💫 بيانات بلند مرحوم حدّاد به نقل از كتاب روح مجرّد
... و چه زیبا و شیوا و عالى و راقى حضرت آقاى حدّاد قدّس سرّه در بیاناتى که علّامه والد از ایشان نقل نمودهاند، این حقیقت را بیان مىفرمایند:
«اگر جبرئیل فى المثل نزد تو آید و بگوید: هر چه مىخواهى بخواه! از درجات و مقامات و سیطره بر جنّت و جحیم و خُلَّت حضرت ابراهیم و مقام شفاعت کبراى محمّد صلّى الله علیه و آله و سلّم و محبّت آن پیامبر عظیم را، تو بگو: من بندهام، بنده خواست ندارد. خداى من براى من هر چه بخواهد آن مطلوب است. من اگر بخواهم به همین مقدار خواست که مال من است و متعلّق به من است از ساحت عبودیّت خود قدم بیرون نهادهام، و گام در ساحت عِزّ ربوبى نهادهام؛ چرا که خواست و اختیار اختصاص به او دارد.
وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالى عَمَّا یُشْرِکُونَ.(۱)
«و پروردگار تو آنچه را که بخواهد مىآفریند و اختیار میکند. براى این مردم ممکن الوجود اختیار و انتخابى نیست. منزّه و عالى مرتبه است خداوند از شرکى که به او مىآورند.»
حتّى نگو: من خدا را مىخواهم! تو چه کسى هستى که خدا را بخواهى؟! تو نتوانستهاى و نخواهى توانست او را بخواهى و طلب کنى! او لامحدود و تو محدودى! و طلب تو که با نفس تو و ناشى از نفس توست محدود است، و هرگز با آن، خداوند را که لایتناهى است نمىتوانى بخواهى و طلب کنى! چرا که آن خداى مطلوب تو در چارچوب طلب توست، و محدود و مقیّد به خواست توست، و وارد در ظرف نفس توست به علّت طلب تو. بنابراین آن خدا، خدا نیست. آن، خداى متصوَّر و متخیَّل و متوهَّمِ به صورت و وَهم و خیال توست. و در حقیقت، نفس توست که آن را خداى پنداشتهاى!
بناءً علیهذا دست از طلب خود بردار! و با خود این آرزو را به گور ببر که بتوانى خداوند را ببینى و یا به لقاى او برسى و یا او را طلب کنى! تو خودت را از طلب بیرون بیاور و از خواست و طلبت که تا به حال داشتهاى صرف نظر کن و خودت را به خدا بسپار؛ بگذار او براى تو بخواهد و او براى تو طلب کند!
در این صورت دیگر تو به خدا نرسیدهاى همانطور که نرسیده بودى و نخواهى رسید. اما چون از طلب و خواست بیرون شدى و زمامت را به دست او سپردى، و او تو را در معارج و مدارج کمال که حقیقتش سیر إلى الله با فناى مراحل و منازل و آثار نفس و بالأخره اندکاک و فناى تمام هستى و وجودت در هستى و وجود ذات اقدس وى مىباشد سیر داد؛ خدا خدا را شناخته است، نه تو خدا را!
(ادامــــه دارد...)
📚 نور مجرد، ج۱، ص ۳۹۷ تا ۳۹۹ به نقل از کتاب روح مجرد، ص ۱۹۰ تا ۱۹۴
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- آيهٔ ۶۸، از سورهٔ ۲۸: القصص.
⬇️ ادامـــهٔ مطلب ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ پست قبلی ⬇️
⭕️ وصول ممكن به واجب محال است
وصولِ ممکن به واجب محال است. در آنجا دو چیز بودن محال است. ممکن و واجب و وصول همهٔ اینها ضمّ و ضمیمه است که مستلزم ترکیب ذات اقدسش بوده و بالأخره سر از حدوث وى درمىآورد و این منافات با قِدَم او دارد.
اما فناى مطلق و اندکاک عبد در ذات او، و ازبینرفتن و نیست شدن او در جلال و جمال او، این چه اشکالى دارد؟! ولى باید دانست که: در آن ذات بَحت و صِرف و غیرمتناهى، بندهاى نمىتواند برود گرچه فانى شود؛ چرا که عنوان بنده و عنوان فناى بنده را هم ذات وى نمىپذیرد. در آنجا غیر ذات چیزى نیست، نه بنده است و نه فناى او. آنجا ذات است، و ذات، ذات است. آنجا خداست، و خدا خداست.
کانَ اللّٰهُ وَ لَمیَکُن مَعَهُ شىءٌ وَ الآن کَمَا کَانَ.
«خداوند بود و با او چیزى نبود، و اینک هم خداوند به همانطور که بوده است مىباشد.»
همه باید بدانند که مراد از لفظ وصول و لقاء و عرفان ذات أحدى، یک نحو معانىاى نیست که مستلزم دوئیّت و بینونت باشد. مراد از معرفت و مشاهده و لقاء و أمثالها، همگى اندکاک و مقام فناى مطلق است؛ به سبب آنکه خداست فقط که به خود معرفت دارد و معرفت غیر او به او مستحیل است.
