eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
806 عکس
181 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فقه الخمینی و مدل علمی آن 💠استاد آیت الله فرحانی: 👈🏻ما در تحلیل نظام علمی فقه الخمینی یک فقه کبیر داریم. 🔅این فقه کبیر: 🔺یک فقه اکبر دارد (فلسفه) 🔺یک فقه اوسط (اصول) 🔺و یک فقه اصغر(فقه رایج) 🔹این فلسفه فقه اکبر است،مبنای فهم دین است ؛این را امام خوب جا انداخته است. ♻️اگر این فقه اکبر را در جای خودش یاد بگیریم و بیاییم اثر فقه اکبر را در فقه اوسط که اصول است مسلط شویم . آن وقت یک فقه اکبری داریم به نام فلسفه در حد نقشش در استنباط حکم خدا از کتاب و سنت ، یک فقه اوسطی به نام اصول داریم . ♨️ اصول هم دیگر اصول فقهی که ما الان میگوییم نیست ؛ به تعبیر زیبای آقای جوادی، اصول اخلاق هم میشود به آن گفت ، اصول تفسیر هم میشود گفت ؛ 👈🏻به طور کلی شما از کتاب چیزی بخواهید بفهمید باید این اصول را بلد باشید . 💢اگر کسی بخواهد المیزان هم کار کند مسیرش همین مسیری است که علامه طباطبایی رضوان الله علیه رفت،اکبرش را بلد است که بر اساس آن اوسطی درست شده است که کمک میکند آیه و روایت را خوب بفهمید . 🔴 اگر این فقه اکبر و اوسط درست نشود دلالت آیه و روایت از دستتان میرود . آن موقع دیگر نمیتوانید کار سندی و رجالی رویش انجام دهید. 🔹ما اسم این فقه اکبر را میگذاریم فلسفه ، و اسم فقه اوسط را میگذاریم اصول ، اصول استنباط از متن ؛اگر فقه به معنای احکام شرعیه باشد دیگر اصول فقه نیست ، اگر فقه به همین معنای فقه کبیر باشد اشکال ندارد بگویید اصول فقه . 📌اگر سهم این دو تا را جدا کنید به نظر ما مدت تحصیل به شدت کاهش می یابد و یک تحصیل متوازن مناسب مرتبی از پایه 7 تا درس خارج خواهید داشت که فهم این دو مجموعه در آن دیده شده است . 📌بر اساس این تحصیل متوازن از پایه 7 تا درس خارج که فقه اکبر و اوسطش معلوم است یک دوره مناسبی بوجود میاید که با این سرمایه میتوانید وارد فقه حکم شرعی بشوید. @albayann
💠حوزه و دانشگاه انقلابی ♻️آیت الله فرحانی: 👈🏻وقتی ما می گوییم تمدن و پیشرفت؛ پیشرفت چه می خواهد؟ مشخصا علم و فناوری می خواهد. اما علم و فناوری متأثر از فکر است و فکر متأثر از فلسفه و نگرش انسان است. 🔺 تا وقتی این مبانی را تقویت نکنیم، فکر ایجاد نخواهد شد و تبعا نمی توانید علم و فناوری را مدیریت کنید. 🔅لذا مقام معظم رهبری می فرماید: «ما احتیاج داریم به فکر، احتیاج داریم به فلسفه، تا بتوانیم علم را، فناوری را، مدیریت کشور را، مسائل گوناگون جامعه را به پیش ببریم» 💢پایه علم بر فلسفه است.💢 🔹این یکی از حرف های مهم رهبر معظم انقلاب است. توقع ایشان از جریان انقلابی این است. ✅از نظر ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی یعنی یک مجموعه ای از عزیزانی که مبانی را قوی بدانند، نگرششان را بر اساس آن مبانی درست کنند و بر اساس این مبانی و این نگرش بتوانند جامعه را مدیریت کنند. @albayann
💠حوزه موجود و حوزه مطلوب 💢 استاد آیت الله فرحانی: ♻️ حوزه علمیه از زمان ائمه (ع) بصورت خاص تشکیل یافته و همواره وظیفه حفاظت و نشر معارف اهل بیت را داشته و دارد 👈🏻بنابراین تاسیس حوزه ریشه دینی داشته و هدف از آن هم مربوط به رعایت و نشر شئونات دین است. 🔰نهاد حوزه و اساس حوزه بسیار مقدس و جای هیچ شک و شبهه ای نداشته و ندارد لکن ممکن است از آن جهت که یک سیستم و یک مجموعه می‌باشد سبب طرح یک سری ایرادات در بعض جهات آن باشد. 