eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🌺اللهم اغفر للمومنين و المومنات و المسلمين و المسلمات الاحياء منهم و الاموات تابع بيننا و بينکم في الخيرات🌺 📌 امام رضا خیلی دوسِت دارم 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢نشستن در مسجد یک آدابی دارد. حفظه الله: 🍃جمله بعدی باز مربوط به مسجد است و اینکه بدانیم وظیفه مان در قبال مسجد، بزرگ است. یَا اباذر! کُلُّ جُلُوسٍ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ اصلا نشستن در مسجد یک آدابی دارد. یک ویژگی هایی دارد. همین طوری که نباید برود بنشیند. مثلا آنجا را تبدیل کند به محل استراحت جسمی. یا تبدیل کند به گفت و گو و خنده غیرسازنده یا تبدیل کند به محل خرید و فروش که در فرمایشات قبلی حضرت رسول بود. 🌺 هر نشستنی در مسجد بی فایده است و لغو است مگر سه نحوه نشستن. إِلَّا ثَلَاثَةً، آن سه تا چیست؟ قِرَاءَةُ مُصَلٍّ آدم مشغول به نماز باشد و در نمازش دارد قرآن قرائت می کند. سوره می خواند. حمد می خواند. یا بعضی ها می رفتند نمازهای مستحبی می خواندند. یک دفعه مثلا سوره بقره را شروع می کند. یک سوره طولانی را شروع می کند. در مسجد نشسته و در حال قرائت ضمن نماز است. نماز می خواند و در حال نماز، مشغول به قرائت است. این یک نحوه نشستن است. 🍀 أَوْ ذِکْرُ اللَّهِ مشغول به یاد خدا باشد. البته این ذکر الله خیلی معنای وسیعی پیدا می کند. هم ذکر لسانی را شامل می شود و هم ذکر قلبی را. ذکر باطنی و حالا آن ذکر لسانی، مصادیقش می تواند متنوع باشد. مثلا مجلس برای اهل بیت برگزار کرده است. مداحی اهل بیت را انجام می دهد. این می شود یاد خدا. خلاصه این ذکر الله خیلی معنای وسیعی دارد. دایره و مصادیقش خیلی کم و تنگ نیست. گسترده است. 🌸سوم هم أَوْ سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ سوال می کند از علم، یعنی یک جلسه علمی است. یا آگاهی علمی، یا توجه قلبی به خدا، یا نماز و قرائت قرآن. اینجور استفاده ها باید . البته در آن ذکر الله، آن نحوه استفاده های متنوعی که گفتیم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی حتی نظامی، تصمیم گیری، این ها همه در قالب آن ذکر الله یا سائل عن علم، در این دو عنوان جای می گیرد. منظور از سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ نه اینکه سوالات تکراری یا سوالات خاص در بخش های خاص. نه. هر آگاهی ای که شما به آن احتیاج دارد. در دین و دنیا به آن ها احتیاج دارید. آنجا مرکز تعلیم است و افراد آگاهی هایشان در دین و دنیا، در عرصه های مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، افزایش پیدا می کند. مثلا می فهمند چه جوری باشند تا نتیجه خوبی از زندگی بگیرند. چه جوری تشکیل خانواده بگیرند. چه جوری بعد از تشکیل خانواده، زندگی شان را اداره کنند. مجموعه این مطالب در آن سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ می آید. پس خیلی وسیع معنا کنیم. 🔹اینجا علم، مطلق است. علمی که مومن لازم دارد. حالا بعضی مستقیما مربوط به دین است و بعضی اگر مربوط به دنیاست، این دنیا را می خواهد در راستای آخرت قرار بدهد. به عنوان اینکه مقدمه آخرت است. به عنوان اینکه الدنیا مزرعه الآخره. مزرعه است. احکام مزرعه را هم باید بشناسد و آشنا بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 رحمه الله 🌸 برای شروع سلوک معنوی، صمیمانه دست توسل به دامن و‌ آلش بزن که آن خوبان، وسائط فیض حق‌اند و بسیار بگو «اللهم‌ صل‌ علی محمد‌ و‌ آل‌ محمد» 📚 نامه‌ها و نامه‌ها، ص۷ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺السَّلاَمُ عَلَى السَّيْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ سلام بر صاحب شمشير كشيده و بر ماه تابان 📚فرازی از زیارت امام زمان علیه السلام به نقل از سیدبن طاوس 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام علیه السلام
