💢باب شهادت بسته نیست
🔰رهبر معظم انقلاب
✅همه خیال میکردند بعد از جنگ تحمیلی، باب #شهادت بسته شد؛ معلوم شد که نه، «کلّ یومٍ عاشورا و کلّ ارضٍ کربلا». همیشه باب #شهادت باز است، البتّه همه به این سعادت نمیرسند. بعضیها بودند، ماها بودیم، در عملیّات، در جنگ، خب نصیب نشد، یعنی ماها این سعادت را نداشتیم. بعضیها هم رفتند و به این سعادت عظمیٰ رسیدند و خداوند انشاءالله درجاتشان را عالی کند.
📌در دیدار خانواده های شهدای مدافع حرم ۹۷/۱۲/۲۲
#کلام_ولی #شهادت #شهیدسلیمانی
@almorsalaat
#یادداشت
📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی
❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقلی اسلام و بیان الگوی عملی صحیح از نگاه شهید مطهری
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi
🔷 یکی از اصول مهم اسلامی شناسی که متخذ از فرامین شریعت نبوی است، این است که در هنگام مواجهه با معارف و منابع اصیل اسلامی یا باید دارای قوه استنباط و اجتهاد باشیم یا اینکه از استنباطات و اجتهادات فقهای اسلامی بهره برداری کنیم.
🔶 این دستور در مذهب تشیع در دو بخش اجرایی می شود، هم در بخش منابع معارفی و هم در مباحث فقهی یعنی هم برای فهم روایات و آیات معارفی و هم در حوزه مباحث فقهی باید از نظرات متخصصین بهره مند شد و از مراجعه مستقیم - هرچند ثمراتی داشته باشد - پرهیز کرد. این دستور دو علت مهم دارد، علت اول این است که برداشت غیر مجتهد حجیت در مقام عمل ندارد و در ثانی اگر با مقدماتش هم انجام نگیرد، مایه انحراف و کج فهمی خواهد شد.
🔷 این کج فهمی ها گاهی اوقات در طول تاریخ باعث ایجاد مکاتب فکری و دنباله های اجتماعی غلط و دامنه داری شده اند که نمونه تام و بارز آن را می تواند در جریان فکری #خوارج یا ظاهری گری های اهل حدیث مشاهده کرد. البته این جریانات بیشتر در میان اهل سنت رواج داشته است لکن در اعصار اخیر هم در میان شیعیان اتفاقات و انحرافات غلطی از این قبیل رخ داده است. جریانات شیعی تا کنون هیچگاه عموميت پیدا نکرده و این مقدار شدید نشده اند که علاوه بر یک تفکر و مبنای علمی، تبدیل به یک جریان اجتماعی اثر گذار گردند، اما كم و بيش تا آن اندازه كه آزار اهل تحقيق را فراهم كند در قرون اخیر وجود داشته و دارد.
🔶 دامنه این کج فهمی و کم فهمی به آنجا می رسد که معارف و دستورات والا و مترقی اسلامی را در حد فهم ظاهری از روایات و آیات پایین می آورد و باعث می شود یک تفسیر غلط و ناقص در مواجهه با منابع اسلامی برای خواننده خود به همراه داشته باشد.
✅ دو ثمره سلوک بر مسیر صحیح
🔷 اصلاح این رویه دو ثمره مهم و اساسی دارد، اولین ثمره آن فهم دقیق و موثر از معارف اسلامی است به نحوی که عالمِ عامل به آنها را بصیرتی #فرقان ساز می بخشد و باعث می شود در مسیر حق خواهی و حق طلبی انسان به نجاح و پیروزی برسد.
🔷 دومین ثمره سلوک بر طریق صحیح، در ابلاغ رسالت الهی در عصر کثرت دنیاگرایی و خروج عباد از حیرت به هدایت روشن می گردد. در عصر حاضر که به دلایل مختلف، بسیاری از مخاطبین تبلیغ اسلامی بجای چیستی احکام و معارف به دنبال چرایی آن هستند، تنها و تنها این رویه است که ما را به سر منزل مقصود می رساند و پاسخ بسیاری از چرایی های اصیل بشری را ارائه می دهد.
