eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
765 عکس
178 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤علامه طباطبایی 🔺و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين، فإن التشديد فيه يضاهي تشديد الربا، و أما سائر الكبائر فإن القرآن و إن أعلن مخالفتها و شدد القول فيها فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين. 🔺و ليس ذلك إلا لأن تلك المعاصي لا تتعدى الفرد أو الأفراد في بسط آثارها المشئومة، و لا تسري إلا إلى بعض جهات النفوس، و لا تحكم إلا في الأعمال و الأفعال بخلاف هاتين المعصيتين فإن لهما من سوء التأثير ما ينهدم به بنيان الدين و يعفي أثره، و يفسد به نظام حياة النوع، و يضرب الستر على الفطرة الإنسانية و يسقط حكمها فيصير نسيا منسيا. 🔺و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم: لا يملكون مالا و لا عرضا و لا نفسا، و لا يستحقون موتا و لا حياة، فلا يؤذن لهم فيموتوا، و لا يغمض عنهم فيستفيدوا من موهبة الحياة، و هجرهم الدين، و ارتحلت عنهم عامة الفضائل. 🔺و حيث ساق أكل الربا إلى ادخار الكنوز و تراكم الثروة و السؤدد فجر ذلك إلى الحروب العالمية العامة، و انقسام الناس إلى قسمي المثري السعيد و المعدم الشقي، و بان البين، فكان بلوى يدكدك الجبال، و يزلزل الأرض، و يهدد الإنسانية بالانهدام، و الدنيا بالخراب، ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوأى. 📚تفسیر المیزان، سوره بقره آیه ۲۷۵ @albayann
taghrir-osul 001 - 010.pdf
973.2K
📚تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1401 👤استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه ۲ تا ۱۰ 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. ♻️ لازم به ذکر است که تقریرات سال گذشته به صورت کامل در سایت بارگذاری شده است. @albayann
taghrir-feqh 001-010.pdf
946.6K
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 👤استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه ۲ تا ۱۰ 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. ♻️ لازم به ذکر است که تقریرات سال گذشته به صورت کامل در سایت بارگذاری شده است @albayann
🏷کتاب اخلاق باید خود، دوای درد باشد نه نسخه دوانما 👤امام خمینی (ره) 🔺به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. 🔹نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. 🔸ريشه‏ هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. 👈 آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @albayann
🔸شخصی به مرحوم علامه طباطبایی گفت: یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید. 🔹علامه فرمودند:بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقی با خانواده است. @albayann
🌱به مناسبت ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شهر قم 📍قم؛حرم اهل بیت(علیهم السلام) @albayann
💠نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔺تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت و دو انقلاب است: 1️⃣ هجرت امیرالمؤمنین(ع) به عراق و استقرار ایشان در کوفه زمینه ای شد برای تمدن شیعی. 📌این هجرت که با انقلاب نورانی سیدالشهداء(ع) تمام شد فضایی فراهم کرد که قدم اول کار تمدنی شکل بگیرد. از طرف دیگر انقلاب دومی که مکمل انقلاب سیدالشهدا بود و تمدن شیعی را درست کرد انقلاب علمی فرهنگی صادقین سلام الله علیهما بود . 🔰پیغمبر اکرم از طریق جابر، ماموریت امام باقر (ع) را تبیین کرد که شکافنده علم انبیا بود ؛ امام صادق (ع) نیز این را در قالب یک انقلاب علمی شکل داد ؛ و لذا نگاه صادقین(علیهما السلام) یک نگاه تمدنی بود ، ایشان کاری کردند که اسلام حفظ شود ، بزرگان مذاهب اهل سنت را تغذیه علمی کرد ! این انقلاب بزرگی بود که امام صادق (ع) و امام باقر (ع) شکل دادند ؛ 2️⃣هجرت دوم، هجرت امام هشتم به ایران بود . اگر علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا به ایران هجرت نمیکردند قطع بدانید امروز ما این کانون تمدنی را در ایران نداشتیم . 