🔍#مستند| ساید بای ساید
⚙این مستند در موضوع تاثیرات مخرب حضور شرکت های کره جنوبی بر #تولید و صنعت در ایران و تخلفات و بدعهدی های آنها و سوء مدیریت مسئولان ایرانی است.
🔩دیدن این مستند در ایجاد روحیه اهمیت دادن به #کالای_ایرانی و تحقق #شعار_سال بسیار موثر است.
⬇️لینک تماشا (۴۶ دقیقه)👇👇
https://www.telewebion.com/episode/2553433
#حتما_ببینید👆👆
#کلام_ولی #تولید
@almorsalaat
#تفسیر| تفکر به کدام روش؟
▫️قرآن کریم در آیات متعددی مخاطبین خود را به #تفکر ترغیب می کند. اما طریق این تکفر چیست؟ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، پس از طرح این سوال به پاسخ آن پرداخته اند و بیان می کنند که مراد قرآن همان روش متعارف فطری و غریزی است و قرآن روش جدیدی را بیان نکرده است. ایشان همچنین شبهات وارده به علم منطق و نقش آن در فهم قرآن را بیان داشته و پاسخ گفته اند. ایشان سپس اجمالی از تاریخ تفکر اسلامی را بیان می کنند.
▫️متن کامل این مطلب را ذیل تفسیر آیات 9-5 از سوره مائده در جلد5 تفسیر المیزان بخوانید.
🔅ایشان می فرمایند: «و هذا الإدراك العقلي أعني طريق الفكر الصحيح الذي يحيل إليه القرآن الكريم و يبني على تصديقه ما يدعو إليه من حق أو خير أو نفع، و يزجر عنه من باطل أو شر أو ضر أنما هو الذي نعرفه بالخلقة و الفطرة ... و أما أن هذا الطريق الذي نعرفه بحسب فطرتنا الإنسانية ما هو؟ ...
#در_محضر_علامه #منطق
@almorsalaat
#نرم_افزار| نجوا
این نرم افزار شامل متن کتب ادعیه و اعمال همچون: اقبال الاعمال، صحیفه سجادیه، مفتاح الفلاح، مفاتیح الجنان، عده الداعی و ... است.
🔰لینک دانلود👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/72
#دعا #ماه_مبارک
@almorsalaat
ابن ابی عمیر در علم رجال.mp3
2.23M
🔊#علم_رجال| ابن ابی عمیر و اعتبار روایات منقول از ایشان
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️مدرسه قرآنی الاعراف
✅برگزاری دوره های #حفظ و #روانخوانی قرآن
✅نکات برگزیده تفسیری
✅برگزاری ختم های قرآنی
✅روایات اخلاقی و تفسیری
🌀🌀لینک عضویت کانال👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/754909287C919ddc750f
👆👆#پیشنهاد_عضویت
#ماه_مبارک| فوائد گرسنگی
🔸صفاء القلب
🔸الانکسار و الذل
🔸کسر سوره الشهوات و القوی
🔸دفع النوم
🔸تیسر جمیع العبادات
🔸التمکن من بذل المال
📚المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی
@almorsalaat
🔰شرایط دولت کریمه
♨️معنای «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة» این است که پروردگارا! ما دستهای خود را بلند و دلهایمان را به سوی تو عرضه میکنیم و از تو دولت کریمه را میخواهیم. این دولت کریمه شرایطی دارد. ... دولت کریمه، دولتی است که عزیز و سربلند و دارای اعتقاد راسخ به آن راهی است که قانون اساسی و وظایف و سیاستهای نظام در مقابل او گذاشته است. نفوذناپذیر است و متاع خودش را بهخاطر سبک کردن دیگران سبک نمیبیند؛ همان نکتهای که امام صادق - قریب به این مضمون - به شیعه خود فرمودند که اگر گوهری در دست تو باشد و همهی دنیا بگویند این خزف است، آیا عقیدهی تو برمیگردد و احساس حقارت میکنی؟ گفت نه؛ گفتند پس گوهرت را نگهدار.
🎙رهبر معظم انقلاب ۸۰/۶/۵
#حکومت_اسلامی
@almorsalaat
#ماه_مبارک| اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» را در شبهای قدر بدانیم، همه مشکلات ما آسان میشود.