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمامُ الجوادُ عليه السلام :الثِّقَةُ باللّهِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ . 🍀امام جواد عليه السلام : اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى. 📚بحار الأنوار : 78/ 364/ 5. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 شيخ صدوق در كتاب فقيه به سند خود از على عليه السلام در حديث اربع مائة ذكر كرده كه فرمود: «مسواك نمودن موجب خشنودى خدا و از سنت رسول اكرم صلى الله عليه و آله است و نيز دهان را پاكيزه مى‏سازد» 1 🌸در مكارم از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت شده كه آن حضرت سه مرتبه مسواك مى‏نمود: 1. پيش از خواب، 2. پس از آنكه براى دعا و نماز بيدار مى‏شد و پيش از آنكه براى نماز صبح از منزل خارج شود.2 📚 ( بوستان كتاب)، ص: 143 به نقل از : 1. الفقيه، ص 13 و في الخصال حديث الاربع مائة و في تحف العقول، ص 101؛ الكافى، ج 3، ص 23 و ج 6، ص 495؛ المحاسن، ص 463؛ الدعائم، ج 1، ص 118؛ الجعفريات، ص 15 و قرب الاسناد، ص 43؛ المستدرك، ج 1، ص 52 2. مكارم الاخلاق، ج 1، ص 41 ♨️انتشار روزانه بخشی از سیره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به مناسبت ماه ربیع الاول. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💢دشمن یک لحظه حاضر نیست اسلام و جمهوری اسلامی را تحمل کند 🔹وظیفه‌ی مهم دیگری که امروز برعهده‌ی علماست، این است که به موقعیت جمهوری اسلامی و آنچه که دشمن درصدد آن است، توجه کنند. دشمن یک لحظه حاضر نیست اسلام و جمهوری اسلامی را تحمل کند. شما ببینید امروز در دنیا چه میکنند.. هرجا اسلام را اندکی احساس می کنند، بی‌محابا بر آن می تازند... 📌ببینید در این چند سال با ایران چه کردند. آنچه توانستند، ضربه حواله کردند. حالا بعضی از آن ضربه‌ها اصلاً وارد نشده و نخورده و خدای متعال ضربه را برگردانده است؛ بعضی از آن ضربه‌ها هم خورده، اما اثری نکرده؛ بعضی هم اثرهای کم‌عمقی کرده؛ بعضی ها هم بالاخره صدمه‌یی زده؛ لیکن دشمن کوچکتر و کمتر از آن بوده است که بتواند ما را از پا بیندازد. ما اگر توجه بکنیم، دشمن ناکام خواهد شد؛ ولی اگر ما غفلت بکنیم و بیدار نباشیم، دشمن ناکام نشده و موفق خواهد شد. 📚 بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
💠به دنبال عبادت کیفی باشیم. حفظه الله: 🌺در جمله بعدی، حضرت نظر ما را جلب می کند که عبادت ما روح داشته باشد. به دنبال عبادت کیفی باشیم. منظور از روح داشتن عبادت و کیفی بودن عبادت چیست؟ یعنی عبادت همراه با تقوا باشد. اینجوری نباشد دلمان فقط به عمل کردن خوش باشد. و به عمل بر اساس تقوا توجه نداشته باشیم. به اینکه آیا بر اساس تقوا هست یا نه. همین ظاهر عمل برایمان مهم باشد. نه. اینکه در کنار عمل، تقوا داشته باشیم. به عبارت دیگر، عمل برخواسته از تقوا باشد. توجه به ویژگی تقوا در عمل، از خود عمل کردن مهم تر است. 