eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
569 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 | زهرا مرو ▪️ای نور قلب عاشقم، شمع این خانه تویی ▪️زهرا زهرا مرو مرو، لطف كاشانه تویی @almorsalaat
❄️مقام ملکوتی حضرت زهرا (س) 🔸تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... تمام هويتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است. 🔸... زنى كه تمام خاصه‏‌هاى انبيا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه ص بود. ... معنويات، جلوه‌‏هاى ملكوتى، جلوه‌‏هاى الهى، جلوه‌‏هاى جبروتى، جلوه‌‏هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان. 🔸اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبه‌‏اى كه دست همه از او كوتاه است. 📚صحیفه امام ج7 ص338 @almorsalaat
📝پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س) 🔻 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔹سلام بر شهیدان گمنام، گمنام در میان خاکیان و معروف در عرصه‌ی افلاکیان. فداکارانی که پس از گذشت سالیان دراز از لحظه‌ی شهادتشان کشور را با رائحه‌ی معنویت و جهاد، معطّر میسازند و پرچم افتخار به خونهای ریخته شده در راه اسلام و قرآن را، بیش از پیش به اهتزاز در می‌آورند. 🔹تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه‌ برگشته، با روز شهادت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطره‌ی آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه‌ی آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد ان‌شاءالله. 🔹به ارواح طیبه‌ی این شهیدان و به چشمها و دلهای منتظر پدران و مادران و همسران آنان سلام و درود میفرستم و فضل و رحمت فزاینده‌ی پروردگار را برای همه‌ی آنان مسألت میکنم. ✍رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۱۰/۱۵ @almorsalaat
10.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️| فلایستطیعون توصیه و لا الی اهلهم یرجعون 🎙رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد. آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند. آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود: - مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست. - اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است - اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد - در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست) - عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود - مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد - در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند. تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند. و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا می‌توان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند. کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند. محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | امیرالمومنین (ع) میفرماید: اگر حمزه و جعفر بعد از پیامبر زنده بودند و دستم بسته نمی‌بود، من هرگز سقیفه را امضا نمی‌کردم. این مطلب را هر جمعه به شیعیان بگویید. 🎙آیت الله جوادی آملی @almorsalaat
🌀 درباره مجموعه ▫️اون صوت های "" جنسش با توصیه های معمولی و فرمی که همه جای حوزه پیدا میشه فرق می‌کنه؛ طلبه به صحبت های قشنگ قشنگِ بی‌سر و ته نیاز نداره، به این توصیه‌ها و راهکار های عملی نیاز داره. بسیار جای تشکر و قدردانی داره که کسی با مشغله‌ها و دغدغه های حاج‌آقا چنین جلساتی رو برگزار می‌کنن. شخصاً زندگی طلبگی‌م به قبل از آشنایی با حاج‌آقا و بعد از اون تقسیم میشه... 💬kashmiri ⬇️دانلود مجموعه صوتی 👇👇👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4489 eitaa.com/almorsalaat/4489 ♨️شما هم نظرات و سوالاتتان را در مورد پست های کانال در گروه هم اندیشی طلبگی بیان کنید: 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
fekr-behtar-ast-ya-motalee.mp3
1.17M
🔰| فکرکردن بهتر است یا مطالعه؟؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس رسائل ج2، 00/01/25 @almorsalaat
📣سلسله نشست های زنده ♦️موضوع: پله های آغازین فلسفه، بر اساس کتاب 《در آستانه حکمت》 🎙با ارائه حجت الاسلام محمدمهدی ستوده ⏰سه شنبه ۲۱دی۱۴۰۰، ساعت۱۹ 📡پخش زنده از پیج اینستاگرام المرسلات 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ سوره البقره ۱۶۵ @almorsalaat
لزوم تسلط بر فقه سنتی برای فقه معاصر_01.mp3
2.56M
🔊| لزوم تسلط بر فقه سنتی برای ورود در مباحث فقه معاصر 🎙 استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن تاکید بر نگاه صحیح و لزوم احتراز از نگاه قالبی در فقه، تسلط بر فقه سنتی را از واجبات ورود در فقه معاصر می دانند. حتما ! 📚 رسائل. اصاله الاحتیاط. اردیبهشت ۱۴۰۰ @almorsalaat
| کدام خمر حرام است؟ در برخی روایات همانند "اجتنب عن الخمر" حکم شرعی (وجوب اجتناب) بر یک عنوان (خمر) بار شده است. در مورد موضوع این حکم، سه نوع مصداق متصور است: ۱- خمر معلوم بالتفصیل. به این معنا که یک مایع مشخصی در خارج، معلوم است که خمر است. ۲- خمر معلوم بالاجمال. به این معنا که مثلا در خارج دو ظرف وجود دارد که میدانیم یکی از آن‌دو خمر و دیگری خلّ است. اما به تفصیل مشخص نیست. ۳- خمر مشکوک. به این معنا که یک ظرف در خارج وجود دارد که شک داریم آیا خلّ است یا خمر. جناب شیخ اعظم در کتاب رسائل، معتقد است که ظاهر دلیل «اجتنب عن الخمر»، مصداق معلوم بالتفصیل و بالاجمال را شامل می شود. دلیل ایشان این است که دلیل شرعی شبیه به قضیه شرطیه است که میگوید: اگر خمر موجود باشد، آنگاه باید از آن اجتناب کرد. با این نگاه هم در جایی که علم تفصیلی و هم در جایی که علم اجمالی وجود دارد، موضوع (شرط) محقق است و در نتیجه حکم (جواب شرط) جاری می شود. در مقابل قول شیخ دو قول دیگر نیز وجود دارد. اخباریین معتقدند که این دلیل، موضوعات مشکوک به شک بدوی را نیز شامل می شود. لذا هم در شبهه تحریمیه موضوعیه و هم در شبهه وجوبیه موضوعیه، قائل به احتیاط هستند. (رسائل ج2 ص169 و ص119) دلیل ایشان این است که حکم بر تمام موضوعات (خمرهای) واقعی جاری شده است و لذا اشتغال یقینی استدعای فراغ یقینی دارد و به عنوان مقدمه علمیه باید تمام مصدایق امتثال و یا اجتناب شود. شیخ اعظم در شبهه وجوبیه موضوعیه این مسئله را بر دلیل "اقض مافات" تطبیق میکنند و قول اخباریین را با این استدلال که در شک بدوی موضوع حکم محقق نیست، رد میکنند. (رسائل ج2 ص169) علاوه بر این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد که معتقد است، نه تنها مصداق مشکوک، بلکه مصداق معلوم به علم اجمالی نیز از نطاق دلیل خارج است. این دسته به برخی از روایات و همچنین به بداهت برخی مسائل فقهی تمسک می کنند. ثمره این قول، جوار مخالفت قطعیه در شبهات معلوم به علم اجمالی است. شیخ اعظم این قول را نیز در بحث عدم جواز موافقت قطعیه در شک در مکلف به با دلایل متعدد و خصوصا توضیحی که از ظهور دلیل بیان می کنند، نمی پذیرند. (رسائل ج2 ص200) ماحصل کلام اینکه از نگاه مرحوم شیخ، بر اساس دلیل «اجتنب عن الخمر» باید از خمر معلوم بالتفصیل و معلوم بالاجمال اجتناب کرد. محسن ابراهیمی 00/10/18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2