افرادى که به فناى مطلق نرسیدهاند او را نشناختهاند؛ چرا که محدود، غیر محدود را نمىشناسد. و افرادى که به فناى مطلق رسیدهاند، وجودى ندارند تا او را بشناسند، وجود، یک وجود بیش نیست و آن وجود حقّ است جَلّ و عَلا. اوست که خودش را مىشناسد.
او اولاً خود را شناخته بود و اینک هم خود را مىشناسد؛ و الآن کما کان.
نهایت سیر هر موجودى، فناى در موجود برتر و بالاتر از خود است؛ یعنى فناى هر ظهورى در مُظهِر خود و هر معلولى در علّت خود. و نهایت سیر انسان کامل که همهٔ قوا و استعدادهاى خود را به فعلیّت رسانیده است، فناى در ذات أحدیّت است و فناى در ذات اللّٰه است و فناى در هُوَ است، و فناى در ما لا اسْمَ لَهُ و لا رَسْمَ لَهُ مىباشد.
اینست غایت سیر هر موجودى و غایت سیر متصوَّر در انسان کامل و غایت سیر أنبیاء و مرسلین و أئمّهٔ طیّبین صلوات الله و سلامه علیهم أجمعین، و منظور و مراد صحیح از معرفت و نتیجهٔ سلوک و سیر به سوى مقام مقدّس او جلّ شأنه، و سیر عملى عرفانى، و بحثهاى علمى عرفاءِ بالله عَلَتْ أسمآؤُهُم؛ نه چیز دیگر. فَتأمَّل یا أخى فى هذا المقامِ، فإنّه من مَزآلِّ الأقدامِ، وهَبَک اللّٰهُ هذا بمحمَّدٍ و آلهِ أجمعین.»(۱)
📚 نور مجرد، ج۱، ص ۳۹۷ تا ۳۹۹ به نقل از کتاب روح مجرد، ص ۱۹۰ تا ۱۹۴
🆔 @allame_tehrani
🔥 هزار جان گرامى فداى جانانه
💥 عدمی که هزار هستی را باید فدای آن نمود
آرى، رسیدن ممکن به مقام معرفت ذات محال است و در آنجا براى ممکن جز نیستى و عدم چیز دیگرى نیست. ولى این نیستى و عدم، عدمى است که هزار هستى را باید فداى آن نمود. فنائى است که چون سالک در آن قدم مىگذارد و سپس به بقاء مىرسد آنچنان نور و سعه و سبکى و اطلاق و سرورى مىیابد که بىاختیار زمزمه میکند:
به بوى زلف تو گر جان به باد رفت چه شد
هزار جان گرامى فداى جانانه (۱)
📚«نورمجرد»، ج۱، ص۴۰۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- دیوان حافظ، غزل۴۲۵، ص۱۹۴
@Nooremojarrad_com
🆔 @allame_tehrani
🔰عبارات آيةالله سيّد احمد كربلائى در فناى موجودات قبل از وصول به حقّ
از این روست که مرحوم آیةالحقّوالعرفان، آقا سیّد احمد موسوى کربلائى پس از توضیح عدم إمکان وصول به کُنه ذات أقدس و فناى همهٔ کثرات پیش از وصول به آن مقام منیع در پایان مکتوب اول خود در شرح بیت عطّار مىفرمایند: فلا یُدرِکُه و لا یَراهُ إلّا هُوَ و لا یَعلَمُ ما هُوَ إلّا هُوَ. لطیفهٔ مطلب چنان است که معروض شد ولى بار خدایا لَبَّیْک و سَعْدَیْک. اگر جانگیرنده تو باشى، آن کس که جان ندهد کیست؟ ما هم با تو مىخواهیم تو را بشناسیم و با تو مىخواهیم تو را ببینیم. پس بینندهٔ تو غیر تو نخواهد بود و شناسندهٔ تو غیر تو نخواهد بود؛ بِکَ عَرَفتُکَ وَ أَنتَ دَلَلتَنى عَلَیکَ وَ دَعَوتَنى إلَیکَ وَ لَولا أَنتَ لَم أَدْرِ ما أَنتَ.»(۱)
و در پایان مکتوب دوّم مىفرمایند: «بلکه ملازمهٔ بین مقام عزّ و فناى أشیاء است که جگر سالکین را کباب و قطع طمع ایشان از مکاشفه و شهود آن مقام منیع مىنماید که عبارت اخراى لَن تَرانى است، ولى در قعر این عبارت، شمسى است مضیئه و بشارتى است که هزار جان فداى آن کردن کم است. و آن بشارت به إمکان فناء حقیقى است که به هیچ وجه اسمى و رسمى از براى سالک در هیچ عالمى از عوالم نبوده باشد، فیکون الحقّ هو الرّآئى و هو المَرئىّ.
