eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
72.pdf
151.5K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- شناسایی منابع کافی و فقیه @alfigh_alosul
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ ➖ روح ملکوتی استاد ترابی شهرضایی در شب زیارتی ابی عبدالله(سلام لله علیه) به ملکوت اعلی پیوست. ➖ایشان صاحب کتاب «موسوعة الرجالیة المیسرة» بودند که، مشتمل بر فهرست اسامی رجال و راویانی است که در وسائل الشیعه و کتب اربعه روایت داشته‌اند و با استفاده از کتب رجالی شیعه، شرح حال آن‌ها آورده شده است. در ذیل هر عنوان، شرح حالی از آن راوی، با بیان اقوال علمای علم رجال، مشخص شده و به همراه آن، نام آثار وی مشخص شده است. @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
◾️انا لله و انا الیه راجعون ◾️ ➖ روح ملکوتی استاد ترابی شهرضایی در شب زیارتی ابی عبدالله(سلام لله عل
🔸سایت مجموعه‌ای از دیدگاه‌های رجالی، فقهی و اصولی استادترابی شهرضایی(رحمةالله‌علیه) را در طی مصاحبه‌هایی جمع‌آوری کرده است؛ شیعه کتاب رجالی ندارد! یک رنسانس علمی در حوزه ‌ایجاد کنیم حلقات شهید صدر را نمی‌توانند تدریس کنند، با آن مخالفت می‌کنند! به‌جای رسایل، مصباح الاصول آیت‌الله خویی را بخوانیم اگر طلبه‌ای چهار سال تقریرنویسی کند، مجتهد متجزی می‌شود معنا ندارد از امام خمینی، پنج تقریرات اصولی چاپ شود که اکثرش هم ناقص است! سخت‌گیری اصولیان، اخباریان را افراطی کرد مدگرائی از منظر روایات معصومین (ع) http://ijtihadnet.ir/tag/ 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
GHODS- 73.mp3
7.64M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- تصحیف و تحریف 1/1. منبع شناسی در مطالعات تصحیف و تحریف https://eitaa.com/alfigh_alosul/469
73.pdf
157.9K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- تصحیف و تحریف 1/1. منبع شناسی در مطالعات تصحیف و تحریف @alfigh_alosul
GHODS- 74.mp3
13.51M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- مراحل تحریف شناسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/471
74.pdf
132.9K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- مراحل تحریف شناسی @monir_ol_din
• | کرونا و مفهوم شفاء | • ▫در امتحان کرونا و تعطیلی مشاهد‌مشرفه، مفهوم مورد تردید و انکار و اثبات‌های فراوانی قرار گرفت. در برابر این اقدامات می‌توان عمل نمود یا جانب را گرفت، اما کار درست آن بود که، بزرگان نظام و دین انجام دادند و آن مشی برمدار بود. ▫هر کسی می‌تواند معترض باشد، لیکن طلاب و فضلا و اساتید حوزه باید اعتراضشان منضم به حجیت باشد، فلذا نمی‌توانند هرچیزی بگویند و هر عملی را انجام دهند تا زمانیکه حجیت تأمین نشده باشد. چه باید کرد؟ ▫اگر کسی مدعی است که، دین اسلام و مکتب اهل بیت (سلام الله علیهم) تأمین شفای جسمی و روحی می‌کند، باید به میدان بیاید و محققانه سخن بگوید، بدهد و قدرت اقناع داشته باشد، پرسش‌های اهل علم را بتواند پاسخ بگوید و از مشهورات بیرون نزند و داخل در شذوذات نشود. این چنین فردی می‌تواند با تأمین حجیت، جامعه شیعه را از چنین ابتلایی بیرون ببرد و به سلامت هدایت کند. نه آن کسی که، تعصب می‌ورزد و نه آنکه در برابر علم مدرن واداده است. ▫به حول و قوه الهی از این ابتلا با سربلندی بیرون خواهیم آمد، لیکن باید سرمایه‌هایی به دست آوریم؛ اولین سرمایه ما این باشد که، اگر به ساختار تصمیم گیری کشور ایراد می گیریم، از خودمان سؤال کنیم که، چه کردیم؟ یا چه نباید می‌کردیم؟ کسی که در مدارس و کتابخانه‌های قم زندگی می‌کند نمی‌تواند حوادث را رهبری کند و همیشه است و عقب می‌ماند اما آن کسی که در میدان حضور دارد و علمش را تبدیل می‌کند و از آن سلاح می‌سازد، قطعاً حادثه‌هاست. @monir_ol_din
GHODS- 75.mp3
10.9M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- ادامه مباحث تحریف شناسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/474
