eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
سیر تطور فقه و اصول شیعه (از زمان غیبت صغری تا مکتب امام خمینی (ره) ) 👈🔹ارائه شده در جمع طلاب مدرسه فیلسوف الدوله تهران در شهر مقدس قم/تیرماه 97 🎙استاد سید محمد هاشمی 🔰تعداد جلسات: ۲۰ ⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست موضوعات 👇👇👇 http://soda96.ir/tatavor/ http://soda96.ir/tatavor/ @almorsalaat
📝| وجود ربطی در نگاه علامه طباطبایی ◽️یکی از صفات تقسیمی وجود، تقسیم آن به فی نفسه و فی غیره می باشد و البته آنچه محتاج اثبات است وجود فی غیره است که بسیاری از مباحث فلسفی هم متفرع بر آن است. ◽️صدرا همانند فلاسفه قبل از خود، به منطوق کلامش فصل جداگانه ای و بحث مستقلی برای اثبات این مساله مطرح نکرده است بلکه اولین بار محقق اصفهانی بود که به گمان اینکه آخوند خراسانی هستی وجود ربطی در خارج را انکار میکند در مقام اشکال به او سعی کرده است تا وجود ربطی را در خارج اثبات کند. ◽️مرحوم علامه برای اثبات تقسیم وجود به رابط و مستقل می فرمایند: ◽️در هر موطنی اعم از ذهن و خارج اگر دو موجود مستقل متحد باشند مانند قضیه « الانسان ضاحک» ضرورتا پای یک موجود ثالثی از جنس ربط، در میان است. ◽️بدیهی است که ماهیت در ذهن مستقل است و به مقتضی قاعده کما فی الذهن کذلک فی الخارج، در خارج هم همین ماهیت مستقل است ثانیا این ماهیات در خارج اتحاد دارند مانند ماهیت انسان و ضحک؛ پس باید موجود ثالثی غیر از این دو ماهیت باشد که خود عین الربط بوده و اثری به نام اتحاد دارد. ◽️مرحوم علامه برهان خود را متوقف بر حیث قضیه نکرده و قضیه بودن قضیه هیچ دخلی در بحث ایشان ندارد کما اینکه هم در حاشیه بر اسفار و هم در نهایه علاوه بر قضیه؛ را اضافه میکند و نیز تصریح می کنند «سواء كان هناك حمل كما في القضايا- أو لم يكن كغيرها من المركبات». ◽️از همین جا باید گفت با اثبات وجود ربطی است که قاعده عرض از است و اینکه وجود فی نفسه اعراض، عین وجود لغیره انها است، معنا پیدا میکند. زیرا اعراض در ذهن فی نفسه و در خارج هم فی نفسه هستند پس حیث لغیره بودنشان مال موجود دیگری(ربط) و از باب است نه به اقتضاء ذات عرض. پس تمسک به قاعده «عرض از مراتب وجودی جوهر است» برای نفی وجود ربطی مغالطه ای بیش نیست. ❇️من هنا یظهر: 1⃣اولا مقسمِ وجود فی نفسه و وجود فی غیره، مطلق وجود است نه وجود خارجی؛ پس تقسیم وجود به ذهنی و خارجی تقسیم وجود به رابط و مستقل است لذا همین که وجود ربطی در ذهن اثبات شود برای اثبات مطلوب ما کافی می باشد اگرچه ثمراتی که در فلسفه بر وجود ربطی بار میشود متفرع بر وجود عینی آن است. 2⃣ نتیجه برهان علامه یک قضیه شرطیه است که «اگر» دو مستقل متحد باشد باید ربط هم وجود داشته باشد. لذا فارغ از اینکه ممکن است در فضای اصاله الوجود هم ربط دو طرفی اثبات شود اما اگر هم کسی بگوید طبق اصاله الوجود چنین ربط و چنین مستقلی در عالم نداریم باز ضرری به این قضیه شرطیه وارد نمی کند. 3⃣حال یا ماهیات(اعم از جوهر و عرض) به وسیله وجود ربطی در خارج متحد هستند (لغیره) یا اینکه به همان شکل استقلالی خود محقق شده اند(لنفسه)، لذا اگر برهان اقتضاء داشته باشد که یک جوهر با جوهر دیگر متحد شده است آن جوهر (لغیره) می باشد. 4⃣ حقیقت وجود ربطی « فناء» در غیر و عدم استقلال است حال فرق ندارد که فانی در یک طرف باشد یا فانی در دو طرف باشد. آنچه اشتراک لفظی ساز است صفت متن وجود بودن یا صفت حد و‌ ماهیت بودن است نه یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن ربط. لذا معنا ندارد که بین وجود ربطی یک طرفه و‌ دو طرفه برقرار باشد. ◽️پس با اینکه بحث ما بر روی ربط دو طرفه است و نتیجه علیت ربط یک طرفی است ولی مرحوم علامه در فصل ثانی برای حل حیث شناخت شناسی وجود ربطی از علت و معلول استفاده می کنند زیرا حقیقت ربط یک طرفی و دو طرفی واحد است. ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بهترین شیوه ارتباط با امام زمان (عج) چیست؟ 🎙حضرت آیت‌الله بهجت (ره): 🍃به دفتر امام زمان (عج) عمل کردن. اطاعت او کردن! کأنه می‌بیند،[البته] کأنه ندارد؛ یقینا می‌بیند. 