eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
528 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚سبع رسائل لــ جلال الدين محمد الدواني و لــ إسماعيل الخواجوئي الإصفهاني - تحقيق الدكتور السيد أحمد تويسركاني ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/j25p5yrf5gdznqq @almorsalaat
📚بداءة النّحو 🔰غلامعلی صفائی بوشهری ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/b3nfrdb635r0pf0 @almorsalaat
💢ایمان، علم و عدل؛ سه عنصر اصلی الگوی اسلامی برای نظام‌سازی/ البتّه در هر سه بخش عقبیم. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔸اسلام الگوی مستقلّ خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکّب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. 🔸ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیّت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ی عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. 🔸علم با گستره‌ی بی‌انتهای [آن] -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه‌ی این مسائل است. 🔸عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضائی، هم عدالت اجتماعی، [یعنی] عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده. 🔹ما البتّه در هر سه بخش عقبیم. تحرّک ما تحرّک مناسب و شایسته‌ای نبوده امّا الگو این است که انسان این را در شعارها، در اظهارها، در جهت‌گیری‌ها، در حرکتهایی که در این ۴۱ سال در جمهوری اسلامی صورت گرفته، در شخصیّت‌سازی‌هایی که صورت گرفته، میتواند مشاهده بکند؛ نمونه‌هایش شهدای بزرگ ما هستند، نمونه‌اش شهید بهشتی است، نمونه‌اش شهید رجائی است، نمونه‌اش شهید باهنر است، نمونه‌اش شهید مطهّری و تا این آخر شهید قاسم سلیمانی است؛ الگوی اسلامی این است. 🔹شما با عملکرد خودتان میتوانید این الگو را در چشم مردم جهان شیرین کنید و تبلیغ کنید آن را، برجسته کنید یا خدای نکرده بعکس، آن را از چشمها بیندازید. بنابر‌این، خدمت در جمهوری اسلامی این [طور] است؛ فقط صرف این نیست که ما با خدمت خودمان یک کمکی به آحاد بشر یا به جمع معیّنی یا به کشور میکنیم؛ مهم این است که ما با این کار خودمان، با این عملکرد خودمان، با این خدمت خودمان، داریم در واقع چهره‌ی اسلام را و الگوی اسلامی را نشان میدهیم. 🔹و این الگو وجود دارد؛ چه مستکبرها بخواهند، چه نخواهند، این الگوی تازه سر برآورده در دنیا، و آنها هم از همین میترسند؛ دشمنی‌شان به خاطر این است که این الگو، الگویی است که اصول مسلّمِ آنها را قبول ندارد؛ مدیران و جهت‌دهان آنها مبتلا به کج‌رفتاری و کج‌اندیشی در عمده‌ی مسائل زندگی هستند و الگوی جمهوری اسلامی، الگوی اسلامی، این را قبول ندارد و خطّ مستقیم را، خطّ حق را در مقابل باطل دنبال میکند؛ دشمنی‌های اینها به خاطر این است. کینه‌توزی‌ای که شما می‌بینید آمریکا و بعضی‌های دیگر با جمهوری اسلامی دارند، فقط به خاطر بودن زید و نبودن عمرو و فلان کار خاص و مانند اینها نیست؛ با اساس مخالفند. البتّه از لحاظ تاکتیکی کارهایی را دارند. این عمل کارگزار نظام بایستی این الگو را نشان بدهد. @almorsalaat
‼️‼️ غلب و الله المتخاذلون ♨️اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند/ توصیه‌ی مولای متّقیان (علیه‌ السّلام) به جامعه‌ی اسلامی 🔰رهبرمعظم انقلاب ۹۹/۶/۲ 🔺یک توصیه هم از مولای متّقیان (سلام الله علیه‌) عرض بکنم که برای امروز ما مهم است. حضرت در خطبه‌ی سی‌وچهارم میفرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد میکند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست میخورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این معنای «تخاذل» است. حضرت قسم میخورد، میگوید: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون. خطاب به مردم آن زمان است، امّا در واقع خطاب به کلّ بشریّت است؛ 🔺مؤمنین باید به هم کمک کنند، مؤمنین بایستی پشتیبان هم باشند، مؤمنین بایستی از یکدیگر دفاع کنند، یاری کنند همدیگر را. 