eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
755 عکس
177 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) 💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره) 1.نقش استاد در رشد انسان 2.حضرت امام(ره) چقدر درزندگی شهیدمطهری(ره)تاثیرگذاربوده است ؟ 4.تاثیر حکمت متعالیه درزندگی شهیدمطهری(ره) @albayann 🔻🔻🔻🔻
💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهید مطهری(ره) 🔰استاد : 🔹اگر کسی می خواهد شخصیتی مانند شهید مطهری شود ، اگر کسی میخواهد شخصیتی مانند رهبر فرزانه ی انقلاب شود تمام این موارد نیاز به یک نگاه دارد و این نگاه باید توسط استاد او تأمین شود . لذا به دوستان خود عرض کردم که اگر با استادی نمی توانید این رابطه را برقرار کنید حواستان باشد که وقتتان خیلی تلف نشود . این ادعای ما بر اساس مطلبی است که خود مرحوم شهید مطهری (ره) در تحولات روحی خود ذکر کرده است. 🔸این مطلبی که عرض میکنم به عنوان یک شاخص است. یعنی اگر بنده این شاخص را در خودم احساس کردم مشکلی از این جهت وجود ندارد ولی اگر این شاخص را در خودم احساس نکردم جدا باید تجدید نظر کنم . ببینید؛ چیزی را که میخواهم شما از مرحوم شهید مطهری بدانید مطلبی است که بدون آن، به هیچ وجه نمی توانید به شخصیت شهید مطهری پی ببرید. 🔺 ایشان در مقدمه ی « کتاب علل گرایش به مادی گری » چنین بیان می کنند : « من تا آنجا که از تحولات روحی خود به یاد دارم ، از سن سیزده سالگی دغدغه و حساسیت عجیبی نسبت به مساله ی خدا پیدا کردم . یکی پس از دیگری بر اندیشه ام هجوم می آورد . در سال های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم ، چنان در این اندیشه ها غرق بودم که شدیداً میل به تنهایی در من پدید آمد . وجود هم حجره را تحمل نمی کردم ؛ حجره ی فوقانی عالی را به نیم حجره ای دَخمِه مانند تبدیل کرده بودم که با اندیشه های خودم به سر ببرم . نمی خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع دیگری بیاندیشم و در واقع اندیشه در هر موضوع دیگری را پیش از اینکه مشکلاتم در این زمینه حل گردد ، بیهوده و اتلاف وقت می شمردم . ♻️مقدمات عربی یا فقهی و اصولی و منطقی را از آن جهت می آموختم که تدریجاً آماده ی بررسی اندیشه ی فیلسوفان بزرگ در این مسأله شوم . به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی در مشهد مقدس که مقدمات عربی را می خواندم ، فیلسوفان و عارافان و متکلمان را هر چند با اندیشه هایشان آشنا نبودم از سایر علما و دانشمندان مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر جلوه می نمودند . تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان این صحنه می دانستم . دقیقاً به یاد دارم در آن سنین که میان سیزده تا پانزده سالگی بود ، درمیان آن علماء کسی که خیلی علاقه مند بودم تا در مجلس ایشان تلّمُس کنم ، « مرحوم میرزا مهدی شهیدی رضوی » مدرس فلسفه ی الهی بود پس از مهاجرت دوم گمشده ی خود را در شخصیت دیگری یافتم که همواره مرحوم میرزا مهدی شهیدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت می دیدم . فکر می کردم که روح تشنه ام از سرچشمه ی زلال این شخصیت سیراب خواهد شد . 🌱اگرچه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در معقولات را نداشتم ، اما درس اخلاقی که به وسیله ی شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود ، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی . بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس مرا آنچنان به وَجد می آ‌ورد که تا دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی بعد خودم را شدیداً تحت تاثیر آن می دیدم . 