💠 برای اینکه این نوشتار بیش از این امتداد نیابد به همین میزان اکتفا می کنیم و منشا این نوشتار را که روح حاکم بر یک مطلب کوتاه از استاد شهید مرتضی مطهری است را با هم مرور می کنیم. البته کل آثار استاد شهید یکپارچه از این جنس است و اگر به چنین عینکی خوانده شود ثمرات و برکات فراوانی به دنبال خواهد داشت.
🔷 استاد شهید در کتاب عدل الهی چنین می فرماید:
📖 آنچه در حساب خدا مايه ارزش اعمال است كيفيت است نه كميت. توجه نكردن به اين نكته سبب شده گروهى از مردم در برخى از اعمال فوق العاده با ارزش اولياء خدا وقتى كه حجم اجتماعى آنها را كوچك ديده اند افسانه سازى كنند. مثلًا درباره انگشترى كه امير المؤمنين على (ع) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره اش نازل گشت گفته اند ارزش آن معادل خراج سوريّه و شامات بوده است؛ و براى اينكه مردم باور كنند، شكل روايت به آن داده اند.
📖 به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير، آيه اى عظيم از قرآن نازل شود؛ و چون نتوانسته اند اين معنى را باور كنند افسانه سازى كرده بهاى مادى آن را بالا برده اند؛ فكر نكرده اند انگشترى كه معادل خراج سوريّه و شام باشد، در مدينه فقير و بيچاره، زينت بخش دست على (ع) نخواهد بود. فرضاً چنين انگشترى در دست على (ع) مى بود او آن را به يك گدا نمى داد بلكه با چنان انگشترى مدينه را آباد مى كرد و همه بينوايان شهر را نجات مى داد.
📖 #عقل افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابى غير از حسابهاى مادى دارد؛ گويى ايشان پنداشته اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را- معاذ اللّه- خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه آفرين به على، چه كار بزرگى انجام داد!
📖 نمى دانم اين كوته فكران، درباره قرصه هاى جوينى كه على (ع) و خاندانش انفاق كردند و سوره «هل اتى» در شأن آنان نازل شد چه فكرى كرده اند؟ لابد در آنجا هم مى گويند آرد آن نانها از جو نبوده مثلًا براده طلا بوده است!
📖 نه، چنين نيست. اهميت عمل على (ع) و خاندانش از جنبه مادى كه نظرهاى ما را جلب مى كند نيست؛ اهميت عمل آنان در اين است كه عملى پاك و صددرصد خالص براى خدا بوده است، در آن حدّ از اخلاص كه براى ما قابل تصوّر هم نيست، اخلاصى كه در ملكوت اعلى انعكاس يافته و عكس العمل تمجيد و تحسين به وجود آورده است. به قول شيخ فريد الدين عطّار نيشابورى:
گذشته زين جهان وصف سنانش/ گذشته ز آن جهان وصف سه نانش (*)
🔷 همانگونه که در کلام استاد شهید واضح است، مراجعه به منابع اسلامی و توصیف آنها بدون اتکا بر یک مبنای اسلام شناسی قوی، در حوزه معارف اسلامی باعث می شود هم سطح معارف و جایگاه انسان تنزل پیدا کند و هم به مرور زمان به انحراف در فهم و کج فهی منتهی می شود.
🔶 در انتها پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با این منظر یکبار دیگر کتاب شریف #داستان_راستانِ استاد شهید مرتضی مطهری را با این نگاه بخوانید. سفارش به این کتاب نه به این خاطر است که مطالبش ساده و آسان ترین کتاب شهید مطهری است بلکه به این خاطر باید باشد که حکایاتی عبرت آموز که از یک فیلتر اجتهادی و انسان شناس عبور کرده است را در بردارد.
🔷بهترین روش القا نوع نگاه صحیح به مسائل اسلامی در مراحل پایین تربیت این است که یک مربی به مخاطب خود بیاموزد که در مواجهه با مسائل چگونه باید عبرت آموزی داشته باشد و استاد شهید مرتضی مطهری در این کتاب به صورت ناخودآگاه این عینک دید را برای خواننده بوجود می آورد، اگر به این مسئله التفات باشد!
* مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج1، ص 302
#اندیشه_مطهر #اجتهاد
۹۹/۶/۱۳
@almorsalaat
المرسلات
#معرفی_کتاب
📚شرح صحیفه سجادیه
🔰ملامحمد تقی مجلسی (پدر علامه مجلسی)
🔸مرحوم مجلسی اول (پدر علامه مجلسی) از بزرگان فقه و حدیث شیعه و از اکابر عرفای توحیدی شیعه می باشند. ایشان شاگرد علمای بزرگی همچون شیخ بهایی نیز بوده اند. از مهمترین کتب ایشان، شرح «من لایحضره الفقیه» به نام «روضه المتقین (عربی)» و «لوامع (فارسی)» است که حضرت امام (ره) هم در کتاب سرالصلوه این کتاب را معرفی می کند و می فرماید که کنزهایی از معارف در آن است. یکی دیگر از برکات ایشان، ملاقات با امام زمان (عج) و قرائت زیارت جامعه و تایید حضرت است. در واقع این اتفاق سند محکمی بر زیارت جامعه است.
🔸جهت آشنایی بیشتر با این فقیه عارف والا مقام به کتاب «عرفان مجلسی» اثر حجت الاسلام رحیم قاسمی مراجعه کنید.
⬇️b2n.ir/erfan-majlesi
🔺🔺🔺🔺🔺
🔸یکی از آثار ایشان، شرح بخشی از ادعیه صحیفه سجادیه است. ایشان در مقدمه بیان می کند که حضرت حجت را در خواب می بینند و حضرت کتابی را برای عمل کردن به ایشان معرفی می کند. وقتی ایشان آن کتاب را پیدا می کند، می بیند که #صحیفه_سجادیه است و مرحوم مجلسی سعی بلیغی در نشر این کتاب در اصفهان انجام می دهند.
🔸ایشان این واقعه را چنین بیان می کنند: «و لما كنت في عنفوان الشباب طالبة للقرب من الله تبارك وتعالى بالرياضات العظيمة والمجاهدات الشاقة، هداني الله تبارك وتعالى إليها بوعده الذي لا خلف له «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا» بأن تشرفت في الرؤيا الصادقة بخدمة خاتم الأوصياء، ونور الأولياء ثاني عشر خلفاء الله المهدي صلوات الله عليه، وسألت منه (ص) مسائل قد أشكلت علي فأجابها (ص)، ثم سألت منه (ص) كتاب أعمل به، فأشار إلي أن أذهب إلى رجل من أمنائه (ص) و قال: «إني أودعته إياها لك». فلما ذهبت إليه و أخذت منه و فتحته كان #الصحيفة الكاملة و لم تكن في هذه البلاد إلا نادرة، والحمد لله رب العالمين على أنه انتشرت هذه العطية العظمى في العالمين، وانتفع بها الخلائق في الآفاق أجمعين، واشتغلت بعد الرؤيا بقراءتها و تلاوتها و التضرع و البكاء في آناء الليل وأطراف النهار، و أردت أن أشرحها بالفارسية لانتفاع العوام، وكتبت مقدمة في فضل الدعاء وآدابه وشروطه، وذكرت فيها الأخبار عن سيد الأبرار والأئمة الأطهار (ص) إلى أن فرغت منها».
📌این کتاب را از این لینک دانلود کنید:
⬇️b2n.ir/sharhe-sahife
🔺🔺🔺🔺🔺
🔸ناگفته نماند که ایشان کتابی دیگری را نیز به نام «ریاض المومنین و حدائق المتقین» در شرح صحیفه سجادیه دارند که البته این کتاب به اتمام نرسیده است و فقط مشتمل بر مقدمه ای تفصیلی در آداب دعاست.
