي‌سازد. 🔥مَثَل کسی است که مال خود در دنیا بر جای می‌گذارد در حالی که انفاق نمی‌کند آن گاه می‌میرد و کسی که از مال جمع شدۀ او استفاده می‌کند در حالی که برای آن زحمتی نکشیده است و آن مال را انفاق می‌کند، در روز قیامت به مقام عمل آن صاحب مال می‌رسد به او حسرت می‌خورد یا مال آن فردی که در اثر انفاق نکردن، مال‌اش مانده است، پس در معصیت خدا صرف می‌شود و باز همان صاحب مال حسرت می‌خورد که ای کاش! مالی از خود بر جای نمی‌گذاشت و سبب معصیت کس دیگر با مال خود نمی‌گردید. ✨این حدیث خود محلّ شاهد دیگری برای رجالی از أعراف است. حدیث اشاره صریح دارد که با انفاق، فرد می‌تواند بهشتی شود. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
✍حقیر دیده‌ام مردی را که هفتاد سال داشت و اهل نماز و عبادت بود هیچ انفاقی نکرده بود و در جواب این که فرزندش می‌گفت: پدر! سهم فقراء را انفاق کن! می‌گفت: همین پول آب و برقی که ما می‌دهیم انفاق ماست!!! همین پدر از دنیا رفت و فرزندش می‌گفت: بارها پدرم خواب من می‌آمد و التماس می‌کرد از مال‌اش در حقّ او انفاق کنم. همین پسر اموال پدر را فروخت و بخشی از آن را انفاق کرد. این پسر هر چند در نماز و روزه و... بسیار ضعیف‌تر از پدر ظاهر شده است ولی طبق حدیث بخاطر همین انفاق مالی از پدر (که نصیبی از مال خود در اثر بخل‌اش نبرده بود) به مقام بهشتی شاید برسد که پدر با هفتاد سال عبادت به آن رسید، اگر پدر رسیده باشد... ✅کلام آخر، أعراف به تنهایی در سوره أعراف قابل تعریف نیست بلکه باید گفت: رجالی از أعراف از مجرمینی هستند که در روز قیامت در أعراف همان محلّ معروف و مشخّص، مشرف بر بهشت و جهنم ایستاده‌اند و رجالی از بین أعراف (مجرمین) وجود دارند که با تکیه بر رحمت خداوند گناه کرده‌اند که خدا آنان را می‌بخشد و عبادت نکردن خدایشان از روی تکبّر نبوده بلکه از روی تنبلی و کسالت بوده است؛ در عین حال صاحب سخاوت و بخشش بوده و دنیا را جمع نکرده‌اند. 🌏برای همین نبی مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند: رحمت خدا را اگر صد قسمت بگیریم، یک سهم آن در دنیاست و مابقی سهم آن را در روز قیامت نشان خواهد داد. پس از چنین رحیمی چنین بخششی در قیامت هرگز به دور نیست. ✨📖✨ قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (94 - بقره) ⚡️بگو: اگر سرای آخرت را (با آن همه نعمت) خدا به شما اختصاص داده دون سایر مردم، بایستی همیشه به مرگ آرزومند باشید اگر راست می‌گویید. 💫این آیه به تصریح می‌گوید: هیچ کسی حق ندارد از هیچ فرقه و مذهبی ادّعا کند بهشت مخصوص آن قوم و آیین است چون چنین ادّعایی به نوعی محدود کردن ارادۀ رحمت حق تعالی بر مخلوق خویش است. 🕊ای اباذر! جبرئیل به من گفت: تو را مژده می‌دهم هر کس از دنیا برود در حالی که کسی را شریک خدا در دنیا نگرفته باشد به بهشت می‌رود. پرسیدم: حتی زناکار و دزد؟! جبرئیل فرمود: حتّی شرابخوار! 🌾این حدیث به معنای این است کسی که خدا را به یگانگی قبول کرده باشد و بر او شریک قرار ندهد، جزء مغضوبین است و حق تعالی در دنیا با بلاء و مصیبت و در زمان مرگ با سکرات موت و بعد از مرگ در فشار قبر و جهنم برزخی، گناهان جوارح او را پاک خواهد کرد و سرانجام او را وارد بهشت نموده و نخواهد سوزاند. 📃در بحار الأنوار (ج96، ص316) آمده است: قالَ رسولُ اللّه ِصلى الله عليه و آله: إنَّ أهْوَنَ أهلِ النّارِ عذابا ابنُ جذْعانَ، فقيل: يا رسولَ اللّه، و ما بالُ ابنِ جذْعانَ أهْوَنُ أهلِ النّارِ عَذابا؟ قالَ: إنَّهُ كانَ يُطْعِمُ الطَّعامَ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: از ميان دوزخيان، ابن جذعان سبك‌ترين عذاب را دارد. عرض شد: اى پيامبر خدا! چرا ابن جذعان سبك‌ترين عذاب را دارد؟ فرمودند: چون او مردم را اطعام مى‌كرد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