🔸ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولی اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل میشوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل میشود و ملائک نازل میشوند.
🔸ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن میرسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل میکند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید.
🔸قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل میشود تا میرسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در میآید که ما هم از آن استفاده ناقص میکنیم.
🔸و اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر- که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب- سلام الله علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان میشود.
🔸تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم.
🔸ما گمان میکنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانی باشد- رجوع به همان مرتبهای است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است.
🔸و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک- که عید وصال است- ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد میشود، سرفراز بیرون بیاییم.
🔸تمام چیزهایی که انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است؛ تشکیل حکومت مقصود به ذات نیست برای انبیا. دعوتها هر چه میشود مقدمه است برای اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالی.
🔸و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیای خدا، ما هم یک آشنایی ضعیفی پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. خدای تبارک و تعالی که میفرماید که: اللهُ نُورُ السَّموات وَ الْاَرْض و هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظاهِرُ وَ الباطِن، این را ما با قلبمان، با وجودمان ادراک کنیم، نه ادراک علمی، مشاهده، ادراک علمیاش آسان است، لکن رسیدن به آنجایی که انسان دریابد این مسائل را، این کار مشکلی است و محتاج به مجاهدت، و انبیا و اولیا با مجاهدات خودشان به این مسائل رسیدهاند.
📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
📝#دستگاه_اصولی_امام| نگاهی به دستگاه اصولی حضرت امام
🔰استاد علی فرحانی
🔰تنظیم: احسان چینی پرداز
◽️حقیقت این است که مساله اسلامی سازی علوم انسانی بدون علم اصول امری محال و آرزویی غیر قابل تحقق است.
◽️به عبارت دیگر بدون تسلط بر علم اصول به عنوان علم زبان شناسی ادله و علم توزین بخش حجج الهیه هرگز به تولید نرم افزار اسلامی نخواهیم رسید بلکه نقطه عزیمت در این امر مهم، علم اصول و الگوریتم استنباط می باشد.
◽️حال باید گفت عند المحققین روشن است که هیچ یک از دستگاه های اصولی موجود، توان حل چنین مهمی را ندارد. اگرچه ممکن است بتوانند همچون دارویی مسکن، موقتا مساله ای را حل کرده و در حد معذوریت مکلف، حجتی الهی را نشان دهند اما هرگز به تولید علم ختم نخواهند شد.
◽️اما تنها دستگاهی که از قاعده کلی فوق مستثنی شده و یگانه طریق منتج در حل نیاز های امروزه جامعه آن هم از منبع وحی میباشد، نگاه حضرت امام به ادله و دستگاه اصولی ایشان است.
◽️از ویژگی های خاص دستگاه اصولی حضرت امام، نگاه صحیح به ادله است. همانطور که امام در جایجای عبارات خود از جمله در ابتدای کتاب تعادل و تراجیح تاکید دارند؛ باید نگاه به ادله را منطبق بر محیط شناسی دقیق عقلاء و تشخیص صحیح سنخ خطابات شرعیه بکنیم و الا اگر برای این مهم اهمیتی قائل نشویم اولا به تورم علم اصول و ثانیا به فقه ای خواهیم رسید که تنها به درد کوخ نشینان خواهد خورد.
◽️از دیگر متفردات این دستگاه اصولی، مراتب حکم است. همانطور که امام در کتاب مناهج _در مبحث ضد_ اشاره می کنند، مساله #مراتب_حکم نزد جمیع اصولیین به یک جا ختم می شود و آن هم این است که انشائی و فعلی بودن حکم نسبت به افراد مختلف و نیز نسبت به حالات یک فرد، دفعی و متغیر میباشد. به گونه ای که حکمی واحد برای شخصی _مثلا به خاطر قدرت_ فعلیت دارد و برای شخص دیگر _به خاطر عجز_ از فعلیت ساقط میشود.
◽️جالب اینکه تمام دستگاه های اصولی از جمله مرحوم آخوند و بعد هم محقق نائینی و اصفهانی و عراقی و خوئی و حتی شهید صدر_رضوان الله علیهم_، به این مطلب ختم میشود و تقریبا هیچ اختلافی در این مساله وجود ندارد.
