eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
550 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ماه رجب مقدمه ای برای ماه شعبان و رمضان 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۱/۱۰/۲۳ 🔅خوب است از فرصت اين ايام متبرك ماه رجب براى توجه به لزوم تلاش در هر مرحله اى كه هستيم و به هر كارى كه مشغوليم، استفاده كنيم. 🔅به طورى كه از ادعيه ماه رجب به دست مى آيد، بنده گمانم اين است كه اين ماه، مقدمه اى براى ماه شعبان و بعد ماه رمضان است، اينكه اين سه ماه، فرصتى براى خودسازى در طول سال و تأمين ذخيره و نيروى لازم براى حركت عظيم زندگى و سرنوشت است. «اللهم اهدنى هدى المهتدين، و ارزقنى اجتهاد المجتهدين.» چنانكه در اين ماه مى خوانيم، دعاكننده از خداى متعال به وسيله اين دعاها درخواست مى كند كه به او نور هدايت بتاباند؛ او را تلاش و اجتهاد و كوشش بياموزد و توفيق آن را به او بدهد «و لا تجعل لي من الغافلين المبعدين» و او را از غفلت برحذر دارد. يا در دعاى ديگر اين ماه مى خوانيم: «اللهم انى أسألك صبر الشاكرين لك و عمل الخائفين منك و يقين العابدين لك» اينها بالهايى است كه يك انسان با آنها مى تواند پرواز كند. صبر شكرگزاران، تلاش و عمل خائفان و يقين عبادتگران، ويژگيهايى است كه هم در اين ماه از خدا آنها را مى طلبيم و درخواست مى كنيم و هم از اين ادعيه درس مى گيريم كه در اين ماه بايد اينها را در خودمان فراهم كنيم. 🔅شايد در ماه شعبان، بتوانيم با ذخيره اى كه از اين ماه گرفته ايم، آن مناجات پرسوز و گداز و پرمضمون را با نفس حقيقى بخوانيم نه فقط الفاظ آن را مرور كنيم و حقيقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنيم، و اگر إن شاء اللّه اين همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده ورود بر سر سفره ضيافت الهى شويم و در اوج قله آن ماه، شايسته ورود به ليلة القدر گرديم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠اعلام اربعه 💢یکی از دغدغه های بنده در این کانال، نشر و تبیین آثار و دیدگاه های ( امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب (مدظله)، علامه طباطبایی (ره) و شهید مطهری) است. به عقیده بنده، قرائت این اعلام از اسلام، نابترین قرائت و منجی بشریت در عصر حاضر است. 💢در همین راستا سعی میکنم انشالله آثار و سخنان این بزرگان را در قالب ، ، و در اختیار شما قرار دهم. 💢آثار هر یک از این اعلام را میتوانید با هشتگ های ، ، و پیگیری کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب بر اساس کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب بر اساس کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس @fater290 👇👇👇👇
♨️♨️نمازهای هر شب ماه رجب از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠نمازمشترک هرشب ماه رجب 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(3)+توحید(1) 👈 بعد از نماز دست ها را بلند می کند و میگوید: لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر والیه المصیر و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی الامی و آله. ودستها را به صورت می کشد. 💠شب1 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1)+توحید(3) 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(100) 👈بعدازنماز:دعای مذکور در اقبال(70) 🔅20رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1) 🔅2رکعت بعدازعشاء 🔺رکعت اول:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(3) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+انشراح(1)+توحید(1)+فلق(1) +ناس(1) 💠شب2 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(1) 💠شب3 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(5) 💠شب4 🔅100رکعت 🔺رکعت اول:حمد(ا)+فلق(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس(1) 💠شب5 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب6 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(7) 💠شب7 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+فلق(1)+ناس(1) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+تسبیحات اربعه(10) 💠شب8 🔅20رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3)+فلق(3)+ناس(3) 💠شب9 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ تکاثر(5) 💠شب10 🔅12رکعت بعدازمغرب 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3) 💠شب11 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(12) 💠شب12 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول...علی القوم الکافرین(آیات آخر سوره بقره)(10) 💠شب13 🔅10رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+العادیات(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+تکاثر(1) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب14 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+قل إنّما أنا بشر(آیه آخر کهف)(1) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 💠شب15 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعدازنماز: الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً و لا أتّخذ من دونه ولیّاً+دعا به هرچه دوست دارد 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+هرسوره ای که خواست(1) 👈بعدازنماز:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+تسبیحات اربعه(4)+ الله الله ربّی لا اُشرِکُ به شیئاً ما شاء الله لا حوال و لا قوّه الّا بالله العلیّ العظیم 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب16 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(10)+توحید(10) 💠شب17 🔅30رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب18 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10)+فلق(10)+ناس(10) 💠شب19 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(15)+توحید(15) 💠شب20 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+قدر(15) 💠شب21 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کوثر(10)+توحید(10) 💠شب22 🔅8رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7) 👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10) 💠شب23 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ضحی(5) 💠شب24 🔅40رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب25 🔅20رکعت بین مغرب و عشاء 🔺هر رکعت: حمد(1)+ آمن الرسول(دو آیه آخر بقره)(1)+توحید(1) 💠شب26 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(40 و در روایتی4) 💠شب27 🔅12رکعت 🔺در توضیح آن به اقبال مراجعه شود. 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+فلق(4)+ناس(4)+توحید(4) 👈بعد از نماز:لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم(4)+دعا به هرچه بخواهد 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+اعلی(10)+قدر(10) 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(4)+توحید(4)+فلق(4)+ناس(4)+آیت الکرسی(4)+قدر(4) 👈بعد از نماز:حمد(4)+فلق(4)+ توحید(4)+ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا اشْرِكُ بِهِ شَيْئاً(4)+دعا به هرچه بخواهد 💠شب28 🔅12رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب29 🔅12رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+اعلی(10)+قدر(10) 👈بعد از نماز:صلوات(100)+استغفار(100) 💠شب30 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 💠شب آخر 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(3)+کافرون(3) 👈بعد از نماز: دست ها را به سمت آسمان بلند می کند: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. سپس دست ها را به صورت می کشد و حاجتش را می خواهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ ان الارض یرثها عبادی الصالحون 💠انتخاب مسرت بخش حضرات آیات مصباح و یزدی (حفظهما الله) را به عنوان نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، به مقام معظم رهبری و همه ملت ایران تبریک عرض میکنم. ✅انشالله که خدای متعال سایه این دو فقیه عالیقدر و اسطوره های در مسیر انقلاب و ولایتمداری را بر سر انقلاب مستدام بدارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اعمال و مراقبات ماه رجب@almorsalat.mp3
2.36M
