هدایت شده از بایگانی
#کفایه_أصول_عملیه ۳۲
#الثالث_أنه_قد_ص_۱۶۹؛
✅ علم اجمالی به تکلیف، باعث فعلیت تکلیف می شود و فرقی ندارد که اطراف علم اجمالی، شبهه محصوره باشد یا شبهه غیر محصوره باشد.
✅ هم شبهه محصوره و هم شبهه غیر محصوره، مقتضی برای فعلیت تکلیف را دارند، با این فرق که گاهی در اطراف شبهه غیر محصوره مانع از فعلیت تکلیف وجود دارد.
✅ موانع به فعلیت رسیدن تکلیف عبارتند از:عسر، حرج، اختلال نظام و غیره.
✅ گاهی موانع به فعلیت رسیدن تکلیف در اطراف علم اجمالی وجود دارد حتی اگر شبهه غیر محصوره باشد، و گاهی موانع تکلیف در اطراف علم اجمالی وجود ندارد حتی اگر شبهه غیر محصوره باشد؛ پس قانون کلی در این باره وجود ندارد و هر موردی جداگانه باید بررسی شود که آیا مانع از فعلیت تکلیف در آن مورد وجود دارد یا ندارد.
✅ اگر در موردی شک شود که آیا مانع وجود دارد یا نه؟ در صورتی که دلیل تکلیف دارای اطلاق باشد به اصل اطلاق تمسک شده و احتیاط جاری می شود و در صورتی که اطلاق وجود نداشته باشد اصل براءت جاری می شود، زیرا شک در تکلیف فعلی داریم و شک در تکلیف مجرای براءت است.
✅ ضابطه هایی که برای تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره بیان کرده اند کلیت ندارند مورد قبول نیستند و هر موردی باید جداگانه بررسی قرار گیرد.
✅ برخی از ضابطه های مطرح شده برای تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره عبارتند از:
1⃣ صاحب عروه:شبهه غیر محصوره آن است که نسبت معلوم بالاجمال به همه اطراف، نسبت یک در هزار باشد.
2⃣ شبهه غیره محصوره آن است که شمارش افرادش مشکل باشد.
3⃣ شیخ انصاری:در شبهه غیر محصوره تعداد افراد آنقدر زیاد است که احتمال وجود تکلیف در هر مورد بسیار پایین می آید و تا حدی کم می شود که گویا احتمال تکلیف در آن طرف وجود ندارد (نزدیک به صفر).
4⃣ در شبهه غیر محصوره موافقت قطعی مشکل و بسیار سخت است.
5⃣ معیار تشخیص شبهه محصوره از شبهه غیر محصوره وابسته به نظر عرف است.
6⃣ محقق همدانی:اطراف شبهه محصوره، محدود و مضبوط است و احتمال زیاده و نقصان ندارد، ولی اطراف شبهه غیر محصوره محدود و مضبوط نیست و احتمال زیاده و نقصان دارد.
7⃣ محقق نایینی:شبهه غیر محصوره آن است که عادتا استعمال و ارتکاب همه اطراف آن ممکن نیست.
و الحمد لله رب العالمین
@alafzal2400
هدایت شده از بایگانی
#فرق_ضاد_و_ظاء؛
#حسین_علی_اکبری؛
(بسمه تعالی)
✅ زبان عربی یکی از مهمترین نعمت های الهی است که خداوند حکیم، آخرین کتاب الهی خود را با این زبان به بشر هدیه داده است.
✅ همچنین یکی از نکات مهم در زبان عربی، توجه به معنای حروف، نگارش حروف و تلفظ صحیح حروف است.
✅ در این میان فرق بین حرف ضاد و حرف ظاء در بین متخصصین ادبیات عرب، بسیار مورد دقت و کنکاش قرار گرفته است تا جایی که فرق بین این دو حرف معرکه آراء دانشمندان شده و کتابها و رساله های مختلفی در این باره نگاشته شده است که نشان از تاثیر شگرف جایگاه حروف در فهم صحیح قرآن و سنت دارد.
✅با تأییدات ویژه الهی پژوهشگر هنرمند و توانمند جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین علی اکبری موفق شدند با تلاش فراوان، اسامی حدود ۱۳۰ نفر از دانشمندانی که در قرن های مختلف درباره فرق بین ضاد و ظاء کتاب یا رساله تألیف کرده اند جمع آوری و مجموعه ای از اسامی دانشمندان و نام کتابهای ایشان را به ترتیب قرن های مختلف به جامعه علمی هدیه نمایند.
✅ ضمن تشکر ویژه و آرزوی توفیق بیشتر برای ایشان، فایل آماده شده در این باره در اختیار دوستداران زبان و ادبیات عرب قرار می گیرد، ان شاء الله که مقبول همگان قرار گیرد.
و الحمد لله رب العالمین.
مصطفی سلیمانیان _ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰_
قم مقدسه_صانها الله تعالی عن الشرور و الآفات.
@alafzal1400
هدایت شده از شیخ حسین محلاتی
الفرق بین الضاد و الظاء.pdf
1.29M
هدایت شده از بایگانی
#اصطلاح_شناسی_صرفی؛
✅ تبدیل حروف در علم صرف چهار قسم می باشد:
1⃣ قلب (انقلاب): به تبدیل حروف عله، قلب گویند.
2⃣ ابدال:جعل حرف موضع حرف آخر(قرار گرفتن حرفی موضع حرف دیگر).این جعل اختصاص به حروف ابدال دارد(أنصت یوم جد طاه زال).
3⃣ عوض (معوض):حرفی حذف شود و عوض از همان حرف،حرف دیگری بیاید
اما در جای حرف محذوف نباشد،مثل عوض آمدن همزه به جای واو در إبن(حرف محذوف آخر کلمه است اما عوض در ابتدا).
4⃣ ردّ: حرفی که حذف شده عودت پیدا می کند، مثلا أب،أخ و . . . اگر یاء نسبت بگسرند واو آنها برمی گردد و به صورت ابوی و اخوی در می آیند.
📕 حاشیه لقانی بر شرح تصریف، ص ۱۶۱.
📒 تدریج الادانی،ص ۲۵۱.
@alafzal1400
#واژه_شناسی؛
✅ انواع کمک خواستن از دیگران:
1⃣ مستغیث: کسی که قدرت ندارد و طلب فریاد رسی می کند.
2⃣ مستعین: کسی که قدرتش ضعیف است و طلب کمک می کند.
3⃣ مستجیر: کسی که طالب خلاصی است.
4⃣ مستنصر: کسی که طالب ظفر و پیروزی است.
📚منبع: تدریج الادانی، ص ۱۲۴؛
@kashkoolfn
هدایت شده از بایگانی
#صرف_الافعال؛
#سید_حسین_میر_ابو_طالبی؛
(بسمه تعالی)
✅ گستره شگرف زبان عربی در بین زبان های زنده دنیا، توجه دانشمندان دانش زبان شناسی را به خود جلب کرده است.
✅ گستره زبان عربی تا آنجاست که یک ماده در هیأت ها و ساختارهای گوناگون نمایان شده و تا چند هزار معنی متفاوت را در ذهن مخاطب ایجاد کند.
✅ دانش صرف از دیر باز در راستای گوناگون کردن ساختارهای حروف اصلی یک ماده و ایجاد معانی جدید، فرمول های زیادی را معرفی و آموزش می دهد.
✅ یک ماده واحد می تواند در ساختارهای گوناگون فعلی و اسمی زیر خودنمایی کند: اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبه، صیغه مبالغه، اسم زمان، اسم مکان، اسم آلت، فعل ماضی ساده، ماضی مطلق، ماضی بعید، ماضی استمراری، مضارع ساده، مضارع استمراری، مضارع نزدیک، مضارع دور، فعل معلوم، مجهول، مثبت، منفی، امر، نهی، جحد، استفهام، مؤکد و غیره و غیره.
✅ سرور معظم و عالم گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میر ابوطالبی (زید عزه الشریف) با بررسی و دقت فراوان آستین همت را بالا زده و صرف یکی از ماده های لغوی را در بیش از ۱۷۰ ساختار و حدود ۲۵۰۰ تک واژه گوناگون صرفی، ارایه کرده اند.
✅ ضمن تشکر از همت والا و پژوهش ویژه ایشان، فایل اولیه این صرف نامه به همه دوستداران زبان عربی تقدیم می گردد، امید است که این نمونه ارزشمند الگویی جهت تهیه یک صرف نامه کامل در این زمینه گردد، إن شاء الله تعالی.
قم مقدسه، مدرسه امام کاظم علیه السلام، ماه ضیافت الهی ۱۴۴۰، مصطفی سلیمانیان.
@alafzal1400
هدایت شده از 🌟سیرسلوک تاخدا🌟
🌹چله اخلاص🌹
عرفا می فرمایند:
اینکه گفته شده چهل روز اخلاص چشمه های حکمت را از قلب بر زبان جاری میکند ،به این معنا است که انسان چهل روزتمام کارهایش برای خدا باشد،نماز بخواند برای خدا،حرف می زند برای خدا؛درس می خواند برای خدا،هر کاری که انجام می دهد برای خدا باشد چشمه های حکمت از زبانش بر قلبش جاری می شود.
علامه طباطبایی می فرماید:گاهی انسان یک عمر تحت ولایت شیطان است اما خودش هم نمی داند ولو اینکه نماز هم بخواند ،عبادت هم بکند.
@seiro_solook_ta_khoda
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔸حقیقتِ «عرفان» امری درونی است که دارای دستاوردهای بیرونیِ گوناگونی در بُعد فردی و اجتماعی شده است؛ «علم عرفان نظری»، «علم عرفان عملی»، «عرفان ادبی»، «فلسفۀ عرفان» و «فرقهها و نحلههای متنوّع عرفانی» دستاوردهای همان امر درونی هستند. حقیقتِ درونیِ «عرفان» شامل سلوک درونی و شهود باطنی است. درواقع، سلوک درونی حقیقتِ «عرفان عملی» و شهود باطنی حقیقتِ «عرفان نظری» است.
ادامه دارد...
@khosropanah_ir
هدایت شده از م.ح
#مطایبات_العلماء
✔️ آیت الله شبیری زنجانی:
🎙 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم بحث زكات فطره میخواندیم.
🔹موضوع بحث این بود كه ملاك در پرداخت زكات فطره، قوت غالبِ شخص است یا قوت غالب بلد.
🔹درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض كردم قائل دیگری هم هست كه ملاك زكات فطره را قوتِغالبِ شخص در ماه رمضان میداند.
🔹ایشان با تعجّب گفت: نشنیدهام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود. گفتم: قاآنی میگوید:
🔸اگر زکات دهی فطرۀ مرا «مِی» ده
🔸كه قوت غالبِ من باده بوده در رمضان
🔹آقای جوادی آملی از این تعبیر اینجانب خیلی خوشش آمده بود.
📚 جرعهای از دریا ، ج ۳، ص ۵۲۱.
👉 @raveshsonnati
#میر_سید_علی_همدانی؛.mp3
2.03M
#میر_سید_علی_همدانی؛
مسجد محمدیه ۹۸/۳/۷
@alafzal1400
#مرجعیت_تقلید؛.mp3
2.8M
#مرجعیت_تقلید؛
مسجد محمدیه
یکشنبه ۹۸/۳/۱۲
@alafzal1400
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
💠 در زیارت امام حسین علیه السلام در روز عید فطر، خطاب به شهدای کربلا می گوییم:
(السلام علیکم أیها الذابون عن توحید الله).
سلام بر شما، ای کسانی که از توحید الهی دفاع کردید.
🔹از آنجا که شهدای سرافراز کربلا از امام حسین علیه السلام دفاع کردند و با توجه به این زیارت نامه، چند مطلب آسمانی استفاده می شود:
1⃣ توحید و امامت، پیوندی استوار و رابطه ای محکم با هم دارند.
2⃣ امام علیه السلام مظهر اتم و جلوه اکمل توحید خداوند است.
3⃣ قیام امام حسین علیه السلام در راه توحید و مبارزه با شرک بوده است.
4⃣ شهدای کربلا، شهید راه توحیدند.
5⃣ اسلام بدون امامت، مظهر شرک و بی دینی است.
🔹صل الله علیک یا ابا عبد الله و علی الارواح التی حلت بفناءک و رحمت الله و برکاته، یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما.
@alafzal1400