eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
البیان
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی پاسخ می دهند... #میلاد_حضرت
⁉️چرا حضرت ابالفضل(ع) فرزند حضرت زهرا(س) هستند؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹افتخار حضرت ابالفضل العباس (ع) این بود که برادر حضرت امام حسین (ع) شد و به همین دلیل در لحظات آخر اباعبدالله(ع) را برادر خطاب کردند. 🔸امام رضا (ع) برادری داشتند به اسم زیدٌ النار که یک شخص بسیار جسور و نترسی بود و خراب کاری های زیادی از او سر می زد که مورد رضایت امام رضا (ع) واقع نمی شد. 📌حضرت رضا (ع) در طوس جلساتی را برگزار می کردند و این جلسات بیشتر حالت مناظره ای به خود می گرفت که موضوع اغلب این مناظره ها دفاع از دین و ولایت بود. در این جلسات زید می نشست و می گفت من پسر موسی ابن جعفر و پسر فاطمه ی زهراء سلام الله علیهما هستم و... 📌امام رضا (ع) در یکی از این جلسات ، زید را صدا می زند و از او سوال می کند که زید چه می گویی؟ زید پاسخ می دهد، داشتم می گفتم که من و برادر علی بن موسی فرزندان موسی بن جعفر و از فرزندان زهراییم و چون آتش ما را نمی سوزاند قطعا ما بهشت می رویم ! ‼️امام رضا (ع) به زید فرمود؛ یعنی تو به همراه پدرمان موسی بن جعفر(ع) در روز قیامت یکجا هستید؟! زید در جواب حضرت رضا (ع) گفت؛ بله مگر جدمان رسول اکرم نفرمودند که ؛ « انّ فاطمة(س) أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذريتها علي النار». همانا فاطمه (س) پاکدامن بود وخداوند آتش را بر ذریه ی فاطمه حرام کرده است. 🔹امام رضا(ع) زید را نصیحت کرد و دید که کارساز نیست در جواب زید، رو به علمای حاضردرجلسه کردند وفرمودند؛آقایان علماء شما این آیه را چگونه قرائت می کنید« قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ» این آیه مربوط به بحث تبلیغ و دعوت حضرت نوح می باشد که بعد ازگذشت چند صد سال پسرشان گمراه شده وقرار شد که خداوند عذاب نازل کنند که حضرت نوح به خداوند عرضه داشتند که خدایا «ربّ إنّ ابنی من أهلی» خداوند در جواب به حضرت نوح فرمودند « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ، إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ » خداوند فرمودند پسر تو از اهل تو نیست. ⁉️حضرت رضا (ع) سوال اصلی شان از جمع حاضر مربوط به ادامه آیه بود که به علمای حاضر فرمودند «إنه عملٌ غیرُصالح» بخوانیم صحیح است یا «إنه عملُ غیرِصالح»؟ امام فرمودند اگر عملُ غیرِ صالحٍ را مضاف و مضاف الیه بخوانیم یعنی العیاذ بالله همسر حضرت نوح بدکاره بوده است و پسرش از اهل بیتش محسوب نمی شود. ولی اگر بگوییم عملٌ غیرُصالحٍ یعنی فرزند خود حضرت نوح هست ولی چون عملش با عمل حضرت نوح سازگار نبود فلذا خداوند او را عمل غیر صالح خطاب می کند. 👈امام رضا (ع)به زید رو کرد و فرمود: زید برای اینکه کسی از اهل بیت و ذریه زهراء(س) باشد باید عملش با زهرای مرضیه (س) همخوانی داشته باشد و صرف نطفه کافی نیست. جناب زید! مادر قمربنی هاشم فاطمه ام البنین است ولی حضرت زهراء سلام الله علیها در کربلاء بالا سر ایشان حاضر شدند و او را ولدی و قرة عینی خطاب کردند. ✅علت اینکه حضرت عباس، فرزند و نور چشم حضرت زهراء شد، این بود که حضرت عباس دانست که چه موقع باید بایستد. 💠خدا رحمت کند را که چقدر زیبا این آیه را معنا می کنند: « ملة ابیکم ابراهیم هو سمّیکم مسلمین» خداوند می فرمایند ابراهیم پدر همه ی شما مسلمانان است این ابوت و بنوت که نطفه ای نیست. یا آنجا که پیغمبر فرمودند « أنا و علیٌ أبوا هذه الأمة» من و علی پدران این اُمت هستیم. 📌فلذا علامه طباطبائی می فرمایند شما نیازی نیست که سید باشید بلکه طوری زندگی کنید که عملتان تا عمل اهل بیت همخوانی داشته باشد و شاهد مثال سخن علامه، سلمان فارسی می باشد که منّا اهل البیت شد. 📚سخنرانی با موضوع هویت دینی و بصیرت سیاسی - مرداد97 @albayann
