eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️| لزوم ایجاد و بین دو قشر مغز متفکر جامعه (حوزه و دانشگاه) 🔰امام خمینی (ره) 🔸توصیه این جانب آن است که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی، دوستی و را محکم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند و به مجرد آنکه فرد یا افرادی را دیدند که با گفتار و رفتار خود، درصدد است بذر نفاق بین آنان افکند، او را ارشاد و نصیحت نمایند و اگر تأثیر نکرد، از او روگردان شوند و او را به انزوا کشانند و نگذارند توطئه ریشه دواند که سرچشمه را به آسانی می توان گرفت. مخصوصا اگر در اساتید کسی پیدا شد که می خواهد انحراف ایجاد کند، او را ارشاد و اگر نشد، از خود و کلاس خود طرد کنند و این توصیه بیشتر متوجه روحانیون و محصلین علوم دینی است و توطئه ها در دانشگاه ها از عمق ویژه ای برخوردار است و هر دو قشر محترم که مغز متفکر جامعه هستند، باید مواظب توطئه ها باشند. 📚وصیت نامه امام خمینی (ره) @almorsalaat
02-گوهر جاوید-معرفی رساله انسان بعد الدنیا.mp3
14.24M
🔉(2)|معرفی رساله الانسان بعد الدنیا اثر علامه طباطبایی 🔰ارائه از: حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری 📌 برگزار شده در ۹۹/۹/۲۰ ⭕️عناوین کلی مطرح شده: ✨اهمیت بحث معاد 1️⃣اصل مشترک میان همه ادیان آسمانی (برانگیخته شدن و حیات پس از مرگ) 2️⃣کمبود داده های بشری از حیات پس از مرگ 3️⃣وجود متشابهات در ادله نقلی 4️⃣اختلافات علما در کیفیت معاد انسان پس از مرگ 5️⃣تبیین مسائل متعارض میان علم جدید و اصول معاد ✨ویژگی های مهم رساله انسان بعد الدنیا 1️⃣اهتمام اصلی به قرآن برای بررسی مسأله معاد و عدم تحمیل آموزه های غیر وحیانی بر آیات 2️⃣حل مسائل کلیدی و لاینحل در بحث معاد (فصل چهارم صفات قیامت) 3️⃣ترتیب رتبی فصول بر مراحل حیات انسان پس از مرگ 4️⃣اشاره کلی به زمینه های معقول و حکمی مدلول آیات قرآن (برزخ و عالم مثال) 5️⃣ارتباط این رساله با دو رساله انسان قبل الدنیا و انسان فی الدنیا 6️⃣رابطه این رساله با مطالب تفسیر المیزان 7️⃣توقف در امور فاقد دلیل معتبر و مبین 8️⃣تأیید مدلول آیات قرآن با احادیث و روایات در زمینه معاد 9️⃣حل تعارضات مسأله معاد با اصول پذیرفته شده علم امروز (فصل پنجم معاد جسمانی) @almorsalaat
⚡️سیاست به چه معناست؟ 🔉 @almorsalaat 👇👇
tarife-feghe-siasi.mp3
2.75M
🔉| سیاست به چه معناست؟ 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این صوت به بازتعریف واژه می پردازند و نگاهی متفاوت به این مقوله را بیان می کنند. این تعریف در نگاه ما به ادله نقلی و همچنین کارکرد علوم انسانی، اثرگذار است. 📌گزیده سخنرانی استاد با موضوع: "نقش امام حسن عسکری در تولید فقه سیاسی شیعه" به مناسبت شهادت امام حسن عسکری، ۹۹/۸/۴ @almorsalaat
375K
♨️ توضیحاتی پیرامون یادگیری و تبلیغ زبان خارجی ⁉️ : سلام آقا سید. وقتتون بخیر. ... میخواستم از شما راهنمایی و مشاوره بگیرم برای آموزش و پیگیری و مطالعه زبان انگلیسی بصورت حرفه‌ای و با گرایش اسلامی که مثل شما بتونم یه تبلیغ و منبر کامل و مسلط داشته باشم و بتونم ان‌شاءالله یه مبلغ بین الملل و بدردبخور باشم. ممنون میشم اگر برنامه و سیری در این جهت هست راهنماییم کنید و برام جالب هست که سیر آموزشی خودتون تو این حیطه رو هم بدونم. با تشکر🙏🏻 ✅ حجت الاسلام هاشمی را در این صوت بشنوید. @almorsalaat