🔆بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس در درس های دیگر که طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم انعقاد یافت . همواره خود را مدیون او دانسته و می دانم و به راستی که او روح قدسی الهی بود» 💠این ها شهید مطهری را شهید مطهری کرد . نمی شود انسان فضیلت و عبادت شب را درک نکند و شخصیتی مانند شهید مطهری شود . امکان ندارد کسی از روزه ی ماه شعبان ، از سحر ماه رمضان استفاده نکند و شهید مطهری شود . 👈🏻شهید مطهری که در محضر حضرت امام فقط درس نخواند بلکه سیر و سلوکش را هم نزد ایشان جلو برد. البته سیر و سلوک ایشان هم مانند آقایانی که ادعای این ها را دارند نبود،این نکات را باید به عنوان شاخص قرار داد . 🔆این نکات را هم شاگردان امام از خود حضرت امام (ره) آموخته اند. بنده چون خیلی به مقام معظم رهبری ( دام ظله ) ارادت داشتم ، فرمایشات ایشان را از زمان ریاست جمهوری ایشان، آرشیو می کردیم . آن زمان آرشیوی از سخنان مقام معظم رهبری درست کرده بودم . ایشان چند فرمایش راجع به شهید مطهری دارند که این فرمایشات خیلی برای بنده عجیب بود. @albayann
17.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 استاد آیت الله فرحانی ⁉️مقصود از احیا چیست؟ 🔹تحلیل هستی شناسانه شب قدر و مقوله زمان شب قدر هر کس متفاوت از دیگری است 🔸تفاوت شب قدر با شب های دیگر از حیث زمانی در چیست؟ ⁉️آیا معنا دارد شب إحیا در مقابل شب إماته داشته باشیم؟ @albayann
🔹مطهری شناسی 🔰شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است كه دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی مسائل زندگی تسری می‌یابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود. 📝مقام معظم رهبری 1385/02/11 @albayann
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠نگاه آیت الله مطهری(ره) به استادش حضرت امام(ره) 🔰بغض شهید در هنگام نام بردن از امام خمینی(ره) @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400 جلسه دوم 🔰سخنران: استاد @albayann
19.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔹 کلام خداوند به حضرت موسی در باب دعوت الی الحق ⁉️ چه نعمتی بالاتر از اینکه امیرالمومنین(ع) واسطه شب قدر ما شده است؟ 🔸 حالات امیرالمومنین(ع) در ماه مبارک رمضان @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400 جلسه سوم 🔰سخنران: استاد @albayann
🔹گزارش تصویری سخنرانی شب قدر 🔸مشهد؛ هیئت جوانان آستان قدس رضوی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 استاد : 🔹از آیات و روایات اینگونه به دست می آید که انسان وقتی گناه می کند در همین دنیا در آتش است. 📌گناه برای انسان آتش و جهنم است، لذا اینکه می گوییم "الغوث الغوث خلصنا من النار" در واقع از خدا می خواهیم ما را از گناه نجات بدهد. 📌یعنی به خداوند می گوییم بارالها ما وقتی گناه می کنیم در جهنم و در آتش هستیم، در همین دنیا و در همین زمان ما را نجات بده . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا اَلْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلاَ أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ 🔸بک یا الله ... @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ⁉️1-نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 💠2-دلیل به وجود امدن مسلک اشعری گری و اخباری گری 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albahann 🔻🔻🔻🔻
