eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
505 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ما نصِّ قرآن و متن آن را بر فراورده‌های ذهن قاصرِ حقوقدانان غربی که برای خودشان معارفی را خلق و اختراع کردند و آن را پیشرفته‌تر از معارف ادیان الهی میدانند، مقدّم میشماریم. 🔰 رهبر معظم انقلاب ۷۳/۳/۱۴ 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ⚡️به جمهوری اسلامی تهمت میزنند و میگویند حقوق بشر را رعایت نمیکند. مقصود آنها همان اجرای حدود اسلامی است؛ چون ما حدود اسلامی را اجرا میکنیم. قرآن میگوید: «و تلک حدود اللَّه و من یتعدّ حدود اللَّه» هر کس از حدود الهی تعدّی کند، مورد تهدید پروردگار قرار گرفته است. ⚡️حدود، حدودِ الهی است. ما نصِّ قرآن و متن آن را بر فراورده‌های ذهن قاصرِ حقوقدانان غربی که برای خودشان معارفی را خلق و اختراع کردند و آن را پیشرفته‌تر از معارف ادیان الهی میدانند، مقدّم میشماریم. ⚡️حدودِ الهی مقدّم است. راه اصلاح جامعه، اجرای حدود الهی است. ممکن است ما در این مورد کوتاهی هایی داشته باشیم؛ اما حرکتمان قطعاً به سمت اجرای کامل حدود پروردگار است. حدود، حدودِ قرآنی است. @almorsalaat
🌀يا أَيُّهَا النَّاسُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ 📚سوره فاطر. آیه 15 @almorsalaat
💢یتحابون بروح الله 🔰خاطره ای از رهبر انقلاب درباره حدیثی که مصداق آن است. 🔸یک حدیثی است که این حدیث را در «کشف المحجوب في سيرة ارباب القلوب» دیده ام. حدود دو سال پیش یک نفری از آقایان که با این کتاب آشنا بود، آمد و به ما گفت فلان صفحه این کتاب را بیاور، یک روایتی هست، آن را بخوان؛ ما باز کردیم دیدیم عجب روایتی است. روایتش این بود که پیغمبر اکرم به اصحاب خودش خبر میداد که در آینده کسانی می آیند که این جورند، این جورند، این جورند . من الان یادم نیست متأسفانه، آن عباراتش هم یادم نیست. از جمله این بود که «تحابون بروح الله»؛ به روح خدا با یکدیگر تحبب میجویند و به برکت روح خدا همدیگر را دوست میدارند. 🔸ما از این خیلی خوشمان آمد و گفتیم که برویم در نماز جمعه این را بخوانیم. یک هفته که یادم رفت کتابش را ببرم؛ یک هفته کتابش را بردم، آن بالا هم بردم، یک وقت دیدم که عجب! خطبه تمام شده و این کتاب دست من است و نخوانده ام. بعد هم همین طور دائما نخواندیم و نخواندیم تا اینکه دیگر از نماز جمعگی هم افتادیم! یک سال و خرده ای هم هست که دیگر من نماز جمعه درست نمیروم. این حديث خیلی حدیث جالبی است؛ 🔸یک وقتی حديث را خدمت امام بردم و برای خود امام هم حديث را خواندم. البته ایشان نه رد کردند و نه اثبات کردند که معنایش این است؛ همین طور گوش کردند و یک تبسمی کردند؛ يتحابون بروح الله. به هر حال اینجا هم که میگوید «أي هم بروح منها، خدا به روحی از خودش آنها را تأیید میکند، خب امام ما هم است؛ مصداق روح الله است ، اسمش هم روح الله است. 📚تفسیر سوره مجادله ص۱۳۷ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📌 این روایت در مجامع روایی به چند صورت زیر بیان شده است. 1️⃣عنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: إِنَّ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ لَأُنَاساً مَا هُمْ بِأَنْبِيَاءَ وَ لَا شُهَدَاءَ لِمَكَانِهِمْ مِنَ اللَّهِ فَقِيلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الَّذِينَ مِنْ غَيْرِ أَرْحَامٍ بَيْنَهُمْ وَ لَا أَمْوَالٍ يَتَعَاطَوْنَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ عَلَى وُجُوهِهِمْ لَنُوراً وَ إِنَّهُمْ لَعَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ لَا يَخَافُونَ إِذَا خَافَ النَّاسُ وَ لَا يَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنُوا ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏.(📚مستدرک الوسائل ج12ص224) 2️⃣انّ من عباد اللّه لعبادا يغبطهم الانبياء و الشهداء قيل من هم يا رسول اللّه و صفهم لنا لعلّنا نحبّهم قال هم قوم من غير اموال و لا اكتساب وجوههم نور على منابر من نور لا يخافون اذا خاف الناس و لا يحزنون اذا حزن الناس ثمّ تلا الا ان اولياء اللّه لا خوف عليهم و لا هم يحزنون‏ (📚کشف المحجوب268) َ3️⃣قالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ مِنَ الْعِبَادِ عِبَاداً يَغْبِطُهُمُ الْأَنْبِيَاءُ- عَلَى غَيْرِ مَالٍ وَ لَا عَرَضٍ مِنَ الدُّنْيَا، وُجُوهُهُمْ نُورٌ، لَا يَخَافُونَ إِذَا خَافَ النَّاسُ، وَ لَا يَحْزَنُونَ إِذَا حَزِنُوا، أَتَدْرُونَ مَنْ هُمْ قُلْنَا: لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ: [هُمْ‏] عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ جَعْفَرٌ وَ عَقِيلٌ، ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللَّهِ ص: أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏(📚شواهد التنزیل) ٍ4️⃣عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَقْبَلَ أَبُو بَكْرٍ وَ عُمَرُ وَ الزُّبَيْرُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ جَلَسُوا بِفِنَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ إِلَيْهِمُ النَّبِيُّ ص فَجَلَسَ إِلَيْهِمْ فَانْقَطَعَ شِسْعُهُ فَرَمَى بِنَعْلِهِ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع ثُمَّ قَالَ إِنَّ عَنْ يَمِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِيَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِينَ دُونَهُمْ قَالَ أَبُو بَكْرٍ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ الزُّبَيْرُ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَكَتَ فَقَالَ عَلِيٌّ ع مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ عَلَى غَيْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِكَ شِيعَتُكَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ يَا عَلِي‏. (📚بحارالانوار ج65ص139) @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| علم فلسفه در استکمال انسان دخیل است! 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت به مناسبت فصل علم و عالم، سه دیدگاه به علم فلسفه که در طول تاریخ نزد علماء وجود داشته است را توضیح داده و تبیین می کنند که در نگاه مرحوم علامه جایگاه فلسفه فراتر از پاسخ گویی به شبهات و فراتر از تاثیراتی است که در حوزه های متعدد مانند علوم انسانی اسلامی دارد، و آن این است که فلسفه دخیل در استکمال انسان است. حتما . 📚بدایه الحکمه‌‌. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 |رهبرانقلاب: برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛لذا بهترین فلاسفه‌ی ما مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا-عارف هم بوده‌اند. 🗓روز بزرگداشت 💻 @Khamenei_ir
🔰تحقیق قرآنی ♻️صعود شیطان به نشئۀ وجودی ملائکة الله و هبوطش به أسفل السافلین ♨️...در اولین روزهایی که به دلایلی سعی می کردم سؤالات و مشکلات اعتقادی ام را بدون واسطه از متن قرآن به دست بیاورم و حل کنم و قرآن را به قصد فهمیدن چندین دور بخوانم، یک سؤال ذهنم را درگیر کرده و خاطرم را بس مشوّش می ساخت: اینکه تمام آیاتی که به مسالۀ سجدۀ ملائکه و ابای شیطان پرداخته اند، هیچکدام بیان نفرموده که شیطان هم مورد خطاب امر به سجده بوده است. بله، بعد از تمام شدن قضیۀ ابای شیطان از سجده، خداوند متعال هنگام مؤاخذه و توبیخ او تصریح می کند که شیطان هم مأمور به سجده بوده: «قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ...» اما هیچ کجا بیان نشد که مثلا «و إذ قلنا لإبلیس و الملائکة اسجدوا لآدم»، همه جا می فرماید «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ». وقتی خطاب تنها به ملائکه بوده است چطور شیطان هم مورد خطاب واقع شده است؟ گاهی در ذهن خود به جای شیطان به خداوند متعال جواب می دادم که: لأنّک أمَرتَ الملائکة بالسجده و أنا لستُ مِن الملائکة. شیطان که از جنس ملائکه نبوده « كَانَ مِنَ الْجِنِّ »، چطور خطابی که ملائکه را مأمور به سجده کرده است شامل ابلیس هم شده و سجده نکردنش موجب مؤاخذه و توبیخش از جانب الهی گشته است؟ 🔹این سؤال همچنان ذهن من را آشفته می کرد و خاطرم را می آزرد. بدتر اینکه پاسخی قانع کننده ای از اساتید برای آن پیدا نمی کردم و در آرامش خاطرشان در عین ندانستن پاسخ این سؤال مرا به تعجب وا می داشت. تا اینکه خدواند متعال منّت نهاد و توفیق حضور در جلسات استاد شیخ علی فرحانی «زید عزّه» در دانشگاه قم تحت عنوان را یافتم. ایشان ذیل توضیح تعبیر «طباقاً» در آیۀ «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا» نکتۀ جالبی فرمودند که امید زیادی در دل من برای حل این سؤال به وجود آورد. آن نکته این است که: 🔺مراتب و سلسلۀ عالم هستی طبقه طبقه و هرم وار هستند و مراتب بالایی عالم احاطه و سیطرۀ با مراتب پایینی دارند (طباقاً هستند). رأس هرم، ذات لایتناهی پروردگار است و قاعدۀ هرم و مرتبۀ دنیای (پایین ترین و پست ترین مرتبۀ هستی) همین اسفل السافلینی است که ما انسان ها در آن زندگی می کنیم «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ». 🔸هر کدام از مراتب و نشئات هرم هستی مختصّات و ویژگی های خاص به خود دارد و موجودات و ساکنان در هر مرتبه نیز متلبّس به ویژگی ها و خصوصیات خاصّ آن مرتبه می باشند و آن خصوصیات شناخته می شود. موجوداتی که قابلیت و استعداد حرکت و رشد و تکامل در وجودشان نهادینه شده اگر از مرتبه ای که در آن هستند حرکت صعودی و تکاملی خود را شروع و به عوالم فوقانی صعود کنند، به هر کدام از عوامل فوقانی که برسند مختصّات و ویژگی های موجودات آن نشئه را حائز شده و متلبّس به لباس ساکنین آن مرتبۀ می شوند. 🔹بعد ایشان با ظاهر اولی آیاتی چند در سوره های مبارکۀ «حجر»، «صافات»، «جن» نشان می داند که اجنه تحت سماء دنیا که مختصّات و ویژگی هایش در قرآن ذکر شده است زندگی می کنند و در همین اسفل السافلین که دار تکلیف است به سر می برند. و شیطانی که هم کیش و پیالۀ با ملائکة الله بود و در آن مرتبۀ شریف از عالم هستی به سر می برد روزی در همین اسفل السافلین بوده و با عبودیت و بندگی به آن نشئه و مرتبه از هستی که رتبۀ ملائکة الله بود رسیده است. 🔸اگر چه ایشان در آن جلسات این مساله را بالخصوص مطرح نکردند ولی از صبحت ایشان می توان فهمید که شیطان صیرورت و حرکت واقعی به سمت عوالم فوقانی برایش حاصل شد و متلبّس به خصوصیات و مختصّات ساکنین آن عوالم را گشت و جزو ساکنین آنجا به شمار می رفت به گونه ای که اگر دستوری برای آن نشئۀ از جانب اقدس پروردگار صادر می شد باطبع شامل او نیز می شد. 👍مؤید این نظر، روایاتی است که آیۀ « وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ» را به جن بودن ابلیس می زنند که ملائکه نمی دانستند ابلیس از جنیّان است و او را همجنس خود می پنداشتند و بعد که از سجدۀ بر آدم امتناع کرد فهمیدند که (کان من الجن) و همینطور روایات دیگری که بر این موضوع صراحت دارند: «قصص الأنبیاء «ع» ...عَنِ ابْنِ يَزِيدَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع أَ كَانَ إِبْلِيسُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَمْ مِنَ الْجِنِّ قَالَ كَانَتِ الْمَلَائِكَةُ تَرَى أَنَّهُ مِنْهَا وَ كَانَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَنَّهُ لَيْسَ مِنْهَا فَلَمَّا أُمِرَ بِالسُّجُودِ كَانَ مِنْهُ الَّذِي كَانَ...‏».. . 👌جالب این است که جناب جمیل بن درّاج وقتی این حدیث را برای دوستش جناب طیّار نقل می کنند او باور نمی کند و می گوید اگر ابلیس از ملائکه نباشد امر الهی به سجده شامل حال او نمی شود. بعد که با هم به محضر امام صادق «ع» می روند جناب طیّار با بیانی بسیار محترمانه و با روشی ظریف و زیرکانه سؤال را به این شکل بیان می کند که: « تفسير العياشي عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: ...فَدَخَلَ عَلَيْهِ الطَّيَّارُ فَسَأَلَهُ وَ أَنَا عِنْدَهُ فَقَالَ لَهُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا فِي غَيْرِ مَكَانٍ فِي مُخَاطَبَةِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَدْخُلُ فِي هَذِهِ الْمُنَافِقُونَ» و امام «ع» که منظور او را می داند به زیبایی پاسخ او را می دهد: «فَقَالَ «ع» نَعَمْ يَدْخُلُونَ فِي هَذِهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الضُّلَّالُ وَ كُلُّ مَنْ أَقَرَّ بِالدَّعْوَةِ الظَّاهِرَةِ». 📚بحار الأنوار، ج۱۱، ص: ۱۴۸ ✍️حجت الاسلام عباس افروزی ۰۱/۰۳/۰۱ لینک دانلود جلسات انسان در قرآن دانشگاه قم👇 https://eitaa.com/almorsalaat/4972 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اولین مفسر قرآن کریم، خدای متعال است / ان القرآن یفسر بعضه بعضا 🎙علامه حسن زاده آملی @almorsalaat