🔊🔊 🌙اعمال و مراقبات ماه رجب 🔰 استاد علی فرحانی ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️در انجام اعمال، هر چند مستحب باشد، باید تعداد دعا و ذکر یا عدد ایام آنها رعایت شود و در آن سهل انگاری نشود. 🔰علامه حسن زاده آملی 🔅در بعضى از ادعيه و اذكار بيان عدد دعا و ذكر و يا عدد ايّام آنها از معصوم صادر شده است. در حفظ عدد سهل انگارى نشود با اينكه اعمال مستحبّه اند. و بايد به دستور اهتمام داشت چه در حفظ و مراعات صورت آن و چه در عدد آن، يعنى هرچه دستور العمل است به هر صورت و عدد بايد به همان منوال عمل شود و هيچ نحوه تخطّى و مداخله در آن روا نبود چه عمل به دستور عددى خود يك نحو تأديب و تعويد نفس است. 🔅علاوه اينكه عالم جليل محمود بن محمّد دهدار متخلّص به عيانى و صاحب «مفاتيح المغاليق» در اول رساله «خلاصة جواهر الاسرار» گويد: «حضرت امام به حق ناطق جعفر بن محمّد الصّادق عليه السّلام فرموده است كه: بدانيد اسماء اللّه به منزله دفائن اند و عدد به منزله ذراع آن مساحت، اگر ذراع كمتر فرا نهى به دفين نرسى و اگر زياده بگيرى نيز نرسى بلكه در گذرى». 🔅فاضل شوشترى فتح اللّه بن محمّد رضا حسينى مرعشى در اوائل كتاب شريف «وفق المراد في علم الاوفاق و الاعداد» گويد: «اكابر اهل تحقيق گفته اند كه عدد به منزله حوض آبى است كه در آن غسل ارتماسى كنند اگر عمق آب زياده از حدّ باشد موجب غرق مى شود و اگر كم، غوطه خوردن ميسّر نيست. و گفته اند كه عدد حكم دندانه كليد دارد كه به زياد يا كم نمودن آن در وا نمى شود كما قيل: «الاعداد أرواح و الحروف أشباح، و العدد كأسنان المفتاح اذا نقصت أو زادت لا يفتح الباب. و الزيادة على العدد المطلوب اسراف، و النّقص منه اخلال». يكى از مشايخ روايت مى كرد كه در سوره مباركه يس اسمى هست كه بر طرف مى شود به بركت آن كورى مادر زاد و پيسى. او را گفتند كه آيا اگر كسى تمام سوره را بخواند نفعى از اين مقوله كه مى گويى به او خواهد رسيد؟ جواب داد: هرگاه حكيم يك دوا را براى مرضى مقرّر كرده باشد و آن دوا در دكّان عطّارى باشد و مريض برود و تمام ادويه دكّان او را بخورد آيا نفعى به او خواهد رسيد؟ همچنين است اين اعمال». اين بود آنچه را شوشترى نقل كرده است. 🔅و ما به ذكر دو حديث شريف در اين موضوع تبرّك مى جوييم و بدان اكتفا مى كنيم: 💠حديث اول: ثقة الاسلام كلينى در كتاب دعاء «اصول کافى» (حديث 17 باب القول عند الاصباح و الامساء ج 2 ص 383 معرب)، روايت فرموده است به اسنادش عن العلاء بن كامل قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول: «و اذْكر ربّك في نفسك تضرّعا و خيفة و دون الجهر من القول» عند المساء: لا اله الاّ اللّه وحده لا شريك له، له الملك و له الحمد يحيى و يميت و يميت و يحيى و هو على كلّ شيء قدير. قال: قلت: بيده الخير. قال: انَّ بيده الخير و لكن قل كما اقول لك عشر مرّات، و اعوذ باللّه السّميع العليم حين تطلع الشّمس و حين تغرب عشر مرّات. 🔸در اين حديث ملاحظه مى فرماييد كه علاء خواست بيده الخير را زياده گراند و يا از روى استفهام گفت بيده الخير اضافه شود، امام فرمود كه البتّه خير در دست اوست، و لكن همانطور كه من به تو گفته ام بگو. 💠حديث دوم: دعاى غريق است كه شيخ اجل صدوق در «اكمال الدين» به اسنادش روايت فرمود: عن عبد اللّه بن سنان قال: قال أبو عبد اللّه عليه السّلام ستصيبكم شبهة فتبقون بلا علم يرى و لا امام هدى، لا ينجو منها إلاّ من دعا بدعاء الغريق. قلت: و كيف دعاء الغريق؟ قال: تقول: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. فقلت: يا مقلّب القلوب و الابصار ثبّت قلبى على دينك. فقال: انَّ اللّه عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الأبصار و لكن قل كما أقول: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك (بحار ط 1 جزء دوم ج 19 ص 276). 🔸«عبد اللّه سنان گفت: امام صادق عليه السّلام فرمود: بزودى شبهه اى به شما مى رسد پس بدون علمى يعنى پرچم و نشانهاى راهنمايى كند و بدون پيشوايى هدايت نمايد مى مانيد، از آن شبهه رهايى نمى يابد مگر كسى كه دعاى غريق بخواند. گفتم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك. من گفتم: يا مقلّب القلوب و الابصار. امام فرمود: البتّه خداى عزّ و جلّ مقلّب القلوب و الابصار است و لكن چنانكه مى گويم بگو: يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك». در اين حديث مى بينيد كه عبد اللّه سنان خواست و الابصار را اضافه نمايد امام اجازه نفرمود، فتبصّر. 📚 رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: 54 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
asib-shenasi-adame-tahavvol-dar-maaref-v-osul@almorsalat.mp3
4.46M
🔉🔉 ♨️ آسیب های عدم تحول در شناخت دین و علم اصول و عدم اجتهاد در مباحث اخلاق و عرفان 🔰استاد علی فرحانی 💠💠💠💠💠 💢 نگاه به منابع دین و مباحث معرفتی و همچنین منطق زبانشناسی دین (علم اصول) هم در محدوده "هست" ها و هم "باید"ها، باید متحول شود. ✅ مباحث اخلاقی و عرفانی و سیر و سلوک نیاز به اجتهاد دارد. ✅ نشناختن صحیح دین توسط برخی اندیشمندان سبب کوچک شدن محدوده دین شده است. 💠💠💠💠💠 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢حلول ماه مبارک رجب و میلاد آقا امام باقر (ع) مبارکباد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢من مهمات المراقبات فیه من اوله الی آخره تذکر حدیث الملک الداعی علی ما روی عن النبی (ص): «ان الله تعالی نصب فی السماء السابعه ملكاً یقال له الداعی فاذا دخل شهر ینادی ذلك الملك كل لیله منه الی الصباح، طوبی للذاكرین، طوبی للطائعین و یقول الله تعالی: 🔅 انا جلیس من جالسنی و مطیع من اطاعنی و غافر من استغفرنی، 🔅الشهر شهری و العبد عبدی و الرحمه رحمتی 🔅فمن دعانی فی هذا الشهر اجبته و من سالنی اعطیته و من استهدانی هدیته 🔅و جعلت هذا الشهر حبلاً بینی و بین عبادی فمن اعتصم به وصل الی» 📚المراقبات، مراقبات ماه رجب ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
tazkie-harkate-bar-madare-fetrat-ayatollah-pahlavani.mp3
466.6K
🔉🔉 💢 ، حرکت بر مدار است / کتاب های آیت الله پهلوانی (ره) را بخوانید 🔰استاد علی فرحانی 📌 بریده ای از مجموعه جلسات علم قبل از تزکیه ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 🔰رهبر معظم انقلاب 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ @fater290 📌متن کامل را 👇👇👇
المرسلات
💢مبارزه فرهنگی 🌐مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض
💢 دو نکته از دوران زندگی امام باقر (ع): 1⃣ مبارزه با تحریف در معارف و احکام اسلامی 2⃣ ایجاد تشکل 🔰رهبر معظم انقلاب ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🔺دوران زندگي امام پنجم، امام باقر علیه السلام، به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند. دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثه كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثه حرّه و حادثة توّابين و سختگيريهاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوششهاي بسيار ضخيم ارائه نميشد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامي، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبي» تعبير كرد، در آمده است. 🔺در مورد امام باقر عليه الصلاة و السلام حرفهای زيادى هست، منتها به دو نكته از زندگى آن حضرت اشاره میکنم: 1⃣یكي عبارت است از مبارزه آن حضرت با تحريف در معارف اسلامى و احكام اسلامى؛ اين چيزى بود كه در دوران امام باقر از هميشه پيش از زمان آن حضرت، مشروحتر و مبسوطتر و گسترده تر انجام شد. 🔅مبارزه فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهتگيرى، بدون یک سَمتگيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد. 2⃣كار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ یکی از كارهاى امام باقر همين بود، كه كسانى را از شاگردان خود و از دوستان خود تربيت كند، بالا بياورد، به صورت اختصاصى آنها را مورد توجه قرار بدهد- شاگردان ويژه آن حضرت - بعد آنها را به همديگر وصل كند و در سرتاسر دنياى اسلام آنها را به عنوان یک قطبى، یک ركنى، به عنوان وکیل خود، نايب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامه تبليغات و تعليمات آن حضرت را به گردن بگيرند و به عهده بگيرند. 🔅اين سازماندهى پنهانى امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هيجان بيشترى پيدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسيد؛ اين هم كار ديگر بود، كه كارى بود بسيار خطرناك. 📚 انسان۲۵۰ ساله ص۲۳۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۱۳ ⚡️یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست، حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ ⚡️این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ ... فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