🍀 یا اباذر! کُنْ بِالْعَمَلِ بِالتَّقْوَی أَشَدَّ اهْتِمَاماً مِنْکَ بِالْعَمَلِ ای ابوذر، اهتمام شدید داشته باش. شدت اهتمام داشته باش به اینکه عملت همراه با تقوا باشد. بیشتر به این اهتمام داشته باش که عملت، بر اساس تقوا باشد. نه صرفا اینکه عملی کرده باشی. پس بیشترین توجه و اهتمامت به این باشد که عملت بر اساس تقوا باشد نه اینکه آنچه که برایت مهم است فقط عمل کردن باشد و دیگر به تقوا توجه نداشته باشی. چرا؟، فَإِنَّهُ لَا یَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقْوَی هیچ عملی با تقوا کم نمی شود. تقوا یک ویژگی است که عمل را خیلی باارزش می کند. بهش ارتقا می دهد. حتی اگر یک عمل کوچک باشد. فرض کنید یک دانه خرما را برمی دارید صدقه می دهید. اما با تقوا باشد. بالاست. 👈یعنی چه که عملمان با تقوا باشد؟ پاسخ به این سوال را در مطلب بعد دنبال کنید 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚪️🔘⚪️🔘 🔘⚪️🔘 ⚪️🔘 🔘 🌺الإمامُ عليٌّ عليه السلام :قُلْ عندَ كلِّ شِدّةٍ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّهِ العليِّ العظيمِ» تُكْفَها . 🍀امام على عليه السلام : هنگام هر سختى و مشكلى بگو: «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلىّ العظيم»، تو را كفايت مى كند. 📚بحار الأنوار: 77/270/1. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ با ریختن خون عزیزان ما تایید شد انقلاب ما... بکشید ما را.... ملت ما بیدارتر می شود... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز 🔻 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا میدارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله. 🔺 اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۵ آبان ۱۴۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
💢اگر ما تلاش نکردیم، دشمن کامیاب خواهد شد 🔻چه کسی گفته که باطل هیچ‌وقت در دنیا قادر نخواهد بود که به حق ضربه بزند، یا موقتاً آن را از بین ببرد؟ کدام قانونی این‌چنین میتواند باشد؟ آن چیزی که در قانون الهی است، این است که در نهایت، حق پیروز خواهد شد؛ در نهایت، باطل سرنگون خواهد شد؛ اما چه کسی گفته است که در اثنای راه، باطل فرصت پیدا نخواهد کرد که حق را مورد ضربات خود قرار دهد و حتّی آن را از میدان خارج کند؟ 🔹البته یک قانون دیگر هست: اگر به خاطر حق، مبارزه انجام بگیرد، هیچ باطلی قادر نخواهد بود جلو بیاید. اگر مبارزه و مجاهدت بشود، خدای متعال کمک و هدایت میکند؛ اما اگر مجاهدت نشود، اگر بیکار بنشینیم، اگر هوشیاری بخرج ندهیم، اگر در سنگر بخوابیم، آیا باز هم دشمن نمی‌آید سنگر ما را فتح کند؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟ ما باید تلاش کنیم، تا دشمن ناکام بشود. 🍀اگر ما تلاش نکردیم، دشمن کامیاب خواهد شد؛ و نستجیر باللَّه من ذلک. ما نباید بگذاریم در زمان ما و با مسؤولیت ما و روی دوش ما، این‌چنین شود. به همین خاطر، تکلیف علما از این جهت هم بسیار مهم است. 📚 بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
❓یعنی چه که عملمان با تقوا باشد؟ ✅پاسخ حفظه الله: 🌺خیلی سوال خوبی است. در بعضی از روایات آمده است ابوبصیر می گوید خدمت امام صادق علیه السلام بودیم فذکرنا الاعمال. صحبت اعمال پیش آمد. ابوبصیر می گوید من گفتم ما اضعف عملی. چقدر عمل من کم است. حضرت تا این جمله را شنیدند فرمودند مه. استغفر الله. خاموش باش . استغفار کن. بعدا حضرت توضیح دادند که بعضی ها عملشان زیاد است و مثال زدند که سفره پهن می کند. خرج می کند. اطعام می کند اما همین که یک دری از گناه به رویش باز شد، جلوی خودش را نمی گیرد. گناه را هم انجام می دهد. مثلا اطعام می کند. زیارت می کند. حج می رود. اینجور اعمال مستحبی را انجام می دهد ولی خیلی ترس از گناه هم ندارد. باکی از گناه هم ندارد. اگر دری از گناه باز شد، دعوتش کردند به مجلس شراب، شراب هم می خورد. اگر مثلا یک دری از ربا به رویش باز شد، ربا هم می گیرد. خدای نکرده زنا هم می کند. اینجور آدمی است. این یعنی کسی که عمل می کند ولی تقوا ندارد. یعنی عمل ارزشی ندارد. باقی نمی ماند. 🌼اما فرد دیگری هم هست که نه می تواند برود به سفرهای زیارتی، یا مثلا مجلس در خانه اش بگیرد و اطعام بکند و سفره پهن کند. این چیزها را ندارد و دستش باز نیست که این کارها را انجام بدهد. از نظر اقتصادی قدرت ندارد. اما طوری است که اگر مواجه بشود با یک گناهی، گناه نمی کند. عمل این فرد، عملی است که بر اساس تقواست و این ارزش دارد. لذا اینجا می فرمایند ، فَإِنَّهُ لَا یَقِلُّ عَمَلٌ بِالتَّقْوَی هیچ عملی با تقوا کم نیست. وَ کَیْفَ یَقِلُّ عَمَلٌ یَتَقَبَّلُ چگونه کم باشد عملی که خدا قبولش می کند. 🍀البته اینجا می توانیم یُتقبل هم بخوانیم. قبول می شود. یَتقبل هم می توانیم بخوانیم یعنی خدا آن را قبول می کند. دلیل قرآنی اش را هم ذکر می فرمایند ، یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ این است و جز این نیست که خدا فقط از متقین قبول می کند. شرط قبولی اعمال، تقواست. با تقوا باشیم. اگر با تقوا نباشیم، اعمال خودمان را خراب می کنیم. حبط می کنیم. بی اثر می کنیم. ثواب هایش را از بین می بریم. پس در کنار عمل، اهتمام به تقوا هم داشته باشیم. فقط نگاهمان به این نباشد که عمل بکنیم. بلکه شدت اهتماممان این باشد که عملمان همراه با تقوا و بر اساس تقوا باشد. 🌸 باز هم ببینید این چقدر نصیحت ارزشمندی است. توصیه می کنم خواهش می کنم فکر کنیم که ما چه جوری هستیم؟ در رابطه با این توصیه، وضعیت ما چگونه است؟ آیا عمل می کنیم؟ اینجوری هستیم؟ این روحیه را داریم یا نه؟ اگر هستیم خدا را شکر کنیم. این نعمتی است که خدا به ما داده و کوشش کنیم که این نعمت را از دست ندهیم. و اگر این ویژگی را در خودمان نمی بینیم به وجود بیاوریم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 💠باید دانست که آدم هواپرست، هیچگاه اهل توحید نخواهد شد. زیرا او دائما خود را مستقل می بیند و جلوه خود و رسیدن به هوس های خویش را خواستار است. چنین شخصی کی خدای را می بیند یا خوشنودی او را می جوید؟ 🔹به عبارت دیگر، انسان تا چیزی را جداً طالب نباشد، به آن نمی رسد. آدم هوی پرست، کی طالب توحید خداست تا به او داده شود؟ تنها آنچه را که به راستی می خواهد، هوس ها و آرزوهای نفسانی اش می باشد که به پاره ای از آن ها می رسد. ، ج1، ص 111 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاَحِ وَ الرِّضَا کجاست آنکه پریشانی های خلق را اصلاح و دلها را خشنود می سازد .. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام علیه السلام