توصیه های استاد درباره ماه شعبان.mp3
1.35M
🎙 🔰توصیه های استاد درباره ماه شعبان 🔹اسباب ظاهری آدم را نجات نمی دهد باید مشیت الهی باشد... 🔸سیره تربیتی ائمه اطهار در شرایط آلودگی جامعه @albayann
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع» 👤 مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ». آنها مفصل بحث می کنند که آیا امر اضطراری/ظاهری می تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ آنها می گویند علی القاعده پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد. حضرت امام(ره) ریشه یابی می کند که چرا مشهور ناچار شده اند قائل به سه امر شوند و آیا می توان راهکاری برای حل این مشکل ارائه داد... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسات ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2849 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
معنای سوم اصالت.mp3
861.6K
🔊 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️آیا اصالت با فرد است یا جامعه؟ ➖نظر جامع شناسی در این زمینه چگونه است؟ ➖نظر علامه مصباح (ره) در این زمینه چیست؟ ➖اشکالات استاد آیت الله فرحانی به علامه مصباح (ره) در باب مقدمات بحث جامعه چگونه است؟ @albayann
🔰امام خمینی ره : 🔹ما امروز در ماه شریفه (شعبان) واقع هستیم و مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیم ترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهائی که اهلش هستند می توانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند. 📌عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هر کس گمان می کند که این عناوین را فهمیده است و امور استدلالیه قرآنیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن سهل الادراک است. بعد از قیام برهان و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجه برهان به قلب مشکل تر است، که ایمان گفته می شود به آن و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبه ایمان نرسیده باشند. این یک مساله ای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند. 🔸 شما ملاحظه می کنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمی شود، لکن الا بعض اشخاص دیگران اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مرده ای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند می ترسند، برای اینکه آن برهان ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهائی که مثلاً مرده شور هستند و سر و کار دارند با مرده ها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیش شان به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند. 👈در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است لکن در انسان تأثیر نکرده است، برای اینکه نتیجه برهان به عقل رسیده است لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است لکن قلب ایمان به او نیاورده است. و چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجات های ائمه اطهار سلام الله علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است نمی توانند وجدان کنند. 📚صحیفه نور جلد 17 صفحه 265 @albayann
ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق.mp3
1.54M
🔊 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🖊ظهور آیات و روایات در تبیین رابطه حق و خلق 🔹تبیین آیه ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ... در نگاه علامه طباطبایی(ره) 🔸اقتضای قهاریت در آیه هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ @albayann
