eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
840 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂دوره پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) - تابستان ۱۴۰۰ 🔺 کارگاه مقاله نویسی کلیات ، روش ها و اسلوب 🔹 کارگاه تخصصی نگارش علمی 👈مختص طلابی که دوره اول مقاله نویسی را طی کرده اند 🔹کارگاه تقریر نویسی دوره عمومی 🕠زمان: از ابتدای تیرماه لغایت ۱۷ مرداد 📝 معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) @albayann
۱۲۳۴۵۶۷۸۹.mp3
3.74M
🔊 ⁉️آیا اسلام محتوای لازم جهت ایجاد تمدن انسانی را دارد؟ 🔹آیا اسلام فربه تر از ایدئولوژی است؟ 🔸نامه شهید مطهری به امام(ره) در نقد چه کسانی بود؟ 🔺اگر اسلام هم دارای ایدئولوژی و هم دارای محتوا است؛ برای تبیین فرهنگ اسلامی چه باید کرد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
💠تولید علم در گرو تحقق مثلث منطق ، آزادی و اخلاق 🔺آن روز که سهم «آزادی»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت علمی و تفکر بالنده دینی در این جامعه است و کلید جنبش «تولید نرم‏افزار علمی و دینی» در کلیه علوم و معارف دانشگاهی و حوزوی زده شده است. 🔹بی‏شک آزادی‏خواهی و مطالبه فرصتی برای اندیشیدن و برای بیان اندیشه توأم با رعایت «ادب استفاده از آزادی»، یک مطالبه اسلامی است و «آزادی تفکر، قلم و بیان»، نه یک شعار تبلیغاتی بلکه از اهداف اصلی انقلاب اسلامی است. 🔸 من عمیقاً متأسفم که برخی میان مرداب «سکوت و جمود» با گرداب «هرزه‏گوئی و کفرگوئی»، طریق سومی نمی‏شناسند و گمان می‏کنند که برای پرهیز از هریک از این دو، باید به دام دیگری افتاد. 🔰حال آنکه انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سر جنبانیدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادی بی‏مهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران» و نه به هیچ‏چیز دیگری، تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود تا همه اندیشه‏ها در همه حوزه‏ها فعال و برانگیخته گردند و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان (علیهم‏السّلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است، عادت ثانوی نخبگان و اندیشه‏وران گردد. 📌 به‏ویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است. ◽️اما متأسفانه گروهی بدنبال سیاست‏زدگی و گروهی بدنبال سیاست‏زدائی، دائماً تبدیل فضای فرهنگی کشور را به سکوت مرداب‏گونه یا تلاطم گرداب‏وار، می‏خواهند تا در این بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تریبون، بتوانند تأثیرگذار و جریان ساز باشند و سطح تفکر اجتماعی را پائین آورده و همه فرصت ملی را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسایند و درگیری‏های غلط و منحط قبیله ای یا فرهنگ فاسد بیگانه را رواج دهند و در نتیجه صاحبان خرد و احساس، ساکت و مسکوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، برکنار و در حاشیه مانده و منزوی، خسته و فراموش شوند. 📌در چنین فضائی، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تکراری و ثابت و سطحی و نازل می‏گردد، هیچ فکری تولید و حرف تازه ای گفته نمی‏شود، عده‏ای مدام خود را تکرار می‏کنند و عده‏ای دیگر تنها غرب را ترجمه می‏کنند و جامعه و حکومت نیز که تابع نخبگان خویش‏اند، دچار انفعال و عقبگرد می‏شوند. ◾️ چنانچه در نامه خود توجه کرده‏اید، برای بیدار کردن عقل جمعی، چاره ای جز مشاوره و مناظره نیست و بدون فضای انتقادی سالم و بدون آزادی بیان و گفتگوی آزاد با «حمایت حکومت اسلامی» و «هدایت علماء و صاحبنظران»، تولید علم و اندیشه دینی و در نتیجه، تمدن‏سازی و جامعه‏پردازی، ناممکن یا بسیار مشکل خواهد بود. ✅برای علاج بیماری‏ها و هتاکی‏ها و مهار هرج‏ومرج فرهنگی نیز بهترین راه، همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام، حمایت و نهادینه شود. بنظر می‏رسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل 1) «کرسی‏های نظریه‏پردازی» 2) «کرسی‏های پاسخ به سؤالات و شبهات» و 3) «کرسی‏های نقد و مناظره»، روشهائی عملی و معقول باشند و خوب است که حمایت و مدیریت شوند به‏نحوی‏که هرچه بیشتر، مجال علم، گسترش یافته و فضا بر دکان‏داران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین، تنگ‏تر شود. 📚پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی ۱۶ بهمن ۸۱ @albayann