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَكتوبٌ فِي التَّوراةِ الَّتي لَم تُغَيَّر أنَّ موسى عليه السلام سَأَلَ رَبَّهُ فَقالَ : يا رَبِّ ، أقَريبٌ أنتَ مِنّي فَاُناجِيَكَ ، أم بَعيدٌ فَاُنادِيَكَ ؟ فَأَوحى إلَيهِ : يا موسى ، أنَا جَليسُ مَن ذَكَرَني . فَقالَ موسى : فَمَن في سِترِكَ يَومَ لا سِترَ إلّا سِترُكَ؟ فَقالَ : الَّذينَ يَذكُروني فَأَذكُرُهُم ، ويَتَحابّونَ فِيَّ فَاُحِبُّهُم ، فَاُولئِكَ الَّذينَ إذا أرَدتُ أن اُصيبَ أهلَ الأَرضِ بِسوءٍ ذَكَرتُهُم فَدَفَعتُ عَنهُم بِهِم . 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در تورات تحريف ناشده ، نوشته شده است كه موسى عليه السلام از پروردگارش پرسيد و گفت : اى پروردگار من! آيا تو به من نزديكى تا با تو نجوا كنم ، يا دورى تا آوازت دهم؟ خداوند به او وحى فرمود : «اى موسى! من ، همنشين كسى هستم كه مرا ياد كند» . موسى عليه السلام گفت : در آن روز كه پرده اى جز پرده تو نيست ، چه كسى در پرده توست؟ فرمود : «آنان كه مرا ياد مى كنند و من ، يادشان مى كنم و براى من ، يكديگر را دوست مى دارند و من نيز دوستشان مى دارم . اينان ، كسانى هستند كه هر گاه بخواهم به زمينيان گزندى برسانم ، به ياد ايشان مى رفتم و به خاطر آنان ، گزند را از زمينيان مى گردانم» . 📚عدّة الداعي : ص 235 ، الكافي : ج 2 ص 496 ح 4 عن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحار الأنوار : ج 13 ص 342 ح 20 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ"- از سیاق بر می‌آید مغفرتی که مؤمنین درخواست می‌کنند سبب تمامیت نور و یا حد اقل ملازم با تمامیت نور باشد، 🌸در نتیجه آیه شریفه می‌رساند که مؤمنین در آن روز نور خدا را ناقص می‌بینند، و چون نور آن روز ایمان و عمل صالح امروز است، معلوم می‌شود نقصی در درجات ایمان و عمل خود می‌بینند، و یا می‌بینند که آثار گناهان در نامه اعمالشان جای عبودیت را گرفته، و در آن نقاط عمل صالحی نوشته نشده، 🍀 و آمرزش گناهان که درخواست دوم ایشان است، تنها باعث آن می‌شود که گناهی در نامه نماند، ولی جای خالی آن گناهان را چیزی پر نمی کند، لذا درخواست می‌کنند، خدا نورشان را تمام کند، یعنی آن نقاط خالی را هم پر کند، و آیه شریفه" وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ" [1] هم به این معنا اشاره دارد. ---------- [1]: کسانی که به خدا و رسولان او ایمان دارند، صدیقین و شهدایند، و نزد خدا اجر و نور صدیقین و شهداء را دارند. سوره حدید، آیه ۱۹. 📚ترجمه تفسیر المیزان. ج ۱۹، ص ۵۶۴ 📌انتشار روزانه نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💢 تقوا بدون محاسبه نفس حاصل نمی شود. حفظه الله: 🍃 در ادامه با توجه به اینکه بحث تقوا مطرح شده، این بحث تقوا همین طور ادامه پیدا می کند. ملاحظه فرمودید تا اینجای وصیت نامه، بعضی از مفاهیم و عبادت هایی که در زندگی مهم است و در به کمال رسیدن و قرب الهی خیلی دخالت دارد، این ها را به ترتیب حضرت مطرح می کنند و در رابطه به هر یک از آن ها، مطالبی می گویند که جناب ابوذر و همه کسانی که از این وصیت می خواهند استفاده کنند، از این فرصت ها بهره ببرند. از این عبادت ها به شکل خوبی استفاده کنند تا ارتقای روحی، معنوی و قرب الهی برایشان حاصل بشود. از جمله توصیه های حضرت، محاسبه است. محاسبه نفس. که در این زمینه قبلا هم صحبت داشته ایم. ولی جالب است که در اینجا حضرت مشخصا عنوان می کنند که تقوا بدون محاسبه نفس حاصل نمی شود. و هم چنین آن معنای تقوا و کیفیت محاسبه را اینجا توضیح می دهند. 