eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
214 دنبال‌کننده
589 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🌺 ما عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ التَّحْمِيدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع وَ لَوْ كَانَ شَيْ‏ءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاطِمَةَ ع. (کافی، ج3: 343) ☘️ امام باقر ع: خداوند با هيچ ستايشى برتر از تسبيحات فاطمه س عبادت نشده است، و اگر چيزى برتر از آن وجود داشت، بى‌گمان پيامبر خدا ص آن را به فاطمه س هديه مى‌‏داد. @aliebrahimpour_ir pic
✅ لیستی از مقالات با عناوین جالب‌توجه از «فصلنامۀ جامعه­ شناسی فرهنگ و هنر» پی‌نوشت: به مدیریت فرهنگ نائل نمی‌شویم، تا فهم درستی از موضوع نداشته باشیم. به فهم درست نائل نمی‌شویم، تا موضوع را به‌درستی و به‌دورازسوگیری به‌صورت علمی مطالعه کنیم. همه این امور عرفی، نیازمند مطالعه دقیق‌اند. تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد کتب درسی با رویکرد مطالعات جنسیتی (موردمطالعه: کتب درسی مقطع ابتدائی) https://scart.uok.ac.ir/article_62433.html https://scart.uok.ac.ir/article_62433_7604be0822150960cface81a8f13b076.pdf دربارۀ دختران چادریِ مدرن: ظهور نسلِ‌ «تری این وان» در ایران https://scart.uok.ac.ir/article_62281.html https://scart.uok.ac.ir/article_62281_524f742921a75687c17ae7ec6e0a8c70.pdf تحلیل نشانه شناختی بدنمندی در میان کاربران زن اینستاگرام (مطالعه موردی دو طراح لباس: آناشید حسینی و الهه جهادگر) https://scart.uok.ac.ir/article_62246.html https://scart.uok.ac.ir/article_62246_f2a6eb6f825cbc2cd5ea20fc896a0769.pdf فرهنگ‌های مختلف مصرف انرژی (مورد مطالعه خانوارهای مشهدی) https://scart.uok.ac.ir/article_62060.html https://scart.uok.ac.ir/article_62060_f58cf889b2d2b59ff698388948f1dedd.pdf زنان و مصرف موسیقی؛ سنخ شناسی ذائقه موسیقایی زنان https://scart.uok.ac.ir/article_62040.html https://scart.uok.ac.ir/article_62040_259731376bbf866caa20b0565a1627fe.pdf زنان در عصر پدرسالاری: روایت تاریخی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی زنان در دورۀ قاجار https://scart.uok.ac.ir/article_61982.html https://scart.uok.ac.ir/article_61982_095e66850cdb29090f48acc20affb42d.pdf تحلیل انتقادی برنامه‌ی «دورهمی» از منظر سلبریتی‌محوری و گفت‌وگوهای زرد https://scart.uok.ac.ir/article_61905.html https://scart.uok.ac.ir/article_61905_cda70f59bb6c724de60e8f0369a19128.pdf دلائل چند‌زنی در نظام معنایی زن دوم ( مطالعه موردی شهرستان ملکشاهی استان ایلام) https://scart.uok.ac.ir/article_61786.html https://scart.uok.ac.ir/article_61786_6d5cba39c8bc4974a517d045413a10a6.pdf تحلیلی جامعه‌شناختی سینمای کمدی در دهۀ نود (مورد مطالعه: فیلم تگزاس) https://scart.uok.ac.ir/article_61667.html https://scart.uok.ac.ir/article_61667_2a3653ac838246e34aea712456194b81.pdf عوامل فرهنگی مرتبط با گرایش زنان به استعمال قلیان در تفرجگاههای شمال تهران https://scart.uok.ac.ir/article_61544.html https://scart.uok.ac.ir/article_61544_93d8c89dc3b5880edf413d67e46e50d0.pdf تحلیل شیوه بازنمایی اصلاحطلبان در گفتمان اصولگرایی؛ (مطالعه موردی مقالات روزنامه کیهان در خلال انتخابات اسفندماه 94) https://scart.uok.ac.ir/article_61413.html https://scart.uok.ac.ir/article_61413_3f8a47a8ba59b330622a383bcd284e0c.pdf 🌐 @aliebrahimpour_ir
🍀 معرفی شرح شوق https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%D8%AD_%D8%B4%D9%88%D9%82 🍀 «شرح شوق» نوشته سعید حمیدیان در این مقاله به نقد شرح و تفسیر شعر های کهن و همچنین معرفی کتاب شرح شوق تحلیل شعر حافظ پرداخته است: https://rasekhoon.net/article/show/1193412/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D9%82-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 🍀 بهاءالدین خرمشاهی در نشست نقد کتاب «شرح شوق» که شرح سعید حمیدیان بر غزلیات حافظ است، گفت: من این شرح را تا امروز، بهترین شرح از غزل‌های حافظ می‌دانم. https://www.mehrnews.com/news/2060310 🍀 مقاله علمی‌پژوهشی نقد و بررسی شرح شوق چنین کنند بزرگان: نقد و تحلیل کتاب شرح شوق (مقاله علمی وزارت علوم): کتاب شرح شوق در شمار ارزش مندترین آثار حافظ پژوهی و حتی بهترین پژوهش های ادبی معاصر قلمداد شده است که می توان گفت یکی از تحقیقی ترین و اجتهادی ترین پژوهش های صورت گرفته در علوم انسانی در یک صد سال اخیر است که می تواند در جهت کاربردی و راه بردی مؤلفه های فرهنگ ایران نقش آفرین باشد. http://ensani.ir/fa/article/420468 🍀 عبدالله نصری: «شرح شوق» خوانش هرمنوتیکی و متن‌محور از غزل‌های حافظ است/ حمیدیان: از حافظ اسطوره‌ای یکه نسازیم https://www.ibna.ir/fa/report/223780 🌐 @aliebrahimpour_ir
و تعادل ( ویکیپدیا با ویرایش) سال‌ها پیش آدام اسمیت پدر علم اقتصاد مطرح کرد که در رقابت، انگیزه‌های به اهداف مشترک کمک می‌کند و موقعی پدید می‌آید که "هر کسی کاری را که برای بهترین است، انجام دهد". سال‌هاست این تفکر اساس تصمیم‌گیری‌های مهم اقتصادی ست و در کلاس‌های درس اقتصاد این نظریه به عنوان بنیاد علم اقتصاد و یک اصل کامل تدریس می‌شود. جان نش سرانجام در سال ۱۹۹۴ به‌دلیل تلاش‌های ارزنده‌ای که در زمینه تکامل نظریه بازی‌ها و طرح تعادل نش انجام داد، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. تعادل نش یعنی موقعیت‌هایی که در آن‌ها انتخاب شما وابسته به انتخاب دیگران نیز هست. او نظریه خود را چنین مطرح کرد که «بهترین نتایج موقعی حاصل می‌شوند که هرکس آنچه را که برای بهترین است، انجام دهد.» او مسئله همکاری را در نظریه بازی‌ها گسترش داد و نشان داد که اگر افراد همکاری کنند و نفع گروه را نیز در نظر داشته باشند، به بیشترین منافع و سود برای خود و گروه دست می‌یابند. این موضوع از طریق مثال معمای زندانی‌ها (prisoners dellima) بهتر روشن می‌شود. معمای زندانی‌ها نشان می‌دهد که چگونه دو نفر در همکاری، برای اینکه خود به سود بیشتری برسند، به خودشان ضرر می‌رسانند؛ درحالی‌که می‌توانند هر دو نتایج بهتری به‌دست آورند. این معما به این ترتیب است: دو نفر که به جرم شرکت در یک سرقت مسلحانه بازداشت شده‌اند، جداگانه مورد بازجویی قرار می‌گیرند و به هرکدام از آن‌ها جداگانه چنین می‌گویند: اگر دوستت را لو بدهی و علیه او شهادت دهی و او سکوت کند، تو آزاد می‌شوی ولی او به پنج سال حبس محکوم خواهد شد. اگر هر دو یکدیگر را لو بدهید و علیه یکدیگر شهادت دهید، هر دو به سه سال حبس محکوم خواهید شد. اگر هیچ‌کدام همدیگر را لو ندهید و سکوت کنید، هر دو به یکسال حبس محکوم خواهید شد. در اینجا به نفع هر دو زندانی است که حالت سوم را انتخاب کنند و بنا بر نظریه جان نش آنچه را به نفع خود و گروه است، انتخاب کنند ولی چون هرکدام از آن‌ها تنها به فکر خود و به دنبال کسب بهترین نتیجه برای خود یعنی آزاد شدن است و به طرف مقابل نیز اعتماد ندارد، دوست خود را لو می‌دهد و هر دو ضرر خواهند کرد که البته حالت منطقی نیز همین است (چون از تصمیم همدیگر خبر ندارند). یعنی از دید هر زندانی جدا از اینکه زندانی دیگر کدام حالت (شهادت یا سکوت) را انتخاب کند، برای او بهتر است که شهادت داده و زندانی دیگر را لو دهد اما نتیجه خلاف این می‌شود و هر دو ضرر می‌کنند که معما در همین‌جا است. هر دو از تصمیم هم مطلع بودند و می‌توانستند با هم کنند، نتیجه بهتری به‌دست می‌آمد اما چون دو زندانی از تصمیم همدیگر اطلاع ندارند، تنها نفع خود را در نظر می‌گیرند و هر کدام از آن‌ها علیه دیگری شهادت می‌دهد و در نهایت هر دو ضرر می‌کنند. دلیل این است که در موقعیت‌هایی که علاوه بر خود فرد، انتخاب دیگران و اطلاع از انتخاب دیگران نیز اهمیت دارد، همکاری می‌تواند سودبخش باشد؛ همان چیزی که جان نش مطرح کرد. به‌طورکلی نظریه بازی‌ها در تلاش است تا موقعیت‌هایی را که در آن منافع افراد در تضاد است مدل‌سازی کند. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که موفقیت فرد و تصمیم او وابسته به تصمیم و استراتژی‌هایی است که طرف مقابل انتخاب می‌کند و هدف نهایی نظریه بازی‌ها یافتن استراتژی بهینه برای بازیکنان است. کار مهمی که جان نش انجام داد و تا پیش از او در نظریه بازی‌ها مطرح نشده بود، یعنی آن چیزی که این نظریه آن را کم داشت، مسئله بود و اینکه هر بازی در نهایت یک تعادل دارد که این تعادل می‌تواند برد یا باخت باشد. البته جان نش مطرح کرد هر بازی می‌تواند هر دو سر برد یا هر دو سر باخت نیز باشد اما در هر صورت بازی تعادل دارد. به بازی‌هایی که در آن‌ها همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد در اصطلاح بازی‌های با مجموع صفر می‌گویند؛ مانند شطرنج اما به بازی‌هایی که این‌گونه نیستند و هر دو طرف می‌توانند سود ببرند، بازی‌های با مجموع غیر صفر می‌گویند. جان نش کار زیادی روی تعادل در بازی‌های عدم همکاری انجام داد که بعدها به تعادل نش معروف شد. نظریه بازی‌ها در موضوعات بسیاری از جمله نحوه تعامل تصمیم‌گیرندگان در محیط رقابتی و به‌ویژه در بازارهای انحصار چندجانبه که تعداد اندکی تصمیم‌گیرنده حضور دارند و نحوه واکنش و تصمیم دیگر بازیکنان اهمیت می‌یابد، کاربرد فراوانی دارد. همچنین نظریه بازی‌ها علاوه‌بر اقتصاد در دیگر علوم رفتاری همچون علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه و منطق نیز کاربرد دارد. حتی در زیست‌شناسی هم برای تحلیل تکامل و تحلیل رفتار نزاع برای بقا، از نظریه بازی‌ها استفاده می‌شود. پی‌نوشت: فیلم 2001، روایتی از زندگی جان‌نش است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
امشب طی ۲ساعت، یک‌دور ۱۱۲۰صفحه‌ای از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم را تورق کردم. کتاب حاوی متون برگزیده از اندیشوران مدرنیسم و پست‌مدرنیسم است. این محدوده‌ی به‌غایت‌وسیع، شامل تمامی فیلسوفان و اندیشمدان غربی می‌شود. ازاین‌رو کتاب از بیشتر آنها که می‌شناسیم یا نمی‌شناسیم، متنی آورده؛ از دکارت، هیوم، کانت، روسو، هگل و مارکس گرفته تا داروین، نیچه، پیرس، دوسوسور، وبر، ویتگنشتاین، فروید، هوسرل، هورکهایمر، سارتر، هایدگر، لاکان و کوهن. از دریدا، فوکو، لیوتار و دلوز گرفته تا وست، فاستر، بوردیو، ژیرو، باتر، ونتوری، بودریار، رورتی، لومان، هال، کواین و هابرماس و افرادی دیگر! : چیز جالب توجهم این است که این متفکرین، هرچند کمابیش به هم ارجاع می‌دهند و تفکر و زمینه‌فکری‌شان برهم تکیه دارد، اما تلاش کرده‌اند "شفاف درباره موضوعات زندگی‌شان فکر کنند". در فلسفی‌ترین مباحث هم، جانِ کلام، باز به موضوعی از موضوعات حیات زندگی انسان بر می‌گردد که اندیشمند تلاش کرده تمام قدرت فکری‌اش را به کار بگیرد و صورت‌بندی‌ای از واقعیتی که می‌فهمد، ارائه بدهد. این مواجهه آموزنده است. من فکر می‌کنم "ما" خیلی کم با این رویکرد سوار بر فکر و قلم می‌شویم. در دانشگاه/ونظایر به ما نمی‌آموزند اینگونه آسوده و روان فکر کنیم. بیشتر دغدغه ما این است که بتوانیم بر اساس چارچوب‌های از پیش طراحی شده (مثل نظریات پیشین)، واقعیت را توصیف کنیم. در حالی که نه این چارچوب‌ها بت‌اند؛ نه واقعیت عینی، ثابت و لایتغیر. برای همین به نظرم این مواجهه آموزنده است. @aliebrahimpour_ir
🔶️ چرا مدرسه موسوم به امام‌کاظم علیه‌السلام را دوستش ندارم؟ [بخش ابتدایی] (پیش‌درآمد: اینکه یک مکان برای شخص من نادوست‌داشتنی است، هیچ‌ربطی به نام مکان، سازنده‌آن، کارکنان‌آن و حتی خودواقعی آن می‌تواند نداشته باشد؛ بلکه صرفا به رابطه او با من بستگی دارد و پدیداری که از او در من شکل گرفته. بنابراین این متن نه یک توصیف آن مدرسه، بلکه واگویه‌ای شخصی از پدیداری است که از او در تخیلم شکل گرفته.) 🔻بیشتر دوران تحصیل سطوح‌عالی‌ام را در کلاس‌های آزاد مدرسه امام کاظم و مدرسه دارالعلم امام حسن و مدرسه امام حسین گذراندم. هنوز هم به اولی مراجعه می‌کنم؛ گاهی برای کتابخانه یا جلسات. اما شنبه این هفته (۱۴۰۱/۱۰/۳)، به طرز عجیبی احساس بدی نسبت بهش داشتم. در و دیوار برایم بدمعنا بود. حسی که به مدارس دیگر ندارم! اما چرا؟ 🔻یاد گفت‌وگویی افتادم که برای اولین‌بار حضورم در آنجا رخ داده بود؛ اوایل افتتاح، سالن همایش بسیار شیک و چشم‌نوازش میزبان جلسه‌ای بود که یکی از سخنران‌هایش دکتر پیغامی بود. برای دیدنش به مراسم رفته بودم. بعد نماز عشاء -در مسجد مدرسه- درباره‌ی یک بحث علمی پرسیدم جایی نمیشناسید که پروژه‌اش کند و از آن حمایت کند؟ با نگاهش به سقف ساختمان و سالن همایش اشاره کرد و نقل به مضمون و با شوخی گفت: ما باید از شما پروژه بگیریم؛ ما در تهران از ساختمان‌ها نداریم! 🔻این حرف یادم مانده تا امروز. مدرسه امام کاظم جزو مدرن‌ترین و بزرگترین مدارس علمیه قم است. بسیار زیبا و -احتمالا- حرفه‌ای طراحی و ساخته شده. اما به نظرم این مدرسه که به‌ظاهر بسیار دقیق و حساب‌شده است و همه چیز‌هایش سرجایش است، یک چیزش سرجایش نیست: طلبه! 