75.pdf
261.7K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- ادامه مباحث تحریف شناسی @alfigh_alosul
🔸عرض سلام و ادب محضر دوستان عزیز؛ 🔺بارگذاری صوت جلسات رجالی استاد سیدجواد شبیری(زیدعزه) را از تاریخ دوشنبه 24 تیر 1398 آغاز کردیم. این دوره رجالی با افت و خیزهایی که دارد در 91 جلسه برگزار شده است. متأسفانه وضعیت صوتی برخی جلسات اصلاً مناسب نبود و امکان بارگذاری نداشت، و شماره‌گذاری بنده براساس صوت سالم و تقریری که از آن ارائه می‌شود، انجام می‌شد و از این‌روی با شماره گذاری، شرکت قدس متفاوت است. 🔺تقریر این جلسات در 75 جلسه تمام شد. کم و کاستی‌هایی دارد که حتماً عفو می‌فرمایید. برای دوستانی که از ابتدای این دوره بارگذاری جلسات همراه کانال نبودند، لینک جلسه اول را در دسترس قرار می‌دهم تا به راحتی بتوانند از ابتدای جلسات را همراه داشته باشند؛ https://eitaa.com/alfigh_alosul/115 🔺قابل ذکر است که، دوجلسه اول متأسفانه تقریر ندارد و تقریرات از جلسه سوم شروع می‌شود. ان شاءالله در وقتی مناسب برخی از همین کم و کسری‌ها را بتوانم جبران کنم و مجموعه کامل تقریرات را آماده کنم. 🔺یکی از بزرگواران، لطف کردند و دوره‌ای از جلسات استادسیداحمدمددی(حفظه الله) را در اختیار بنده گذاشتند، از آنجا که این جلسات بسیار قابل استفاده است، ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک بارگذاری آنها را شروع خواهم کرد. با تشکر از همراهی شما عزیزان؛🌹 @alfigh_alosul
◾️آجرک الله یا بقیةالله◾️ ➖ السلام علیک یاموسی بن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله ➖ امام کاظم (سلام الله علیه) فرمودند: ▪برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند؛ خدا مرا مخیر کرد که یا خودت باید کشته شوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را ▪ @alfigh_alosul
🔅 سلسله جلسات رجال در ۱۸ جلسه در کانال بارگذاری شده است. 👇👇👇👇 🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/10 🔉 🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14 🔉 🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/19 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/24 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی https://eitaa.com/alfigh_alosul/46 🔉 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47 🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51 🔉 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه https://eitaa.com/alfigh_alosul/52 🔉 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/54 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/60 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/63 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/64 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون https://eitaa.com/alfigh_alosul/65 🔉 ➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
🌸🌸اسعد الله ایامکم 🌸🌸 اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَعظَم 🔅مَبعَث، بَراَنگیختِگی انسانِ‌کامل برای بَراَنگیختَن انسان‌هاست. جان‌ها را آتش می‌زند تا از جاکنده‌شوند، اَغلال از پای بیافکنند، به حرکت در آیند، تا به مَبعَث راه یابند🔅 @alfigh_alosul
🔅به مناسبت سالروز ارتحال فقیه بزرگ، آیت‌الله سیدکاظم یزدی(ره) 🔸آیت‌الله شبیری زنجانی(دام ظله): یکی از خصوصيات مرحوم آیت الله آسيد محمد كاظم يزدى، و استوارى وى است. ايشان در مبانى و مواضع خويش، اعم از علمى و سياسى خيلى محكم بوده است. آنجا كه مطلبى را به نحو قاطع تشخيص مى‏‌داد، محكم ايستادگى مى‌كرد و هرگز نمى‏‌هراسيد و به اصطلاح ازميدان در نمى‌‏رفت . مصداق آيه شريفه «لا يأخذه فى الله لومة لائم» بود و مطلقاً اهل اينكه هر روز يك طرف بچرخد و رای خود را عوض كند، نبود. @alfigh_alosul