vazife-ma-tablighe-din.mp3
2.49M
🔉🔉 ♨️وظیفه ما تبلیغ دین است یا خودسازی؟ 🔰 استاد علی فرحانی 🌀🌀🌀🌀 🔸وظیفه ما در حوزه از آن جهت که طلبه هستیم، تبلیغ دین است نه خودسازی، هر چند که خودسازی از مقدمات تبلیغ است. 🔸خودسازی وظیفه هر انسانی است، هر چند که در حوزه هم نباشد. 🔸اگر در حوزه به وظیفه خودمان عمل کنیم، راه شهادت و رسیدن به بالاترین کمال انسانی برای ما هم باز میشود. راه شهادت، منحصر در سوریه نیست. 📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) @fater290 👇👇👇👇
💢ذوق عرفانی در درک اسرار معارف قرآن و مناجات ائمه (ع)‏ 🔰امام خمینی (ره) 🔹چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و مناجاتهای ائمه اطهار (ع) و‏‎ ‎‏همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن‏‎ ‎‏است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است‏‎ ‎‏نمی توانند وجدان کنند. 🔹آیه شریفه در قرآن: ‏‏ثُمَّ دَنی فَتَدَلَّی فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَی‏، خوب،‏‎ ‎‏مفسرین، فلاسفه در این باب صحبتها کردند، لکن آن ذوق عرفانی کم شده است.  🔹‏‏اِلهی‏‎ ‎‏هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعَ اِلَیْکَ وَ اَنِرْ اَبْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها اِلَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ اِلَی‏‎ ‎‏مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصیرَ اَرواحَنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ اِلهی وَاجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ ناجَیْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِک. ‏اینها عناوینشان را خیال می کند انسان، خوب، ما هم می دانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه‏‎ ‎‏دانشمند نمی توانند ذوب کنند چی هست مسئله. 🔹مسئلۀ ‏‏فَصَعِقَ لِجَلالِکَ‏‏ که مبدأش قرآن‏‎ ‎‏است: ‏‏و خَرَّ موسی صَعِقاً‏، مسئله ای است که انسان گمان می کند که خوب افتاد غش کرد‏‎ ‎‏«صَعِقَ» یعنی غش کرد، اما این غش چی بوده است؟ غش حضرت موسی چی بوده‏‎ ‎‏است؟ این مسئله ای نیست که غیر موسی بفهمد. یا: دَنی فَتَدَلّی را، این مسئله ای نیست که‏ غیر آن کسی که «دُنُوّ»‏ پیدا کرده است بتواند فهم کند، ادراک کند، ذوب کند. 🔹یا همین‏‎ ‎‏جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست،‏‎ ‎‏مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. ریاضات بسیار می خواهد‏‎ ‎‏تا انسان بتواند بفهمد که «ناجیته» ‏‏[‏‏با فتح تا‏‏]‏‏ نه ناجیته ‏‏[‏‏با ضم تا‏‏]‏‏، «ناجَیتَه» این چی است؟‏‎ ‎‏خدا با آدم مناجات می کند، چی است مناجات؟ چه خواسته اند ائمه؟ چی بوده است این؟ بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده‏‎ ‎‏است؟ ‏‏هَبْ لِی کَمالَ الاْنْقِطاعِ اِلَیْکَ‏‏ کمال انقطاع چی است؟ ‏‏وَ بِیَدِکَ لابِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی‏‎ ‎‏وَ ضَرّی‏؛ خوب، آدم به حسب ظاهر می گوید خوب، همه چیز با اوست. اما وجدان این‏‎ ‎‏مطلب که هیچ ضرری به ما نمی رسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الاّ به‏‎ ‎‏اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است. 🔹و دعا‏‎ ‎‏کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان‏‎ ‎‏از این مسائل هم یک حظی ولو یک جلوۀ کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود، و‏‎ ‎‏لااقل مؤمن به این بشویم که قضیّۀ «صَعِقَ» چه قضیه ای است. مؤمن به این بشویم که‏‎ ‎‏مناجات خدا با انسان چی هست. مناجات را مؤمن بشویم به آن، انکار نکنیم، نگوییم‏‎ ‎‏اینها حرفهای درویشی است. همۀ این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف و در کتب‏‎ ‎‏ادعیۀ مبارکۀ ما که از ناحیۀ ائمۀ هدی وارد شده است، همۀ این مسائل هست، نه به آن‏‎ ‎‏لطافت قرآن، لکن به نحو لطیف. آن هم و همۀ اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به‏‎ ‎‏کار برده اند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند، و ممکن است که اصل مسندش‏‎ ‎‏هم درست ندانند؛ البته به حقیقت اش هم کم آدمی است که می تواند پی برد تا چه رسد به‏‎ ‎‏اینکه ذایقۀ روح بچشد این را. چشیدن ذایقه یک مسئلۀ فوق این مسائل است. ‏ 📚صحیفه امام ج۱۷ ص۴۵۵ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
