eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
503 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️کاری که حضرت زهرا انجام داد را هیچ کس جز ایشان نمیتوانست انجام دهد. 🔹انحراف یک انحراف تاریخی بود که رابطه بشر را تا ابد با ولی خدا قطع میکرد. 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليهاالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 🏴 شهادت سیده زنان عالم، دخت نبی مکرم اسلام(صلي الله عليه و آله)، ام أبیها، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها‌ تسلیت باد.🏴 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليهاالسلام
🥀گناهانی که ریشه معنویت انسان را خشک می کند حفظه الله: 📖رسیدیم به این قسمت از وصیت نامه. حضرت در این قسمت گناهانی را مطرح می کند که یک جوری ریشه آن معنوی انسان را خشک می کند. خراب می کند انسان را و انسان را از تربیت و شایسته شدن باز می دارد. یکی از آن ها غیبت بود. جلسه گذشته خواندیم که حضرت این تعبیر را در رابطه با غیبت می آورد که فَإِنَّ الْغِیبَةَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا زنا در پلشتی، زشتی، اصلا احتیاج به بیان ندارد. در قباحت خیلی واضح است زنا. غیبت اشد از زناست وجهش را هم بیان کرده اند. 🔹یا اباذر! سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ دشنام دادن، آدم به مسلمان دشنام بدهد این فسق است. معصیت است. واقعا این توضیح نمی خواهد کاملا معلوم است. ولی تاثیرات خیلی بدی دارد. البته انسان زبان دشنام داشته باشد خیلی بد است مخصوصا به مسلمان. اذیت و آزار نباید به مسلمان برسد. این فسق است. معصیت است 🔸 و قِتَالُهُ کُفْرٌ جنگ با او، که به صورت طبیعی منجر به کشتن می شود، اگر منجر به کشتن نشود دیگر قتال به حساب نمی آید. آن کشمکش و برخوردی که به کشتن منجر می شود کفر است. موجب کفر می شود. البته توجه داشته باشید باید بگوییم آن قتالی که به این عنوان باشد. عنوانی که توجه دارد که او مسلمان است ولی باز هم.. یعنی به جهت مسلمان بودن با او در بیافتد و بجنگد. و بخواهد او را بکشد. ببینید این در حقیقت کفر است. و ببینید با این توضیحی که دادم حتی می توانیم بگوییم کفر اعتقادی است. چون وقتی طرف را با عنوان مسلمانی اش می خواهد بکشد، این دارد با اسلام در می افتد و این به معنای نفی اسلام است. انکار دین اسلام است و همان کفر اعتقادی می شود.. اینجا صحبت در این است. 📌یک قاعده اصولی داریم که تعلیق الحکم علی الوصف، مشغر علی العلیه. اینجا ببینید سِبَابُ الْمُسْلِمِ فُسُوقٌ باز می گوید وَ قِتَالُهُ یعنی وَ قِتَالُه المسلم کُفْرٌ . از این لحاظ این به ذهن می آید. به خاطر مسلمانی مثل اینکه با او دارد در می افتد. این کفر است. اما اگر نه، به این اعتقاد نباشد. به جهات و اغراض شخصی باشد. اگر یک جایی، جنگی باشد و مسلمان ولی حساب شخصی در کار باشد نه حساب مکتبی و دینی، آن جا دیگر کفر اعتقادی پیش نمی آید. می گوید چون مرا اذیت کرده و برخلاف مصلحت من عمل کرده، آن جا می توانیم بگوییم کفر عملی است. کفر اعتقادی نیست. ▪️ و أَکْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ معلوم است که منظور از این اکل لحم، غیبت است. منظور این نیست که واقعا گوشت او را بخواهد بخورد. واضح است گوشت خوردن به معنای متعارف اگر باشد، بیان لازم ندارد. یعنی این جمله نمی خواهد بگوید حرام بودن خوردن گوشت بدن مسلمان را می خواهد بگوید. به نظر می رسد منظور همان غیبت است. 