eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بایگانی
۲۱؛ ۱۱۴؛ ✅ توهم ذکر شده فاسد است زیرا: 1⃣ مراد از فرد در مبحث تعلق اوامر، فرد با خصوصیات خارجی است و مراد از فرد در مبحث مره تکرار، وجود واحد از طبیعت است؛ پس لفظ فرد در این دو مبحث فقط تشابه لفظی دارند و هیچ ارتباطی به هم ندارند؛ در نتیجه حتی اگر مراد از مره، فرد باشد و اوامر هم به فرد تعلق بگیرد، باز هم این مبحث تتمه مبحث بعد نخواهد شد و بین فرد در این مبحث با فرد در آن مبحث علقه ای نیست. 2⃣ اگر طلب (امر) به طبیعت تعلق بگیرد به وجود خارجی طبیعت تعلق گرفته است نه به طبیعت موجود در ذهن؛ زیرا طبیعت صرف فقط طبیعت است و مورد طلب قرار نمی گیرد (الطبیعه من حیث هی لیست الا هی، لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه). 3⃣ طبیعت به اعتبار فرد خارجی آن مردد بین مره و تکرار به هر دو معنی (دفعه و دفعات یا فرد و افراد) می باشد و صحیح است نزاع شود که آیا صیغه امر دلالت بر مره و تکرار (به هر دو معنی) دارد یا دلالت ندارد. 4⃣ اگر مراد از مره و تکرار، دفعه و دفعات باشد، جریان نزاع در دلالت صیغه بر مره یا تکرار واضح است و صاحب فصول هم این جریان نزاع را قبول دارد؛ پس صحیح است نزاع شود که یک دفعه از وجود طبیعت مطلوب مولاست یا چند دفعه؟ 5⃣ اگر مراد از مره و تکرار فرد باشد، باز هم نزاع در دلالت صیغه بر مره یا تکرار جریان دارد؛ زیرا در اینجا مراد از یک فرد، یک وجود واحد و مراد از افراد، چند وجود می باشد. 6⃣ به جای وجود واحد یا وجودات، فرد یا افراد می گویند؛ زیرا طبیعت در خارج وجود مستقل ندارد و وجود خارجی طبیعت با وجود فرد یا افراد تحقق می یابد. 7⃣ اگر امر به طبیعت تعلق بگیرد، خصوصیات و تشخصات فردی ملازم مطلوب و خارج از مطلوب خواهد شد و از اجزای فرعی مطلوب خواهد بود. 8⃣ اگر امر به فرد یا افراد تعلق بگیرد، خصوصیات فردی مقوم مطلوب و از اجزای اصلی مطلوب خواهد بود. @alafzal1400
هدایت شده از علیرضا
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏فیلم از طرف علیرضا
هدایت شده از بایگانی
۲۲؛ ۱۱۴؛ ✅ ثمره مبحث مره و تکرار در مقام امتثال: 1⃣ اگر کسی بگوید صیغه امر دلالت بر مره دارد، با اولین ایجاد مامور به امتثال حاصل می شود، اعم از آنکه مره به معنی دفعه باشد یا به معنی فرد باشد؛ و دیگر جایی برای ایجاد و امتثال دوباره باقی نمی ماند، زیرا با امتثال اول امر مولی ساقط شده و دیگر امری باقی نمانده تا امتثال شود و همچنین امتثال بعد امتثال تحصیل حاصل می باشد. 2⃣ بر اساس دیدگاه محقق خراسانی که صیغه امر فقط دلالت بر طبیعت مامور به دارد و دلالت بر مره و تکرار ندارد، دو حالت وجود دارد: 🔹اگر اطلاق صیغه در مقام بیان نباشد و در مقام اجمال یا ابهام باشد، اصل عملی براءت حکم به کفایت یک امتثال می کند و نیازی به امتثال دوباره نیست، زیرا امتثال دوباره تکلیف زاید است و هنگام شک در تکلیف زاید براءت جاری می شود. 🔹اگر اطلاق صیغه در مقام بیان باشد، اشکالی نیست که یک امتثال کافی است، زیرا اگر مطلوب مولی دو یا چند امتثال بود، باید قید می آورد و هنگام شک در قید، اصالت الاطلاق جاری می شود. 3⃣ در جایی که یک امتثال کافی است، آیا جایز است به یک امتثال اکتفاء نکرده و دو یا چند امتثال انجام داد؟ زیرا لازمه اطلاق طبیعت مأمور به ایجاد طبیعت است اعم از اینکه یک طبیعت ایجاد شود یا چند طبیعت ایجاد شود؛ و لازمه اطلاق طبیعت اکتفاء به ایجاد یک طبیعت نیست. 4⃣ التحقیق:مقتضای اطلاق طبیعت جواز یکبار ایجاد مأمور به است، اعم از اینکه در آن یکبار یک فرد ایجاد شود یا چند فرد ایجاد شود؛ پس جایز نیست چند بار طبیعت را ایجاد کرد یا چند بار امتثال کرد. 5⃣ هنگامی که یکبار امتثال علت تامه برای حصول غرض نهایی مولا باشد، غرض مولا حاصل شده و امر مولا ساقط می شود و دیگر جایی برای ایجاد دوباره مأمور به باقی نمی ماند، اعم از آنکه ایجاد دوم به عنوان امتثال مستقل و امتثال جدید حساب شود یا اینکه مجموع ایجاد دوم و ایجاد اول یک امتثال حساب شود. 6⃣ اگر امتثال اول علت تامه برای حصول غرض مولی نباشد، مثلا مولا برای نوشیدن یا وضوء گرفتن آب طلب کرده و عبد هم امتثال کرده و آب را آورده ولی مولا فعلا آب را ننوشیده و وضوء نگرفته است؛ در اینجا بعید نیست تبدیل امتثال صحیح باشد و عبد بتواند آن آب را ببرد و آب جدید را بیاورد، اعم از آنکه آب جدید بهتر از آب قبلی باشد یا بهتر نباشد؛ همانطور که عبد از اول اختیار داشت که این آب جدید را بیاورد نه آب قبلی را. @alafzal1400
با سلام و احترام مدتی بود که برای سبد کالای شب عید مبالغی را جمع آوری می کردیم و هر یک از بزرگواران به فراخور توان مالی کمک های خود را واریز می کردند. این بار با گزینه جدیدی برای کمک روبرو شدیم که شادی داشت و هم ناراحتی... جمعی از که بیشتر بانوانی هستند که به دلیل همین بیماری طلاق داده شده اند و خود سرپرست خانوارند یا آقایانی که به دلیل بیماری عذر آن ها از محل کارشان خواسته اند و منبع درآمدی ویژه ای ندارند... 20 سبد کالا شامل یک گونی برنج و یک حلب روغن و حبوبات و ماکارونی و ... به همت یکی از دوستان تهیه و بین این عزیزان توزیع شد. فرد خیری نیز یک گوسفند قربانی کرده بود و روی هر سبد کالایی مقدار قابل توجهی گوشت گرم نیز گذاشته شد. دوستی که زحمت تحویل بسته ها را به این بیماران کشیده بود تعریف می کرد: بسیاری از آن ها هنگام دریافت سبد کالا با گریه می رفتند و می گفتند این سبد زندگی ما را تا یکماه تامین می کند در حالی که نمی دانستیم چطور باید ماه فروردین را پشت سربگذاریم... یکی از دریافت گوشت امتناع کرده بود و گفته بود اگر الان پای سفره ام گوشت ببرم بچه ام بدعادت می شود و برای هفته های دیگر هم غذای با گوشت می خواهد و من امکان خرید آن را ندارم... چقدر روزگار عجیب است و چقدر برخی در سختی و محنت ...😢 از همه عزیزانی که برای تامین این سبد غذایی زحمت کشیدند و خصوصا بزرگواری که 2 میلیون تومان کمک ویژه داشتند، تشکر می کنم. خدا به همه شما خیر و برکت عنایت فرماید💐💐🌹💐💐 ...
انشالله بتوانیم قدمی کوچک در مسیر خدمت به نیازمندان برداریم. ❇️شماره کارت خیریه شهید همدانی ۶۲۲۱۰۶۱۲۲۱۱۲۷۸۵۷ بنام حسین ایزدی.
هدایت شده از بایگانی
۲۳؛ ۱۱۶؛ ✅ محقق خراسانی:حق آن است که صیغه امر دلالت بر فور یا تراخی ندارد، زیرا متبادر از صیغه امر فقط طلب ایجاد طبیعت است و هیچ دلالتی بر فور یا تراخی ندارد و برای دلالت بر فور یا تراخی به دلیل دیگری نیاز داریم؛ البته مقتضای اطلاق صیغه امر جواز تراخی است. 💠 ابن حزم:برخی از آیات دلالت بر وجوب فوریت دارند: 🔹آیه ۱۳۳ سوره آل عمران:و سابقوا الی مغفره من ربکم. 🔹آیه ۱۴۸ سوره بقره:فاستبقوا الخیرات. 💠 در این دو آیه با صیغه امر دستور به مسارعه و استباق به سوی مغفرت و خیر داده است؛ و مغفرت فعل خداوند است و معنی ندارد ما به سوی فعل خداوند متعال سبقت بگیریم؛ پس مراد آیه مسارعه و استباق به سوی اسباب خیر و مغفرت می باشد؛ و واجبات از اسباب مغفرت و خیر هستند، پس انجام واجبات به دلیل امر به سرعت و سبقت، واجب فوری است. ✅ محقق خراسانی: 1⃣ سیاق این آیات با استحباب مولوی مسارعه و استباق سازگار است و با وجوب مسارعه و سبقت سازگار نیست؛ زیرا اگر سرعت و سبقت واجب بود مناسبتر این بود که آیه ما را از ترک سرعت و سبقت تحذیر کند و بگوید ترک این دو باعث غضب الهی و شر می شود؛ اما سیاق آیه که تشویق به سرعت و استباق کرده بیشتر با استحباب آن دو می سازد. 🔹فافهم:خیلی از واجبات به صورت تشویقی بیان شده اند و تحذیری بیان نشده اند؛ پس این نوع از بیان دلیل بر استحباب نمی شود. 2⃣ اگر این دو آیه دلالت بر وجوب فوریت کنند باعث تخصیص اکثر می شود و تخصیص اکثر قبیح است، زیرا خیلی از واجبات موسع و مضیق و خیلی از مستحبات فوریت ندارند؛ پس بهتر است این دو آیه را حمل بر استحباب مولوی یا حمل بر مطلق طلب کنیم؛ یعنی آیه فقط مسارعه و استباق را طلب می کند و دلالتی بر وجوب یا استحباب این دو ندارد. 3⃣ بعید نیست که این دو آیه دلالت بر استحباب ارشادی مسارعه و استباق داشته باشند، مانند امر در آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول که امر ارشادی است؛ امر به امور ارشادی برای رسیدن به مصلحتی است که در ماده آن امر وجود دارد و این مصلحت در آن ماده همیشه وجود دارد چه امری به آن تعلق بگیرد و چه تعلق نگیرد و از امر ارشادی وجوب تشریعی استفاده نمی شود. 🔹فافهم:اینکه اصل امر به اطاعت ارشادی باشد دلیل نمی شود که کیفیت اطاعت (مسارعه و استباق) هم ارشادی باشد. @alafzal1400
#ویژه 🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... ⬛️ شهادت حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام بر بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه و پیروانش تسلیت باد. 👉 @raveshsonnati
سیمای دانشوران ۲.علامه حسنزاده.امید محمدی سروش.mp3
20.8M
🔸زندگانی علامه حسن زاده آملی حفظه الله ✏️📣باپژوهش و گویندگی امید محمدی سروش 📲ارتباط با گوینده و پژوهشگرِ سیمای دانشوران👇👇👇 @omidsoroush @kashkoolfn
هدایت شده از بایگانی
۲۴؛ ۱۱۷؛ 💠 سؤال:اگر صیغه امر دلالت بر فوریت کند و عبد عمل را فورا انجام ندهد، آیا مقتضای امر آن است که عمل را در زمان فوری دوم (فورا ففورا) انجام دهد یا اینکه امر چنین اقتضایی ندارد و کل عمل ساقط شده است؟ ✅ جواب:دو احتمال وجود دارد: 1⃣ اگر مفاد صیغه امر وحدت مطلوب باشد و مأمور به یکی باشد (عمل فوری) با رعایت نکردن فوریت، عصیان محقق می شود و مامور به ساقط می شود، زیرا اصل عمل به تنهایی مطلوب مولی نیست تا در زمان دوم انجام گیرد. 2⃣ اگر مفاد صیغه امر تعدد مطلوب باشد و مامور به دو تا باشد، یکی اصل عمل و دیگری فوریت آن؛ در صورت رعایت نکردن فوریت و عصیان فوریت، اصل عمل بر وجوب خود باقی مانده و باید آنرا در زمان فوری دوم انجام داد. ✅ محقق خراسانی:اگر قبول شود صیغه امر دلالت بر وجوب فوریت دارد، ولی دلالتی بر وحدت مطلوب یا تعدد مطلوب نخواهد داشت. @alafzal1400