🔰رابطه خودتان را با خدا به‌وسیله دعا و ذکر تقویت کنید 🔹به خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. رابطه‌تان را روز به روز با معنویت و خدای متعال تقویت کنید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد! یعنی یکی از خطرها این است که در عمل‌زدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم. 🔸آن چیزی که پشتوانه‌ی نشاط و شور و شوق و تحرک و توفیق ماست، کمک الهی است. کمک الهی را باید به معنای واقعی کلمه از خدا خواست و از خدا طلب کرد. هم باید نعمت الهی را - نعمت این مسئولیت و این توفیق خدمتی که به شما داده - شکر کرد و هم این‌که ازدیاد و دوام و استمرار آن را از خدای متعال طلب کرد و خواست. لذا این احتیاج دارد به توجه؛ این ایام ماه شعبان را مغتنم بشمارید. 📌در این صلوات شریف ظهرها میخوانید: «الّذی کان رسول‌اللَّه - صلّی اللَّه علیه و اله - یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایّامه بخوعا لک فی اکرامه و اعظامه الی محلّ حمامه»؛ یعنی پیغمبر تا لحظه‌ی مرگ هم ماه شعبان و روزها و شبهای شعبان را گرامی میداشتند و همه‌ی شعبانها در زندگی آن بزرگوار این‌طور بود؛ که بعد در همین صلوات میخوانید: «اللّهم فأعنّا علی الاستنان بسنّته فیه و نیل الشّفاعة لدیه»؛ سنت این بزرگوار را در این ماه ان‌شاءاللَّه ادامه بدهید؛ توجه، دعا، ذکر و آماده شدن برای ورود در ماه مبارک رمضان. 📚بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت ۱۳۸۶/۰۶/۰۴ @albayann
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره) 📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی ✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان یکی از موارد خلل در نماز که مورد تضارب آراء قرار گرفته است حکم صحت یا بطلان نماز جاهل به حکم است آیا نماز کسی که به دلیل جهل به جزئیت سوره، آن را به جا نیاورده است صحیح است یا این خلل مبطل است و سبب اعاده می شود ؟ دو نظر و مبنا در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد: 1⃣بطلان صلاه از نظر محقق نائینی و سید حکیم و محقق حائری(رحمه الله علیهم) 2⃣صحت صلاه از نظر امام خمینی(ره) محقق نائینی (ره) با دو حد وسط اثبات می‌کنند که جهل به حکم، خلل است و نماز باطل است: الف) با در نظر گرفتن بطلان تصویب و اجماع در اشتراک احکام بین عالم و جاهل، اگر فتوا دهیم که در مورد جهل به حکم، خلل وجود ندارد بر میگردد به اینکه حکم را مختص به عالم کنیم( و این مخالف اجماع و مبنای ما در اشتراک احکام خواهد شد .) عبارت محقق نائینی (ره) در این زمینه : "الجاهل بالحكم يكون حكمه حكم العامد، إلا في مواضع الجهر والاخفات والقصر والاتمام، على ما تقدم تفصيل الكلام في ذلك في مبحث القراءة. والسر في ذلك هو أن الاحكام يشترك فيها العالم والجاهل، حسب ما قام عليه الاجماع. ونطقت به الادلة"(الصلاه الکاظمی، تقریرات محقق نائینی،ج۲،ص ۱۸۹) 🔰شرح: اگر گفته شود جهل به حکم، سبب بطلان نماز نمی شود دو مبنا اثبات می شود : ۱)حکم شارع به واسطه جهل من به حکم، برداشته می‌شود و این تصویب است( زیرا مقتضای حدیث رفع این است که در فقره "ما لایعلمون" در شبهات حکمیه، اصل حکم برداشته شود.) ۲)اگر جهل به حکم مخل به صحت صلاه نباشد این را می رساند که حکم تنها به مکلفی اختصاص دارد که عالم به حکم باشد حال آنکه در جای خود اثبات کردیم و اجماع هم وجود دارد که حکم مشترک بین عالم و جاهل است از طریق نتیجه الاطلاق (استاد در جلسه ۳۷ و ۳۸ مفصلا به این مطلب می پردازند) ب)اگر حکم را مختص به عالم بدانیم با اشکال عقلی دور صریح مواجه خواهیم شد. بیان دور: حکم وجوب صلاه باید باشد تا علم(یا جهل) به آن تعلق بگیرد/ علم باید باشد تا حکم بوجود آید .