🔻بله؛ طلبه! این مدرسه برای مصرف‌کننده نهایی طراحی و اداره نمی‌شود! ورودوخروجش، فضای سبزش، کتابخانه‌اش، طبقاتش، مدرس‌هایش، حتی سرویس‌بهداشتی‌اش برای من طلبه نیست! پس برای چیست؟ برای از من بهتران! برای موسسات تا مکانی از اینجا بگیرند، برای اساتید که اتاقی برای تدریس بگیرند، برای اینکه مدرسه‌ای باشد که به‌ظاهر منظم کار می‌کند و به نظم و انتظام ظاهری‌اش، خوش باشد! 🔻کتابخانه منظم است، اینقدر منظم که برای هربار رفتن باید کانال‌ایتایی‌اش را چک کنی؛ یکبار هم کل پرونده‌های ثبت‌نامی را ریختند آشغالی و از نو ثبت‌نام کرده‌اند. موقع اذان هم همه را بیرون می‌کنند تا همه در صفوف نماز شرکت کنند. دم در ورودی، پر است از قوانین و اعلامیه‌های مربوطه. آنقدر قانون و مقررات دارد و این قانون‌ها را می‌خواهد در چشم مخاطب فرو کند. یاد آن شاهدمثال منبری می‌افتم که طرف نگهبان توالت مسجد بود، آفتابه‌ها را پر می‌کرد. یک چوب هم دستش بود. می‌رفتی برداری، با چوب اشاره می‌کرد که این‌یکی نه، آن یکی. حتی اگر اول کار می‌رفتی آن‌یکی را برداری، می‌گفت این‌یکی. حالا دورازجان‌ و بلاتشبیه و از باب قیاس مع‌الفوارق‌الکثیره، اینجا هم در حد خودشان می‌خواهند نظم و مدیریت را به رخ بکشند که بعله! 🔻سرویس‌های بهداشتی، چراغ اتوماتیک دارند. خیلی زیباست؛ نه؟ منظم و دقیق. منتها حین استفاده باید چند لحظه یک‌بار خودت را تکان بدهی که روشن بماند. (لازم به توضیح بیشتر درباره نتایج آن نیست. هست؟ 😅) 🔻دربان‌ها -که طبیعتا طلبه نیستند- (به جز یکی‌شان) زورشان می‌آید وقتی وارد می‌شوی و بهشان سلام می‌کنی، سرشان را بالا بگیرند و جواب بدهند. جدیدا هم کاغذ نصب کرده اند که بدون ارائه کارت شناسایی، کسی را داخل راه نمی‌دهند. والّا ادم از نگهبانان گیت نهادریاست‌جمهوری به مراتب برخورد گرم‌تر، اسلامی‌تر و انسانی‌تری حس می‌کند! 🔻مدرسه، جایی برای مباحثه ندارد! هنوز باورم نمی‌شود! فکر می‌کنم یکجایی هست که هنوز من پیدایش نکرده ام؛ مگرنه نمی‌شود که مدرسه جای مباحث نداشته باشد. مدرسه با زبان‌بی‌زبانی می‌گوید مباحثه بی مباحثه! (البته دوران کرونا برگه‌ای روی مدرس روبه‌روی مسجد نصب کرده بودند که اینجا جای مباحثه، ولی الان انجا کلاس است) 🔻مسجد؟ متاسفم! هرچند اخیرا از امام‌جماعت صاحب‌نفس نیز بی‌بهره مانده و هرچند بلافاصله بعد از اتمام نماز که هنوز الله‌اکبر تمام نشده، کلیپ اخلاقی از دو پروژکتور نصب شده از سقف پخش می‌شود، ولی هنوز نیم‌ساعت از پایان نماز نگذشته، کل برق‌های مسجد خاموش می‌شوند!! 😳 اینقدر تاریک که چشم‌چشم را نمی‌بیند. داشتید قران می‌خواندید؟ خب دیگه. عوضش یک چراغ سبز زیبا در محراب روشن است که اتمسفر معنوی را تامین می‌کند؛ اندک شیشه‌کاری‌های رنگی هم که دیگر نورعلی‌نور. ستون‌ها هم به خاطر طراحی زیبایشان جای تکیه ندارند! اما همه چیز زیباست؛ ظاهرا زیباست و سرجای خودش. @aliebrahimpour_ir
🔶 چرا مدرسه موسوم به امام‌کاظم علیه‌السلام را دوستش ندارم؟ [بخش انتهایی] 🔻نظم مخصوص همه است. آسانسورها که البته بهترین مارک هیوندا هستند و نظیرش را عُمرا جایی ندیده‌اید و با این وضعیت تحریم و دلار، عُمرا جایی بتواند بخرد. تعداد فراوان است. خب اینکه خوب است. اما اینجا آسانسورهای حرفه‌ای هم داریم. مثلا بعضی آسانسورها برای اساتیدند که زود و به موقع بتوانند سر کلاس برسند! مثل بعضی سرویس‌های بهداشتی! اینجا البته قم است و حوزه علمیه است و اخلاق اسلامی و از این حرفا که خودتان بهتر می‌دانید. 🔻 گرسنه‌تان شده؟ در کل تابلوهای مدرسه معرفی‌نامه بوفه نصب شده که بیا پیشمان چایی بخور؟ خب اول باید یک دور قمری از ساختمان راست بزنید، بیایید حیاط، بعد بیایید ساختمان چپ. انتهای سالن، درب خروج به حیاط‌پشتی وجود دارد و تنها این درب باز است. چی شد؟ بسته است! درب قلف است. ولی الحمدلله درب بسیار بزرگ چوبی شیکی است که نظیر ندارد. مثل در حرم حضرت معصومه. قفلش هم ۴زبانه دارد که از لای دو در، خودنمایی می‌کند. 🥰 🔻 راستی؛ اینجا همه چیز روی نظم است. مثلا جلسه دانش تبلیغ دین استاد پناهیان، یکی از شب‌ها چند دقیقه‌ای ادامه پیدا کرد؛ از اتاق مرکزی، برق سالن‌ها و مسجد را دانه‌دانه خاموش کردند تا ما بفهمیم که کُت تن کی است. 