🔺شما می‌بینید دشمن در حال طرّاحی بر ضدّ شما است؛ به طور دائم، دشمنان دارند علیه شما طرّاحی میکنند؛ واقعاً به طور دائم؛ انسان میبیند طرّاحی‌های اینها را. حالا بعضی اوقات آنها خیال میکنند طرّاحی‌شان نامشهود است، امّا واقعاً مشهود است، انسان میفهمد که چه کار دارند میکنند. خب در مقابل طرّاحی آنها، شما هم باید طرّاحی کنید؛ نه باید بی‌عمل بمانید و ساکت بمانید، نه باید تسلیم بشوید؛ چون او مرتّب دارد طرّاحی میکند، ما نباید تسلیم طرّاحی او بشویم. 🔺آن وقت در همین خطبه حضرت خطاب به مردم خودشان میفرماید که «تُکادونَ وَ لا تَکیدون‌»؛ آنها علیه شما دارند طرّاحی میکنند، شما علیه آنها طرّاحی نمیکنید. این نبایستی در جامعه‌ی اسلامی وجود داشته باشد؛ اگر چنانچه آنها کید میکنند با شما، یعنی دارند طرّاحی و نقشه‌ریزی میکنند علیه شما، شما هم باید علیه آنها نقشه بریزید و طرّاحی کنید و کید کنید. @almorsalaat
🔅 نظریه فاعل بالتجلی در حکمت متعالیه 🔸در این نوشتار مروری کلی بر نظریه فاعل بالتجلی به قرائت علامه طباطبایی منعکس شده. 🔸این یادداشت برگرفته از دروس استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه است. 🔸برای مطالعه بر لینک زیر کلیک کنید: 🌐 http://aminjavaheri.com/2020/09/15/fael-e-betajali/ ✏️ سایت شخصی سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات ☕️ @sm_javaheri
🔴🔵 برگزاری کارگاه پایه تا پیشرفته 👌👌با تدریس اساتید و پژوهشگران برجسته علوم انسانی و اسلامی 💠🔶 دوره علمی پژوهشی 🔶💠 📅 برگزاری دوره: ۱ مهر تا ۵ مهر ۱۳۹۹ 👇 ❇️ آیدی ثبت نام: @Hadis_111
kar-ba-motoon-be-jaye-moshafehat.mp3
513.7K
🔉🔉 💠 لازم است که به جای کار کردن با مشافهات و شنیده های علمی، با متن کتب و آثار علما و مولفین کار شود. 🔰استاد علی فرحانی ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/088703 @almorsalaat
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) 💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى ‏خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‏اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام. 💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى ‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. 📚هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 33 @almorsalat
📚مشکلات العلوم 🔰ملا محمد مهدی نراقی ✅امام خمینی (ره) می فرمایند: "از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل... كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛"(سر الصلاة ص 40) ⬇️لینک دانلود مشکلات العلوم👇👇 http://alfeker.mediafire.com/file/hd5ulerdhocd9j9 @almorsalaat
⚡️چرایی و چیستی مراقبه @almorsalaat 👇👇
cherayi-v-chisti-moraghebeh.mp3
2.11M
🔉🔉 ⚡️چرایی و چیستی مراقبه 🔰استاد علی فرحانی ♨️استاد در این صوت پس از تحلیل حقیقت علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری از نگاه علامه طباطبایی، چیستی و چرایی مسئله مراقبه در عرفان و سلک را تبیین می کنند. ایشان می فرمایند که حضرت امام (ره) نیز همین دیدگاه را قائل اند. همچنین نتیجه میگیرند که بدون فلسفه، عرفان به معنای واقعی آن امکان ندارد. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/538782 @almorsalaat
🌿تحلیل علم حصولی و بازگشت آن به علم حضوری 🔰علامه طباطبایی ✅أنه تقدم أن كل معقول فهو مجرد- كما أن كل عاقل فهو مجرد- فليعلم أن هذه المفاهيم الظاهرة للقوة العاقلة- التي تكتسب بحصولها لها الفعلية- حيث كانت مجردة- فهي أقوى وجودا من النفس العاقلة- التي تستكمل بها و آثارها مترتبة عليها- فهي في الحقيقة موجودات مجردة- تظهر بوجوداتها الخارجية للنفس العالمة- فتتحد النفس بها إن كانت صور جواهر- و بموضوعاتها المتصفة بها إن كانت أعراضا- لكنا لاتصالنا من طريق أدوات الإدراك بالمواد- نتوهم أنها نفس الصور القائمة بالمواد- نزعناها من المواد من دون آثارها- المترتبة عليها في نشأة المادة- فصارت وجودات ذهنية للأشياء- لا يترتب عليها آثارها-. فقد تبين بهذا البيان- أن العلوم الحصولية في الحقيقة علوم حضورية-. 