(زیرا لازمه فتوا به صحت نماز در فرض خلل جهل به حکم، نبود حکم در فرض جهل است) 🔵محقق نائینی می فرمایند علم و جهل مانند قصد امر و قصد تعیین از تقسیمات ثانویه است یعنی علم و جهل در صلاه بما هی صلاه(بدون اینکه حکمی به آن تعلق بگیرد ) قابل تصور نیست بلکه زمانی مطرح است که صلاه حکم وجوب به آن تعلق گیرد در این فرض است که می گوییم صلاه معلوم الوجوب است یا مجهول الوجوب . و بعبارتی میتوان گفت که علم و جهل فرع تعلق حکم بر عمل است . در این حالت چگونه میتوان حکم را موخر از علم کرد حال آنکه باید حکمی باشد تا به معلوم و مجهول تقسیم شود ؟ و این دور صریح است به دلیل ثانوی بودن تقسیم حکم به معلوم و مجهول. عبارت محقق نائینی در این زمینه: "فإن العلم والجهل من الانقسامات اللاحقة للاحكام بعد [ جعلها ] والاطلاق، والتقييد اللحاظي إنما يتصور في الانقسامات السابقة دون الانقسامات اللاحقة، للزوم الدور كما بيناه في محله."(الصلاه الکاظمی، تقریرات محقق نائینی،ج۲،ص ۱۸۹) محقق نائینی از طریق نتیجه الاطلاق، اشتراک حکم بین عالم و جاهل را اثبات می کنند و از آن طریق اختصاص حکم به عالم را نفی می‌کنند بررسی تفصیلی چیستی نتیجه الاطلاق و ارجاعات آن در اصول مظفر و نزاع های صورت گرفته در این موضوع در جلسه ۳۷ و ۳۸ مفصلا ذکر شده و ما به دلیل حفظ شاکله اصلی بحث و برخی ملاحظات، از ذکر تفصيل آن صرف نظر کردیم . 🔆 مشخص شد که نظر محقق نائینی(ره) در مساله خلل به جهل، چیست و به چه دلیل حکم به بطلان نماز داده اند . در بخش دوم تقریر نظر سید حکیم و شیخ عبدالکریم حائری (ره) را ذکر کرده و در نهایت مبنای مقابل این اعلام، یعنی مبنای امام خمینی(ره) را مفصلا مورد بررسی قرار خواهیم داد . ادامه دارد ... منابع: 📌درس خارج فقه ایت الله فرحانی سال ۱۴۰۱ ، جلسه ۳۷ و ۳۸ 📌الصلاه، الکاظمی ، تقریرات محقق نائینی ج ۲ص۱۸۹ @albayann
💠قانون قرآن در مورد حیات انسان| استاد 🌱 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ 🖊احیاکردن انسان ها و زنده کردن انسان ها از نظر قرآن، رسالت اصلی انبیای الهی است.لذا می فرماید استجیبو لله اجابت کنید خدا و پیغمبر خدا را تا زنده شوید. 🔹 در منطق قرآن حیات در ممات ما، خوردن ما ، آشامیدن ما ، تناسل ، تشکیل زندگی، صاحب بچه شدن ، خانه دار شدن و اینها نیست . بسیاری از انسان ها هستند که ما آنها را زنده می دانیم، ولی قرآن می گوید که اینها مرده اند.انسان های بسیاری داریم که ما میگوییم شنوا هستند ولی قرآن میگوید کر هستند. انسانهایی داریم که ما میگوییم بینا هستند اما قرآن میگوید کورند. 📌 تا وقتی انسان به انبیای الهی اتصال پیدا نکند، زنده نمیشود. زنده شدن انسان در سایۀ اتصال او به انبیای الهی است. رسالت آنها زنده کردن است. مرده را زنده می کنند .کاملا معلوم است که اگر کسی با این جریان انبیاء اتصال برقرار نکند، زنده نیست. @albayann
لوح پژوهشی فرائد شماره پنجم.jpg
9.8M
📚 شماره پنجم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره پنجم خود، مطالبی با سه سرفصل تحلیل اراده تشریعی، مسئله اجتهاد، وحقیقت ادعائی در حدیث رفع ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره پنجم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ تحلیل اراده تشریعی و نقش آن در خطابات قانونی تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ نگاهی به مسئله اجتهاد در اسلام به قلم حجةالاسلام والمسلمین طاهر علیزاده ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ آثار مبنای حضرت امام(ره) راجع به حقیقت ادعائئ در حدیث رفع به قلم حجةالاسلام والمسلمین ابوالفضل بشیری ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