😊 ☣️ اینجا به مکانیکی‌ترین شکل ممکن نظم‌ظاهری دارد. در اینجا همه چیز سرجای خودش است، به جز اصلی‌ترین چیز! من فکر می‌کنم از حضورم دارد بیگاری کشیده می‌شود! اینکه اینجا قدم بزنم، این معنا را دارد که اینجا همه چیز درست‌وسرجای‌خودش است. این مدرسه خیلی بزرگ است، اما برای من جای نفس کشیدن ندارد! پر از معناست. از بی‌ادبی‌ و اش احساس خفگی می‌کنم. (پی‌نوشت: شاید بگویند خب جوانِ‌جاهل، راهکار بده! اولا می‌گویم من چه کاره ام که راه حل بدهم! ثانیا می‌گویم همانطور که برای معماری چشم‌نواز و پرسنل خدوم و تاسیسات پیچیده، هزینه می‌کنید؛ مدیریت هم یک کار پیچیده است و با خرده‌فرمایش اخلاقی در نمی‌آید! باید برایش هزینه کنید، بازخوردگیری کنید، اثرسنجی کنید و متناسب با اثرسنجی، بازطراحی کنید تا ان‌شاءالله باذن‌الله منجر به خروجی شود. البته قبلش باید بپذیریم که نقصی در کار است!) @aliebrahimpour_ir
📌 حکمت‌ها 🖋 آمیگدل @amigdel شب بخیر. یک مطلبی بود که چند روز بود می‌خواستم ترجمه کنم بفرستم دور هم بخوانیم صفا کنیم. الان تکمیل شد. یک بابایی هست آن سر دنیا که کلی نصیحت‌های خردمندانه و بامزه دارد. جالب‌ترهاش را گلچین کردم توی این یادداشت. خیلی طولانی است اما کوچیک‌کوچیک است و حوصله‌تان سر نمی‌رود. مثل یک کیلو تخمه. اینجا گذاشتم. روی همین مستطیل پایین پیام بزنید باز شود 👇 https://telegra.ph/%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-11-30 جانتان سلامت. 🌺 @aliebrahimpour_ir
صحیفه فاطمه سلام‌الله‌علیها افتخار شیعه و پیروان حضرت زهرا س بر این است که نه در اینده‌پژوهی، نه فقط در حد ، بلکه آینده‌ هستند: "فیه علم ما یکون؛ در آن [صحیفه فاطمه] علم آینده است." ان‌شاءالله خداقوت به ما توفیق دهد به برکت دعای با کرامت سلام‌الله‌علیها، فهم ما از زمان و آینده، نافذ و بابصیرت و دقیق باشد. 🌹 @aliebrahimpour_ir
: لَا يَأْبَى الْكَرَامَةَ إِلَّا حِمَارٌ تا چند لحظه پیش، روحمم هم خبر نداشت که هیچ؛ به خیالم هم تصور نمی‌کردم که این جمله "لا یرد الاحسان الا الحمار" را که مدتها به شوخی با رفقا می‌گفتیم، مشابه روایتی از امیرالمومنین است! 😳 این هم امیرالمومنین با معنای آن توسط امام رضا در معانی‌الاخبار صدوق، ص۲۹۲. @aliebrahimpour_ir
599.4K
مداحی امیر کرمانشاهی ۱۴۰۱.۱۰.۰۸ - هیئت فاطمیون قم
📌 اهانت ساختاری 🔸ما با میزان دقت‌مان در جزئیات، به مخاطب/مصرف‌کننده نشان می‌دهیم که چقدر واقعا برای او احترام قائلیم. من اسم این را می‌گذارم و نقطه مقابلش می‌شود ! ممکن است من در بگویم: «خیلی شما مهم هستی». ولی هزار نشانه و دالّ دیگر در رفتار و کلامم و باشد که نشان بدهد شما پشم‌بز من هم نیستی! 🔸مشکل اهانت ساختاری این است که عاملیت‌ها را در خودش هضم می‌کند. 🔸درباره اهانت ساختاری بیشتر خواهم نوشت باذن‌الله‌تعالی. 🖌 پی‌نوشت: نیاز به توضیح عکس نیست. هست؟ می‌گوید بین صفر و 10 جواب بده. من می‌زنم0؛ می‌گوید مقدارت باید بین 1 تا 10 باشد. خودش برای خودش احترام قائل نیست، یا به زور می‌خواهد از 1 مقدار بگیرد که میانگینش کم بشود. من که از او تقاضا نکردم از صفر تا 10 نمره بگیر. خودت گفته بودی. وقتی به حرف خودت به من بها نمی‌دهی، در واقع داری به من توهین می‌کنی. @aliebrahimpour_ir
📌 پینوکیو به‌مثابه ایده‌ای برای 🔸 امروز ظهر، داشتیم برای اسماء کانال‌های تلویزیون را می‌چرخاندیم که افتادیم در شبکه قم که پینوکیو نشان می‌داد. خاطراتم زنده شد. پینوکیو اهمیت و ترس از دروغ را در ما ایجاد کرد. به ما فهماند «دروغ خیلی چیز مهمی است». دقیقا نقطه مقابل وضعیتی که امروز در آن قرار داریم که پی‌در‌پی به ما و بچه‌هایمان می‌فهماند که دروغ چیز مهمی نیست که هیچ، چیز لازمی است. 💡 همینجا لامپی در ذهنم چشمک زد: 🔹 دروغ/صداقت مهم‌ترین معیار سنجش جامعه و افراد از نظر دین است. مشکل -خصوصا وقتی با چاشنی وقاحت همراه شود- این است که ابدا مشهود نیست که هیچ، نافی خودش است! 🔹 اگر دروغ‌گویی ملاک و خط‌قرمز ماست (؟!؟)، خب باید سریع شاخک‌های ما را تیز کند. برای اینکه شاخک‌های ما را تیز کند، باید در پیشانی نگاه ما باشد. برای اینکه در پیشانی نگاه ما باشد، باید با ابزارهایی، محسوس و ملموس شود و در مانیتور نگهبانان و مرزداران لحظه‌به‌لحظه رصد شود. اما چطور؟ 🔹 پینوکیو نمی‌تواند الهام‌بخش باشد؟ 🔹 «ما باید مسئولین را پینوکیویی کنیم!» هرکسی به میزان مسئولیت و مقامش باید پینوکیویی بشود! به محض دروغ، دماغش بزرگ شود؛ تا جایی که این دماغ بزرگ به سقف گیر کند و جلو حرکت او را بگیرد، اشکش را در بیاورد و او را به غلط‌کردم بیندازد. @aliebrahimpour_ir 1401.10.09