👈اگر نجف و قم ، اگر شیعه عراق و ایران جریانی را بوجود آوردند که مخرج مشترکش حوزه علمیه است ؛ این محصول هجرت امیرالمومنین(ع) به عراق و هجرت امام رضا(ع) به ایران است. 🔸 راوی میگوید امام صادق علیه السلام وقتی از دنیا میرفت اشک میریخت پرسیدم چرا گریه میکنید فرمود من دارم از دنیا میروم عالم اهل بیت را زیارت نکردم ! عرض کردم شما 4هزار دانشجوی رشته های مختلف در یک جریان سنگین علمی را دارید! عالم اهل بیت کیست ؟ امام فرمود دو هفته بعد از من فرزند موسی بن جعفر ، ثامن الحجج به دنیا میاید ! اوست عالم اهل بیت. 🔹امام هشتم به عنوان عالم اهل بیت ماموریت داشت با هجرت به ایران علم اهل بیت را منتقل کند به ایران ؛ اگر کسی دقت کند این ترابطی که اهل بیت با هم دارند ، هجرت امیرالمومنین، هجرت امام هشتم ، انقلاب سیدالشهدا و انقلاب صادقین سلام الله علیهم اجمعین ، دو هجرت و دو انقلابی است که سنگ بنای تمدنی را در این منطقه پی ریزی کرده اند . @albayann
نقش محوریت اهل بیت در نگاه تمدنی.mp3
1.19M
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🎙 🔸نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی 🔹تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت و دو انقلاب است... 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann
1-95.08.08(1).mp3
3.14M
🎙 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس خارج اصول @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔺بحث ما در مسألۀ ضد و در مسألۀ مسلک مقدمیت بود. آخوند خراسانی در مسلک مقدمیت برای اثبات حرمت ضد، عبارتی دارند که از این عبارت سه حد وسط به دست می آید. حضرت امام (ره) دیدگاه آخوند را در هر سه حدوسط مورد نقد قرار می دهند. 🔺کسانی که در مسلک مقدمیت عدم یک ضد را مقدمۀ وجود ضد دیگر می دانند، یا عدم یک ضد را مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود یک ضد تمانع قائل اند، خلاصۀ فرمایششان به این برمی گردد که به عنوان مثال بیاض و سواد، ضد یکدیگرند. بر اساس این نگاه عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است و عدم بیاض مقدمۀ تحقق سواد است. یا اینکه بین عدم سواد و بیاض مقارنت وجودی در کار است. یا بین عدم سواد و بیاض معاندت وجودی در کار است. امام (ره) می فرمایند که تمام فرمایشات آخوند و محقق قوچانی، حول این محور می چرخد که رابطه ای بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر وجود داشته باشد. آن رابطه یا مقدمه وجودی بودن یا مقارنت و یا معاندت است. 🔺امام می فرماید که مشکل اصلی این دیدگاه، این است که سلب تحصیلی را نفهمیده است. اگر یک اصولی ای، معنای درست سلب تحصیلی را بفهمد، اینگونه حرف نمی زند. امام می فرماید که سلب تحصیلی در واقع نقیض آن امر وجودی است. مثلا سلب تحصیلی سواد، نقیض سواد (عدم سواد) است. عدم سواد را باید با دقت تصویر کنیم. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب قید نمی پذیرد ولو اینکه مسلوب (سواد)، مقید است. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب، مقید است. اگر به زعم این که در نقیضین اجتماع رتبه شرط است و وقتی که سواد در این رتبه است، عدم سواد هم باید در این رتبه باشد. یا به این گمان که «درتناقض هشت وحدت شرط دان»‌ و اگر قیدی در امر وجودی باشد، باید در امر عدمی هم این قید باشد، اگر به این زعم بگوییم که سلب مقید است و السلب المقید را نقیض آن امر وجودی قراردهیم، در واقع بین یک امر وجودی با یک امر وجودی دیگر، تقابل درست کرده ایم. چونکه السلب المقید (سلبی که مقید است) عدم مضاف است و عدم المضاف له حظ من الوجود و یک امر وجودی است و وقتی که در مقابل امر وجودی دیگر قرار می گیرد، بین آن دو تقابل ایجاد می شود. 