eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
📌؟ 💠وقتی قرآن را حفظ كردید، میتوانید معانی قرآن را درست بفهمید؛ انسان وقتی معنای قرآن را فهمید، میتواند در آن تدبر كند؛ وقتی تدبر كرد، میتواند به معارف عالی دست پیدا كند و رشد پیدا كند. ۱۳۹۱/۰۴/۳۱ 🌀مدرسه مجازی قرآنی الاعراف👇 https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
در تفصیل این مطلب حتما صوت زیر را بشنوید 👇👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/2539 https://eitaa.com/almorsalaat/2539 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» 🔰استاد علی فرحانی 📆 پنج‌شنبه‌ ها ساعت ۸ الی ۱۰ 📌خیابان سمیه، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، موسسه مفتاح ✅امکان شرکت حضوری به صورت محدود با رعایت قوانین بهداشتی فراهم است. 🔘لینک شرکت مجازی https://b2n.ir/955386 @almorsalaat
هدایت شده از 
متن دل نوشته شهید حاج قاسم سلیمانی درباره کتاب 👇👇👇👇
هدایت شده از 
، بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَمابَدَّلوا تَبدیلاً احمد عزیزم؛ تقریظ و تحسین رهبر عزیزمان مرا تشویق به خواندن کتابت کرد و پس از قرائت آن به مقامت غبطه خوردم و افسوس، که در کارنامه‌ام یک شب از آن شبها و یک روز از آن روزهای گرفتار در قفس را ندارم. شماها عارفان حقیقی و عابدان به عبودیت رسیده‌ای هستید که به عرش رسیدید، ای‌کاش در همان بالا بمانید. چه افتخار آمیز است ربانیون بر منبر نشسته، تربیت یافتگان منابر خود را به تماشا بنشینند. چه زیباست جوانان جویای کمال، کودکانِ کمال‌یافته در قفس دشمن را ببینند.ای‌کاش سفیرانِ در قصرهای مجلل نشسته کشورمان، این سفیران در قفس گرفتار شده را ببینند و چگونه سفیر بودن را بیاموزند.احمد عزیز؛ وقتی کتابت را خواندم ناخودآگاه صحنه اسارتی در مقابل دیدگانم مجسم شد و به‌یاد آن اسیر، بر کتاب این اسیر، اشک ریختم، یاد قهرمان اسارت که اسارت را به اسیری گرفت. بانوی معظمه خسته‌ای که با مجروحیت دل و جسم، در حالی که سر برادران، برادرزاده‌ها و فرزندان خود را بالای نی جلوی چشم داشت و ده‌ها زن و کودکِ اسیرِ هرروز کتک‌خورده را در طول هزاران کیلومتر پیاده و یا بر شتر برهنه نشسته، سرپرستی می‌کرد، در عمق قرارگاه دشمن بر هیبت او شلاق زد و با بیانی که خاطره پدرش علی(ع) را در یادها زنده کرد همانند شمشیر برنده برادرش عباس بر قلب دشمن فرود آورد و با جمله "مارأیت الّا جمیلاً" عرش را گریاند و بشریت را تا ابد متحیر عظمت خود ساخت. به کرمانی بودنم افتخار می‌کنم، از داشتن گوهرهایی همچون «شهسواری» که فریاد "مرگ بر صدام، ضد اسلام" را در چنگال دشمن سر داد و نشان داد به‌خوبی درس خود را از مکتب امام سجاد(ع) آموخته است و «امیر شاه‌پسندی» که بر گوشت‌هایِ بر اثر شلاق فروریخته او اطو کشیدند و «احمد یوسف‌زاده»، «زادخوش»، «مستقیمی»، «حسنی» و ... که از اسارت عظمت آفریدند. در پایان درود می‌فرستم برمردی که به‌احترام شما و همه مجاهدین و شهدا، قریب سی سال چفیه یادگار آن روزها را به گردن آویخته تا عشق به این راه و مرام و فرهنگ را به همه یادآوری کند و بر هر نوشته شما بوسه می‌زند و در بالاترین جایگاه فقاهت، حکمت و اندیشه، زیباترین کلمات را نثارتان می‌کند. چقدر مدیون این مردیم و بدون او تاریکیم. خداوندا؛ وجودش را برای ایران و اسلام حفظ بفرما. قاسم سلیمانی / هفدهم اردیبهشت 94 🌐 http://ketabjan.com : رسانه ای برای معرفی کتاب های جبهه فرهنگی انقلاب 👇 https://eitaa.com/joinchat/809893908C41692f55d2
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🌘 اعمال و آداب شب لیلة الرغائب + ثواب اعمال شب جمعه اول ماه رجب را لیلة الرغائب می‏گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله با فضیلت بسیار وارد شده است. 👇 hawzahnews.com/news/944939
recording-20210218-084957.mp3
12.28M
🔉تعادل و تراجیح امام خمینی 👈پنجشنبه ۹۹/۱۱/۳۰ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @almorsalaat
موضوع این جلسه مسئله تعارض عامین من وجه بود. نکته اصلی بحث در این است که امام می فرماید باید انضباط بحث را رعایت کنیم و چون می خواهیم بر اساس اخبار علاجیه، حکم این مسئله را بدست آوریم ابتدا باید ببینیم که ادله باب، شامل عامین من وجه می شود یا نمی شود. در عبارات زیر فرض اینکه اخبار علاجیه عامین من وجه را شامل نمیشود و لوازم آن، بررسی شده است.👇 🔸فصل في أنّ العامّين من وجه هل يندرجان في أخبار العلاج؟ 🔸قد اتّضحت ممّا قدّمنا، الموارد التي تكون غير داخلة في الحديثين المختلفين، و خارجة عن موضوع البحث في باب التعادل و الترجيح؛ لأجل الجمع المقبول بينهما، و لا بدّ لتنقيح البحث من ذكر بعض الموارد، التي تكون مورد البحث في اندراجها في موضوع أدلّة العلاج. 🔸فمنها: ما إذا كان بين الدليلين عموم من وجه، فهل يندرجان فيها أم لا؟ 🔸و على الأوّل: فهل تجري فيهما جميع المرجّحات صدوريّة كانت أو غيرها أم لا تجري فيهما المرجّحات الصدوريّة؟ 🔸محصّل الكلام أن يقال: إنّ جميع أدلّة العلاج تدور مدار عنواني «الحديثين المتعارضين» و «الخبرين المختلفين» (1) فلأحد أن يقول: إنّ الظاهر منهما هو التخالف بقول مطلق، و هو يختصّ بالمتباينين. و أمّا العامّان من وجه فتنصرف الأدلّة عنهما؛ فإنّ الظاهر من قوله: «يأتي عنكم الخبران و الحديثان المتعارضان، فبأيّهما آخذ؟» دوران الأمر بين أخذ أحدهما و ترك الآخر، و بالعكس رأساً، لا أخذ بعض مفاد أحدهما؛ و ترك بعض مفاد الآخر. و كذا الأجوبة الواردة فيها، كقوله: «خذ بما اشتهر بين أصحابك، و دع الشاذّ النادر» و قوله: «اعرضوهما على‏ كتاب اللَّه، فما وافق كتاب اللَّه فخذوه» «3» إلى‏ غير ذلك «4» ظاهرة في الحديثين المختلفين في جميع مفادهما. 🔸و بالجملة: الناظر في روايات الباب، يرى أنّ محطّ السؤال و الجواب فيها؛ هو الخبران المختلفان بجميع المضمون، فالعامّان من وجه خارجان عنها، فلا بدّ في مورد تعارضهما من الرجوع إلى القاعدة. 🔸و العجب من بعض أعاظم العصر(2)، حيث ادّعى أنّ قول الأئمّة عليهم السلام: «ما خالف قول ربّنا زخرف» أو «باطل» ظاهر في المخالفة بالتباين الكلّي، قائلًا: إنّ المخالفة بقول مطلق هي المخالفة بالتباين، و أخرج العامّين من وجه عن‏ موضوع المخالفة للكتاب، و مع ذلك أدرجهما في موضوع أخبار العلاج مع أنّ موضوعها «الخبران المختلفان». 🔸و أولى‏ بعدم الاندراج في موضوعها التعارض بالعَرَض (3)، كما إذا ورد دليل بوجوب صلاة الجمعة، و آخر بوجوب صلاة الظهر، و علم عدم وجوب إحداهما، و وجوب الاخرى فإنّ هذا العلم يوجب التعارض بينهما بالعرض، لكن لا يصدق «الخبران المختلفان» و «المتعارضان» عليهما عرفاً. (1) این مطلب بر اساس مبنای امام است که در ابتدای کتاب تبیین کردند. (2) مراد محقق نائینی (ره) است. (3) منظور از «التعارض بالعرض» در جایی است که دو دلیل خودشان با هم تنافی ندارند اما با توجه به دلیل سوم، بین آنها تنافی ایجاد می شود. مثل دلیل وجوب صلاه جمعه و صلاه ظهر که با هم تنافی ندارند اما به ضمیمه اینکه فقط یک نماز واجب است، تنافی بین آنها ایجاد می شود. @almorsalaat
🌀ماه رجب کرونایی 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۹/۱۱/۲۹ ♨️حلول ماه رجب را به همه‌ی شما عزیزان و به عموم مردم ایران تبریک عرض میکنم و امیدوارم که همه از برکات معنوی این ماه بهره‌ ببرند. خب بله در این ماه، اجتماعات وجود ندارد و آنچه هر سال برای مردم در اجتماعاتِ عبادی و حال و ذکر و توجّه میسّر بود، امسال نیست لکن در خانه‌ها از دعاهای رجب غفلت نشود؛ دعاهای بسیار خوبی است، و این تعطیلی موقّتِ اجتماعات نبایستی موجب بشود که ما از برکات این ماه و از عبادت و دعا و توسّل به درگاه الهی غافل بشویم. @almorsalaat
zavaede-moghaddameh-vajeb-v-zavaede-elme-osul.mp3
2.24M
🌀| کدام مسائل از مباحث موجود در باب مقدمه واجب، زائد و کدام مسائل لازم هستند؟ + بحثی در زوائد علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 📌تدریس ، جلسه 247، 99.11.29 @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
📌فاذکرونی اذکرکم 🔸آیت‌الله مصباح‌یزدی در پاسخ به درخواست توصیه یکی از طلاب مشهد نوشته‌اند: 🌀بارها از مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه درخواست موعظه می‌شد و ایشان این آیه شریفه را تلاوت می‌کردند: «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُوا لِی وَ لا تَکْفُرُونِ‌»؛ 🔅گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند 🔅نگاه دار سر رشته تا نگه دارد ♨️مدرسه‌ی مجازی قرانی الاعراف👇 https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
🔰لزوم استحکام زیربنای فکری انقلاب در برابر این دشمنی و این جبهه، این ملّت عزیز و پایدارِ ما نیاز دارند به اینکه هویّت خود را مستحکم کنند؛ شخصیّت و هویّت و عناصر هویّتیِ خودشان را مستحکم کنند و قدرت درونی خودشان را ازدیاد ببخشند؛ این نیاز قطعی است. آنچه به یک ملّت و یک نهضت هویّت میدهد و قدرت میدهد چیست؟ اوّلاً دارا بودن یک زیربنای فکری مستحکم است. علّت اینکه خیلی از کشورهایی که انقلاب کردند و حرکاتی را ضدّ سلطه و ضدّ استکبار و ضدّ ظلم و استبداد به وجود آوردند، بعد از مدّت کوتاهی -بعضی‌ها بعد از پنج سال، بعضی‌ها بعد از ده سال- بکلّی از آن راه برگشتند و رفتند در همان راه اَسلاف خودشان و مثل آنها شدند، این بود که یک زیربنای فکری محکمی در اختیارشان نبود. اینکه می‌بینید گاهی در بعضی از کلمات بیگانه‌ها -که بعضی داخلی‌ها هم متأسّفانه از آنها تقلید میکنند- ایدئولوژی‌زدایی مطرح میشود معنایش این است. دشمن اصلی برای سلطه‌گران، همین زیربنای فکریِ اصلی است که زیربنای اسلامی است؛ این زیربنا از اسلام گرفته شده؛ در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده. اگرمجلّدات متعدّد فرمایشات امام را ملاحظه کنید، این زیربنای فکری اسلامی و زیربنای عقیدتی کاملاً در آنجاها متجلّی است و بیانات گسترده‌ی امام راحل، یک ذخیره‌ی غنی در این زمینه است؛ بعد هم درسهای ارزشمندی از متفکّران انقلابی ما در اختیار ما است، از شهید مطهّری و شهید بهشتی و دیگران تا زمان حاضر که اینها از قرآن و متون اسلامی این زیربنا را گرفته‌اند و تأمین میکنند. البتّه بنده اعتقاد راسخ دارم که نیروهای فکریِ نظام اسلامی بایستی این راه را طی کنند و باز هم ادامه بدهند؛ روزبه‌روز و نوبه‌نو بایستی این فکر را جلوه ببخشند و رونق بدهند؛ مسائل جدیدی که پیش می‌آید، پاسخهای جدیدی لازم دارد، این پاسخها را در اختیار جویندگان و پویندگان و جوانان بگذارند. ۹۹/۱۱/۲۹ دیدار مردم تبریز @almorsalaat
🔉| شرح لمعه ج۱ (از ابتدای کتاب الصلاه) 🔰حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🔊تدریس این کتاب به صورت از روز شنبه ۹۹/۱۲/۲ برگزار و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ بارگذاری می شود. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 📌کانال حجت‌الاسلام ابراهیمی @almorsalaat
eetaye-hojjyate-fel-jomleh-mabnaye-tarakome-zonoon.mp3
1.27M
🔊| مبنای مدل ، قائل شدن به اعطای حجیت به ظنون است. 🎙استاد علی فرحانی 🔸اعطای حجیت، مسئله ای صفر و یکی نیست بلکه دارای مراتب است. در مورد قطع و شک امکان جعل حجیت وجود ندارد. اما در ظنون که اعطای حجیت ممکن است، در هر مورد باید مشخص کنیم که شارع، جعل 100%ی دارد (مثل بینه) و یا اینکه فی الجمله حجیت اعطا شده است. اگر قائل شویم که شارع در مواردی، حجیت فی الجمله اعطا کرده است، آنگاه باید تعدادی از این نوع حجج را در کنار هم قرار دهیم تا از تراکم آنها حجت کامل ایجاد شود. نظام استنباطی شیخ بر اساس این نگاه است. @almorsalaat
taghsim-bar-asase-halate-salas-ya-hojjyat.mp3
3.74M
🔊| تقسیم مباحث بر اساس حالات مکلف و یا بر اساس حجیت؟ 🎙استاد علی فرحانی ⭕️شیخ اعظم کتاب رسائل را بر اساس حالات سه گانه قطع و ظن و شک (موضوع)، تبویب کرده است. در مقابل آخوند خراسانی اشکالاتی به ایشان گرفته اند و تقسیم دوگانه بر اساس حجیت (حکم) بیان کرده اند. استاد در این صوت توضیحات قابل توجهی را در مورد این دو نظام بیان می کنند. @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رهبرمعظم‌انقلاب: 📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد». ◻️ بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🗓 سوم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت @HawzahNews
📌ویژگیهای مجتهد جامع الشرایط در عصر حاضر در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزه‏ها، اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمى‏دانم. اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، زمان و مكان دو عنصر تعيين‏كننده در اجتهادند. مسئله‏اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند، بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است، واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مى‏طلبد. مجتهد بايد به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمى‏كنم. آشنايى به روش برخورد با حيله‏ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سياستها و حتى سياسيون و فرمولهاى ديكته‏شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مى‏كنند، از ويژگيهاى يك مجتهد جامع است. يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى غير اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدى كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است. 📚منشور روحانیت @almorsalaat
💠 🌹خاطره‌ی رهبرمعظم انقلاب از روایت مرحوم آیت‌الله خوشوقت درباره مکاشفه‌ی یکی از علما ♦️خدا رحمت کند، مرحوم آقای خوشوقت میگفت یک عارفی در دید که آنجا یک سکوی بلندی است، این جوانها همین طور می‌آیند و با یک جست میپرند روی آن سکو. این عارف مکرر پرید و هر کار کرد نتوانست و افتاد زمین. بعد ملتفت شد که آنها هستند و این پیر است. ♦️در عالم معنویت هم همین است، در سلوک هم همین است، در مشاهده‌ی رؤیت الهی و جمال الهی هم همین است؛ آنجا هم آمادگی جوان بیشتر است، بهتر میتواند پرواز کند و میتواند راههای بلند را بپرد. پیرها تا بیایند به خودشان بجنبند وقت گذشته و بعد هم توانشان اجازه نمیدهد. الحمدلله این مفاهیم در دل شما جوانها روییده. ۹۵/۸/۱۹ ▪️سالگرد رحلت سالک الی‌الله مرحوم آیت‌الله خوشوقت/شادی روحشان صلوات @manenqelabiam @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 اهمّیت از زبان رهبر معظّم انقلاب: ⭕️ به مناسبت سوّم اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) ✔️ این پیام را مثل یک لوح آسمانی، مکرّر بخوانید. ✔️ انسان باید روی کلمه‌کلمه‌ی آن تأمّل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد. ✔️ اینها فیوضات معنویِ پروردگار است بر قلب امام‌مان و بر ما مردم... @qom_khamenei_ir
recording-20210221-083502.mp3
12.66M
استاد علی فرحانی جلسه۲۴۸ ۹۹/۱۲/۳ @majazi_almorsalaat
هدایت شده از صوت دروس حصون
210221_002.MP3
14.32M
🎙 👤 درس و استاد 📅 تاریخ: 1399/12/03 صوت دروس سال تحصیلی 1400-99 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/hosoon_sal99
در این جلسه نکات مهمی پیرامون مسئله در علم اصول بیان شده است.
ghoran-dar-howze-mahjoor-ast.mp3
453.6K
🔊| قرآن در میان علوم حوزوی به معنای واقعی کلمه، مهجور است. زبان شناسی قرآن نیاز به مباحث الفاظ مختص به خود است. 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔰عبارت شیخ اعظم در تقسیم ابواب بر اساس حالات ثلاث: 🔸قد قسّمنا في صدر هذا الكتاب المكلّف الملتفت إلى الحكم الشرعي العملي في الواقعة على ثلاثة أقسام؛ لأنّه إمّا أن يحصل له القطع بحكمه الشرعي، و إمّا أن يحصل له الظنّ، و إمّا أن يحصل له الشكّ. 🔸و قد عرفت: أنّ القطع حجّة في نفسه لا بجعل جاعل، و الظنّ يمكن أن يعتبر في متعلّقه؛ لأنّه كاشف عنه ظنّا، لكنّ العمل به و الاعتماد عليه في الشرعيّات موقوف على وقوع التعبّد به شرعا، و هو غير واقع إلّا في الجملة، و قد ذكرنا موارد وقوعه في الأحكام الشرعيّة في الجزء الأوّل من هذا الكتاب‏. 📚رسائل ج2 ص9 🔰عبارت آخوند خراسانی در تقسیم ابواب و نقد به شیخ 🔘فاعلم أن البالغ الذي وضع عليه القلم إذا التفت إلى حكم فعلي واقعي أو ظاهري متعلق به أو بمقلديه فإما أن يحصل له القطع به أو لا و على الثاني لا بد من انتهائه إلى ما استقل به العقل من اتباع الظن لو حصل له و قد تمت مقدمات الانسداد على تقرير الحكومة و إلا فالرجوع إلى الأصول العقلية من البراءة و الاشتغال و التخيير على تفصيل يأتي في محله إن شاء الله تعالى. 🔘و إنما عممنا متعلق القطع لعدم اختصاص أحكامه بما إذا كان متعلقا بالأحكام الواقعية و خصصنا بالفعلي لاختصاصها بما إذا كان متعلقا به على ما ستطلع عليه و لذلك عدلنا عما في رسالة شيخنا العلامة أعلى الله مقامه من الأقسام. 🔘و إن أبيت إلا عن ذلك فالأولى أن يقال إن المكلف إما أن يحصل له‏ القطع أو لا و على الثاني إما أن يقوم عنده طريق معتبر أو لا لئلا تتداخل الأقسام فيما يذكر لها من الأحكام و مرجعه على الأخير إلى القواعد المقررة عقلا أو نقلا لغير القاطع و من يقوم عنده الطريق على تفصيل يأتي في محله إن شاء الله تعالى حسب ما يقتضي دليلها. 📚كفاية الأصول، ص: 258 @almorsalaat