🔸پس حوزه به خودی خود نهاد مقدسی است ولی از این جهت که مجموعه می‌باشد در کیفیت نحوه حرکت آن انتقاداتی مطرح شود. ♨️نقد و انتقادی که سبب رشد و پویایی شود بسیار مفید و تکامل دهنده است و باید مطرح گردد. 🔅برای بهتر شدن و پویایی هرچه بیشتر و بدست آمدن حوزه مطلوب باید چند مطلب را انجام داد: 🔺مطلب اول اینکه باید دروس رائج و دارج حوزه را بصورت عالی و قوی خواند و از آن بهره برد زیرا کتب حوزه شامل یک سری تحقیقات و تدقیقات علمای بزرگی همچو شهیدین (ره) و دیگر اعلام شیعه است و ما دامی که بهتر ،جای موجود، را تکمیل نکرده است اصلا نباید از موجود دست کشید و بهره کامل را نبرد. 🔺مطلب دوم این است که حوزه نیز همانند دیگر سیستم های موجود در دنیا مزایا و معایبی دارد و در این مطلب هیچ شکی نیست لکن برای رسیدن به حوزه مطلوب باید: 🔹اولا:در جهت رشد و تکامل و پیشرفت حوزه لازم است که انتقاد صحیح و بجا و به دور از تخریب و حاشیه سازی به خدمت مسئولین ذی ربط مطرح کرد تا هم اصلاح صورت گیرد هم رشد و ارتقاء. 🔹ثانیا:از نظر علمی باید در رتبه بالایی قرار داشت،باید نظام فکری داشت، لذا من به آقایانی که برای انقلاب کار میکنند گفته ام که باید وضعیت علمی شان بالا برود. همچنین به آنها گفته ام که بروند و مجوز تدریس از حوزه بگیرند. 🔹ثالثا: باید نسبت به کندی تغییر و اصلاح نامید نشویم زیرا در کارهای تغییراتی و اصلاحی باید هم تلاش کرد هم ناامید نشد چون نیازمند گذشت زمان و صبر و تحمل است. @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
♻️رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب تهران: 💠شما انتقادهایی به حوزه دارید ،حالا یا حوزه‌ی تهران یا کلّاً حوزه‌ی علمیّه، خیلی خب! این حوزه‌ای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. 🔺 حوزه را اراده‌ی شما و خواست شما به وجود می‌آورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانی‌های منابع مالی‌ را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ 👈🏻امّا تحقّق خواسته‌های مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، ❗️حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. 🔆آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. 🔹 و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. 🔺البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ 👈🏻[مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. 💢بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ 🔸 امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. 🔸 شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ 🔸به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید. @albayann
آیت الله فرحانی -وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
9.1M
🔊🔊🔊 🔰سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 💠 موضوع: کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه در تقابل با روشنفکری بیمار 📝به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه شهید رجایی - ۲۷ آذر ۹۶ @albayann
البیان
🔊🔊🔊 #فایل_صوتی 🔰سخنرانی استاد آیت الله فرحانی 💠 موضوع: کارکرد وحدت حوزه و دانشگاه در تقابل با رو