📚بدایه الحکمه، مرحله۱۱ فصل۱۰ ✅چنانچه در محلّ خود مبرهن و مبيّن است؛ چون علم پيوسته به وجود مجرّد تعلّق مى‏ گيرد؛ نه به مادّى محفوف به قوّه و استعداد؛ از اين جهت ما، عند العلم بالامور الماديّة، موجود مجرّدى را كه مرتبه كامله مطلوب مادّى است، نائل مى‏ شويم؛ و نحكم بأنّ ما وجدناه هو المطلوب المادىّ، لمكان تقويم المعلوم المجرّد لوجود المطلوب المادىّ لِعِلَّيَّته، و تفوّق مرتبته. و چون آثار وجودىِ مادى را در معلوم مجرّد نمى ‏يابيم؛ حكم مى‏ كنيم به اينكه: أشياء دو سنخ وجود دارند: وجود عينى داراى آثار مترتّبه؛ و وجود ذهنىّ فاقد آثار حقيقيّه. و أمر مشترك ما بين وجودين، ماهيّت است. بعد، عقل همان مفهوم تازه وارد خود را توسعه داده، و به مجرّد و مادّى شامل مى ‏كند؛ و با وجود و عدم متّصف مى‏ سازد؛ و كلّ ذلك اعتبارٌ لا وَرَاءَ لَه. 📚توحید علمی و عینی ص۱۶۷ @almorsalaat
♨️علم حجاب اکبر است ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. 🔰امام خمینی (ره) ✅من نيز چندان عقيده به علم فقط ندارم و علمى كه ايمان نياورد حجاب اكبر مى ‏دانم، ولى تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است. گو كه ممكن است گاهى بى ‏حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتى رسيد، ولى اين از غير طريق عادى و خلاف سنت طبيعى است، و نادر اتفاق مى‏ افتد، پس طريقه خدا خواهى و خدا جويى به آن است كه انسان در ابتداى امر وقتش را [صرف‏] مذاكره حق كند، و علم باللّه و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولى آن در خدمت مشايخ آن علم تحصيل كند، و پس از آن، به رياضات علمى و عملى معارف را وارد قلب كند كه البته نتيجه از آن حاصل خواهد شد. و اگر اهل اصطلاحات نيست، نتيجه حاصل تواند كرد از تذكر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته اين اشتغال قلبى و توجه باطنى اسباب هدايت او شود و حق تعالى از او دستگيرى فرمايد، و پرده‏ اى از حجابها براى او بالا رود و از اين انكارهاى عاميانه قدرى تنزل كند، و شايد با عنايات خاصه حقّ تعالى راهى به معارف پيدا كند. إنّه ولىّ النّعم. 📚چهل حدیث، حدیث۲۸ @almorsalaat
💢عالَم، محضر خداست‏ 🔰امام خمینی (ره) 🔸ايمان عبارت از اين است كه آن مسائلى را كه شما با عقلتان ادراك كرده‏ ايد قلبتان هم به آن آگاه بشود. باورش بيايد. اين محتاج به يك مجاهده ‏اى است تا به قلب شما [، برسد]. بفهميد كه همه عالم محضر خداست. محضر خداست. 🔸ما الآن در محضر خدا نشسته‏ ايم. اگر قلب ما اين معنا را ادراك بكند كه ما الآن در محضر خدا هستيم، همين مجلس محضر خداست، اين را اگر- ايمان انسان بر آن راه پيدا نيست- مؤمن بشود انسان‏ به آن، قلب انسان بيابد اين مطلب را، از معصيت كنار مى‏ رود. تمام معصيتها براى اين است كه انسان نيافته اين مسائل را. برهان هم بر آن دارد. برهان عقلى هم قائم است به اينكه خداى تبارك و تعالى همه جا حاضر است. هم برهان است و هم همه انبيا گفته‏ اند «وَ هُوَ مَعَكُمْ ايْنَما كُنْتُمْ» قرآن است، او با شماست. هر جا هستيد او با شماست. 🔸ما اين را از قرآن شنيده ‏ايم. به برهان هم ثابت هست، لكن به قلب ما نرسيده است. ما مثل مرده شور نشده‏ ايم. تا حالا در اين باب، ما مثل مردم عادى هستيم كه مطلب نرسيده به قلبمان، تا اگر بخواهيم يك غيبت بكنيم، يك تهمت بزنيم، يك كار زشت بكنيم ببينيم محضر خداست. محضر احترام دارد. انسان در محضر يك بزرگى كه در نظر خودش بزرگ است، احترام مى ‏كند از آن محضر. اگر يك شخصى كه در نظرتان بزرگ است پيش شما باشد، در محضر او كار خلاف نمى‏ كنيد، چه رسد به اينكه در محضر او به او خلاف بكنيد. كار خلاف مطلقاً آدم نمى‏ كند در محضر يك كسى كه ادراك كرده است كه اين بزرگ است، محترم است. چه رسد به اين كه در محضر آن محترم به خود آن محترم خلاف احترام بكند. 🔸محضر، محضر خداى تبارك و تعالى است. عالم محضر است. تمام عالم محضر او است. معصيت مخالفت با خود اوست. با آن كسى است كه در محضرش هستيد. 📚صحیفه امام ج۱۱ ص۳۸۳ @almorsalaat