🔺تصویر صحیح سلب تحصیلی این است که امر وجودی (سواد) مقید است اما عدم سواد و سلب سواد، هیچ قیدی ندارد و فقط مسلوب است که مقید است. لذا بزرگانی مثل امام و علامه طباطبایی که معنای سلب تحصیلی را با دقت فلسفی تبیین می کنند و معنایش را می فهمند، می گویند که در سلب تحصیلی امر وجودی نمی تواند باشد. بله! ذهن می تواند اشتباه کند و سلب مقید را با السلب المقید خلط کند، بعد فکر کند سلب، مقید شده است. 🔺حرف اصلی امام این است. ایشان می فرماید که اگر کسی این را خوب بفهمد، آن موقع دیگر نمی تواند بگوید عدم سواد در رتبۀ بیاض است. نمی شود. چون بیاض امر وجودی است ولی عدم سواد حکمی نمی پذیرد. همچنین نمی تواند بگوید عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است. کما اینکه نمی تواند بگوید عدم سواد مقارن با تحقق بیاض است. همچنین در معاندت هم همین مسئله مطرح است. می گوییم سواد با عدم سواد معاند است. اما این صحیح نیست چون عدم شیئیتی ندارد که بخواهد معاند با چیزی باشد. 🔺خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند. ایشان می فرماید که نگذارید فلسفه از حوزه بیرون برود (۸۲/۱۰/۲۹). اگر فلسفه از حوزه رفت، کار حوزه خراب می شود. بدون فلسفه نمی توانیم عدم امکان اجتماع سلب تحصیلی با چیزی را به درستی تعقل کنیم. عدم اجتماع عدم را با چیزی؛ عدم مقارنت عدم را با چیزی؛ عدم معاندت عدم را با چیزی؛ عدم تقدم عدم را بر چیزی؛ عدم تأخر عدم را از چیزی نمی توان به درستی تعقل کرد؛ بدون فلسفه نمی توانیم این ها را بفهمیم. @albayann
💠موجود بیدار آگاه 👤رهبر معظم انقلاب: ⚠️اگر حضور در صحنه موجب تحریک دشمنی‌هاست، این دشمنی‌ها در یک جمع‌بندی نهائی مایه‌ی خیر است. 📌آن دشمنی‌هاست که غیرتها و انگیزه‌ها را تحریک میکند و فرصتهائی برای موجود زنده می‌آفریند. هر جا به مجموعه‌ی روحانیت یا به دین یک خصومت‌ورزی و کین‌ورزی‌ای انجام گرفت، در مقابل، حرکتی سازنده از سوی بیداران و آگاهان انجام گرفت. 🔸یک وقتی در جمعی گفتم که نوشتن یک کتاب به وسیله‌ی یک نویسنده‌ی متعصب ضد شیعه، موجب به وجود آمدن چندین کتاب منبع بزرگ شیعی شد. در همین شهر قم اگر کتاب «اسرار هزار ساله» از سوی یک فرد منحرف که ترکیبی از تفکرات سکولاریستی و گرایشهای وهابیگری داشت، منتشر نمیشد، امام بزرگوار ما نمیرفت درس خود را مدتی تعطیل کند و کتاب «کشف الاسرار» را بنویسد؛ که در این کتاب، اهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه، نخستین جوانه‌هایش مشاهده میشود. 🔹بازتولید این تفکر مهم فقهی و شیعی در کتاب «کشف الاسرار» امام بزرگوار محسوس است. اگر تحرک گرایشهای چپ و مارکسیستی و حزب توده در دهه‌ی 20 و اوائل دهه‌ی 30 نمیبود، کتاب ماندگاری مثل «اصول فلسفه و روش رئالیسم» تولید نمیشد و به وجود نمی‌آمد. بنابراین، این دشمنی‌ها به ضرر ما تمام نشده است. هر جا خصومت‌ورزی انجام گرفت، موجود بیدار و آگاه - یعنی حوزه‌ی علمیه - از خود واکنشی نشان داد و فرصتی آفرید. دشمنی‌ها فرصت‌آفرینند؛ 🔗 آن وقتی که ما بیدار باشیم، آن وقتی که ما زنده باشیم، آن وقتی که ما غافل نباشیم. 📆 دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم۸۹/۷/۲۹ @albayann
