eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
860 عکس
195 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
📚 شماره شانزدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لو
🔰 📝 تولد علم فلسفه و دستیابی به محور مسائل آن 🔹 تتبع در تاریخ فلسفه یونان و توجه به سیر تفکر دانشمندان یونانی، ما را بدین نکته رهنمون می‌کنند که تفکر دانشمندان یونانی، در طی مراحلی بدین نقطه می‌رسد که در بین شناخت‌ها و علوم انسان، یک نوع شناخت‌ متفاوت وجود دارد که محور تجمیع مسائل وگزاره‌هایی خاص می‌باشد؛ این دانشمندان یونانی با تجمیع مسائلی بر محور این نوع از شناخت انسانی، معتقد به علمی خاص به نام «فلسفه اولی» شدند که همان «علم فلسفه» در ألسنۀ دانشمندان کنونی می‌باشد. 🔹 مراحل تولد علم فلسفه و دستیابی به محور مسائل آن به عنوان جنس خاصی از شناخت‌های انسانی، بدین ترتیب است: ✥ سوفسطائیان یونانی به دلایلی که به‌صورت تفصیلی در تاریخ بیان شده است، واقعیت را مورد شک و انکار قرار دادند. ✥ بعضی از دانشمندان یونانی هم با اهداف گوناگونی از جمله حفظ ارزش‌های الهی و انسانی و...، مبارزه با شک و انکار واقعیت را در پیش گرفته و از همین‌رو روش تفکر صحیح را تولید و تبیین کردند تا سلاحی در مقابل تفکر شکاکانه و منکرانه باشد. ✥ بعد از شکست سوفیسطائیان و پیروزی واقع‌گرایی و اعتقاد به امکان شناخت واقع، دانشمندان -که اولین آنها طبق نقل تاریخ، ارسطو است- در ادامه چنین دغدغه‌ای پیدا کردند که اگر واقعیت هست و انسان هم قابلیت شناخت آن را دارد، پس بایستی شناخت‌های انسان را دسته‌بندی کرده تا مشخص گردد که هر کدام از آنها دقیقا چه نوع شناخت و علمی بوده و کمّ و کیف آن چگونه است؛ به‌عبارت‌دیگر مشخص گردد که کاوشگران و دانشمندان علوم، حول چه امری به بحث و بررسی و کاوش می‌پردازد‌؛ از همین‌رو دانشمندان واقع‌گرا و معتقد به امکان شناخت واقع، درصدد ارائه دسته‌بندی و به‌عبارتی طبقه‌بندی و تقسیم شناخت‌ها و علوم انسانی برآمدند که این طبقه‌بندی علوم، مورد قبول دانشمندان قرار گرفت و در میان آنان رواج پیدا کرد. این طبقه‌بندی علوم بعدها توسط «بوعلی» و «فارابی» و سپس «ملاصدرا»، مورد تفصیل و بازبینی قرار گرفته و سبب ایجاد تفاوت‌هایی در ساختار علوم شد؛ اما در کل و با قطع نظر از تغییرات و تطورات آن، اصل این طبقه‌بندی ثابت بوده و تا ملاصدرا هم ادامه داشته است. ✥ در این طبقه‌بندی علوم، شناخت و علم انسانی به دو بخش کلی علوم جدلی (مبتنی بر مسلمات، مشهورات و...) و علوم برهانی (مبتنی بر عقل و برهان) تقسیم می‌شود؛ علوم برهانی نیز به علوم آلی و اصالی، و علوم اصالی نیز به علوم نظری (مربوط به هست و نیست‌ها) و علوم عملی (مربوط به باید و نبایدها) تقسیم می‌شود؛ در ادامه، علوم نظری و عملی نیز تقسیماتی دارند که در جانب علوم نظری، ۳ قسم شکل می‌گیرد؛ زیراکه یک شناخت اصالی و برهانی و نظری، یا از حیث مفهوم و مصداق، مجرد است که این دسته از شناخت‌ها و علوم را الهیات می‌نامند؛ یا از حیث مفهوم، مجرد و از حیث مصداق، مادی است که این دسته را نیز علوم ریاضیات نام‌گذاری می‌کنند؛ یا از حیث مفهوم و مصداق، مادی است که این دسته را نیز در علوم طبیعیات می‌شمارند؛ اما از طرفی شناخت و علمی که از جهت مفهوم، مادی و از جهت مصداق، مجرد باشد را محال دانستند؛ زیرا امری که در خارج به‌صورت مجرد محقق می‌شود، به هیچ وجه ماده‌ای ندارد تا انعکاس تصوری و مفهومی آن در ذهن، مادی باشد (برهان استحاله این قسم از شناخت و به‌عبارتی برهان انحصار علوم نظری در ۳ قسم الهیات، ریاضیات و طبیعیات، در کتب فلسفی به‌صورت تفصیلی بیان شده است). 🔹 با توجه به این دسته‌بندی فوق باید گفت که تولد موضوع فلسفۀ کنونی که محور مسائل خود را به «موجود بما هو موجود» اختصاص داده است، از این طبقه‌بندی شروع شد؛ یعنی بر اساس این طبقه‌بندی، دانشمندان بدین نکته رهنمون شدند که دسته‌ای از علوم و شناخت‌ها در عالم علم و دانش وجود دارد که علم و شناختی با خصوصیت ۱. برهانی، ۲. اصالی، ۳. نظری و ۴. در مورد موجوداتی که در مصداق و مفهوم مجردند، می‌باشد. 🔹 قدما نام این علم را «فلسفه اولی» نامیده و به بسط و بررسی مسائل آن به‌عنوان علمی مستقل و اعلی پرداختند (هر چند که اختلافاتی در تقسیم خود الهیات به عام و خاص نیز وجود دارد که تبیین آن در نوشتار حاضر اهمیتی ندارد)؛ بدین صورت، علم فلسفه متولد شد و دانشمندان به جنس خاص مسائل این علم به‌عنوان محور مسائل آن پی بردند. ✍️ مهدی رسولی | گم‌گشته 🗂 منابع: ۱. مجموعه آثار، مرتضی مطهری ۲. هندسه حکمت، عبدالکریم فرحانی ۳. تدریس فلسفۀ استاد احمد فرحانی @albayann
🖊إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 رهبر انقلاب در خطبه عربی: رژیم صهیونی، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و هرگز بر حماس و حزب‌الله پیروز نخواهد شد رهبر انقلاب هم‌اکنون در خطبه‌های عربی در نمازجمعه تهران: این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه... امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌اللّه هرگز پیروز نخواهند شد. ۱۴۰۳/۷/۱۳ 🌷 📱پخش زنده از: 🖥 Farsi.Khamenei.ir/live
📝گزارشی از بیان استاد پیرامون وجهه برخورد جبهه انقلاب با حوادث اخیر 🔹استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتاری به مناسبت شهادت سید مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، با تأکید بر تبیین درست و بهنگام رویدادهای کنونی جامعه اسلامی، به بیان ضرورت شکل‌گیری وحدت و انسجام اجتماعی پرداخت. 📌ایشان فرمودند: اگر نگاه تبیینی نباشد پیوندهای درونی و بیرونی اجتماعی حاصل نخواهد شد و نتیجه‌اش می‌شود از هم گسیختگی اجتماعی که توان مقابله با دشمن را ندارد اما با انجام عملیات تبیین در جامعه این پیوندها مستحکم و قوی شده و تبدیل به امت واحده می‌شود.... 🌐متن خبر را میتوانید از لینک زیر مشاهده کنید. https://rahamedia.net/?p=5503 @albayann
🖊مرجعیت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) 📝 آیت‌الله خامنه‌ای:«یک روایت از حضرت هادی علیه‌الصّلاةوالسّلام است که هم جنبه‌ی علمی حضرت عبدالعظیم و هم جنبه‌ی معنوی آن بزرگوار را نشان میدهد. 💠کسی خدمت امام هادی علیه‌السّلام رسید. حضرت به او فرمودند: تو در کجا هستی؟ گفت: در ری. فرمودند: هر مشکلی در امر دین داشته باشی، میتوانی از عبدالعظیم‌بن‌عبدالله الحسنی بپرسی. یعنی امام هادی علیه السّلام، عبدالعظیم الحسنی را به عنوان یک مرجع علم دین به شیعیان خودشان معرفی کردند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: سلام مرا به او برسان. این هم جنبه‌ی معنوی.»  📆۱۳۷۳/۰۸/۰۵ 🌺سالروز ولادت مبارک باد. @albayann
🗂 📝 استاد آیت الله فرحانی 🏷دروس خارج 📌(فقه، اصول، فلسفه،تفسیر) https://eitaa.com/albayann/2353 🏷مجموعه مباحث فقه معاصر 📌(غنا، فضای مجازی، نظام سیاسی،حکومتی، جهاد) https://eitaa.com/albayann/2360 🏷مجموعه مباحث دروس سطح عالی 📌(برائت، کفایه، نهایه الحکمه، بدایه الحکمه، قطع و ظن، استصحاب) https://eitaa.com/albayann/2370 🏷انتشارات البیان 📌(نظام ادبی از منظر علم اصول ،محمولات فلسفی، هندسه حکمت،مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی، جرعه ای از دریا) https://eitaa.com/albayann/2352 🏷لوح پژوهشی فرائد https://eitaa.com/albayann/2171 🏷روش تحصیل جهت فراگیری مکتب فقه الخمینی https://eitaa.com/albayann/2022 @albayann
🌱به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام 📝استاد : 💠امام حسن عسکری به ابهت و جلالت شان بر چهره مبارکشان شهرت داشتند خواجه نصیر هم در کلامشان هیبت عسکریه را مطرح میکردند و هر کس امام را زیارت میکرد این هیبت را مشاهده مینمود 📌وقتی حضرت لب به سخن می گوشودند دریای مواجی از علم و معرفت بود که سرازیر میشد 🔸وصی ظاهری امام عسکری مادر بزرگوارشان حدیث بوده است ایشان زن بسیار با کمالات و عجیبی بوده و ملجا شیعیان بودند لذا امام عسکری به پیروی از جدشان سید الشهدا بر وصی قرار دادن حضرت زینب این کار را تقویت کردند. @albayann
مراحل هستی و عالم در اندیشه شهید مطهری.mp3
1.38M
🔊 🔸مراحل هستی و عالم در اندیشه شهید مطهری 🖇هماهنگی نقل و عقل در تبیین مراحل هستی و رابطه حق با خلق 🎙استاد آیت الله فرحانی بیان میکنند @albayann
📝استاد آیت الله فرحانی: 🔹بین ما وآن بزرگوار آنقدر فاصله است که ما حتی نمی توانیم احساس سنخیتی بکنیم. درزیارت حضرتش میخوانیم : یافاطمه اِشفعی لی فی الجنه فاِنّ لک عندالله شانا من الشان. 🔹کسی حق شفاعت داردکه از مظاهر اسمای حسنای الهی باشد. 👈🏻واین بدان معناست که کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) از ولایت الهی برخوردار است. همین شناخت و معرفت است که موجب شده علماء و بزرگان، نوکری در پیشگاه حضرت معصومه(س)را افتخار خود بدانند که مَن زارها عارفا بحقها فله الجنّه 🏴 وفات سلام الله علیها تسلیت باد. @albayann
🔰 🔹جلسۀ(س) 📌مجلس‌وفات‌حضرت‌معصومه(س) 🎙 سخنران: استاد 🎤 مرثیه‌سرا: مداحان اهل‌بیت(ع) 🗓 دوشنبه ۲۳ مهر از نماز مغرب و عشا ⏱ زیارت عاشورا ۱۸:۳۰ ⏱ قرائت قرآن ۱۸:۴۵ ⏱ سخنرانی۱۹:۰۰ ⏱ روضه: ۱۹:۴۵ 🕌 مکان: مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) 💢 برادران و خواهران @albayann