#به_یاد_شهید احمد حیدری
برنامه مطالعه امروز:
ترجمه نامه ۵۳ (بخش۱۴) رو مطالعه بفرمایید.
یاعلی
#نامه۵۳
#بخش۱۴
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
و براى داورى در ميان مردم، يكى از افراد رعيت را بگزين كه در نزد تو برتر از ديگران بود. از آن كسان، كه كارها بر او دشوار نمى آيد و از عهده كار قضا برمى آيد. مردى كه مدعيان با ستيزه و لجاج، رأى خود را بر او تحميل نتوانند كرد و اگر مرتكب خطايى شد، بر آن اصرار نورزد و چون حقيقت را شناخت در گرايش به آن درنگ ننمايد و نفسش به آزمندى متمايل نگردد و به اندك فهم، بى آنكه به عمق حقيقت رسد، بسنده نكند.
قاضى تو بايد، از هر كس ديگر موارد شبهه را بهتر بشناسد و بيش از همه به دليل متكى باشد و از مراجعه صاحبان دعوا كمتر از ديگران ملول شود و در كشف حقيقت، شكيباتر از همه باشد و چون حكم آشكار شد، قاطع رأى دهد. چرب زبانى و ستايش به خودپسنديش نكشاند. از تشويق و ترغيب ديگران به يكى از دو طرف دعوا متمايل نشود. چنين كسان اندك به دست آيند. پس داورى مردى چون او را نيكو تعهد كن و نيكو نگه دار. و در بذل مال به او، گشاده دستى به خرج ده تا گرفتاريش برطرف شود و نيازش به مردم نيفتد. و او را در نزد خود چنان منزلتى ده كه نزديكانت در باره او طمع نكنند و در نزد تو از آسيب ديگران در امان ماند. در اين كار، نيكو نظر كن كه اين دين در دست بدكاران اسير است. از روى هوا و هوس در آن عمل مى كنند و آن را وسيله طلب دنيا قرار داده اند.
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#به_یاد_شهید محمد موسوی
#شرح_نامه۵۳
#بخش۱۴
🔰قضات باید واجد این دوازده صفت باشند:
امام(علیه السلام) در این بخش از نامه خود به مالک اشتر بحث مهمى درباره قضات بیان داشته و آن را از بحث هاى دیگر مستقل کرده تا اشاره اى به استقلال قضایى باشد که در دنیاى امروز به آن اهمّیّت زیادى مى دهند و قوه قضائیه را قوه مستقلى در برابر قوه اجرایى (دولت) و قوه قانونگذارى مى شناسند.
➕اضافه بر این ذکر ویژگى هاى قضات بعد از ویژگى هاى فرماندهان لشکر این پیام را دارد که لشکر، کشوراسلام را در مقابل اجانب حفظ مى کند و قوه قضائیه در مقابل نزاع هاى داخلى؛ و به بیان دیگر یکى ضامن امنیتى برونى است و دیگرى ضامن امنیتى درونى.✔️
✅نخست مى فرماید: «سپس از میان رعایاى خود برترین فرد را نزد خود براى قضاوت در میان مردم برگزین»;(ثُمَّ اخْتَرْلِلْحُکْمِ بَیْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِیَّتِکَ فِی نَفْسِکَ).
👈تعبیر به «اخْتَرْ» نشان مى دهد که قضات با آراى مردم ـ آن گونه که در بعضى کشورهاى امروز رایج است ـ انتخاب نمى شوند، بلکه زمامدار و رهبر آنها را مستقیماً یا به وسیله افراد مورد اعتماد خود برمى گزیند، زیرا مسأله صلاحیت قضایى چیزى نیست که مردم بتوانند درباره آن داورى کنند و رأى بدهند.👌
آن گاه دوازده صفت براى آنها برمى شمارد که در واقع از قبیل تفصیل پس از اجمال است و نشان مى دهد برترین ها چه کسانى اند:
1. مى فرماید: «کسى که امور مختلف وى را در تنگنا قرار ندهد»; (مِمَّنْ لاَ تَضِیقُ بِهِ الاُْمُورُ).
2. در بیان دومین وصف مى فرماید: «و برخورد مخالفان و خصوم با یکدیگر او را به خشم و لجاجت وا ندارد»; (وَلاَ تُمَحِّکُهُ الْخُصُومُ).