🔹نظام خوب عمل کرد. ▫در ایام کرونایی خیلی اتفاقات افتاد، یکی از مهم‌ترین آنها در جامعه مذهبی و پرمناسک ایران‌ِاسلامی، تعطیلی اجتماعات و تجمعات مذهبی و حرم‌ها و اعتاب‌ِمقدسه بود. ولی‌فقیه، مراجع و فقهای شیعه چه برخوردی داشتند؟ ▫برخی بسیار تند و شتابزده با نظام‌پزشکی برخورد کردند و حتی آن را توطئه‌ای در وانفسای کرونا دانستند، برخی دیگر با وادادگی تمام همه را توصیه به رعایت پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی نمودند. این دو سر طیف، همان «لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا» است. نه می‌توان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی را توطئه دانست و نه می‌توان سازمان بهداشت جهانی را امدادرسان پزشکی خواند. ▫مواجهه علما و فقها با این بیماری بر مدار صورت گرفت. ایشان با مراعات منطق فقاهتی که در ایام غیبت، حجت در مقام عمل است، تصویری نوین از ارائه نمودند، نه عقلانیت سکولار بلکه عقلانیتی بر مدار حجیت که باطن آن تعبد به شریعت مقدس است. ▫می‌توان تصویر عقلانیت متعبد فقهای شیعه را در سخنان و گفتارهای فَقیه‌ِحکیمِ‌حاکمِ‌انقلاب مشاهده نمود. علی الخصوص سخنان . 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
🌸🌸اسعدالله ایامکم🌸🌸 یا رَبَّ الحُسَینِ، بِحَقِّ الحُسَینِ، أِشفِ صَدرَالحُسَینِ، بِظُهورِ الحُجَّةِ. @alfigh_alosul
✨ اسعدالله ایامکم✨ 🔸قرار بر این بود که، سلسله جلسات (دام عزه) که مربوط به سال 1385 می‌باشد و با عنوان برگزار شده است، در کانال فقه و اصول به همراه فهرست مطالب بارگذاری شود. 🔸تیمناً و تبرکاً به میلاد باسعادت اباعبدالله الحسین (سلام الله علیه) این بارگذاری را از امروز آغاز می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
001_85-1-30.mp3
15.45M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط مکه 2- مباحث مقدمات پیرامون تحلیل فهرستی 3- اشاره ای به سه خط غلو 4- تعریف تحلیل فهرستی https://eitaa.com/alfigh_alosul/488
الفقه و الاصول
#صوت‌_جلسه_اول #مباحث‌تحلیل‌فهرستی 🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط مکه؛ 1/1. خط یمنی (خط مسند) و خط شامات (خط سریانی) 1/2. تدوین کتب مقدس با خط کوفی یا همان خط حیره 1/3. ابداع خط نسخ از ترکیب میان خط کوفی و نبطی 1/4. ضرورت توجه به مسئله خط در تحلیل مکتوبات 2- مباحث مقدمات پیرامون تحلیل فهرستی 2/1. اشاره ای به فهرست ابن غضائری 2/2. نقل 22 مورد از فهرست احمد بن حسین بن عبیدالله غضائری در رجال نجاشی. 2/3. ضعف علمی کار فهرستی ابن غضائری، علت اصلی به حاشیه رفتن او. 3- اشاره ای به سه خط غلو خط غلو اعتقادی مانند جریان علی اللهی. خط غلو انحرافی عملی مانند تارکین فروعات. خط غلو سیاسی مانند مفضل بن عمر و جابر بن یزید جعفی 3/1. قرابت فرهنگی میان خط غلو سیاسی و بخش اعتدالی شیعه در ضرورت تألیف کتب از سال 130تا 320 3/2. اتحاد میان خط غلو سیاسی با بخش اعتدالی از 320 به بعد 3/2/1. نقش کلینی در ایجاد اتحاد با وارد کردن بخشی از سرمایه مکتوب جریان غلو سیاسی در کافی 3/2/2. تأثیر حکومت فاطمی در خوابیدن هیجان خط غلو سیاسی 4- تعریف تحلیل فهرستی 4/1. تحلیل فهرستی کاری شبیه به تعریف فکر در منطق 4/2. عدم رجوع اهل سنت به تحلیل فهرستی به دلیل کمبود منابع و مکتوبات و اصرار ایشان بر تحلیل رجالی 4/3. ورود شیعه به تحلیل فهرستی به واسطه هدایت ائمه هدی بر تدوین و تألیف کتب @alfigh_alosul
ذکر عباس، دل را زنده می‌کند.... 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
002_85-2-6.mp3
31.08M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1. معیارهای رجالی و معیارهای فهرستی 2. اهتمام شیخ به حل تعارضات و نقش او در گسترش روش رجالی و حجیت تعبدی خبر 2/1. بررسی روایت امام عسگری درباره بنوفضال 3. مواجهه فهرستی صدوق و کلینی با روایات https://eitaa.com/alfigh_alosul/491
الفقه و الاصول
#صوت‌_جلسه_دوم #مباحث‌تحلیل‌فهرستی 🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1. معیارهای رجالی و معی
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1. معیارهای رجالی و معیارهای فهرستی 1/1. اقدام شیعه به تحلیل فهرستی در برابر اقدام اهل سنت به تحلیل رجالی 1/2. فهرست ابن ندیم مقدم بر کار شیعه در امر فهرست نگاری 1/3. ضرورت طرح کتاب شناسی نوین برپایه حجیت 1/4. تفاوت احکام وثاقت در تحلیل فهرستی با تحلیل رجالی 1/4/1. عدم فرق میان اول و انتهای سند در مبنای رجالی برخلاف مبنای فهرستی و تفاوت در حکم وثاقت در ابتدا و انتها و اوساط سند 1/5. نسخه شناسی یکی از لوازم تحلیل فهرستی 2.اهتمام شیخ به حل تعارضات و نقش او در گسترش روش رجالی و حجیت تعبدی خبر 2/1. طرح بسیاری از اخبار منفرده مطروحه توسط شیخ به دلیل دغدغه رفع تعارضات 2/2. بازگشت 80 درصد از تعارضات به قبل از بیان امام در سند و عدم ارتباط تعارضات به بیان امام 2/2/1. بازگشت تعارضات به اختلافات نسخی، اختلافات راوی و مرویُ عنه. 2/3. عدم ورود روایات تقیه ای در کتب 2/4. احیاء برخی از خصائص فقه فطحی و فقه واقفی توسط شیخ به دلیل دغدغه عدم طرح روایات و جمع میان تعارضات 2/5. بررسی روایت امام عسگری (سلام الله علیه) درباره بنوفضال 2/6. ضرورت تدوین کتابی با عنوان «خصائص فقه الفطحی» و «خصائص فقه الواقفی» 2/7.توسعه حجیت تعبدی خبر بعد از شیخ طوسی توسط علامه حلی، و مقابله اخباریین با این مسلک 2/7/1. شباهت ادعای اخباریین به تحلیل فهرستی 3. مواجهه فهرستی صدوق و کلینی با روایات 3/1. حرکت کلینی در مقام نقادی حدیثی و مقارنه میان اسناد و نسخ 4. موضوعات عام تحلیل فهرستی؛ شناخت راوی نسخه یا مؤلف تشخیص انتساب کتاب به مؤلف نسخه شناسی بررسی اعتماد به نسخه معتبر @alfigh_alosul
003_85-3-3.mp3
33.32M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- سه مرجع اصحاب امامیه در تشخیص عناوین؛ محور کتب روایی محور کتب رجالی محور کتب فهرستی 2-کیفیت تدوین فهارس اولیه 3- چرا فهرست نگاری پیدا شد؟ https://eitaa.com/alfigh_alosul/499
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1- سه مرجع اصحاب امامیه در تشخیص عناوین 1/1. محدودیت اهل سنت در تشخیص عناوین به روایات و کتب رجالی 1/2. استفاده شیعه از کتب فهرستی علاوه بر کتب روایی و رجالی در تشخیص عناوین و اسماء مشترکه 1/3. ضرورت تفکیک عناوین بر هرکدام از محورهای سه گانه 1/4. اتخاذ کتب رجالی از متون روایی و اتخاذ کتب فهارس از کتب و مصنفات 1/5. نظارت مشیخه صدوق به طرق روایی، نظارت مشیخه شیخ طوسی به کتب و فهارس 1/6. مرحوم شیخ محمدتقی تستری قویترین رجالی بعد از حاجی نوری 2- کیفیت تدوین فهارس اولیه 2/1. بررسی شیوه فهرست نگاری نجاشی، شیخ طوسی، ابن ندیم، ابن بطه 2/2. سه منبع اساسی نجاشی در تدوین فهرست؛ فهارس، اجازات و کتب وجاده 2/2/1. فرق میان فهرست و اجازه؛ اجازه قائم به تخاطب است با فردی خاص برخلاف فهرست. 2/3. منشأ تاریخی اجازات ابن ولید قمی به بغدادی ها؛ سفر شاگردش ابن ابی جید به بغداد 2/4. انضباط و دقت خاص نجاشی در تدوین فهرست برخلاف شیخ طوسی 2/5. امتیاز خاص فهرست ابن ندیم، در اشاره به کتب موجود در اختیار 2/6. سه نوع مواجهه نجاشی بافهرست ابن بطه، برخلاف مواجهه یک سویه شیخ طوسی با ابن بطه. 3- چرا فهرست پیدا شد؟ 3/1. مراجعه اصحاب به تحلیل فهرستی و نسخه شناسی به دلایل شرایط خاص شیعه(قلت عدد روات به نسبت اهل سنت) 3/2. اعمال دقت بر روی نوشتارها به جای بررسی روات در میان اصحاب 3/3.ترکیب الاسانید بالاجازات، یکی از مشکلات فهرست نگاری 3/4. بروز مشکله ترکیب الاسانید بالاجازات در اعتباربخشی به تفسیر امام حسن عسگری با وجود مجعول بودن آن 3/5. کار رجالی آقای خوئی در معجم براساس راوی و مروی عنه برخلاف کاری آقای بروجردی در ترتیب الاسانید کافی براساس تمام السند. 3/5/1. عدم مناسبت ذکر تمام السند با کار رجالی و مناسبت آن با کار فهرستی @alfigh_alosul