💠حفظ انقلاب با وحدت حوزه و دانشگاه 💢استادآیت الله فرحانی: ♻️یکی از مشکلاتی که ما در انقلاب داریم«ارتجاع روشنفکری»است که حضرت آقا حدود 20 سال پیش این مطلب را در جمع دانشگاهیان عزیز بیان کردند. 👈🏻مقام معظم رهبری میفرمایند: جریان روشنفکری بیمار متولد شد، و تفکرِ روشنفکری را دلّالان انگلیس وارد کشور کردند. 🔺از ویژگی های این جریان این است که غرب زده هست و با بنیان های وطنی و اسلامی ناآشنا و مخالفِ آن است، 🔺و ویژگی بعدی این است که اینها درس خوانده و تحصیل کرده اند و همچنین با دین آشتی ناپذیراند. 🔹این جریان در زمان انقلاب و بعد از انقلاب منزوی شد و این انزوا به دست توانای دانشجویان درست شد ،و دانشجویان عزیز ما اینها را عقب زدند. ♨️قرار بود در جریان 16 آذر تفکر سکولار توسط نیکسون، در دانشگاه ما نهادینه شود که گفته بود ،جریان قوی ملی مردمی روحانی را سرکوب کرده است،که دانشگاه در مقابل این ایستاد و این حرکت را متوقف کرد. 🔅شکل گیری انقلاب موجب منزوی شدن جریان روشنفکری بیمار شد و در دوران دفاع مقدس یک روشنفکری انقلابی ایجاد شد ،که در عرصه های مختلف هنری وفرهنگی،آثار فاخری به وجود آورده است. 💢رهبری میفرماید تلاش هایی دارد صورت میگیرد که این جریان روشنفکری ارتجاعی به حالت قبل از انقلاب برگردد. 🔸در زمان انقلاب حوزه و دانشگاه با وحدتِ خود توانستند این روشنفکری ارتجاعی را منزوی کرده عقب بزنند،و آن موقع شهید مطهری،شهید مفتح،شهید باهنر،شهید بهشتی و دیگران با ارتباط با دانشگاه و وحدت با دانشجوها این کار را کردند. ❓اما امروز که دوباره تلاش میشود این روشنفکری بیمار ارتجاعی دوباره زنده شود ما چه کرده ایم؟ ❓وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه چه ثمره ای داده است؟ 👈🏻به شهادت حضرت آقا امروز دستگاههای فرهنگی و سیاسی دچار اختلال است و تعطیل میباشد،در این حالت فرمانده ما حضرت آقا به جوانان، به طلاب و دانشجویان ماموریت داده اند،و آن این است که آتش به اختیار عمل کنند و آن را به کار فرهنگیِ تمیز تعریف فرموده اند. 🔅حضرت آقا میفرمایند انقلاب ادامه دارد،اینکه میگویند انقلاب حادثه ای بود تمام شد،برگردیم به زندگی عادی ،خیانت به انقلاب است. ⭐️انقلاب هنجارهای جدیدی به وجود می آورد،حفظ این هنجارهای جدید،نیازمند انقلاب است. الآن هم نیاز به مبارزه است تا جامعه اسلامی شود. ✅بارِ اصلی و سنگین این مسئولیت به دوش دانشجوی انقلابی و طلبه ی انقلابی است که با وحدت خود بتوانند این مسئولیت را انجام دهند. @albayann
📆بیست و هفتم آذرماه، یادآور مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است. ♻️ایشان که از شاگردان برجسته امام خمینی و علامه طباطبایی رحمه الله بودند، همان گونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد و از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. 👈🏻بخشی از پیام حضرت امام در پی شهادت ایشان: 🔰بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون آن گاه که منطق قرآن، آن است که ما از خداییم و به سوی او می رویم 🔸و مسیر اسلام، بر شهادت در راه هدف است، و اولیای خدا - علیهم السلام - شهادت را یکی از دیگری به ارث می بردند، 🔹 و جوانان متعهد ما برای نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا می کرده و می کنند، بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می زنند، ما را از چه می ترسانند؟ 🔺 امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت- که سربازان قرآنند- می تواند وقفه ای در مسیر حق و عقب گردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی خبرند. 🔺 اینان از کوردلی، صحنه های شورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتی، پس از شهادتی که در پیش چشمان خیره آنان منعکس است نمی بینند. 🔅صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ @albayann
البیان
#تقویم_البیان 📆بیست و هفتم آذرماه، یادآور مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است.