نفی بدلیت و شمولیت از مقام اطلاق در دیدگاه حضرت امام.mp3
1.99M
🎙 💠 | دو بحث پرکاربرد از مباحث علم اصول فقه؛ باب عام و خاص و باب مطلق و مقید است. 🔸از جمله نکات موثر در این مباحث، اشتراکات و تفاوت های این دو بحث است که در فهم و تفسیر لسان کتاب و سنت راهگشا خواهد بود. ◾️حضرت امام در اینجا دقت نظری در تفاوت اطلاق و عموم داشته و بر همین اساس اشکالی به مشهور از جمله مرحوم آخوند دارند. 🔰استاد در این صوت ابتدا توضیح مختصری پیرامون مقدمات حکمت و طبیعی و فرد می دهند و سپس به اشکال حضرت امام در این مقام می پردازند. @albayann
البیان
🎙 #بشنوید 💠 #فقه_الخمینی| دو بحث پرکاربرد از مباحث علم اصول فقه؛ باب عام و خاص و باب مطلق و مقید اس
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠 | نفی بدلیت و شمولیت از مقام اطلاق در دیدگاه حضرت امام 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹آنچه که باید در باب اطلاق مورد توجه قرار گیرد این است که ما آن را از باب عموم جدا کنیم. جدا کردن باب اطلاق از باب عموم از نظر حضرت امام بسیار مهم و دارای اثرات علمی در ابواب مختلف است. اطلاق به معنای این است که وقتی مقدمات حکمت تمام است و مولی در مقام بیان است و امکان آوردن قید وجود دارد و قیدی نمی‌آورد، این ماهیت تمام الموضوع حکم است. اگر مولی گفت: «اکرم عالماً» به معنای این است که یک طبیعتی دارد به نام علم که تمام الموضوع وجوب اکرام است زیرا اگر این طبیعت تمام الموضوع وجوب اکرام نبود و مولا در مقام بیان بود و می‌توانست این طبیعت را مقید کند باید مقید می‌کرد. 🔸خلاصه سخن امام این است که شما نمی‌توانید از درون این طبیعی نظری به فرد بیاندازید زیرا برای رسیدن به فرد راهی وجود ندارد، نه خود طبیعی فرد را به شما معرفی می کند و نه مقدمات حکمت که در مسأله اطلاق از آنها استفاده می‌کنیم معرّف فرد هستند. ◾️‌به تعبیر ایشان مقدمات حکمت کاری نمی‌کند مگر اینکه آنچه موضوع حکم است را تمامیت می‌دهد.‌ اگر موضوع حکم انسان است، انسان را تمام الموضوع می کند. اگر علم است؛ علم را تمام الموضوع می‌کند. بر همین اساس صحیح نیست که کسی بگوید اطلاق قابل انقسام به بدلیت و شمول است. ما نمی توانیم بگوییم که اطلاق بدلی است یا شمولی. بدلیت از کجای اطلاق در می آید؟ موضوعش آن طبیعی است و مقدمات حکمت هم که صرفا می گوید این طبیعی تمام الموضوع است. 📌لذا فرمایش مرحوم آخوند در کفایه یا فرمایش مرحوم مظفر در اصول فقه صحیح نیست. آنها می فرمودند فرق بین مطلق و عام در نحوه دلالت است نه در مدلول. مثلا در عام، استغراق را با اکرم العلما یا اکرم کل عالم بیان می‌کنیم و بعد می‌گوییم که کل عالم یفید الاستغراق. یا در «اکرم أی عالم» دالّی به نام «أی» داریم که وقتی بر سر عالم آمد، این دلالت می کند بر یک فرد لاعلی‌التعیین. همچنین بعضی اوقات قرائنی داریم که عام، مجموعی است. در عام لفظی وجود دارد که این لفظ دلالت دارد بر استغراق یا بدلیت یا عام مجموعی. ◽️بعد آقایان می گویند در اطلاق بدلیت، از طریق مقدمات حکمت یه دست می آید یا استغراق را از طریق مقدمات حکمت تصویر می کنند. نتیجه این می‌شود که در «احل الله البیع» می‌گویند این «البیع» مطلق استغراقی است و از زمان معالم الاصول چنین بحث می‌کردند که «لا معنا لحلیه بیع من البیوع» و و این را با نفی بدلیت در اطلاق و تفسیر استغراق از آن حل می کردند. لذا می گفتند که اطلاق هم گاهی مفید استغراق و یا مفید بدلیت است و فرق عام و مطلق صرفا در دلالت است. 