06-hamahangi-99.6.23.mp3
12.01M
🔊🔊 : ۶مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه طباطبایی ۹۹/۶/۲۳ 🔰استاد علی فرحانی ✅موضوع بحث: تطبیق آراء علامه و امام در مسأله علم 🔹در جلسات قبل بیان شد که به عنوان مقدمه برای ورود به توحید ۵ مبحث از امور عامه باید بیان شود: اصالت وجود، وجود ربطی، معقول ثانی، علم و حرکت. اصالت وجود و وجود ربطی و معقول ثانی بیان شد نوبت به بحث علم رسید. 🔹در این جلسه استاد به مباحث علم پرداختند و پس از ترسیم نظر علامه طباطبایی و امام، به لوازم آن در معارف دینی و سلوک معنوی اشاره کردند و تمایز آراء ایشان با معاصرین و گذشتگان را روشن کردند. ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/093329 @almorsalaat
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ 💢فایده کتاب مغنی چیست؟ 💢آیا میتوان با کتاب مغنی، در ادبیات مجتهد شد؟ @almorsalaat 👇👇
💢آیا خواندن کتاب مغنی ضروری است؟ فایده کتاب مغنی چیست؟ 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 🔸کتاب مغنی خصوصیات مختلفی دارد: 1⃣ در این کتاب «حروف و ادوات» بحث شده است که در کتاب های قبلی وجود ندارد و یادگیری آن برای طلبه خیلی ضروری است 2⃣در سایر ابواب و مخصوصا باب رابع نکات مهم و کاربردی خوبی ذکر شده است. 3⃣نقل اقوال و استدلال های مختصری در مباحث ذکر شده است. 🔸با توجه به این نکات اگر کسی هدفش تسلط بر قواعد و تواناییِ خواندن و فهم متون است می تواند از کتاب هایی که به صورت منظم و دسته بندی و بدون ذکر اقوال «حروف و ادوات» را بررسی کرده اند استفاده کند. کتابهایی مانند موسوعة الصرف و النحو و الاعراب 🔸نکاتی که در ابواب دیگر و مخصوصا باب رابع آمده است هم در فهم متون عربی مؤثر است و خوب است که طلبه خودش با مطالعه و یادداشت برداری این نکات را برای خودش لیست بکند. 🔸ولی نکته قابل توجه این است که : آنچه معروف است که «مغنی کتاب اجتهادی است» نیاز به بررسی دارد. اگرچه در مغنی اقوال و استدلال هایی ذکر شده است ولی این برای اجتهاد در ادبیات کافی نیست و مقدمات زیادی لازم دارد. 🔸آنچه در کتاب مغنی اتفاق افتاده است مانند این می ماند که کسی در مسائل فقهی نظر چند مرجع را بداند و علاوه بر اینکه فتوا را می داند اجمالا مبانی آن را هم بداند. مثلا بداند که در اثبات عید فطر مبنای برخی رؤیت با چشم مسلح است و برخی رؤیت غیر مسلح. صرف دانستن این مطلب به معنای مجتهد شدن نیست. 🔸در کتاب مغنی در یک موضوع چند قول نقل شده است و اشاره ای به مبانی و استدلال ها شده است؛ ولی صرف دانستن اقوال موجب اجتهاد در ادبیات نمی شود؛ بسیاری از مباحث مقدماتی که در کتب اصول نحو و مانند آن (مثل کتاب هایی که تحت عنوان ضرائر نوشته شده) بیان شده است، برای اجتهاد در ادبیات ضروری است. 🔸همچنین به دلیل ضعف کتب نحوی و اصول نحو در بررسی زبان شناسانه مباحث و عدم دقّت صحیح به مباحث زبانی «من جهة عامه»، برای یادگیری مبانی اساسی جهت اجتهاد در ادبیات، حتما باید اصول فقه و مخصوصا مباحث الفاظ آن تحصیل شود. 🔸لذا طلبه ای که این مقدمات را ندارد نه تنها با مغنی مجتهد نمی شود بلکه با خواندن شروح و کتب مختلف در کنار آن و جستجوی اقوال مختلف هم به نتیجه نمی رسد. 🔸به نظر می رسد طلبه پایه سوم که هنوز مقدمات لازم برای اجتهاد در ادبیات را ندارد، استفاده ای که از مغنی می برد در حدّ یادگیری قواعد، جهت فهم متون عربی است. 🔸در مورد اینکه آیا خواندن مغنی ضروری است یا نه؟ نکته ای که باید توجه شود این است که: طبیعتا چون کتاب مغنی فعلا کتاب درسی حوزه است، باید خوانده شود. ولی یکی از مسائل ضروری که طلبه باید با خواندن کتاب های ادبی بیاموزد این است که تسلط کافی بر قواعد ادبی پیدا کند و بتواند به راحتی و به دقت، متون عربی را بخواند و فهم صحیح و دقیقی از معنای آن داشته باشد. برای رسیدن به این هدف می شود به صورت روشمند از کتاب های دیگری هم استفاده کرد و با سرعت بیشتری به این تسلط رسید. 🔸به نظر می رسد یک طلبه می تواند با برنامه ریزی درست و با کار روشمند آنچه در حال حاضر در مدت سه سال در ادبیات عرب می آموزد را با کیفیت بسیار بالاتر در مدت -نهایتا- یک سال و نیم بیاموزد. در تفصیل این مطلب به مجموعه جلسات ادبیات کاربردی (چهار جلسه) مراجعه شود. eitaa.com/almorsalaat/1460 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵کنترل غایات خیالی ذهن 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری استاد علی فرحانی در مرحله هفتم از تدریس کتاب بدایه الحکمه ذیل مباحث علت غایی به نکته ای درباره تأثیر تصورات خیالی در انجام فعل اشاره می کنند. 🔸پیشینه بحث علامه طباطبایی معتقدند همه فواعل دارای غایت هستند حتی فاعل غیر علمی. حدوسط ایشان مسأله میان شئ و کمال اخیر اوست. ایشان به تبع حکما نظام احسن آفرینش را با روابط میان پدیده ها به سمت استکمال تبیین می کنند. 🔻عده ای معتقدند همه فواعل دارای نیستند و برای آن نمونه های مختلفی را ذکر می کنند. یکی از نمونه ها بعضی از افعالی اختیاری انسان است که بدون هیچ غرضی صورت می گیرد. مثل بازی کودکان یا عادت های مختلف رفتاری از جمله عادت به بازی کردن با تسبیح یا ریش یا راه رفتن بی جهت و ... . 🔻علامه طباطبایی در پاسخ به ایشان به مسأله علم در فعل انسان می پردازند. علمی که غایت فعل انسان است دو نوع دارد: 🔅 علم عقلانی 🔅 علم خیالی گاهی انسان بدون تروی و تفکر غایتی را از جنس تصور کرده و از او اثر می پذیرد مثل تصور غذای خوشمزه و ایجاد احساس گرسنگی. این تأثیر و تأثر در صورتی که تشدید شود می تواند منجر به انجام فعل بیرونی در او شده و بمنزله غایت در نظر گرفته شود. در تدریس این بخش به لوازم و آن اشاره می کنند. صوت ده دقیقه ای زیر مربوط به جلسه 168 تدریس کتاب بدایه الحکمه است. @almorsalaat
تصور خیالی و تأثیر آن در افعال انسان(1).mp3
2.3M
🔅عناوین کلی این صوت عبارتند از: 🔹فلسفه بسیاری از توصیه های تربیتی اسلام 🔹ریشه غایات خیالی حب دنیاست 🔹تقویت بیش از حد قوه خیال زمینه ساز غایات خیالی در انسان 🔹عدم کنترل تصورات و امکان بیشتر در ارتکاب به معصیت @almorsalaat
♨️انحطاط و افول غربزده ها 👈درباره شکست الگوی سرمایه‌داری و محصولات تمدّن غربی و لگدمال شدن ارزشهای بشری در آمریکا 🔰رهبر معظم انقلاب 99.6.2 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔺تمدّن غربی الگوهای مدیریّت و جامعه‌سازی و نظام‌سازی و حکومت را به میدان آورد و نشان داد؛ هم کمونیسم یک جور -سوسیالیسم و کمونیسم وانواع و اقسام سوسیالیسم‌هایی که دولتهای مختلف به شکل آنها به وجود آمدند- و سرمایه‌داری و به‌اصطلاح لیبرالیسم و مانند اینها هم یک جور دیگر؛ اینها فراورده‌های غرب است و این فراورده‌ها خورده؛ امروز این محصولات تمدّن غربی در مدیریّت جامعه و مدیریّت بشر شکست‌خورده است. آن یکی که جمع شد، این یکی هم خیمه و خرگاهش در حال اغتشاش و نابسامانی است که دارید مشاهده میکنید. قلّه‌ی باشکوه این الگوی غربیِ سرمایه‌داری، آمریکا است که وضعیّت آن را مشاهده میکنید که به معنای واقعی کلمه یک الگوی شکست‌خورده است. 🔺بیشتر از همه‌ جا در آمریکا ارزشهای بشری دارد لگدمال میشود. با این نظامهای حکومتی، بایستی ارزشها را زنده کنند؛ حالا ارزشهای دینی به کنار، ارزشهای معنوی که آنها به آن توجّه هم ندارند، احساس هم نمیکنند آنها را، به کنار؛ ارزشهای بشری، ارزشهایی که عقلهای بشر آنها را میفهمد، [یعنی] مسئله‌ی امنیّت، مسئله‌ِی سلامت، مسئله‌ی عدالت، اینها دارد بکلّی در این الگوی مسلّط غربی بیش از همه‌ جا لگدمال میشود. در آمریکا جرم و جنایت از همه ‌جای دنیا بیشتر است؛ این حرفی است که خودشان دارند میگویند، آمارهایی است که خودشان دارند میدهند. در آمریکا فاصله‌ی طبقاتی وحشتناک است؛ آمریکا کشور ثروتمندی است امّا بیشترین بخش این ثروت در اختیار یک عدّه‌ی انگشت‌شمار است؛ انگشت‌شمار به معنای واقعی کلمه؛ بیشترین بخش این ثروت در اختیار آنها است. تعداد گرسنه‌ها، درمانده‌ها، بی‌خانمان‌ها در آمریکا به نسبت، از همه‌ی کشورهای دنیا بیشتر است. البتّه برخی از کشورهای بسیار فقیری که مثلاً در آفریقا هستند را مورد نظر ندارم، کشورهای متعارف دنیا، چه آنهایی که به عنوان کشورهای پیشرفته محسوب میشوند، چه آنهایی که در حال پیشرفت محسوب میشوند، از همه ‌جا تعداد و نسبت درماندگان و بی‌خانمان‌ها و فقرا و مانند اینها در آمریکا بیشتر است. طبق اعلام صریح رقبا در کارزارهای انتخاباتی آمریکا -که هم اخیراً گفتند، هم قبلها گفته بودند- از هر پنج کودک آمریکایی، یکی گرسنه است که اینها واقعاً در دنیا کم‌نظیر است. 