🔰مدل وحدت حوزه و دانشگاه 🔆استاد آیت الله فرحانی : ♻️وقتی امام، انقلاب را آغاز کرد،بستر داخلی و خارجی وجود نداشت،همه ی انقلابی های آن دوره تحت غرب و شرق بودند،دین را افیون توده ها میدانستند،مخرج مشترک پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم در آن دوره این بود که، دین و انقلاب حرکتی درپی ندارد. 🔺امام با مدلِ وحدتِ حوزه و دانشگاه طلوع کرد، آنقدر با مدلهای عملیاتی راهبردی شروع میکردند که همه عقب می ماندند،امام حرکتی را آغاز کرد که همه از او عقب ماندند. امام خمینی (ره) مدل تفکر سکولار،مارکسیستی و منافقین را رد کرد،محکم سر خطوط قرمز تفکر و اندیشه اش ایستاد و وحدت حوزه و دانشگاه را، راهِ پیروزیِ انقلاب دانستند که اینطور هم شد. 👈🏻امروز هم مطالبه ی امام جامعه مدیریت مسئله در علوم انسانی است، 💠حضرت آقا میفرمایند: علوم انسانی غربی، مضر است نه اینکه مفید نیست ⚜خدا، انسان را خلیفة الله نامید، جامعه وقتی به استخلاف میرسد که مسئله ی علوم انسانی حل شود. 💢رهبری به حوزه و دانشگاه می فرماید: مدلِ مبارزه برای حفظ انقلاب،مدلِ وحدت حوزه و دانشگاه است. و حوزه و دانشگاه باید در این مورد به صورت دقیق تحقیق و تفحص کند و برنامه ریزی نماید. @albayann
آیت الله فرحانی -تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال .mp3
630.3K
🔉 💠تاثیر قبولی نماز بر قبولیِ سایر اعمال ♻️ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا و ان ردت ردّ ما سواها ⁉️اگر ما برای خدا درس میخوانیم پس چرا از نماز لذت نمی بریم؟ ⁉️چرا ما از درس و گعده و ...لذت میبریم ولی از نماز لذت نمی بریم؟ ‼️یقین بدانید اگر از کسی نماز را قبول نکنند،یقینا درس و تربیت و سایر کارهایش را هم قبول نمیکنند 🔆لا درسَ الّا بالصلاة و لا صلاةَ الّا بحضورالقلب @albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی -تفکیک ماهین اصولی از ماهیت فلسفی .mp3
2.91M
🔊🔊🔊 💠 تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول بخش پنجم(پایانی): نقد دیدگاه شهید صدر (ره) و بیانی از نظریه امام خمینی(ره) 📝 تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @albayann
🔰تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول(بخش پایانی) ♻️بخش پنجم : نقد بیان شهید صدر(ره) و تحلیلی از نظریه امام خمینی(ره) 💠اشکال شهید صدر ایراداتی دارد از جمله: 1. عدم صحت نسبت ماهیت مصطلح ایشان به مشهور اصولیون 2. با قطع نظر از این انتساب به مشهور، این تفکیک تحلیل ماهیت اصولی از فلسفی، غرض از مبحث متعلق اوامر و نواهی را تامین نمی کند 3. این مصطلح ماهیت اصولی به دقت عقلی تولید شده است و نه عرفی 4. اگر به دقت عقلی هم به مصطلح شهید صدر(ره) نظر کنیم خلط وجود ذهنی و وجود فی الذهن در آن مشهود است؛ زیرا وجود ذهنی متصف به واحد و کثیر نمی شود کما اینکه متصف به موجود و معدوم نمی شود. و عجیب اینکه ایشان اصرار دارند حرف رجل همدانی در ذهن درست است و این مفهوم واحد است که به مثابه أب واحد می باشد. 💠 تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مدرسه اصولی امام خمینی(ره): 🔸حضرت امام رضوان الله تعالی علیه برای وصول به این مضمون راه دیگری را پیموده اند که می توان آن را در دو مرحله تصویر کرد: 1️⃣ مرحله اول: ایشان بر این نظرند که اصولیون در جای، جای علم اصول با ماهیت دست به گریبان هستند. 🔅 از مقدمه اول علم اصول که بحث عرض ذاتی است گرفته تا مبحث اقسام وضع، صحیح و اعم ، مره و تکرار، متعلق اوامر و نواهی، اجتماع امر و نهی، استصحاب کلی و غیر ذلک. در همه این موارد مشاهده می شود که مشهور با با همان ماهیت فلسفی کار کرده و به دقت عقلی به تحلیل آن پرداخته اند. 💢امام در این مرحله نشان می دهند که اگر دقت عقل و ماهیت فلسفی در کار باشد در هیچ یک از مباحث مذکور نتائجی که مشهور به دنبال اثبات آن بوده اند به دست نخواهد آمد؛ به این معنا که اگر بخواهیم دقت عقلی را مدنظر قرار دهیم تحلیل مشهور اصولیون با اشکالات متعددی مواجه خواهد شد؛در همین راستا به دو مثال اشاره میکنیم: 🌀مثال۱: در بحث وضع، طبیعی به دقت عقلی هیچ گاه از فرد حکایت نمی کند چرا که طبیعی جزء و فرد کل است، که آن کل متشکل از ده طبیعت به پیوسته جوهری و عرضی می باشد. به این ترتیب اگر بنا به دقت عقلی باشد همان طور که خاص مرآت عام نیست، عام نیز مرآت خاص نیست . یکی از نتایج این اشکال امام به مشهور این است که بر همین اساس در مبحث اطلاق، نتیجه ای که مدنظر مشهور است تامین نمی شود. 