آیت الله سید کمال حیدری
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی!
🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائ
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی!
🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی! 🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی!
🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉
البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد.
〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند!
❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد!
🔘 ادامه دارد...
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات!
◾️ آیت الله سید کمال حیدری
(بخش سوم)
...
🔹 تعیین مصادیقِ شعائر حسینی به عهدۀ چه کسی است؟!
🔅 پس از بیان ملاک های مذکور، این سؤال مطرح می شود که آیا هر کسی حقّ دارد با توجه به این شروط و معیارها، از پیش خودش مصادیق شعائر حسینی را معیّن کند؟! آیا هر شاعر و مدّاح و روحانی و سینه زن محترمی در کوچه و خیابان، صلاحیّت علمیِ ورود به یک چنین بحث مهم و دقیقی را دارد؟!
👈 آیا هر شیخی که در ماهواره و اینترنت سخنرانی می کند، با هر سطح سوادی!، مُجاز است فتوا بدهد و به سلیقۀ خودش، یک سلسله از آداب و رسوم جدید را بر آنچه که خود اهل بیت (ع) انجام داده یا به ما توصیه نموده اند، بیافزاید؟! 👉
در پاسخ باید گفت از دیدگاه بنده این امر، فقط در حیطۀ وظائف حوزه های علمیه، مراجع تقلید و عالمان دین است (و پیشتر اشاره شد که – طبق مبنای بنده - هر کس که فقط فقه می داند «عالم دین» نیست!، بلکه صرفاً «عالم فقه» است، مردم باید بدانند که «دین شناس»، غیر از «فقه شناس» است! «دین شناس» یا «اسلام شناس» فقط به کسی اطلاق می شود که در همۀ بخش های معارف دین - اعم از اصول و فروع - متخصّص، مجتهد و صاحب نظر باشد).
❇️ نمی گویم همۀ بدعت گزاران و خرافه پروران نیّت سوء دارند و به برخی مراکز جاسوسی وابسته اند و از خارج خط می گیرند، بلکه عرضم این است که بسیاری از مردم عادّی و عدۀ زیادی از روحانیون و سخنرانان، اگرچه با نیّت پاک و به عشق اباعبدالله (ع) وارد این مقوله می شوند، اما به دلیل عدم سرمایۀ علمیِ کافی، اعمال و افعالی را به نام شعائر حسینی ابداع و اختراع می کنند، که با معیارهای سه گانۀ پیش گفته، در تضادّ است! وقتی عالمان و دین شناسان واقعی در مسألۀ شعائر حسینی وارد نشوند، مصداق افعال صحیح را از کارهای بدعت آمیز و باطل جدا نکنند و در مقابل این همه خرافات و اباطیل سکوت اختیار نمایند، طبیعی است که عرصه برای افرادی که شایستۀ انجام یک چنین رسالت بزرگ و حساسی نیستند، باز می شود و مشکلاتی که اکنون شاهدش هستیم پدید می آید!
👈 حوزه های علمیه به ویژه حوزۀ قم و نجف و در رأس آنها مراجع تقلید در این زمینه وظیفه و تکلیف دارند و نباید نسبت به این مسألۀ مهم بی تفاوت باشند تا خرافات و بدعت ها از این بیشتر شده و چهرۀ عزاداری برای امام حسین (ع) را مکدّر، نازیبا و زننده جلوه دهند! 👉
هدف من از ارائۀ ملاک و شاخص های سه گانۀ مذکور و طرح این بحث ها، چیزی جز بهتر و زیباتر تر جلوه دادن حماسه و قیام حسینی (ع) نیست، قیامی که با وارد شدن حواشی، خرافات - و افعالی که هیچ اصل صحیح قرآنی و روایی و عقلی و فطری ندارند - به ساحت مقدّس آن، از اهداف اصلی خود تهی شده و اثر سازندگی برای امت اسلامی را از دست می دهد!
🔘 ادامه دارد...
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حوزههای علمیه، اصولیاند یا اخباری؟!
➖ حوزههای علمیه ما اصولی به معنای واقعی کلمه نیستند، بلکه اخباری معتدل هستند!
➖ در فقه و اصول رایج، محوریت از آنِ حدیث و اجماع است، و نه قرآن و عقل!
➖ محوریت حدیث و اجماع در فقه و اصول مشهور، باید جای خود را به محوریت قرآن و عقل بدهد!