⚠️کتاب اصول فلسفه هنوز در پرده حجاب است 👤آیت الله جوادی آملی درست است که مرحوم اسفار، منظومه وشفا را تدریس کرد؛ اما -حشر ایشان و دیگر شهدا با انبیای الهی باشد- شاگرد اصول فلسفه است و رشدش را از این کتاب دارد. اثر منظومه و...کمتر در آثار شهید مطهری هست. 🔹آن‌که می‌تواند به‌روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و بلاغت به این معنا که به‌مقتضای زمان سخن بگوید، شاگرد اصول فلسفه است. متأسفانه!آراء مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه درجاهای دیگر، شناخته‌ نشده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است، از همین رو،شاگردانی چون شهید مطهری هم کمتر تربیت می‌شود. 🔸نوشته شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه تقریرات درس مرحوم علامه طباطبایی است. این، تفکر و وظیفه ایشان بود و به رسالتشان خوب عمل کردند. در بحبوحه حرفه‌ای کمونیستی و در دهه‌ای که پسر پهلوی روی کارآمد،فضای سیاسی و کمونیست‌ها آزاد بودند،ما درمدرسه مروی درس می‌خواندیم و مراسم سالگرد لنین یا استالین در میدان توپخانه(امام خمینی کنونی)علنی ورسمی بود،آن روز ایشان آمد و فرمود که یکی از کمونیست‌های قَدَر آمده ،هشت ساعت باهم مذاکره کردیم و فردا او در خیابان یکی از همفکرانش را دید وگفت که طباطبایی مرا موحّد کرد. 👈🏻اصول ، که تقریباً 60سال ازنوشتن آن گذشته،هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. آری! شهید مطهری کارهای فراوان انجام داده؛اما قسمت مهمش درهمین کتاب است.اسفار ومانند آن، پشت پرده کمک کرده‌اند؛ ولی کتابی که علنی با مسائل روزدرگیر شد،اصول فلسفه بود. 📚خبرنامه حکمت اسلامی شماره۳۶ @albayann
فطرت.mp3
2.24M
🎙 ⁉️کمال نهایی فرد و جامعه به چه معناست و چگونه محقق می شود؟ ❔چرا خداوند در آیه 200 سوره آل عمران بعد از اصبروا، صابروا را نیز بیان فرموده است؟ ❓کدامین آیه به عنوان مبنای تحقق حکومت دینی می باشد؟ ⁉️مسیر و استراتژی متصور قرآن در مورد حکومت اسلامی چیست؟ @albayann
شیرینی عبادت.mp3
660.5K
👤استاد آیت الله فرحانی 🔺شیرینی عبادت در ترک معصیت است 🔹گناه و شیرینی عبادت متقابل هستند.اگر حلاوت عبادت در دل کسی نشست گناه از زندگیش ریشه کن می شود. @albayann
🏷گزارش تصویری 📌سخنرانی یوم الله ۱۳ آبان در شهرستان سیرجان @albayann
💠علوم شریعت منحصر به این [سه ] قسم است بر طبق احتیاجات بشر و مقامات ثلاثه انسانیه. 📌و هیچیک از علمای یکی از این علوم حقّ اعتراض به دیگری ندارند، و لازم نیست اگر انسان دارای علمی نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید. پیش عقل سلیم همان طور که تصدیق بی تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار می آید، تکذیب بی تصور نیز همین طور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است. 🔹اگر خدای تبارک و تعالی از ما سؤال کند که شما که مثلا معنی «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و‏ مقدمات آن را نکردید، برای چه کورکورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابی داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم. 🔸و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم.» هر علمی مبادی و مقدماتی دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصا مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزای آن بحقیقت معلوم نشود. چیزی را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافی نمودند، تو می خواهی با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوی مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنی! البته نخواهی از آن چیزی ادراک کرد- رحم الله امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.‏ 📚اربعین حدیث- حدیث بیست و چهارم @albayann
AudioCutter_AudioMerger_۲ فاعل الهی.mp3
2.03M