🌀مثال ۲: در استصحاب کلی قسم ثانی و ثالث، اگر بنا به دقت عقلی باشد هیچ یک وحدت موضوع ندارند. چرا که طبیعی در ضمن هر فرد متباین از طبیعی درضمن فرد دیگر است. 2️⃣ مرحله دوم: اما اگر دقت عقلی را کنار بگذاریم و ماهیت را به دقت عرفی نگاه کنیم، از یک سو اشکالات و مخدوش بودن نتایج مذکور پیش نخواهد آمد و از سوی دیگر از ورطه خلط حقیقت از اعتبار رهایی خواهیم یافت. ♨️بر همین اساس حضرت امام در تمام موارد مذکور در علم اصول حرفی نو و نتیجه ای عقلائی و متناسب با نظام علمی اصول فقه ارائه می دهند. 📝شرح این مرحله دوم در جلسات خارج اصول، استاد آیت الله فرحانی موجود است که البته تحلیل کامل آن نیازمند دو ضلع مهم حصه و جامع می باشد ،که تقریر آن در این بخش از مطالب مطروحه نمیگنجد. 📌از این روی به تقریری که از نظر گذشت اکتفا می کنیم و در این بحث بخشی از کلام استاد را به رشته تحریر درآورده ایم 🔉لذا صوتی که ارائه میشود حاوی ابعادی است که سلسله مطالب آن ، در نوبت های بعد از کانال البیان ارائه خواهد شد. @albayann
📆در تاریخ نهم جمادی الثانی 1385 ه . ق که امام به نجف آمد، آیه الله صدر با اشتیاق تمام به همراه علمای دیگر در مراسم استقبال و پیشواز از امام شرکت و شاگردان و هم فکرانش را نیز به این مراسم دعوت کرد و عظمت معنوی امام را برایشان بیان کرد و در طول چهارده سال اقامت رهبر کبیر انقلاب در نجف با ایشان ارتباط نزدیکی داشتند. ♻️شهید صدر هنگامی که امام به پاریس رفتند، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام کرد و پیامی خطاب به شاگردان و علاقه مندان خود در ایران فرستاد و در آن خاطر نشان ساخت از فداکاری در راه پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریغ نورزند، در این پیام آمده است: 👈🏻 «در وجود امام خمینی ذوب شوید . همان گونه که او در اهداف الهی و اسلامی ذوب گردید .» 💠ایشان در سخنی دیگر اظهار داشته است: «امام خمینی در طرح شعار جمهوری اسلامی، تجلی گر تداوم دعوت انبیاء و استمرار حضور، حضرت محمد (ص) و علی (ع) در برپایی حکومت الهی در زمین است. مرجعیت امام خمینی امروز امیدهای اسلام را در ایران تجسم بخشیده است .» 📖زندگی نامه شهید آیه الله صدر، سیدمحمد موسوی، ص ۲۰ . @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ♻️ اگر حوزۀ علمیّه سراغ فلسفه نرود، نااهلان متصدی آن میشوند. ۱۳۹۷/۲/۳ @albayann
💠امتداد حکمت، عامل انقلاب ♨️استاد آیت الله فرحانی: ♻️در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند. 💢 دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود. 🔅مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند. این شد پشتوانه فکری انقلاب. 👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند. 🔹 ایشان می فرماید : توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم. 🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند. @albayann
♻️میلا فرخنده عقیلة العرب، أسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) بر شما مبارک باد. @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰مقام معظم رهبری: ♻️برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه 💠یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. 💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. 👈🏻 آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته‌ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه‌ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت 🔹 شکنجه‌ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن. 🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراه‌کننده‌ی فرعون نجات بده. 🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ 🔅 مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. ♨️این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود. 📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند: حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. 📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. ❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ 🔰اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. 🔸 در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. 💠بدن پاره پاره‌ی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. ⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا». ‼️این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. 👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ @albayann