➖ اصول فقه کنونی، متأثّر از تفکر اخباری است
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#اخباری_گری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حذف جنبه تطبیقی در مباحث اصول فقه، پس از جریان اخباریگری
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#اخباری_گری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اجماع فقهی، هیچ حجیّت و ارزشی ندارد!
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#عدم_حجیت_اجماع_فقها
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش سوم) ... 🔹
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات!
◾️ آیت الله سید کمال حیدری
(بخش چهارم و پایانی)
...
🔹 رجوع به «روایات» یا «راویان» روایت (عالمان دین شناس)؟!
➖ ممکن است کسی بپرسد چرا ما در مسائل مربوط به شعائر حسینی (ع)، اینقدر روی حوزه های علمیه و عالمان دین تمرکز می کنیم و ایشان را مسئول اصلی در ایفای این رسالت بزرگ می دانیم؟!
🔅 در پاسخ باید عرض کنم علتش این روایت معتبر و مشهور (توقیع شریف) است که: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ»؛ (وسائل الشیعة، ج 7، ص 140). متأسفانه خواسته یا ناخواسته دربارۀ این حدیث، یک مغالطه و اشتباه صورت گرفته که باید نسبت به آن تنبّه دهیم!
شاهد مثال، این عبارت است: «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» که در آن امام (ع) فرموده اند به «راویان» احادیث ما که همان فقهای جامع الشرایط (مجتهد در اصول و فروع دین توأمان) هستند رجوع کنید و نه به «روایات»! یعنی در زمان غیبت به «عالمان دین» رجوع کنید تا برای شما معنای صحیح روایات ما را تبیین کنند، نه اینکه هر کس هر حدیثی را در هر کتابی دید برای مردم بخواند و طبق آن عمل کند! شناخت و عمل به روایات هم دارای یک سلسله اصول و ضوابط خاصّ است که هر کسی از آن ها آگاه نیست! در روایت مذکور، فرموده اند: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ»؛ یعنی عالمان و دین شناسان حجت من بر شما هستند و نفرمودند: «فإنّها حُجَّتِی عَلَیْکُمْ» تا اینکه ضمیر «ها» به روایات باز گردد!! این روش اخباری هاست که کتاب روایی را دستشان می گیرند و از روی آن برای مردم می خوانند و همه را دعوت می کنند که به مضمون آن ها عمل کنند! بدون اینکه معیارهای نقد و ارزیابی سندی و محتوایی احادیث را – که دو نمونه از مهمترین آنها «عرضه به قرآن» و «عرضه به احکام قطعی عقل» است – به کار ببندند.
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش چهارم و پای
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟!
➖ باید آگاه باشیم که دشمنان اسلام، قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تلاش می کنند تا به مردم دنیا، از اسلام یک چهرۀ خشن، خرافی و عقل ستیز نشان دهند! از یک سو اسلام سنّی را با ایجاد فرقه هایی همچون القاعده، النصره و داعش، مشمئزکننده و وحشتناک جلوه می دهند، و از سوی دیگر آن قرائت از اسلام شیعی را تبلیغ می کنند که تصویری زشت و خردگریز از دین و مذهب ترسیم می کند.
❗️ البته قصد ندارم نیت خوانی کنم و وارد این بحث بشوم که دشمن، شخص یا جریان خاصّ شیعی را به وجود آورده یا نه، بلکه منظورم این است که 👈 ما نباید اجازه بدهیم خرافات، بدعت ها و اعمال خلاف عقل و فطرت، چهرۀ زیبا و نورانی اسلام و تشیّع را مکدّر و نازیبا سازد! بلکه باید سعی کنیم تا از اسلام، برداشت و قرائتی را به جهانیان معرفی کنیم که عقل و شعور و فطرت انسان ها بدان تمایل و گرایش پیدا کند. 👉
مثلاً واضح است که تصویر خشن، وحشتناک، عقب مانده، ضدّ عقل و مخالف فطرتی که داعش از اسلام و تسنّن به نمایش گذارده را، هیچ انسان سلیم النفس و خردمندی در عصر حاضر نمی تواند بپذیرد!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟! ➖ باید آگاه باشیم که دشمنان
‼️ وظیفۀ مراجع، مؤسسات دینی و هیأت ها در پاسداری از شعائر حسینی (ع) و آفت زدایی از آنها!
➖ در پایان این بحث، سه دسته را مورد خطاب جدّی قرار می دهم تا در مقابل بسیاری از این اعمال خرافی و بدعت آمیز - که هیچ اصل و ریشه ای در قرآن، روایات معتبر، عقل و فطرت ندارند - بایستند و با انفعال و سکوت خود، میدان را برای رواج آن ها و تخریب دین و مذهب، باز نگذارند!