| درس خارج اصول/ 👈جلسه پنجم: ۹۵/۸/۸ 🔰استاد آیت الله فرحانی ✍ مقرر: محسن ابراهیمی ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ✅مروری بر جلسات گذشته 🔺اصل فرمایش حضرت امام این است که کسانی که عدم یک ضد را مقدمه یا مقارن با وجود ضد دیگر می دانند، یا بین عدم یک ضد و وجود ضد دیگر تمانع قائل هستند، مشکل اصلی این دیدگاه این است که معنای سلب تحصیلی به درستی فهم نشده است و بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است. نقیض هر شئ، سلب تحصیلی است و در سلب تحصیلی، ولو اینکه مسلوب، مقید باشد، اما سلب هیچ قیدی ندارد. 🔺در بیان محقق قوچانی، در تقریر حد وسط دوم آخوند، به خاطر حفظ وحدات ثمان در تناقض، سلب، به یکی از وحدات مقید شده بود. و همین باعث شده بود که برای عدم، رتبه قائل بشوند و در واقع عدم و سلب را مقید به رتبه کرده بودند. حال آنکه عدم و سلب، شیئیت ندارد که بخواهد رتبه و قید داشته باشد. 🔺لذا حضرت امام با همین مطلب و دقت در سلب تحصیلی، حد وسط های آخوند و محقق قوچانی را مورد نقد قرار دادند. حضرت امام فرمودند با توجه به معنای درست از سلب تحصیلی، صحیح نیست که بگوییم: عدم ضد، مقدمه ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: عدم ضد ملائم و مقارن با ضد دیگر است و یا اینکه بگوییم: نقیضان که یکی از آنها عدمی است، در رتبه یکدیگرند. و یا بگوییم که عدم، با چیزی معاندت دارد. هیچ کدام از این تعابیر صحیح نیست. چون لازمه اش، شانیت قائل شدن برای عدم است. 🔺همچنین فرمودند که دیگر نمی شود گفت که عدم مضاف له حظ من الوجود. چون عدم لاشیئیت است. عدم هیچ حکمی ندارد و هیچ حکمی را نمی پذیرد. این معنا را که نقیض و عدم، سلب تحصیلی است و صحیح نیست که گفته شود که «عدم مضاف له حظ من الوجود»، علامه طباطبایی در نهایه الحکمه، ذیل بحث اعاده معدوم بیان می کنند. 🔺این معنا را که عدم، سلب تحصیلی است، همه حکمای اسلامی در تمام مشارب، مشاء و اشراق و حکمت متعالیه می فهمند. همه می دانند که اجتماع نقیضین استحاله دارد. چون نقیض یعنی سلب تحصیلی و عدم و هیچ نسبتی بین عدم و وجود نیست. اما اصولیینی که در این زمینه دقت فلسفی کاملی نداشته اند، بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط کرده اند. همین طور که در اشکال ها و جواب ها در همین مسسئله ضد بیان شد. 🔺در این مسئله، هم آخوند و هم محقق قوچانی و محقق اصفهانی و هم محقق خوئی و هم شهید صدر، به دلیل ضعف سیستم فلسفی یا دقت نکردن به مبانی فلسفی دچار خلط شده اند. ✅نظر محقق اصفهانی در جزء العله بودن عدم مانع 🔺مشهور است که اجزاء علت تامه: مقتضی و شرط است. شرط یا وجودی است یا عدمی. به شرط عدمی، عدم المانع می گویند. مانع، گاهی قابلیت قابل را خراب می کند و گاهی در فاعلیت موثر است. لذا باید مانع بر طرف شود تا با عدم مانع، قابلیت قابل یا فاعلیت فاعل تام شود، تا معلول محقق شود. 🔺لذا محقق اصفهانی می فرمایند که: عدم المانع گاهی متمم فاعلیت فاعل است و گاهی متمم قابلیت قابل است. محقق اصفهانی بیان می کند که مثلا این دیوار، این قابلیت را ندارد که هم سفید باشد و هم سیاه. برای اینکه دیوار قابلیت سیاهی را پیدا کند، باید عدم سفیدی محقق شود تا قابلیت دیوار در پذیرش سیاهی تام شود. 🔺تمام حرف محقق خوئی در نقد و بررسی دیدگاه محقق نائینی، بر همین پایه است که عدم المانع (عدم ضد) از مقدمات تحقق شئ است. ✅اشکالات حضرت امام به محقق اصفهانی 🔺دو اشکال می توان به نظر محقق اصفهانی، بیان کرد. 1⃣اشکال متوسط این است که بگوییم، شما در توضیحتان، عدم را وجودی کرده اید و برای آن شأن قائل شده اید. 2⃣اشکال دیگر و عمیق تر از اشکال سابق این است که مسئله انتزاع مفهوم که کار ذهن است مطرح شود. 🔺انشاالله در جلسه آینده مطلب محقق اصفهانی و اشکالات حضرت امام به آن به تفصیل بیشتری بیان می شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی @fater290 👇👇👇👇