امام صادق علیه السَّلام: 🔥حرام اثر خود را در نسل بشر آشکار می‌کند. 📖برگرفته از اصول کافی 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 💎کسی که اندرون‌اش چیزی از قرآن نیست، همانند خانه‌ای ویران است. 📚کنزالعمال 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
22 🔳 01/04/21 ✨📖✨ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ (61 - بقره) ⚡️و پیامبران الهی را به ناحق می‌کشتند. 🌘در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام در تفسیر این آیه آمده است: به خدا قسم که آنان با دست‌های خود پیامبران خود نکشتند و شمشیری بر پیامبری نزدند بلکه سخن ایشان شنیدند و آن‌ها را فاش ساختند و در نتیجه آن پیامبران دستگیر و کشته شدند. 🔥در کنزالعمال از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: به مردم سخنی را که هرچند حقیقت است تلقین نکنید که بر اثر آن دروغی موجه پیش پای آنان قرار دهید.‌ 👈فرزندان یعقوب نبی نمی‌دانستند که گرگ انسان را می‌خورد، اما چون سخن یعقوب (ع) شنیدند که گفت می‌ترسم او را گرگ بخورد به دروغ بر پدر گفتند یوسف را گرگ خورد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
💎 ✍مَثَلی زیبا در اسپانیا است که می‌گوید: درب باید روی لولا بچرخد. یعنی اعمال و کارهای انسان به مانند درب است. اگر بر روی لولای فکر و اندیشه سوار نشود جابجا کردن آن بر صاحب‌اش سخت می‌شود و اگر حتی بر محل‌اش قرار گیرد احتمال سقوط و افتادن در آن قطعی است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
امام باقر علیه السَّلام: 🔥تکبر و بزرگی فقط ردای خداوند است؛ و کسی که متکبر است بر سر تصاحب ردای خداوند با او ستیز می‌کند. 📖بحار الأنوار 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
252 🔳 01/04/22 ✍در صحیفه سجادیه می‌خوانیم: «خدایا! چگونه شکر تو را به جای آورم در حالی‌ که این شکر من، نیازمند شکر دیگری است؟!» 💎آری! وقتی انسان شکری می‌کند، کافی است بداند شکری که می‌کند خود نیازمند شکر دیگری است؛ چرا که همه انسان‌ها، نعمت‌ها را درک نمی‌کنند. پس همین‌ که نعمتی را شکر می‌کنیم یعنی آن نعمت را درک کرده‌ایم و این درکِ نعمت، نعمت دیگری از سوی خداوند است و شکرش واجب!!! 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
1157 🔳 01/04/22 ✍عارف نامداری در نیشابور زندگی می‌کرد. جوانی در همسایگی او بود که کبوتران بسیاری داشت و همیشه کبوتربازی می‌کرد. روزی عارف در ایوان خانه خود نشسته بود و قرآن تلاوت می‌کرد که ناگاه پسر همسایه سنگی به کبوتری زد و سنگ به پیشانی عارف خورد، و خون بسیار جاری شد. 🌖عارف غلام خود را صدا کرد و چوب بزرگی به دست او داد و گفت: به آن جوان بده تا کبوترانِ خود با این چوب براند. 🍃آری! گروهی هستند که کسی را آزار می‌دهند که به او آزار نرسانده است. این گروه مستحق عذاب هستند. 🍂گروهی هستند که اگر از کسی آزار ببینند او را آزار دهند، این گروه اهل حساب هستند. (اگر بیشتر تلافی کرده باشند و خشم زیاد از حد گیرند، باید حساب پس بدهند.) 🍃گروهی دیگر هستند که اگر از کسی آزار ببینند، او را آزار ندهند. این گروه اهل ثواب هستند. 🍂اما گروهی هستند که اگر از کسی آزار ببینند او را آرام کنند. (مانند آن عارف) این گروه اهل قرب به خداوند هستند. مانند: اولیاء الله و مقربین به درگاه خدا! 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
