نقد فیلم متری شیش و نیم - علی ابراهیم پور.pdf
511.5K
#دانلود متن کامل تحلیل و #نقد_فیلم سینمایی
📌 #متری_شیش_و_نیم
🔥 «پرفروشترین فیلم غیرکمدی #تاریخ سینمای ایران» و دومین #فیلم پرفروش تاریخ سینما (بعد از هزارپا)
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1555
🗓نگارش:1398.06.08
🗒انتشار: 1398.06.10 (20)
✔️ مطالعه در وب:
🔗 rasanews.ir/fa/news/618542/
🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_نقد_سینما #نقد
✔دو روزی هست که در محضر این کتاب ناب هستم. فوقالعاده لذت بردم. ۱۰صفحه کلاسور نکته برداشتم.
✔تقریبا در میان آثار موجود فعلی، یگانه است. ادبیات آموزشی، دقیق و واقعا دقیق، پژوهشی و درعینحال آسان، کاربردی، پرمثال، نکتهگو، فرانگر و سهلالوصول، از ویژگیهای این کتاب است و باعث شده این عمیقا ایدهبخش باشد.
✔از نمایشگاه۹۷ خریده بودم. لازم است حتما یک دور دیگر دقیق مطالعهاش کنم.
علی برکتالله
🗒شب تاسوعای۹۸ | ۱۷شهریور۹۸ | ۲۰:۳۴ | کتابخانه آیتالله بروجردی
📕 #کتاب "پژوهش #میان_رشته_ای : نظریه و فرآیند" نوشته #آلن_رپلو. نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 #شعر 🏴
🔻زان یار دلنوازم شکریست با شکایت/
گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت
🔻بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم/
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
🔻رندان #تشنه_لب را آبی نمیدهد کس/
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
🔻در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا/
سرها #بریده بینی بیجرم و بیجنایت
🔻چشمت به غمزه ما را خون خورد و میپسندی/
جانا روا نباشد خونریز را حمایت
🔻در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود/
از گوشهای برون آی ای #کوکب_هدایت
🔻از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود/
زنهار از این #بیابان وین راه بینهایت
🔻ای آفتاب خوبان میجوشد اندرونم/
یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت
🔻این راه را نهایت صورت کجا توان بست/
کش صد هزار منزل بیش است در بدایت
🔻هر چند بردی آبم روی از درت نتابم/
جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
🔻عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ/
#قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
🔆 #حافظ ؛ #غزل ۹۴
#محرم #عاشورا #ادبیات
🌐 @aliebrahimpour_ir
دستنامه نویسندگی و یادداشتنویسی بابایی.pdf
248.5K
#دانلود
📌 « #دستنامه #نویسندگی و #یادداشت_نویسی »
🔸️رضا بابایی، از ویراستاران قدیمی و از زیبانویسان معاصر است؛ انس با قلم نگارش کتاب «بهتر بنویسیم» او -فارغ از محتوای کتاب- خود بهتنهایی تاثیر محسوسی بر قلم خواننده میگذارد.
🔸️بابایی که خود یادداشتنویسی مسلط بر این قالب نگارشی است، در دو یادداشت، لُب و عصاره تجربهاش در این زمینه را ارائه داده.
🔸️به نظر میرسد یکی از خلاصهترین و بهترین دستنامههای یادداشتنویسان، همین دو یادداشت باشد.
✅کوشیدم این دو یادداشت را در کنار هم و در یکفایل در کنار هم بیاورم و با ابزارهای قلمی، آن را طراحی کنم تا بتوانیم خودم و دیگران #زودبهزود_مرورش_کنیم.
۹۸.۰۷.۲۰
#آموزش #آموزشی
🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ اساتید پروتکلدار
من خیلی اهل گریه نیستم، ولی آن موقعی که مسئله شناخت را میخواندم، به این پاورقی (ج13: ص456) که رسیدم، ناخودآگاه گریهام گرفت...