👈حضرت امام می گوید این حرف ها غلط است و با این توضیحات شما نمی توانید بگویید که اطلاق افاده بدلیت یا شمولیت کرده است. کجای اطلاق افاده بدلیت شده است؟ از مقدمات حکمت یا خود طبیعی؟ راه افاده این مطلب بسته است. 📌بله! یک بحث دیگری وجود دارد که گاهی اوقات عندالعقلاء یا عندالعقل یک امری حجت قرار می گیرد برای چیز دیگری. بدون اینکه دال لفظی در کار باشد. این مسئله باب دیگری است و ربطی به دلالت لفظی اطلاق ندارد. و باید در جای خودش مفصل رسیدگی شود. اما آنچه روشن است، این است که تقسیم اطلاق به بدلیت یا شمولیت غلط است زیرا در اطلاق راهی برای حکایت از فرد وجود ندارد تا دلالت بر شمولیت و بدلیت کند.در نتیجه اختلاف بین عام و مطلق اختلاف در مدلول است نه در نحوه دلالت. مدلول عام فرد است؛ یا یکی یا همه یا مجموع افراد. اما مدلول اطلاق، فرد نیست بلکه تمام الموضوع بودن طبیعی است. من نمی توانم تا وقتی در باب اطلاق هستم دنبال شمول و بدلیت بروم راهم بسته است. @albayann
ررر(1).mp3
2.07M
💠 استنباط فقه الخمینی توسط شیخ اعظم و آخوند با تحلیل امام و علامه طباطبایی 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
💠 استنباط فقه الخمینی توسط شیخ اعظم و آخوند با تحلیل امام و علامه طباطبایی 🔰 استاد آیت الله فرحانی
🔺🔺🔺🔺 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️هنر علامه طباطبایی این بود که از دستگاه فلسفه ملاصدرا قواعدی درست کرد و با این قواعد اصول فلسفه متحول شد. 📌اگر علامه طباطبایی اینکار را نمیکرد ما نمی‌دانستیم که مقوله یعنی چه! جده یعنی چه! اضافه اشراقی یعنی چه! بعد با اضافه مقولی و اضافه اشراقی بتوانیم تکلیف فلسفه غرب را روشن کنیم 📌مثلاً وقتی می‌خواهیم وارد دستگاه فقه شویم باید بدانیم فرق بین اضافه و جده چیست؟ بعد تحلیل کنیم فقه از کدام مقوله ها است،بعد استنباط کنیم احکام را و بعد فتوا دهیم. 🔸فرق فقه الخمینی با دستگاه استنباطی شهید صدر در همین است. شهید با استقرا استنباط میکند و به نظر ما استقرا مبنای درستی ندارد. 👈🏻از طرف دیگر نبود دستگاه استنباطی پویا موجب شده که اتاق فکرهای مهم اداره کشور، متعلق به فیلسوفانی باشد که متأسفانه غرب زده هستند و با مبانی استنباطی اسلامی بیگانه هستند. 🔹نقص فلسفه ما ذهنی بودن آن نیست. در غرب از فلسفه قواعدی درست میشود که سیاست و اقتصاد را درست میکند مبنای فلسفی در اینها وجود دارد که حقوق بشر،حقوق بین الملل،حقوق اساسی را ترمیم میکند،حقوق انسانی پوزیتویستی را شکل میدهد. 🔆در کشور ماهم باید مبنای فلسفه بیاید وسط و قاعده استنباطی اش را دربیاورد. کاری که امام و آقای طباطبایی کردند. بعد که روی این قاعده استنباطی مسلط شدند تکلیف بسیاری از مسائل را با آن روشن کنند. درحوزه علمیه شیخ اعظم هم همین کار را کردند مبنای استصحاب ایشان یک قاعده فلسفی است... ▫️درخواست رهبری هم از حوزه این است. فلسفه مضاف، فقه مضاف، امتداد حکمت مطالبه میکنند. قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف را باید درست بدانیم تا بتوانیم فقه مضاف را استنباط کنیم. 👈🏻این باید منقح شود تا مطالبه اجتهادی شکل بگیرد. @albayann
🔊 مبانی حکمت متعالیه 🔰استاد آیت الله فرحانی تعداد جلسات: ۱۰جلسه 💠توضیحات: استاد در این جلسات به بیان ارکان مهم فلسفه ملاصدرا پرداخته و نقش شارحین حکمت متعالیه در پیشرفت و رشد فلسفه اسلامی می پردازند. 👈صوت این جلسات را می توانید از طریق لینک ذیل به تفکیک جلسات دانلود نمایید: 🌐http://farhani.net/hikmat-motaliye/ @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی: ⚠️معصیت را از زندگیت حذف کن . 💠 اگر پای این کار ایستادی همه چیز پشت سر آن می آید . عبادتت درست می شود ، سجده کردنت درست می شود . توحيدت درست می شود . آن موقع می بینی یک زیارت ساده هم تو را متحول می کند . خوشا بحال کسی که حسنات بزرگ این ولایت نصیبش شود . ✅ این انسان تازه میفهمد حیات یعنی چه .... @albayann