❇️اما حضرت امام این مطلب را در #کمال_بطلان دانسته بلکه لازمه آن را لعب به احکام الله می دانند!!! زیرا اینکه حکمی نسبت به شخصی فعلی باشد و همان حکم نسبت به شخص دیگر انشائی باشد و یا نسبت به شخص واحدی در ساعتی خاص انشائی و در ساعت دیگر فعلی باشد، چیزی جز به معنای بازی و لعب بودن احکام نیست.
◽️به تصریح حضرت امام، هم عقل این مطلب را رد می کند و لازمه آن را به وجود آمدن و از بین رفتن دائمی ارادات متعدده در نفس شارع می داند و هم هیچ یک از عقلاء توان تصدیق چنین چیزی را ندارد زیرا با هیچ یک از قوانین عقلائیه سازگار نیست.
❇️البته آنچه گفته شد غیر از خطابات قانونیه حضرت امام است و مساله خطابات قانونیه اگرچه مرتبط با مراتب حکم است، اما دقائق و مسائلی دارد که مقدمات خاص خود را می طلبد. رزقنا الله انشاءالله.
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
#نگاهی_به_دریا
@almorsalaat
033- maratebehokm-v-khetabate-ghanooni-dar-tabee-estenbati-emam-khomeini@almorsalat.mp3
3.92M
🔊#دستگاه_اصولی_امام| نگاهی به دستگاه اصولی حضرت امام
🎙استاد علی فرحانی
❇️ متن کامل بیان استاد را از اینجا ببینید👇👇👇
https://s19.picofile.com/file/8430966726/3.pdf.html
#در_مدرسه_امام_خمینی
#پای_درس_استاد
#نگاهی_به_دریا
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| رساله نماز و روزه
🔹 "رسالهی نماز و روزه" مشتمل بر ۱۰۰۸ مورد از آخرین فتاوای رهبر انقلاب در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
🔸 این رساله عملیه که شامل 1008 مسئله شرعی میباشد، انعکاس دهندهی جدیدترین و آخرین فتاوای رهبر معظّم انقلاب اسلامی (مدّظلّهالعالی) در سه باب مهمّ فقهی نماز، روزه و اعتکاف می باشد.
لینک خرید کتاب
#کلام_ولی #ماه_مبارک
@almorsalaat
#ذکر| أن المعصية لا تتحقق من العبد إلا بالغفلة و النسيان
📌و في الدر المنثور، أيضا أخرج سعيد بن منصور و ابن المنذر و البيهقي في شعب الإيمان عن خالد بن أبي عمران، قال: قال: رسول الله:، من أطاع الله فقد ذكر الله، و إن قلّت صلاته و صيامه و تلاوته للقرآن، و من عصى الله فقد نسي الله، و إن كثرت صلاته و صيامه و تلاوته للقرآن.
🔅أقول: في الحديث إشارة إلى أن المعصية لا تتحقق من العبد إلا بالغفلة و النسيان فإن الإنسان لو ذكر ما حقيقة معصيته و ما لها من الأثر لم يقدم على معصيته، حتى أن من يعصي الله و لا يبالي إذا ذكر عند ذلك بالله، و لا يعتني بمقام ربه هو طاغ جاهل بمقام ربه و علو كبريائه و كيفية إحاطته،
📌و إلى ذلك تشير أيضا رواية أخرى، رواها الدر المنثور، عن أبي هند الداري، عن النبي ص: قال الله: اذكروني بطاعتي أذكركم بمغفرتي- و من ذكرني- و هو مطيع- فحق علي أن أذكره بمغفرتي، و من ذكرني- و هو عاص- فحق علي أن أذكره بمقت الحديث، و ما اشتمل عليه هذا الحديث من الذكر عند المعصية هو الذي تسميه الآية و سائر الأخبار بالنسيان لعدم ترتب آثار الذكر عليه.
ترجمه عبارت
📚المیزان ج1 ص342
#در_محضر_علامه #تفسیر
@almorsalaat
🌀#عرفان| کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان.
