eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#نشست_علمی 🔹روش‌شناسی‌فقه‌واجتهاد(بخش سوم) ☘️استاد علیدوست بدون تردید معتبرترین منبع برای تبیین مق
🔹روش‌شناسی‌فقه‌واجتهاد(بخش چهارم) ☘️استاد علیدوست چنان که دلالت بر حکم، از ویژگی جدایی ناپذیر آنها محسوب می شود. مثلاً دو آیه و لا تلبِسُوا الْحَقَّ بِالبَاطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أنتُمْ تَعْلَمُونَ وَ أقِیمُوا الصَّلَاهَ وَ آتَوُا الزَّکَاهَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ، بیانگر پنج تکلیف یعنی: نهی از آمیختن حق به باطل؛ نهی از کتمان آگاهانه حق؛ امر به نماز، زکات و رکوع است. این دو آیه، سند فقیه در فتوا به حرمت در دو مورد اوّل و وجوب در سه مورد اخیر می باشد. برخی تکالیف(نماز و زکات) که در این دو نص شرعی بیان گردیده، هرچند نیازمند بیان شرعی بوده تا حدود و کیفیت و شرایط آن روشن گردد، اما در نهایت دلالت بر عملی مشخص با آغاز و انجامی معلوم دارد به گونه ای که پس از بیان شرعی، مصادیق آنها در خارج واضح است و از مکلّف خواسته می شود آن را انجام دهد. همچنین در آیه یستَفْتُونَکَ قُلِ اللّهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلَالَهِ اِنِ امْرُؤء هَلَکَ لیسَ لَهُ وَلَدء وَ لَهُ اُخْتء فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ وَ هُوَ یَرِثُها اِنْ لَمْ یَکُنْ لَهَا وَلَدء فَاِن کانَتَا اثْنَتَیْنِ فَلَهما الثُّلُثَانِ ممّا تَرَک و إنْ کانوا اِخْوَهً رجالاً و نسأً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الاُنثَیَیْنِ، قانون گذار، چهار حکم وضعی را در مورد ارث بیان کرده است. در این آیه، ارث خواهر واحد از برادری که فرزند ندارد؛ ارث برادر از خواهر فاقد فرزند؛ ارث دو خواهر(و بیشتر) از برادر و دو برابر بودن ارث برادران از خواهرانِ میّت، بیان گردیده است. آیه مزبور سند فقیه در فتوایی است که در این چهار مورد، صادر می نماید. لازم به ذکر است که اَسناد موردِ اعتماد فقیه، منحصر به قرآن و سنّت نیست. نظر مشهورِ فقیهان شیعه این است که قرآن، سنّت، اجماع و عقل منابعی هستند که صلاحیت بیان حکم شرعی را دارند. فقیهان اهل سنّت هرچند بر منبع بودن قرآن وسنّت اتفاق دارند، ولی در بقیه منابع و تعداد آنها اختلاف فراوانی دارند تا جایی که برخی چون نجم الدین طوفی، منابع استنباط را به و برخی منبع دیگر بر آنچه طوفی ذکر کرده، افزوده اند. قسم دوم، آیات و روایاتی است که بیانگر حکم و قانون نیست؛ بلکه مقاصد کلی شریعت یا حکمت حکمی را بیان می نماید. این نصوص نه برای بیان شریعت؛ بلکه گزاره هایی خبری هستند که از مقصد و عللِ احکام خبر می دهند و اگر در قالب گزاره ای انشایی چون یا ایُّهَا الناسُ اعْبُدُوا ربّکم و یا ایُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا الّلهَ تعبیر شوند، بیانگر حکم و تکلیف ویژه ای نیستند؛ بلکه خطوط کلی رسالت یا علتی از علل شریعت را می فهمانند و باید مصداق یا مصادیق و راه های حصول آن ها در قالب فرمان هایی خاصّ از قبیل فرمان به نماز، روزه و حجّ بیان گردد، بدون این که تکلیفی بیاورد و موضعی را روشن نماید. نکته دیگر، آنکه با توجّه به رابطه فقه و شریعت از سویی و شریعت و مقاصد از سوی دیگر، چه ارتباطی بین فقه و اجتهاد، با مقاصد وجود دارد آیا اصولاً فقه و اجتهاد با مقاصد شریعت ارتباط دارد یا نه و بر فرض ارتباط، فقیه تا چه اندازه باید در مراحل استنباط و کشف و تبیین شریعت، به مقاصد شریعت توجّه نماید، آیا باید مقاصد و نصوص بیان کننده مقاصد را به طور کلی کنار نهاد و با اکتفا به اسناد به ظاهر اسناد و ادلّه بیانگر حکم، اکتفا کرد یا با محور قرار دادن اسناد به مقاصد هم توجه کرد، یا باید نص پذیر و مقاصد محور بود و اصالت را در اجتهاد به مقاصد داد و با نصّ مبیّن آن، معامله سند کرد. حتّی در تعارض مقاصد با ادلّه شرعیه، مقاصد را بر ادلّه مقدم کرد، یا در مقابلِ راه اوّل، باید نصوص شرعی را کنار گذاشت و به مقاصد اکتفا کرد، یا باید راه دیگری برگزید؟ با این توضیح که فقیه باید در کشف احکام به ادلّه اعتماد کند؛ ولی در تفسیر آن، مقاصد شریعت و علل احکام را در نظر بگیرد و با توجه به مقاصد و علل احکام، نصوص شرعیِ متکفّل حکم را تفسیر و تبیین کند. (اکتفا به نص با نظارت بر مقاصد) در پایان دو چیز را در فقه فراموش نباید کرد یکی انضباط فقهی که همان فقه جواهری است؛ در این صورت به تراث گذشتگان احترام می گذاریم. دوم نگاه کردن به اقتضائیات زمان ومکان. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع سوم- بخش اول.rar