خود ساقى و خود پیاله و خود خمر و خود هم بنوشد؛ هنیئاً له، رزقنا الله ذلک بمحمّدٍ و آله الطّاهرین.»(۲)
📚«نورمجرد»، ج۱، ص۴۰۰-۴۰۱
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توحید علمی و عینی، ص۵۵
۲- همان مصدر، ص۶۲
🆔 @allame_tehrani
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔 دردِ عشق
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@jazbeh_eshgh
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️وصال پروردگار و لوازم آن
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چگونه خدا را حقیقتاً یاد کنیم؟
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@Nooremojarrad_com
ذکر
نکاتی دربارهٔ ذکر از ابن فهد حلی
[ضرورت - آداب - اقسام]
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️معنای ذکر شریف «لآإلهإلّااللّٰه»
برای وصول به عشق و محبت به خدا مراقبه لازم است، که انسان تمام هموغم خود را مصروف در رسیدن به لقاء پروردگار کند.
وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبّاً لِلّٰهِ.
ذکر دائمی در شبانه روز، لازمهٔ رسیدن به لقاء الله.
ضرورت همراه بودن ذکر لسانی با ذکر قلبی و توجّه به خدا.
معنای ذکر شریف «لآ إله إلّا اللّٰه».
🎙بیانات حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدظله.
🆔 @allame_tehrani
1_2960618639.pdf
693.1K
💠 دستورات آیتالله قاضی پیرامون ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان
به همراه ترجمهها و تعلیقات علامه سید محمدحسین حسینی طهرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰تبیین دستورات مرحوم قاضی
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📹 فایل صوتی-تصویری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#دستورات
#رجب #شعبان #رمضان
🆔 @allame_tehrani
تفسیر آیات عقائدی ۲۹.mp3
26.12M
💠 پیشواز ماه مبارک رجب
«تبیین دستورات آیتالله قاضی رضواناللهتعالیعلیه در خصوص ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📥 فایل pdf دستورات
📹 فایل صوتی-تصویری
📥 متن pdf سخنرانی استاد
#دستورات
#رجب #شعبان #رمضان
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ولادت معنوی ❤️
🎙استاد فروغی سلمهالله
🌿 لَنْ يَلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ و الْأرضِ مَن لَمْ يُولَدْ مَرَّتَيْن.
🌸 هرکس دوبار متولد نشود، به ملکوت آسمانها و زمین، راه نمییابد؛ یک بار از رحم مادر، بار دیگر از رحم طبیعت.
💫 باید روزنهای از عالم غیب و ملکوت بر دلهایمان بتابد، تا حیات معنوی پیدا کنیم.
@forooghetohid
🌿 تولد رجبیه 🌿
🔸تجلی ماه رجب
🌷رجب؛ نسیم بهار معنویت
🆔 @allame_tehrani
تذکرات ایام الله 1401.pdf
1.62M
🔆 تذکرات ایامالله 🔆
💠 تلخیصی جامع از بیانات برخی اساتید اخلاق و عرفان و کتب معرفتی
🔹شامل تذکرات اولیاء الهی برای بهرهمندی حقیقی و بیشتر از این سه ماه پربرکت
🔸تذکرات ناب این جزوه فقط مختص به این ایام نیست و مهمتر آنکه سالک را از ارتباط تربیتی با استاد کفایت نمیکند.
📥دانلود از گوگلدرایو
🔸خلاصهٔ اعمال ماه رجب
🗓 جدول مراقبهی رجبیه
📹 مراقبات ماه رجب
@Salehi786
@ostadvatankhah
#تذکرات_معنوی
#رجب #شعبان #رمضان
🆔 @allame_tehrani
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🗓 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
📚منابع:
1️⃣ اقبالالاعمال
2️⃣ مفاتیحالجنان
@manahejj
@ostadayoobi
#رجب
#مراقبه_رجب
🆔 @allame_tehrani
💠 تذکرات و دستورات عارف کامل مرحوم آیتالله حاج سید علی قاضی به شاگردانشان در ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان
@ostad_vakili
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸فضیلت و اهمیت ماه رجب + توصیهها
🎙آیتالله آقا مجتبی تهرانی
🎥 فضیلت ماه رجب
(مرحوم آقا مجتبی تهرانی)
📥مراقبات و آداب ماه رجب (المراقبات):👇
https://bayanbox.ir/info/2383763671217656232/rajab-ghasedoon.blog.ir
🌐 مراقبات (کامل):👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/827
#رجب
#ماه_رجب
🆔 @allame_tehrani
40.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مراقبات ماه رجب
🎤 استاد مؤیدی حفظهالله
🎙فــایـل صــوتــی:👇
https://eitaa.com/ShiaTowhid/1736
✍ مــتن مــکتـــوب:👇
https://eitaa.com/ShiaTowhid/1737
@ShiaTowhid
💠 دستورالعملهایی برای استفادهی هر چه بهتر از ماه رجب
#رجب
#مراقبات
#ماه_رجب
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ ناامیدی ممنوع!
💫 تو را برای راه کمال آفریدهاند
🎙استاد شیخ جعفر ناصری
@darmahzarekhooban
#امید
🆔 @allame_tehrani