eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ ✅ مقام معظم رهبری: 🔹 شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه زحمت کشیدید بدانید، موجب پیشرفت حرکت انسانیت به سوی سر منزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولی عصر (صلوات الله علیه) شدید. 🔹شما یک قدم این بار را به منزل نزدیک تر کردید، با این انقلاب که مانع را _ که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشه دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذی و آزار دهنده ای بود_ این را کندید و قلع و قمع کردید. 📗 انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۴۳. @alafzal1400
هدایت شده از امید محمدی سروش
📷 تصویر ویژه 📷 📸 تصویر دیدار اخیرِنماینده سازمان ملل با حضرت آیت الله العظمی سیستانی(دامت برکاته) 🔮ادبِ نشستن ایشان در مقابل مخاطبشان دیدنی است.... @daneshnameh1399
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ ✅ مقام معظم رهبری درباره علت نامگزاری معاویه و پیروانش به قاسطین می فرمایند: 🔹 قاسطین یعنی ستمگران. ماده (قسط) وقتی که به صورت مجرد استعمال می شود (قسط یقسط یعنی جار یجور، ظلم یظلم) به معنی ظلم کردن است. 🔹وقتی با ثلاثی مزید و در باب إفعال آورده می شود (اقسط یقسط) یعنی عدل و انصاف. 🔹 بنابراین اگر (قسط) در باب افعال به کار رود، به معنای عدل است؛ اما وقتی که (قسط یقسط) گفته شود، ضد آن است، یعنی ظلم و جور. قاسطین از این ماده است، قاسطین یعنی ستمگران. ✍ انسان ۲۵۰ ساله، ص ۹۲. @alafzal1400
؛ ؛ ؛ ✅ وقتی آیت الله بروجردی به قم تشریف آوردند، قرار شد مبحث لباس مشکوک را تدریس بفرمایند. ✅ اساتید و فضلاء انتظار داشتند ایشان بر اساس رساله محقق نایینی درباره لباس مشکوک پیش بروند. ✅ آیت الله بروجردی مبحث را از مقدمه ششم محقق نایینی شروع کردند؛ برخی اعتراض کردند که ما مقدمه اول و دوم را پیش مطالعه کردیم! ✅ آیت الله بروجردی فرمود: من این راه را رفته ام و می دانم که در کجا باید دست شما را بگیرم، به من اعتماد کنید. 📗پندهای سعادت، سلسله درس های آیت الله محمد مهدی شب زنده دار، ج ۲، ص ۸۹. @alafzal1400
هدایت شده از معارف اعتقادی
💠 کانال معارف اعتقادی وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان 🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام 🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه 🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی 🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی 🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
33.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹خاطره ی شنیدنی از تشرف آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی و سیدرضا فاضلیان(از عرفا و علمای نامدار همدان) محضر میرزا مهدی شیرازی ☑️ از تناول موز تا روضه ی علی اکبر 🔸 بیان خاطره توسط حجة الاسلام سیدحسن فاضلیان (فرزند آیت الله فاضلیان) به درخواست حجة الاسلام مصطفی سلیمانیان 🔹زمان__ ۵:۳۲ دقیقه 🔸حجم ؛ ۳۲ مگابایت 🔹کاری از عوامل کَـــهْـــرُبـــٰآ ____به ما بپیوندید____ @kahroba110
۴ # خاتمه_فی_شرایط_الاصول ۱ ✅ خاتمه، ص ۱۸۵: 1⃣ در این خاتمه محقق خراسانی، شرایط اجرای اصل احتیاط و اصل براءت عقلی و اصل براءت نقلی و اصل تخییر عقلی را بررسی می فرمایند‌. 2⃣ اجرای احتیاط هیچ شرطی ندارد و اجرای احتیاط در همه حال خوب و نیکو است، چه قبل فحص و چه بعد فحص و اعم از آنکه دلیلی بر خلاف احتیاط باشد یا نه. 3⃣ اگر اجرای احتیاط باعث اخلال نظام شود، مطلوب نیست. 4⃣ در حسن اجرای احتیاط فرقی بین معاملات و عبادات وجود ندارد، اعم از آنکه اجرای احتیاط باعث تکرار عبادت شود یا نه. 🔴 توهم: تکرار عبادت موجب بازیچه گرفتن امر مولی می شود، و بازیچه گرفتن امر مولی با قصد امتثال منافات دارد و قصد امتثال در عبادت معتبر است، پس احتیاطی که باعث تکرار عبادت شود مطلوب مولی نیست و هیچ حسنی ندارد. 🔵 جواب: 1⃣ اگر تکرار عبادات دارای انگیزه صحیح عقلایی باشد، مطلوب است؛ مثلا گاهی پیدا کردن جهت قبله بسیار مشکل می شود و ساعت ها وقت لازم دارد، در اینجا عقلاء می گویند تکرار عبادت و رو به چهار طرف نماز خواندن بهتر و ساده تر است. 2⃣ گاهی تکرار عبادت غرض عقلایی ندارد، ولی این تکرار به انگیزه موافقت با امر مولی صورت می گیرد، در این صورت تکرار عبادت منافاتی با اصل قصد امتثال ندارد، اگر چه در کیفیت امتثال لغو یا لعبی صورت گرفته باشد. 🔹فافهم: اگر در کیفیت امتثال لعبی صورت گرفته باشد، اصل امتثال هم مشکل دار می شود. ✅ شرط اجرای اصل براءت عقلی، فحص و یاس می باشد؛ یعنی هنگام شک در تکلیف، باید اول از دلیل (حجت) جستجو کرد و سپس اگر دلیلی پیدا نشد و از پیدا کردن دلیل مایوس شدیم، می توان براءت عقلی جاری کرد؛ زیرا عقل بعد از فحص و یاس حکم به اجرای براءت می کند. 🔹براءت عقلی با دلیل عقلی و از راه قبح عقاب بلا بیان ثابت می شود. @alsfzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ۲ (بخش اول) و اما البراءه النقلیه، ص ۱۸۶؛ ✅ شرط اجرای براءت نقلی: 1⃣ براءت نقلی از راه آیات و روایات ثابت می شود. 2⃣ ادله براءت نقلی مطلق است و شرط فحص و یاس ندارد. 3⃣ همچنین اجرای براءت نقلی در شبهات موضوعیه، نیازی به فحص و یاس ندارد. 4⃣ البته برخی معتقدند اجرای براءت نقلی به فحص و یاس نیاز دارد، و دلیل آن اجماع و عقل و روایات می باشد. ✅ دلیل اجماع: اجماع داریم که شرط اجرای براءت نقلی، فحص و یاس می باشد‌. 🔴 اشکال: این دلیل اجماع را قبول نداریم، زیرا: 🔹اولا: در اینجا اجماع محصل نداریم و هیچ اجماعی یافت نشد. 🔹ثانیا: این اجماع نقل شده هم فایده ای ندارد، زیرا اجماع منقول حجت نیست. 🔹ثالثا: تحصیل اجماع در چنین موردی سخت است و عادتا محال شمرده می شود، زیرا به احتمال قوی مستند بیشتر مجمعین یا همه آنها، همان دلیل عقلی می باشد و این اجماع مدرکی شده و اجماع مدرکی حجت نیست. ✅ دلیل عقلی: علم اجمالی داریم که در موارد شبهات تکلیف هایی وجود دارد که اگر از آنها فحص و جستجو شود پیدا می شوند؛ و علم اجمالی منجز تکلیف است، پس برای اجرای براءت نقلی حتما باید فحص و جستجو انجام شود. 🔴 اشکال: این دلیل عقلی را قبول نداریم، زیرا ما براءت را در موارد زیر جاری می کنیم که علم اجمالی وجود ندارد تا تکلیف منجز شود: 🔹اول: براءت نقلی را در جایی جاری می کنیم که علم اجمالی منحل شده به علم تفصیلی در موارد معلوم و شک بدوی در موارد مشکوک. 🔹دوم: براءت نقلی را در جایی جاری می کنیم که بعضی از اطراف علم اجمالی مورد ابتلاء نیستند و نسبت به موارد باقی مانده هم علم اجمالی به تکلیف نداریم. 🔹سوم: براءت نقلی را در جایی جاری می کنیم که به خاطر عدم التفات به موارد شبهات، علم اجمالی در ذهن شکل نمی گیرد و تکلیف فقط بر عهده مکلف ملتفت واجب می شود. @alafzal1400