💠 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی 🔰 استاد : 🔹شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می شود یک نگاه مجمل به آنها داشت. 🔸1-ایشان نشان می دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته است و باعث به وجود امدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است و به تبیین این مطلب می پردازند (مسلک اشعری گری در اهل تسنن، اخباری گری در شیعه). دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود امدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می نمایند و تاثیر و تاثرها را واکاوی می نمایند و در مورد دوره دوم که باعث به وجود امدن اخباری گری گردیده است کلامی را از زبان ایت الله بروجردی(ره) نقل می نمایند. 📌به نظر می رسد دلیل اصلی که باعث به وجود امدن این مسلکها شده است این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیده اند اما کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده اند به سمت عدلیه و توحید رفته اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد. ♻️2-مطلب دیگری را که می شود گفت شهید مطهری(ره) در این فضا تبیین کرده است این است که در فقه مصادیقی را نشان داده است که جهان بینی فقیه در فتوای فقهی او اثر گذار است ایشان می فرمایند((فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‏بينى‏ اش در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر مى ‏كند داشته باشد. اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه مى‏ كنند، اما هركدام يك جور و يك نحو بخصوص استنباط مى‏ كند)) 📌 و همچنین فتاوای فقهی که درک ضرورت موضوع باعث شده است فقیه معتقد بشود که شارع در اینجا سکوت نکرده ایشان این گونه می فرمایند ((ما همين الآن در فقه خودمان مواردى داريم كه فقهاى ما به ‏طور جزم به لزوم و وجوب چيزى فتوا داده ‏اند فقط به دليل درك ضرورت و اهميت موضوع، يعنى با اينكه دليل نقلى از آيه و حديث به‏ طور صريح و كافى نداريم، و همچنين اجماع معتبرى در كار نيست، فقها از اصل چهارم استنباط يعنى دليل مستقل عقلى استفاده كرده ‏اند. فقها در اين گونه موارد از نظر اهميت موضوع و از نظر آشنايى به روح اسلام كه موضوعات مهم را بلاتكليف نمى‏ گذارد جزم مى‏ كنند كه حكم الهى در اين مورد بايد چنين باشد. مثل آنچه در مسئله ولايت حاكم و متفرّعات آن فتوا داده‏اند. حالا اگر به اهميت موضوع پى نبرده بودند آن فتوا پيدا نشده بود. تا اين حد كه به اهميت موضوع پى برده ‏اند فتوا هم داده‏ اند. موارد ديگر نظير اين مورد مى‏توان پيدا كرد كه علت فتوا ندادن توجه نداشتن به لزوم و اهميت موضوع است‏)). 💠3-شهید بزرگوار در زمینه امتداد حکمت هم مطالبی را ارائه کردند که می شود بحث ایشان در مبانی اولیه حقوق در اسلام را به عنوان نمونه ذکر کرد که در جای خودش به ان خواهیم پرداخت. 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠یکی از مباحث مهمی که در چند دهه گذشته، محافل علمی حوزوی را به کنکاش و بررسی واداشته است، مسئله فقه نظام و تببین منظومه فقهی شیعه در راستای تحقق حکومت و تمدن اسلامی است. 🔹اگرچه بر همگان مبرهن است که (ره) اول کسی است که در این عرصه ، فقه نظام را به اجرا در آورده است، لکن متاسفانه در حیطه نظر و تئوری ، شخصیت علمی امام اغلب با بی مهری و بی توجهی مجموعه های مختلف، مواجه شده و نه تنها به ایشان به عنوان یک فقیه صاحب نظر در این عرصه توجه نمی شود ، بلکه اساسا حضرت امام را صاحب یک مکتب و مدرسه فقهی و اصولی ندیده و این جریان نتیجه ای جز محرومیت حوزه و دانشگاه از ابداعات و ابتکارات علمی ایشان نداشته است. 👈مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با عنوان (ع) در تلاش است که در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی به تبیین این مکتب و منظومه بپردازد. 🌱در ادامه با کلیپ ارائه شده با کانال البیان همراه باشید.... https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️چرا امام فرمود روز قدس روز اسلام است؟ 🔹چه تقابلی در فلسطین شکل گرفته بود که گفتمان توانست غالب شود؟ 🔸گفتمان «انسان ولایی» حضرت امام که بهترین شیوه حکومت داری و تأسی از اهل بیت علیهم السلام است؛ به چه معناست؟ 💠تفسیری از آیه شریفه وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذينَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ این آیه مشکل بعض مسئولان امروز ما را به روشنی و وضوح بیان می کند @albayann
🔹اگر قیام برای خدا باشد هیچ وقت شکست ندارد. 🔸پیشبرد شما برای همین وحدت کلمه و قیام برای خدای تبارک و تعالی و خواستار بودن جمهوری اسلامی شد. 📝امام خمینی 2خرداد 1358 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه به چه معناست؟ 🔰 استاد ⁉️آیا صرف داشتن روحیه و سردادن شعار انقلابی برای انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه کافی است؟ 📌آیا صرف رفتن به جبهه و خون دادن برای انقلاب ،سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 📌آیا صرف سینه زدن و روضه خواندن و اشک برای ابا عبدالله (علیه السلام) ریختن سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 🔸انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه، صرف داشتن حساسیت به انقلاب و سر دادن شعارهای انقلابی نیست،اینها لازمند ولی کافی نیستند. 🔹معنای ادق انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه بدین معناست که مبانی فکری امام (ره) و رهبری در حوزه و دانشگاه ساری و جاری بماند. 🔺اندیشه و مبانی فکری امام و رهبری باید در حوزه و دانشگاه مورد مباحثه و مبنای رشد علمی قرار گیرد تا به آن حوزه و دانشگاه انقلابی گفته شود. 👈🏻وقتی دانشگاه و حوزه انقلابی نباشد، سبب می شود که این دانشجو و روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اسنادی چون 2030 و ... رأی بدهد. چون مفاد این گونه اسناد با چیزهایی که آموخته هیچ گونه تضادی ندارد! @albayann
💠بیمار متولد شدن روشنفکری در ایران به چه معناست؟ 🔸و اما این بیماری چه بود؛ یعنی کجا بروز میکرد؟ این را از زبان آل احمد برای شما ذکر میکنم. آل احمد در مشخصات روشنفکر میگوید: یک مشخصات، مشخصات عوامانه روشنفکر است. او میگوید معنای «عوامانه» این نیست که عوام، روشنفکر را این‌گونه تصوّر میکنند؛ بلکه خود روشنفکر هم گاهی همین‌طور فکر میکند. 🔹این خصوصیات سه تاست: اوّل، مخالفت با مذهب و دین - یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! - دوم، علاقه‌مندی به سنن غربی و اروپا رفتگی و این‌طور چیزها؛ سوم هم درس خواندگی. این دیگر برداشتهای عامیانه از روشنفکری است؛ ممیّزات روشنفکر این است. یعنی اگر کسی متدیّن شد، چنانچه علّامه دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترین فیلسوف باشد؛ روشنفکر نیست! 📌 بعد میگوید این سه خصوصیتی که برداشت عامیانه و خصوصیات عامیانه روشنفکری است، در حقیقت ساده‌شده دو خصوصیت دیگری است که با زبان عالمانه یا زبان روشنفکری میشود آنها را بیان کرد. یکی از آن دو خصوصیت، عبارت است از بی اعتنایی به سنّتهای بومی و فرهنگ خودی - که این دیگر بحث عوامانه نیست؛ این حتمی است - دیگری، اعتقاد به جهان‌بینی علمی، رابطه علمی، دانش و قضا و قدری نبودن اینها؛ مثالهایی هم میزند. ♻️این در حالی است که در معنای روشنفکرىِ ساخته و پرداخته فرنگ - که اینها آن را از فرنگ گرفتند و آوردند - به‌ هیچ‌ وجه این مفهوم و این خط و جهت و این معنا نیست! یعنی چرا باید یک روشنفکر حتماً به سنّتهای بومیش بی اعتنا باشد؛ علت چیست؟ 👈🏻 روشنفکری، عبارت است از آن حرکتی، شغلی، کار و وضعی که با فعّالیت فکر سر و کار دارد. روشنفکر، کسی است که بیشتر با مغز خودش کار میکند، تا با بازویش؛ با اعصاب خودش کار میکند، تا با عضلاتش؛ این روشنفکر است. لذا در طبقات روشنفکری که سپس در فصلهای بعدی کتابش ذکر میکند، از شاعر و نویسنده و متفکّر و امثال اینها شروع میکند، تا به استاد دانشگاه و دانشجو و دبیر و معلم و روزنامه‌نگار - که آخرین آنها روزنامه‌نگار و خبرنگار است - میرسد. 📝بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه تهران‌ 1377/02/27 @albayann
💠در دام تار عنکبوتیم 🔸گرفتار ظلمت عالم طبیعت هستیم و نظر خود را به جهان دوخته ایم و به تار عنکبوت هایی که از مادیات تنیده اند چنگ زده ایم و همت بر آن گماشته ایم، با اینکه سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است. 🔹و ما را نرسد که با این دیده های کور، انوار علوم او و تجلیات ذات و صفات و اسما آن حضرت را مشاهده نماییم. 📚شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه 165 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🔰 استاد 🔹استاد در این صوت به بررسی اشکال معروف ارتفاع نقیضین در ماهیت من حیث پرداخته و تفاوت پاسخ این اشکال را نزد فلاسفه قبل از ملاصدرا و بعد از آن بیان می کنند. 📌و در انتها نظر علامه طباطبایی را در باب این قانون مهم فلسفه مطرح می نمایند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
💠تفسیر قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی» 🔰 استاد 🔹اگر این قانون را ذهن دقیق تلقی نکند اولین ابهامی که برای انسان پیش می آید این است که این ارتفاع نقیضین است و امکان ندارد که ماهیت من حیث هی لاموجوده و لامعدومه باشد. 🔸تا قبل از ملاصدرا می گفتند: نقیضین وقتی شکل می گیرند که ما با سلب تحصیلی و موجبه کار کنیم. یعنی نقیض موجبه، سلب تحصیلی (سالبه محصله) است. معنای سالبه محصله این است که سلب همه چیز را ببرد، لذا می گفتند «وَقَدِّمَنْ سَلْباً عَلَى الْحَيْثِيَّة حَتّى‏ يَعُمَّ عارِضَ الْمَهِيَّة» سلب تحصیلی یعنی اینکه سلب چیزی باقی نگذارد. اما در مقابل ایجاب عدولی یعنی سلب را در ناحیه محمول نگاه دارید و سلب را به یک موضوع موجود نسبت بدهی. این سلب وصف یک واقعیتی است و آن موقع یک موضوع موجود دارید و یک محمولی که در آن ، سلب وجود دارد. این غیر سلب تحصیلی است. متأسفانه در بعضی از عبارات محقق خوئی و شهید صدر این اشتباه اتفاق افتاده است وبین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. 📌ما یک دفعه می گوییم سلب در مرتبه ذات یعنی ماهیت در مرتبه ذات نه وجود دارد و نه لاوجود است. سلب در مرتبه ذات، سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در مرتبه است. لذا وقتی می گویند ماهیت من حیث هی؛ یعنی ماهیت در مرتبه ذاتش نه این است و نه آن. این سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در رتبه ذات، معدوله است و در نتیجه تناقض لازم نمی آید. ♻️ملاصدرا به دلیل اینکه فهم این حرفها سخت است تعبیر روانتری دارد. می فرماید: ماهیت به حمل اولی چنین است که «من حیث هی لیست الا هی». حمل اولی یعنی جنس و فصل یعنی در ذات و ذاتیات ماهیت وجود و عدم نیست. ماهیت به حمل اولی یعنی نه وجود است و نه عدم است و فقط جنس و فصل است ولی در ماهیت به حمل شایع ارتفاع و اجتماع نقیضین محال است. در مرتبه واقع، یا موجود است یا معدوم است در متن واقع نمی شود که هم موجود باشد و هم معدوم یا نه موجود باشد و نه معدوم. 👈🏻علامه طباطبایی مثل ملاصدرا می فرماید به حمل اولی فقط جنس و فصل است ولی به حمل شایع می توان همه چیز به ماهیت داد، یعنی هم طلب و هم وجود داد چون به حمل شایع است. پس شما باید بین حیث حمل اولی و شایع تفکک کنید و قانون من حیث لیست الا هی ناظر به حمل اولی است. @albayann