🍀و أَکْلُ لَحْمِهِ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ وَ حُرْمَةُ مَالِهِ کَحُرْمَةِ دَمِهِ حرمت مالش، احترام دارد. یعنی همان طور که نمی توانیم خون مسلمان را بریزیم، مالش را هم بدون اجازه اش نمی توانیم برداریم. صدمه مالی به او نباید بزنیم. مثل این می ماند که مراعات خونش را داریم می کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پناهگاهی جز حضرت زهرا سلام الله علیها نداشتیم... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليهاالسلام
🔘امام صادق علیه السلام: کُلُّ عَامِلٍ یَعْمَلُ عَلَى نِیَّتِهِ ▪️هر کسی مطابق با نیت خود عمل می کند 📚کافی ، جلد ۲ ، صفحه ۸۴ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔷« اسامة بن زيد » كنيزى خريد به مبلغ يك صد دينار كه پس از يك ماه ثمن او را بپردازد و چون اين معامله را رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيد، فرمود : « آيا از اسامه تعجب نمى‌كنيد كه كنيزى خريده به مدّت يك ماهه كه ثمن او را بدهد؟ به راستى اسامه طول امل دارد » . ✍يعنى انسان عاقل نبايد مطمئن باشد كه تا يك ماه ديگر حتماً در دنياست و اين مبلغ را خواهد پرداخت، پس تا بتواند معامله يا وعده‌اى كه مدّت دارد انجام ندهد و اگر خواست انجام دهد، احتمال رسيدن مرگ را پيش از آن مدت بدهد، پس راه اداى دين را تعيين كند و وصيت به آن را فراموش ننمايد . 📚 ، رحمه الله، ج1، ص 364 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌اخلاص در دعا به معنای ابطال اسباب عادی نیست 🔷دعا باید خالص باشد، نه اینکه سببیت اسباب وجودی عالم را که آنها را میان هر موجودی و حوائجش واسطه قرار داده ابطال کنند، چون هر انسانی می‌داند که چنین اسبابی وجود دارند اما سببیت آنها را خدا به آنها داده، نه اینکه خود آنها علت تامه ای باشند، که مستقل از خدای سبحان فیض را به معلول‌های خود برساند. 📚ترجمه تفسیر المیزان، جلد ۲، صفحه ۴۹ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢غیبت یعنی چی ؟ حفظه الله: ▪️ قلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْغِیبَةُ؟ . ببینید این می تواند شاهد باشدکه همان غیبت مدنظر است. غیبت یعنی چی اصلا؟ گویا ابوذر هم از اکل لحمه غیبت را فهمیده است. اللَّهِ وَ مَا الْغِیبَةُ؟ اینجا حضرت غیبت را تعریف می کنند قَالَ: ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ . اینکه برادرت را یاد کنی به آنچه که بدش می آید. اگر بشنود که پشت سرش این حرف را زدی، خوشش نمی آید. بدش می آید. این می شود غیبت. 🔹قلْتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ فَإِنْ کَانَ فِیهِ ذَاکَ الَّذِی یُذْکَرُ بِهِ اگر آن چیزی که آدم پشت سرش می گوید در او باشد، واقعا اینجور باشد، مثلا بگوید بداخلاق است، یا مثلا بگوید آدم دست کجی است. دزدی می کند و واقعا اینجور باشد. حضرت می فرمایند قَالَ: اعْلَمْ بدان أَنَّکَ إِذَا ذَکَرْتَهُ بِمَا هُوَ فِیهِ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ اگر آن عیبی که در او هست را بگویی پشت سرش، غیبتش را کرده ای. 🔸 اما وَ إِذَا ذَکَرْتَهُ بِمَا لَیْسَ فِیهِ فَقَدْ بَهَتَّهُ اگر آن چیزی را پشت سرش بگویی که در او نیست، بهتان به او زده ای. پس وجود عیب، مجوز ذکر آن عیب در پشت سر فرد مسلمان نمی شود. بله اصلا غیبت مربوط به این است که این عیب واقعیت دارد. درست است اما نباید بگوییم چون حرمت دارد. مسلمان، مومن، حرمت دارد. 📌ادم از گفتن مطلبی که فضیلت باشد و ناراحت بشود نادر است. غالب افراد از شنیدن و بیان فضائلشان ناراحت نمی شوند. یعنی حاضر بشوند بنده خدا جهنمی بشود چرا چون پشت سر من تعریفم را کرده است. این منصرف از آن است. به نظر می رسد منظور ما یکره، به حساب قبیح بودن، زشت بودن است. نه به حساب اینکه خوبه من دلم نمی خواهد آشکار باشد. به صورت طبیعی اینجور است که قبائح و نواقص فرد به گونه ای است که انسان خوشش نمی آید دیگران مطلع بشوند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 💠رو آوردن به دنيا و همراهى با اهل آن، هنگامى نكوهيده و ناپسند است كه آن را به خاطر خودش بخواهيم و نهايت تلاش ما براى دنيا و نهايت ديد و دانش ما دنيا باشد، اما آن‏گاه كه دنيا به عنوان وسيله ‏اى براى آخرت و رسيدن به كمالات و درجات بالاى انسانى و معنوى به كار گرفته شود، ديگر ناپسند نيست؛ بلكه مطلوب است. 📚 ترجمه ، ج2، ص 15 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔘 امام على عليه السلام: إنْ قارَفْتَ سَيّئةً فعَجِّلْ مَحْوَها بالتَّوبةِ ▪️هرگاه گناهى مرتكب شدى، به محو آن با توبه بشتاب 📚 تحف العقول، صفحه ۸۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
🔷آيا تا فردا زنده‌ام‌؟ ▪️روزى طرف عصر به اميرالمؤمنين عليه السلام خبر دادند كه مقدارى مال رسيده است . 🔸امام عليه السلام فرمود : « آن را بين فقرا تقسيم كنيد . گفتند روز، گذشته است براى فردا تقسيم مى‌كنيم » . 🍀امام عليه السلام فرمود : « شما ضامن مى‌شويد كه من تا فردا زنده باشم » . گفتند : يا اميرالمؤمنين ! اين امر به دست ما نيست . فرمود : « پس تأخير نيندازيد و همين وقت تقسيم كنيد »، پس چراغ افروختند و همان شب تقسيم كردند . 📚 ، رحمه الله، ج1، ص 364 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ثواب سلام به امام حسین علیه السلام ❤️ 🔶 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام
📌بعضی از این حوادث هم هنوز بین ما باقی است، و فراموش نکرده‌ایم. ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستاده‌ایم. در وقت خودش، سر جای خودش ان‌شاءالله انجام خواهد گرفت. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
🎙 رحمه الله : ✅انسان باید در این مسیر انسانیّت و کسب معارف، اهل مراقبه باشد و تا به مراقبه نرسد فایده‌ای ندارد. 📚گوهرهای حکیمانه، ص٣۵ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔘 پیش خود مجسّم سازید که ناگهان مرگ به شما حمله ور میشود و شما را حتّی از گفتن سخن آهسته ساکت میسازد. ◾️دوستان مشاورتان را از گردتان پراکنده میکند، آثارتان را محو و خانه هایتان را معطّل میگذارد، وارثان شما را بر می انگیزاند تا ارث شما را تقسیم کنند، اینها یا دوستان خاصّی هستند که نمیتوانند به هنگام مرگ بهشما نفعی ببخشند و یا نزدیکان غمزدهاي که نمیتوانند جلوي مرگ را بگیرند و یا مسروران و شماتت کنندگانی که از مرگ شما غم به خاطر راه نمیدهند! 📚 نهج البلاغه - خطبه 230 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠عقل و فطرت، ممنوعیت محرمات را درک می کند حفظه الله: 🔘اینکه این(قصد مذمت و ..) خصوصیات را هم شرط می دانیم این بحث فقهی است. اما اینجا این قیود نیست. حالا این بخش از روایت، بخش فقهی است دیگر. اینجا می گوید ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ . دیگر اینکه قیود و خلاصه ویژگی های دیگر را مورد توجه قرار بدهیم آن به جای خود. باید ببینیم قرائن از کجا ناشی می شود. دلیلش چیست. آیا روایت دیگر است. یا بگوییم منصرف است. باید برای این قیود دلیل داشته باشیم. ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهُ . 🔹 یک نکته خدمتتان عرض کنم اینجا این مطالبی که بیان می شود همه ارشادی است. امضایی است. الان این فرمایش حضرت در اینجا اصلا تعبدی نیست. چون زشت بودن و قبیح بودن غیبت اختصاص به جامعه دینی ندارد. در همه جوامع این را ناپسند می شمارند. این مطلب ارشادی است. مطلب عقلایی است. وقتی این شد برای فهم جوانب این بحث ما راحت تر می شویم. یعنی باید دقت عقلایی داشته باشیم که عقلا در این زمینه چگونه نظر می دهند و چه نتیجه ای می گیرند. تعبدی نیست این بحث. این بحث یک بحث ارشادی، امضایی و عقلایی است. 📌البته حالا این نکته را اشاره کردم، این را هم اشاره کنم شاید بتوانیم بگوییم اصلا همه محرمات و ممنوعات، همه آنچه که منع در دین اسلام می شود، ممنوع است و محرم است، این ها ارشادی و امضایی است. آن چیزی که منع می شود و حرام می شود، آن یک سطح متعالی نیست که عقل ما درک نکند. خیلی سطحش پایین است. پست است. یک چیز پستی است. حالا گاهی موقع در بعضی محرمات یک امور خاصی، دقیق، یک جزئیاتی باشد که آنجا هم می توانیم بگوییم امضایی است ولی در اصل محرمات می توانیم بگوییم همه اش ارشادی است. امضایی است. یعنی ممنوعیتش توسط عقل و فطرت درک می شود. 🔹یک سوال اگر عقلایی است، و توسط عقل و فطرت درک می شود پس چرا در این فرمایشات آمده است؟ جواب : به خاطر اینکه غالب انسان ها به گونه ای زندگی می کنند که از واضحات عقلی هم غافل می شوند. از واضحات عقلی. و عقلشان شکوفا نمی شود. یعنی آن واضح ترین مطالب عقلی و عقلایی مورد غفلت واقع می شود. این از رحمت الهی است که پیغمبر خدا یا ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین، به خاطر راهنمایی مردم، تذکر می دهند. آن چیزی که حکم عقلی است، عقلایی است، فطری است، ما را به عقل و فطرت دعوت می کنند. این هست آن مطلبی که لیثیروا دفائن العقول. امیرالمومنین علی علیه السلام هدف انبیا را اینجور معنا می کنند. اثاره دفینه های عقلی. برانگیخته شده اند تا آن دفینه ها و سرمایه های عقلی را شکوفا کنند. استخراج کنند. نمایان کنند برای بشر. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔶گریه برای امام حسین ع ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔻کانال رسمی آیت الله ناصری 🔷@naseri_ir
❣️❣️ 📖 السلام علیک فی آنآء لیلک و اطراف نهارک... سلام بر تو در لحظه لحظه های شب تو و در دمادم روزت 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
✨رحمت خداوند به جوان مست 📌داستان لطيفى از ذوالنون مصرى نقل كرده‌اند كه مى‌گويد: «روزى به دلم افتاد كنار رودنيل بروم. از خانه بيرون آمدم. ناگاه ديدم عقربى به سرعت مى‌رود. با خود گفتم با اين سرعت، حتماً مأموريّتى دارد. آن را دنبال كردم. به كنار رودنيل رسيد تا كنار آب آمد. 🔹قورباغه‌اى خودش را به ساحل رسانيد. پشتش را به ديوارۀ آب زد. عقرب سوار قورباغه شد و به آن طرف نيل آمد. من گفتم حتماً عجيبه‌اى است. خودم را با قايق به آن طرف رودخانه رساندم. ديدم قورباغه خودش را به ديوارۀ رودخانه چسبانيد و عقرب پياده شد و باز به سرعت حركت كرد تا رسيد به نزديك درختى كه زير آن جوانى مست افتاده و مار بزرگى هم روى سينه‌اش نشسته و سرش را نزديك دهان جوان مست مى‌آورد كه عقرب، خودش را به گردن مار رسانيد و نيش خودش را به او زد. سمّى داشت كه مار سمّى را از كار انداخت، آن وقت برگشت. 