⭕️| حوزه‌ی تنها - بدون دانشگاه - کفاف نیازهای امروز ملّت و کشور ایران را نمیدهد. دانشگاهِ تنها - بدون حوزه - هم کفاف نمیدهد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۳/۰۹/۲۷ @almorsalaat
📖| مهم‌ترین کار برای انسان مؤمن، عبارت است از اجتناب از گناه 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۶/۶/۱۲ 🔅بزرگان علم اخلاق و رهروان سلوک به علاقه‌مندان و مریدان خودشان همیشه گفته‌اند، ما هم بالواسطه و بی‌واسطه از اینها شنیده‌ایم که مهم‌ترین کار برای انسان مؤمن، عبارت است از اجتناب از گناه. اگر انسان مبتلای به یک گناهی بود، بخصوص -و العیاذ بالله- اگر چنانچه این استمرار داشته باشد خود این، مانع از عروج و مانع از طی کردن درجات معنوی و الهی است؛ هم مانع از یقین میشود، هم مانع از توجّه به خدای متعال و تقرّب قلب انسان به خدا میشود، هم مانع از عمل میشود؛ گناه این ‌جور است. لذا در دعای شریف ابی‌حمزه خوانده‌اید: فَرِّق بَینِی وَ بَینَ ذَنبِی المَانِعِ عَن لُزُومِ طَاعَتِک؛ یعنی گناه مانع میشود از اینکه انسان، ملازم طاعت الهی باشد. ما خیلی دلمان میخواهد اطاعت خدا بکنیم و زندگی‌مان بر اساس اطاعت باشد امّا گناه نمیگذارد؛ گناه دل انسان را سخت میکند؛ توجّه را، رقّت را، خشوع را از انسان میگیرد؛ وقتی خشوع گرفته شد، عملْ سخت و سنگین میشود. انسان وقتی با خشوع است، عمل برای او آسان است، نماز آسان است، روزه آسان است، ذکر آسان است؛ وقتی خشوع نیست، همه‌ی اینها برای انسان سنگین میشود؛ اینها همه ناشی از گناه است. پس اوّل این است که انسان بکند. @almorsalaat
🔘نقش حوزه و دانشگاه در جامعه چیست؟ @almorsalaat 👇👇
♨️| نقش حوزه و دانشگاه در جامعه چیست؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۹/۲۴ 💠وقتی ما «وحدت حوزه و دانشگاه» را عنوان میکنیم، بدیهی است مقصود این نیست که این دو را در عالم واقعیّت به یک چیز تبدیل کنیم. ... مسأله این است که ما دو نهادِ اصیلِ دانشجویی داریم. 💠یکی متوجّه به کسب علومِ مربوط به فهم و تبلیغ دین و نوآوری در مباحث دینی و نوآوری در فهم مسائل روز و حادث شونده در زندگی است، که این حوزه است و کارش عبارت است از تحقیق در مسائل دینی و فراگرفتن احکام الهی در همه شؤون زندگی. آن هم نه فقط در آنچه که مربوط به کنج محراب یا کنج خانه است؛ بلکه در قلمرو وسیع زندگی بشر. این گروه، این را باید فراگیرند؛ احکام جدیدش را تحقیق کنند؛ ناخالصیها و ناسره‌ها را از آن بزدایند و آن را با زبان مناسب، در هر جامعه‌ای و هر زمانی و هر مخاطبی، به رساترین شکل ممکن به مخاطبین برساند. این، وظیفه آن نهاد حوزه‌ای است و اسمش «حوزه علمیه» است. 💠نهاد دانشجویىِ دیگر، ناظر به اداره امور زندگی مردم، منهای مسائل مربوط به دین است. مردم معاش دارند، کسب دارند، ساختمان دارند، راه دارند، جسم دارند؛ شناساییهای گوناگون لازم است، تحقیق در امور زندگی مردم لازم است. علوم مختلف و انواع و اقسام دانشها، برای بهتر کردن و راه انداختن زندگی مردم وجود دارد. این نهاد هم مشغول فراگیری این دانشهاست که اینها را فرا گیرد و در آنها متخصّص و صاحب‌نظر شود؛ درباره آنها تحقیق کند و آنها را برای پیاده شدن در جامعه آماده نماید؛ تحقیقات نوِ دنیایی را جذب کند و خودش به نوبه خود، تازه‌هایی در این دانشها بیافریند و به بشریت عرضه کند. این هم یک نهاد دانشجویی دیگر. @almorsalaat