انحصار خالقت و علیت در خداوند.mp3
1.61M
🔊 🔹انحصار خالقیت و علیت در خداوند متعال و لازمه آن. 🔸تبیین خالقیت خداوند در افعال انسان، طبق ظهور آیه_وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ وَمَا تَعْمَلُونَ_ (96صافات) 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
دو میدان علم و عمل .mp3
627.1K
🎙 🌱به مناسبت نیمه شعبان ولادت با سعادت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌱 🔰استاد آیت الله فرحانی 💠کسی در عصر غیبت میتواند سرباز امام زمان باشد که در دو میدان علم و عمل، آگاهی و اخلاق، شناخت و تقوا محکم باشد. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره نماز شب 📌راه چاره ای جز نماز شب نداریم 🌱قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ): یَقومُ‌ النّاسُ‌ عَن‌ فُرُشِهِم‌ عَلى‌ ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی‌ یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه. 📚 امالی صدوق،‌ ص ۳۸۹؛ امالی طوسی، ص ۴۳۱؛ بحارالانوار،‌ علامه مجلسی، جلد۸۴،‌ ص۱۶۹ @albayann
🔰امام خامنه ای: باید حماسه‌ی شگفت‌آور هشت سال دفاع مقدس که ملت ایران توانست با دست خالی و با توکل بر خدا در برابر یک تهاجم گسترده‌ی بین‌المللی بایستد و موفق و پیروز بیرون بیاید، 📌 برای نسل جوان کنونی و نسلهای آینده شناسانده شود تا آنان با شناخت عظمت و تواناییهای این ملت، راه گذشتگان را با احساس امید و عزت ادامه دهند. ۱۳۸۴/۰۶/۳۱ 🔹اردوی راهیان نور مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 🖇با حضور استاد آیت الله فرحانی در معراج شهدای اهواز در جمع طلاب مدرسه @albayann
تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت.mp3
2.01M
🔊 ⁉️تاثیر مسئله اصالت الوجود در بحث امکان و ضرورت چیست؟ ❔با توجه به نظریه اصالت الوجود هستی دارای چند مرحله خواهد بود؟ ❓تبیین عالم با وجودی که عین فقر است؛ به تنهایی ظرفیت توضیح جهان بینی قرآنی را دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊جایگاه مباحث اشتغال و تخییر در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) برگرفته از درس خارج اصول عملیه استاد ✍مقرر:حجت پورعبدالهی 🔹بی گمان ارتباط تنگاتنگی بین علم اجمالی و مباحث اشتغال و تخییر وجود دارد و با تبیین جایگاه علم اجمالی در اصول، وضعیت اشتغال و تخییر نیز مشخص می گردد. 🔸مشهور اصولیها مبحث علم اجمالی را دو جا بحث می کنند1-قطع 2-شک. در اینجا برای تکرار شدن علم اجمالی در دو قسمت توجیهاتی صورت گرفته است که یکی از آنها توجیه شیخ انصاری است. 📌حضرت امام(ره) نیز برای جلوگیری از اشکال تکراری مطرح شدن علم اجمالی در سازمان مشهور دلیلی را ارائه می کنند به این بیان که در قطع، حیث حجیت علم اجمالی، و در شک، لوازم آن در محکمه عقل مطرح می شود، 🖇 به بیان دیگر مطرح شدن علم اجمالی در قطع از این جهت است که آیا در علم اجمالی حجیت قطع وجود دارد یا ندارد اما در شک در مورد بقیه ریزه کاریها را گفتگو صورت می گیرد. طبق این نگاه اشتغال و تخییر هم در قطع و هم در شک مطرح می شود. اما اگر قرار باشد در سازمان خود حضرت امام(ره) مطلب مشخص شود باید دو گفتمان را مورد نظر قرار داد. 1⃣از آن جهت که ایشان در علم اجمالی بحث را روی علم قرار نمی دهند بلکه تمرکز خود را معطوف به معلوم می کنند و معلوم را یک بار واقع و یک بار اماره و حجت می دانند لذا بحث از علم اجمالی و اشتغال یک بار در قطع و یک با در ظن مطرح می شود. 