🍃این صحبتی که بنده می‌کنم با شما، امام زمان جلوتر از شما می‌شنود، شما با بنده صحبت می‌کنید، امام زمان جلوتر از بنده [می‌شنود کلام شما را. چراکه] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای او» [است]. ⁉️یعنی همین [که] به دستوراتشان عمل کنیم کافی است برای ارتباط؟ دعایی، یادی برایشان [نیاز نیست]؟ 🌟 بالاترین دعا طاعتش است. ⁉️از کجا بدانیم امام زمان (عج) از ما راضی است؟ 🍃دفترش را ملاحظه می‌کنید، تطبیق می‌کنید، عمل شما را با دفتر امام زمان(عج)، [منظور] دفتر شرع است. هر چیزی را شما دفتر شرع می‌دانید، مجتهد؛ مقلد و محتاط [در انجام تکلیف] اینها با هم فرق دارند. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشف «طرح اندیشه اسلامی شهید مطهری» با مطالعه آثار استاد مطهری نیاز به و صحیح دارد، در غیر اینصورت خوانی غرض اصلی را از مطالعه کتب ایشان فراهم نمی کند. ♦️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری درباره محتوای «دوره بایسته های مطالعه و فهم آثار استاد مطهری» توضیح می دهند. ✅✅لینک ثبت نام در دوره👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ @almorsalaat
🌀امام (ره) می فرماید مجتهد نه فقط برای حکومت دینی بلکه باید برای غیر حکومت دینی نیز تئوری داشته باشد. 🎙استاد علی فرحانی 📌نشست بازخوانی منشور روحانیت‎ در حسینیه جماران؛ ۱۴۰۰/۱۲/۳ ⬇️مشروح بیانات استاد را در لینک زیر مطالعه کنید👇👇 imam-khomeini.ir/fa/n156509/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
مراتب و تفاوت قلوب.mp3
2.91M
🔊| مراتب و تفاوت قلوب! 🎙استاد علی فرحانی ❇️ استاد در این صوت به مناسبت تبیین احتیاج موجود مادی به امکان استعدادی، توضیح می دهند که حدیث «ان للقلوب ادبارا و اقبالا» به معنای احتیاج به امکان استعدادی بوده و مختص قلوب ما دون است اما قلوب اولیاء الهی از سنخ دیگری است. حتما . 📚تدریس بدایه الحکمه. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐 شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار دارد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۵/۳ ❇️خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آن‌گونه که مرحوم علاّمه مجلسی - بنا بر آنچه از او نقل کرده‌اند - ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّی - علمای فقیه و درعین‌حال عارف - قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانه‌های شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور به‌وجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزه‌های علمیه، رایج کنند. @almorsalaat
| کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اثر رهبر معظم انقلاب 🎙استاد محمدمهدی مقدسی ✅تدریس این کتاب مدتی است که برای اساتید دانشگاه دامغان در حال برگزاری است. تا کنون ۱۹ جلسه برگزار شده که صوت مباحث از ابتدای بحث نبوت موجود است. 🌀صوت این جلسات در کانال بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
⚫️ شهادت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد. @almorsalaat
1406266.mp3
1.21M
🎙 | روضه‌خوانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی برای شهادت امام کاظم علیه السلام @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه فکری امام
حجت الاسلام فرحانی.mp3
6.44M
🔈 نگاه جامع نگر امام خمینی... 🕰 3/اسفند/1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی فرحانی •┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈• 📝 کانال مدرسه فکری امام 🆔 @emamschool
🌀بنده است یا آزاد!!؟؟ ♦️ماجرای توبه بشر حافی به‌دست آقا موسی بن جعفر (ع) 📚مجالس المومنین ج۲، اثر قاضی نورالله شوشتری ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/161 @almorsalaat
المرسلات
🔈 نگاه جامع نگر امام خمینی... 🕰 3/اسفند/1400 🎙حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی فرحانی •┈•✾•🍀
👆👆این صوت، بخش اول از بیانات استاد در سالروز صدور است که در ۳اسفند در برگزار شد. این جلسه به همت تشکل (جمعی از طلاب مدارس علمیه تهران) برگزار شد. بخش دوم بیانات نیز انشالله به محض اینکه به دستمان برسد، تقدیم خواهد شد. @almorsalaat
💢| و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد. ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⬇️لینک‌تهیه فیلم‌و‌صوت جلسات👇👇 http://soda96.ir/doreh-mantegh/ 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
058-ba-moshkelate-mojood-dar-nezame-amoozeshi-chekar-konim @almorsalat.mp3
717K
♨️ 🎙استاد علی فرحانی ❓چگونه با وجود مشکلات در نظام آموزشی حوزه می توان به خروجی های مطلوب انقلاب و جامعه رسید؟ @almorsalaat
📣 ♦️رسانه المرسلات به مناسبت برگزار می‌کند: ❇️نقش در توسعه فلسفه و عرفان 🎙استاد سیدمحمد فاطمی 📋استاد سطح عالی حوزه علمیه و از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات ⏰سه‌شنبه ۱۰اسفند، ساعت۲۰ 📱 از کانال المرسلات در 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
💢مدرسه مجازی المرسلات برگزار می کند: 🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⏰زمان برگزاری: روزهای شنبه و سه شنبه (۱۴، ۱۷، ۲۱، ۲۴ و ۲۸ اسفند ساعت 19:30 (5جلسه) ⬇️لینک ثبت نام👇👇👇 soda96.ir/motaleae-motahari/ soda96.ir/motaleae-motahari/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
jaale-badal-v-eefa-fiq-sonnati-v-moaser.mp3
2.48M
| نظریه در واقع همان نظریه شیخ اعظم است و فقط اصطلاح آن را تغییر داده اند/ یادگیری ، مقدمه ورود در است. در غیر اینصورت فقه منحرف می شود. 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️| اصل فلسفه حتماً بايد در حوزه قم ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. ▪️من در سفر به قم نيز، خدمت شما و بعضى دوستان ديگر عرض كردم: ما اگر كاری كنيم كه فلسفه از پايگاه خودش (شهر قم) فرار كند، آن وقت بايد بياييم به تهران و دنبال فيلسوف بگرديم، دنبال فيلسوف اسلامى؛ يعنى، مردم به هرحال، دنبال پاسخ های فلسفى هستند. ▪️امروز فلسفه در دنيا جايگاه بسيار والايى دارد و نمى شود از فلسفه صرفنظر كرد، لذا اصل فلسفه حتماً بايد ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. ▪️من شنيده ام كه به خلاف چند سال قبل كه گفته مى شد حوزه های فلسفه گسترش دارد و رو به گسترش است، حالا قدری كم يا محدود شده است. از اين رو، اساتيد بزرگى كه الحمدلّٰله در قم تشريف دارند، بايد به اين مسئله، اهتمام ويژه كنند. 🎙بيانات مقام معظم رهبری در ديدار با اعضای شورای عالى حوزۀ علميۀ قم،1380/03/16 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
♨️#فلسفه| اصل فلسفه حتماً بايد در حوزه قم ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. ▪️م
با توجه به همین نگاه به فلسفه که رهبر معظم انقلاب امر می‌کنند، در مدرسه مجازی المرسلات، "دوره جامع آموزش حکمت اسلامی " طراحی شده است که در این دوره، دو کتاب ارزشمند و بر اساس دور جدید تدریس‌های استاد علی فرحانی، به صورت و همراه با کلاس های تکمیلی توسط ، آموزش داده خواهد شد. 🤔اطلاعات بیشتر و زمان ثبت نام اعلام خواهد شد. 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
🌀ماموریت انبیاء، تربیت انسان در همه ابعاد 🔰امام خمینی (ره) 🔺روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى، موجود كاملى كه از او كاملتر نيست و نمى‏ شود باشد مأمور كرد كه تكميل كند موجودات را، انسانها را كه ابتداءً يك موجود ضعيف ناقص هست، لكن قابل اين است كه ترقى كند، انسان را مترقى كند. 🔺ابعاد انسان، ابعاد همه عالم است و اسلام براى تربيت انسان در همه ابعاد است. برداشتهاى مختلفى كه از اسلام شده است به حسب نظرهاى مختلفى كه صاحب نظرها داشتند و بينشى كه داشتند، بسيار اختلاف هست و هيچ كدامش نرسيده است به حدى كه اسلام را بشناسد يا انسان را بشناسد يا رسول اكرم را بشناسد يا عالَم را بشناسد، همه‏ شان در يك سطح محدود هستند. 🔺چه بسا اشخاصى كه خيال مى ‏كنند كه پيغمبر اكرم كه آمده است، يا ساير انبيايى كه خداى تبارك و تعالى فرستاده است، براى اين است كه مردم را از اين ظلمها و بى ‏عدالتيها و امثال اين نجات بدهد و مأموريت همين است كه عدالت ايجاد كند در اجتماع و در افراد و مأموريت به همين قدر بيشتر نيست. 