📌این کتاب را نیز می توانید از این لینک دانلود کنید:
⬇️b2n.ir/riazolmomenin
#کتابخانه_مجازی #صحیفه_سجادیه #عرفان
@almorsalaat
#معرفی_مقاله
📝روابط بین الملل اسلامی
🔰شهید استاد مطهری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔹مقصود از روابط بينالملل اسلامي اين است که رابطه يک فرد مسلمان را با يک فرد غير مسلمان مشخص کنيم و يا رابطه يک جامعه اسلامي با جامعهاي غير اسلامي چگونه بايستي باشد؟
🔹رابطه فرد مسلمان با فرد غير مسلمان، و رابطه جامعه اسلامي با جامعه غير اسلامي دو مسئله مختلف هستند و ايندو را يکي نبايد فرض کرد. اين که من به عنوان يک فرد مسلمان با يک فرد ديگري که او مسلمان نيست چه روابط و رفتاري بايد داشته باشم و در مورد او چه تکاليفي دارم و چه حقوقي بين من و او برقرار است، مسئلهاي است و اين که يک جامعه اسلامي که حکومت آن اسلامي است، يک حکومت اسلامي رابطهاش با يک فرد غيرمسلمان و با يک جامعه غيرمسلمان چگونه بايد باشد مسئله ديگر. اينها با يکديگر متفاوت است، حسابهايش را نبايد مخلوط کرد. در اينجا نظريات مختلفي ميتواند وجود داشته باشد.
🔹وقتي که من دين را به عنوان يک حقيقت نه به عنوان يک مسئله فانتزي و وجداني بپذيرم، اين پذيرش قهراً يک محدوديتهايي در روابط من ايجاد ميکند. آن محدوديتها چيست؟
📌متن کامل این مقاله را در کتاب پانزده گفتار بخوانید.
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
#متن_گفتار
🌐سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی
🔺استاد در این متن که تنظیم شده بخشی از بیانات استاد در دوره اساتید و مدیران حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تابستان 95 – مهشد مقدس می باشد، علاوه بر تبیین سیر تکامل علم اصول از ابتدا تا امام خمینی(ره)، تحلیلی بر پاسخ بسیار مهم امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) را بیان می فرمایند.
⬇️لینک دانلود #متن:
📚 b2n.ir/takamol
⬇️لینک دانلود #صوت
🔊b2n.ir/takamolx
#پای_درس_استاد #در_مدرسه_امام_خمینی #اصول #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
🌀معیار کتاب اخلاقی
🔰امام خمینی (ره)
♨️به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند.
♨️و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، #دواىِ درد باشد نه #نسخه دوانما. طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه.
📚شرح حدیث جنود عقل و جهل، مقدمه
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
fekr-dar-marg-v-sakhtihaye-donya-v-akherat.mp3
2.75M
🔊🔊 #اخلاق_و_عرفان
♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد.
🔰استاد علی فرحانی
📌گزیده جلسه دوم دهه محرم ۹۹ با موضوع ابتلائات مومن
⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.14-2
#پای_درس_استاد #ذکر_موت
@almorsalaat
المرسلات
🔊🔊 #اخلاق_و_عرفان ♨️پیامبر(ص) اصحاب خود را با فکر در مرگ و سختی های دنیا و آخرت تربیت می کرد. 🔰است
#اخلاق_و_عرفان
💢 بذکرِ الموت
🔅عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَبَايَةَ قَالَ: كَتَبَ عَلِيٌّ ع إِلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ مِصْرَ:
🔅« ... احْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ نُزُولَهُ وَ خُذُوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ يَدْخُلُ بِأَمْرٍ عَظِيمٍ خَيْرٌ لَا يَكُونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً أَوْ شَرٌّ لَا يَكُونُ مَعَهُ خَيْرٌ أَبَداً فَمَنْ أَقْرَبُ إِلَى الْجَنَّةِ مِنْ عَامِلِهَا وَ مَنْ أَقْرَبُ إِلَى النَّارِ مِنْ عَامِلِهَا إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ تُفَارِقُ رُوحُهُ جَسَدَهُ حَتَّى يَعْلَمَ إِلَى أَيِّ الْمَنْزِلَيْنِ يَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ أَوْ إِلَى النَّارِ أَ عَدُوٌّ هُوَ لِلَّهِ أَمْ هُوَ وَلِيٌّ لَهُ فَإِنْ كَانَ وَلِيّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ رَأَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَفَرَغَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ وَ وُضِعَ عَنْهُ كُلُّ ثِقْلٍ وَ إِنْ كَانَ عَدُوّاً لِلَّهِ فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ النَّارِ وَ شُرِّعَتْ لَهُ طُرُقُهَا وَ نَظَرَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ فِيهَا فَاسْتَقْبَلَ كُلَّ مَكْرُوهٍ وَ تَرَكَ كُلَّ سُرُورٍ