🎙 ❓حل تناقض فاعلیت ملائکه در توفی انفس با آیه "الله یتوفی الانفس حین موتها " ⚠️آیا با توجیه فاعلیت طولی خداوند میتوان این تناقض را حل کرد؟ 👤استاد آیت الله فرحانی : ➖در پاسخ به این سوال باید در ابتدا رابطه بین خلق و حق را تبیین کرد و این رابطه بنا بر تحلیل امام خمینی(ره) در تفسیر سوره حمد بسیار دقیق تر و بالاتر از رابطه نفس و قوای نفس است. ➖با استفاده از حد وسط فاعلیت طولی خداوند نمیتوان این تناقض را حل کرد زیرا بر اساس آیات و روایات مربوطه، نوع فاعلیت خداوند، فاعلیت قریب است و در این فرض وساطت ملائکه مانع این فاعلیت خواهد بود . ➖صدرا در بحث امکان فقری مقدمه ای را مطرح کردند و در آن به مساله ترقیق تشکیک اشاره کردند که عبارت است از اینکه؛مبدا اعلی چون حد ندارد سلسله جمع می شود. در این فرض تمام سلسله فواعل اعدادی خواهند شد و تنها فاعل حقیقی سلسله، مبدا اعلی خواهد شد لذا بین همه موجودات وخداوند هیچ حائلی نیست نه در ذات وجودشان و نه در افعالشان ، در نتیجه همگی اسماءالله خواهند شد. @albayan
نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام.mp3
694.7K
🎙 ⁉️چگونه می توان محقق خویی و‌محقق نائینی(رحمةالله علیهما) را فهمید؟ 🔆نقش فلسفه در تبیین مبانی و نظام اصولی اعلام 👤در بیان استاد آیت الله فرحانی @albayann
28.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 👤استاد آیت الله فرحانی ⚠️مظلومیت علمی امام خمینی (ره) در حوزه علمیه 📌 آسیب و ضعف مهم جریان حوزه انقلابی در مباحث و محافل علمی و اجتهادی 🔹انکار جایگاه علمی امام (ره) در فقه و اصول نتیجه مخالفت با حرکت و انقلاب امام بود... @albayann
⁉️آیا شخصیّت‌ها هم قابل تحریفند؟ 📌معمولاً عنوان تحریف را و اصطلاح تحریف را درباره‌ی تحریف متون به کار میبریم؛ آیا شخصیّت‌ها را هم میشود تحریف کرد؟ ✅ بله. تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ی اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. 💠شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است. 📆۱۴ خرداد ۹۴ @albayann
👤آیت الله حسن زاده آملی (رحمه الله): 🔸شبی در این موضوع فکر می کردم که چرا خداوند،انسانها را آفرید؟ آیاتی مانند: (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ) راهم که از نظر میگذراندم و این که در تفسیرش فرموده اند: لیعبدون،یعنی لتعرفون (شناخت ومعرفت) 🔹باز این اشکال به ذهنم می آمد که عبادات، فرع معرفت است، و ما که معرفتی نسبت به خدا نداریم،پس چه عبادتی!؟ و... ⁉️صبح اول وقت، به حضور استاد علانه طباطبایی رسیده و سوال را با ایشان در میان گذاشتم و گفتم: حضرت استاد! پس چه کسی است خدا را عبادت کند؟ ✅ایشان در بیانی کوتاه فرمودند: (گرچه یک نفر!) تااین جمله را فرمودند، من آرام شدم؛ همان دم به یاد وجود مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) افتادم و خاطرم آمد که زمین، همواره چنین شخصی را دارد. 📌دیگران همگی طفیلی وجود انسان کامل (معصوم) هستند و گویی هدف از خلقت آنان، به خلقت موجود تام و کامل باز می گردد. 📚مجله امان، ش ۲۴ @albayann
🏴به مناسبت رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(سلام الله علیها) 🏴يا فاطمة إشفَعي لنا في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن @albayann
🖊با عرض سلام خدمت مخاطبین محترم کانال البیان متأسفانه در روزهای گذشته به دلیل بیماری و پاره ای از مشکلات، شرایط ارائه مطالب و مباحث استاد فراهم نبود. 📎ضمن آرزوی صحت و عافیت و رفع بلایا برای همه مؤمنین ، انشاءالله از امروز به روال سابق در ارائه مطالب با محوریت گفتمان فقه الخمینی و امتداد حکمت در خدمت همراهان گرامی خواهیم بود. 📝گروه تحریریه کانال البیان @albayann
ترکیب جامعه.mp3
2.23M
🔊 ⁉️تفاوت دیدگاه آیت الله مصباح(ره) با علامه طباطبایی(ره) در نگاه به اصالت فرد و اصالت جامعه چیست؟ ➖لازمه ترکیب حقیقی چیست؟ ➖نظر شهید مطهری در مورد ترکیب حقیقی چیست؟ ➖راقی ترین ترکیب از منظر حکما به چه معناست؟ @albayann
هدایت شده از ADMIN
جهانبینی فقیه.mp3
1.08M
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️آیا ما تمدن امروز را میشناسیم یا میخواهیم مردم را به کوخ نشینی برگردانیم؟ 🔹نامه یکی از شاگردان امام در مورد ورود ایشان به موسیقی و شطرنج و ... 🔹دخالت جهانبینی فقیه در استنباط حکم شرعی @albayann