خدا بیامرزد مطهری و امثال مطهری را که با شهادتشان، این سبک استادی هم با آنها تقریبا به زیر خاک رفت و ما امروز خاطراتشان را میخوانیم.
متن یادداشت در عقلسرخ و رسانیوز:
📑 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/629
📑 rasanews.ir/fa/news/626509
🌐 @aliebrahimpour_ir [98.08.18]
عقل یشمی خالخال پشمی
✅ اساتید پروتکلدار من خیلی اهل گریه نیستم، ولی آن موقعی که مسئله شناخت را میخواندم، به این پاورقی
📌اساتید پروتکلدار
🌺 من خیلی اهل گریه نیستم، ولی آن موقعی که مسئله شناخت را میخواندم، به این پاورقی (ج13: ص456) که رسیدم، ناخودآگاه گریهام گرفت. دقت بفرمایید که این سخنرانیهای شهیدمطهری در سال56 است؛ نه دوران جوانی او. یعنی آن موقع که حتی از دانشگاه تهران هم بازنشسته شده و جزو نفرات اول انقلاب در ایران محسوب میشود. کسی با آن سطح پختگی و آن حجم از مشغولیت، اینقدر زیبا و گشاده از جوان و سوالاتش پذیرایی میکند. این فراز، در ذهن من مثل حکاکیِ روی سنگ، ثبت شده. گاهوبیگاه مثل الان که یادش میافتم، دلم میگیرد. فکر میکنم اگر هرکس دیگری هم که دورهای از زندگیاش درگیر مسائل علمی باشد، با خواندن این فراز، دلش بگیرد!
🌺 متاسفانه ارتباط با عموم قریب به اتفاق «اساتید» در گروی مناسک سخت و پیچیده است! کسی که استاد میشود، نه تنها پذیرای سوال به معنای واقعی کلمه نیست، بلکه اصلا حوصله شنیدن ندارد. پذیرای سوال بودن، یعنی واقعا در افق فکری مخاطب فکر کردن؛ یعنی قبل از شنیدن، این رویکرد را داشته باشد که شاید مخاطبش حرف درستوحسابی میخواهد بزند. متاسفانه استاد اینگونه نایاب است؛ حوزه و دانشگاه هم نمیشناسد. اساتید، قدری که شاگرد پیدا میکنند و باورشان میشود که استاد شدهاند، درگیر پروتکلها و مناسک خاص میشوند که ارتباط عمیق و شاگردی با آنها را یا ناممکن و یا بسیار سخت و طاقتفرسا میکند. اداواطوارهای خاص، نیازمندی به خودسانسوریهای ویژه، لزوم بهرهمندی از ادبیات منحصربهفرد، در مواردی هم حتی ضرورت استفاده از تملقهای ریز و درشت در پوششهای دینی(!) نمونهای از این پروتکلهاست. آخرسر هم تازه شاید پا بدهد و شاهد ندهد!
🌺 شما شاگرد کلاس استاد هم باشی، بخواهی مطلبی را بپرسی یا مشورتی علمی بگیری، نمیتوانی تماس بگیری. قبلش باید پیامکی رخصت بطلبی، بعد اگر –و تازه اگر- جوابت را داد، در زمان خاص تماس بگیری. اگر –و تازه اگر- جواب تماس را داد، مسئله را مطرح کنی و وقت بگیری برای مشورت. اگر زمان داشت که عموما ندارند، حوالهات میدهند به زمانی دور. در آن زمان دور هم که رفتی، تازه سرشان به جلسه قبل یا بعدیِ خیلی مهمشان گرم است؛ در مسیر یا جایی که حس ایستادن در صف، بهشما دست میدهد، مجبوری مقدمهچینی کنی تا قدری تمرکز ایجاد شود و سپس سریع مطلب را بیان کنی. او سرسری گوش میدهد. وسط حرفت میپرد و تو تازه میفهمی اصلا منظورت را نفهمیده. اگر واژهای بگویی که او را یاد چیزی بیندازد، شروع میکند برایت حرفزدن دربارهی آن بحث غیرمرتبط و تو باید تحمل کنی. وسط بحث هم اگر قدری تملق چاشنی صحبتت نکنی، حرفت را جدی نمیگیرد! تازه آخرسر هم اگر وسط صحبت، آشنایی را نبیند یا تماس تلفنی نداشته باشد و اصل حرفت را گوش داده و جدی گرفته باشد، میگوید باید یک وقت مناسب صحبت کنیم و دوباره پروسه از نو آغاز میشود!
🌺 گاهی به این نتیجه میرسم که پروتکلداشتن، لازمهی بدون انفکاک «استاد»شدن است. یعنی کسی که «چیزکی» از دریای علم کسب میکند، تا این پیله را دور خودش نکشد، انگار واقعا «دانا» نشده! ولی چه میشود کرد که شهیدمطهری مثال نقض بزرگی برای این قاعدهی کلی است.
🌺 خیلی سال پیش در خاطرات شهیدمطهری خوانده بودم که در همان دوران قریب به پیروزی انقلاب، شخصی تماس تلفنی میگیرد برای پرسیدن یک سوال. شهید سرش شلوغ بوده یا در منزل نبوده و نمیتواند به تلفن پاسخ بدهد. فردا صبح اول وقت، خودش تماس میگیرد و میگوید فلانی تماس گرفته بودی، سوال داشتی؛ در خدمتم!
🌺 واقعا اگر میخواهیم علم رشد کند، باید استاد برای شاگرد وقت بگذارد و حرف «بشنود». من در سالیان تحصیل، با اساتید معروف و غیرمعروف زیادی ارتباط داشته و دارم، اما هرچه جلوتر میروم، این مشکل بزرگوبزرگتر میشود. استادان خاص و پدرگونهام که سالیانی پیش گوش شنوایی داشتند و به آنان دلخوش بودم، امروز آنها هم به جرگه «اساتید» پیوستهاند! متاسفانه گاهی اساتید شاخصی که در نگاه جوانان به عنوان شهیدمطهریهای نسل چهارم انقلاب شهرت دارند، حتی از رعایت ابتداییترین اصول حفظ کرامت انسانی مخاطب هم محرومند؛ چیزی که حداقل از یک مسلمان معمولی انتظار میرود!!
🌺 اگر درس اخلاق برای متعلم نیاز است –که است- بیشتر آن برای استاد نیاز است. به راستی کدام یک از منبریها و استادان مشهور، حتی در لفظ، میتوانند این حرفی را بزنند که شهیدمطهری زد؟ واقعا حق نداریم با شنیدن این جملات شهیدمطهری افسوس بخوریم؟ خدا بیامرزد مطهری و امثال مطهری را که با شهادتشان، این سبک استادی هم با آنها تقریبا به زیر خاک رفت و ما امروز خاطراتشان را میخوانیم:
📖 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/628
[عبارت #شهیدمطهری 👆]
📑 rasanews.ir/fa/news/626509
🌐 @aliebrahimpour_ir [98.08.18]
🎭 #دیدمی_ها 📽
📌با اقتدا به #سید_جوانان_استوری_باز_اهل_اینستا (آقاسید دکتر میر حمیدرضا قادری حفظهالله)، من هم الگوی مطلوب #دیدمی_ها یش را اجرا میکنم؛ باشد که رستگار شویم. (@drhamidqaderi)
خب وقتی واقعا وقت نمیشود برای همه #فیلم ها #نقد نوشت، چه کنیم؟ نمیشود که همه را انبار کرد.
گاهی تک جملهای کار از #نقد_فیلم طولانی راهگشاتر است.
#دیدمی_ها قرار است چنین کاری کند.