3. امام در سومین وصف قضات لایق و کارآمد مى فرماید: «کسى که در لغزش و اشتباهاتش پافشارى نکند»; (وَلاَ یَتَمَادَى فِی الزَّلَّةِ).
4. در چهارمین وصف مى فرماید: «و هنگامى که خطایش بر او روشن شود بازگشت به سوى حق براومشکل نباشد»; (وَلاَیَحْصَرُ مِنَ الْفَیْءِ إِلَى الْحَقِّ إِذَاعَرَفَهُ).
5. «کسى که نفس او به طمع تمایل نداشته باشد»; (وَلاَتُشْرِفُ نَفْسُهُ عَلَى طَمَع).
🔰در کلمات قصار مولا نیز مى خوانیم که مى فرماید: «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ; بیشترین قربانگاه عقل ها در زیر برق طمع هاست».
6. «کسى که در فهم مطالب به اندک تحقیق اکتفا نکند و تا پایان پیش رود»; (وَلاَ یَکْتَفِی بِأَدْنَى فَهْم دُونَ أَقْصَاهُ).
7. «کسى که در شبهات از همه محتاط تر باشد»; (وَأَوْقَفَهُمْ فِی الشُّبُهَاتِ).
👈مفهوم این سخن آن نیست که قاضى از حکم کردن باز ایستد، زیرا وظیفه او به هر حال فصل خصومت و فیصله دادن نزاع است، بلکه منظور آن است که توقف کند و تمام جوانب را بررسى نماید
8. «کسى که در تمسک به حجت و دلیل از همه بیشتر پافشارى کند»; (وَآخَذَهُمْ بِالْحُجَجِ).
👈این احتمال نیز هست که منظور از این جمله آن باشد که قاضى باید بیش از هر کس در جستجوى دلیل باشد. به این معنا که گاه در مسأله مورد دعوا ظاهراً هیچ دلیلى نیست که حق را روشن سازد; ولى قاضى مى تواند با جستجوگرى در گوشه و کنار حادثه، دلایل روشنى براى کشف حق از باطل پیدا کند همان گونه که در بسیارى از قضاوت هاى امیرمؤمنان على(علیه السلام) وارد شده است که حضرت با استفاده از جنبه هاى روانى یا مجرم را به اقرار وادار مى کرد و یا قراینى براى علم قاضى فراهم مى ساخت;👌
🔺مثلاً در داستان اختلاف دو زن 👩👩👦بر سر یک کودک و پافشارى هر دو بر ادعاى خود، که قاعدتاً قاضى در اینجا باید به حکم قرعه دعوا را فیصله دهد، امام جستجوى دلیلى کرد و آن اینکه دستور داد شمشیرى بیاورند و فرمود من کودک را دو شقه مى کنم و هر شقه اى را به یکى از شما دو نفر مى دهم. مادر واقعى فریاد برآورد که من از حق خود گذشتم کودک را به نفر دیگر بدهید و امام(علیه السلام) با این دلیل مدعى راستین را از دروغین روشن ساخت و در قضایاى آن حضرت از این نمونه بسیار است.💯
9. «کسى که با مراجعه مکرر اطراف دعوا کمتر خسته شود»; (وَأَقَلَّهُمْ تَبَرُّماً بِمُرَاجَعَةِ الْخَصْمِ).
10. «کسى که در کشف حقیقت امور شکیباتر باشد»; (وَأَصْبَرَهُمْ عَلَى تَکَشُّفِ الاُْمُورِ).
11. «کسى که به هنگام آشکار شدن حق در انشاى حکم از همه قاطع تر باشد»; (وَأَصْرَمَهُمْ عِنْدَ اتِّضَاحِ الْحُکْمِ).
12. امام(علیه السلام) در آخرین وصف از اوصاف قاضى شایسته و لایق مى فرماید:
«از کسانى که ستایش فراوان، او را مغرور نسازد (و فریب ندهد) و مدح و ثناى بسیار او را به ثنا خوان و مدح کننده متمایل نکند»; (مِمَّنْ لاَ یَزْدَهِیهِ إِطْرَاءٌ وَلاَ یَسْتَمِیلُهُ إِغْرَاءٌ).
