eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20230123-191533.mp3
21.48M
🔊| إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِی السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَکا یُقالُ لَهُ : الدّاعی، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ یُنادی ذلِکَ المَلَکُ کُلَّ لَیلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ: طوبى لِلذّاکِرینَ! طوبى لِلطّائِعینَ.... 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این‌ جلسه به مناسبت ماه مبارک رجب، روایت فوق را قرائت فرموده و ضمن تاکید بر اینکه این روایت معارف عجیبی دارد و‌ چنین تعابیری در مورد ماه های دیگر نداریم، توضیح میدهند: ◽️با توجه به اینکه حجاب های سه گانه ماده و علم حصولی و اعتباریات در عوالم فوق ماده وجود ندارد، واژگان این روایت مانند واژه «نصب» را نباید اعتباری معنا کرد بلکه امری تکوینی است. به تصریح این روایت، ملک داعی در سماء سابعه است یعنی از بسیاری از انبیاء هم درجه بالاتری دارد و از آنجا، امت اسلام را به سمت خدا میخواند. این معنای «» بودن شهر رجب است برای «» به خدای متعال است. ◽️استاد به همین مناسبت، فقرات دعای ماه رجب( توقیع شریف حضرت حجت ع) را قرائت فرموده و نکات جالبی را بیان میکنند و در نهایت هم با توجه به اینکه در روایت فوق، ماه رجب ماه خدا نامیده شده، میفرمایند این ماه، ماه مقدس است و باید در این ماه همچون حضرت موسی «فاخلع نعلیک إنک بالواد المقدس طوی» باشیم و تعلق به ماده و مادیات را کنار بگذاریم. ◽️. 📚جلسه منبر 3/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌ماه رجب 🌀روایت: 🌀عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ 🌀وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ . 💢💢💢💢 🌀دعای ماه رجب 🌀اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَى سِرِّكَ الْمُسْتَبْشِرُونَ بِأَمْرِكَ الْوَاصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ أَسْأَلُكَ بِمَا نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيَّتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَ أَرْكَانا لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاءَكَ وَ أَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ 🌀فَبِذَلِكَ أَسْأَلُكَ وَ بِمَوَاقِعِ الْعِزِّ مِنْ رَحْمَتِكَ وَ بِمَقَامَاتِكَ وَ عَلامَاتِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَزِيدَنِي إِيمَانا وَ تَثْبِيتا يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقا بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ يَا مَوْصُوفا بِغَيْرِ كُنْهٍ وَ مَعْرُوفا بِغَيْرِ شِبْهٍ حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ وَ شَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ وَ مُوجِدَ كُلِّ مَوْجُودٍ وَ مُحْصِيَ كُلِّ مَعْدُودٍ وَ فَاقِدَ كُلِّ مَفْقُودٍ، 🌀لَيْسَ دُونَكَ مِنْ مَعْبُودٍ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْجُودِ يَا مَنْ لا يُكَيَّفُ بِكَيْفٍ وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ يَا مُحْتَجِبا عَنْ كُلِّ عَيْنٍ يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ وَ عَالِمَ كُلِّ مَعْلُومٍ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ عَلَى عِبَادِكَ الْمُنْتَجَبِينَ وَ بَشَرِكَ الْمُحْتَجِبِينَ وَ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ الْبُهْمِ الصَّافِّينَ الْحَافِّينَ وَ بَارِكْ لَنَا فِي شَهْرِنَا هَذَا الْمُرَجَّبِ الْمُكَرَّمِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ أَسْبِغْ عَلَيْنَا فِيهِ النِّعَمَ وَ أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ ؛ 🌀الَّذِي وَضَعْتَهُ عَلَى النَّهَارِ فَأَضَاءَ وَ عَلَى اللَّيْلِ فَأَظْلَمَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا تَعْلَمُ مِنَّا وَ مَا لا نَعْلَمُ وَ اعْصِمْنَا مِنَ الذُّنُوبِ خَيْرَ الْعِصَمِ وَ اكْفِنَا كَوَافِيَ قَدَرِكَ وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِحُسْنِ نَظَرِكَ وَ لا تَكِلْنَا إِلَى غَيْرِكَ وَ لا تَمْنَعْنَا مِنْ خَيْرِكَ وَ بَارِكْ لَنَا فِيمَا كَتَبْتَهُ لَنَا مِنْ أَعْمَارِنَا وَ أَصْلِحْ لَنَا خَبِيئَةَ أَسْرَارِنَا وَ أَعْطِنَا مِنْكَ الْأَمَانَ وَ اسْتَعْمِلْنَا بِحُسْنِ الْإِيمَانِ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيَامِ وَ مَا بَعْدَهُ مِنَ الْأَيَّامِ وَ الْأَعْوَامِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ . 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| امام هادی علیه السلام و‌ آماده سازی مردم برای عصر غیبت/ لازم است زندگانی حضرت از این منظر، بررسی شود. 