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است. این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت. 💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند. 🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند. دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت: 🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است. 🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام و‌منطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول. 🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. @albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
آیت الله فرحانی -محقق خویی.mp3
2.98M
🔊🔊🔊 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعه
🔰تحلیلی بر نظریه محقق خویی در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات 1️⃣ بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء ♻️محقق خوئی در مبحث وضع، نظریه ای دارند که از آن تحت عنوان «مسلک تعهد» نام برده می شود. 💠مبنای این نظریه این است که واضع وقتی می خواهد قرارداد کند، باید قرارداد را جایی انجام دهد که به او مربوط است . واقعیات خارجی در حیطه اختیار واضع نیست ؛اما التزام و تعهد، فعل اختیاری واضع است و می تواند نسبت به فعل اختیاری خود قرارداد کند و به آن ملتزم شود. ولذا موضوع له هیئت جمله خبریه، تعهد و التزام به قصد حکایت از واقعیت خارجی است؛ و موضوع له هیئت انشاء ،تعهد و التزام به حکایت از یک اعتبار نفسانی است. بر همین اساس در خبر و انشاء یک اشتراکی وجود دارد که هر دو تعهد و التزام از حکایت کردن هستند. و تفاوتشان در این است که در خبر، قصد حکایت از یک واقعیت خارجی را تعهد می کنید ولی در انشاء قصد حکایت از یک اعتبار نفسانی را تعهد می دهید. ایشان با این رویکرد حقیقت انشاء را اینگونه تحلیل می کنند که کأن،َّ ما در انشائیات دو اعتبار داریم: 🔺 یکی خود وضع است که تعهد به قصدالحکایه است. 🔺 یکی آن امری است که این تعهد از آن خبر می دهد، و آن اعتبار نفسانی است. 💠 نتایج تفسیر مسلک تعهد محقق خویی دو نکته را به عنوان نتایج این مبنا نتیجه می گیرند که در فهم تحلیل ایشان از حقیقت انشاء نقش کلیدی دارد: ♨️1- نقدی به کلام مشهور دارند که اینکه مشهور می گویند انشاء، ایجاد به لفظ است، غلط است؛ لفظ از علل ایجاد نیست ؛ چون ایجاد اگر ایجاد تکوینی باشد، جوهر و عرض را که با لفظ نمی شود ایجاد کرد. اگر ایجادِ اعتباری است این هم غلط است، اعتبار نیاز به لفظ ندارد؛ اعتبار به ید مُعتبِرش است. مُعتبِر ملکیت را نزد خود اعتبار می کند و کاری به لفظ ندارد. ♨️2- می فرماید شما بیع را تحلیل کنید. «بعتُ» یعنی چه؟ معنای عرفی «بعتٌ» نه فقط آن اعتبار است، نه فقط این لفظ است. اگر آن اعتبار نفسانی نباشد ؛ صدبار لفظ «بعتُ» هم بگویم هیچ اتفاقی نمی افتد. انشائی بودن «بعتُ» به این است که: 1⃣ اعتبار نفسانی باشد 2⃣ اضافه شود بر این اعتبار نفسانی، خبر از آن اعتبار. 💠 وارد نبودن اشکال مشهور بر نظریه محقق خویی متأسفانه برخی اعلام نجف و‌ همچنین تلامذه حضرت امام، به مختار محقق خویی اشکال می کنند که مسلک تعهد موجب می شود که انشاء، اخبار بشود؛ چون وضع می شود «تعهد به إخبار از اعتبار نفسانی». لکن این اشکال وارد نیست. 👈🏻از عبارات ایشان کاملا روشن است که ملتفت به این نکته بوده اند. لذا اگر کسی بگوید مرحوم خویی انشاء را تبدیل به اخبار کرده ، معلوم می شود کلام ایشان را کامل تلقی نکرده است. 