eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
169 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیدوار ۹۰۲
دومین مرحله کارگاه «مقاله نویسی» طلاب پایه های 3و4و5و6 چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 با حضور استاد موسعلی برگزار شد https://eitaa.com/h_emammojtaba
✅ دوستان کلاس کفایه، پایه ۱۰، حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام)، قم مقدسه؛ برای همه عزیزان آرزوی موفقیت و سلامتی و سر بلندی دارم 👇👇👇👇
هدایت شده از محمدزاده
هدایت شده از محمدزاده
هدایت شده از محمدزاده
هدایت شده از بایگانی
۲۸ (قسمت اول) ۱۶۱؛ ✅ در دوران بین محذورین چهار احتمال وجود دارد: 1⃣ هر دو احتمال وجوب و حرمت تعبدی باشند. 2⃣ هر دو احتمال وجوب و حرمت توصلی باشند. 3⃣ احتمال وجوب تعبدی باشد و احتمال حرمت توصلی باشد. 4⃣ احتمال وجوب توصلی باشد و احتمال وجوب تعبدی باشد. 💠 شیخ انصاری:پنج وجه مطرح شده در دوران بین محذورین (به ویژه حکم به اباحه شرعی) مخصوص موردی است که هر دو محذور ما توصلی باشند؛ اما اگر یکی از آنها یا هر دو تعبدی باشند، حکم به اباحه باعث مخالفت قطعی با علم اجمالی شده و باطل است؛ زیرا تعبدی نیاز به قصد قربت دارد و حال آنکه وجوه مطرح شده (به ویژه انجام کار مباح) نیاز به قصد قربت ندارند. ✅ محقق خراسانی می فرماید: 1⃣ بله اگر از زاویه لزوم مخالفت قطعی به مسأله دوران بین محذورین نگاه کنیم حق با شیخ انصاری است؛ 2⃣ ولی اگر از زاویه عقلی به مسأله دوران بین محذورین نگاه کنیم، به هر حال بین دو احتمال وجوب و حرمت قرار گرفته ایم و هیچ احتمالی بر دیگری ترجیح ندارد و ترجیح بلا مرجح هم قبیح است، پس عقل حکم می کند که شما مخیر هستی که یا عمل را به انگیزه احتمال امر انجام دهید و یا عمل را به انگیزه احتمال نهی ترک کنید؛ 3⃣ در تنبیه دوم براءت (ص ۱۵۳) گذشت که انجام یا ترک عمل به انگیزه احتمال امر و نهی، جای قصد قربت را می گیرد؛ 4⃣ پس دلیلی ندارد که وجوه پنج گانه را مخصوص جایی بدانیم که هر دو مورد توصلی باشند؛ 5⃣ البته قبول داریم که وجه اول و پنجم (براءت عقلی و اباحه شرعی) مخصوص جایی است که هر دو محذور توصلی باشند و در تعبدیات حکم به براءت و اباحه باعث مخالفت قطعی می شود. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۲۸ (قسمت دوم) ۱۶۱؛ ✅ محقق خراسانی در ادامه می فرمایند: 1⃣ در دوران بین محذورین در صورتی که ترجیحی بین وجوب و حرمت نباشد، عقل حکم به تخییر می کند؛ اما اگر در طرف وجوب یا حرمت احتمال ترجیح بدهیم بعید نیست که عقل حکم به تخییر نکند و بگوید تعیینا به طرف محتمل الترجیح عمل کنید، همان طور که در دوران بین تخییر و تعیین عده ای حکم به تعیین می کنند. 2⃣ اگر شک داشته باشیم که آیا مخیر بین نماز ظهر و جمعه هستیم یا نماز جمعه تعیینا واجب است، عقل از باب عمل به قدر متیقن می گوید به مورد تعیینی (نماز جمعه) عمل کنید، زیرا به هر حال قدر متیقن آن است که چه بنابر تخییر و چه بنابر تعیین، عمل به تعیین (نماز جمعه) موافق احتیاط است و مجزی و درست می باشد. 3⃣ در صورتی عمل به ترجیح واجب است که ترجیح به خاطر شدت و اهمیت طلب مولی در جانب امر یا نهی باشد و آن شدت و اهمیت طوری باشد که اخلال به آن جایز نباشد، و الا عمل به ترجیحات مستحبی واجب نیست. 4⃣ عده ای گمان کرده اند همیشه احتمال حرمت بر احتمال وجوب ترجیح دارد زیرا بر اساس قاعده (دفع المفسده اولی من جلب المنفعه) اگر انسان جانب حرمت را برگزیده و مفسده احتمالی را از خود دور کند بهتر از آن است که جانب وجوب را برگزیده و منفعتی را به سوی خود جلب کند. 5⃣ از نظر محقق خراسانی قاعده (دفع المفسده اولی من جلب المنفعه) کلیت ندارد، زیرا گاهی واجب قطعی مهمتر است و بر حرمت قطعی مقدم می شود، پس چگونه احتمال حرمت می خواهد بر احتمال وجوب مقدم شود. 6⃣ در موارد مختلف از نظر عقلی باید اهم و مهم کرد، گاهی احتمال وجوب مهمتر است و گاهی احتمال حرمت مهمتر است و نمی شود در همه جا یک قاعده کلی مطرح کرد و گفت همیشه احتمال حرمت بر احتمال وجوب ترجیح دارد. (الحمد لله رب العالمین) @alafzal1400
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
▫️شهیدمظلوم حجت الاسلام مصطفی قاسمی▫ در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبین‌شان خون و شهادت نقش بسته است. (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۷۵) استودیو سه در چهار @Khamenei_Hawzah
هدایت شده از Moumivand
هدایت شده از Moumivand
شرح و اعراب ده چکامه آویخته (معلقات العشر الطوال) تالیف استاد، آقای محمدرضا هاتفی دام عزه که در دو جلد به چاپ رسید
‍ 💠 یازده تریلیون وجه اعرابی برای پنج آیه!. 🔸در کتاب "تفسیر بیان السعاده" برای 5 آیه اول سوره بقره، بیش از 11 تریلیون وجه اعرابی صحیح ذکر شده است که هر کدام از این وجوه معنایی خاص دارد. 🔸در نتیجه فقط 11 تریلیون معنا، آن هم از نظر ادبی برای این 5 آیه پیش می آید! 🔹عدد دقیق این وجوه 11 تریلیون و 484 میلیارد و 205 میلیون و 770 هزار و 240 وجه می باشد. 🔸جالب اینکه مصنف تصریح میکند این وجوه مطرح شده، وجوه معتبر و صحیح هستند، اما اگر وجوه شاذ و نادر را نیز محاسبه کنیم بسیار فراتر از این خواهد شد! برای مطالعه چگونگی تشکیل این وجوهات اعرابی برنامه زیر را نصب کنید و به صفحه ۳۹به بعد رجوع کنید. منبع: تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة، مرحوم گنابادی، جلد1، صفحه 39. @alnokat
974889_468.apk
6.56M
تفسیر بیان السعادة فی مقامات العبادة @alnokat
هدایت شده از اندیشانه
❇️ دو شرط عالم شدن 🔹عن محمد بن علی الباقر(ع): لَا يَكُونُ الْعَبْدُ عَالِماً حَتَّى لَا يَكُونَ حَاسِداً لِمَنْ فَوْقَهُ وَ لَا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ. 🔻امام باقر(علیه‌السلام) فرمود: کسی عالم نمی‌شود مگر اینکه نسبت به افراد بالاتر از خود حسود نباشد و افراد پایین تر از خود را تحقیر نکند. 📚 تحف‌العقول، ص۲۹۴
هدایت شده از بایگانی
؛ ✅ انواع قضیه از حیث شرط و عدم شرط، پنج نوع است که گاهی در بحث مفهوم شرط بین این پنج نوع خلط می شود: 1⃣ قضیه شرطیه. 2⃣ قضیه مشروطه. 3⃣ قضیه مفروضه. 4⃣ قضیه بتیه. 5⃣ قضیه غیر بتیه. 📙 ر.ک:رحیق مختوم، ج ۳، ص ۳۸۳ تا ۳۸۵؛ @alafzal1400
هدایت شده از اندیشانه
آشنایی با بحار الانوار .PDF
3.14M
#آشنایی_با_بحارالانوار 🔷 دانلود کتاب بسیار ارزشمند "آشنایی با بحارالانوار" نوشته استاد احمد عابدی حفظه الله: 🔷 با توجه به اهمیت این کتاب و نیز تقاضای اکثر دوستان عضو کانال و طلاب و روحانیون گرامی، و همچنین بعلت عدم تجدید چاپ کتاب 🔷 با کسب اجازه از استاد، نسخه pdf ای از آن، تهیه و در اختیار محققین، طلاب و علاقه مندان قرار می گیرد. 🔷 لازم به ذکر است استاد در حال بازنگری این کتاب می باشند. 🆔 @Ahmad_aabedi
📸 دیدار حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شعبانی امام جمعه همدان با مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي مدظله العالی امروز(1398/01/22) | قم https://eitaa.com/noorihamedani
؛ ؛ 🌸 در جمع دوستان کارگاه ادبیات، برگزار شده در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 👇👇👇👇
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از مهدی نجفی برزگر
هدایت شده از بایگانی
؛ ؛ ✅ جناب میرزا ابوطالب اصفهانی درباره معنی کاف در آیه شریفه (لیس کمثله شیء) نکات دقیقی مطرح کرده و می فرمایند: ((یمکن أن تکون هذه الکاف غیر زایده، و المعنی:لیس مثل مثله شیء، و یفید المقصود أی:نفی المثل عن الله تعالی بالکنایه اللتی هی أبلغ من التصریح، و ذلک بسته أوجه؛ لأن المراد من منطوق هذا الکلام حینیذ:إما نفی مثل مثل الله عن الله أو نفی المثل لمثل الله عن مثل الله. ✅ فعلی الأول تقول:لو کان لله مثل کان له مثل مثل، فالتالی باطل فالمقدم مثله، و الملازمه إما لأن الله تعالی حینیذ یصیر مثل مثل نفسه، أو لأن مثل الله حینیذ یصیر مثل مثله، أو لأن الله مع کونه بالنسبه إلی مثله أقوی و أرفع من أن یکون له مثل إذا کان ذا مثل، فمثله یکون ذا مثل بالطریق الأولی، فالمثل لمثله تعالی مثل مثله. ✅ و علی الثانی نقول:لو کان لله مثل لکان لمثله أیضا مثل، و التالی باطل فالمقدم مثله. و بیان الملازمه بالوجوه الثلاثه السابقه إلا أن الأخیر منها هنا لا یحتاج الی التفریع الثانی من التفریعین السابقین، فافهم. 📘 ر.ک:حاشیه ابوطالب بر سیوطی، باب معانی حرف جر، معنی کاف. @alafzal1400