الگوی انسان سازی.mp3
1.74M
🎙 ⁉️تاثیر انسان شناسی در ایجاد تمدن نوین اسلامی چگونه است؟ 💠تفاوت مدل اسلامی با غرب در چیست؟ 🔺کدام انسان غایت بینش اسلامیست؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🎙 #بشنوید ⁉️تاثیر انسان شناسی در ایجاد تمدن نوین اسلامی چگونه است؟ 💠تفاوت مدل اسلامی با غرب در چی
🔺🔺🔺🔺 💠نقش انسانی شناسی در تأمین مبانی تمدن سازی 🔰استاد آیت الله فرحانی: اگر کسی بپذیرد استعداد انسان پایان ناپذیر است، ولی انسان را موجود چند بعدی نبیند مدل پیشرفت اسلامی به وجود نمی آید، و باز همان مدل غربی پیاده می شود. 🔸پیشرفت در مفهوم اسلامی با پیشرفت یک بعدی یا دو بعدی در فرهنگ غرب متفاوت است، چون هدف زندگی را متفاوت ترسیم می کند و باید بررسی کرد هدف از زندگی در بینش اسلامی چیست! 🔹اگر نگاه به انسان به گونه ایی باشد که استعدادش پایان ناپذیر است، اما این استعداد، او را یک حیوان مقتدر می کند، باعث به وجود آمدن پیشرفت مدل غربی و تمدن غربی می شود. اما اگر گفته شود استعداد پایان ناپذیر انسان، او را یک آدم معنوی و اهل اشک و بکاء می کند ،ولی دستش از ابزار مادی و اقتدار و قدرت مادی خالی است باز مدل اسلامی نیست! چون در مدل پیشرفت اسلامی قرار است انسان سیر مقتدر عبد خدا تحویل بدهد که از این مدل یک نوع پیشرفت همه جانبه چند بُعدی به دست می آید که رهبر انقلاب اسم این را تمدن نوین اسلامی می گذارند. لذا اگر کسی بخواهد فقه تمدن نوین اسلامی را تبیین کند باید مبنای خودش را در اینجا مشخص نماید، و آن وقت این مبناست که می آید فقه نظامات را درست می کند. ▪️جامعه بدون آرمان و مکتب بودن ایمان ممکن است به ثروت و قدرت برسد اما تازه تبدیل به یک حیوان سیر قدرتمند می شود که در مقابل این مدل دو سبک دیگر وجود دارد. 👈🏻استاد در این صوت به تبیین این سه مدل می پردازند و مدل پیشرفت اسلامی ایرانی را از نگاه رهبری بیان می نمایند. @albayann
ادب حضور در محضر پروردگار.mp3
2.48M
🎙 ⁉️یکی از شرایط مهم در مسئله عبادات چیست؟ 💠آیا کسی که درباره رابطه خود با خدا فکر کند ادب حضور در محضر پروردگار را یاد میگیرد؟ 💢کسی که نماز بخواند و سجده شکر به جا بیاورد خداوند چه جایزه ای به او عنایت میکند؟ ✅ جواب این سوال در روایت إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا صَلَّى ثُمَّ سَجَدَ سَجْدَةَ الشُّكْرِ فَتَحَ الرَّبُّ تَعَالَى الْحِجَابَ بَيْنَ الْعَبْدِ وَ بَيْنَ الْمَلَائِكَةِ، فَيَقُولُ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى عَبْدِي أَدَّى قُرْبَتِي وَ أَتَمَّ عَهْدِي ثُمَّ سَجَدَ لِي شُكْراً عَلَى مَا أَنْعَمْتُ بِهِ عَلَيْهِ، مَلَائِكَتِي مَا ذَا لَهُ؟ قَالَ: فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: يَا رَبَّنَا رَحْمَتُكَ. ثُمَّ يَقُولُ الرَّبُّ تَعَالَى: ثُمَّ مَا ذَا لَهُ؟ قَالَ فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: يَا رَبَّنَا جَنَّتُكَ؟ فَيَقُولُ الرَّبُّ تَعَالَى: ثُمَّ مَا ذَا؟ فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: يَا رَبَّنَا كِفَايَةُ مُهِمِّهِ؟ فَيَقُولُ الرَّبُّ: ثُمَّ مَا ذَا؟ فَلَا يَبْقَى شَيْ‏ءٌ مِنَ الْخَيْرِ إِلَّا قَالَتْهُ الْمَلَائِكَةُ. فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: يَا مَلَائِكَتِي ثُمَّ مَا ذَا؟ فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ: يَا رَبَّنَا لَا عِلْمَ لَنَا. فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى: لَأَشْكُرَنَّهُ كَمَا شَكَرَنِي، وَ أُقْبِلُ إِلَيْهِ بِفَضْلِي وَ أُرِيهِ رَحْمَتِي" . @albayann