🌺یا اباذر! لَا یَکُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقِینَ، حَتَّی یُحَاسِبَ نَفْسَهُ، أَشَدَّ مِنْ مُحَاسَبَةِ الشَّرِیکِ شَرِیکَهُ اصلا مرد، جزو متقین نمی شود مگر.. منظور انسان است البته. این طور نیست که مطلب اختصاص به آقایان داشته باشد. مخاطب، ابوذر بوده است حضرت به این صورت فرموده اند. انسان نمی تواند جزو متقین باشد تا وقتی که از نفس خودش حساب بکشد. آن هم حساب و محاسبه شدید. حتی یحاسب نفسه اشد. محاسبه ای که می کند، این محاسبه شدیدتر باشد از محاسبه شریکی نسبت به شریک خودش. ببینید دو نفری که در یک معامله اقتصادی شریک هستند چطوری از همدیگر حساب می کشند؟ خیلی دقیق. چون اگر دقیق حساب نکند، شاید می بینید یک مبلغ بزرگی از دست او برود و به ضررش بشود. دقیق حساب را می رسد. انسان هم از نفس خودش باید دقیق حساب بکشد. 🔹بعدا نتیجه این محاسبه چه می شود؟ و اینکه به چه صورت این محاسبه دقیق تحقق پیدا می کند؟ حضرت این را توضیح می دهند ، فَیَعْلَمَ مِنْ أَیْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ أَیْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ أَیْنَ مَلْبَسُهُ، أَ مِنْ حِلٍّ ذَلِکَ أَمْ مِنْ حَرَامٍ .ببینید این جمله و این توضیح، روش محاسبه را دارد توضیح می دهد. هم روش را توضیح می دهد و هم بیان می کند که این محاسبه شدید، این محاسبه ای که باید اشد باشد به چه نحو است. تفصیلش چگونه است. اگر بخواهد دقیق تحقق پیدا کند باید چه کار کند؟ 🍀 می فرماید دقت کند. محاسبه کند از خودش ببیند مطعمش چه جور است. غذایش حلال است یا حرام است؟ صبحانه ای که خوردیم از کجا بود؟ ناهارمان چه جوری بود؟ شاممان؟ در وسط روز اگر چیزی خوردیم حلال بود یا حرام بود؟ و من این مشربه. نوشیدنی هایش از کجاست؟ حلال است یا حرام است؟ ملبسش؟ این لباسی که به تن کرده. ملبس، پوشیدن در اینجا به معنای وسیع کلمه. آن چیزی که بر تن می کنیم تا آن چیزی که بر سر می گذاریم. کلاه و عمامه .. آقایان به گونه ای، خانم ها به گونه ای. حتی انگشتری که به دست می کنیم. این هم یک نحوه تلبس است. جورابی که انسان می پوشد. کفشی که انسان می پوشد. همه. این أَ مِنْ حِلٍّ ذَلِکَ أَمْ مِنْ حَرَامٍ . 🌸این، آن محاسبه شدیدی است که اگر صورت بگیرد، تقوا درست می شود و انسان از گناه نجات پیدا می کند. هر چه دقیق تر انجام بشود، پاکی و طهارت انسان از گناهان به شکل کامل تری تحقق پیدا می کند. اگر سهل انگاری کنیم یا محاسبه نداشته باشیم همین طور می بینیم خدای نکرده انسان آلوده است. آلوده به گناه. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌹دعا در آن ساعت رد نمیشود 🎙 رحمه الله 🌺 بیداری سحرگاه ثلث آخر شب، وقت سحر که هنگام غروب ستارگان است، هنگامی است که درهای رحمت الهی باز است؛ و بندگان خدا باید حداکثر استفاده را از آن بنمایند.، بقدری مهم است که در ضمن وصیتهای پیغمبر (صلی الله علیه واله) به على(عليه السلام) است که می فرماید: «ای علی، بر تو باد به نماز شب، هر چند به اندازه دوشیدن شیر گوسفندی باشد.» 🍀یعنی نماز شب و مناجات و رو به درگاه خدا آوردن هنگام سحر را ترک نکن هرچند مختصر باشد، هرچند ده دقیقه و ربع ساعت باشد. آنگاه فرمود: ✨ «دعا در آن ساعت رد نمیشود»✨ 📚باران فیض ص 29 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺رسول اللّه صلى الله عليه و آله :يا أبا ذَرٍّ كُن عَلى عُمُرِكَ أشَحَّ مِنكَ عَلى دِرهَمِكَ ودينارِكَ . 