🔺ناامنی درونی شهرهای [آمریکا] در دنیا کم‌نظیر است؛ یعنی واقعاً در خیابان جوانی که بیرون میرود، خاطرجمع نیست که یک نفری، یک دیوانه‌ای، یک مستی، یک عقده‌ای‌ای همین طور اسلحه را به طرف او نگیرد، او را بِتنهایی یا در بین جمعی به قتل نرساند. می‌بینید دیگر که این آمار جنایتهای آمریکا عجیب و غریب است؛ اصلاً انسان گیج میشود از شدّت و افزایش اینها. 🔺... همه جا در سراسر دنیا انسان آثار جنایتکاری آمریکا و غرب را -عمدتاً آمریکا را- مشاهده میکند. درجه‌ی بالای انحطاط فکری آنها را هم از انتخابهایشان میشود فهمید. ببینید چه افرادی، چه شخصیّت‌هایی را به عنوان شخص اوّل در آمریکا بر سرِ کار آورده‌اند و دارند به دنیا نشان میدهند که دنیا آنها را رد میکند و تحقیر میکند! غربزده‌ها اینجا است، این همان آرمان‌شهری است که غربزده‌ها -حالا بعضی در کشور خود ما و بعضی در کشورهای دیگر- به عنوان یک نقطه‌ی برجسته و آرمان‌شهر به آن نگاه میکردند؛ این خصوصیّات آمریکا است؛ یعنی الگوهای بشری به این شکل است. @almorsalaat
💠 فهم نخستین گام در یادگیری گزاره های علمی 🔰حجت الاسلام محمد مهدی مقدسی 💢 یکی از مهمترین مسائلی که هر طلبه باید به آن توجه داشته باشد شیوه صحیح تحصیل علم است. 🔆 همه ما مشاهده کرده ایم که گاهی با تلاش زیاد نتیجه کم حاصل می شود و این مسئله در طولانی مدت موجب خستگی و ناامیدی از ادامه روند تحصیل می گردد. 🔷 چگونه درس بخوانیم تا در مسیر دستیابی به ملکه اجتهاد حرکت کنیم؟ 🔆 یکی از پاسخ هایی که استاد فرحانی در جواب به سوالات اینچنینی بیان می کنند حرکت بر اساس روش صحیح علم آموزی یعنی یادگیری سپس و پس از آن است. 🔻در این نوشته می خواهم با توجه به بیانات استاد مقداری دربارۀ توضیح دهم. 🔆 همانگونه که در علم منطق آموخته ایم قبل از تصدیق به یک قضیه ابتدا باید مفاهیم تصوری آن قضیه برای ما معلوم باشد و اگر مفرداتِ تصوری قضیه را به درستی درک نکرده باشیم، یا تصدیقی حاصل نمی شود یا اگر آن را تصدیق کنیم، «اصل موضوع» و تقلیدی خواهد بود. 🔆 در هر علمی اگر می خواهیم گزاره های آن علم را به خوبی بفهمیم و با شناخت کامل آن ها را تصدیق کنیم ابتدا باید تصویر صحیحی از مفاهیم تصوری آن علم داشته باشیم. 🔆 در موضوعات حسی به راحتی می توانیم با استفاده از حواس تصویر آن شیء را درک کنیم، ولی در علوم که غالبا موضوعات مسائل آن غیر حسی است باید با بررسی لوازم مختلف با استفاده از تصویر دقیقی از آن موضوع در ذهن ترسیم نماییم 🔆 در بسیاری موارد اختلافات نظرهایی که در مسائل یک علم وجود دارد به دلیل عدم تصور صحیح مفردات آن علم است. 🔸 تعداد کمی از نویسندگان هستند که در کتاب هایشان به خوبی ی مفردات را توضیح دهند و غالبا به تعریف مختصری اکتفا می کنند. ولی این تعریف برای فهم صحیح کافی نیست و برای پی بردن به زوایای مختلف یک مسئله باید لوازم آن را به خوبی بررسی کنیم. 🔰 شهید مطهری و مرحوم مظفر جزء نویسندگانی هستند که با بیان یک موضوع از جنبه های مختلف سعی می کنند قبل از حکم کردن درباره آن تصویر صحیحی از موضوع در ذهن مخاطب ایجاد کنند. 🔆 برخی تصور می کنند که برای فهم هر مسئله باید به ابتدای هر فصل مراجعه کنند و تعاریف لغوی و اصطلاحی آن موضوع را یادبگیرند؛ در حالی که غالبا این تعاریف همه ابعاد مسئله را روشن نمی سازند. 🔴 برای این منظور باید شامّۀ یابی داشته باشیم. یعنی با هدف فهم صحیح موضوع ابواب مختلف را بررسی کنیم؛ مثلا در علم اصول هنگامی که می خواهیم تصویر درستی از مسئله «ظهور» به دست آوریم نباید فقط به بحث انواع دلالت و اصول لفظیه اکتفا نماییم بلکه تمام مباحثی که به این موضوع مرتبط است را باید بررسی کنیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنم: 🔅 رابطه ظهور با دلالت تصوری و تصدیقی 🔅 ارتباط ظهور با مراد استعمالی و مراد جدی 🔅ظهور مراد استعمالی است یا تطابق مراد استعمالی و مراد جدی؟ 🔅ارتباط ظهور و حجیت (چرا در الموجز بیان شد که اگر کلام در معنایی ظهور داشته باشد حتما حجت است و نمی شود کلام ظاهر در معنایی باشد ولی آن ظهور حجیت نداشته باشد؟) 🔅آیا فهم ظهور کلام استدلال پذیر است؟ 🔅آیا منطوق غیر صریح و مفهوم در محدوده ظهور کلام است؟ 🔅اگر ظهور بدیهی است چرا برای بررسی ظهور جمله شرطیه در مفهوم، با استدلال نتیجه گرفتند که تنها زمانی جمله شرطیه ظهور در مفهوم دارد که «سه جزئیِ علّیِ انحصاری» باشد؟ 🔺اینها نمونه ای از پرسش هایی است که در فصل های مختلف باب الفاظ مانند اصول لفظیه، انواع دلالت، مفاهیم، ظهور هیئت امر در وجوب، عام و خاص، مطلق و مقید و ... مطرح می شود و برای به دست آوردن تصویر دقیقی از مسئله ظهور لازم است به آنها پاسخ دهیم. 🔆 همانگونه که مشاهده می کنید در این پرسش ها از و سوال نمی شود؛ مثلا سوال نمی کنیم که «آیا جمله شرطیه در مفهوم ظهور دارد یا خیر؟» یا «چگونه جمله شرطیه بر مفهوم دلالت می کند؟». بلکه همه سوال ها برای فهم «چیستی» ظهور است. 🔆 در غالب موارد پس از اینکه «چیستی» موضوع را به درستی شناختیم، پاسخ به «هستی» و «چگونگی» بسیار ساده می شود. 💠 شاید بتوان گفت مهمترین مشکل طلاب در طول دوران تحصیل غفلت از این روش منطقی است؛ لذا بسیاری از طلاب مخصوصا هنگامی که وارد درس خارج می شوند با حجم زیادی از اقوال و «ان قلت» و «قلت» ها مواجه می شوند و در بهترین حالت و پس از تلاش فراوان تنها اقوالی را حفظ می کنند و از جهت علمی مقلّد باقی می مانند. @maarejj @almorsalaat
چیستی «عقلاء».mp3
5.64M
🔊🔊 ✅بررسی کیفیت جعل های عقلایی 🔰استاد علی فرحانی 🔴 مفاهیم انتزاعی که به صورت عامّ مجموعی از افراد متعدد انتزاع می شود چگونه فاعلیت دارد؟ 🔹 آیا جعل هایی که به عقلاء نسبت داده می شود منتسب به آحاد افراد است یا عنوان «عقلاء» فاعلیت دارد؟ 🔰🔰🔰🔰🔰 💠 در پست قبل درباره روش منطقی تحصیل علم و شروع از «مطلب ما» نکاتی را عرض کردیم. در مباحث مختلف این روش را پیاده سازی می کنند و برای یادگیری این سبک منطقی، لازم است به این تطبیقات دقت شود. 🔻 گفتیم که در این روش باید ابتدا مفاهیم تصوری و هر مسئله روشن گردد. از آنجایی که تعریف اصطلاحات و عناوین به تنهایی تصویر واضحی از موضوع به دست نمی دهد باید برای شناخت همه جانبه یک مسئله به مختلف آن توجه نمود. 🔹 مسئله «» یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی علم اصول است. استاد فرحانی در این صوت با طرح سؤالاتی به بررسی ابعاد مختلف مسئله «عقلاء» می پردازند و نشان می دهند که این مسئله جوانب مبهمی دارد که اگر تصویر درستی از چیستی آن به دست نیاید بسیاری از مباحث اساسی علم اصول متزلزل می شود. @maarejj @almorsalaat
✅دروس خارج و استاد آیت الله فرحانی از فردا شنبه 29شهریور ساعت 9 تا 10 به صورت مجازی از طریق نرم افزار adobe connect آغاز می شود. 📌جهت ورود به کلاس از لینک زیر اقدام کنید. https://mafa110.ir/kharejostad/ 🌀لازم است که نسخه ویندوز یا اندروید نرم افزار adobe connect را بر روی دستگاه خود نصب کنید. ⬇️دانلود نسخه اندروید: eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7332 ⬇️دانلود نسخه ویندوز: eitaa.com/khetabate_ghanoonieh/7331 @khetabate_ghanoonieh
♨️چند نکته مهم درباره اهمیت و نگاه کلان به علم اصول 🔰استاد علی فرحانی 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔸اگر همه این حدود معنای صحیح پیاده شود، وجوب مقدمه، مولوی می شود و لغویتی که آقای اصفهانی در عدم وجوب مقدمه گفت، از بین می رود. من این مطلب را از عبارات انتهایی آقای مظفر در بحث مقدمه واجب از کتاب اصول فقه فهمیدم. برای فهم صحیح آن عبارت، به تهذیب الاصول امام (ره) مراجعه کردم. در آنجا این عبارت را فهمیدم. فهمیدم که با این نگاه، وجوب مولوی می شود. اما نفهمیدم که چرا خود امام، می گوید که لغویت آقای اصفهانی درست است؟ 🔸وجوب شرطی را در شرح لمعه زیاد خواندیم. در اصول، نخوانده ایم. یکی دو جا، در اصول فقه که آقای مظفر می خواست بحث قصر و اتمام را درست کند، آنجا هم وجوب شرطی را گفت. در عبادات و معاملات، وجوب شرطی کاربرد زیادی دارد. آقای مظفر در اجزاء هم وجوب شرطی را گفت. در اقل و اکثر رسائل هم این بحث را بیان کرده است. هر کس که می خواهد، بحث مقدمه واجب و تعبدی-توصلی و واجب مطلق و مشروط و مقدمه مفوته و استحباب نفسی طهارات ثلاث را یاد بگیرد، (که همه اینها در ضمن بحث مقدمه واجب آمده است. لذا اگر مقدمه واجب را از اصول حذف کنیم، همه این مسائل را در مقام استنباط از دست می دهیم)، این مباحث در اقل و اکثر ارتباطی شیخ آمده است. اگر اقل و اکثر ارتباطی رسائل به درستی خوانده میشد، نمی گفتند که بحث مقدمه واجب، زائد است. البته خوب خوانده اند. مراد این است که آن طوری که شیخ تبیین کرده است، ملتفت باشند. 🔸لذا بحث وجوب شرطی خیلی مهم است. بحث وجوب شرطی را باید در مقدمه واجب بخوانیم. باید فرق بین مقدمه داخلیه، مقدمه خارجیه شرط شرعی، مقدمه خارجیه شرط عقلی را معلوم کنیم و سپس می توانیم از وجوب شرطی بحث کنیم. در اصول فقه هر سه این ها را خواندیم. فرق این سه تا هم زمانی معلوم می شود که جامع صحیح و اعم فهم شود. 🔸اگر کسی می خواهد، مزه وجوب شرطی را بچشد، تدریس های امام در مباحث الخلل فی الصلاه را گوش بدهد. صوت هایش موجود است. بعد این مباحث را در کنار مباحث آقای بروجردی و آقا رضا همدانی بگذارد، آن موقع نقطه مقابل صاحب جواهر در اجتهاد ایجاد می شود. البته آقارضا همدانی و آقای بروجردی و امام، این مباحث را از شیخ گرفته اند. بر خلاف محقق نائینی و وفاقاً با بخشی از سیستم محقق عراقی. طابق النعل بالنعل آقا سید ابوالحسن اصفهانی. اینها همه یک دسته اند. آقای خوئی 180 درجه مقابل ایشان است. 🔸علم اصول همانند یک تابع ریاضی است. معادله آن ثابت است. ورودی و خروجی مهم نیست که چه باشد. رأس المال تغییر میکند. اما خود معادله ثابت است. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، آنگاه می تواند تشخیص دهد که چه چیزی زائذ است و چه چیزی زائد نیست. من هم قبول دارم که در علم اصول، مانند هر علم دیگری زوائد وجود دارد. اما در همین فضا که قبول داریم علم اصول زوائد دارد، برای تشخیص زوائد، باید نگاه ما به علم اصول صحیح باشد. اگر کسی اصول را اینطور ببیند، چیزهایی را حذف می کند و اگر کسی اینطور نبیند، چیزهای دیگری را حذف میکند. 🔸به نظر من خواندن یک دور کامل اصول، بیشتر از چهار سال وقت لازم ندارد. تحصیلات تکمیلی پژوهش محور و عمده کار بر دوش محصّل است. و فرض این است که سطح عالی حوزه (از پایه هفت به بالا)، تحصیلات تکمیلی است. لذا در تحصیلات تکمیلی طلبه باید خودش از خودش مراقبت کند و کار کند. در اینصورت خیلی سریع می توان به نتیجه رسید. آنگاه هر کس هر نظری داشته باشد، شما میدانید که در کدام نظام و سیستم است. البته به این معنا نیست که شما اقوال را حفظ می کنی. همینطور که در ادبیات، شما ملکه فهم عبارت را بدست می آورید، هر چند که اقوال را و مثلا اینکه در باب تنازع چند قول وجود دارد، را حفظ نباشید. اما با این وجود می توانید عبارت بخوانید. یا اینکه شما از منطق، ملکه فکر کردن را بدست می آورید. اما اینکه شرط دوم از شکل سوم قیاس چیست را از حفظ نباشید. 🔉🔉صوت بیانات استاد را از لینک زیر 👇👇👇 🆔 https://b2n.ir/589646 @almorsalaat
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره) 🔰استاد علی فرحانی 💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب 🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 88-89 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است. 📝لینک دانلود 👇 soda96.ir/matn-osul2/ 🔊لینک دانلود 👇 soda96.ir/اصول-مظفر2-استاد-فرحانی/ @almorsalaat