🔸من اراد الله بدا بکم و من وحده قبل عنکم 🔉@almorsalaat👇👇
tarbiyate-khoda-v-ahle-beit.mp3
1.13M
🔊| تنها مربی انسان خداست و تنها واسطه مطمئن بین خدا و انسان، اهل بیت هستند. 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
💠شهید مطهری، شخصیت در ایجاد حوزه و دانشگاه @almorsalaat 👇👇
💠شهید مطهری، شخصیت در ایجاد حوزه و دانشگاه 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۳/۲/۱۰ 🔺مرحوم مطهری با دو ابزار با دو وسیله میتوانستند تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیل‌کرده‌های جدید را به وجود بیاورند. یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خودش ایشان. 🔺از لحاظ تلاش عملی خب ایشان در دانشگاه درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند، در مجامع تحصیل‌کرده‌ها، مهندسین، پزشکان شرکت کردند، به عنوان یک قطب و ملجأ و پناهی برای تحصیل‌کرده‌های جدید شدند. آن زمانها، هزاران دانشجو و فارغ‌التحصیل و کسانی که توی مسائل فرهنگ جدید درس خوانده بودند و تحصیل کرده بودند آقای را به عنوان یک ملجأ، یک پناه، یک ملاذ، یک آدمی که حرفشان را میفهمد، میتواند دردهایشان را علاج کند، سؤالاتشان را پاسخ بدهد، به او نگاه میکردند و اینها. 🔺ایشان نوشته‌هایش، سخنرانی‌اش در رادیو در آن سالهای اوائل، بعد هم سخنرانیهای گوناگونش در دانشگاههای مختلف، سراسر کشور در این خط بود؛ و شاید بتوانم بگویم ایشان چهره‌ی روحانی در میان محیطهای فرهنگ جدید بود، یعنی در دانشگاهها و حول و حوش دانشگاه‌ها؛ مثل تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیل‌ها. موفق‌ترین چهره بود، یعنی هیچ‌کدام از این چهره‌های تقریب بین روحانی و دانشگاه به قدر ایشان در این جهت موفق نبودند و ایمان آن تحصیل‌کرده‌های جدید را جلب نکرده بودند. 🔺دومی غنای شخصیت خود ایشان بود؛ میدانید یکی از چیزهایی که بین این دو قشر را جدا کرده بود این بود که این دو قشر را به هم بی‌اعتقاد کرده بودند. تحصیل‌کرده‌های جدید فارغ‌التحصیل حوزه‌ی علمیه را یک آدم باسواد نمی‌دانستند، اصلاً آنچه را که او بلد بود آن را سواد نمی‌دانستند، به حساب نمی‌آوردند، علم نمی‌دانستند. 🔺روحانی در عرف و فرهنگ غربی تزریق شده‌ی به یک عده‌ی از تحصیل‌کرده‌های ما یک عنصر بی‌سواد و پرمدعایی بود و به حساب می‌آمد که اصلاً تضییع وقت بود که انسان با او بنشیند حرف بزند یا خودش را به او نزدیک کند، یعنی او را اصلاً قابل نمی‌دانستند که یک چهره‌ی یک شخصی بداند او را. 🔺متقابلاً تحصیل‌کرده‌ی حوزه علمیه تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی را با همین چشم نگاه میکرد. علاوه بر این‌که حالا بی‌دین میدانست آنها را جاهل و عامی هم میدانست. یعنی اهل علم و عوام یک تقسیمی بود در حوزه‌های علمیه که مردم دنیا دو قسم بودند، یک قسم اهل علم، یک قسم عوام؛ و اهل علم یعنی آنی که تحصیل‌کرده‌ی حوزه است و عوام یعنی آن کسی که تحصیل‌کرده‌ی حوزه نیست؛ حالا تحصیل‌کرده‌ی هر جای دیگر هم میخواهد باشد. دو قشری که هر دو اهل علمند، هر دو اهل تحصیلاتند، هر دو با مغز و با تفکر و تعقل سر و کار دارند و همدیگر را بی‌سواد میدانند، شما طبیعی است که فرض کنید اینها اصلاً به هم نزدیک نشوند، با هم آشنا نشوند. 🔺مرحوم مطهری جزو شخصیتهایی بود، جزو پیشروان کاروان تقریب روحانی و دانشجو بود که با قوّت و صلابت شخصیت علمی خودش مخاطبین خودش را متواضع کرد در مقابل خود. یعنی هنگامی که ایشان وارد دانشگاه شد و افرادی در رشته‌های مختلفِ متناسب با شخصیت آقای مطهری وقتی با ایشان برخورد کردند، از ایشان استفهام کردند، با ایشان مسأله‌ای را مطرح کردند، با یک مغز بزرگ، با یک اندیشه‌ی عمیق، با یک ذهن باز مواجه شدند. 🔺یک مرد متفکر قوی صاحب‌نظر که در - رشته‌اش فلسفه و فقه بود، ولی بعد جامعه‌شناسی مطالعه کرده بود، اقتصاد مطالعه کرده بود، فلسفه‌های اروپایی را مطالعه کرده بود و افرادی از متخصصین و صاحب‌نظران این رشته‌ها به خود جذب کرده بود - ایشان در این اواخر یک درس جامعه‌شناسی اسلامی فلسفه‌ی تاریخ داشت، که خب یک عده‌ای از افراد صاحب‌نظر، اساتید فن، اساتید به‌هرحال درس ایشان شرکت میکردند که خود ایشان برای من نقل کردند که دو تا درس ایشان داشتند میگفتند یکی دانشجوها شرکت میکنند یکی اساتید، این درسی بود که اساتید شرکت میکردند. فلسفه‌ی هِگِل را مثلاً ایشان آنچنان قوی و خوب آگاه بود و فراگرفته بود با آن قوّت علمی‌ای که داشت که خب کسانی که توی این رشته‌ها، توی این معقولات کار میکردند شخصیت ایشان را و ارزش ایشان را درک میکردند. 🔺پس شخصیت علمی و قوی مرحوم شهید مطهری هم بیشترین تأثیر را در نزدیکی این دو قشر داشت. یعنی وقتی که تحصیل‌کرده‌های جدید نگاه میکردند میدیدند، یک روحانی عالمِ متفکرِ فاضلی مثل شهید آقای مطهری را در مقابل خودشان دارند. از طرفی وقتی که در حوزه‌های علمیه - که خب شخصیت آقای مطهری در حوزه‌ها واضح بود برای بیشتر افرادی که در حوزه‌ها بودند - وقتی میدیدند ایشان دل به قشر تحصیل‌کرده‌ی جدید بسته و با اینها سر و کار دارد آنها هم یک حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود می‌آمد. @almorsalaat
⚙️ واکنش علمای اسلام به یا سکه الحدید ▪️یکی از اولین و چالشی ترین مواجه علمای اسلام با مظاهر مسأله راه آهن یا سکه الحدید بود. موافقین و مخالفین زیادی داشت و تحلیل های مختلفی از شخصیت های آن دوره در تاریخ به جای مانده. ▪️ یکی از اندیشه های رایج این بود که استفاده از تکنولوژی فرنگی ها به نوعی به بردگی گرفتن آن هاست. چه بهتر که آن ها برای پیشرفت جامعه اسلامی به ما خدمت کنند و برده ما باشند. ▪️آیت الله شاه آبادی این نظریه را در همان دوران مضحک می خواند. راه آهن اگرچه برای دسترسی سربازان آلمانی به شوروی در ایران ساخته شد ولی توجیه دربار گسترش در ایران بود. معتقد بودند که باید میان حامل و محمول تناسبی باشد. تا زمانی که محموله در تجارت نباشد، سکه الحدید یا راه آهن چیزی جز حمالی برای تجارت دیگران نخواهد بود. ▪️ ایشان کالای تولید بیگانه را «فواحش» می خواند چون جز دردسر و وابستگی هیچ ثمره ای برای ما نخواهد داشت و این یعنی بردگی ما برای آن ها. از این رو می فرمایند: «احداث سکه الحدید فعلاً مضر است» امروز که تولید داخل با آن دوران قابل مقایسه نیست، گسترش حمل و نقل به معنای اتم ضروری و مفید است. ▪️علمای اسلام با ابزار تکنولوژی مخالف نبودند بلکه نقش آن ها در اعمال سیاست های بیگانه را مخرب می دانستند. 🔸ملاحظات و محاکمات 🔸سید مجتبی امین جواهری 🌐 http://aminjavaheri.com/ ☕️ @sm_javaheri
♨️ اگر امام خمینی در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمی آمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۹/۱۶ 🔹من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» @almorsalaat