tolide-mohtavaye-mojahedane.mp3
2.02M
🔉🔉 ♨️ تولید محتوا با الگوی مجاهدانه 🔰استاد علی فرحانی 🍁🍁🍁🍁🍁 🔹امروز برای انجام وظیفه تبلیغ توسط طلاب حوزه های علمیه، لازم است که جدید متناسب با شرایط جدید جامعه و مخاطب صورت گیرد. 🔹برای تولید محتوا لازم است که به خوبی درس خوانده شود. با خواندن همین دروس و کتاب های فعلی حوزه هم می توان به درجات خوب علمی رسید. هرچند که لازم است که کتاب های درسی و نظام آموزشی حوزه تحول یابد. 🔹در مسئله تولید محتوا و درس خواندن باید به صورت مجاهدانه عمل کرد. 🍁🍁🍁🍁🍁 📌بخشی از بیانات استاد در جلسه با طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین، آران و بیدگل، ۹۸/۱۱/۲۶ @fater290
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد. 👈اندر باب استفاده کردن و استفاده نکردن از تکنولوژی در ایام کرونایی 🔰محسن ابراهیمی @fater290 👇👇👇👇
المرسلات
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای، حوزه را نجات می دهد. 👈اندر باب استفاده کردن و استفاده
♨️ایمان بیاوریم که اندیشه های آقای خامنه ای(۱)، حوزه را نجات می دهد. 👈اندر باب استفاده کردن و استفاده نکردن از تکنولوژی در ایام کرونایی 🔰محسن ابراهیمی 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹آنچه از بیانات رهبر معظم انقلاب بدست می آید، یکی از نمودها و شاخصه های تحول در حوزه های علمیه، گسترش استفاده از ابزار و تکنولوژی های روز در ساحت های مختلف حوزه است. استفاده از ابزار جدید، سبب تحول در زمینه های آموزش، پژوهش، تبلیغ و معیشت است. 🔹امروز که جامعه ما به یک بیماری مبتلا شده است، برخی از حوزه ها و مراکز آموزشی، با استفاده از ابزارهای آموزشی جدید و فضای مجازی، جایگزینی برای آموزش های حضوری یافته اند و تعطیلی های اجباری حوزه را از این طریق جبران کرده اند. 🔹به لطف الهی و با تلاش های رهبر معظم انقلاب و سایر مدیران و مسئولان حوزوی، پیشرفت هایی در زمینه استفاده از فضاها و ابزارهای جدید حاصل شده است و خصوصا در زمینه پژوهش، نرم افزارهای نور و اقداماتی مشابه، تاثیر بسزایی داشته است اما هنوز در ابتدای راهیم. 🔹متاسفانه هنوز گاهی برخی از حوزویان در مقابل استفاده از تکنولوژی مقاومت می کنند و این امر سبب شده است که هنوز بسیاری از درس ها فقط به صورت حضوری تشکیل می شود و این امر سبب تجمع طلاب در قم شده است و خود مانعی از هجرت طلاب به شهرهای مختلف است. 🔹همچنین این نگاه و روحیه سنت گرایی نابجا و استفاده نکردن از امکانات الکترونیکی بانکی، سبب شده است که وقت طلاب در صف های طولانی شهریه تلف شود، تا آنجا که حاضرند، شهریه را به تعویق بیندازند، اما به حساب طلاب نریزند. 🔹نکته ای که تذکر آن لازم است این است که در این ایام و اتفاقات که یک ویروس که سبب تعطیلی درس ها می شود، نظام آموزشی مختل می شود و درس ها و حتی شهریه ها عقب می ماند، باید ایمان بیاوریم که اگر به اندیشه های تحولی رهبر انقلاب در حوزه عمل شود، قطعا پیشرفت چشمگیری حاصل خواهد شد. 🔹ایشان برنامه ها و پیشنهادات تحول در حوزه و حتی تاکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید را از اوایل رهبری خود و حتی قبل از آن در دیدار های متعدد با طلاب بیان کرده اند اما به تعبیر خود ایشان: "از پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره‌ حوزه‌ی علمیه کردم، ... خیلی هایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است ... این عقیده‌ من است ... حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸". 🔹به امید آنکه تا قبل از آنکه سهراب حوزه علمیه بمیرد، از نوشداروی نظرات تحولی رهبر انقلاب بنوشیم، چرا که نوشداروی بعد از مرگ سهراب، نه تنها فایده ندارد بلکه "خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد. (۹۱/۷/۱۹)" 🔹انشالله اندیشه های تحولی رهبر انقلاب را در موضوعات مختلف در همین کانال منتشر خواهیم کرد. 📌 (۱) تعبیر به آقای خامنه ای، بر اساس بیان برخی سنتی های حوزه است و الا ایشان برای ما رهبر و امام مفترض الطاعه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🌐فاطر، حوزه علمیه عصر انقلاب👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠زیارت جامعه کبیره، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمّه ▪️شهادت حضرت امام هادی (سلام‌اللّه‌علیه) را تسلیت عرض میکنم. این امام بزرگوار در مجموعه‌ی آثار و برکاتی که از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌السّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهم‌السّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کرده‌اند. ▪️زیارت جامعه‌ی کبیره، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهم‌السّلام) است، از این بزرگوار است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱/۱ @fater290
📜سند زیارت جامعه کبیره 🔰شیخ محمدتقی مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) 🔅🔅🔅🔅🔅 💠 امام خمینی(ره) درباره کتاب لوامع صاحبقرانی می فرماید: "کتاب شرح فقیه مولانا مجلسی اول، که یکی از کتابهای نفیس جلیل القدر است و فارسی، مطالعه نما و اگر نفهمیدی از اهلش سوال کن که در آن کنزهایی از معرفت است. 💠💠💠💠💠 در این کتاب درباره زیارت جامعه کبیره چنین آمده است: 🔅اين زيارتى است كه فرا گرفته است همه ائمه معصومين صلوات اللّٰه عليهم را كه هر يك را و همه را با هم زيارت مى‌توان كرد. 🔅 باين زيارت اما سند اين شكسته چنين است كه بيست و هشت سال قبل از اين به شرف زيارت حضرت امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه مشرف شدم و بخاطر فاتر رسيد كه فى الجمله ربطى به هم رسد تا زيارتى با ربط به آن حضرت توانم كرد. مشغول رياضت شاقه شدم و اكثر ايام در مقام حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه مى‌بودم كه واقع است در خارج نجف اشرف و بعد از ده روز تقريبا كشف حجب شد و محبتى مركب به هم رسيد از محبت حق سبحانه و تعالى، و محبت آن حضرت صلوات اللّٰه عليه، و شبها پروانه‌وار بر دور روضه مقدسه مى‌گشتم، و گاهى در رواق عمران مى‌بودم روزها در مقام حضرت‌ صاحب الامر تا به مرتبه كه مى‌يافتم كه اگر در آنجا مى‌بودم دو سه روزى بيشتر نبوده واصل مى‌شدم، و با خود قرار داده بودم كه در زمستان در نجف اشرف باشم اگر بمانم و مكاشفات بسيار رو داده بود. 🔅 با آن كه شبى نشسته بودم در رواق عمران سنه دست داد و گويا بر در روضه مقدسه عسكريينيم و قبر آن حضرتين در نهايت ارتفاع و طول و عرض بود، و صندوق پوشى از مخمل سبز بر آن صندوق پوشانيده‌اند و حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليه پشت بر صندوق داده‌اند رو به درگاه چون نظرم به حضرت افتاد شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم و غرضم زيارت بود با مداحى حضرات و چون تمام شد حضرت فرمودند نعمت الزّيارة خوب زيارتى است عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه زيارت جد شماست حضرت تقرير فرمودند 🔅و فرمودند كه داخل شو بنده داخل شدم و ميل بدست راست كرده ايستادم فرمودند كه پيش آ عرض نمودم كه يا ابن رسول اللّٰه مى‌ترسم كه مبادا از من ترك ادبى واقع شود و كافر شوم فرمودند كه كافر نمى‌شوى پيش آ دو قدمى پيش رفتم و ايستادم باز فرمودند كه پيش آ و جلالت حضرت مانع بود و اطاعت واجب و در اضطراب بودم حضرت فرمودند كه مترس و پيش آى تا نزديك رفتم، فرمودند بنشين نشستم بدو زانو با ارتعاش و اضطراب تمام و توجّهات بسيار فرمودند و آن سنه برطرف شد و آن عشق حضرت امير المؤمنين منقلب شد به عشق حضرت صاحب الامر صلوات اللّٰه عليهما 🔅و قبل از اين واقعه مفارقت را ممتنع مى‌دانستم و روزش يا روز بعد از آن متوجّه زيارت عسكريين صلوات اللّٰه عليهما شدم و در آن رفتن و يك شب در روضه مقدسه ماندن فتوحات عظيمه دست داد و هر چه در آن واقعه ديده بودم همه واقع شد 🔅و اين بنده شك ندارم در آن كه اين زيارت از آن حضرتست با آن كه قطع نظر از واقعه، فصاحت و بلاغت و جامعيّت اوصافى كه هر يك از آنها در اخبار بسيار وارد شده است و به آن‌ها اشاره خواهد شد دليل صحت است، با آن كه صدوق حكم به صحت آن كرده است در اين كتاب و در كتاب عيون، و روات خبر نيز ثقاتند الا موسى كه توثيق صريح ندارد و صدوق اعرفست به رجال از ديگران. @fater290
💢نماز لیله الرغائب و ثواب آن @fater290 👇👇👇