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى ابو ذر ! بر عمر خود ، تنگ نظرتر [ و حريص تر ] باش تا بر درهم و دينارت. 📚الأمالي للطوسي : ص 527 ح 1162 ، مكارم الأخلاق : ج 2 ص 364 ح 2661 ، أعلام الدين : ص 190 كلّها عن أبيذرّ ، بحار الأنوار : ج 77 ص 76 ح 3 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌🤔📌🤔📌 🤔📌🤔📌 📌🤔📌 🤔📌 💠خداوند این قرآن را فرو نشاننده عطش دانشمندان، باران بهاري براي قلب درك کنندگان و جاده وسیع براي صالحان قرار داده است. قرآن دارویی است که پس از آن بیماري باقی نمی ماند، نوري است که با آن ظلمتی یافت نمی شود، ریسمانی است که دستگیره آن مطمئن، پناهگاهی است که قلّه بلند آن مانع دشمنان، نیرو و قدرتی است براي کسی که به آن چنگ زند. ✨ محلّ امنی است براي هر کس که به آن وارد شود. راهنمایی است براي آن که به آن اقتدا کند؛ انجام وظیفهاي است براي آن کس که آن را مذهب خویش برگزیند، برهانی است براي کسی که به گفته هایش استدلال کند، شاهد و گواهی است براي آن که از آن سخن بگوید، پیروزي و غلبه است براي افرادي که با آن استدلال نمایند. 🌸 نجات دهنده اي است براي کسی که آن را به کار گیرد، نشانه اي است براي کسی که حامل آن باشد و به آن عمل کند، مرکب راهواري است براي کسی که با آن علامتگذاري کند. سپري است براي آن کس که لباس رزم بپوشد. دانشی است براي کسی که حفظ کند، گفتار پر ارزشی است براي آن که روایت کند و حکم و فرمانی است براي کسی که قضاوت به عهده گیرد. 📚 نهج البلاغه - پند و اندرز به تقوا - خطبه198 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 روایت شنیدنی از امام رضا(عليه السلام) 🌺🤲 الحمد لله علي حب محمد و آل محمد، صلي الله علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❓در بحث اینکه خدای نکرده خطایی رخ بورزد، این محاسبه را چه جوری باید انجام دهد؟ همین که متوجه باشد که خطایی صورت داده است؟ ✅پاسخ حفظه الله: 🔹استغفار می کند. اینجا نفرمودند. وقتی می بیند حرام بوده، مثلا این غذایی که خورده حرام بوده، استغفار می کند و اگر جبران لازم دارد، جبران می کند. پولش را پرداخت می کند. خمس اگر باید بدهد، خمسش را پرداخت می کند اینجا. استغفار می کند. اگر هم حلال بود، طاعت بود، حمد خدا را به جای می آورد. ❓اینجا بحث تقوا را در امور مالی محدود نکرده اند؟ ✅پاسخ حفظه الله: 🌸 این به عنوان مثال است. مثلا اگر حرفی زده، این حرف چه جور است؟ تصدیق کرده؟ ایا این تصدیق درست است؟ تکذیب کرده آیا این تکذیب درست است. این ها چون در حقیقت ابتلای انسان به خوردن و آشامیدن و پوشیدن به شکل مستمر و همیشگی و حتمی است، آدم در شبانه روز این طور نیست که غذا نخورد و خلاصه با خوردنی ها و پوشیدنی ها و .. سر و کار دارد. مثال زده اند. نه اینکه منحصر در این باشد.. اگر مثلا حالا حرف دروغی زده بی خیالش بشود. یا مثلا اگر خدای نکرده تهمتی زده بی خیالش بشود. نه این طور نیست. این ها از باب مثال است. 🍀این نکته را هم باز تاکید کنم حضرت محاسبه را بردند روی خوردنی ها، اشامیدنی ها و پوشیدنی ها. این ها به جهت اهمیتی که دارد در زندگی و استمرار و گستردگی ابتلاء انسان به اینجور امور. همیشه ما احتیاج به غذا داریم. هر روز.در شبانه روز. احتیاج داریم به غذا، نوشیدنی و لباس. البته توجه داشته باشید ملبس به معنای وسیع کلمه. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله