eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
751 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏷مراتب حکم از منظر محقق خراسانی(ره) 🔹 از رسالت های مهم علم اصول در مسیر استنباط و اجتهاد؛ حکم شناسی و تبیین لوازم و جوانب آن است و از این منظر تحلیل مراتب حکم از جایگاه خاصی برخوردار است. 🔸مرحوم آخوند(ره) در این مقال نظر خاصی داشته که چندین موضع از کتاب کفایه طرح شده و از آثار آن استفاده کرده اند. 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظریه آخوند در مراتب حکم پرداخته و سپس به اشکال اعاظم مدرسه نجف اشاره می کنند. لازم به ذکر است که حضرت امام(ره) در این باب اشکالات و نکات متفاوتی داشته که التفات به آن سرنوشت بحث را متحول خواهد کرد. @albayann
🔺🔺🔺🔺 💠مراتب حکم از دیدگاه محقق خراسانی استاد آیت الله فرحانی: محقق خراسانی چهار مرتبه برای حکم قائل است. مرتبه ی اقتضاء، مرتبه ی انشاء، مرتبه ی فعلیت و مرتبه ی تنجز. 1⃣مرتبه ی اقتضاء همان مرتبه ی ملاک است. هر حکمی بر اساس مبنای عدلیه، ملاک و مناطی دارد که بر اساس آن ملاک و مناط است که حکم جعل و انشاء می شود. وجوب صلاة حکمی است از قِبَل شارع،که بر اساس مناط و مصلحتی است که در صلاة وجود دارد. صلاة یک مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی دارد که این مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفاء، اسمش مرحله ی اقتضاء است. 2⃣مرتبه ی دوم مرتبه ی جعل و انشاء است که شارع بر اساس این مصلحت واقعی ملزمه ی لازم الاستیفاء، جعل و انشاء حکم می کند. 3⃣مرتبه ی سوم این است که وقتی مکلف شرائط خاصی را که شارع قائل است – حالا بعضی از آن شرائط، عمومی هستند وبعضی هم خصوصی هستند – داشت، آن حکم فعلیت پیدا می کند. فرق بین مرحله ی انشاء و مرحله ی فعلیت در همین است که حکمِ فعلی، حکمی است که باعثیت دارد، زاجریت دارد، محرک است و به اصطلاح آقایان زنده است. برای رسیدن به مرحله ی فعلیت، مشهور قدرت را قطعا در فعلیت أخذ می کنند و علم را هم علی تفصیل أخذ می کنند. مثلا وقتی شارع بر اساس مصلحت ملزمه ی لازم الاستیفائی، حکم وجوب حج را جعل و انشاء می کند؛ این حکمِ جعل شده و انشاء شده چه وقتی به فعلیت می رسد؟ وقتی که استطاعت به وجود بیاید. وقتی کسی مستطیع شد یعنی آن شرائط مورد نظر شارع را به دست آورد، آن موقع این حکم، این مکلف را حرکت می دهد. باعث است. می گوییم این حکم به مرحله ی فعلیت رسیده است. 4⃣بعد از این مرحله ی فعلیت، مرحله ی تنجز است. اگر حکم فعلی را من به جهل بسیط جاهل نبوده و آگاه بودم، عقل می گوید این حکم در حق شما تنجز دارد. یعنی شما دیگر در مخالفت آن معذور نیستید و امتثالش لازم است و اگر هم مخالفتش کردید، استحقاق عقوبت پیدا می کنید. ⚠️اشکال حوزه ی نجف به تقسیم چهارگانه ی مراتب حکم: در فضای فرمایشات حوزه ی نجف، به آخوند اشکال دارند که مرحله ی اقتضاء جزء مراتب حکم نیست. به خاطر این که خود شما می گویید "اقتضاء حکم"! یعنی حکم بر طبق این مناط جعل می شود. پس معلوم می شود که آن حکم کاری به مناط ندارد بلکه حکم بر طبق آن مناط جعل می شود. پس یک امری بیرون از حکم است و حکم طبق آن جعل می شود. لذا نباید مرتبه ی ملاک و مناط را که یک مساله ی واقعی و ثبوتی است در مراتب حکم بیاورید. 📌کما این که محقق نائینی، محقق اصفهانی، بعد هم محقق خوئی رضوان الله تعالی علیهم و به تبع این ها شهید بزرگوار آیت الله صدر، این اشکال را دارند که نمی شود مرحله ی تنجز را از مراتب حکم دانست. تنجز حکمی است که شما می گویید استحقاق عقوبت بر مخالفت حکم است. یک حکمی هست که اگر من مخالفتش کنم ، مستحق عقوبت می شوم یا استحقاق مثبوت بر امتثال حکم پیدا می کنم. 👈🏻لذا مساله ی استحقاق عقوبت و مثوبت، خود یک حکمی است که از سوی عقل برای موافقت و مخالفت حکم طرح می شود و ربطی به مراتب به حکم ندارد. اگر این دو مرتبه کنار رفتند، مراتب حکم چگونه می شود؟ می گویند دو مرتبه ی انشاء و فعلیت یا همان جعل و مجعول است. حضرت امام (ره) مسئله را اساسا متفاوت این تحلیل آقایان دیده و مسیر دیگری را در این مقال پی گرفته اند که سرنوشت مطلب به گونه دیگری رقم خواهد خورد. @albayann
⚠️ضرورت اجتهاد پویا در حوزه رهبر معظم انقلاب: 🔹اگر اجتهاد با همان شیوه‌ی درست و صحیح خود که تکیه‌ی به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شده‌ی پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند.. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد. 🔸 امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. 📆۲۹ مهر ۸۹ @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠تحلیل جامعه ذیل تفسیر آیه سی دوم سوره زخرف 🌱أ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ⁉️این آیه شریفه از مبانی کدام علم از علوم انسانی سخن می گوید؟ ❔رابطه افراد در جامعه ایی که مرکب حقیقی است چگونه می باشد؟ سُخریا و سِخریا در قرآن به چه معنا می باشد؟ ❓تفاوت فاعل بالتسخیر و فاعل بالجبر چیست؟ ❔چرا تسخیر مطلق در جامعه وجود ندارد؟ 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این مطالب می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 بیانی به مناسبت هفته وحدت 🔺ربیع ربیع قلب هاست 🌱واذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا 🔹اخوت فرع بر تالیف قلوب است. دل ها با یاد خدا با بندگی خدا تالیف میشود. 🔸امام رضا علیه السلام هم همچون جدشان همه را در قلعه نورانی ولایت وارد کردند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 👤استاد آیت الله فرحانی ⁉️الگوی شخصیت اخلاقی ،معنوی و فکری در اسلام چیست؟ ✅در اسلام یک اصل داریم و آن توحید است. ⁉️چکار کنیم توحید در جان ما ریشه بزند؟ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖋حق بینی 💠قرآن آمده است که انسان را انسان کند، و همه اینها وسیله است برای همان یک مطلب. تمام عبادات ،وسیله است تمام ادعیه،وسیله است همه وسیله ای برای این است که انسان این لبابش ظاهر بشود. آنکه بالقوه است ولب انسان است، به فعلیت برسد و انسان بشود آدم. انسان بالقوه،بشود یک انسان بالفعل. انسان طبیعی،بشود یک انسان الهی که همه چیزش الهی باشد. هر چه می بینید حق ببنید. 📌انبیا هم برای همین آمده اند. انبیا نیامده اند حکومت درست کنند، حکومت را میخواهند چه کنند؟ این هم هست، اما نه این است که انبیا آمده اند که دنیا را اداره کنند،حیوانات هم دنیا دارند، کار خودشان را اداره میکنند، البته بسط عدالت، همان بسط صفت حق تعالی است برای اشخاصی که چشم دارند. بسط عدالت هم می دهند، عدالت اجتماعی هم به دست آنهاست، حکومت هم تأسیس میکنند، حکومتی که حکومت عادله باشد؛ لکن مقصد این نیست، این ها همه وسیله است که انسان برسد به یک مرتبه دیگری که برای آن، انبیاء آمده اند. 📚تفسیر سوره حمد @albayann
👤استاد آیت اللہ فرحانی 🔸آن مسائلی که از عبادت و فضـل علمی و عملی امام صادق علیه السلام نقل شده است ، برای دیگران ممکن نیست . لكـن نزدیک شدن به آن مقام ، با الگوپذیری از ایشان ممکن است . در این باب خود وجود مبارك امام صادق علیه السلام می فرماید : «ما ضَعُف بَدَنٌ عمّا قَوِیَتُ علیه النّیّة» 📌مبادا بگویید این کار سخت است . انسان که فقط بعد جسمانی ندارد . اگر تمام امـور را با این جسم بسنجیم ، خیلی از مسائل سخت وحتی غیرممكـن می شود . اما انسان يك بعد روحانی و ملکوتی دارد . این روح ملکوتی از زمین و آسمان بالاتر است ، هیچ امـر مادی نمی تواند این روح ملکوتی را به زیر بکشـد . لـذا حضرت می فرماید نگو نمی توانم . اگر عزم و اراده قوی باشد هرگز بدن احساس ضعف نمی کند . @albayann
🔸آنچه پیغمبـر اكـرم در معـراج در جایـی کـه دیگـر جبرئيـل هم اجـازه نزدیـک شـدن نداشـت تلقـی و دریافـت کـرد همین مرتبـه سـوم و عاليـه ی قـرآن یعنـی ام الكتـاب بـود که آنرا به جبرئیل و اعوان و انصارش تحویل داد . در آنجا پیغمبر اکرم استاد و جبرئیل شاگرد بود. ♻️ میلاد با سعادت نبی اکرم(ص) و امام صادق (ع) تبریک و تهنیت باد @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹سخنرانی استاد آیت الله فرحانی به مناسبت میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) 🔸با موضوع «سیره نبی مکرم اسلام در آغاز تمدن ولایی و تحقق نظام پیشرفته انقلابی» @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 💠تحلیلی از نوآوری های علمی علما و مجتهدین حوزه علمیه 👤 استاد آیت الله فرحانی: ➖بعض از علما هستند که نوآوری و نکات علمی دقیقی در علوم مختلف ارائه کرده اند. ➖بعضی دیگر علاوه بر این ارائه؛ ظرایف و نکات جدید، سبک خاص علمی ارائه کرده اند و بر این اساس صاحب مسلک خاصی شده اند. ➖لکن برخی هستند که علاوه بر ارائه نکات جدید و سبک خاص ؛ منظومه فکری خاصی به خود گرفته اند. 👈🏻این سطح سوم از اجتهاد و نوآوری است که موجب تحول و پیشرفت علوم و تمدن سازی می شود. ایجاد یک منظومه فکری و علمی پویا، منشا اثر شده و موجب می‌شود رشته های مختلف علوم به صورت یک نظام واحد منتج شوند. ✅امام خمینی(ره) از دسته سوم این تقسیم است. فقیهی است با ابداعات علمی و سبکی خاص و دارای منظومه فکری خاص. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️نقش انسان شناسی در تدوین الگوی تمدنی چیست؟ ❓تفاوت نگاه حکمت اسلامی با فلسفه غرب از این حیث در چیست؟ ❔کدام انسان غایت بینش اسلامی ست؟ 🔹اگر کسی بپذیرد استعداد انسان پایان ناپذیر است ولی انسان را موجود چند بعدی نبیند مدل پیشرفت اسلامی به وجود نمی آید و باز همان مدل غربی پیاده می شود. پیشرفت در مفهوم اسلامی با پیشرفت یک بعدی یا دو بعدی در فرهنگ غرب متفاوت است چون غایت حیات انسان را متفاوت ترسیم می کند و باید بررسی کرد هدف از زندگی در بینش اسلامی چیست! 🔸اگر نگاه به انسان به گونه ایی باشد که استعدادش پایان ناپذیر است اما این استعداد او را یک حیوان مقتدر می کند باعث به وجود آمدن پیشرفت مدل غربی و تمدن غربی می شود. 📌 اگر گفته شود استعداد پایان ناپذیر انسان، او را یک موجود صرفا معنوی کرده ولی دستش از ابزار مادی و اقتدار و قدرت مادی خالی است، این نیز مدل اسلامی نیست چون در مدل پیشرفت اسلامی قرار است انسان سیر مقتدر عبدخدا را تحویل دهد تا از این مدل یک نوع پیشرفت همه جانبه چند بُعدی به دست آید. 👈 رهبر انقلاب به این الگو تمدن نوین اسلامی می گویند. لذا اگر کسی بخواهد فقه تمدن نوین اسلامی را تبیین کند ابتدا باید انسان شناسی خود را تبیین نماید و این مبناست که فقه نظامات را محقق می کند. 👤استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین این سه الگو پرداخته و مدل پیشرفت اسلامی ایرانی را از نگاه رهبری بیان می نمایند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⚠️"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس خارج فقه ۹۵/۸/۹، در ضمن بررسی آیه "احل الله البیع" از ادله صحت معاطات @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠"ربا" و "تولی اعداء دین" بزرگترین آسیب های جامعه اسلامی 👤علامه طباطبایی 🔺و قد شدد الله سبحانه في هذه الآيات في أمر الربا بما لم يشدد بمثله في شي‏ء من فروع الدين إلا في تولي أعداء الدين، فإن التشديد فيه يضاهي تشديد الربا، و أما سائر الكبائر فإن القرآن و إن أعلن مخالفتها و شدد القول فيها فإن لحن القول في تحريمها دون ما في هذين الأمرين، حتى الزنا و شرب الخمر و القمار و الظلم، و ما هو أعظم منها كقتل النفس التي حرم الله و الفساد، فجميع ذلك دون الربا و تولي أعداء الدين. 🔺و ليس ذلك إلا لأن تلك المعاصي لا تتعدى الفرد أو الأفراد في بسط آثارها المشئومة، و لا تسري إلا إلى بعض جهات النفوس، و لا تحكم إلا في الأعمال و الأفعال بخلاف هاتين المعصيتين فإن لهما من سوء التأثير ما ينهدم به بنيان الدين و يعفي أثره، و يفسد به نظام حياة النوع، و يضرب الستر على الفطرة الإنسانية و يسقط حكمها فيصير نسيا منسيا. 🔺و قد صدق جريان التاريخ كتاب الله فيما كان يشدد في أمرهما حيث أهبطت المداهنة و التولي و التحاب و التمايل إلى أعداء الدين الأمم الإسلامية في مهبط من الهلكة صاروا فيها نهبا منهوبا لغيرهم: لا يملكون مالا و لا عرضا و لا نفسا، و لا يستحقون موتا و لا حياة، فلا يؤذن لهم فيموتوا، و لا يغمض عنهم فيستفيدوا من موهبة الحياة، و هجرهم الدين، و ارتحلت عنهم عامة الفضائل. 🔺و حيث ساق أكل الربا إلى ادخار الكنوز و تراكم الثروة و السؤدد فجر ذلك إلى الحروب العالمية العامة، و انقسام الناس إلى قسمي المثري السعيد و المعدم الشقي، و بان البين، فكان بلوى يدكدك الجبال، و يزلزل الأرض، و يهدد الإنسانية بالانهدام، و الدنيا بالخراب، ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوأى. 📚تفسیر المیزان، سوره بقره آیه ۲۷۵ @albayann
taghrir-osul 001 - 010.pdf
973.2K
📚تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1401 👤استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه ۲ تا ۱۰ 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. ♻️ لازم به ذکر است که تقریرات سال گذشته به صورت کامل در سایت بارگذاری شده است. @albayann
taghrir-feqh 001-010.pdf
946.6K
📚تقریر درس خارج فقه 📆سال تحصیلی 1400-1401 👤استاد آیت الله فرحانی 🏷جلسه ۲ تا ۱۰ 📎انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد. ♻️ لازم به ذکر است که تقریرات سال گذشته به صورت کامل در سایت بارگذاری شده است @albayann
🏷کتاب اخلاق باید خود، دوای درد باشد نه نسخه دوانما 👤امام خمینی (ره) 🔺به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. 🔹نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. 🔸ريشه‏ هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. 👈 آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. 📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه @albayann
🔸شخصی به مرحوم علامه طباطبایی گفت: یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید. 🔹علامه فرمودند:بهترین ریاضت برای شما، خوش اخلاقی با خانواده است. @albayann
🌱به مناسبت ورود حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به شهر قم 📍قم؛حرم اهل بیت(علیهم السلام) @albayann
💠نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔺تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت و دو انقلاب است: 1️⃣ هجرت امیرالمؤمنین(ع) به عراق و استقرار ایشان در کوفه زمینه ای شد برای تمدن شیعی. 📌این هجرت که با انقلاب نورانی سیدالشهداء(ع) تمام شد فضایی فراهم کرد که قدم اول کار تمدنی شکل بگیرد. از طرف دیگر انقلاب دومی که مکمل انقلاب سیدالشهدا بود و تمدن شیعی را درست کرد انقلاب علمی فرهنگی صادقین سلام الله علیهما بود . 🔰پیغمبر اکرم از طریق جابر، ماموریت امام باقر (ع) را تبیین کرد که شکافنده علم انبیا بود ؛ امام صادق (ع) نیز این را در قالب یک انقلاب علمی شکل داد ؛ و لذا نگاه صادقین(علیهما السلام) یک نگاه تمدنی بود ، ایشان کاری کردند که اسلام حفظ شود ، بزرگان مذاهب اهل سنت را تغذیه علمی کرد ! این انقلاب بزرگی بود که امام صادق (ع) و امام باقر (ع) شکل دادند ؛ 2️⃣هجرت دوم، هجرت امام هشتم به ایران بود . اگر علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا به ایران هجرت نمیکردند قطع بدانید امروز ما این کانون تمدنی را در ایران نداشتیم . 👈اگر نجف و قم ، اگر شیعه عراق و ایران جریانی را بوجود آوردند که مخرج مشترکش حوزه علمیه است ؛ این محصول هجرت امیرالمومنین(ع) به عراق و هجرت امام رضا(ع) به ایران است. 🔸 راوی میگوید امام صادق علیه السلام وقتی از دنیا میرفت اشک میریخت پرسیدم چرا گریه میکنید فرمود من دارم از دنیا میروم عالم اهل بیت را زیارت نکردم ! عرض کردم شما 4هزار دانشجوی رشته های مختلف در یک جریان سنگین علمی را دارید! عالم اهل بیت کیست ؟ امام فرمود دو هفته بعد از من فرزند موسی بن جعفر ، ثامن الحجج به دنیا میاید ! اوست عالم اهل بیت. 🔹امام هشتم به عنوان عالم اهل بیت ماموریت داشت با هجرت به ایران علم اهل بیت را منتقل کند به ایران ؛ اگر کسی دقت کند این ترابطی که اهل بیت با هم دارند ، هجرت امیرالمومنین، هجرت امام هشتم ، انقلاب سیدالشهدا و انقلاب صادقین سلام الله علیهم اجمعین ، دو هجرت و دو انقلابی است که سنگ بنای تمدنی را در این منطقه پی ریزی کرده اند . @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 🎙 🔸نقش محوریت اهل بیت(علیهم السلام) در نگاه تمدنی 🔹تمدنی شیعی، مرهون دو هجرت و دو انقلاب است... 👤 استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی 👤استاد آیت الله فرحانی 📚درس خارج اصول @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠 نقد امام خمینی (ره) به مسلک مقدمیت در مسئله ضد بر اساس دقت در معنای عدم و سلب تحصیلی 👤استاد آیت الله فرحانی: 🔺بحث ما در مسألۀ ضد و در مسألۀ مسلک مقدمیت بود. آخوند خراسانی در مسلک مقدمیت برای اثبات حرمت ضد، عبارتی دارند که از این عبارت سه حد وسط به دست می آید. حضرت امام (ره) دیدگاه آخوند را در هر سه حدوسط مورد نقد قرار می دهند. 🔺کسانی که در مسلک مقدمیت عدم یک ضد را مقدمۀ وجود ضد دیگر می دانند، یا عدم یک ضد را مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود یک ضد تمانع قائل اند، خلاصۀ فرمایششان به این برمی گردد که به عنوان مثال بیاض و سواد، ضد یکدیگرند. بر اساس این نگاه عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است و عدم بیاض مقدمۀ تحقق سواد است. یا اینکه بین عدم سواد و بیاض مقارنت وجودی در کار است. یا بین عدم سواد و بیاض معاندت وجودی در کار است. امام (ره) می فرمایند که تمام فرمایشات آخوند و محقق قوچانی، حول این محور می چرخد که رابطه ای بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر وجود داشته باشد. آن رابطه یا مقدمه وجودی بودن یا مقارنت و یا معاندت است. 🔺امام می فرماید که مشکل اصلی این دیدگاه، این است که سلب تحصیلی را نفهمیده است. اگر یک اصولی ای، معنای درست سلب تحصیلی را بفهمد، اینگونه حرف نمی زند. امام می فرماید که سلب تحصیلی در واقع نقیض آن امر وجودی است. مثلا سلب تحصیلی سواد، نقیض سواد (عدم سواد) است. عدم سواد را باید با دقت تصویر کنیم. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب قید نمی پذیرد ولو اینکه مسلوب (سواد)، مقید است. یک بار مراد از عدم سواد این است که سلب، مقید است. اگر به زعم این که در نقیضین اجتماع رتبه شرط است و وقتی که سواد در این رتبه است، عدم سواد هم باید در این رتبه باشد. یا به این گمان که «درتناقض هشت وحدت شرط دان»‌ و اگر قیدی در امر وجودی باشد، باید در امر عدمی هم این قید باشد، اگر به این زعم بگوییم که سلب مقید است و السلب المقید را نقیض آن امر وجودی قراردهیم، در واقع بین یک امر وجودی با یک امر وجودی دیگر، تقابل درست کرده ایم. چونکه السلب المقید (سلبی که مقید است) عدم مضاف است و عدم المضاف له حظ من الوجود و یک امر وجودی است و وقتی که در مقابل امر وجودی دیگر قرار می گیرد، بین آن دو تقابل ایجاد می شود. 🔺تصویر صحیح سلب تحصیلی این است که امر وجودی (سواد) مقید است اما عدم سواد و سلب سواد، هیچ قیدی ندارد و فقط مسلوب است که مقید است. لذا بزرگانی مثل امام و علامه طباطبایی که معنای سلب تحصیلی را با دقت فلسفی تبیین می کنند و معنایش را می فهمند، می گویند که در سلب تحصیلی امر وجودی نمی تواند باشد. بله! ذهن می تواند اشتباه کند و سلب مقید را با السلب المقید خلط کند، بعد فکر کند سلب، مقید شده است. 🔺حرف اصلی امام این است. ایشان می فرماید که اگر کسی این را خوب بفهمد، آن موقع دیگر نمی تواند بگوید عدم سواد در رتبۀ بیاض است. نمی شود. چون بیاض امر وجودی است ولی عدم سواد حکمی نمی پذیرد. همچنین نمی تواند بگوید عدم سواد مقدمۀ تحقق بیاض است. کما اینکه نمی تواند بگوید عدم سواد مقارن با تحقق بیاض است. همچنین در معاندت هم همین مسئله مطرح است. می گوییم سواد با عدم سواد معاند است. اما این صحیح نیست چون عدم شیئیتی ندارد که بخواهد معاند با چیزی باشد. 🔺خدا مقام معظم رهبری را حفظ کند. ایشان می فرماید که نگذارید فلسفه از حوزه بیرون برود (۸۲/۱۰/۲۹). اگر فلسفه از حوزه رفت، کار حوزه خراب می شود. بدون فلسفه نمی توانیم عدم امکان اجتماع سلب تحصیلی با چیزی را به درستی تعقل کنیم. عدم اجتماع عدم را با چیزی؛ عدم مقارنت عدم را با چیزی؛ عدم معاندت عدم را با چیزی؛ عدم تقدم عدم را بر چیزی؛ عدم تأخر عدم را از چیزی نمی توان به درستی تعقل کرد؛ بدون فلسفه نمی توانیم این ها را بفهمیم. @albayann
💠موجود بیدار آگاه 👤رهبر معظم انقلاب: ⚠️اگر حضور در صحنه موجب تحریک دشمنی‌هاست، این دشمنی‌ها در یک جمع‌بندی نهائی مایه‌ی خیر است. 📌آن دشمنی‌هاست که غیرتها و انگیزه‌ها را تحریک میکند و فرصتهائی برای موجود زنده می‌آفریند. هر جا به مجموعه‌ی روحانیت یا به دین یک خصومت‌ورزی و کین‌ورزی‌ای انجام گرفت، در مقابل، حرکتی سازنده از سوی بیداران و آگاهان انجام گرفت. 🔸یک وقتی در جمعی گفتم که نوشتن یک کتاب به وسیله‌ی یک نویسنده‌ی متعصب ضد شیعه، موجب به وجود آمدن چندین کتاب منبع بزرگ شیعی شد. در همین شهر قم اگر کتاب «اسرار هزار ساله» از سوی یک فرد منحرف که ترکیبی از تفکرات سکولاریستی و گرایشهای وهابیگری داشت، منتشر نمیشد، امام بزرگوار ما نمیرفت درس خود را مدتی تعطیل کند و کتاب «کشف الاسرار» را بنویسد؛ که در این کتاب، اهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه، نخستین جوانه‌هایش مشاهده میشود. 🔹بازتولید این تفکر مهم فقهی و شیعی در کتاب «کشف الاسرار» امام بزرگوار محسوس است. اگر تحرک گرایشهای چپ و مارکسیستی و حزب توده در دهه‌ی 20 و اوائل دهه‌ی 30 نمیبود، کتاب ماندگاری مثل «اصول فلسفه و روش رئالیسم» تولید نمیشد و به وجود نمی‌آمد. بنابراین، این دشمنی‌ها به ضرر ما تمام نشده است. هر جا خصومت‌ورزی انجام گرفت، موجود بیدار و آگاه - یعنی حوزه‌ی علمیه - از خود واکنشی نشان داد و فرصتی آفرید. دشمنی‌ها فرصت‌آفرینند؛ 🔗 آن وقتی که ما بیدار باشیم، آن وقتی که ما زنده باشیم، آن وقتی که ما غافل نباشیم. 📆 دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم۸۹/۷/۲۹ @albayann
⚠️کتاب اصول فلسفه هنوز در پرده حجاب است 👤آیت الله جوادی آملی درست است که مرحوم اسفار، منظومه وشفا را تدریس کرد؛ اما -حشر ایشان و دیگر شهدا با انبیای الهی باشد- شاگرد اصول فلسفه است و رشدش را از این کتاب دارد. اثر منظومه و...کمتر در آثار شهید مطهری هست. 🔹آن‌که می‌تواند به‌روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و بلاغت به این معنا که به‌مقتضای زمان سخن بگوید، شاگرد اصول فلسفه است. متأسفانه!آراء مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه درجاهای دیگر، شناخته‌ نشده و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است، از همین رو،شاگردانی چون شهید مطهری هم کمتر تربیت می‌شود. 🔸نوشته شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه تقریرات درس مرحوم علامه طباطبایی است. این، تفکر و وظیفه ایشان بود و به رسالتشان خوب عمل کردند. در بحبوحه حرفه‌ای کمونیستی و در دهه‌ای که پسر پهلوی روی کارآمد،فضای سیاسی و کمونیست‌ها آزاد بودند،ما درمدرسه مروی درس می‌خواندیم و مراسم سالگرد لنین یا استالین در میدان توپخانه(امام خمینی کنونی)علنی ورسمی بود،آن روز ایشان آمد و فرمود که یکی از کمونیست‌های قَدَر آمده ،هشت ساعت باهم مذاکره کردیم و فردا او در خیابان یکی از همفکرانش را دید وگفت که طباطبایی مرا موحّد کرد. 👈🏻اصول ، که تقریباً 60سال ازنوشتن آن گذشته،هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. آری! شهید مطهری کارهای فراوان انجام داده؛اما قسمت مهمش درهمین کتاب است.اسفار ومانند آن، پشت پرده کمک کرده‌اند؛ ولی کتابی که علنی با مسائل روزدرگیر شد،اصول فلسفه بود. 📚خبرنامه حکمت اسلامی شماره۳۶ @albayann