🔅كُلُّ هَذَا يَكُونُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ عِنْدَهُ يَكُونُ بِيَقِينٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ وَ يَقُولُ الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ
🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمَوْتَ لَيْسَ مِنْهُ فَوْتٌ فَاحْذَرُوهُ قَبْلَ وُقُوعِهِ وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّكُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ وَ جِدُّوا لِلثَّوَابِ إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ فَهُوَ أَلْزَمُ لَكُمْ مِنْ ظِلِّكُمْ مَعْقُودٌ بِنَوَاصِيكُمْ وَ الدُّنْيَا تُطْوَى مِنْ خَلْفِكُمْ
🔅فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ عِنْدَ مَا تُنَازِعُكُمْ إِلَيْهِ أَنْفُسُكُمْ مِنَ الشَّهَوَاتِ فَإِنَّهُ كَفَى بِالْمَوْتِ وَاعِظاً
💠💠وَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَثِيراً مَا يُوصِي أَصْحَابَهُ بِذِكْرِ الْمَوْتِ فَيَقُولُ أَكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ هَادِمُ اللَّذَّاتِ حَائِلٌ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الشَّهَوَاتِ
🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ أَشَدُّ مِنَ الْمَوْتِ لِمَنْ لَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ وَ يَرْحَمْهُ وَ احْذَرُوا الْقَبْرَ وَ ضَمَّتَهُ وَ ضِيقَهُ وَ ظُلْمَتَهُ وَ غُرْبَتَهُ فَإِنَّ الْقَبْرَ يَتَكَلَّمُ كُلَّ يَوْمٍ وَ يَقُولُ: أَنَا بَيْتُ التُّرَابِ وَ أَنَا بَيْتُ الْغُرْبَةِ وَ أَنَا بَيْتُ الدُّودِ وَ الْهَوَامِّ وَ الْقَبْرُ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النَّارِ إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا دُفِنَ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: مَرْحَباً وَ أَهْلًا قَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُحِبُّ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَسَتَعْلَمُ إِذَا وُلِّيتُكَ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَيَتَّسِعُ لَهُ مَدَّ الْبَصَرِ وَ إِذَا دُفِنَ الْكَافِرُ قَالَتْ لَهُ الْأَرْضُ: لَا مَرْحَباً وَ لَا أَهْلًا فَقَدْ كُنْتَ مِمَّنْ أُبْغِضُ أَنْ يَمْشِيَ عَلَى ظَهْرِي فَإِذَا وُلِّيتُكَ فَسَتَعْلَمُ كَيْفَ صُنْعِي بِكَ فَتَضُمُّ عَلَيْهِ حَتَّى تَلْتَقِيَ أَضْلَاعُهُ
🔅وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْمَعِيشَةَ الضَّنْكَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً هِيَ عَذَابُ الْقَبْرِ وَ إِنَّهُ لَيُسَلِّطُ عَلَى الْكَافِرِ فِي قَبْرِهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ تِنِّيناً تَنْهَشُ لَحْمَهُ حَتَّى يُبْعَثَ لَوْ أَنَّ تِنِّيناً مِنْهَا نَفَخَ فِي الْأَرْضِ مَا أَنْبَتَتْ رَيْعُهَا أَبَداً
🔅وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمُ الرَّقِيقَةَ النَّاعِمَةَ الَّتِي يَكْفِيهَا الْيَسِيرُ مِنَ الْعِقَابِ ضَعِيفَةٌ عَنْ هَذَا فَإِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَرْحَمُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَجْسَادَكُمْ مِمَّا لَا طَاقَةَ لَكُمْ بِهِ وَ لَا صَبْرَ لَكُمْ عَلَيْهِ فَتَعْمَلُوا بِمَا أَحَبَّ اللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَتْرُكُوا مَا كَرِهَ فَافْعَلُوا وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه...»
📚الغارات (ط - القديمة)، ج1، ص: 151
#ذکر_موت #روایت
@almorsalaat