🔸با پا به جوان مست زدم. گفتم: واى بر تو! برخيز ببين تو چه كردى و خدا با تو چه مى‌كند؟ جريان عقرب را گفتم و لاشۀ مار را نشانش دادم. جوان منقلب شد و روى پاى ذوالنون افتاد و توبه كرد. در دعاى افتتاح مى‌گويى: «انّك تدعونى فاولّى عنك و تتحبّب الى فاتبغّض اليك». «پروردگارا! تو مرا مى‌خوانى؛ ولى من رو برمى‌گردانم. تو به من محبّت مى‌ورزى، ولى من به تو دشمنى مى‌كنم. نعمتى مى‌دهى و ما نمى‌پذيريم (فلا اقبل منك)». 📚سرای دیگر، رحمه الله، ص 66 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثر ارزشمند دفاع از مسلمانی که غیبتش می شود حفظه الله: 🍀یا اباذر! مَنْ ذَبَّ عَنْ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ الْغِیبَةَ، کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُعْتِقَهُ مِنَ النَّارِ. اینجا حضرت انگیزه سازی می فرمایند در اینکه انسان به جای غیبت، هنوز دفاع بکند. غیبت را دفع کند. این یک وظیفه ایمانی است. نه تنها غیبت نکند، اگر یک جایی دارند از برادر ایمانی غیبت می کنند ما دفاع کنیم. ذبّ یعنی دفاع کرد. حمایت کرد. یک جایی دارند از برادر ایمانی ، مسلمان، غیبت می کنند. شما دفاع کنید. غیبت را دفع کنید. توجیه کنید. 🔹پیش فرض ما این است غیبت مربوط به آن نواقص و عیوبی است که در فرد وجود دارد. بیاییم یک جوری توجیهش بکنیم. دفاع بکنیم. آبرویش را دارند می برند. شما دفاع کنید. چه ثوابی را خدا می دهد؟ 🌺کانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ ثابت است بر خدا. البته این حَقّاً عَلَی اللَّهِ از نظر کلامی توجه داشته باشید که بر خدا ثابت شده، نه اینکه کس دیگری بر خدا ثابت کرده باشد که این غلط می شود. خود خدا بر خودش قرار داده است. نه اینکه یک کس دیگری غیر از خدا آمده باشد. مثلا همه مردم، عقلا، موجودات همه جمع شده باشند یک وظایفی و اموری را بر خداوند ثابت کرده باشند. نه. این چیزی است که خود خدا بر خودش ثابت کرده است. حقی است که خدا بر خودش قرار داده است. که او یک چنین فردی را از آتش جهنم نجات بدهد. چقدر واقعا ارزشمند است. خدا توفیق بدهد کوشا باشیم. توجه داشته باشیم و بتوانیم از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم و با دفاع از برادر مسلمان در مقابل غیبتی که دارد صورت می گیرد ان شاالله از آتش جهنم نجات پیدا کنیم و بهشتی بشویم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله : 📌انسان [باید] خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همۀ احوال، مطلع از خود و در همه‌جا حاضر و بر همۀ کارها و احوال خود ناظر بداند. 🔹خدا می‌داند این حالت مراقبه و توجه، چه تأثیراتی در روح انسان و در تحصیل علم و معرفت دارد. 📚در محضر بهجت، ج١، ص٣٢٩ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔘امام صادق علیه السّلام فرمودند: عُقوقُ الوالِدَينِ مِن الكَبائرِ ؛ لأنَّ اللّه تعالى جَعَلَ العاقَّ عَصِيّا شَقِيّا . ▪️نافرمانى والدين از گناهان كبيره است ؛ زيرا خداوند متعال فرزند نافرمان را عصيانگر و بدبخت قرار داده است . 📚وسائل الشیعة ج۱۵ ص۳۲۸ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام