#اجتهاد| لزوم احیای منابع دست اول و اصیل صدر اسلام برای جلوگیری از اجتهاد سلیقه ای و ایجاد محور اصلی در اجتهاد
🔺در این شرایط تاریخی، که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم، #منابع دست اول و اصیل اهمیت ویژهای دارد، چرا که با طول زمان میل به تأویل و برداشتهای تأویلگونه افزایش پیدا میکند و این یکی از آفات تفکرات الهی است.
🔺وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا میکند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوششهای درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباطهایی که بیشتر متکی به سلیقههاست سوق میدهد، و همین امر به صورت نامرئی ادیان را منحرف میکند. ادیان گذشته که منحرف شدهاند، یکی از اصیلترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلیشان به طور کامل و سالم باقی نمانده است.
🔺ما البته قرآن را دست نخورده داریم، همین خود امتیاز بسیار بزرگی است و همین موجب شده که محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقهها، وجود داشته باشد. یعنی بالأخره نقطهای هست که آراء و عقاید مختلف به آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست، کافی نیست برای این که جلوی تأویل و اظهار نظرها و سلیقهگراییها و احیانا هوی و هوسگراییها را بگیرد.
🔺خود امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس فرمود: «لا تخاصمهم بالقرآن فانّ القرآن حمّال ذو وجوه». راستی کسانی که «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَهِ» را که درباره امیرالمؤمنین علی نازل شده، تطبیق میکنند با ابن ملجم، و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است، با اینها میشود به قرآن استناد کرد اما در زمان خودمان هم این حقیقت را دیدیم، کسانی بودند که به آیات قرآن استناد میکردند اما با ابزاری از تأویل.
🔺در چنین شرایطی، هرچه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته خود ما شاهد بودیم که مؤوّله، یا به تعبیر دیگر التقاطیون، به روایات و احادیث هیچ کاری نداشتند. تا ما میگفتیم حدیث میگفتند: مگر شما قرآن را قبول ندارید، مثل این که بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد. اوایل ما تعجب میکردیم و خیلی حساس نبودیم، بعد که دیدیم اینها با قرآن چگونه معامله میکنند و چگونه حدیث صحیح صریح را رد میکنند، آن وقت فهمیدیم که علت مخالفتشان با حدیث چه بوده است. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس میفرماید: که با خوارج به سنّت احتجاج کن، زیرا که قابل تأویل نیست، روشن است.
🔺اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که عدد مسلمانها عدد کثیری است و اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفتهاند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتبهای گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم است، اگر بتوانیم متون صدر اسلام را احیاء کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کردهایم.
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۴/۱/۱۹
#احادیث #فقه #کلام_ولی
@almorsalaat
karhaye-nakarde-dar-revayaat.mp3
2.29M
🔊#کتب_روایی| کارهای انجام نشده در مورد روایات و کتب روایی
🎙استاد علی فرحانی
♨️ در این صوت استاد نکات مهمی در مورد اصول اربعمائه و کتاب بحارالانوار بیان می کنند. حتما گوش کنید.
#روایات #پای_درس_استاد
@almorsalaat
tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3
1.65M
🔊#طلبه_موفق| تطبیق نظرات بزرگان بر عبارات کتب ایشان و استناد نظریات به آثار آنها لازم است و از شک گرایی در مسیر تحصیل علم جلوگیری می کند/ بیان خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد از زبان ایشان
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
📝#اسلام_شناسی| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است.
🔰 استاد علی فرحانی
🔰نویسنده: احسان چینی پرداز
◽️از نگاه های رایج به اسلام نزد بسیاری از علماء آن هم در عرصه های مختلف، نگاه جزء نگر بلکه متکثرانه است.
◽️در این نگاه علوم اسلامی از هم متمایز و منفک شده و در نتیجه اهدافی شتی و متباین خواهند داشت که البته گاهی همین مساله موجب تناقض میان این علوم میشود.
◽️امروز متاسفانه همین نگاه وارد در عرصه #امام_شناسی شده و ثمره مهم آن تناقض نمایی در شخصیت و گفتار امام شده است.
◽️نگاه متکثر، عرفان را مجزای از فلسفه و هر دوی فلسفه و عرفان را مجزای از فقه می داند حال وقتی با این دید وارد در عرصه شناخت و تفسیر آثار امام میشود آراء شتی و احیانا متناقضی را مشاهده می کند و نتیجتا تفسیری بسیار ناصواب ارائه می دهد.
◽️در این نگاه که سه گانه طریقت و حقیقت و شریعت مطرح است و هر صنف اعم از عارف و فیلسوف و فقیه خود را اسلام شناس و مفسر کامل اندیشه اسلامی می داند، توانایی جمع بین آراء امام در عرصه های مختلفی چون فقه و اصول و عرفان را ندارند.
◽️مثلا این نگاه وقتی که وارد در عرصه فقه میشود فتوای امام در باب کثیر السفر را با فتوای ایشان در باب مصارف زکات و یا شطرنج را نمی تواند جمع کند و آن را چیزی جز تناقض نمی بیند. زیرا در باب کثیر السفر نظر حضرت امام از متعبدترین فتاوی به عناوین منصوص ادله است این در حالی است که در مساله زکات با اینکه آیه قرآن در مقام بیان است و تنها مواردخاصی را به عنوان مصارف زکات در نظر گرفته است مع ذلک امام به راحتی از این عناوین الغاء خصوصیت کرده و مصارفی را که نه در آیه و نه در روایات و نه در عبارات فقهاء بیان شده است را برای زکات در نظر میگیرند.
◽️این نگاه در عرصه عرفان نیز بین نامه امام به عروسشان و نامه ایشان به گورباچف هیچ وجه اشتراکی نمی بییند.زیرا امام در نامه به گورباچف صریحا دعوت به اندیشه محی الدین عربی کرده با اینکه در نامه به عروسشان، کانّ فصوص الحکم و فتوحات را بی نتیجه معرفی کرده اند.
◽️چنین منظری به همین صورت در فلسفه و اصول هم با اندیشه امام دست به گریبان شده و توان حل و فهم صحیح از عبارات و مراد ایشان را ندارد.
◽️ نتیجه این رویکرد نسبت به علوم اسلامی این است که هرگز غایت مشترک این علوم شناخته نشده و بلکه متعلم در حالی که غایات این علوم را ناسازگار می بیند در تناقضاتی عمیق فرو رفته و هیچ گاه به اندیشه صحیح اسلام و اسلام شناسی واقعی نخواهد رسید.
◽️امام در بسیاری از عبارات خود صریحا با این اندیشه مخالفت کرده و آن را اندیشه ای مخالف با شریعت مقدس اسلام می داند. ایشان در جای جای عبارات خود فلسفه را غیر از اسلام و فیسلوف را غیر از اسلام شناس میدانند. همین طور فقه را غیر از اسلام و فقیه را غیر از اسلام شناس دانسته و نیز عرفان را غیر از اسلام و عارف را غیر از اسلام شناس معرفی می کنند.
◽️به عبارت دیگر امام اسلام را یک #حقیقت_وحدانی می داند که در عین اینکه باید به هر یک از این متکثرات پرداخته شود اما در نهایت، تکثری و تناقض و تباینی بین اینها باقی نخواهند ماند بلکه جمیع این علوم به سمت یک غایت واحد به نام اسلام شناسی و حقیقت وحدانی اسلام دعوت می کند.
◽️در این نگاه تثلیث حقیقت و شریعت و طریقت وجود ندارد بلکه همه در حقیقت واحدی به نام اسلام جای گرفته و غایت قصوی واحدی را دنبال میکنند که آن چیزی جز دین حق الهی نیست.
◽️غرض این است آنچه از #بظاهر تناقضاتی که در ابتدای نوشته آمد تنها و تنها ناشی از یک نگاه غلط به عبارات امام بلکه به اسلام است که بررسی و جواب تک به تک آنها از حوصله این متن خارج است.(استاد در جلسات #اندیشه_میزان؛ مستقیما به سوالات فوق پرداخته و جواب داده اند)
◽️ با توجه به مطلب فوق، می بایست با نگاه وحدانی و جامع وارد عرفان از دیدگاه امام شویم تا خداشناسی و انسان شناسی اسلامی را حل کرده و بعد به وسیله فلسفه اسلامی سریان این اندیشه توحیدی را در مبادی تصدیقیه علوم معلوم کنیم و نتیجتا با علم اصول به عنوان یک تابع زبان شناسی کلام معصوم؛ نظر حقیقی اسلام را استخراج کرده و مساله مهمی به نام تولید #علوم_انسانی_اسلامی به سرانجام برسانیم.
◽️لازم به ذکر است که تولید علوم انسانی اسلامی بدون علم اصول و دستگاه استنباطی امام قابل حل نیست بلکه یگانه طریق برای رسیدن به این مقصد والا؛ دستگاه اصولی حضرت امام می باشد از این رو باید با #نگاهی_صحیح به فراگیری اندیشه این اسلام شناس بزرگ پرداخته شود.
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔊 صوت بیانات استاد👇👇👇
029-haghighatevohdanieslam-971104-tehran@almorsalat.mp3
10.28M
📝#اسلام_شناسی| نگاه حضرت امام به اسلام یک نگاه جامع و وحدانی است.
🎙 استاد علی فرحانی
♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید👇👇👇
https://s16.picofile.com/file/8426307318/29.pdf.html
#نگاهی_به_دریا
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
💢 #زنجیره_تواصی را مثل کوهنوردها حفظ کنید.
👈 تبیین معنای «تواصی به حقّ» از زبان حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی)
🔹 قطع جریان تواصی بسیار خطرناک است و جوانان بهعنوان افسران جنگ نرم نباید بگذارند چنین اتفاقی بیفتد. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
🔸 مصداق «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» بشوید؛ همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوهنوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل میکنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمیشود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیدهاند، او را نگه میدارند و بالا میکشند؛ ارتباط و اتّصال، اینجوری است. تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن. ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
#مناجات
⭕️خدای من با این که نیازی به من ندارد، اما مرا دوست میدارد. من او را ستایش می کنم.
📌فرازی از دعای ابوحمزه
🌀مدرسه قرآنی الاعراف
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
📌#فقه_سنتی| طریقه مشایخ عظام تنها راه حفظ #فقه_اسلامی
🔸و لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درسهايى كه مربوط به فقاهت است و حوزههاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيقها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد. و البته در رشتههاى ديگر علوم به مناسبت احتياجات كشور و اسلام برنامههايى تهيه خواهد شد و رجالى در آن رشته تربيت بايد شود. و از بالاترين و والاترين حوزههايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مىباشد.
📚صحيفه امام، ج21، ص: 426
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
032-99.12.24.mp3
6.17M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه32
99/12/24
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
033-99.12.24.mp3
4.8M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه33
99/12/24
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
034-99.12.25.mp3
11.14M
#لاضرر
استاد علی فرحانی
جلسه34
99/12/25
@majazi_almorsalaat
بحمدلله تعالی امروز آخرین جلسه تدریس رساله شریف «بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر» به اتمام رسید.
استاد فرمودند که انشالله به زودی «رساله اجتهاد و تقلید» امام خمینی (ره) را آغاز خواهیم کرد.
@almorsalaat
🔉#تدریس| برهان شفا
🔰استاد علی فرحانی
🌀محدوده: از ابتدای کتاب تا فصل دوم از مقاله دوم
💠تعداد جلسات: ۲۸
📌برگزار شده در موسسه اسراء سال تحصیلی ۹۹
🔘لینک دانلود صوت👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/borhan-shefa-az-ebteda-ta-fasle2-az-maghale2-99-esra/
#پای_درس_استاد #منطق
@almorsalaat
♨️مشاوره علمی و تحصیلی #مجازی
🌐مشاوران کانال حجج اسلام:👇👇👇
🔹محسن ابراهیمی
@ebrahimi845
🔹سید محمد هاشمی
@SMHashemi128
🔹ناصر قیلاوی
@GHILAVI
🔹سید مجتبی جواهری
@smojtabaamin
🔹حامد سامی
@H_sami84
🔹محمدمهدی ستوده
@m_m_sotude
🔹سجاد انتظار
@entezarsajjad
🔹عباس افروزی
@A_Afrouzi133
📌لطفا فقط به #یک_نفر از مشاورین پیام دهید و اندکی صبور باشید.
#گروه_مشاوران_المرسلات #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
ایام تعطیلات نوروز فرصت خوبی برای جمعبندی، جبران و مرور برخی دروس است.
مشاورین المرسلات، میتوانند در موضوعات علمی و تحصیلی شما را راهنمایی کنند.
❌لطفا #فقط به یک نفر از مشاورین پیام دهید و اندکی #صبور باشید.
@almorsalaat
🔉#تدریس| رساله بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر، اثر امام خمینی (ره)
🔰استاد علی فرحانی
🌀محدوده: کل کتاب
💠تعداد جلسات: 36
📌برگزار شده در سال تحصیلی 1399
🔘لینک دانلود صوت👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/lazarar-emamkhomeini-kamel-99-feizieh/
#پای_درس_استاد #فقه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه قرآنی الاعراف
#مناجات_شعبانیه
🤲الهی! فقط #محبت تو میتواند مرا از #معصیت نجات دهد.
🌀مدرسه قرآنی الاعراف
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
روش منطقی تحصیل علم.mp3
14.47M
📝#طلبه_موفق| روش منطقی تحصیل علم و چگونگی تبیین اصول موضوعه بر اساس قواعد منطقی
🎙استاد علی فرحانی
#تحصیل_علم
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔊#معارف|سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰استاد شیخ علی فرحانی
🌀تعداد جلسات: 10
✅ این جلسات در سال 1399 توسط اندیشکده تعلیم و تربیت از پژوهشکده شهید صدر برگزار شد.
⬇️دانلود صوت جلسات👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr
@almorsalaat
#درخواست_همکاری_مالی
باسلام خدمت همراهان گرامی
به جهت اهمیت جلسات تدریس برهان شفای استاد و غنای محتوای آن، تصمیم داریم که جهت استفاده بیشتر و بهتر از این جلسات، صوت آنها را #پیاده_سازی و انشالله پس از آن، تدوین کنیم.
هزینه پیاده سازی این جلسات تقریبا یک میلیون و صد هزار تومان برآورد شده است.
بزرگوارانی که میتوانند در تامین مالی پیاده سازی این اصوات، همکاری کنند، هر مقدار که میتوانند به شماره کارت زیر واریز و #حتما فیش واریز را به @ad_almorsalaat ارسال کنند.
۶۰۳۷۹۹۷۳۸۰۹۰۵۹۳۶
بانک ملی- محسن ابراهیمی
@almorsalaat
#تدریس| مناهج الوصول امام خمینی
جلسات تدریس مناهج سال جاری 99-400 تا تاریخ 99/12/20 در سایت بارگزاری شد.
تدریس این کتاب از سال 95 توسط استاد علی فرحانی از ابتدای کتاب آغاز و تاکنون تا اوایل مبحث مقدمه واجب در 258 جلسه تدریس شده است.
لینک دانلود صوت همه جلسات از ابتدا تاکنون👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/manahej/
#پای_درس_استاد #اصول
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
ghaedeh-feghhi-ham-hokme-zaheri-midahad-ham-hokme-vagheei.mp3
2.8M
🔊#اصول| مفاد قاعده فقهی چیست؟ آیا حکم واقعی (حکم الشئ بماهوهو) است و یا حکم ظاهری (حکم الشئ بماهو مجهول حکمه الواقعی)؟
🌀استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد #اصول
@almorsalaat
⭕️در نگاه مشهور اصولیین، در ابتدا بیان می شود که برای رسیدن به حکم یا از اماره استفاده می شود و یا از اصل عملی. اماره، حکم الشی بما هوهو را به ما می دهد و اصل عملی حکم الشی بماهو مجهول را بدست می دهد. آنگاه بحث می شود که تفاوت اصل عملی با قاعده فقهی چیست. این نگاه اشکالات زیادی را در بردارد.
اما در نگاه شیخ در ابتدا حکم به بما هوهو و بما هو مجهول تقسیم می شود و آنگاه می فرماید که ما سه چیز داریم: اماره، اصل، قاعده فقهی.
هر کدام از این سه، از جهت دلیل، طبق قانون کل ما بالعرض باید به قطع برگردند. اما از جهت مفاد، اماره، حکم الشی بماهوهو را بدست می دهد و اصل عملی، حکم الشئ بما هو مجهول را بیان می کند. اما مفاد قاعده فقهی، گاهی حکم الشئ بما هوهو (مانند قاعده مایضمن و سوق المسلمین و قاعده ید) و گاهی نیز حکم الشئ بما هو مجهول (مانند اصاله الطهاره بنا بر اینکه «حتی تعلم» قید موضوع باشد) است.
@almorsalaat
هدایت شده از آموزش درسگفتار نویسی
📣ثبت نام دوره های ماهانه مشاوره و تقریرنویسی (5جلسه)
🔰استاد سید مجتبی امین جواهری
🔴به صورت مجازی در موضوعات زیر:
🔹کتب و دروس حوزوی(منطق، اصول، فلسفه و ...)
🔹مسأله علوم انسانی و اسلامی
🔹روش تحصیل حوزوی یا دانشجویی در معارف اسلامی
🔹سیرمطالعاتی آثار متفکرین معاصر (شهید مطهری و ...)
🔴 تاریخ برگزاری و موضوع جلسات مشاوره به انتخاب شرکت کنندگان در لینک ثبت نام تعیین می شود.
⌛️با توجه به محدودیت زمانی، اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
🔴 فرم ثبت نام:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/dU7kZfj/
✅ برای ارتباط با استاد و هماهنگی یا پرسش از کیفیت برگزاری دوره در گروه زیر عضو شوید:
👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2400845906C01cb279c1c
👆🏻👆🏻
@taghrir_online
با سلام
بحمدلله تا به حال ۸۶۲هزار تومان از هزینه پیاده سازی، توسط اعضای محترم کانال جمع آوری شده.
سایر دوستان هم اگر براشون مقدوره، واریز کنند که زودتر پیاده سازی رو شروع کنیم.
@almorsalaat