103 🔳 01/04/22 🌟قَصَص به ذکر یک رویدادی که در آن الگو و سرمشقی برای دیگران است در قرآن اطلاق شده است. (إِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ) 🔸قَصَص به ذکر شرح حال انبیاء برای عبرت‌گیری و سرمشق آیندگان در قرآن ذکر شده است. ✨📖✨ وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ (164 - نساء) ⚡️پیامبرانی (را فرستادیم) که پیش از (نزول) این (سوره، سرگذشتِ) آنان را برایت بیان کرده‌ایم، و پیامبرانی(را فرستادیم) که سرگذشتِ آنان را برایت بیان نکرده‌ایم. 🔹سنت نبوی (ص) نیز خود مصداق قَصَص است. 🔸قَصَص به بازگویی یک حقیقت گفته می‌شود. ✨📖✨ فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنَّا غائِبِينَ (7 - أعراف) ⚡️و بی‌گمان آگاهانه (سرگذشت‌شان را) برایشان حکایت خواهیم کرد، و ما غایب نبوده‌ایم. 🌟قصاص چیست؟ کسی که فردی را به عمد و بی‌گناه می‌کشد مجازات و کشتن او را "قصاص" می‌گویند؛ چون کسی که کشته شود زندگی او قصه می‌شود و مردم منتظر پایان قصۀ قتل او هستند و با ذکر سرگذشت کشته شدن او یا همان قَصَص، سرگذشت او قصه‌ای مایه عبرت دیگران برای بازداشتن آنان از قتل می‌گردد. 🔥اگر کسی ظلم و ستمی کند مجازات آن ظلم و ستم را در دنیا از سر می‌گذراند که می‌گویند تقاص پس داد؛ یعنی ستمی کرده بود ستمی بر او کردند که مایه قصه و عبرت دیگران شد. 👈قَصَص ممکن است به باطل نیز ذکر شده باشد که غالباً قَصَص قرآن با صفت و موصوف حق ذکر شده است و باید مبتنی بر اخبار صحیح باشد چنانچه درباره اصحاب کهف حق تعالی می‌فرماید: ✨📖✨ نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ (13 - کهف) ⚡️ما سرگذشت آنان را به‌ درستی بر تو حکایت می‌کنیم. ✍که قصه حق آن را خداوند متعال بیان می‌کند! و مراد از قَصَص قرآن آن است که آنچه در قرآن قصه شده حق است و قَصَص قرآن حق و واقعی و قابل استناد است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ✍قرآن‌دان پرچمدار اسلام است. هر که او را گرامی دارد بی‌گمان خدا را گرامی داشته است، و هرکه او را خوار شمارد لعنت خداوند عزّوجلّ بر او باد. 📌اگر دقت کرده باشیم در بین علماء معدود افرادی هستند که در کلام خود به قرآن استناد بیشتری می‌نمایند و مراد حدیث آنان هستند که بیشترین پرچمدار اسلام هستند؛ و قرآن‌دان کسی است که در سخنان او غالب استنادات‌اش به کلام وحی باشد‌. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
1158 🔳 01/04/23 ✍پیر مرشدی با سه شاگرد مکتب‌اش در حجره‌ای زندگی می‌کردند‌. یکی از شاگردان روزها در گرمای ظهر به پشت بام می‌رفت و زیر آفتاب می‌خوابید و شب هنگام که می‌شد به داخل حجره آمده و در داخل استراحت می‌کرد. 🔍شاگردان دیگر بر کار او خرده می‌گرفتند و می‌گفتند: تو چرا معکوس عمل می‌کنی، و به جای آن که روز را در حجره بخوابی، پشت بام می‌خوابی و شب را که در پشت بام می‌شود خوابید تو در اتاق می خوابی؟! 🥀شاگرد گفت: شما را توان درک کارهای من نیست، من مشغول ریاضت نفس خود و اصلاح آن هستم. ‼️شاگردان شکایت آن شاگرد به استاد کردند و از استاد خواستند تا او را نصیحت کند. استاد گفت: صبر کنید!!! 🌗روزی استاد که از بیرون به داخل حجره آمد شاگرد را نیافت. دوستان‌‌اش گفتند: طبق معمول در پشت بام خوابیده است. استاد گفت: به پشت بام بروید و با دقت بنگرید تا مطمئن شوید خواب‌اش برده است یا نه؟! 🌌شاگردان چون به پشت بام رفتند او را در خواب عمیق یافتند. منتظر شدند تا استاد، شاگرد را نصیحت کند ولی استاد سخنی از نصیحت او به میان نیاورد. ⬅️در پاسخ شاگردان‌اش در علت سکوت خود گفت: کسی که در برابر آفتاب سوزان ظهر، در زیر نور آن می‌تواند بخوابد و خواب‌اش می‌برد، شک‌ نکنید سخنان مرا نوری نباشد که قوی‌تر از آن آفتاب، که او را بتواند از خواب غفلت و جهل‌اش بیدار سازد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
در اصول کافی از امام صادق علیه السَّلام روایت شده که در تورات آمده است: 👤ای انسان! هرگاه به تو ستمی شد به انتقامی که من برای تو می‌گیرم رضایت بده، زیرا من بهتر از تو برایت انتقام می‌گیرم. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
104 🔳 01/04/24 🌟تقرّب: به نزدیک شدن به چیزی گفته می‌شود. ✨📖✨ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ (3 - زمر) ⚡️و آنان که غیر خدا را (چون بتان و فرعونان) به دوستی و پرستش برگرفتند (گفتند) ما آن بتان را نمی‌پرستیم مگر برای این که ما را به درگاه خدا نیک مقرب گردانند. 🌟زُلْف: به مجاور شدن و چسبیدن به یک شئ گفته می‌شود. ✨📖✨ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ (114 - هود) ⚡️دو طرف روز و پاسی از شب نماز بپا دار! 🌘مراد از زُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ" یعنی زمان عشاء است که تاریکی در حال چسبیدن و در مجاورت کامل قرار گرفتن با روز است که با وجود روشنایی اندک در آسمان، زمین قابل دیدن برای راه رفتن نیست. ✨📖✨ وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ (31 - ق) ⚡️و بهشت را برای اهل تقوی نزدیک آرند. 💎در کلام وحی انسان‌ها در دنیا هم به خدا أُزْلِفَت و نزدیک می‌شوند. ✨📖✨ وَإِنَّ لَهُ عِنْدَنَا لَزُلْفَىٰ (40 - ص) ⚡️و به راستی او در درگاه ما تقرب دارد. 🌟صَلّی: وارد شدن در درون چیزی را گویند. ✨📖✨ وَيَصْلَىٰ سَعِيرًا (12 - انشقاق) ⚡️و به آتش سوزان دوزخ در افتد. 🔥طبق آیات قرآن در جهنم برزخی، صَلّی و درون افتادن نیست، بلکه آن بعد از قیامت و گشوده شدن درهای جهنم است. در برزخ، آتش بر اهل کفر نزدیک می‌شود. ✨📖✨ النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46 - غافر) ⚡️که اهل برزخ جهنمی آرزو می‌کنند روز قیامت نشود تا در آتش واقعی وصل شوند. 📌در یک مثال ساده تقرّب، رفتن به استخر؛ روی سکوی استخر قرار گرفتن أُزْلِفَت؛ و شیرجه رفتن به درون آب يَصْلَىٰ است. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
از امام صادق علیه السَّلام در الکافی از عبدالله بن ابی یعفور آمده است: 💎هرگاه حدیثی بر شما از ما اهل البیت نقل شد که شاهدی از کتاب خداوند والا مقام یا از سخن رسول خدا (ص) بر آن یافتید، آن را انجام دهید وگرنه حدیث را با گویندۀ آن رها نمایید. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
253 🔳 01/04/24 ✳️ترس بزرگ‌ترین معیار در دروغ‌گو بار آوردن فرزندان است. کودکی که دچار شب ادراری است و اختیاری در این امر ندارد اگر بترسد شب ادراری خود را ترک نخواهد کرد، بلکه با برعکس کردن تشک خواب‌اش، اشیاء بیشتری را نجس خواهد کرد و با این پنهان کاری ضربه بیشتری بر ما زده و نفس خود را به دروغ‌گویی و پیدا کردن راه حل اشتباه در زمان مشکل عادت خواهد داد. 👈فراموش نکنیم اکثر کسانی که تبهکاری و کارهای خلاف می‌کنند امیدشان به راه‌های فرار اشتباهی است که قبلاً به آن آگاه شده‌اند. پس یاد گرفتن هر راه اشتباه برای فرار از حقیقت بر فرزند، نوعی ایجاد حاشیه امن برای او، برای دروغ‌گویی و بزهکاری اوست. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: 🍀سه چیز پاک کننده گناه است: سلام دادن، اطعام مسکین، عبادت در شب هنگام که مردم خفته‌اند. 📖مکارم الأخلاق 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی