eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
846 عکس
192 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 استاد : 🔹از آیات و روایات اینگونه به دست می آید که انسان وقتی گناه می کند در همین دنیا در آتش است. 📌گناه برای انسان آتش و جهنم است، لذا اینکه می گوییم "الغوث الغوث خلصنا من النار" در واقع از خدا می خواهیم ما را از گناه نجات بدهد. 📌یعنی به خداوند می گوییم بارالها ما وقتی گناه می کنیم در جهنم و در آتش هستیم، در همین دنیا و در همین زمان ما را نجات بده . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا اَلْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلاَ أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ 🔸بک یا الله ... @albayann
06-فقه حکومتی(2).mp3
1.71M
🔊 ⁉️1-نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 💠2-دلیل به وجود امدن مسلک اشعری گری و اخباری گری 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albahann 🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊#بشنوید ⁉️1-نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 💠2-دلیل به وجود امدن مسلک اشعری گری و اخباری گری 🔰
💠 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی 🔰 استاد : 🔹شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می شود یک نگاه مجمل به آنها داشت. 🔸1-ایشان نشان می دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته است و باعث به وجود امدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است و به تبیین این مطلب می پردازند (مسلک اشعری گری در اهل تسنن، اخباری گری در شیعه). دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود امدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می نمایند و تاثیر و تاثرها را واکاوی می نمایند و در مورد دوره دوم که باعث به وجود امدن اخباری گری گردیده است کلامی را از زبان ایت الله بروجردی(ره) نقل می نمایند. 📌به نظر می رسد دلیل اصلی که باعث به وجود امدن این مسلکها شده است این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیده اند اما کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده اند به سمت عدلیه و توحید رفته اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد. ♻️2-مطلب دیگری را که می شود گفت شهید مطهری(ره) در این فضا تبیین کرده است این است که در فقه مصادیقی را نشان داده است که جهان بینی فقیه در فتوای فقهی او اثر گذار است ایشان می فرمایند((فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان‏بينى‏ اش در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر مى ‏كند داشته باشد. اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه مى‏ كنند، اما هركدام يك جور و يك نحو بخصوص استنباط مى‏ كند)) 📌 و همچنین فتاوای فقهی که درک ضرورت موضوع باعث شده است فقیه معتقد بشود که شارع در اینجا سکوت نکرده ایشان این گونه می فرمایند ((ما همين الآن در فقه خودمان مواردى داريم كه فقهاى ما به ‏طور جزم به لزوم و وجوب چيزى فتوا داده ‏اند فقط به دليل درك ضرورت و اهميت موضوع، يعنى با اينكه دليل نقلى از آيه و حديث به‏ طور صريح و كافى نداريم، و همچنين اجماع معتبرى در كار نيست، فقها از اصل چهارم استنباط يعنى دليل مستقل عقلى استفاده كرده ‏اند. فقها در اين گونه موارد از نظر اهميت موضوع و از نظر آشنايى به روح اسلام كه موضوعات مهم را بلاتكليف نمى‏ گذارد جزم مى‏ كنند كه حكم الهى در اين مورد بايد چنين باشد. مثل آنچه در مسئله ولايت حاكم و متفرّعات آن فتوا داده‏اند. حالا اگر به اهميت موضوع پى نبرده بودند آن فتوا پيدا نشده بود. تا اين حد كه به اهميت موضوع پى برده ‏اند فتوا هم داده‏ اند. موارد ديگر نظير اين مورد مى‏توان پيدا كرد كه علت فتوا ندادن توجه نداشتن به لزوم و اهميت موضوع است‏)). 💠3-شهید بزرگوار در زمینه امتداد حکمت هم مطالبی را ارائه کردند که می شود بحث ایشان در مبانی اولیه حقوق در اسلام را به عنوان نمونه ذکر کرد که در جای خودش به ان خواهیم پرداخت. 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann
هدایت شده از البیان
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠یکی از مباحث مهمی که در چند دهه گذشته، محافل علمی حوزوی را به کنکاش و بررسی واداشته است، مسئله فقه نظام و تببین منظومه فقهی شیعه در راستای تحقق حکومت و تمدن اسلامی است. 🔹اگرچه بر همگان مبرهن است که (ره) اول کسی است که در این عرصه ، فقه نظام را به اجرا در آورده است، لکن متاسفانه در حیطه نظر و تئوری ، شخصیت علمی امام اغلب با بی مهری و بی توجهی مجموعه های مختلف، مواجه شده و نه تنها به ایشان به عنوان یک فقیه صاحب نظر در این عرصه توجه نمی شود ، بلکه اساسا حضرت امام را صاحب یک مکتب و مدرسه فقهی و اصولی ندیده و این جریان نتیجه ای جز محرومیت حوزه و دانشگاه از ابداعات و ابتکارات علمی ایشان نداشته است. 👈مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با عنوان (ع) در تلاش است که در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی به تبیین این مکتب و منظومه بپردازد. 🌱در ادامه با کلیپ ارائه شده با کانال البیان همراه باشید.... https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
13.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ⁉️چرا امام فرمود روز قدس روز اسلام است؟ 🔹چه تقابلی در فلسطین شکل گرفته بود که گفتمان توانست غالب شود؟ 🔸گفتمان «انسان ولایی» حضرت امام که بهترین شیوه حکومت داری و تأسی از اهل بیت علیهم السلام است؛ به چه معناست؟ 💠تفسیری از آیه شریفه وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذينَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ این آیه مشکل بعض مسئولان امروز ما را به روشنی و وضوح بیان می کند @albayann
🔹اگر قیام برای خدا باشد هیچ وقت شکست ندارد. 🔸پیشبرد شما برای همین وحدت کلمه و قیام برای خدای تبارک و تعالی و خواستار بودن جمهوری اسلامی شد. 📝امام خمینی 2خرداد 1358 @albayann
معنای انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه چیست؟ .mp3
2.62M
🔊 💠انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه به چه معناست؟ 🔰 استاد ⁉️آیا صرف داشتن روحیه و سردادن شعار انقلابی برای انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه کافی است؟ 📌آیا صرف رفتن به جبهه و خون دادن برای انقلاب ،سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 📌آیا صرف سینه زدن و روضه خواندن و اشک برای ابا عبدالله (علیه السلام) ریختن سبب انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه می شود؟ 🔸انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه، صرف داشتن حساسیت به انقلاب و سر دادن شعارهای انقلابی نیست،اینها لازمند ولی کافی نیستند. 🔹معنای ادق انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه بدین معناست که مبانی فکری امام (ره) و رهبری در حوزه و دانشگاه ساری و جاری بماند. 🔺اندیشه و مبانی فکری امام و رهبری باید در حوزه و دانشگاه مورد مباحثه و مبنای رشد علمی قرار گیرد تا به آن حوزه و دانشگاه انقلابی گفته شود. 👈🏻وقتی دانشگاه و حوزه انقلابی نباشد، سبب می شود که این دانشجو و روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اسنادی چون 2030 و ... رأی بدهد. چون مفاد این گونه اسناد با چیزهایی که آموخته هیچ گونه تضادی ندارد! @albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠انقلابی ماندن حوزه و دانشگاه به چه معناست؟ 🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی ⁉️آیا صرف داش
💠بیمار متولد شدن روشنفکری در ایران به چه معناست؟ 🔸و اما این بیماری چه بود؛ یعنی کجا بروز میکرد؟ این را از زبان آل احمد برای شما ذکر میکنم. آل احمد در مشخصات روشنفکر میگوید: یک مشخصات، مشخصات عوامانه روشنفکر است. او میگوید معنای «عوامانه» این نیست که عوام، روشنفکر را این‌گونه تصوّر میکنند؛ بلکه خود روشنفکر هم گاهی همین‌طور فکر میکند. 🔹این خصوصیات سه تاست: اوّل، مخالفت با مذهب و دین - یعنی روشنفکر لزوماً بایستی با دین مخالف باشد! - دوم، علاقه‌مندی به سنن غربی و اروپا رفتگی و این‌طور چیزها؛ سوم هم درس خواندگی. این دیگر برداشتهای عامیانه از روشنفکری است؛ ممیّزات روشنفکر این است. یعنی اگر کسی متدیّن شد، چنانچه علّامه دهر باشد، اوّلْ هنرمند باشد، بزرگترین فیلسوف باشد؛ روشنفکر نیست! 📌 بعد میگوید این سه خصوصیتی که برداشت عامیانه و خصوصیات عامیانه روشنفکری است، در حقیقت ساده‌شده دو خصوصیت دیگری است که با زبان عالمانه یا زبان روشنفکری میشود آنها را بیان کرد. یکی از آن دو خصوصیت، عبارت است از بی اعتنایی به سنّتهای بومی و فرهنگ خودی - که این دیگر بحث عوامانه نیست؛ این حتمی است - دیگری، اعتقاد به جهان‌بینی علمی، رابطه علمی، دانش و قضا و قدری نبودن اینها؛ مثالهایی هم میزند. ♻️این در حالی است که در معنای روشنفکرىِ ساخته و پرداخته فرنگ - که اینها آن را از فرنگ گرفتند و آوردند - به‌ هیچ‌ وجه این مفهوم و این خط و جهت و این معنا نیست! یعنی چرا باید یک روشنفکر حتماً به سنّتهای بومیش بی اعتنا باشد؛ علت چیست؟ 👈🏻 روشنفکری، عبارت است از آن حرکتی، شغلی، کار و وضعی که با فعّالیت فکر سر و کار دارد. روشنفکر، کسی است که بیشتر با مغز خودش کار میکند، تا با بازویش؛ با اعصاب خودش کار میکند، تا با عضلاتش؛ این روشنفکر است. لذا در طبقات روشنفکری که سپس در فصلهای بعدی کتابش ذکر میکند، از شاعر و نویسنده و متفکّر و امثال اینها شروع میکند، تا به استاد دانشگاه و دانشجو و دبیر و معلم و روزنامه‌نگار - که آخرین آنها روزنامه‌نگار و خبرنگار است - میرسد. 📝بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان دانشگاه تهران‌ 1377/02/27 @albayann
💠در دام تار عنکبوتیم 🔸گرفتار ظلمت عالم طبیعت هستیم و نظر خود را به جهان دوخته ایم و به تار عنکبوت هایی که از مادیات تنیده اند چنگ زده ایم و همت بر آن گماشته ایم، با اینکه سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است. 🔹و ما را نرسد که با این دیده های کور، انوار علوم او و تجلیات ذات و صفات و اسما آن حضرت را مشاهده نماییم. 📚شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه 165 @albayann