🔺چه بسا اشخاصى كه اقتصاد را يك مسئله با اهميتى تلقى مى‏ كنند، مأموريت انبيا را محدود به اين بكند، كه اينها آمده‏ اند مردم را به يك شكم سير و يك زندگى رفاه برسانند و همين است مأموريت انبيا. 🔺و چه بسا اشخاصى كه به حسب ديد عرفانى كه دارند، بعثت انبيا را محدود مى ‏كنند به اينكه براى بسط معارف الهى است و غير از اين بعثت چيزى نيست. و همين طور فلاسفه يك طور فكر مى ‏كنند. فقهاى اسلام، ... ملتها يك طور فكر مى‏ كنند، روشنفكرها يك طور فكر مى ‏كنند و مؤمنين هم هر كدام به يك نحو فكرى دارند و همه قاصرند از رسيدن به‏ آنچه كه هست. 🔺اين روايتى كه وارد شده است: مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ، اين به ما مى ‏فهماند كه انسان آن طور موجودى است كه اگر شناخته بشود، شناسايى خدا با اين است؛ نسبت به هيچ موجودى اين مطلب صادق نيست. ربّ انسان را كسى نمى ‏تواند بشناسد الّا اينكه خودش را بشناسد و خودشناسايى كه دنبالش خداشناسى است حاصل نمى ‏شود مگر براى كُلّ اولياى خدا. 🔺و گمان نبايد بشود كه اسلام آمده است براى اينكه، اين دنيا را اداره بكند، يا آمده است فقط براى اينكه مردم را متوجه به آخرت بكند، يا آمده است كه مردم را آشناى به معارف الهيه بكند. محدود كردن، هر چه باشد خلاف واقعيت است. انسان غير محدود است و مربى انسان غير محدود است و نسخه تربيت انسان كه قرآن است غير محدود است؛ نه محدود به عالَم طبيعت و ماده است، نه محدود به عالَم غيب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چيز است. 📚صحیفه امام، ج۱۲ ص۴۲۲ @almorsalaat
💢امروز هم پيغمبر اكرم (ص) در حال بعثت است. جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. ❇️بعثت پيامبر مكرّم و معظّم اسلام هم برترين بعثتها، جامع‌ترين بعثتها، كامل‌ترين بعثتها، و ماندگارترين بعثتها است؛ يعنى اين بعثت امروز هم هست؛ امروز هم پيغمبر اكرم در حال بعثت است. [يعنى] شما كه قرآن را ميخوانيد، درسى ميگيريد، انگيزه‌اى پيدا ميكنيد و يك حركت را شروع ميكنيد، ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. ❇️ملّت ايران كه پشت سر يك شخصيّت عظيمى مثل امام بزرگوار قرار ميگيرد، از موانع عبور ميكند، سختى‌ها را تحمّل ميكند، سختى‌ها را زير پا لِه ميكند و به جلو حركت ميكند، يك بناى پوسيده‌ى طاغوتىِ خبيثِ چندهزارساله را در مهم‌ترين نقطه‌ى منطقه يعنى در ايران به‌هم ميريزد و يك بناى اسلامى درست ميكند، همان ادامه‌ى بعثت پيغمبر است. انقلاب، ادامه‌ى بعثت پيغمبر بود، جمهورى اسلامى ادامه‌ى بعثت پيغمبر است؛ حرف ما اين است. آن كه با انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامى و با حركت توحيدى دشمن است؛ حرف ما اين است. 🎙رهبر معظم انقلاب 98.1.14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀کدام کتاب اخلاقی را بخوانیم؟ از کدام عالم اخلاق استفاده کنیم؟ 🔹اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى حركت كن و از صورت بى‌مغز و قشر بى‌لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات بزرگان علما انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔹فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‌شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل: 1⃣جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ 2⃣و مثل مولانا عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ 3⃣و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ 4⃣و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. 🔸كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ 5⃣ و 6⃣و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان 7⃣و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى- قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔹شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى 🔹كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى‌منتها. 📚امام خمینی، سر الصلاة ص 40 @almorsalaat