📎ایشان می فرمایند بل الأولى في تنظيم‏ مباحث‏ الاصول: أن يبحث من القطع بقسميه في مبحثٍ، و ادرج فيه بعض مباحث الاشتغال ممّا كان الحكم معلوماً إجمالًا بالعلم الوجداني، كإمكان الترخيص و امتناعه؛ و لو في بعض الأطراف. ثمّ اردف بمبحث الأمارات؛ سواء كانت الأمارة قائمة مفصّلًا أو إجمالًا، و ادرج فيه سائر مباحث الاشتغال و التخيير، و ادرج البحث عن التعادل و الترجيح في ذيل حجّية خبر الثقة. ثمّ اردف بمبحث الاستصحاب، ثمّ مبحث البراءة حتّى يكون الترتيب حسب ترتيب حالات المكلّف، و الأمر سهل. 2⃣اما اگر دقت بیشتری در تحلیل ایشان در مورد معلوم و حد وسط های مطرح شده صورت گیرد مشخص می شود ایشان در جایی که معلوم فعلیت دارد و حیث واقع مدنظر است با حد وسط عقلی علم به اجتماع نقیضین و احتمال اجتماع نقیضین محال است کار می کنند و رتبه تنجز را متاخر از این دلیل می دانند و از طرف دیگر حدوسط اشتغال اصطلاحی معروف تنجیز است و از شئون تنجیز می باشد طبق این نگاه بحث از اشتغال فقط در مظنه مطرح شود و آنچه در قطع آورده می شود اشتغال اصطلاحی نیست چون حدوسط آنجا تنجیز نمی باشد. 🔹طبق این مطلب بین اشتغال و علم اجمالی فرق واقعی وجود دارد و در بحث علم اجمالی جهت اشتغال اصطلاحی مطرح نیست. 🖇ذکر این نکته لازم است که حضرت امام خمینی(ره) در مورد تبویب اصول همان روال شیخ انصاری را مدنظر قرار می دهند اما نظر توصیه ای خود را نیز بیان می کنند که این نظر مختار را با دو گفتار مطرح گردید. 📚تهذيب الأصول ؛ ج‏3 ؛ ص10 معتمد الأصول ؛ ج‏1 ؛ ص489 @albayann
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. @albayann
البیان
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره)
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. بسمه تعالی 🖊جناب حجت الاسلام آقاى خامنه ‏اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‏ کنم. 🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى ‏شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه ‏اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‏ دانید. 📌 و تعبیر به آنکه این جانب گفته ‏ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته‏ هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏ معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏ کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى ‏تواند ملتزم به آنها باشد: 🖇مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ‏ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔸باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏ تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‏ تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى‏ تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى ‏تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند. 🔰آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى‏ شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‏ کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‏ کنم. 📎ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 📆16 دى 1366 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ @albayann
البیان
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره)
✅در پاسخ به نامه حضرت امام ،آیت الله خامنه ای نامه ای به ایشان می نویسند و مواردی را برایشان شرح می دهند. امام در پاسخی که روز ۲۱ دی ماه به آن نامه می دهند مطالبی را در رابطه با ولایت مطلقه فقیه‏ بیان می دارند. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻
البیان
✅در پاسخ به نامه حضرت امام ،آیت الله خامنه ای نامه ای به ایشان می نویسند و مواردی را برایشان شرح می
بسم اللَّه الرحمن الرحیم ✍🏻محضر مبارک رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینی- مد ظله العالی 🔹پس از عرض سلام و ارادت، مرقوم مبارک در پاسخ به معروضه این جانب را استماع و زیارت کردم و از ارشادات آن حضرت که مانند همیشه ترسیم‏ کننده خط روشن اسلام است متشکرم. نکته‏ ای که بیان آن را لازم می‏ دانم آن است که بر مبنای فقهیِ حضرت عالی که این جانب سالها پیش آن را از حضرت عالی آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشی کرده ‏ام، موارد و احکام مرقوم در نامه حضرت عالی جزو مسلمات است و بنده همه آنها را قبول دارم. 🔸مقصود از حدود شرعیه در خطبه‏ های نماز جمعه چیزی است که در صورت لزوم مشروحاً بیان خواهد شد. امید است سالهای متمادی این ملت عزیز و فداکار و مسئولان آن و همه امت بزرگ اسلام از فکر بیدار و روشن و رهبری بی‏ بدیل جنابعالی بهره ‏مند گردند و خداوند عمر شریف شما را تا حضور ولی عصر ارواحنا فداه مستدام بدارد. 📆66/10/21- سید علی خامنه ‏ای‏ بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏ ✍🏻جناب حجت الاسلام آقای خامنه ‏ای، رئیس محترم جمهوری اسلامی- دامت افاضاته مرقوم شریف جنابعالی واصل و موجب خرسندی گردید. ➖این جانب که از سالهای قبل از انقلاب با جنابعالی ارتباط نزدیک داشته ‏ام و همان ارتباط بحمد اللَّه تعالی تا کنون باقی است، جنابعالی را یکی از بازوهای توانای جمهوری اسلامی می‏ دانم و شما را چون برادری که آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن هستید و از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می‏ کنید، می ‏دانم 📌و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که چون خورشید، روشنی می‏ دهید. 🖇مع الأسف‏ جمهوری اسلامی و سران محترم آن به جرم اسلام خواهی و بسط عدالت اسلامی در جهان مورد تاخت و تاز تبلیغاتی جهانخواران شده‏ اند و مثلًا اگر بگویند آفتاب روشن است، فردا تبلیغات جهانی به شرح و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهوری اسلامی و یاران آن را به طوری محکوم می ‏کنند و چون آشنا به فقه اسلامی و به ملت فداکار اسلام و ایمان راسخ آنان نیستند، بسیاری از اوقات تبلیغات آنان به نفع جمهوری اسلامی تمام می‏ شود. 📎و البته ما متوقع نیستیم که با قیامی که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و «نه» به شرق و غرب و عمال آنان گفته ‏ایم، آنان به ما و شماها و به ملت عزیز جان بر کف ما بارک اللَّه بگویند. و خوشبختانه اخیراً در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد و آگاه به مسائل اسلامی، مسأله را در مجالس و روزنامه‏ ها تا آنجا که دیدم مورد بحث قرار داده که من از تمامی آنان تشکر می‏ کنم و امید است ائمه محترم جمعه و بویژه امثال جنابعالی که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسأله را تعقیب و در خطبه‏ های نماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید. 👈🏻و جنابعالی و ملت بزرگوار خواهند دید که در اطراف همین نامه چه شیطنت ها و تحلیل ها در رسانه‏ های گروهی مخالفین اسلام و همدستان آنان خواهد صورت گرفت. در خاتمه سلامت و سعادت جنابعالی را از خداوند خواستار و امید است امثال جنابعالی در مقاصد عالیه خود پیروز و سربلند گردید. و السلام علیکم و رحمة اللَّه. ۲۱ دی ماه ۶۶ روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 📚(صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۴۵۱ و ۴۵۲ و ۴۵۵ و ۴۵۶) @albayann
فطرت.mp3
973.9K
🎙 ⁉️سوال: چگونه انسان در مسیر اعلی علیین یا اسفل السافلین قرار میگیرد؟ 🔰پاسخ استاد : اصل فطرت الهی فارق اینهاست. هم در حیث من جمعی و هم در حیث من فردی ... @albayann