1️⃣ دستۀ اول، حوزه های علمیۀ قم و نجف و در واقع مراجع و عالمان دین هستند که وظیفه دارند – بر اساس معیارهای پیش گفته، یا هر ملاک معتبری که خودشان صحیح می دانند - جلوی این فعالیت های مخرّب را بگیرند.
2️⃣ گروه دوّم، مؤسسات، مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی هستند که موظف اند شیعیان را نسبت به این مسأله آگاه کنند و درک آن ها بالاببرند که به جای پرداختن به اصل مطلب و تلاش در راستای تحقّق بخشی به اهداف قیام حسینی (ع)، گرفتار حواشی و زوائد و بدعت ها نگردند!
3️⃣ و دستۀ سوّم هم، هیأت ها و حسینیه ها هستند که نباید اجازه دهند تا در محیط آنها یکچنین اعمالی انجام شود؛ زیرا همه باید بدانند این گونه فعالیت ها همچون قمه زنی، راه رفتن بر روی خار و آتش و صدای حیوانات را درآوردن و چار دست و پا راه رفتن و غیره، اولاً به اصل اسلام ضربه می زند، ثانیاً به حیثیّت مکتب تشیّع و اهل بیت (ع) لطمه وارد می سازد، و ثالثاً اهداف قیام بزرگ و حماسۀ تاریخی و انسانی امام حسین (ع) را تحت الشعاع قرار می دهد و آثار سازندۀ آن را کمرنگ و خنثی می کند!
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تهذیب و تنقیح اصول فقه
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#تهذیب_اصول_فقه
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت بهرهگیری از علوم انسانی جدید در اصول فقه
➖ هرمنوتیک
➖ زبانشناسی
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#علوم_انسانی_جدید
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ارتباط بین جریان اخباریگری و دولت صفویه
➖ تفکّر اخباری در تار و پود معرفت دینی عالمان دین، نفوذ کرده است
➖ یکی از آثار اخباریگری در اصول فقه موجود، حذف جنبه تطبیقی آن با اصول فقه اهل سنّت و آراء فقهای سُنّی بود
➖ سند همه روایاتی که رشد را در مخالفت با عامّه میدانند، ضعیف است!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#حوزه_های_علمیه
#فقه_و_اصول
#اخباری_گری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 برخی از قوانین فکر بشری 0️⃣1️⃣ قانون دهم: خطوط قرمز، نتیجۀ تحجّر و جزمگرایی! 🔸 به هر مقدار که ا
🔺 برخی از قوانین فکر بشری
7️⃣ قانون هفتم: تلازم بین «جمود فکری» و باور به عقیده «قوم برگزیدۀ خدا»!
🔸 از جمله قوانین فکر بشری این است که فکر بسته و اندیشۀ تنگ نظرانه، به تدریج پیروان خویش را به سوی این اعتقاد که قوم برگزیدۀ خدا هستند، سوق می دهد. بازتاب چنین اندیشه ای را می توان به طور روشن در همۀ ادیانی که از نظر فکری تفکّر بسته ای دارند، مشاهده کرد. بر همین اساس، اندیشۀ یهودیان مبتنی بر ایدۀ «سوپرمن superman-» است؛ به این معنا که آنها خود را قوم برگزیدۀ خداوند پنداشته و تنها خودشان را پیروان بهشت معرفی می کنند. حتی گناهکارانشان نیز بر این باورند که بهشتی هستند و آتش دوزخ جز مدت اندکی آنان را نمی سوزاند و عذاب نمی دهد. قرآن کریم باور بی اساس فوق را به این شیوه حکایت نموده است: «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»؛ (و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید.» بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفتهاید؟! - و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمیورزد- یا چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت میدهید»؟!؛ بقره/ 80 .
قرآن کریم پیشفرضِ این اندیشه را، نتیجۀ اغوا شدن آنها توسط اتهامات دروغین خود به دینشان می داند، تهمت ها و آموزه های نادرستی که پس از مدتی خودشان آنها را باور کردند. قرآن کریم می فرماید : «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ في دينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُون»؛ («اين بدان سبب بود كه آنان [به پندار خود] گفتند: «هرگز آتش جز چند روزى به ما نخواهد رسيد»، و برساخته هايشان، آنان را در دينشان فريفته كرده است»)؛ آل عمران/ 24.
در ادامه، این نظریۀ قوم برگزیده، به طور کامل به مسیحیت منتقل شد و در نتیجه، ایشان نیز اعتقاد پیدا کردند که همگی آنان به بهشت خواهند رفت و هیچ کدام وارد دوزخ نمی گردند و حتّی می پندارند حضرت مسیح (ع) گناهان و عذابهای آنان را به دوش کشیده است. این تئوری بی اساس در یهودیت و مسیحیت متوقف نگردید و در دین اسلام نیز مروّجانی برای خود یافت. بدین ترتیب، هر فرقه ای خودش را فرقۀ ناجی شمرده و دیگران را دوزخی می پندارد. در مکتب تشیّع نیز، اخباریون بیش از همه و سپس اصولیون – که از دیدگاه ما در واقع، ایشان هم به دلیل اعتقاد راسخ به «روایت محوری» و به حاشیه راندن قرآن و عقل منبعی و مستقل، اخباری از نوعِ متعادل آن هستند -، به این نظریه که بر پایه آن تنها دین و مذهب خود را بر حقّ دانسته، فقط خویش را اهل نجات و رستگاری می دانند، و آتش جهنّم تنها برای مخالفان مذهب ایشان ایجاد شده، دامن زدند و آن را پذیرفتند. ایشان برای اثبات این مدّعای خود، ده ها روایت را جمع آوری نموده که یکی از آن اخبار، روایت مشهور "فرقۀ ناجیه" است که البته از نظر ما مجعول و بی اعتبار است.
🔹 این اندیشه دقیقاً به همین شکل در نزد اهل حدیثِ سلفیِ سُنّی شکل گرفته است. آنان نیز فقط خودشان را بهشتی می دانند و در نظرشان همۀ مخالفان مذهبِ خود کافر، مشرک و حتّی جاودان در دوزخ هستند. وقتی نقطۀ اشتراک بین همۀ ادیان و مذاهبی که به نظریه «قوم برگزیده» باور دارند در نظر گرفته شود، مشخص می گردد که دیدگاه فوق، چیزی بیش از یک کمالپنداری و خودشیفتگی فکری و دینی نیست. مراد از خودحقّپنداریِ – چه در مقام نظر و در مقام عمل - پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، این نیست که آنها نسبت به تبلیغ آیین و مکتب خود بسته و تنگ نظرانه عمل می کنند، بلکه آن است که در مقام مواجهه با افکار باورمندانِ سایر ادیان - با جزم گرایی، عدم سعۀ صدر و حتّی تکفیر و تخریب – ظاهر می شوند.
البته مراد ما مذمّت تبلیغ ایشان نسبت به دین و مذهبشان نیست؛ چرا که هر کسی مُجاز و آزاد است آیین خود را تبلیغ کند، بلکه تنها تخریب و توهین به دیگران است که ناپسند و مذموم می باشد.
❇️ تنها راه صحیح مواجهه با افکار و عقائد پیروان سایر ادیان و مکاتب، منطقِ گفتگو و بحث مستدل، همراه با ادب و احترام است؛ همان طور که قرآن کریم ما را بدان توصیه می فرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم بالمهتدین»؛ (با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایتیافتگان داناتر است)؛ نحل/ 125.
📚 مراحل اصلاح تفکر شیعی، ص ۳۲.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 "فلسفه دینی" یا "دین فلسفی"؟!
➖ تفکّر فلسفی باید آزاد باشد.
#فایل_های_تصویری
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ناکارآمدی قرائت ذُکوری (مردانه) از نصوص دینی، در تبیین حقوق زنان!
〽️ اگر جامعه زنان میخواهند از حقوق خود دفاع کنند، خودشان باید وارد میدان علم و اجتهاد شوند
〽️〽️ همانطور که تقریباً همه یا بیشتر فقها و فلاسفه مَرد هستند، زنان هم باید فقیه و فیلسوف شوند تا بتوانند فهم و قرائت خاصّ خودشان از متون دینی را ارائه دهند
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔵 توضیح درباره دو کلیپ بسیار مهم ذیل
🔸 لازم به ذکر است آیت الله حیدری در دو فایل تصویری پیش رو، یکی از نظریات متفاوت، جدید و منحصر به فرد خود در زمینه تفسیر قرآن و ادبیات را بیان نموده است. به نظر می رسد بنا بر تحقیق، این نظریه در طول تاریخ علم تفسیر بیسابقه باشد.
مبنای مذکور، نگرش مخاطبان نسبت به ادبیات قرآن کریم - از جهت مردانه یا زنان بودن - را به کلّی تغییر داده و معانی و تفاسیر متفاوت و نوینی را به ارمغان میآورد. تا عصر حاضر، علما و مفسرین و به تبع ایشان، عموم مردم چنین گمان میکنند که ادبیات قرآن کریم، یک ادبیات ذُکوری و مردانه بوده و در آن به زنان کمتر توجه شده است، هم از نظر حقوق و هم از نظر برخورداری از نعمتها و امکانات دنیوی و اخروی؛ از همین رو با تکلّف و دشواری در مقام توجیه و تبیین چرایی یکچنین ادبیات مردانهای - به زعم خودشان - برآمدهاند؛ اما پس از آشنایی با برداشت متفاوت آیت الله مشخص میشود که این تصوّر صحیح نبوده و از منظر دیگری میتوان به قرآن نگریست.
❇️ با توجّه به توضیح فوق، توصیه میشود مخاطبان گرامی، مشاهده این دو فایل به ویژه دوّمی را که کاملتر و همراه با شواهد متعدد قرآنی است، از دست ندهند.
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟! 1️⃣
➖ ضمائر "هو" و "هم" در ادبیات قرآن، مختصّ مذکر نیست، بلکه برای غیر مؤنث (اعمّ از مؤنث و مذکّر و غیره) است!
➖ این مدّعا، از دهها و صدها شاهد و نمونه در قرآن برخوردار است
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
32.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟! 2️⃣
〽️ در نعمتهای اخروی هیچ تبعیضی بین زن و مرد نیست؛ زیرا معیار در آن عالم، "انسان بودن" است و نه "مردانگی" و "زنانگی"!
〽️〽️ ریشه اصلی وقوع خطا در فهم ادبیات قرآن، برداشت نادرست "سیبویه" از ضمائر است
〽️〽️〽️ شرافت ضمیر "مذکر" بر ضمیر "مؤنث"، دیدگاه نادرستی است که هیچ مبنای قرآنی ندارد!
#فایل_های_تصویری
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
1_467960058.mp3
8.31M
🎙 آیا ادبیات قرآن، یک ادبیات ذُکوری و مردانه است؟!
▪️ فایل صوتی کمحجم
#فایل_های_صوتی
#مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام
#قرائت_زنانه_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تفکیک بین "حقیقت دین"، و "قرائتهای عالمان از دین"! 1️⃣
➖ حقیقت دین واحد و ثابت، اما قرائتهای عالمان از دین، متعدّد و متغیّر است!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
#ضرورت_تفکیک_دین_از_معرفت_دینی
#آزاداندیشی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت تفکیک بین "حقیقت دین"، و "قرائتهای عالمان از دین"! 2️⃣
➖ عالَم واقع و لوح محفوظ دست کسی نیست تا با نظر به آن بتواند ادّعا کند، برداشت و اجتهاد او از دین - در امور نظری و غیربدیهی -، صددرصد مطابق با واقع و حقیقت دین است!
سایت | یوتیوب | آپارات
#فایل_های_تصویری
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
#ضرورت_تفکیک_دین_از_معرفت_دینی
#آزاداندیشی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
آشنایی با مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری - Copy.mp3
46.93M
آشنایی با مبانی فکری و دینشناختی آیت الله حیدری
📆 تاریخ: ۹۸/۱۱/۱۷
📌 در این جلسه، مباحث بسیار مهم و بنیادینی مطرح شده اند که استماع آن به علاقه مندان اندیشه های آیت الله حیدری توصیه می شود.
🔸 عناوین برخی از مباحث جلسه مذکور عبارت اند از:
➖ تمایز بین دین و معرفت دینی
➖ تبیین نظریه مشروعیت تعدد قرائت ها از دین
➖ ویژگی های دین الهی
➖ ویژگی های معرفت دینیِ بشری
➖ معنای مقدس بودن دین
➖ ضرورت بازسازی و نوسازی مداوم معرفت دینی (از منظر درون دینی)
➖ ضرورت اجتهادهای متناسب با زمان احتراز از تقلید از علمای متقدّم
ویدیو | یوتیوب | آپارت | صوتی
#فایل_های_صوتی
#نظریه_مشروعیت_تعدد_قرائت_ها_از_دین
✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 چکیده مدعای "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری"
#فایل_های_تصویری
#نظریه_جواز_تعبد_به_جمیع_ادیان_و_مذاهب_الهی_و_غیر_الهی
✅ https://eitaa.com/alhaydari