🔊|نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی 🍀 یکی از دغدغه های تمام محصلین دانشگاهی و حوزوی پس از طی مقاطع اولیه تحصیلی، تحصیل و یادگیری نظرات و دیدگاه های علمای سابق یک علم و پژوهش در آثار آنهاست. 🍀 به عنوان نمونه، علم فلسفه که سابقه چند هزار ساله دارد، به موازات قدمت این علم، دیدگاه ها و آثاری از علمای فلسفه وجود دارد. امروز در مقابل یک طلبه و یا دانشجوی محصل فلسفه، آثار و نظریاتی از قبل از فلاسفه یونان و فلاسفه یونان تا فارابی و بوعلی و حکمای مشاء و اشراق تا برسد به حکمت متعالیه و حکمای آن تا امروز وجود دارد. 🍀 در این جا دو سوال اساسی مترتب بر هم وجود دارد: 🍁 1- آیا یادگیری آثار قدما و گذشتگان یک علم، برای تولید و پیشروی در آن علم لازم است؟ 🍁 2- اگر یادگیری آن آثار لازم است، روش تحصیل‌ آنها چگونه است؟ 🍀 اهمیت سوال دوم زمانی واضح تر می شود که می بینیم - به عنوان مثال - خواندن فقط یک دوره اسفار، بیش از ده سال طول می کشد تا چه برسد به خواندن شفا و اشارات و منظومه و ... مهمتر از آن اینکه پس از خواندن یک دوره -مثلا- اسفار، معلوم نیست که چند درصد از محتوای این کتاب در ذهن متعلم باقی می ماند. 🍀 این دو سوال مختص به علم فلسفه نیست، بلکه در هر رشته علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در مرحله تولید و پیشبرد و نظریه پردازی علم مطرح می شود. این دو سوال در مورد علم اصول فقه و فقه و روش تحصیل آنها نیز وجود دارد. امروزه می دانیم که گذراندن یک دوره درس خارج اصول بیش از 8 سال طول می کشد، فضلا از درس خارج فقه که گذراندن یک دوره درس خارج در همه ابواب فقهی استحاله دارد. 🍀 استاد علی فرحانی در صوت زیر که در جمع برخی از طلاب رشته تخصصی فلسفه ارائه شده است، این موضوع را بررسی کرده اند. 🍀 ایشان در این جلسه در ابتدا دلیل و میزان اهمیت یادگیری آثار قدما و گذشتگان علم را بیان و سپس روشی زودبازده و کارآمد را برای مطالعه و تحصیل این آثار بیان می کنند و به مناسبت موضوع بحث و مخاطب، این بحث را در موضوع فلسفه تطبیق می کنند و با مثال هایی آن را تبیین می کنند. 🍀 این مدل از کار در مقطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، در واقع الگویی صحیح برای در این مقاطع است. @almorsalaat 🔉صوت استاد را 👇
052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3
21.29M
🔊|نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی 📌آنچه استاد در این صوت تبیین می کنند، در واقع الگویی صحیح برای در مقاطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، است. @almorsalaat
💡| طرح کارگاه تقریر نویسی (تمرین تقریر نویسی در گروه های مشاوره ای) 🔉@almorsalaat👇👇
1.09M
🔈 توضیحات حجت الاسلام امین جواهری درباره دوره جدید کارگاه مشاوره برای تقریر نویسی 🔰 گروه المرسلات با همکاری مجموعه صدا برگزار می کند. @soda96 @almorsalaat ▪️گروه های مشاوره ▪️زمان برگزاری جلسات ▪️گواهی شرکت در دوره تقریر نویسی ▪️معرفی به موسسات پژوهشی جهت فعالیت و اشتغال 📌جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید: 👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2867200080C11c65ce224
🌐| خوشبختی قطعی فرد مسلمان در سایه اعتقاد به مهدویت @almorsalaat👇👇
🌐| خوشبختی قطعی فرد مسلمان در سایه اعتقاد به مهدویت 🔰علامه طباطبایی 🔸دعوت اسلامى، از همان روزهاى نخستين پيدايش خود، گوش پيروان خود را از راه كتاب و سنت (عقل هم كه موافق بود) با اين مطلب پر كرده و افهامشان را با اين معنا آشنا مى ‏ساخت كه: 🔸روش اسلام (يعنى اجابت نداى وجدان و نهاد خدادادى كه به متابعت حق، در اعتقاد و عمل ترغيب مى ‏كند) متابعت يك حقيقت زنده، و يك نيروى شكست‏ن اپذير غيبى است كه پيوسته جامعه بشرى را به سوى سعادت رهبرى مى ‏نمايد، و حتماً روزى خواسته خود را فعليت داده و جامه عمل خواهد پوشانيد. 🔸هر فرد مسلمانى بايد اين حقيقت را نصب‏‌العين خود قرار داده و مانند روز روشن در آن ترديد نكند كه جامعه اسلامى كه او در آن زندگى مى‏‌كند، چنان‏كه در باطن جز نورانيّت و طهارت صفتى ندارد، روزى خواهد رسيد كه در ظاهر نيز چنين شده و تبديل به يك جامعه بهشتى گردد، و هر عيب و نقيصه‏‌اى كه فعلًا دارد، و هر پليدى و تيرگى كه در گوشه و كنارش يافت مى‏‌شود، تدريجاً و دفعتاً، از بين رفته روزى تبديل به نورانيّت و طهارت خالص و سعادت و روحانيّت محض خواهد شد. ⭕️با وجود ايمان به يك چنين حقيقتى، ديگر تصور مغلوبيت و خسارت سعى، براى يك فرد مسلمان محال است. زيرا وى مى ‏داند كه اگر چنين روزى را درك نمايد، غرق سعادت گرديده، كام دنيوى و اخروى خود را خواهد گرفت، و اگر درك نكند ‏ اش، كه باز از نقطه نظر واقع‏بينى و فكر اجتماعى همان «» مى‏ باشد، با درك آن روز سربلند است، و او- به شخصه- جزو روندگان اين راه و فدائيان اين مقصد بوده و پاداش عمل وى پيش خداى دانا و بينا هدر نخواهد رفت. 🔸اين ايمان، يك نيروى معنوى به انسان مى ‏بخشد، كه با وجود آن پيوسته خود را خوشبخت و كامروا مى‌‏بيند، و هرگز با تراكم ناملايمات و فشار روزگار و شكنجه گرفتارى‏‌هاى مرگبار، اميد نجات و رستگارى را از دست نداده و روحيه اسلامى خود را نخواهد باخت‏. 📚شیعه ص۹۲ @almorsalaat
1.09M
♨️ادامه تحصیل طلاب در دانشگاه/ راه تولید علوم انسانی ⁉️: سلام علیکم. بنده طلبه ام و پایه ۴ و دارم با یه استاد قوی دروس حوزه رو کارمیکنم میخواستم بعد پایه ۶ برم دانشگاه و روانشناسی بخونم. چون استاد جان احساس میکنم اینطوری موندن در حوزه از دست دادن عمر. چون از حوزه فعلی چیزی جز امتحان و رسوندن محدوده چیزی نمونده. البته من چون دارم با یک استادی دروس حوزه رو عمیق کار میکنم، موندم در حوزه وقت تلفی نیست. اگر برم دانشگاه و در حوزه ای مثل روانشناسی تخصص بگیرم خیلی تاثیر گذاری بیشتری میتونم داشته باشم. ✅ حجت الاسلام مهدی ستوده را بشنوید. @almorsalaat
🎙| برای تحقق 🔘به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله شهیدمفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه 🔰استاد امین اسدپور 👈استاد سطح عالی حوزه علمیه 🔰دکتر محسن برهانی 👈عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ⏰پنجشنبه ۲۷ آذر ساعت ۲۰ 🌀جهت دریافت لینک اسکای روم به t.me/A_G_25 پیام دهید. @almorsalaat
nabayad-ba-estezhare-faghih-mokhalefat-kard(1).mp3
1.45M
🔊| هیچ وقت با فقیه مقابله نکنید! 🔰 استاد علی فرحانی ◽️بنابر اینکه ظهور بدیهی و وجدانی است، هیچ وقت نباید با اصل استظهار یک فقیه مقابله کرد. ◽️ بلکه سبک صحیح نقد علمی، سنجش موافقت یا عدم موافقت مدعای یک فقیه با مبانی اوست. ♨️ این سبک، روشی مهم در تسریع تحصیل علم فقه است. @almorsalaat
♨️ معنای اسلامی شدن دانشگاه چیست؟ @almorsalaat👇👇