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
📌 پسرانگی (Boyhood) سال 2014
داستان ۱۲ سال از عمر یک پسربچه و خانوادهٔ او، از دوران دبستان تا رسیدن به سن بلوغ را دنبال میکند و مسائل عمدهٔ زندگی خانوادگی، تأثیر مدرسه و اجتماع در او و رنجها و تردیدهای نوجوانی.
ساخت #فیلم از2002 تا 2013 طول کشیده! حدود 15سال تیم درگیر فیلم بودهاند. کارگردان وصیت کرده اگر بین ساخت مرد، فلان رفیقش، کار فیلم را به اتمام برساند. نامزد 6رشته اسکار 2015. نولان، این فیلم را بهترین فیلم 2014 میداند. در لیستهای اخیر منتقدان، قریب به اتفاق این فیلم را جزو بهترینها دانستهاند. بنابراین ارزش دیدن دارد.
فیلم هرچند از لحاظ داستانی، آنچنان قوینیست؛ ولی روایت شدیدا جذابی دارد.
بهصورت عام، تغییرات و دغدغههای پسربچهها را میتوان در این فیلم دید. ولی بهصورت خاص چیزی که دیدن این فیلم را برای ما مهم میکند، شناخت بسیار دقیقی از #سبک_زندگی_آمریکایی و جایگاه #خانواده در این سبکزندگی است. بههمیندلیلهم هر دغدغهمند فرهنگی اعم از طلبه و غیرطلبه باید بهعنوان وظیفه این فیلم را ببینند.
✅ جمعبندی: 🌟🌟🌟ونیم
#دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
📌 معاون (معاون) ساخت 2018
روایتی از نحوه صعود سیاسی دیکچینی از پادویی تا معاون ریاستجمهوری بوش پسر.
روایتی جذاب. فیلم تاحدی شبیه مستندهای شمقدری است! فیلم رگههای انتقادی از سیاست آمریکا دارد.
برای آشنایی با ساختار قدرت در آمریکا، دیدنش لازم است. نشان میدهد که اثبات جمله «آمریکا قدرتمندترین است» به چه بهایی تمام میشود! حمله به عراق و ایجاد داعش، موضوع محوری فیلم است. و اینکه بعد از انبوهی کثافتکاری، هیچ پشیمانیای در کار نیست...
از دیدنش خسته نمیشوید.
✅ جمعبندی: 🌟🌟🌟
#دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
📌 انگل/پارازیت (Parasite) ساخت2019
فیلم کرهای. برنده نخلطلایی جشنواره کن. داستان تقابل دوخانواده دارای اختلاف طبقاتی. روایتی تندوتیز از تضاد فقر و غنا.
بارانی که برای یک خانواده بالاشهری، هوا را مطبوع میکند، خانوادهی دیگری را در پایینشهر به لجن میکشد.
فیلم، مولتیژانر است. هم کمدی، هم درام، هم جنایی، هم و هم؛ اما به صورت موزائیکی. ریتم بالاوپایین میرود، با اینحال سرگرمکننده. پایان شگفتانگیز دارد. مدتی ذهنتان را مشغول میکند. تاثیر برانگیز.
بازیها معمولی، کارگردانی معمولی، تصویربرداری خوب.
✅ جمعبندی: 🌟🌟🌟
#دیدمی_ها - #نقد #فیلم_سینمایی
🌐 @aliebrahimpour_ir [۱۳۹۸.۰۸.۲۴]
#توییت
متاسفانه به نقطهای از #رسانه_ملی متعالیه رسیدیم که خود "پخشخبر اعتراضات در صداوسیما" ارزش خبری داره و بهعنوان یک #خبر مجزا در کانالها تیتر میخوره و منتشر میشه!
https://t.me/sobhe_no/21084
https://t.me/mahramaneh1398/3558
https://t.me/Khabar_Fouri/171982
🌐 @aliebrahimpour_ir