44.15M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع سوم: بخش اول 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع سوم: اعیان فاقد منفعت ♻️ تعداد جلسات : 10 (1-10) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع سوم- بخش دوم.rar
26.25M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع سوم: بخش دوم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع سوم: اعیان فاقد منفعت ♻️ تعداد جلسات : 6 (11-16) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش سوم86.rar
44.77M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش اول (بخش سوم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (16-25) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش چهارم 86.rar
45.1M
💠 چهارم- بخش دوم (بخش چهارم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (26-35) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش پنجم 86.rar
45.26M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش سوم (بخش پنجم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (36-45) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻هشتک های کاربردی کانال دروس استاد علیدوست: 🔹 مباحث درس خارج فقه با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نوآوری های علمی استاد با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نکته های علمی و روش شناختی با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نکته های اخلاقی با هشتک: 🔹مباحث مربوط به ولایت فقیه از نگاه استاد با هشتک: 🔹مباحث مربوط به فقه حکومتی از نگاه استاد با هشتک: 🔹یادداشت های علمی استاد با هشتک: 🔹مباحث و صوت نشستهای علمی استاد، با هشتک: 🔹مباحث مربوط به دیدگاه های انقلابی استاد، با هشتک: 🔹معرفی مقالات استاد با هشتک: ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
#نکته_اخلاقی 🔅 استاد علیدوست: 🔻 عاقل تعطیلی ندارد! 🔹هر #انسان_عاقلی #تعطیلی را از زندگی خود حذف می کند، و به جای پان برنامه ای را به برنامه دیگر تبدیل می کند، تا چه رسد به #فرهیختگان... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش ششم.rar
44.75M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش چهارم (بخش ششم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (46-55) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش هفتم.rar
44.79M
💠 چهارم- بخش پنجم (بخش هفتم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (56-65) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش هشتم.rar
43.56M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش ششم (بخش هشتم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (66-75) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
#نوآوری_های_استاد 🔻نوآوری_های استاد در کتاب #فقه_و_عقل (7) 🔘کشف و مدیریت کاربست های عقل: 🔻 2- #ک
🔻نوآوری_های استاد در کتاب (8) 🔘کشف و مدیریت کاربست های عقل: 🔻 2- : 🔹2-2- کارآئی ترخیصی و تأمینی: کارآئی دیگری که ذیل کارائی آلی جای دارد، کارآئی ترخیصی و تأمینی است. در این کاربست، از عقل در حکم به ترخیص ظاهری و تأمین از عقاب در حادثهای که حکم شرعی و واقعی آن مجهول است، استفاده میشود. روشن است که در این کاربست از عقل برای استنباط حکم استفاده نمیشود. در این کاربرد حاصل تلاش مجتهد نفی حکم شرعی در ظاهر و تأمین خاطر مکلف از عقاب است. به بیان دیگر، در این کاربرد عقل در اجتهاد موثر است، هر چند در استنباط حکم و تکلیف شرعی تاثیر ندارد. 🔹3-2- کاربرد تسبیبی: در این کاربرد از عقل برای استنباط قواعد کلی و عام -که خود حکم کلی شرعی هستند- استفاده میشود که از آن قواعد صدها حکم شرعی جزئی استنباط میگردد. تفاوت این کاربرد با کاربرد آلی این است که در آنجا عقل در خدمت منبع حکم شرعی است، اما در کاربرد تسبیبی در خدمت حکم شرعی کلی. استاد علیدوست پس از تبیین اقسام چهارگانه کاربستهای عقل، در ذیل هر کدام به شواهد و مثال های عینی فراوانی اشاره می کند که بحث را از حالت انتزاعی و ذهنی خارج میکند. رصد و تبیین این امثله خود ابتکار دیگری در ذیل ابتکار پیشین (اثبات کاربست های عقل) به شمار میرود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
#رمز_موفقیت_شهدا 🔅 استاد علیدوست 🔹 تبعیت و پیروی از #ولایت رمز موفقیت شهدا بود... #نکته_انقلابی ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش نهم86.rar
43.35M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش هفتم (بخش نهم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (76-85) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش دهم 86.rar
42.18M
💠 چهارم- بخش هشتم (بخش دهم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 10 (86-95 ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه86- مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش یازدهم.rar
30.72M
💠 #خارج_فقه86_مکاسب_نوع چهارم- بخش نهم (بخش یازدهم سال 86) 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به ♻️ تعداد جلسات : 8 (96-103) ✅سال تحصیلی: 86 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه86 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ استاد : باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم 🔹روش شناسی برگردان همان است و در عربی به تعبیر می کنند. 🔹 دانشی است که نحوه اجرای عملیات پژوهش را بررسی می کند؛ در روش شناسی دنبال منطق حاکم بر کار و روش استنباط هستیم و روش افراد را در استنباط به دست می آوریم. 🔹باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به و هنجار تبدیل کنیم. کم فقیهانی نداریم که در روش شناسی روش ثابتی ندارند و در برخی مواقع روش اخباریون را دنبال می کنند و در برخی مواقع خود را اصولی نشان می دهد . در جایی تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در جای دیگر از تاریخ سراغی نگیرد. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🔻هشتک های کاربردی کانال دروس استاد علیدوست: 🔹 مباحث درس خارج فقه با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نوآوری های علمی استاد با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نکته های علمی و روش شناختی با هشتک: 🔹مباحث مربوط به نکته های اخلاقی با هشتک: 🔹مباحث مربوط به ولایت فقیه از نگاه استاد با هشتک: 🔹مباحث مربوط به فقه حکومتی از نگاه استاد با هشتک: 🔹یادداشت های علمی استاد با هشتک: 🔹مباحث و صوت نشستهای علمی استاد، با هشتک: 🔹مباحث مربوط به دیدگاه های انقلابی استاد، با هشتک: 🔹معرفی مقالات استاد با هشتک: ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 87-مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش اول- تعقیم.rar
43.81M
💠 #خارج_فقه87_مکاسب محرمه_نوع چهارم- تعقیم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به: تعقیم ♻️ تعداد جلسات : 10 (1-10) ✅سال تحصیلی: 87 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه87 #تعقیم ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 87-مکاسب محرمه- نوع چهارم- بخش دوم- تعقیم.rar
43.05M
💠 #خارج_فقه87_مکاسب محرمه_نوع چهارم- تعقیم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به: تعقیم ♻️ تعداد جلسات : 10 (11-20) ✅سال تحصیلی: 87 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه87 #تعقیم ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
خارج فقه 87-مکاسب محرمه- نوع چهارم- تعقی- بخش سوم.rar
43.12M
💠 #خارج_فقه87_مکاسب محرمه_نوع چهارم- تعقیم -بخش سوم 💢 استاد علیدوست 🔆 خارج فقه مکاسب محرمه: نوع چهارم: ما یحرم الاکتساب به: تعقیم ♻️ تعداد جلسات : 10 (21-30) ✅سال تحصیلی: 87 💠💠💠💠💠 #استاد_علیدوست #خارج_فقه #مکاسب_محرمه #نوع_دوم_مکاسب_محرمه #خارج_فقه87 #تعقیم ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ افتتاح تنها کانال دروس #آیت_الله_علیدوست در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2875981845Cf7c9f917f9 🔶 دروس رسائل و مکاسب (پایه های 7-10) 🔶 دروس خارج فقه (با موضوعات و #مسائل_نوپدید_فقهی) 🔶 دروس خارج اصول 🔶 دروس خارج #فقه_سیاسی 🔶 مباحث مربوط به #روش_شناسی_اجتهاد 🔶 دیدگاه ها، #نوآوری_ها و آثار استاد علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 👇 📚 @alidost_fiqh