eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
857 عکس
194 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊مسئولیت سنگین ما در تبیین 🔰استاد : 📌بنده در تشرفاتی که به مسجدالنبی و مسجدالحرام داشتم، با برخی برادران اهل‌سنت گفت‌وگو کردم. متأسفانه این برادران، معرفت صحیحی دربارۀ جریان امامت در قرآن کریم ندارند. همواره افراد مختلفی از افریقا، اندونزی، امریکا و کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرّف می‌شوند؛ اما معرفت به اهل‌بیت(عم) در بین‌ آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از اهل‌سنت تحت تأثیر تبلیغات مختلف وهابیت و جریانات گوناگون قرار گرفته‌اند؛ لذا مشاهده می‌شود که به صورت منظم کار می‌کنند و نماز می‌خوانند، اما کار‌ آن‌ها بی‌روح و بی‌معرفت است؛ یعنی مثل ‌یک ساعت می‌ایستند و حمد و سوره را ‌می‌خوانند، ولی حتی ‌یک قطره اشک در چشمان‌ آن‌ها جمع نمی‌شود. 🔹لذا متأسفانه محبت، عاطفه، احساس و معرفت در بین برخی از‌ آن‌ها ابداً وجود ندارد. بر این اساس، برخی از فرازهای دعای عرفه در چنین مواضعی فهمیده می‌شود که چرا امام حسین(ع) می‌فرماید: خدایا! از تو ممنونم که مرا در جایی به دنیا آوردی که شیعه شدم.‌ 🔸یک روز بعد از نماز صبح،‌ یکی از اساتید دانشگاه‌ مصر به دیدنم آمد. اساساً مصری‌ها با سعودی‌ها و وهابی‌ها تفاوت بسیاری دارند. متأسفانه در کشورهایی که جریان وهابیت رخنه کرده است ـ مانند پاکستان و عربستان و بعضی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس ـ برخی از اهل‌سنت در برابر امامت و ولایت، رویۀ سخت‌تری دارند و موضع‌ آن‌ها به عناد و دشمنی نزدیک است. این استاد دانشگاه گمان می‌کرد ما شیعیان، علی‌پرست هستیم. ⁉️از او پرسیدم: شما دربارۀ مسئله امامت در قرآن چه نظری دارید؟ گفت: مگر در قرآن مسئله امامت نیز مطرح شده است؟! گفتم: من دربارۀ علی(ع) و سایر اهل‌بیت(عم) صحبت نمی‌کنم؛ بحث من پیرامون اصلِ کلیِ امامت در قرآن است. به عقیدۀ شما امامت در قرآن چه منصبی است؟ و در ادامه از او پرسیدم: شما این آیۀ قرآن را چگونه معنا می‌کنید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ»؟ امامت برای حضرت ابراهیم(ع) چه مقا‌می ‌است؟ گفتم: ابراهیم(ع) وقتی با نمرود وارد نزاع شد، جوانی بود که در همان زمان نیز، مقام نبوت را دارا بود؛ و بعد از آن‌که در مورد اسماعیل مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از آن‌که کعبه را آ‌باد کرد و با صبر مورد آزمایش و بلا قرار گرفت، به مقام امامت منصوب گشت. هنگامی که من این آیات را برای ایشان خواندم، از حالت ایشان فهمیدم که تا چه اندازه از لحاظ معرفتی فقیر و ضعیفند؛ در واقع این جماعت ابداً معرفت صحیحی از قرآن ندارند و مسئولیت ما در تبیین امامت در قرآن بسیار سنگین است. در ادامه به این استاد دانشگاه گفتم: نتیجه می‌گیریم که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است. 🔰این استاد دانشگاه مصری بسیار متعجب شد؛ تا جایی که از شدت شوق، از بنده خواست این مطالب را برای او بنویسم. لذا جمع‌بندی مطلب برای ایشان چنین شد که: ما در قرآن دو منصب داریم؛ نبوت و امامت. پس از آن، بحث را پیرامون عصمتِ نبی پی گرفتم و ایشان نیز تأیید کرد که نبی معصوم است. در ادامه گفتم: امامت از نبوت، اعظم و اشرف است؛ در نتیجه قطعاً امام نیز باید معصوم باشد. حال در چنین شرایطی خلیفۀ اول و دوم و سوم چه نسبتی با مقام امامت دارند؟! بر فرض که ‌آدم‌های خوبی بودند، لکن این افراد قطعاً در دوره‌ای از زندگی‌شان بت‌پرست بودند. و در ادامۀ بحث، برخی آیات را مورد بررسی قرار دادیم. 🖇هدف بنده از ارائه این بحث این بود که این شخص را به این نتیجه برسانم که بحث بین شیعه و سنی‌ اصلاً بر سر حسن و حسین و علی و عمر و ابوبکر نیست؛ بلکه اصل بحث بر سر تصویر مقام انسان و مقام امامت است. در نهایت نیز این شخص را به این نتیجه رساندیم که ختم نبوت ممکن است، لکن ختم امامت محال است؛ و لذا جهان تا قیامت به امام نیازمند است. متأسفانه این‌ افراد، ابتدا جایگاه پیامبر(ص) و سپس جایگاه امامت را خراب کردند؛ به عبارت دیگر، این افراد با مبانی خود، شأن پیامبر(ص) را نیز حفظ نکرده‌اند. کتاب آیات شیطانی، در حقیقت عنوانی است برای عقاید برادران اهل‌سنت! نویسندۀ این کتاب، این مطالب را از منابع رواییِ این اشخاص نوشته است، که ان‌شاء‌الله در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 📚ولایت در قرآن @albayann
✏️ تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها 🔰استاد : 🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که در بحث های آموزشی ما زیاد است. 📌من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم. استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است. ⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟ ✅ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود. 🖇مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم. در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست. اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم. 🖇یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است. ⁉️فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟ 🔸اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم. همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟ 🔰در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید. 📌عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم. 🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است. 📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴ @albayann
نظریه جامع در مرکبات حقیقی.mp3
608.6K
🎙 🔰استاد : ✏️نظریه جامع در مرکبات حقیقی، اگر بتواند حل کند جامعه یک مرکب حقیقی است و یک اسم دارد 📌این جامعه با اسمش باقی است ولو نماز و روزه و حج تعطیل شود، حضرت امام این عبادات را از اختیارات ولی میداند... @albayann
📌اوّلین همایش بین المللی تجربیات نزدیک به مرگ در مشهد مقدّس با حضور استاد 🕌 مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان برگزار میکند: 💠 "ظرفیّتهای علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ" 🔰 محورهای همایش: 1. اعتبار سنجی و میزان واقعیّت نمایی تجربیات نزدیک به مرگ 2. ظرفیّتهای علوم نقلی؛ تفسیر و حدیث در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ 3. ظرفیّتهای علوم عقلی؛ فلسفه و کلام در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ 📆 پنجشنبه، 27 اردیبهشت ماه 📍مشهد مقدّس - سالن کنفرانس هتل ولایت @albayann
حل اجتهادی غیر تعبدی.mp3
597.4K
🎙 🔰استاد : ✏️حل اجتهادی غیر تعبدی 📌طلبه باید جواب برهانی درست در پاسخ به اشکالات بدهد، با سب و لعن اشکال حل نمیشود و نسل جدید را نمی توان جذب کرد 🔹آنچه که امروز از امام می شناسید با آنچه که نمی شناسید لایقاس است لذا اول امام را بفهمید بعد بنویسید... @albayann
اصل عدم تقدیر.mp3
1.07M
🎙 🔰استاد: ⁉️آیا اصالت عدم تقدیر در بین اعراب وجود دارد؟ 🔹اگر قرینه حالیه یا مقامیه وجود داشته باشد تقدیر جایز است... ⁉️آیا آیه قَالَ‌ أَبُوهُمْ‌ إِنِّي‌ لَأَجِدُ رِيحَ‌ يُوسُفَ‌ لَوْ لاَ أَنْ‌ تُفَنِّدُونِ‌ با آیه وَاسْأَلِ الْقَرْيَةَ... در تقدیر داشتن فرقی دارند؟ 🔸برطبق دیدگاه امام و علامه ظاهر آیات و روایات و ملاک است ... @albayann
البیان
📌اوّلین همایش بین المللی تجربیات نزدیک به مرگ در مشهد مقدّس با حضور استاد #آیت_الله_فرحانی 🕌 مدیریت
✏️همایش"ظرفیّتهای علوم انسانی اسلامی در مواجهه با تجربیات نزدیک به مرگ" با حضور استاد 🕌 مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان @albayann