منو از دست خودم نجات بده (عالی) - کرمانشاهی - ۱۴۰۱.mp3
8.43M
⚡️ ⚡️ منو از دست خودم نجات بده / نفس سخته واسه من حیات بده پُلای پشت سرم خراب شدن / تا من رد شم از صراط برات بده من این و پیدا کردم / رو جمله هاش حساب وا کردم 💚 امام رضا که هیچ موقع زیر قولش نمی‌زنه 🤝 / «گریه کنی برا حسین قبرت همیشه روشنه» 🌟 فقط حالم با حرم ردیف می‌شه / درِ این خونه آدم می‌شه یه کاری کردی که ما عزیز بشیم / اصلا کی با نوکرت حریف می‌شه من خاک پای نوکرهاتم / من مخلص همه ساداتم اگه نبود کی مارو کربلا می‌برد؟ / دنیا اگه حسین نداشت به درد هیچی نمی‌خورد 💖 🗣 امیر کرمانشاهی @aliebrahimpour_ir
مرگ مدرسه؟/ بخشی از سخنرانی محسن رنانی / کودکی به مثابه توسعه: ص۵۸. @aliebrahimpour_ir
خداحافظ ای گل‌خانه‌ی قشنگم ببخشید که به علت کمبود حافظه داخلی گوشی مجبورم پاکت کنم. برایت بسی زحمت کشیدم؛ دریغا... خدا توفیق دهد در فرصتی دیگر و در مکانی وسیع‌تر یکدیگر را ببینیم. و خداحافظ تو ای حلزون خسته که هی می‌خوابیدی و سکه‌ها را هدر می‌دادی... دیگر آسوده بخواب که کسی نیست که هی تو را بیدارت کند... خداحافظ گیاهان؛ مراقب زامبی‌ها باشید. 🖐
هدایت شده از بر پا
آقای قالیباف! باز هم داری اشتباه میکنی. 🔺من نمیدانم چرا در نقطه های بزنگاه شما باید خطا کنی؟ در انتخابات هشتاد و چهار که اونطور قیافه عوض کردی و خودت هم بعدها متوجه شدی این راهش نیست. در فتنه هشتاد و هشت، سیاست سکوت و گاهی به نعل گاهی به میخ را انتخاب کردی، در انتخابات نود و شش رفتی در گارد مطالبه گری و افشاگری به سبک احمدی نژادی و عدالتخواهیش و کار را خراب کردی؟ چه کار میکنی انصافا؟ این همه خطا چرا واقعا؟ 🔺شما متوجه این نکته نیستی که سخن از «آغاز حکمرانی نو» معنایش این است که معتقدید این دولت در این یک سال مسیر دولت قبل را رفته؟ واقعا این طور بوده؟ شما متوجه هستید که معنای این جمله در این مقطع یعنی دادن این پیام که فشارها موثر واقع شده؟ و این پیامش به دشمن این است که بیشتر فشار بیاور؟ 🔺راهبرد گفتمانی رهبری را اصلا متوجه شدید که گفت علت این حوادث رشد و جهش ایران بود؟ این راهبردی که شما در چندین سخنرانی دارید دنبال میکنید معنایش این نیست که علت این حوادث، ضعفهای مسوولین و نظام بوده؟ کلا بنا دارید بیانتان را با گفتمان رهبری هماهنگ کنید یا مشاورینتان طرح بهتری را به شما پیشنهاد کرده اند؟ 🔺الان دقیقا چی فکر کردید با خودتان؟ به فرض که ریشه این اغتشاشات بستر اعتراض مردم باشد که نیست.(ریشه این اغتشاشات عبور مردم از بحران چند ضلعی غرب و دولت غربگرا بوده) انصافا این دو از اساس بی ربط به هم هستند. اما فرض کنیم اینطور باشد، خیال کردید مردم معترض با خودشان نمیگویند این آقایی که سالهاست مسوول ارشد کشور بوده الان به دلیل فشار مردم یاد حکمرانی نو افتاده؟ نمیگویند پس باید زور بالا سر اینها باشه؟ نمیگویند پس بیشتر فشار بیاوریم؟ نمیگویند منطق که جواب نداد و راه چاره خیابان است؟ یعنی خدا رو شکر که توصیفتان از امروز غلط است و این یعنی راهبردتان غلط اندر غلط. 🔺آقای قالیباف! برای دشمن ایجاد گفتمان «احساس بن بست» در مردم هدف نیست بلکه یک وسیله است. وسیله برای آنکه نشان دهد «مشکل اصل و هویت کل نظام حاکمیت است» اینکه بدون هر توضیحی دم از «آغاز حکمرانی نو» میزنید یعنی به این هدف اساسی دشمن دارید مدد میدهید. متوجه هستید؟ 🔺حرف از تغییر میخواهید بزنید، بسم الله، لااقل به سیاق رهبری بگویید. به سیاق بیانیه گام دوم بگویید. تغییر هست در این چهل سال هم بوده، به وضع مطلوب نرسیدیم اما اینطور نیست که از بزنگاه ها و بحرانها عبور نکرده ایم، اینطور نیست که رشدهای جهشی نداشته ایم. این نمیشود که حزب اللهی جماعت گفتمان امید را در جهاد تبیین سر دست بگیرد و شما یاد «آغاز حکمرانی نو» کنید. مدعی پیشبردن طرح راهبردی رهبر هم باشید. 🔺نگذارید خدای نکرده احساس شود برای نقد دولت و بحثها و رقابتهای سیاسی حرفی میزنید. یا از آن خطرناکتر اینکه گفتمانی را بین جوانان تازه مدیر شده رواج میدهید که خروجیش تغییر اراده آنها و سبک تصمیم گیریشان باشد. همه این بازیها برای آن است که مدیران کشور نظام محاسبه و سبک تصمیم گیریشان تغییر کند. شما ممکن است بگویید من منظورم این نیست. مهم نیست. مهم این است که این راهبرد گفتمانی خطرناک که پی گرفته اید به طرح دشمن مدد میدهد. مثل همیشه هم ناخواسته. از ما گفتن، باز هم خود دانید. @ali_mahdiyan
هدایت شده از بر پا
آقای قالیباف این مسیر به حاج قاسم نمیرسد. 🔺رهبری صف کشف حجاب کننده ها و حرمت شکننده های حجاب را از شل حجابها جدا کرد. او گفت اینها به آن جریان ملحق نشدند و پروژه دشمن شکست خورد. شما دارید این دو را در یک صف قرار میدهید. این راهش نیست. خدا میداند محبوبیت این طور جمع نمیشود. رای اینطور جمع نمیشود. کاش مشاورهایتان به شما میآموختند که چطور با این سخنانتان مرزهای خط مقدم مبارزه با هجوم فرهنگی دشمن را دارید واگذار میکنید. الان واقعا چه وقت این حرفهای غلط و بی دقت است؟ 🔺من که نفهمیدم چرا پیش این مرجع و آن مرجع رفتید که میدانستید خروجی رسانه ای اش نقدهایی میشود نسبت به دولت. که چی؟ اگر این دولت شکست بخورد که نخواهد خورد به فضل الهی، واقعا خیال میکنید مردم سراغ شما میآیند؟ نکنید، این چه کاری است واقعا! راه محبوبیت، اخلاص است. صدق است. 🔺الان متهم کردن پلیس و در خواست عذرخواهی و متهم کردن نحوه حکمرانی به دلیل گشت ارشاد و نو شدن حکمرانی را به معنای این امور گرفتن در ذهن مردم چه معنایی دارد؟ شما هم که پلیس را متهم میکنید شما هم که حکمرانی را متهم میکنید. این چه بی انصافی است! سخنان رهبرتان را اینطور فهمیدید؟! 🔺این درست است که دائم این و آن از زبانتان بگویند مخالف فیلترینگ هستید؟ شما هم سکوت معنا دار کنید خودتان و اطرافیانتان؟. بعد هم بگویید مشکل مردم اینها نیست؟ به خدا قسم دلم میسوزد برایتان. نمیدانم به چه زبان بگویم این روشهایتان سنگ بنای غلطی است برای مدیران جوان دور و برتان. اینها راهش نیست. نمیدانم پروژه تان چیست. برنامه تان چیست. اما متهم کردن این و آن ، دولت ، حکومت یا هر چه ، اگر خدای نکرده به قصد محبوبیت است این طوری بدست نمیآید. دوستان و مشاورینتان علنا دولت را ناکارامد میدانند و ضعیف. خدا میداند بابت این سبک رفتارهایتان مسوولید نزد خدا و مردم. باز هم خود دانید. @ali_mahdiyan
📌 قدری جا باز کنید 🔸آقاشیخ‌علی مهدیان عزیز، یادداشتی نوشته و قالیباف را نواخته، همچون چندوقت پیش. ایشان حق دارد بنویسد، چنانکه من هم حق دارم در فضایی که او همه چیز را -یعنی خدا و پیغمبر و ولایت و رهبری و امام و صراط‌حق و حاج‌قاسم و ایثار و شهادت و تمدن‌اسلامی و مقاومت و عقلانیت و...- برای خودش مصادره می‌کند، من هم حرفم را بزنم و بگویم نه! یک عده دیگری هستند که مثل شما خودشان را ذوب در ولایت حقه حقیقیه می‌دانند و اجازه نمی‌دهند مصادره کنید: 🔸این حجم از بسته بودن ذهن را در نظر می‌توانم درک کنم؛ ولی اینکه در عمل هم اینقدر بسته باشید، برای من قابل درک نیست. می‌دانم که این حرفم، بر روی فکر متصلب و مستحکم‌تان حتی خش هم نمی‌اندازد، ولی واقعا فاصله‌ای بین این نحوه برخورد شما تا تکفیر، واقعا چقدر است؟! یک‌عده اول انقلاب عملا پونز می‌کردند در پیشانی ملت؛ حالا شما پونز می‌کنید در فکر و حرف یک‌‌نفر که چرا در شابلون شما جا نگرفته! 🔸به خدا قسم دلم به حال انقلاب می‌سوزد که طرفدارانش اینقدر بسته عمل کنند. اگر بلایی سر این انقلاب بیاید، فقط با این سفت و صلب برخوردکردن‌هاست. 🔸جا باز کنید‌ برادر. قدری برای ما هم جا باز کنید که می‌خواهیم در انقلاب اسلامی باشیم و در عین حال مخالف فیلترینگ هستیم! جا باز کنید برای مرجع تقلیدی که معترض است، حتی از صداوسیما معترض است که حرفش را پوشش نمی‌دهد! جا باز کنید. به قدر سوپاپ اطمینان حداقل جا باز کنید. جا باز کنید برای امثال مایی که وضعیت اجرای گشت ارشاد در حالت فعلی را جاهلانه می‌دانیم. بگذارید فکر کنیم یک نفر قد یک نخود صدای ماست! قدری جا باز کنید! برای یک تفکری که قدری با شما متفاوت است هم جا باز کنید! اینقدر از بالا به همه کس و همه چیز نگاه نکنید، فکر نکنید آنچه در ذهن شماست، مقدس و علی‌الاطلاق است. اینقدر بصیرت خودتان را در چشم مخاطب فرو نکنید. اینقدر ادای زاویه درست را در نیاورید که ای مخاطب؛ در این لایه نمان، از لایه ما نگاه کن! برای دیگران هم جا باز کنید. اینقدر ملت را در فهم واحد خودتان خلاصه و مصادره نکنید. قدری برای مردم عادی‌تر هم جا باز کنید. ما انسانیم، نمی‌توانیم از فهم تهی باشیم، هر فهمی طرفدارانی دارد، با چوب و چماق سعی نکنید همه را یکدست کنید؛ جا باز کنید. اصلا اینطور فکر کنید که امام گفت نماینده‌ها باید به حرف مردم باشند، حتی برخلاف صلاحشان. یکدرصد فکر کنید یک سری هم باید تریبون ما باشد. 