آن گاه امام به دنبال ذکر این صفات دوازده گانه که هر یک از دیگرى برتر و مهم تر است، به قضاتى مى پردازد که هنگام روبه رو شدن به پیچیده ترین پرونده ها بتوانند با کمال
هوشیارى و شجاعت حق را از باطل تشخیص دهند
و بر طبق آن حکم کنند، هرچند صاحب حق ضعیف ترین فرد جامعه و مخالف آن قوى ترین افراد باشند و همان گونه که امام در پایان این اوصاف مى فرماید: «و البته این گونه افراد کم اند»; (وَأُولَئِکَ قَلِیلٌ).😳
♻️سپس امام(علیه السلام) به دنبال بیان اوصاف به ذکر وظایف زمامدار در برابر چنین قضاتى مى پردازد و سه دستور بسیار مهم درباره آنها صادر مى کند.
🌴نخست مى فرماید: «سپس با جدیت هرچه بیشتر داورى هاى او را بررسى کن»; (ثُمَّ أَکْثِرْ تَعَاهُدَ قَضَائِهِ).
✅در دستور دوم مى فرماید: «در بذل حقوق به او سفره سخاوتت را بگستران آنچنان که نیازش را از میان ببرد و حاجتى به مردم پیدا نکند (مبادا خداى نکرده آلوده به رشوه خوارى گردد)»; (وَافْسَحْ لَهُ فِی الْبَذْلِ مَا یُزِیلُ عِلَّتَهُ، وَتَقِلُّ مَعَهُ حَاجَتُهُ إِلَى النَّاسِ).
👈اشاره به اینکه یکى از عوامل فساد دستگاه قضایى کم بودن حقوق قضات و کارمندان دستگاه قضاوت است. باید براى آنها حقوق بالایى در نظر گرفت تا از زندگى آبرومند معقولى بهره مند باشند و کمتر فکر قبول رشوه را در سر بپرورانند. مى گویند: امروز در بعضى از کشورها براى حقوق، چک سفید به دست قضات مى دهند تا هرچه نیاز دارند در آن بنویسند.❗️
✅آن گاه در سومین دستور مى فرماید: «از نظر منزلت آن قدر مقامش را نزد خود بالا ببر که احدى از یاران نزدیک تو نسبت به نفوذ در او طمع نکند و به این طریق از توطئه و زیان رساندن این گونه افراد نزد تو در امان باشد»; (وَأَعْطِهِ مِنَ الْمَنْزِلَةِ لَدَیْکَ مَا لاَ یَطْمَعُ فِیهِ غَیْرُهُ مِنْ خَاصَّتِکَ لِیَأْمَنَ بِذَلِکَ اغْتِیَالَ الرِّجَالِ لَهُ عِنْدَکَ).
📛این نکته مهمى است که قاضى براى آزادى در انشاى حکم حق، باید هیچ گونه فشار اجتماعى و گروهى روى او نباشد و این در صورتى ممکن است که از همه به زمامدار نزدیک تر باشد، زیرا اگر افرادى به او نزدیک تر از قاضى باشند هرگز احساس امنیّت نخواهد کرد چون ممکن است براى قرب سلطان، نزد او بروند و براى قاضى سعایت کنند و بیم این کار قاضى را مجبور کند تا طبق خواسته هاى آنها حکم صادر کند. به تعبیر دیگر قضات باید از هر نظر مصون باشند تا استقلال قضایى را از دست ندهند.
✅به دنبال این دستورات سه گانه، امام(علیه السلام) به عنوان تأکید مى فرماید: «سپس در آنچه گفتم با دقت بنگر (و همه این دستورات را به طور دقیق اجرا کن)»; (فَانْظُرْ فِی ذَلِکَ نَظَراً بَلِیغاً).
✅امام(علیه السلام) در پایان این بخش به سراغ ذکر دلیلى بر تأکیداتى که قبلاً فرموده مى رود و مى فرماید: «زیرا این دین اسیر دست اشرار بود، با هوا و هوس درباره آن عمل مى شد و بهوسیله آن دنیا را طلب مى کردند (از یک سو هواپرستى و از سوى دیگر دنیاپرستى همه ارکان دین را متزلزل ساخته بود)»; (فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الاَْشْرَارِ، یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَى، وَتُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا).
4_6012427668589381531.mp3
655.7K
#استادپناهیان
📌برای بهترین و نورانیترین هفته عمرتان کم نگذارید!
@hefz_313
#به_یاد_شهید میثم نظری
پدر شهید:حاج خانم راضی به رفتنش بود، میثم به مادرش گفته بود اگر نگذاری بروم پس خودت هم دیگر به روضه های امام حسین (ع) نرو. هفت روز بیشتر از رفتنش نگذشته بود که به شهادت رسید. در مدت حضورش در سوریه چندباری تماس گرفت و باهم صحبت کردیم اما چیزی از وضعیت آنجا نگفت. از کارهایش زیاد صحبت نمی کرد.
متاسفانه یا خوشبختانه میثم وصیت نامه ای نداشت، خودش می دانست شهید می شود و ماهم بعد از شهادتش او را شناختیم.
#چله_سراسری_زیارت_عاشورا
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
برنامه مطالعه امروز:
ترجمه نامه ۵۳ (بخش ۱۵) رو مطالعه بفرمایید.
یاعلی
#نامه۵۳
#بخش۱۵
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
سپس در امور مربوط به کارگزارانت دقت کن و آنها را با آزمون و امتحان و نه از روى «تمايلات شخصى» و «استبداد و خودرأيى» به کار گير، زيرا اين دو کانونى از شعب ظلم و خيانت اند، از ميان آنها افرادى را برگزين که داراى تجربه و پاکى روح باشند از خانواده هاى صالح و پيشگام و باسابقه در اسلام، زيرا اخلاق آنها بهتر و خانواده آنان پاک تر و توجّه آنها به موارد طمع کمتر و در سنجش عواقب کارها بيناترند. آن گاه روزى آنها را فراوان کن (و حقوق کافى به آنها بده) زيرا اين کار سبب تقويت آنها در اصلاح خويشتن مى شود و ايشان را از خيانت در اموالى که زير نظرشان است بى نياز مى سازد و اضافه بر اين حجتى در برابر آنهاست، اگر از دستورات تو سرپيچى کنند يا در امانت تو خيانت ورزند. سپس با فرستادن مأموران مخفىِ راستگو و وفادار کارهاى آنان را تحت نظر بگير، زيرا بازرسى مداومِ پنهانى سبب تشويق آنها به امانت دارى و مدارا کردن به زيردستان و مراقبت از معاونان مى شود.
و هرگاه يکى از آنها (از کارگزاران تو) دست به سوى خيانت دراز کند و مأموران مخفى ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند، به همين مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن و مجازاتِ بدنى را در حق او روا دار و به مقدارى که در کار خود خيانت کرده کيفر ده سپس (از نظر روانى نيز او را مجازات کن و) وى را در مقام خوارى بنشان و داغ خيانت را بر او نه و قلاده اتهام تهمت را به گردنش بيفکن (و او را چنان معرفى کن که عبرت ديگران گردد).
🔹
🔹🔹
🔹🔹🔹
#به_یاد_شهید محمد رضا کردی🕊
محمد رضا فرزند عباس، در تاریخ ۱۳۴۳/۰۱/۰۲ در روستای حیدر آباد از توابع شهرستان دامغان دیده به جهان گشود. پدرش بنا بود و از این طریق امرار معاش می کرد. شهید در حیدرآباد به مدرسه رفت و دوره ی ابتدایی را به پایان رسانید.
او علاقمند به تحصیل بود و از آنجا که بیش از دوره ی ابتدایی در روستا امکاناتی نبود ،برای ادامه ی تحصیل به دامغان رفت. پس از چند سال ، مدرک دیپلم خود را دریافت کرد که ارتش مزدور عراق با آغاز جنگ تحمیلی شرایط بدی را در جامعه ی ایران ایجاد کرده بود . حمایت همه جانبه ی آمریکا و برخی دول دیگر غربی هم باعث شده بود صدام حسین و دولت متجاوزش، هر روز فشار بیشتری را بر دولت و مردم بی دفاع ایران وارد سازند. با بروز این مشکلات، این فرزندان همیشه سرافراز وطن بودند که به منظور دفاع از استقلال کشور و هموطنان، حیدر وار و جان بر کف به سوی جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافتند. شهید کردی هم یکی از این فرزندان سرافراز بود .
او با وجود این شرایط، دیگر نتوانست در آن مقطع به فکر تحصیل و زندگی خود باشد. بنابراین #داوطلب خدمت مقدس سربازی شد . وی با درجه ی گروهبان یکی، در لشکر ۸۱ زرهی باختران خدمات شایان ذکری ارائه داد و سرانجام در تاریخ ۱۳۶۳/۱۰/۰۵ در منطقه ی عملیاتی میمک، در اثر اصابت ترکش خمپاره به مقام والای شهادت دست یافت. پیکر پاک شهید پس از تشییع در زادگاهش آرمید.
قرائت #زیارت_عاشورا
👈تا پایان ماه مبارک رمضان به نیت شهدای #اعضای_کانال
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
قرائت #زیارت_عاشورا
🕊 #به_یاد_شهید رستم قنبری 🕊
متولد۱/۱۱/۱۳۳۵
محل شهادت در منطقه مرزی سومار براثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسیدند
روز شهادت۱۳/۱۱/۱۳۶۳
شهید رستم قنبری فرزند کریم در اولین روز بهمن ماه 1335 در خانواده ای مذهبی در روستای سرتنگ علیا از توابع بخش زرنه در شهرستان #ایوان دیده به جهان گشود ، از همان دوران کودکی بسیار باهوش و فعال بود، دانش آموز دوره ابتدایی بودند که در کارهای کشاورزی و دامداری به پدرشان کمک می کردند. تا با رسیدن به سن قانونی خدمت دو سال خدمت سربازی خود را در پایگاه چهارم شکاری اهواز در نیروی هوایی گذراند و بعد از اتمام سربازی در یک شرکت تجاری درتهران مشغول به کار شد، چند سالی در آنجا مشغول و از لحاظ معیشتی کمک کار خانواده بود.در ایام انقلاب در اجتماعات مذهبی شرکت می کرد.
با شروع جنگ تحمیلی و فرمان مهم امام (ره) مبنی بر تشکیل بسیج بر خود واجب دانست که در میدان نبرد حق علیه باطل بشتابد و به همین خاطر وارد #سپاه شد.
سال 1360 سنت حسنه ازدواج را به جای آورد و بعد از یکسال صاحب فرزند پسری به اسم رسول شد، ایشان به خانواده و همسر و فرزند خود علاقه خاصی داشت به گونه ای که همیشه به آنها سر می زد و با اینکه اگر کسانی از هم ولایتی های همرزم شهید برای سر زدن به خانه برمی گشت از او احوال خانواده ، همسر و فرزند خود را جویا می شد .
ایشان سرانجام در سیزدهم بهمن ماه 1363 در منطقه مرزی سومار بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن به شهادت رسید.
روحش شاد🕊
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
قرائت #زیارت_عاشورا
#به_یاد_شهید #محمدعلی_ملکوتی فرزند علی اکبر در تاریخ ۱۳۴۸/۰۶/۲۰ در شهرستان دامغان متولد شد. محمدعلی در دامن مادری پرهیزکار وپدری درستکار کودکی اش را گذراند. تحصیلات دوره ی ابتدایی و راهنمایی را گذرانده بود که برای همیشه دست نامهربان تقدیر آغوش گرم و مهربان مادر را از او گرفت و این خود سبب شد که برای همیشه او درس را رها کند و به عنوان شاگردی در یک مغازه آلومنیوم سازی مشغول به کارشود.
وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید بود او فقط ۹ سال داشت. محمد علی با این سن کمش در تمام فعالیتهای اجتماعی شرکت می کرد. با شروع جنگ تحمیلی، او همچنان وقایع جنگ را دنبال میکرد وقتی رزمندگان را در تلوزیون می دید همشیه افسوس می خورد که چرا نمیتواند با آنها باشد اما او هیچگاه از پای ننشست و با حضوری مداوم در بسیج روز به روز خودش را مهیا برای رفتن به جبهه میکرد .دلش هوای مبارزه داشت. تمام فکرش جمع لحظه های جبهه و رفتن بود و سرگردان و پرسه زنان در پشت خاکریز ها با صدای خمپاره و نوای خوش یا زهرای دوستانش روزهایش را به انتظار می گذراند.
سرانجام این آرزوی محمد علی تحقق یافت و در سال ۱۳۶۴ از طریق بسیج در حالی که فقط ۱۶ سال داشت به جبهه اعزام شد. جاده خندق میعادگاه محمد علی بود و وعده ی دیدار بسیار نزدیک و محمد علی بسیار بیتاب و تشنه ی دیدار و نهایتاً در تاریخ ۱۳۶۴/۰۸/۰۶ براثر اصابت ترکش به ناحیه سر و صورت جرعه نوش شهد شیرین شهادت گشت و پیکر پاکش در فردوس رضای دامغان در جوار دیگر شهدا آرمید.
روحش شاد🕊
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@alafvalafv
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه ۵۳ (بخش ۱۵) رو مطالعه بفرمایید. یاعلی #نامه۵۳ #بخش۱۵ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 سپس
مأمور پنهانى من چنين گزارشى داده اگر چنين باشد چنان خواهد بود و اگر... ؛ معلوم مى شود امام در مسائل مهم تنها به اخبار يک نفر قناعت نمى کرد.
دوم. بعد از اجماع آنها ترديد به خود راه ندهد و بدون ملاحظه مقام و موقعيت افراد، کيفر لازم را براى آنها مقرّر دارد.
سوم. اين کيفر بايد جنبه جسمى و روحى هر دو داشته باشد و به گونه اى باشد که درس عبرت براى همگان گردد، زيرا کيفرهاى مجرمان به دو منظور انجام مى شود: نخست بازداشتن مجرم از جرم در آينده و ديگر بازداشتن افرادى که احتمال آلودگى آنها مى رود❗️
چهارم. بايد مجازات به اندازه جرم باشد نه بيشتر و جمله «أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ» اشاره به اين معنا دارد.
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه ۵۳ (بخش ۱۵) رو مطالعه بفرمایید. یاعلی #نامه۵۳ #بخش۱۵ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 سپس
#شرح_نامه۵۳
#بخش۱۵
🔸مراقبت دقیق از کارگزاران:
امام(عليه السلام) در اين بخش از عهدنامه به مطلب مهم ديگرى; يعنى بيان صفات کارگزاران حکومت مى پردازد
✅ و مى فرمايد: «سپس در امور مربوط به کارگزارنت دقت کن و آنها را با آزمون و امتحان و نه از روى «تمايلات شخصى» و «استبداد و خودرأيى» به کار گير زيرا اين دو کانونى از شعب ظلم و خيانت اند»; (ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً، وَلاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَأَثَرَةً، فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَالْخِيَانَةِ).
👈اين گفتار امام در واقع اشاره به اوضاع نابسامان جامعه اسلامى در زمان خليفه سوم دارد که گروهى از بنى اميّه را به سبب رابطه خويشاوندى و بدون هيچ گونه مشورت (يا مشورت با امثال مروان که او هم از بنى اميّه بود) براى پست هاى حساس کشور اسلام برگزيد و آنها هم مصداق بارز «جِماعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَالخِيَانَةِ» بودند; تا توانستند ظلم و ستم کردند و اموال بيت المال را به غارت بردند به گونه اى که همه مسلمانان ناراحت شدند و شورش عظيمى بر ضد آنها و بر ضد خليفه برپا شد.😰
✅آن گاه امام اوصاف آنها را در سه جمله کوتاه و پرمعنا بيان مى دارد و مى فرمايد: «و از ميان آنها افرادى را برگزين که داراى تجربه و پاکى روح باشند از خانواده هاى صالح و پيشگام و باسابقه در اسلام»; (وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالْقَدَمِ فِي الاِْسْلاَمِ الْمُتَقَدِّمَةِ).
👈 از خانواده هاى صالح و پيشگام در اسلام بودن اشاره به همان معناى وراثت است، زيرا خانواده هاى اصيل افزون بر اينکه صفات ذاتى خود را به فرزندان خويش منتقل مى کنند به امر تربيت آنها نيز همت مى گمارند و غالباً فرزندان صالح و سالمى را تقديم جامعه مى کنند.👌
✅آن گاه امام(عليه السلام) به ذکر دليل براى انتخاب افرادى که واجد اين صفات اند پرداخته مى فرمايد: «زيرا اخلاق آنها بهتر و خانواده آنان پاک تر و توجّه آنها به موارد طمع کمتر و در سنجش عواقب کارها بيناترند»; (فَإِنَّهُمْ أَکْرَمُ أَخْلاَقاً وَأَصَحُّ أَعْرَاضاً، وَأَقَلُّ فِي الْمَطَامِعِ إِشْرَاقاً، وَأَبْلَغُ فِي عَوَاقِبِ الاُْمُورِ نَظَراً).
✅ سپس مى فرمايد: «آن گاه روزى آنها را فراوان کن (و حقوق کافى به آنها بده) زيرا اين کار سبب تقويت آنها در اصلاح خويشتن مى شود و ايشان را از خيانت در اموالى که زير نظرشان است بى نياز مى سازد و اضافه بر اين حجتى در برابر آنهاست اگر از دستورات تو سرپيچى کنند يا در امانت تو خيانت ورزند»; (ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الاَْرْزَاقَ، فَإِنَّ ذَلِکَ قُوَّةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِصْلاَحِ أَنْفُسِهِمْ، وَغِنًى لَهُمْ عَنْ تَنَاوُلِ مَا تَحْتَ أَيْدِيهِمْ، وَحُجَّةٌ عَلَيْهِمْ إِنْ خَالَفُوا أَمْرَکَ أَوْ ثَلَمُوا أَمَانَتَکَ).
✅آن گاه امام دستور ديگرى درباره کارگزاران مى دهد و آن دستور نظارت بر اعمال آنها به وسيله بازرسان و مأموران مخفى است مى فرمايد: «سپس با فرستادن مأموران مخفى راستگو و وفادار کارهاى آنان را تحت نظر بگير، زيرا بازرسى مداومِ پنهانى سبب تشويق آنها به امانت دارى و مدارا کردن به زيردستان مى شود»; (ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالْوَفَاءِ عَلَيْهِمْ، فَإِنَّ تَعَاهُدَکَ فِي السِّرِّ لاُِمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الاَْمَانَةِ، وَالرِّفْقِ بِالرَّعِيَّةِ).
✅آن گاه امام بعد از آن جمله کوتاهى بيان کرده مى فرمايد: «مراقب معاونان باش»; (وَتَحَفَّظْ مِنَ الاَْعْوَانِ)
✅و مى فرمايد: «و هرگاه يکى از آنها (از کارگزاران تو) دست به سوى خيانت دراز کند و مأموران مخفى ات متفقاً نزد تو بر ضد او گزارش دهند به همين مقدار به عنوان گواه و شاهد قناعت کن و مجازاتِ بدنى را در حق او روا دار و به مقدارى که در کار خود خيانت کرده کيفر ده سپس (از نظر روانى نيز او را مجازات کن و) وى را در مقام خوارى بنشان و داغ خيانت را بر او نه و قلاده ننگ اتهام را به گردنش بيفکن (و او را چنان معرفى کن که عبرت ديگران گردد)»; (فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ يَدَهُ إِلَى خِيَانَة اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَيْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُيُونِکَ، اکْتَفَيْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَيْهِ الْعُقُوبَةَ فِي بَدَنِهِ، وَأَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ، ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ، وَوَسَمْتَهُ بِالْخِيَانَةِ، وَقَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ).
✳️امام(عليه السلام) در اين حکم بر چند موضوع تأکيد ورزيده است:
يکم. براى اثبات مجرم بودن تنها به اخبار يک نفر از مأموران مخفى قناعت نکند، بلکه بايد تمام آنها بر خيانت يک فرد اجماع داشته باشند، از اين رو در بعضى از نامه هايى که گذشت مشاهده مى کنيم که امام مى گويد:
قرائت #زیارت_عاشورا
#به_یاد_شهید
شهید میرزارضا رضایی 🕊
فرزند مرحوم مهدی متولد سال ۴۳
نجف آباد اصفهان
۱۶ساله بود ک در ارتفاعات مریوان در عملیات والفجر ۴ بشهادت رسید.(سال۶۲ )
و شهید فریدون رضایی عموی شهید میرزارضا رضایی ..در اوایل جنگ تحمیلی(سال۶۴) بدلیل اصابت موشک ب کشتی ک این شهید جزء خدمه این کشتی بود با داشتن ۴فرزند ب شهادت رسیده ک تاکنون ایشان مفغودالاثر میباشد ..
روح همه شهدا شاد🕊
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🙏
قرائت #زیارت_عاشورا #به_یاد_شهید
امیرعلی محمدیان🕊
متولد آذر ۷۱ تهران
شهادت اسفند ۹۵
از شهدای جاویدالاثر مدافع حرم
روحش شاد 🕊
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌹
@talabe_graph.mp3
8.4M
🌠☫﷽☫🌠
🎵#زیارت_عاشورا
با نواے آسمانی #شهیدحاج_قاسم_سلیمانی🕊
👈 هر روزمان را با زیارت عاشورا شروع میکنیم !
امام باقرع میفرمایند:اگرمردم میدانستند زيارت امام حسين علیه السلام چه ارزشی داردازشدت
شوق وعلاقه میمردند ....
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
@alafvalafv
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#سوره_مدثر
هفتاد و چهارمین سوره قرآن است که مکی و 56 آیه دارد. «مدثر» از نام های رسول خداست چنانکه در زیارتی خطاب به ایشان آمده است: «السلام علیک ایها المدثر». (1)
👌در این سورهی مبارکه نیز مانند سورهی «مُزَّمِّل» در آیهی نخستین حکایت از آغاز بعثت میکند و پیامبر(ص) را در حالی که در جامهی خود پیچیده بود به «قیام» و «بیمدادن» و «تکبیر» فرا میخواند و بدین مناسبت به نام «مُدَّثِّر» (جامه بر خود پیچیده) نامیده شده است.
رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر که سوره مدثر را قرائت نماید ده برابر کسانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند حسنه عطا می شود.(2)
در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است: کسی که در نمازهای واجبش سوره مدثر را قرائت نماید بر خداوند واجب است او را با پیامبر اکرم همراه و هم درجه قرار دهد و در زندگی دنیایی شقاوت و بدبختی به او نمی رسد.(3)
#آثار_و_برکات_سوره
🌹توفیق حفظ قرآن
در سخنی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که بر قرائت این سوره مداومت ورزد اگر خواستار #حفظ_قرآن باشد به حفظ آن توفیق می یابد و اگر بیشتر از آن بخواهد خداوند به او اعطا می کند.(4)
🌹حضرت امام صادق(ع) میفرماید: کسی که بر قرائت این سورهی مبارکه مداومت نماید و در آخر سوره #حاجت خود را از خدا بخواهد خواستهی او برآورده میشود و چنانچه بخواهد قرآن و یا هر سوره از آن را حفظ کند نمیمیرد تا به یاری خداوند متعال حافظ آن خواهد گردید.[٤]
🌹همچنین از رسول اکرم (ص) نقل است که: کسی را که این سوره را تلاوت کند از #صدّیقان و #شهیدان و #صالحان مینویسند و از تمامی آفات و بَلیّات مصون خواهد بود.[٥]
پی نوشت2
[٤]- مصباح ص ٤٥٩، تفسیر برهان.
[٥]- ختوم و اذکار ج ١ ص ١٧٦.
👈پی نوشت1
(1) بحار الانوار، ج15، ص151
(2) مجمع البیان, ج10,ص
(3)ثواب الاعمال، ص120
(4) تفسیرالبرهان، ج5، ص521
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
با عرض سلام و ادب و آرزوی قبولی طاعات
ان شاءالله از 《دوشنبه شب،۵خرداد》
🔶#چله_سوره_مدثر
#به_یاد_شهدا 🕊
و #تقدیم_به_امام_زمان_عجل_الله_تعالی
را آغاز میکنیم.
🔶به امید آنکه از برکات این سوره مبارکه،شهدا هم فیض ببرند و با توسل به خون پاکشان،از خداوند متعال عاجزانه طلب کنیم که فرج آقا و امام عزیزمان را نزدیک بگرداند🙏
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#به_حق_خون_شهدا😭
⛔️آغاز چله ۵خرداد ماه ۱۳۹۹
⛔️پایان چله ۱۳تیرماه ۱۳۹۹
《آثار و برکات سوره مدثر》👇👇
https://eitaa.com/alafvalafv/7728
#اولین_شب_چله_سوره_مدثر
#به_یاد_شهید 👈رضا نامداری هنزائی» 🕊
اولین شهید انقلاب یزداست وی در سال ۱۳۲۴ در هنزا به دنیا آمد وی در دوران کودکی ونوجوانی فردی متدین ومکتبی بود که حضور منظمی در جلسات دینی وقرآنی داشت. شهید نامداری به این دلیل که روستای هنزا فاقد مدرسه بوده بیشتر از ۵ کلاس درس نخواند اما حضور او در نشست های قرآنی و جلسات دینی چشمگیر بود و در این جلسات باهزینه خودوخریدلوازم التحریر آن رابه نوجوانان هدیه می داد. وی در دهم فروردین پیشاپیش جمعیت درحرکت بود که با شلیک دو گلوله به قلب وسینه به شهادت رسید و اولین شهید انقلاب یزد لقب گرفت، پیکر پاک این شهید پس از ۳ روز به همراه ۷ پاسبان در خلدبرین یزد به خاک سپرده شد. شهید نامداری که متاهل و به شغل بنایی مشغول بوده در هنزا محل زادگاه خود در زمینی که وقف بود و در گرمای تابستان و با زبان روزه و خستگی زیاد مسجدی را ساخته و از خود به یادگار گذاشته است.
👈 تقدیم به #امام_زمان_عجل_الله
خدایا #به_حق_خون_شهدا
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🙏