📌یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «#فصوص_الحکم» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشتهاند در خدمت بعض از #مشایخ اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بیبضاعت خواستند چیزی بنویسم.
📌باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزندهای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- میکنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند.
📌فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند مییابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند.
📌تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه.
📚صحیفه امام ج۲۱ ص۲۳۷
#قرآن #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
♨️راه بهتر در اصلاح نفس
💠راه #اصلاح_نفس، گاهی به طریقی است که #علمای_اخلاق یادآور شده اند. یعنی دشمنی و خصومت پیشه کردن با نفس و در صدد اصلاح آن بر آمدن. این راه، #استقلال دادن به نفس و جنگیدن با او می باشد. گاهی به طریقی دیگر است. به این صورت که نفس را از #استقلال بیندازیم و اصلاحش را به مالکش (حق سبحانه) واگذار کنیم. این طریقه #بهتر از طریقه اول است.
📚علامه طباطبایی، ثمرات حیات، ج۱ ص۱۴۸
#در_محضر_علامه #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
قاعده اصحاب اجماع.mp3
3.86M
🔊#علم_رجال| قاعده اصحاب اجماع و قرینه شدن آن بر حجیت خبر واحد
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
#اطلاعیه_رمضانیه
🌀تدریس #مناهج_الوصول امام خمینی (ره)
⭕️شنبه تا چهارشنبه ساعت 10:30
🌀تدریس #الاجتهاد_و_التقلید امام خمینی (ره)
⭕️شنبه تا چهارشنبه ساعت 11:00
🌐پخش زنده از روبیکا👇👇
http://rubika.ir/almorsalaat
🔊صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
@almorsalaat
🤲#ماه_مبارک| مطالعه ادعیه راهگشایی است برای انسان و رسیدن به بعض مدارج الهیه.
🌀ادعیهای که از ائمه- علیهم السلام- وارد شده است- که به تعبیر بعضی قرآن صاعد است- این ادعیه به قدری #معارف الهیه در آن هست که انسان متحیر میماند، آن قدر معارف در ادعیه هست. مسائلی که- ائمه علیهم السلام- برای نوع مردم گفتهاند به طور مساله گویی به طور تعیین وظایف، آنها یک باب است که روی همان عرف عام صحبت شده است؛ وقتی که رسیدند به مناجاتها و ادعیه، مسائل فرق کرده است. آنجا دیگر زبان عامه مردم نیست، البته در آن همه چیز هست، لکن آن معارفی که در ادعیه و مناجاتهای ائمه- علیهم السلام- هست، آنها یک زبان دیگری است غیر زبان معمولی و غیر زبان ذکر احکام الهیه. و مطالعه این ادعیه راهگشایی است برای انسان و رسیدن به بعض مدارج الهیه.
📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
♨️#ذکر| أن القرب من الله إنما هو بذكره، فبه يرتفع الحجاب بينه و بين عبده
🌀أن الذكر المطلوب المأمور به هو أن يكون الإنسان على ذكر من ربه حينا بعد حين، و يبادر إليه لو عرضت له غفلة منسية، و لا يدع الغفلة تستقر في نفسه.
🔹و يظهر من الآية أن القرب من الله إنما هو بذكره، فبه يرتفع الحجاب بينه و بين عبده، و إلا فجميع الأشياء متساوية في النسبة إليه من غير اختلاف بينها بقرب أو بعد أو غير ذلك.
📚الميزان ج۸ ص۳۸۴
#در_محضر_علامه #عرفان
@almorsalaat
💠امام وقتی از پاریس برگشتند و به قم آمدند، به قبرستان شیخان تشریف برده، عمامه شان را تحت الحنک کردند و با گوشۀ آن، غبار قبر حاج میرزا جواد آقای ملکی تبریزی را پاک کردند و آنجا نشستند و قرآن و فاتحه خواندند. این نشانۀ احترام امام به ایشان است.
📚برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره) ج۵، به نقل حجت الاسلام سید قاسم بطحائی
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
shoagh-az-marahele-faeliate-share-nist.mp3
837.7K
🔊#اصول| از نگاه امام خمینی (ره) شارع فاعل بالقصد است اما شوق از مراحل فاعلیت او نیست.
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از تدریس مناهج الوصول، مبحث مقدمه مفوته، 99/1/30
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✅#فلسفه| فاعل بالجبر و فاعل بالعنایه از انواع فاعل بالقصد هستند.
▫️الثالث الفاعل بالجبر و هو الذي له علم بفعله و ليس بإرادته كالإنسان يكره على فعل ما لا يريده.
▫️الخامس الفاعل بالقصد و هو الذي له علم و إرادة و علمه بفعله تفصيلي قبل الفعل بداع زائد كالإنسان في أفعاله الاختيارية.
▫️السادس الفاعل بالعناية و هو الذي له علم سابق على الفعل زائد على ذاته نفس الصورة العلمية منشأ لصدور الفعل من غير داع زائد كالإنسان الواقع على جذع عال فإنه بمجرد توهم السقوط يسقط على الأرض.
▫️و في عد الفاعل بالجبر و الفاعل بالعناية نوعين بحيالهما مباينين للفاعل بالقصد نظر. توضيحه:
🔹أنا ننسب الأعمال المكتنفة بكل نوع من الأنواع المشهودة أعني كمالاتها الثانية إلى نفس ذلك النوع فكل نوع علة فاعلية لكمالاته الثانية و الأنواع في ذلك على قسمين منها ما يصدر عنه أفعاله لطبعه من غير أن يتوسط فيه العلم كالعناصر و منها ما للعلم دخل في صدور أفعاله عنه كالإنسان.
🔹و القسم الثاني مجهز بالعلم و لا ريب أنه إنما جهز به لتمييز ما هو كماله من الأفعال مما ليس بكمال له ليفعل ما فيه كماله و يترك ما ليس فيه ذلك كالصبي يلتقم ما أخذه فإن وجده صالحة للتغذي كالفاكهة أكله و إن لم يجده كذلك تركه و رمى به فتوسيطه العلم لتشخيص الفعل الذي فيه كمال و تمييزه من غيره
🔹و الذي يوسطه من العلم و التصديق إن كان حاضرا عنده غير مفتقر في التصديق به إلى تروي فكر كالعلوم الناشئة بالملكات و نحوها لم يلبث دون أن يريد الفعل فيفعله و إن كان مشكوكا فيه مفتقرا إلى التصديق به أخذ في تطبيق العناوين و الأوصاف الكمالية على الفعل فإن انتهى إلى التصديق بكونه كمالا فعله و إن انتهى إلى خلاف ذلك تركه و هذا الميل و الانعطاف إلى أحد الطرفين هو الذي نسميه اختيارا و نعد الفعل الصادر عنه فعلا اختياريا.
🔹فتبين أن فعل هذا النوع من الفاعل العلمي يتوقف على حضور التصديق بوجوب الفعل أي كونه كمالا و كون ما يقابله أي الترك خلاف ذلك فإن كان التصديق به حاضرا في النفس من دون حاجة إلى تعمل فكري لم يلبث دون أن يأتي بالفعل و إن لم يكن حاضرا احتاج إلى ترو و فكر حتى يطبق على الفعل المأتي به صفة الوجوب و الرجحان و على تركه صفة الاستحالة و المرجوحية من غير فرق بين أن يكون رجحان الفعل و مرجوحية الترك مستندين إلى طبع الأمر كمن كان قاعدا تحت جدار يريد أن ينقض عليه فإنه يقوم خوفا من انهدامه عليه أو كانا مستندين إلى إجبار مجبر كمن كان قاعدا مستظلا بجدار فهدده جبار أنه إن لم يقم هدم الجدار عليه فإنه يقوم خوفا من انهدامه عليه و الفعل في الصورتين إرادي و التصديق على نحو واحد.
📌و من هنا يظهر أن الفعل الإجباري لا يباين الفعل الاختياري و لا يتميز منه بحسب الوجود الخارجي بحيث يصير الفاعل بالجبر قسيما للفاعل بالقصد فقصارى ما يصنعه المجبر أنه يجعل الفعل ذا طرف واحد فيواجه الفاعل المكره فعلا ذا طرف واحد ليس له إلا أن يفعله كما لو كان الفعل بحسب طبعه كذلك. نعم العقلاء في سننهم الاجتماعية فرقوا بين الفعلين حفظا لمصلحة الاجتماع و رعاية لقوانينهم الجارية المستتبعة للمدح و الذم و الثواب و العقاب فانقسام الفعل إلى الاختياري و الجبري انقسام اعتباري لا حقيقي.
📌و يظهر أيضا أن الفاعل بالعناية من نوع الفاعل بالقصد فإن تصور السقوط ممن قام على جذع عال مثلا علم واحد موجود في الخائف الذي أدهشه تصور السقوط فيسقط و فيمن اعتاد القيام عليه بتكرار العمل فلا يخاف و لا يسقط كالبناء مثلا فوق الأبنية و الجدران العالية جدا. فالصاعد فوق جدار عال القائم عليه يعلم أن من الممكن أن يثبت في مكانه فيسلم أو يسقط منه فيهلك غير أنه إن استغرقه الخوف و الدهشة الشديدة و جذبت نفسه إلى الاقتصار على تصور السقوط سقط بخلاف المعتاد بذلك فإن الصورتين موجودتان عنده من دون خوف و دهشة فيختار الثبات في مكانه فلا يسقط. و فقدان هذا الفعل العنائي للغاية الصالحة العقلائية لا يوجب خلوه من مطلق الداعي فالداعي أعم من ذلك كما سيأتي في الكلام على اللعب و العبث.
📚علامه طباطبایی، نهایه الحکمه، مرحله علت و معلول، اقسام فاعل
#در_محضر_علامه
@almorsalaat
#اصول| یکی از نظریات منحصر به فرد امام خمینی (ره) در علم اصول که ثمرات زیادی دارد، این است که ایشان معتقدند که همه امارات عقلائی هستند و هیچ کدام تعبدی نیست و همچنین در نزد عقلا هیچ کدام از امارات نازل منزله قطع نیست. حضرت ایشان این نظریه را در عبارت زیر تبیین کرده اند.
⭕️فاعلم أنّ الأمارات المتداوَلة على ألسنة أصحابنا المحقِّقين كلّها من الأمارات العقلائيّة التي يعمل بها العقلاء في معاملاتهم و سياساتهم و جميع امورهم؛ بحيث لو ردع الشارع عن العمل بها لاختلّ نظام المجتمع و وقفت رحى الحياة الاجتماعية، و ما هذا حاله لا معنى لجعل الحجّيّة له و جعله كاشفاً محرزاً للواقع بعد كونه كذلك عند كافّة العقلاء،
⭕️و ها هي الطرق العقلائيّة- مثل الظواهر، و قول اللّغويّ، و خبر الثقة، و اليد، و أصالة الصحّة في فعل الغير- تَرى أنّ العقلاء كافّة يعملون بها من غير انتظار جعل و تنفيذ من الشارع، بل لا دليل على حجّيتها بحيث يمكن الركون إليه إلّا بناء العقلاء، و إنّما الشارع عمل بها كأنّه أحد العقلاء. و في حجّية خبر الثقة و اليد بعض الروايات التي يظهر منها بأتمّ ظهور أنّ العمل بهما باعتبار الأماريّة العقلائيّة، و ليس في أدلّة الأمارات ما يظهر منه بأدنى ظهور جعل الحجّية و تتميم الكشف، بل لا معنى له أصلًا.
🔰و من ذلك علم أنّ قيام الأمارات مقام القطع بأقسامه ممّا لا معنى له: أمّا في القطع الموضوعيّ فواضح، فإنّ الجعل الشرعيّ قد عرفت حاله و أنّه لا واقع له، بل لا معنى له.
🔰و أمّا بناء العقلاء بالعمل بالأمارات فليس وجهه تنزيل المؤدّى منزلة الواقع، و لا تنزيل الظّن منزلة القطع، و لا إعطاء جهة الكاشفيّة و الطريقيّة أو تتميم الكشف لها، بل لهم طرق معتبرة يعملون بها في معاملاتهم و سياساتهم، من غير تنزيل واحد منها مقام الآخر، و لا التفات إلى تلك المعاني الاختراعيّة و التخيّلية، كما يظهر لمن يرى طريقة العقلاء و يتأمّل فيها أدنى تأمّل.
و من ذلك يعلم حال القطع الطريقي، فإنّ عمل العقلاء بالطرق المُتداوَلة حال عدم العلم ليس من باب قيامها مقام العلم، بل من باب العمل بها مستقلًا و من غير التفات إلى تلك المعاني.
🔰نعم القطع طريق عقليّ مقدّم على الطرق العقلائيّة، و العقلاء إنّما يعملون بها عند فقد القطع، و ذلك لا يُلزِم أن يكون عملهم بها من باب قيامها مقامه؛ حتّى يكون الطريق مُنحصراً بالقطع عندهم، و يكون العمل بغيره بعناية التنزيل و القيام مقامه. و ما اشتهر بينهم: من أنّ العمل بها من باب كونها قطعاً عاديّاً، أو من باب إلقاء احتمال الخلاف- على فرض صحّته- لا يلزم منه التنزيل أو تتميم الكشف و أمثال ذلك.
📌و بالجملة: من الواضح البيّن أنّ عمل العقلاء بالطرق لا يكون من باب كونها علماً و تنزيلها منزلة العلم، بل لو فرضنا عدم وجود العلم في العالَم كانوا يعملون بها من غير التفات إلى جعل و تنزيل أصلًا.
📚امام خمینی (ره)، انوار الهدایه، ج1 ص107
#در_مدرسه_امام_خمینی #اصول
@almorsalaat
⁉️با چه کسانی معاشرت کنیم؟
🌐از وصیتها [ی] من که در آستان مرگ، و نفسهای آخر را میکشم به تو که از نعمت جوانی برخورداری، آن است که #معاشران خود و دوستان خویش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجّه به معنویّات و آنان که به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و منال به اندازه کفایت و حدّ متعارف پا بیرون نمیگذارند و مجالس و محافلشان آلوده به گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که #تاثیر_معاشرت در دو طرف صلاح و فساد اجتناب ناپذیر است، و سعی کن از مجالسی که انسان را از یاد خدا غافل میکند پرهیز نمایی که با خو گرفتن به این مجالس ممکن است از انسان سلب توفیق شود، که خود مصیبتی است جبران ناپذیر.
📚صحیفه امام خمینی (ره)، ج16 ص207
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
🌐#در_مدرسه_امام_خمینی| عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما
🔹عامل اصلی پیشرفت امام بزرگوار ما و موفقیت او این است که به یک اصل قرآنی، به یک حقیقت قرآنی، با همهی وجود، با همهی دل، ایمان آورد و با همهی توان در راه آن تلاش و کار کرد. آن اصل قرآنی همان چیزی است که در این آیهی شریفهی «ان تنصروااللَّه ینصرکم و یثبت اقدامکم» اگر خدا را نصرت کنید، خدا هم شما را نصرت خواهد کرد؛ اگر در راه خدا قدمی بردارید، خداوند متعال هم شما را دهها و صدها قدم جلو خواهد برد.
🔹نصرت خدا به معنای نصرت دین اوست. دین خدا، فقط طهارت و نجاست نیست، فقط اعمال ظاهری دینی نیست؛ دین خدا یعنی برنامهی سعادت بشر در دنیا و آخرت. این برنامه همانطور که ضامن رشد و اعتلای معنوی جوامع بشری است، ضامن زنده کردن استعدادهای فکری و رشد دادن به شخصیت و تواناییهای آنها هم هست. دین خدا همچنانی که به معنویت نظر دارد، به زندگی دنیایی انسان هم نظر دارد و برای خوشبختی انسان برنامه دارد.
🔹نصرت خدای متعال در واقع معنایش این است که در جهت احیای سنتهای الهی قدم برداریم؛ در طبیعت و جامعه اثر بگذاریم؛ در بیدار کردن فطرتها اثر بگذاریم؛ برای نجات انسان از مجموعهی عوامل بدبختی و تیرهروزی تلاش کنیم.
🔰رهبر معظم انقلاب 85/3/14
#کلام_ولی
@almorsalaat