🔶️ شاید کسی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، حاج‌قاسم شهید، امام خمینی، فلسفه ملاصدرا، طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن را از صمیم قلب دوست داشته باشد، ولی در عین‌حال حجاب‌قانونی را دوست نداشته باشد، صیانت را دوست نداشته باشد، فیلترینگ را دوست نداشته باشد، ایتا را دوست نداشته باشد، صداوسیمای ملی‌فعلی را دوست نداشته باشد، دروغ را دوست نداشته باشد، پافشاری روی یک تفکر را دوست نداشته باشد و یا مثلا علی‌دایی هم را دوست داشته باشد؛ اینستاگرام و تلگرام را هم دوست داشته باشد. نمی‌شود؟ یا نباید بشود؟ اگر شد، چه می‌کنید؟ در نطفه‌اش شک می‌کنید؟ یا حداقل در لقمه‌اش؟! 🔶️ می‌شود، به خدا می‌شود! اگر شما بگذارید. اگر اینقدر تنگ نکنید که خودتان هم جا نشوید! اگر قدری جا باز کنید. شما را به همه مقدساتتان قسم، قدری جا باز کنید. جا باز کنید، شاید یک عده بتوانند قدری نفس بکشند! شاید. 🌺 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ * اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون به شما گفته شود: «در مجالس »، پس تا خدا براى شما گشايش حاصل كند... راست گفت خداوند بلندمرتبه بزرگ. @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۱.۱۰.۱۶
احمدرضا اخوت کتب منظومه رشد http://quranetratschool.ir/?p=10977
کتاب ساختار وجودی انسان و هستی احمدرضا اخوت http://quranetratschool.ir/?p=10476
ناب 📌 الگوی آینده‌پژوهی، تحلیل رویدادها، عاقبت‌اندیشی 🌺 قال امیرالمومنین علیه‌السلام: ...اسْتَدِلَّ عَلَى مَا لَمْ يَكُنْ بِمَا قَدْ كَانَ فَإِنَّ الْأُمُورَ أَشْبَاهٌ... (نامه ۳۱ ) ☘ترجمه مکارم: با آنچه در گذشته واقع شده، نسبت به آنچه واقع نشده استدلال کن؛ زيرا امور جهان شبيه به يکديگرند. ☘ترجمه دشتی: با آنچه در گذشته ديده يا شنيده اى، براى آنچه كه هنوز نيامده، استدلال كن، زيرا تحوّلات و امور زندگى همانند يكديگرند. 🌺 قَالَ (علیه‌السلام): إِنَّ الْأُمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ، اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا. (حکمت۷۶ نهج‌البلاغه) ☘ترجمه مکارم: هنگامى كه كارها مشتبه شوند (و آينده روشن نباشد) آخرشان را بايد به اوّل‌شان سنجيد. ☘ترجمه فیض‌الاسلام: هرگاه كارها مشتبه شد (نيكى و بدى پايان آنها دانسته نشد) انجام آنها به آغازشان مقايسه و برابرى می‌شود (پس اگر آغاز كار نيك يا بد باشد انجام آن نيك يا بد خواهد بود، زيرا سال نيكو از بهارش آشكار است). ☘ترجمه دشتی: حوادث اگر همانند يكديگر بودند، آخرين را با آغازين مقايسه و ارزيابى مى‌كنند. @aliebrahimpour_ir
📌معرفت امشب رفته بودم پلاستیک‌فروشی‌. داشتیم اجناس را می‌دیدیم و قیمت می‌گرفتیم. مغازه‌دار موقع قیمت‌گفتن، پرسید طلبه‌ای؟ گفتم بله. گفت ۵درصد هم به خاطر تخفیف برای شما. خودمانیم. از آن موقع تا الان درونم دارم خجالت می‌کشم! من از معرفت مغازه‌دار خجالت می‌کشم! او در کارش به خاطر امام زمان هر کاری که می‌تواند، انجام می‌دهد. اما من چی؟ @aliebrahimpour_ir 1401.10.20
حمد و شکر الصحیفه السجادیه الجامعه، سیدمحمدباقر موحد ابطحی، ص۲۵ @aliebrahimpour_ir
📌 برکت پول و دست 💵 به تجربه برای من این اعتقاد ایجاد شده که اگر پول دست من باشد، برکتش کمتر است از موقعی که دست همسرم باشد. مثلا من حس می‌کنم جنسی که ظاهرا ۵۰تومان است را وقتی من می‌خرم می‌شود ۹۰ تومان، ولی وقتی همان را خانمم بخرد، می‌شود ۳۵ تومان! لذا باذن‌الله مثلا ۲ تومان پول دست او، به اندازه ۵ تومان کار می‌کند. 💸 این را امشب برای خانمم تعریف کردم. او اضافه کرد که: به معتقد است؛ یعنی مثلا بعضی مغازه‌دارها جنسی که ازشان می‌خرد، زیاد می‌شود و برخی مغازه‌دارها، برعکس، همان جنس، کمتر. مثلا یک پک میوه از مغازه الف، ۱۰۰ تومان گران‌تر از مغازه ب می‌شود! 📚 کجاست؟ بیاید های ما را صورت‌بندی کند، شاید به درد دیگران هم خورد. 😎😇 @aliebrahimpour_ir