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
🌀بحمدلله تعالی اولین ترم از آموزش بدایه الحکمه در مدرسه مجازی المرسلات در روز دوشنبه ۲خرداد ۱۴۰۱ و پس از ۲۰جلسه و در محدوده ابتدای کتاب تا انتهای بحث تخصص به پایان رسید. (برگزاری جلسات آنلاین طبق برنامه اعلام شده ادامه دارد) 🌀از همه دوستانی که در این ترم شرکت داشتند و از همه اساتید و دست اندرکاران کمال تشکر را داریم. ♦️به این دلیل که برخی از اعضای شرکت کننده همه جلسات را کارنکرده اند و درخواست فرصت داشتند، امتحان پایان ترم با مقداری تاخیر برگزار خواهد شد و زمان آن متعاقبا اطلاع داده خواهد شد. ✅زمان ثبت نام و برگزاری ترم دوم و همچنین برگزاری مجدد ترم اول نیز متعاقبا اعلام می شود. ارتباط با ما: @admin_doreh @touba_almorsalaat
♨️ اخلاقی "علم قبل از تزکیه" 🔰 استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹 استاد علی فرحانی در این مجموعه صوتی برای جمعی از طلاب در ضمن تدریس کتاب شریف "منیه المرید" به موضوع "علم قبل از تزکیه" پرداخته اند و تبیین می فرمایند که رتبتا قبل از شروع در تزکیه اخلاقی، لازم است که انسان به مقصد انسانیت و مسیر رسیدن به آن مقصد، علم پیدا کند. هرچند از جهت زمانی همراه علم آموزی باید به انجام مسائل شرعی و اخلاقی اقدام کرد. 🔹پس از یادگیری این علم قبل از تزکیه و انجام مسائل اخلاقی و شرعی، علم دیگری نصیب انسان می شود که در این جلسات از آن به "علم بعد از تزکیه" تعبیر شده است. 🔹 استاد پس از تبیین این مسئله که تاثیر بسزایی در فهم روایات و معنای "علم" در روایات دارد، این موضوع را بر روایات مختلفی از کتاب منیه المرید، تطبیق می دهند. ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 📌 لینک دانلود جلسات (16جلسه) 👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/elme-ghabl-az-tazkie/ @almorsalaat
📌نظام اجتهادی امام خمینی (ره) 💢امام خمینی(ره) نتیجه کار گذشتگان و خصوصا شیخ انصاری(ره) را که یک اصول فقه راقی است که باب الفاظ و حجج و تعادل و تراجیح در آن جایگاه ویژه ای دارند و اضافی نیستند، گرفت و یک پله دیگر به آن اضافه کرد. با کاری که امام در اصول و استنباط انجام داد، اسلام دینی می شود که می تواند زندگی بشر را تا ابد تأمین کند. 💢نمونه بارز تفاوت نظام استنباطی امام(ره) با گذشتگان، پاسخ امام (ره) به نامه آیت الله قدیری (ره) در مسئله موسیقی و شطرنج است. در بخشی از این نامه چنین آمده است که: 🔅لازم است از برداشت جنابعالى از اخبار و احكام الهى اظهار تأسف كنم. بنا بر نوشته جنابعالى زكات تنها براى مصارف فقرا و ساير امورى است كه ذكرش رفته است و اكنون كه مصارف به صدها مقابل آن رسيده است راهى نيست و رِهان در سَبْق و رِمايه مختص است به تير و كمان و اسب دوانى و امثال آن، كه در جنگهاى سابق به كار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و « انفال كه بر شيعيان تحليل شده‏ است، امروز هم شيعيان میتوانند بدون هيچ مانعى با ماشينهاى كذايى جنگلها را از بين ببرند و آنچه را كه باعث حفظ و سلامت محيط زيست است را نابود كنند و جان ميليونها انسان را به خطر بيندازند و هيچ كس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد. منازل و مساجدى كه در خيابان كِشيها براى حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتياج است، نبايد تخريب گردد و امثال آن. 🔅و بالجمله آن گونه كه جنابعالى از اخبار و روايات برداشت داريد، تمدن جديد بكلى بايد از بين برود و مردم كوخ‏ نشين بوده و يا براى هميشه در صحراها زندگى نمايند. 📚 جلسات تبیین الگوی تولید علوم انسانی، مشهد 95 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat