eitaa logo
چله نشین ظهورامام زمان عج الله
317 دنبال‌کننده
775 عکس
296 ویدیو
59 فایل
#تبادل_نداریم↔🚫 #شرح_نامه_های_حضرت_علی_علیه_السلام سلامتی و فرج آقا صاحب الزمان صلوات🔶️ کانالهای دیگر #سلامتکده_بانو_عضو_شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3348693003Cc0c8f29263 @namebepedar @bazybay
مشاهده در ایتا
دانلود
دوران (به طور يکسان) و حکم بر طبق کتاب خدا در حالت خشنودى و غضب و تقسيم عادلانه در ميان سفيد و سياه»❗️ عمر گفت: «به جانم سوگند که مختصر گفتى و حق مطلب را ادا کردى». 👈تعبير امام به «فَإِنَّ مَغَبَّةَ ذَلِکَ مَحْمُودَةٌ» اشاره به اين است که رعايت عدالت و عدم تبعيض در ميان نزديکان و غير آنها در دنيا عاقبت نيکى دارد، زيرا سبب اطمينان و خشنودى توده مردم و همراهى آنها با حکومت مى شود و در آخرت نيز ثواب نيکوکاران و مجاهدان را در بر دارد. ✅آن گاه امام سومين دستور مهم را صادر مى فرمايد که بسيارى از مشکلات حکومت را کم مى کند. مى فرمايد: «هرگاه رعايا نسبت به تو گمان بى عدالتى ببرند عذر خويش را آشکارا با آنان در ميان بگذار و با بيانِ عذر خويش گمان آنها را نسبت به خود (درباره آنچه موجب بدبينى شده) اصلاح کن، زيرا اين امر از يک سو موجب تربيت اخلاقى تو مى شود و از سوى ديگر ارفاق و ملاطفتى است درباره رعيت و سبب مى شود که بيانِ عذر خود، تو را به مقصودت که وادار ساختن آنها به حق است برساند»; (وَإِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِکَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِکَ، وَاعْدِلْ عَنْکَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِکَ، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ رِيَاضَةً مِنْکَ لِنَفْسِکَ، وَرِفْقاً بِرَعِيَّتِکَ، وَإِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَکَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ). 👈يکى از بهترين فرصت ها در اسلام براى زمامداران، استفاده کردن از خطبه هاى نماز جمعه است که قريب و بعيد و نزديکان و غير آنها در آن جمع اند و او مى تواند خود به طور مستقيم يا نائبانش مسائل را بشکافند و دلايل انجام هر کارى را که موجب بدگمانى شده آشکارا بگويند. ✨ امام(عليه السلام) براى افشاگرى در موارد سوء ظن رعيت دو فايده مهم ذکر فرمود: 1⃣ رفع سوء ظن مردم از طريق بيان واقعيت ها و شرح امکانات و تنگناها. 2⃣رياضت نفس والى و زمامدار، زيرا او با اين عمل، گويى خود را در اختيار مردم گذارده و از اوج قدرت فرود آمده و همچون يک دوست و برادر، با آنها متواضعانه سخن مى گويد و اين تواضع مايه رياضت نفس و پرورش روح و اخلاق زمامدار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرائت به نام شهید :  الله یار یوسفی🕊 نام پدر :  محمدیوسف   تاریخ تولد :  1340/12/1 محل تولد :  همدان - نهاوند تاریخ شهادت :  1362/12/12 محل شهادت :  دربندی خان عراق 🌹
صابر خراسانی.mp3
1.5M
‌مناجات با امام رضا(ع) با لهجه ی زیبای مشهدی... صابر خراسانی امام رضا به همه پز دِدُم که همسِدَتُم خودمانم ما رِ خِراب نِکُنن
💠"دحو الأرض" در کلام حضرت رضا علیه السلام 👈روزه ۲۵ذی القعده برابر روزه شصت ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «زهرا امینی» مبلغ و مدرس علوم دینی و نهج‌البلاغه به زبان انگلیسی و پایه‌گذار یک گروه جهادی که فعالیت‌های خارج از کشور هم داره، میگه: اوایل به من می‌گفتند مگر زن هم مبلغ دینی می‌شود؟
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه۵۳ (بخش۲۴) رو مطالعه بفرمایید. یاعلی ۵۳ ۲۴ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 هرگز صلحى را که از جانب دشمن پيشنهاد مى شود و رضاى خدا در آن است رد مکن، چرا که در صلح براى سپاهت آرامش (و سبب تجديد قوا) و براى خودت مايه راحتى از همّ و غم ها و براى کشورت موجب امنيّت است; اما سخت از دشمنت پس از صلح با او برحذر باش، زيرا دشمن گاه نزديک مى شود که غافلگير سازد، بنابراين دورانديشى را به کار گير و در اين مورد خوش بينى را کنار بگذار. و اگر پيمانى ميان خود و دشمنت بستى يا لباس امان بر او پوشاندى (و او را پناه دادى) به عهدت وفا کن و قرارداد خود را محترم بشمار و جان خويش را در برابر تعهداتت سپر قرار ده، زيرا هيچ يک از فرايض الهى همچون بزرگداشت «وفاى به عهد و پيمان» نيست و مردم جهان با تمام اختلافات و تشتت آرايى که دارند نسبت به آن اتفاق نظر دارند. حتى مشرکان زمان جاهليت ـ علاوه بر مسلمين ـ آن را مراعات مى کردند، چرا که عواقب دردناک پيمان شکنى را آزموده بودند. بنابراين هرگز پيمان شکنى نکن و در عهد و پيمان خود خيانت روا مدار و دشمنت را فريب نده، زيرا هيچ کس جز شخص جاهل و شقى (چنين) گستاخى را در برابر خداوند روا نمى دارد. خداوند عهد و پيمانى را که با نام او منعقد مى شود به رحمت خود مايه آسايش بندگان و حريم امنى براى آنها قرار داده تا به آن پناه برند و براى انجام کارهاى خود در کنار آن بهره بگيرند، لذا نه فساد، نه تدليس و نه خدعه و نيرنگ در عهد و پيمان روا نيست. (اضافه بر اين) هرگز پيمانى را که در آن تعبيراتى است که جاى اشکال (و سوء استفاده دشمن) در آن وجود دارد منعقد مکن (و همان گونه که نبايد عبارتى در عهدنامه باشد که دشمن از آن سوء استفاده کند) تو نيز بعد از تأکيد و عبارات محکم عهدنامه، تکيه بر بعضى از تعبيرات سست و آسيب پذير براى شکستن پيمان منما و هيچ گاه نبايد قرار گرفتن در تنگناها به سبب الزام هاى پيمان الهى تو را وادار سازد که براى فسخ آن از طريق ناحق اقدام کنى، زيرا شکيبايى تو در تنگناى پيمان ها که (به لطف خداوند) اميد گشايش و پيروزى در پايان آن دارى بهتر از پيمان شکنى و خيانتى است که از مجازات آن مى ترسى. همان پيمان شکنى که سبب مسئوليت الهى مى گردد که نه در دنيا و نه در آخرت نمى توانى پاسخ گوى آن باشى. 🔹 🔹🔹 🔹🔹🔹
دوستان امام زمان علیه السلام چه کسانی هستند؟ ☘این روزها آرام آرام، به عید غدیر نزدیک می‌شویم. 💎عیدی که اگر همه مسلمانان قدرش را می‌دانستند اکمال دین و اتمام نعمت میشد و در تمام آفرینش نه گمراهی وجود داشت نه مشکلات مادی و معنوی. 💫این روزها هر کس برای نزدیک شدن به عید غدیر کاری انجام می‌دهد. 💐چقدر زیباست ما هم برای استقبال از این عید بزرگ قدمی برداریم. 🌸تا به حال فکر کردید اگر در عید غدیر مردم با مولا علی علیه السلام بیعت کردند ما هم باید با امام زمانمان بیعت کنیم؟ اما چگونه می‌توانیم به امام زمانمان که جانشین مولا علی علیه السلام است، نزدیک شویم و به عهد و پیمانمان با ایشان پایبند باشیم؟🤔 💐در نهج البلاغه حکمتی وجود دارد بسیار زیبا و کاربردی. حکمتی که در آن مولا علی ویژگی یکی از دوستانش را بیان می‌کند. و اگر ما هم این ویژگی ها را در وجود خود پیاده کنیم می‌توانیم جزء دوستان امام زمانمان قرار بگیریم. 💎چه خوب است در آستانه عید غدیر، از کلام مولا علی علیه السلام استفاده کنیم تا به امام زمانمان نزدیک شویم و محرم اسرار اماممان شویم و همدم تنهایی‌های مولایمان. ترجمه حکمت 289 و بیان (علیه السلام) از زبان امیر المومنین علیه السلام :👇👇
✅ در گذشته برادري خدايي داشتم که  كوچكي دنيا در نظرش، او را در نظرم بزرگ مي نمود. ✅ از سلطه شكمش آزاد بود، آنچه نمي يافت آرزو نمي كرد، و هرگاه مي يافت زياده روي نداشت. ✅ اكثر روزگارش را ساکت بود، ولی اگر حرف میزد بر گويندگان غالب مي شد، و تشنگي سؤال کنندگان  را به زلال معرفت فرومي نشاند. ✅متواضع و افتاده بود و او را ناتوان مي شمردند، ولي هنگام تلاش و  جهاد، مانند شير بیشه، شجاع و قوی بود. ✅ تا نزد قاضي نمي آمد دلیلی نمی‌آورد و کسی را که عذری داشت، سرزنش  نمي کرد تا عذرش را بشنود. ✅ از دردهایش شكايت نمي كرد مگر پس از بهبودی(اهل گله و شکایت نبود). ✅چيزي را كه مي گفت انجام مي داد، و آنچه را عمل نمي كرد نمي گفت. ✅ اگر در سخن  بر او غالب مي شدند در سكوت کردن بر همه پیروز میشد، و بر شنيدن  حريص تر از گفتن بود. ✅هرگاه دو برنامه پيش مي آمد و در دوراهی تصمیم قرار می‌گرفت، دقت مي كرد كه  كدام به هواي نفس نزديك تر است پس با آن مخالفت مي کرد. ✅. شما هم در یافتن این ویژگی‌ها تلاش کنید و اگر قدرت انجام همه این کارها را نداريد(به قسمتی از اینها عمل کنید) و بدانيد كه  به دست آوردن اندك بهتر از ترك بسيار است. (حکمت289 نهج البلاغه ) 💫✨💫✨💫✨ 💐در آستانه عید غدیر، سعی کنیم هر روز، به انجام یکی از این کارها عادت کنیم و تمرین داشته باشیم به این امید که در روز عید غدیر ما هم جزء دوستان واقعی امام زمان علیه السلام قرار بگیریم. 🙏 💫✨💫✨💫✨💫✨ به امید لبخند رضایت مولا🙏
۵۳ ۲۴ 🔸احترام به عهد و پیمان از مهم ترین واجبات است: امام(عليه السلام) در اين بخش، مسائل مهمى در ارتباط با دشمنان و طرز برخورد با آنها در صلح و جنگ بيان مى کند. ✅نخست مى فرمايد: «هرگز صلحى را که از جانب دشمن پيشنهاد مى شود و رضاى خدا در آن است رد مکن; چرا که در صلح براى سپاهت آرامش (و سبب تجديد قوا) و براى خودت مايه راحتى از همّ و غم ها و براى کشورت موجب امنيّت است»; (وَلاَ تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَيْهِ عَدُوُّکَ وَلِلَّهِ فِيهِ رِضًى فَإِنَّ فِي الصُّلْحِ دَعَةً لِجُنُودِکَ، وَرَاحَةً مِنْ هُمُومِکَ، وَأَمْناً لِبِلاَدِکَ). 👈تعبير به «وَلِلَّهِ فِيهِ رِضًى» اشاره به صلح عادلانه است; صلحى که سبب سرشکستگى ملت اسلام نشود و اجحافى بر دشمن در آن نباشد; صلحى عادلانه و پرفايده. ✅سپس امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به نکته مهم ديگرى اشاره کرده مى فرمايد: «اما سخت از دشمنت پس از صلح با او برحذر باش، زيرا دشمن گاه نزديک مى شود که غافلگير سازد، بنابراين دورانديشى را به کار گير و در اين مورد خوش بينى را کنار بگذار»; (وَلَکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ، فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ، وَاتَّهِمْ فِي ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ). 👈اينکه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «حسن ظن و خوش بينى را در اينجا کنار بگذار» با اينکه اصل در اسلام بر خوش بينى است به سبب آن است که طرف مقابل دشمن است نه دوست.⚠️ ✅آن گاه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «اگر پيمانى ميان خود و دشمنت بستى يا لباس امان بر او پوشاندى (و او را پناه دادى) به عهدت وفا کن و قرارداد خود را محترم بشمار و جان خويش را در برابر تعهداتت سپر قرار ده»; (وَإِنْ عَقَدْتَ بَيْنَکَ وَبَيْنَ عَدُوِّکَ عُقْدَةً، أَوْ أَلْبَسْتَهُ مِنْکَ ذِمَّةً، فَحُطْ عَهْدَکَ بِالْوَفَاءِ، وَارْعَ ذِمَّتَکَ بِالاَْمَانَةِ، وَاجْعَلْ نَفْسَکَ جُنَّةً دُونَ مَا أَعْطَيْتَ). 👈از آنجا که مسأله عهد و پيمان ها و پايبندى به آن نقش بسيار مهمى در مسأله صلح در جهان انسانيت دارد، امام با ذکر چند دليل بر آن تأکيد مى نهد. ✅مى فرمايد: «زيرا هيچ يک از فرايض الهى همچون بزرگداشت «وفاى به عهد و پيمان» نيست و مردم جهان با تمام اختلافات و تشتت آرايى که دارند نسبت به آن اتفاق نظر دارند»; (فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ فَرَائِضِ اللهِ شَيْءٌ النَّاسُ أَشَدُّ عَلَيْهِ اجْتِمَاعاً، مَعَ تَفَرُّقِ أَهْوَائِهِمْ، وَتَشَتُّتِ آرَائِهِمْ مِنْ تَعْظِيمِ الْوَفَاءِ بِالْعُهُودِ). 👈اشاره به اينکه همه مردم جهان در طول تاريخ وفاى به عهد و پيمان ها را که در ميان کشورها و قبائل بسته مى شود لازم شمرده و مى شمرند و مخالفت با آن را ننگ مى دانند، هرچند نمونه هايى از پيمان شکنى در گذشته و حال داشته ايم; ولى پيمان شکنان هم اصرار داشته اند کار خود را به نوعى توجيه کنند که رنگ پيمان شکنى به خود نگيرد تا مورد نکوهش همگان واقع نشوند. آن گاه به سراغ دليل ديگرى رفته مى فرمايد: ✅«حتى مشرکان زمان جاهليت ـ علاوه بر مسلمين ـ آن را مراعات مى کردند، چرا که عواقب دردناک پيمان شکنى را آزموده بودند»; (وَقَدْ لَزِمَ ذَلِکَ الْمُشْرِکُونَ فِيمَا بَيْنَهُمْ دُونَ الْمُسْلِمِينَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَوَاقِبِ الْغَدْرِ). ⚜شخصى از محضر امام سجاد(عليه السلام) سؤال کرد و گفت: « تمام اصول اساسى دين را براى من بيان فرما». امام(عليه السلام) فرمود: «سخن حق و حکم به عدالت و وفاى به عهد شرايع دين است».👌 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه همين سخن، با دو بيان ديگر، شديداً از پيمان شکنى نهى مى کند. ✅نخست مى فرمايد: «بنابراين هرگز پيمان شکنى نکن و در عهد و پيمان خود خيانت روا مدار و دشمنت را فريب نده، زيرا هيچ کس جز شخص جاهل و شقى (چنين) گستاخى را در برابر خداوند روا نمى دارد»; (فَلاَ تَغْدِرَنَّ بِذِمَّتِکَ، وَلاَ تَخِيسَنَّ بِعَهْدِکَ، وَلاَ تَخْتِلَنَّ عَدُوَّکَ، فَإِنَّهُ لاَ يَجْتَرِئُ عَلَى اللهِ إِلاَّ جَاهِلٌ شَقِيٌّ). ✅در تعبير دوم مى فرمايد: «خداوند عهد و پيمانى را که با نام او منعقد مى شود به رحمت خود مايه آسايش بندگان و حريم امنى براى آنها قرار داده تا به آن پناه برند و براى انجام کارهاى خود در کنار آن بهره بگيرند، لذا نه فساد، نه تدليس و نه خدعه و نيرنگ در عهد و پيمان روا نيست»; (وَقَدْ جَعَلَ اللهُ عَهْدَهُ وَذِمَّتَهُ أَمْناً أَفْضَاهُ بَيْنَ الْعِبَادِ بِرَحْمَتِهِ، وَحَرِيماً يَسْکُنُونَ إِلَى مَنَعَتِهِ، وَيَسْتَفِيضُونَ إِلَى جِوَارِهِ، فَلاَ إِدْغَالَ وَلاَ مُدَالَسَةَ وَلاَ خِدَاعَ فِيهِ). 👈تعبير به «بَيْنَ الْعِبَادِ بِرَحْمَتِهِ» که همه بندگان، اعم از مؤمن و کافر و دوست و دشمنِ مسلمانان را شامل مى شود به خوبى نشان مى دهد که اين دستور از دستورات مربوط به حق
وق مؤمنان و برادران مسلمان نيست، بلکه جزء حقوق بشر است که صرف نظر از مذهب و عقيده بايد اجرا شود و در سايه آن مردم جهان با تمام اختلافاتى که در آن دارند بتوانند در کنار هم در آرامش زندگى کنند.💯 ✅سپس امام(عليه السلام) از سومين دستور در زمينه عهد و پيمان با مخالفان سخن مى گويد و مى فرمايد: «(اضافه بر اين) هرگز پيمانى را که در آن تعبيراتى است که جاى اشکال (و سوء استفاده دشمن) در آن وجود دارد منعقد مکن»; (وَلاَ تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ)⛔️ 👈اين نکته مخصوصاً در پيمان هايى که در ميان اقوام و ملت ها و دولت ها بسته مى شود، بسيار مهم است که تمام بندهاى پيمان بايد شفاف و روشن باشد و تعبيرات دوپهلو که امکان سوء استفاده در آن راه يابد وجود نداشته باشد، زيرا بسيار مى شود که دشمن با زيرکى خود جمله اى مبهم را در عهدنامه مى گنجاند و سپس براى طفره رفتن از وفاى به عهد از آن بهره مى گيرد. ✅حضرت در ادامه سخن در چهارمين دستور مى فرمايد: «(و همان گونه که نبايد عبارتى در عهدنامه باشد که دشمن از آن سوء استفاده کند) تو نيز بعد از تأکيد و عبارات محکم عهدنامه، تکيه بر بعضى از تعبيرات سست و آسيب پذير براى شکستن پيمان منما»; (وَلاَ تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْل بَعْدَ التَّأْکِيدِ وَالتَّوْثِقَةِ). 🔄البته ممکن است امضاکننده پيمان اظهار کند که هدفم غير از اين بوده است که ظاهر عبارت دلالت دارد، يا من به حکم ناچارى توريه کردم😮 ولى مى دانيم در تمام پيمان ها و حتى اسناد معاملات و وقف نامه ها و وصيت نامه ها، معيار، ظواهر الفاظ است و هيچ کس حق ندارد با هيچ بهانه اى از آن فراتر رود.👌 👈از اين رو اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه هشتم نهج البلاغه هنگامى که «زبير» با عذرهاى واهى مى خواست بيعت خود را با امام بشکند چنين فرمود: «يَزْعُمُ أَنَّهُ قَدْ بَايَعَ بِيَدِهِ وَلَمْ يُبَايِعْ بِقَلْبِهِ فَقَدْ أَقَرَّ بِالْبَيْعَةِ وَادَّعَى الْوَلِيجَةَ فَلْيَأْتِ عَلَيْهَا بِأَمْر يُعْرَفُ وَإِلاَّ فَلْيَدْخُلْ فِيمَا خَرَجَ مِنْهُ; او گمان مى کند که بيعتش تنها با دست بوده نه با دل، پس اقرار به بيعت مى کند; ولى مدعى امرى پنهانى است (که نيّتش چيز ديگرى بوده) بنابراين بر او واجب است دليل روشنى بر اين ادعاى خود بياورد و گرنه بايد در آن چيزى که از آن خارج شده بازگردد و به بيعت خود وفادار باشد». ✅در ادامه براى تأکيد بيشتر مى افزايد: «هيچ گاه نبايد قرار گرفتن در تنگناها به سبب الزام هاى پيمان الهى تو را وادار سازد که براى فسخ آن از طريق ناحق اقدام کنى»; (وَلاَ يَدْعُوَنَّکَ ضِيقُ أَمْر، لَزِمَکَ فِيهِ عَهْدُ اللهِ، إِلَى طَلَبِ انْفِسَاخِهِ بِغَيْرِ الْحَقِّ). 👈ممکن است گاهى عمل به عهدنامه اى واقعا مشکل آفرين باشد و مسلمانان را در تنگناها قرار دهد; ولى تحمل اين مشکلات بر شکستن پيمان کاملا ترجيح دارد. ✅آن گاه امام(عليه السلام) به ذکر دليل آن مى پردازد و مى فرمايد: «زيرا شکيبايى تو در تنگناى پيمان ها که (به لطف خداوند) اميد گشايش و پيروزى در پايان آن دارى بهتر از پيمان شکنى و خيانتى است که از مجازات آن مى ترسى. همان پيمان شکنى که سبب مسئوليت الهى مى گردد که نه در دنيا و نه در آخرت نمى توانى پاسخ گوى آن باشى»; (فَإِنَّ صَبْرَکَ عَلَى ضِيقِ أَمْر تَرْجُو انْفِرَاجَهُ وَفَضْلَ عَاقِبَتِهِ، خَيْرٌ مِنْ غَدْر تَخَافُ تَبِعَتَهُ، وَأَنْ تُحِيطَ بِکَ مِنَ اللهِ فِيهِ طِلْبَةٌ لاَ تَسْتَقْبِلُ فِيهَا دُنْيَاکَ وَلاَ آخِرَتَکَ).
✴️نمونه روشن اين مطلب حادثه اى است که بعد از عهدنامه صلح حديبيه اتفاق افتاد. چون يکى از مواد اين صلح نامه اين بود که اگر کسى از زندانيان مکه به مدينه فرار کند او را باز گردانند و تحويل دهند; ولى اگر از مسلمانان مدينه کسى به مکه فرار کند تحويل او لازم نباشد که اين ماده به هنگام نوشتن عهدنامه مورد ايراد بعضى از مسلمانان واقع شد و پيامبر(صلى الله عليه وآله) پاسخ داد: اگر کسى از ما به سوى مکه فرار کند مفهومش اين است که مرتد شده و چنين فردى به درد مسلمانان نمى خورد.😏 به دنبال اين موضوع شخصى از زندانيان مکه از قريش به نام «ابو بصير» فرار کرد و به مدينه آمد. مکيان دو نفر را براى تحويل گرفتن او به مدينه فرستادند. پيغمبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: اى ابو بصير تو مى دانى ما با اين جمعيت پيمان بستيم و در دين ما پيمان شکنى جايز نيست ناچاريم تو را به آنها تحويل دهيم; ولى خداوند گشايش و فرجى براى تو فراهم مى آورد. آن دو مأمور، ابو بصير را تحويل گرفتند و در وسط راه ابو بصير به يکى از آن دو مأمور گفت: شمشير تو واقعا برنده است؟ گفت: آرى. گفت: ببينم. شمشيرش را به دست او داد او هم وى را کشت (و نفر دوم جرأت حمله به وى را نداشت و فرار کرد) ابو بصير بعد از اين جريان به مدينه بازگشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره‌ای که منجر به شهادت امام جواد علیه‌السلام شد استاد عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*بسمه تعالی* 📢دوره تربیت کارشناس پاسخگویی به شبهات: 1️⃣وهابیت 2️⃣ مدعیان دروغین یمانی ✅توسط اساتید برجسته کشوری در سایت برهان برگزار میشود. ✅ ثبت نام برای عموم آزاد است. 🌐 جهت ثبت نام : www.borhan313.ir 🔰راهنمای ثبت نام : https://borhan313.ir/galleryhttps://eitaa.com/joinchat/1709441081C71a0864fc5
آیات ولایت در قرآن- آیت الله مکارم - تفسیر قرآن1.pdfفصل 3 الی آخر.pdf
1.55M
فایل pdfکتاب آیات فضایل مخصوص امیرالمومنین (ع) آیه الله مکارم شیرازی🌺 @alafvalafv
برنامه مطالعه امروز: ترجمه نامه۵۳ (بخش۲۵) رو مطالعه بفرمایید. یاعلی ۵۳ ۲۵ 🔹🔹🔹 🔹🔹 🔹 از ريختن خونِ ناحق شديداً بپرهيز، زيرا هيچ چيز در نزديک ساختن انتقام الهى و مجازاتِ شديدتر و سرعتِ زوال نعمت و پايان بخشيدن به حکومت ها، همچون ريختن خونِ به ناحق نيست. خداوند سبحان در دادگاه قيامت پيش از هر چيز در ميان بندگان خود در مورد خون هايى که ريخته شده دادرسى خواهد کرد، بنابراين حکومت و زمامدارى خود را هرگز با ريختن خون حرام تقويت مکن، زيرا اين عمل، پايه هاى حکومت را ضعيف و سست مى کند، بلکه بنياد آن را مى کَند يا به ديگران منتقل مى سازد و هيچ گونه عذرى نزد خداوند و نزد من در قتل عمد پذيرفته نيست، و کيفر آن قصاص است و اگر به قتل خطا مبتلا گشتى و تازيانه يا شمشير تو و يا (حتى) دستت به ناورا کسى را کيفر داد ـ چون ممکن است حتى با يک مشت زدن و يا بيشتر، قتل واقع گردد ـ مبادا غرور زمامدارى ات مانع از آن شود که حق اولياى مقتول را بپردازى (و رضايت آنها را جلب کنى). 🔹 🔹🔹 🔹🔹🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرائت به نیابت از شهدای عملیات غرور آفرین 《 》 و صیاد دلها شهید خدایا به حق خون پاک شهدا🤲 😭 🌹به مناسبت ۵ مرداد ماه سالروز عملیات مرصاد (تیپ قائم استان سمنان ) یاد سردار عشق صیادیم بعد از انکه امام روح الله جام آن زهر را نوشید باشکوهی که شد به پا مرصاد مرهمی بر دل امام رسید. @alafvalafv
امام باقر عليه السّلام فرمود: چرا هر وقت پيشامدى برايت پيش مى‌آيد به گوشه ای از خانه‌ات رو نمى‌كنى (يعنى به سوى قبله) و دو ركعت نماز بخوانى و بگوئى: «يا أبصر الناظرين و يا اسمع السامعين و يا اسرع الحاسبين و يا ارحم الراحمين» تا هفتاد بار و هربار كه اين دعا را بخوانى حاجت خود را بخواهى. اصول کافی، ج 4
سومین امام معصومی که در واقعه کربلا حضور داشتند امام باقر علیه السلام بودند. همه وقایع و ظلم ها و مظلومیت ها را دیدند. اما ... قرار نیست همیشه با یک روش واحد، مبارزه را ادامه داد. بزرگترین انتقامی که ایشان می‌توانستند از خط مسموم فکری بنی امیه و بنی عباس بگیرند، تربیت تعداد قابل توجهی قلم به دست بود. وگرنه ایشان هم عرضه گرفتن شمشیر به دست داشتند و هم بالاخره اگر ندا میدادند، بیشتر از تعداد شهدای کربلا دور ایشان جمع میشد. ولی ترجیح اینه که مبارزه وارد فاز نرم افزاری خودش بشه. اولین کسی که تألیف کرد امام سجاد بود. اولین کسی که حلقه مولفان راه انداخت و موضوعات متعدد فکری و سیاسی را مدیریت کردند امام باقر بود و اولین کسی که علاوه بر علمای خودمون، حتی مولفان و علمای مکاتب دیگر را تغذیه کردند (بخوانید: نجات دادند) امام صادق بود. پس این سه امام بزرگوار، مدل نرم افزاری را بلافاصله پس از واقعه کربلا به مدت قریب ۹۰ سال طراحی و ارائه و گسترش دادند. دقت کنید لطفا؛ عرض کردم حدود ۹۰ سال! کمترین حرفی که میشه زد این هست که: حرکتی که ابوالعجائب (اباعبدالله الحسین علیه السلام) در مدت ۱۰ سال جوری مدیریت کردند که پازل آخرش با خون و کربلا و عاشورا رقم خورد، نه تنها پایان کار نبود بلکه ابتدای یک مدل نرم افزاری ۹۰ ساله را رقم زد که باعث بتن آرمه شدن مکتب تشیع بشود. یا به زبان ساده تر؛ لحظه ریخته شدن قطرات خون یک شهید، تازه شروع ماجراست و اگر پس از آن حداقل ۹۰ سال کار فرهنگی سطح بالا در مقیاس این سه امام بزرگوار نکنیم، هم خون آن بنده خدا پایمال شده هم نمی‌توانیم از آن خون به نفع انقلاب استفاده کنیم و هم به تدریج، دستخوش تحریف و قیل و قال خواهیم شد. و اما امروز؛ هنوز دو دهه از جنگ تحمیلی نگذشته بود که در سریال نحس و ننگین فتنه ها با فواصل ده سال افتادیم. هنوز سه چهار سال از نابودی اجتماع داعش و قائله سوریه نمی‌گذرد که دستخوش فتنه های سالانه و فصلی هستیم. و هنوز سالگرد حاج قاسم نشده که ... بگذریم باشد به وقتش عرض میکنم. لذا همه اتفاقات در عصر انقلاب اسلامی با سرعت فوق العاده زیاد در حال رخ دادن است و ما اینقدر زمان نداریم که برای هر کربلایی که علیه ما راه می‌افتد، نود سال بعد از آن کار فرهنگی کنیم تا بتوانیم حرف و حدیث و فکر خودمان را تکثیر کنیم. پس باید تقسیم کار کرد هر کس به فراخور استعداد و توانایی واقعی که دارد باید پذیرفت که وسط معرکه هستیم و خبر نداریم باید با سرعت حوادث عصر انقلاب، خودمان را تطبیق بدهیم. @mohamadrezahadadpour
🍃حرکت امام حسین علیه السلام : امام صادق عليه السّلام فرمود : امام حسین علیه السلام در ماه ذی الحجه انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی خواهد حج انجام دهد می تواند عمره انجام دهد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در شهر مكه مكرمه در سال60 هجری قمری در روز ترویه بر فراز بام کعبه این خطبه را بیان فرمودند : (روز ترویه روز هشتم ذی الحجه است روزی كه به حاجیان آب داده می شود همان روزی كه امام حسین علیه السلام از مكه بیرون رفتند.) این خروج اجباری آنچنان غریبانه، مظلومانه و جانکاه است که عاشقان حضرتش بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم با عزاداری و زدن بر سر و سینه، یاد آن را گرامی می‌دارند. اینکه امام حسین(ع) وسط حاجی‌ها از صف حج بیرون آمد و به سمت کربلا رفت، و حاجیان در آن سال خونبار، عافیت‌طلبانه حسین(ع) را تنها گذاشتند، خیلی معانی دربردارد! مردمی که به فرزند پیامبر(ص) تأسی نکردند، اولاً در واقع مقدمات قتل اباعبدالله ‌الحسین(ع) را فراهم آوردند، و ثانیاً مقدمات نابودی خودشان را در عرصه‌های مختلف فراهم کردند. یاد این روز باید احیا شود؛ غریبی امام حسین(ع) فقط مال روز عاشورا نیست، امام حسین(ع) در یوم‌الترویه غریب شدند. چرا که وقتی حرکت خود را آغاز کردند، فقط تعداد اندکی همراه ایشان آمدند و بقیه مشغول کار خودشان بودند. روضه‌های ما از یوم‌الترویه شروع می‌شود. امام حسین(ع) اگر آنجا می‌ماند، می‌خواستند ایشان را مخفیانه- به‌صورت ترور- به قتل برسانند😔
توصیه آقامجتبی تهرانی برای شب عرفه 💠 مرحوم آیت‌الله حاج آقامجتبی تهرانی «می‌خواهم سفارش کنم نه تنها دعا برای خودتان بلکه برای غیر هم دعا کنید. هم در مورد روز عرفه و هم شب عرفه این مطلب را داریم که برای غیر دعا کنید. اگر برای غیر دعا کنید، خدا صد هزار برابر به شما عنایت می‌کند. هر دعایی که برای دیگری می‌کنید، صد هزار برابر به شما عنایت می‌کند.» 🌺 اعمال شب عرفه : 🔹شب نهم ذی الحجه از شب‎های متبرك و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در این شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. براى شب عرفه چند عمل وارد شده است: ۱- دعایی که با با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود. 🌸اَللّهُمَّ یا شاهِدَ كُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوى وَ عالِمَ كُلِّ خَفِیَّةٍ وَ مُنْتَهى كُلِّ حاجَةٍ یا مُبْتَدِئاً...كه روایت شده هر كس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد. 📚شرح دعادر مفاتیح الجنان ۲-[به نقل كفعمى ] تسبیحات عشر را كه در اعمال روز عرفه آمده است را هزار مرتبه خوانده شود . ۳- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ.. را كه در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود. 📚شرح دعا درمفاتیح ۴- زیارت امام حسین علیه السلام . 🌹 امشب شب بسیار فوق العاده‌ای است و امید که خدای متعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همه‌ی ما عطا کند 🌹 🌼 التماس دعای فرج 🌼