💠 تأثیر این نظریه در فقه معاملات ♻️محقق خویی می خواهد بگوید این مبنا را در فقه معاملات در هرجایی خواستید، من برایتان پیاده می کنم. مثلا در نکاح؛ «زوجتُ»، «زوجتُ» انشائی است. شما اگر در نفستان اعتبار زوجیت کردید، از این اعتبار زوجیت تا إخبار ندهید نمی گویند تزویج واقع شده است. اگر اعتبار زوجیت هم نکنید و مدام بگویید «زوجتُ» ، تجویز درست نمی شود. علقه زوجیت وقتی شکل می گیرد که این دوتا را روی هم بگذارید؛ یعنی اول اعتبار زوجیت کنید و سپس در کنار این اعتبار زوجیت که در صقع نفس است (و لفظ هم دخالتی در آن ندارد) از این اعتبار، خبر دهید و حکایت کنید. بنابراین بیع انشائی، طلب انشائی، امر انشائی، اذن انشائی، زوجیت انشائی و سایر انشائیات ، دو رکن دارند: 1. اعتبار نفسانی 2. اخبار از این اعتبار. 🔆در نتیجه باید گفت، بیع نه لفظ به تنهایی است نه معنای به تنهایی. تا اعتبار نباشد و لفظ نیاید و إخبار از آن اعتبار ندهد، بیع شکل نگرفته است. 👈🏻این اصل مبنای محقق خویی(ره) است. 🔊تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
🔰جایگاه علمی امام خمینی(ره)و علامه طباطبایی(ره) در مباحث انسان شناسی 💠در کلام استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی 🔰استاد آیت الله فرحانی : 🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد. چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است. ♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است. 🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد: کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند و کتاب دیگری به نام سرالصلاه. 💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند: من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا. 👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است. 🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم. ♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد. @albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️ 🔰رهبر معظم انقلاب: ♻️امروز غربیها یک منطقه‌ی ممنوعه‌ای در زمینه‌ی علوم انسانی به وجود آورده‌اند؛ در همه‌ی بخش‌های مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعه‌شناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفه‌ی دین. 🔹یک عده آدم ضعیف‌النفس هم دلباخته‌ی اینها شده‌اند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفته‌اند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است. 🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطه‌ی دنیا به یک نتیجه‌ای رسیده‌اند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیده‌اند، درست است! 🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفه‌ی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساخته‌اند و به صورت یک علم در آورده‌اند - یعنی یک بنای علمی به آن داده‌اند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد. 🔸 باید یک بنای این‌چنینی و مستقل بسازیم. 📝 بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ @albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. 👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است. 💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد. من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود. 🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود. 🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد. ♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است. 📜جلسه درس خارج ۹۸/۰۶/۲۴ @albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 11تا15 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠جای فلسفه در مسجد است 🔰رهبر معظم انقلاب: 🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ 👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا می‌نشست، آقای طباطبائی اینجا می‌نشست؛ جایشان فرق داشت. 🔅هر دو، روی زمین می‌نشستند - هم امام روی زمین می‌نشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». ❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ 👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است... 💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ 👈🏻اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. 🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئله‌ی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعه‌ی ما شده است. خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است. 📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ @albayann