🖊امام رضا علیه السلام:
🔹«شهر رمضان شهر البرکة و شهر الرحمة و شهر المغفرة و شهر التوبة و شهر الانابة من لم یعفو له فی شهر رمضان ففی ای شهر یغفر له .»
📌وماه رمضان ماه برکت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است، و ماه بازگشت است هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، در کدام ماه مورد آمرزش قرار می گیرد .
📚بحارالانوار، ج 96، ص341
#ماه_رمضان
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@albayann
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
🌱وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هؤُلاَءِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿البقرة، ۳۱﴾
🖊خداوند همه اسماء و حقایق عالم را به آدم داد. این اساسی ترین صفت خلیفه خدا است.
⁉️این سوال را از آقای آگوست کنت باید کرد که چگونه بنای اندیشه دینی مقابله با خرد است؟
🌱ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ سپس آن حقایق را بر ملائکه عرضه کرد. فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هٰؤُلاَءِ ملائکه جاهل بودند به این اسماء گفتند سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا ﴿البقرة، ۳۲﴾ سپس فرمود قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ ﴿البقرة، ۳۳﴾
➖اینجا اوج قضیه است که آدم یعنی ولی خدا، معلم همه ملائکه شد. خدا رحمت کند حضرت امام(ره) را که از این آیات استفاده می کردند که نگویید جبرئیل قرآن را بر پیغمبر نازل کرد بلکه معلم همه ملائکه آدم است. لذا ببینید قرآن انسان را در چه قله هایی تصویر میکند. وقتی آدم آن خزائن علم الهی را باز کرد، خداوند به ملائکه فرمود آیا نگفتم من چیزی میدانم که شما نمیدانید.
#تفسیر
#پیامبر_اکرم #معراج
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔹 کلام خداوند به حضرت موسی در باب دعوت الی الحق
⁉️ چه نعمتی بالاتر از اینکه امیرالمومنین(ع) واسطه شب قدر ما شده است؟
🔸 حالات امیرالمومنین(ع) در ماه مبارک رمضان
#شب_قدر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊ماجرای ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع)
📘امام خامنه ای:
در فاصلهی این دو روز یا دو شب- از سحر نوزدهم كه امیر المؤمنین به دست آن ملعون ضربت خوردند تا شب بیست و یكم- چند تا حادثهی درسآموز اتفاق افتاد:
یكی در همان لحظهی اول بود. وقتی ضربت را این دشمنِ خدا بر امیر المؤمنین وارد كرد، در روایت دارد كه حضرت هیچ آه و نالهای نكردند؛ اظهار دردی نكردند. تنها چیزی كه حضرت فرمودند، این بود: «بسم اللَّه و باللَّه و فی سبیل اللَّه، فزت و ربّ الكعبة»؛به خدای كعبه سوگند كه من رستگار شدم.
بعد هم امام حسن مجتبی (علیهالسّلام) آمد سر آن بزرگوار را در دامان گرفت. روایت دارد كه خون از سر مباركش میریخت و محاسن مباركش خونین شده بود. امام حسن همانطور نگاه میكرد به صورت پدر، گریه چشمان امام حسن را پراشك كرد؛ اشك از چشم امام حسن یك قطرهای افتاد روی صورت امیر المؤمنین. حضرت چشم را باز كردند، گفتند: حسنم! گریه میكنی؟ گریه نكن؛ من در این لحظه در حضور جماعتی هستم كه اینها به من سلام میكنند؛ كسانی در اینجا هستند- در همان لحظهی اول؛ اینی كه نقل شده است از حضرت- فرمود: پیغمبر اینجاست، فاطمهی زهرا اینجاست. بعد حضرت را برداشتند-
بعد از اینكه امام حسن (علیهالسّلام) نماز را در مسجد خواندند، حضرت هم نشسته نماز خواندند.
راوی میگوید كه حضرت گاهی متمایل میشد به یكطرفی كه بیفتد، گاهی خودش را نگه میداشت- و بالاخره به طرف منزل حركت دادند و بردند. اصحاب شنیدند آن صدائی را كه: «تهدّمت و اللَّه اركان الهدی ... قتل علیّ المرتضی». این صدا را همهی اهل كوفه شنیدند، ریختند طرف مسجد؛ غوغائی به پا شد.
راوی میگوید: مثل روز وفات پیغمبر در كوفه، ضجه و گریه بلند شد؛ آن شهر بزرگ كوفه یكپارچه مصیبت و حزن و اندوه بود. حضرت را میآوردند؛ امام حسین (علیهالسّلام) آمد نزدیك. در این روایت دارد كه اینقدر حضرت در همین مدت كوتاه گریه كرده بودند كه پلكهای حضرت مجروح شده بود. امیر المؤمنین چشمش افتاد به امام حسین، گفت: حسین من گریه نكن، صبر داشته باشید، صبر كنید؛ اینها چیزی نیست، این حوادث میگذرد. امام حسین را هم تسلا داد.
حضرت را آوردند داخل منزل، بردند در مصلای حضرت؛ آنجایی كه حضرت در خانه در آنجا نماز میخواندند. فرمود: من را آنجا ببرید. آنجا برای حضرت بستری گستردند. حضرت را آنجا گذاشتند. اینجا دختران امیر المؤمنین آمدند؛ زینب و امكلثوم آمدند، نشستند پهلوی حضرت، بنا كردند اشك ریختن. امیر المؤمنین آنجایی كه امام حسن گریه كرد، امام حسن را نصیحت كردند و تسلا دادند؛ آنجایی كه امام حسین گریه میكرد، حضرت تسلا دادند، گفتند صبر كن؛ اما اینجا اشك دخترها را تحمل نكردند؛ میگوید: حضرت هم شروع كرد به هایهای گریه كردن. یا امیر المؤمنین! گریهی زینبت را اینجا نتوانستی تحمل كنی، اگر در روز عاشورا میدیدی چگونه زینبت اشك میریزد و نوحهسرائی میکند ، چه میکردی؟
📚خطبههای نماز جمعهی تهران۱۳۸۸/۰۶/۲۰
#شب_قدر
#شهادت_امام_علی
#ماه_رمضان
@albayann
ویژگی ممتاز خاشعین.mp3
647.7K
🔊 #بشنوید
🖊وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ
⁉️شرط صبر و صلاه در آیه چیست؟
📌نماز و روزه چطور می توانند انسان را در مسیر سیر الی الله کمک کنند؟
📌طبق آیات مبارکه قرآن خاشعین چه ویژگی ممتازی نسبت به دیگران دارند؟
🎙استاد #آیت_الله_فرحانی
#ماه_رمضان
@albayann
🖊امام خمینی ره:
⁉️«تو خیال می کنی که امتیاز نماز حضرت امیرالمؤمنین، علیه السلام، با ما این است که «مدّ» «و لا الضّالین» را طولانیتر می کند؟ یا قرائتش صحیحتر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می خواند؟ ... او هم برای حور العین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟
🔹به خودشان قسم است - و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک لا إلهَ إلاَّ اللَّه امیر المؤمنین را بگویند نمی توانند!
🔹خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی، علیه السلام! به مقام علی بن ابی طالب قسم که اگر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین - غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست - بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. حال قلب آنها را جز خود آنها نمی داند کسی.»
📚 (شرح چهل حدیث، ص:75 - 76)
#شهادت_امام_علی علیه السلام تسلیت باد.
@albayann
🖊تکرار شب قدر در هر سال|#علامه_طباطبایی
🔹شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار مى شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر مىشود. دلیل براین امر این است که:
1⃣اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکى از شبهاى قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده درآن شب بى معنى است.
2⃣ثانیا: کلمه «یفرق» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم.» (دخان / 6) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را مىرساند و نیز کلمه «تنزل» درآیه کریمه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» (قدر/ 4 ) به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.
3⃣ثالثا: از ظاهر جمله « شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن.»( بقره / 185) چنین برمیآید که مادامى که ماه رمضان تکرار مى شود آن شب نیز تکرار مىشود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار مىشود.
📌در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایت شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل میشده و چون از دنیا مى رفتند نزول امر درآن شب تعطیل مى شده است؟ فرمود: « نه بلکه شب قدر تا قیامت هست
#شب_قدر
@albayann
#برشی_از_کتاب
🖊ملاک حقیقی همین است که انسان هرچه نزدیکتر میشود، باید بیشتر احساس فقر و نداری کند و بیشتر احساس عقبافتادگی و بیچیزی کند. اگر این احساس در ما زیاد شود، سرعت سیر و حرکت ما بیشتر میگردد.
📌از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است:
عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ اَلْهِلاَلِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) يُحَدِّثُ عَنِ اَلنَّبِيِّ(ص) أنَّه قال اَلْعُلَمَاءُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ اَلنَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ بِرِيحِ اَلْعَالِمِ اَلتَّارِكِ لِعِلْمِهِ...
اگر کار علمی کردیم ولی کار اخلاقی نکردیم، سرانجامش را امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل فرمودهاند که: بوی گند ما، جهنمیها را آزار میدهد. جهنمیها صدا میزنند: خدایا! جهنم را میتوانیم تحمل کنیم؛ اما نمیتوانیم این طلبه، این دانشجو، این آقای بوگندویی که بوی گَندِ دنیا را گرفته است، تحمل کنیم!
🔹نکند آخر خط، وقتی چشم ملکوتیمان باز شد، در زمان مرگ ببینیم تمام کارهایمان برای دنیا بوده است! دَرسِمان، بحثمان، کتابمان، قلممان، سخنرانیمان، همهاش آلوده بوده است! پیامبر اکرم(ص) بسیار زیبا فرمودند: ما دو نوع عالم داریم؛ عالمٌ عاملٌ بعِلْمه و عالمٌ تارکٌ لعلمه ؛ هر اندازه که خدا را میشناسیم، همان مقدار با خدا ارتباط داشته باشیم؛ این میشود عمل به علم.
❗️برادرها! باید روی اخلاق کار کنیم. اخلاق چیست؟ یعنی آدم ارتباطش را با خدا برقرار کند و خدا را در زندگی لمس کند. وقتِ کارِ اخلاقی چه زمانی است؟ جوانی. همانطور که کار فکری از سیزده ـ چهاردهسالگی است، کار اخلاقی هم متعلق به همین وقت است. خود حضرت امام(ره) هم از اخلاق شروع کرد؛ از نوشتن شرح دعای سحر، آداب الصلاه، سرّ الصلاۀ و چهل حدیث و مانند اینها شروع کرد.
🖇 حضرت امام(ره) با اینها، امثال شهید مطهری را ساخت. هم با ارائه نظام فکری و هم با درس اخلاقهای پر از حرارت و شور و گداز توانست یارانی تربیت کند که در کوران انقلاب و مبارزات، و بعد از انقلاب آنچنان کار بزرگی را انجام دهند؛ وگرنه با علمِ تنها نمیتوان شهید مطهری و مثل شهید مطهری ساخت
📚ادب حضور
#ماه_رمضان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
📘نظام ادبی از منظر علم اصول
🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی
✍توضیحی پیرامون کتاب:
💠کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول
پیرو نظام اصولی امام خمینی(ره)، «وضع» مقام متفاوت تری نسبت به سایر مکاتب اصولی، پیدا می کند و گستره آن تا مباحثی چون «زبان شناسی» امتداد می یابد.
📌از رسالت این نظام، تعیین مرز حقیقت وضع از حقیقت تسمیه و استعمال است که به تعریفی ژرف از مقام وضع و استعمال و جایگاه مقام تسمیه می انجامد. بسط این ظرفیت با محوریت منطق اعتباریات و رعایت هویت جمعی علوم، ضمن ارزیابی بستر تولیدی نظریات مکاتب مختلف، روش شگرفی را بر پیمایش نظام اصولی تعریف می نماید.
🔹این اثر کوشیده است با ارزیابی مباحث مختلف بر اساس نظام معرفی شده، از روشی نو رونمایی کرده و مسیر سیر در مباحث علمی امام خمینی(ره) را هموار سازد.
✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید
🆔https://albayan-nashr.ir/product/nezameadabi/
#محمولات_فلسفی
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
InShot_۲۰۲۴۰۴۰۴_۱۴۳۷۱۷۶۶۲.jpg
3.15M
📚لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام)
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مطالبی با سه سرفصل تکوینی یا عتباری بودن وجود جامعه، وجود لغیره و لوازم آن، معرفی کتاب هندسه حکمت ارائه شده است.
📖مطالب این لوح به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ معرفی کتاب هندسه حکمت
🖊اثراستاد آیت الله فرحانی
2️⃣ بررسی تطبیقی نحوه وجود جامعه، حقیقی یا اعتباری؟
🖊به قلم حجةالاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه
3⃣تصویر حقیقت وجود لغیره و لوازم آن
🖊به قلم محمد عیدی ؛ دانش پژوه پایه نهم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حوادث اخیر و فرارسیدن روز قدس
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
در ایامی که رژیم جعلی صهیونیستی در میدان نبرد با محور مقاومت مستأصل گشته و با جنایات ضد انسانی خود در ماههای اخیر موجب شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم غزه شد، با حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، که خلاف قوانین و معاهدات بینالمللی است، جمعی از سرداران و مستشاران نظامی کشورمان را به شهادت رساند و بار دیگر صفحات سیاه این رژیم به جنایت وحشیانه دیگری منقوش گردید.
ترور و استفاده از روشهای غیرانسانی شیوه متداول اسرائیل غاصب بوده که با تکیه به اربابان خود از جمله آمریکا، چنان جنایتهای بیشماری را رقم زده که تاریخ، این حجم از سبوعیت و رفتارهای ضدّ بشری را فراموش نخواهد کرد.
بحمدالله موفقیت ها و دستاوردهای بی نظیر سردار مقاومت سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی در دهه گذشته، وضعیت این رژیم را بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار داده و انشاءالله در آینده نزدیک این غده سرطانی از کالبد جامعه انسانی محو و نابود خواهد شد. لکن این اقدام اخیر ، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب بی پاسخ نخواهد ماند و بیشک حقّ پاسخگویی به این جنایت بیشرمانه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.
بر همین اساس، روز قدس امسال با توجه به جنایات یک سال اخیر رژیم و شرایط بین المللی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اندیشه های حکومتی امام خمینی(ره) ، روز قدس یک مسئله ریشه ای و مبنایی و از نمود های عرفان سیاسی ایشان است.
انسان در ماه مبارک رمضان با تضرع ، توجه و دعا در پی رهایی خود ، از قید بندگی شیاطین انس و جن است تا به عبودیت و بندگی خدا برسد.
با همین رویکرد آن پیر فرزانه در باب روز قدس فرمود : «سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتکاران تاريخ را از کشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.»
انشاءالله امسال نیز ملت غیور ایران اسلامی، با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی روز قدس ، میثاق دوباره با آرمان های امام راحل(ره) و تبعیت از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و پاسداشت خون شهدای جبهه مقاومت، به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را خواهند داشت.
والسلام علیکم
عبدالکریم فرحانی
24 رمضان 1445
#روز_قدس
#قدس
#ماه_رمضان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
#فهرست
#لیست
📚 لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد»
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح های پژوهشی مدنظر قرار میگیرد که شما میتوانید هرکدام از این مقالات علمی پژوهشی را مشاهده بفرمایید.
🖊#مجموعه_آثار لوح پژوهشی #فرائد:
1️⃣
https://eitaa.com/albayann/1278
2️⃣
https://eitaa.com/albayann/1352
3️⃣
https://eitaa.com/albayann/1516
4️⃣
https://eitaa.com/albayann/1601
5️⃣
https://eitaa.com/albayann/1629
6️⃣
https://eitaa.com/albayann/1712
7️⃣
https://eitaa.com/albayann/1754
8️⃣
https://eitaa.com/albayann/2169
9️⃣
https://eitaa.com/albayann/1946
🔟
https://eitaa.com/albayann/1997
1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/albayann/2036
1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/albayann/2087
1️⃣3️⃣
https://eitaa.com/albayann/2135
1️⃣5️⃣
https://eitaa.com/albayann/2186
1⃣6⃣
https://eitaa.com/albayann/2355
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
May 11
۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی | عدل بالاتر است یا احسان ؟
💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی
وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟
العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان)
👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم.
📌اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ،
عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما !
🔹نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی .
🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد .
#تفسیر
#عدالت #احسان
#ماه_رمضان
@albayann
#برشی_از_کتاب
🖊قوانینِ مداری (ثابت) و قوانین مَنزلی (متغیّر)
🔹علامه طباطبائی(ره) در آثار خود تبیین میکنند که در اسلام دو گونه قانون وجود دارد: 1. قانونِ مداری (ثابت)؛ 2. قانون مَنزلی (متغیر).[1]
1⃣قانونِ مداری قانونی است که در مسیر حرکت انسان به سوی کمال، همواره حاکم و پابرجاست و در هیچ دورهای از دورههای حرکت انسان و جامعه و تاریخ بشری، اسثتنا نمیپذیرد. این دسته از قوانین، مربوط به مدارِ حرکت انسان، صراط مستقیم انسانیت و راهی است که انسان به سوی خدا طی میکند. لذا این قوانین همیشه و همهجا پابرجا هستند.
2⃣در مقابل، قانون مَنزلی، قانونی است که در مراحل مختلف سیر انسان و جامعه، تغییر میکند. یک قانون ممکن است در منزل و مقطعی وجود داشته باشد و در منزل و مقطعی دیگر، قانون دیگری وضع شود.
📌یکی از آیات قرآن که به خوبی این دو دسته قانون را بیان میکند، آیۀ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»[2] است. در ابتدای این آیه (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) بیان میشود که یک قانونِ مداری ثابت در اسلام وجود دارد که جامعۀ اسلامی باید در حدّ توان، برای مقابله با دشمنان مهیا باشد. این قانون، به دوره یا شرایط ویژهای اختصاص ندارد و قانونِ مداری محسوب میشود.
📌 در ادامۀ همین آیه میفرماید: «وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ»؛ اسبهای آمادۀ کارزار هم باید در حدّ توان آماده باشند. از آنجایی که «رِبَاطِ الْخَيْل» یکی از مصادیق «قوّه» است و در زمان پیامبر(ص) «اسب» یکی از ابزارهای اصلی مقابله با دشمن بود، لذا دستور به آماده داشتن اسبهای کارزار، قانونی منزلی و مربوط به زمان نزول آیه است. مؤیدی دیگر بر مَنزلی بودن «رباط الخیل» این است که غایت «أَعِدُّوا لَهُمْ» در این آیه، «تُرْهِبُونَ» (ترساندن دشمنان) است؛ و این ترساندن با اسب، فقط در آن دوران محقق میشد و در زمانۀ ما دیگر کارآیی ندارد.
⁉️مثال دیگر، مسئله کثرت و کنترل موالید است. گاهی میپرسند: آیا اسلام با کنترل موالید موافق است و یا با کثرت موالید؟ چرا گاهی به کثرت اولاد فتوا میدهند و مدتی بعد فتوا میدهند که اسلام طرفدار کنترل موالید است؟ بالأخره کدامیک درست است؟
🔰در پاسخ به این پرسش باید گفت: کثرت موالید، قانونی مَنزلی و مربوط به دورهای است که جامعۀ اسلامی نیاز دارد که از جهت کمیّت، نیروی انسانیاش را تقویت کند. اما اگر جامعه در طی زمان به جایی رسید که کمیّت را میبایست کم کند تا کیفیت نیروی انسانی را بالا ببرد، مثلاً اگر جامعه به این نتیجه برسد که اگر تعداد جوانان جامعه زیاد شود، سطح آموزش و بهداشت آنها پایین میآید و مشکلات علمی و فرهنگی پیدا میکنند، در چنین شرایطی قانون اقتضا میکند که موالید را کنترل کند.
🔺مثال دیگری را که شهید مطهری(ره) ذکر میکنند، قانون «لَا تَأکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ»[3] است. بر اساس این قانون، معاملۀ بیهوده از نظر اسلام باطل است. اصلِ این قانون، مداری و همیشه صادق است و استثنا نمیپذیرد؛ اما مصادیق آن در گذر زمان میتواند متفاوت باشد. برای مثال، در گذشته بر اساس این قانون، خرید جنازۀ میّتْ صحیح نبود؛ زیرا معاملهای بیهوده بود و جنازه هیچ کاربردی نداشت. اما امروزه اگر برای کالبدشکافی و توسعۀ علم، خرید جنازۀ مردهای لازم باشد، این معامله صحیح است؛ چراکه دیگر این معامله بیهوده نیست.
🖇برای تشخیص قوانینِ مداری از مَنزلی باید نقش عنصر زمان و مکان شناخته شود؛ عنصری که حضرت امام(ره) در آثارشان به خوبی آن را تبیین فرمودهاند.[4]
[1]. بررسیهای اسلامی، ج1، ص72.
[2]. أنفال: 60.
[3]. نساء: 29.
[4]. صحیفه امام، ج21، ص289 (منشور روحانیت).
📚زن در آینه اسلام
#قوانین_مداری
#قوانین_منزلی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
✍استاد #آیت_الله_فرحانی | عید فطر روز جایزه
🔹اگر سیر معنوی انسان از ابتدای ماه مبارک رمضان یا پس از نیمۀ ماه مبارک شعبان شروع شود، میتواند به درک شب قدر و سپس عید فطر ـ که روز جایزه است ـ نایل شود.
🔺 وقتی هلال ماه رمضان دیده میشد، نبی مکرم اسلام(ص) میفرمودند: «در این ماه، خداوند شیاطین را زندانی میکند؛ پس تلاش کنید و به سوی پروردگار حرکت کنید .» و وقتی هلال ماه شوال دیده میشد، میفرمودند: «اِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَة». و از آنجا که عید فطر روز جایزه است، دعایی که در سطور بالا به آن اشاره شد ، در این روز نیز وارد شده است. حتی در برخی روایات نقل شده است دعایی که امام رضا(ع) هنگام تشرف به «نماز باران» میخواندند، همین دعا بود که مردمان پیرامونش را متحول ساخت و مأمون ناگزیر شد امام را برگرداند.
💠با توجه به این توضیحات باید توجه داشته باشیم که برای سیر معنویمان برنامهریزی کنیم و سپس عزم بر حرکت و تلاش داشته باشیم تا به موعد جایزه دست یابیم.
📌 باید برای سحرهای شعبان تا سحرِ عید فطر برنامهریزی کنیم. باید برای شبها و روزهای جمعه تا شوال برنامهریزی داشته باشیم تا به نتیجۀ مطلوب در ابتدای ماه شوال برسیم که اگر این اتفاق نیفتد، باید تا عید عرفه منتظر بمانیم.
📚انسان معاصر و ناگزیری از معنویت
#ماه_رمضان
#عید_فطر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#ببینید
🔰سخنرانی استاد #آیت_الله_فرحانی در آخرین سحر ماه مبارک رمضان در شبکه استانی خوزستان
🔹شرط قبولی صوم و صلاه این است که در انسان تفاوتی رخ دهد.
🔸امام معتقدند اولیای الهی دو حالت دارند بعضی ها در ضیافت الهی اند بعضی ها در فوق ضیافت اند...
📌بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره متعلق به همان سوره است ؛ اسم الهی کیست ؟
🖇توصیه استاد به اهل تحقیق برا تبیین نگاه ولایی
#ماه_رمضان
#امیرالمؤمنین
@albayann
🖊ضمن تبریک عید سعید فطر
📌کسانی که قصد پرداخت زکات فطره و یا کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال؛ احتساب و پرداخت پیگیری نمایند
#عید_فطر
آیدی ادمین کانال:
🆔@admin_albayan
🖊معرفی کتاب «هندسه حکمت» | اثر استاد آیت الله فرحانی
🔹از دیرباز، در ابتدای هر علمی، مقدماتی ذکر می شد که مشتمل بر مبادی تصوری و تصدیقی آن علم می بود. حکمت به عنوان أم العلوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سنت رائج، تقسیم حکمت به نظری و عملی و معرفی موضوع حکمت و احکام آن و سپس پرداختن به ویژگی های محمول فلسفی، من جمله مبادی تصوری و تصدیقی فلسفه ی اولی شمرده می شدند که آگاهی از آن ها چهارچوب لازم برای ورود به مباحث فلسفی را در ذهن دانش پژوه فراهم می کرد.
📌 اما آن چه حائز اهمیت است، تلاش حکمای مسلمان در تبیین، تدقیق و ترقیق این مبادی است. تقسیم حکمت به نظری و عملی، بر پایه ی دوگانگی میان مدرَکات نظری و مدرَکات عملی است که ثمره ی علمی آن در حصر علوم در شش شاخه، خود را نشان می دهد.
🔶در حالی که هم حصر علوم در شش شاخه از حیث جامعیت و مانعیت و هم تفکیک میان مدرَکات نظری و عملی از حیث معیار، با سوالات جدی مواجه است به گونه ای که حتی حکمای متقدم ما نیز به این چالش ها ورود کرده و عده ای از ایشان از این تقسیم بندی و آن حصر، دست کشیده اند.
💢موضوع حکمت نیز که محور تمام مسائل فلسفی است، از دیرباز موجود بما هو موجود معرفی شده و تصورا و تصدیقا بدیهی دانسته شده است. اما حدود و ثغور این مفهوم به لحاظ تصوری و نیز معیار بداهت تصدیقی آن، تحقیق شایسته ای به خود ندیده است.
🖇 این که معیار بداهت تصدیقی موجود بما هو موجود، اصل واقعیت است یا اصل امتناع تناقض، هر کدام در میان فیلسوفان معاصر ما، طرفداران جدی خود را دارد.
🔰از طرف دیگر محمولات فلسفی نیز با ابهامات و در نتیجه با آراء مختلفی رو به رو شده است. حکمای مسلمان تقسیم بندی اعراض به ذاتی و غریب را از ابن سینا پذیرفته، ولی در حدود آن ها دچار اختلافات جدی شده اند.
🔺عده ای همچون آیت الله جوادی آملی میان عارض أخص و عارض لأمر أخص تفکیک کرده و با تمسک به عروض فصل بر جنس، در صدد دفاع از بزرگانی مانند ملاصدرا برآمده اند. در حالی بزرگانی دیگر مانند علامه طباطبایی، در این مساله با ملاصدرا اختلاف نظر داشته و از قضا همان عروض فصل بر جنس را شاهد خود قرار داده اند. گذشته از اختلاف در نفس تعریف عرض ذاتی، در نسبت عرض ذاتی با موضوع علم نیز شاهد آراء مختلفی هستیم. عموم حکماء تساوی عرض ذاتی با موضوع علم را شرط دانسته و چاره ی کار در اعراض تقسیمی را این دانسته اند که تمام اطراف تقسیم، به نحو مرددة المحمول، محمول واحدی برای موضوع علم هستند.
📎در این میان، علامه طباطبایی به دلیل مبنایی که در چیستی موضوع فلسفه اتخاذ کرده اند، میان فلسفه و سایر علوم برهانی تفکیک نموده و اعراض ذاتی فلسفه را دارای ویژگی خاصی می دانند. از نظر ایشان عرض ذاتی موضوع فلسفه، نه تنها مساوی، بلکه مساوق موضوع فلسفه است. همچنین صدرالمتألهین در بعضی از عبارات خود، موضوع فلسفه را، نه موجود، بلکه وجود دانسته است و مرحوم امام خمینی بر این اساس به ایشان اشکال گرفته و لازمه ی این دیدگاه را خروج تمام مسائلی دانسته اند که بر محور ماهیت می گردد.
✏️بنابراین جویای حکمت، در بدو ورود به شاه راه فلسفه، با چند سوال جدی مواجه است. تفکیک حکمت نظری از عملی بر چه اساسی است؟ نسبت فلسفه ی اولی با ریاضیات و طبیعیات چیست؟ جایگاه منطق و اخلاق در دایره ی علوم بشری چیست؟ چرا موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است؟ محمولات فلسفی چیست و با چه معیاری یک مفهوم را محمول فلسفی قرار می دهیم؟
📘کتاب حاضر، که تحقیقی ژرف و بی سابقه در مسائل فوق الذکر و بیش از آن هاست، حاصل دوره ی خارج حکمت متعالیه آیت الله فرحانی است که اکنون به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید
🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/
#هندسه_حکمت
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊پیام تسلیت استاد آیت الله فرحانی در پی ارتحال جناب حجةالاسلام و المسلمین کرمانشاهی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
خبرناگوارو ناگهانی درگذشت مجاهد پارسا جناب حجة الإسلام و المسلمین حاج شیخ صادق کرمانشاهی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.
ایشان که جزء شخصیت های مخلص، مصلح و انقلابی بود، درعرصه تبلیغ بسیار پرتلاش و پربرکت؛ در عرصه تهذیب و اخلاق ، متقی و تأثیرگذار و در میدان تربیتی و انقلابی، با درایت و خدمتگزار بودند. ضایعه فقدان ایشان قطعا ضربه ی جبران ناپذیری برای جامعه روحانیت و فضلای استان خوزستان خواهد بود.
این روحانی مهذب که براستی در سیره و عمل خود، یاد و خاطره همرزمان شهیدش را زنده نگه داشته بود، با هجرت الی الله، پس از سال ها تلاش و خدمت مخلصانه به دین اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ، به دوستان و مجاهدان دیرین خود ملحق شد.
اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر(عج) عجل الله تعالی فرجه الشریف ، رهبرمعظم انقلاب، علمای اعلام، طلاب و جامعه روحانیت استان خوزستان تسلیت می گویم . همچنین به خانوادهی مکرّم ایشان عرض تسلیت کرده، و از خداوند سبحان برای آن فقید سعید علو درجات و برای متعلقین تسلّا و صبر جمیل را مسألت می نمایم.
عبدالکریم فرحانی
23 فروردین 1403
@albayann
✏️ رهبر انقلاب: وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند، مثل اینکه به خاک ما حمله کردهاند؛ این عرف دنیا است. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.
#وعده_صادق
@albayann
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا
خدای را شاکریم که "وعده صادق" غیور مردان سپاه اسلام محقق گردید ونتیجه ماه پر برکت رمضان و التجاء و تضرع مستمر به محضر ذات اقدس اله جهت نابودی هیمنه کفر و ظلم و نفاق نمایان گشت و رژیم غاصب صهیونیستی یک گام دیگر به پایان دوران منحوس خود نزدیک شد.
همانا تاکید قرآن و سنت بر این است که ظلم را أحدی غیر ازملت ضعیف و ذلیل قبول نمی کند و بحمدالله دلیران و مجاهدان این مرز و بوم به رهبری حکیمانه آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، با تکیه بر همین اصل، به دفاع از حیثیت و شخصیت اسلام و امت آن پرداخته و فتحی دیگر را در کارنامه سراسر غرور و ایثار خود رقم زدند.
در این لحظه پرغرور رحمت واسعه الهی را برای تمام شهیدان و مدافعان حریم اسلام به ویژه مجاهدان طریق قدس و محور مقاومت مسئلت مینماییم.
رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان جنایتکارش بدانند که در صورت تداوم شرارت ها، عواقب بدتری در انتظار آنان است و امتداد این وعده صادق ، به سرآمدن ظلم و جور و جنایت این قوم شرور خواهد شد که این وعده الهی است که روزی زمین از لوث وجود ظالم پاک و به دست صالحان خواهد رسید.
«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»
عبدالکریم فرحانی
26 فروردین 1403
#آیت_الله_فرحانی
#وعده_صادق
@albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد.
#هشتم_شوال
@albayann