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌العبودیه مفتاح الولایه/ معنای روایت «ان الله اتخذ ابراهیم عبدا» 🔰علامه طباطبایی 🌀و اعلم أن اتخاذه تعالى أحدا من الناس عبدا غير كونه في نفسه عبدا، فإن العبدية من لوازم الإيجاد و الخلقة، لا ينفك عن مخلوق ذي فهم و شعور، و لا يقبل الجعل و الاتخاذ و هو كون الإنسان مثلا مملوك الوجود لربه، مخلوقا مصنوعا له، سواء جرى في حياته على ما يستدعيه مملوكيته الذاتية، و استسلم لربوبية ربه العزيز، أو لم يجر على ذلك، قال تعالى: «إِنْ‌ كُلُّ‌ مَنْ‌ فِي السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ إِلاّ آتِي الرَّحْمنِ‌ عَبْداً» : مريم-٩٤، 🌀و إن كان إذا لم يجر على رسوم العبودية و سنن الرقية استكبارا في الأرض و عتوا كان من الحري أن لا يسمى عبدا بالنظر إلى الغايات، 🌀فإن العبد هو الذي أسلم وجهه لربه، و أعطاه تدبير نفسه، فينبغي أن لا يسمى بالعبد إلا من كان عبدا في نفسه و عبدا في عمله، فهو العبد حقيقة، قال تعالى: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ‌ الَّذِينَ‌ يَمْشُونَ‌ عَلَى الْأَرْضِ‌ هَوْناً» : الفرقان-٦٣. 🌀و على هذا فاتخاذه تعالى إنسانا عبدا - و هو قبول كونه عبدا و الإقبال عليه بالربوبية - هو الولاية ، و هو تولي أمره كما يتولى الرب أمر عبده، 🌀و ، كما يدل عليه قوله تعالى: «إِنَّ‌ وَلِيِّيَ‌ اللّهُ‌ الَّذِي نَزَّلَ‌ الْكِتابَ‌، وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصّالِحِينَ‌» : الأعراف-١٩٦، أي اللائقين للولاية، 🌀فإنه تعالى سمى النبي في آيات من كتابه بالعبد، قال تعالى: «اَلَّذِي أَنْزَلَ‌ عَلى‌ عَبْدِهِ‌ الْكِتابَ‌» : الكهف-١، و قال تعالى: «يُنَزِّلُ‌ عَلى‌ عَبْدِهِ‌ آياتٍ‌ بَيِّناتٍ‌» : الحديد-٩ و قال تعالى: «قامَ‌ عَبْدُ اللّهِ‌ يَدْعُوهُ‌» : الجن-١٩، فقد ظهر . 📚المیزان جلد اول ص 277 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج سومین مدرسه فصلی از سلسله مدارس فصلی را با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی» با حضور آیت الله اراکی و حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می کنند. 🔹برگزاری دوره برای برادران به صورت حضوری و مجازی و برای خواهران به صورت مجازی خواهد بود. 🔻 مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه: @khalghepool ◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📌لیلة الرغائب 🌀فضیلت لیلة الرغائب و اعمال آن در بیان سید بن طاووس(ره)👇👇👇 @almorsalaat
📝نماز لیله الرغائب و ثواب آن از کتاب اقبال الاعمال 🔰سید بن طاووس اعلی الله مقامه 📌وجدنا ذلك في كتب العبادات مرويا عن النبي ص و نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله فقال في جملة الحديث‏ عَنِ النَّبِيِّ ع فِي ذِكْرِ فَضْلِ شَهْرِ رَجَبٍ مَا هَذَا لَفْظُهُ: ✅مکالمه ملائک با خدا 🔸وَ لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ جُمُعَةٍ فِيهِ [منه‏] فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَة 🔸فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي سَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَ لِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ ✅طریقه خواندن نماز امشب بین مغرب و عشا 🔹ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ صَامَ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ 🔹ثم يُصَلِّي بَيْنَ الْعِشَاءِ وَ الْعَتَمَةِ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمَةٍ 🔹يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مَرَّةً 🔹وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ 🔹وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ مَرَّةً 🔹فَإِذَا فَرَغَ مِنْ صَلَاتِهِ صَلَّى عَلَيَّ سَبْعِينَ مَرَّةً يَقُولُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ [الْهَاشِمِيِ‏] وَ عَلَى آلِهِ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ وَ يَقُولُ فِي سُجُودِهِ سَبْعِينَ مَرَّةً سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ 🔹ثُمَّ يَرْفَعُ رَأْسَهُ وَ يَقُولُ [سبعین مره] رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ 🔹ثُمَّ يَسْجُدُ سَجْدَةً أُخْرَى فَيَقُولُ فِيهَا مِثْلَ مَا قَالَ فِي السَّجْدَةِ الْأُولَى 🔹ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَتَهُ [فِي سُجُودِهِ‏] فَإِنَّهُ تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى ✅ثواب نماز امشب 🔸ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يُصَلِّي عَبْدٌ أَوْ أَمَةٌ هَذِهِ الصَّلَاةَ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ جَمِيعَ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ كَانَتْ ذُنُوبُهُ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ وَ عَدَدَ الرَّمْلِ وَ وَزْنَ الْجِبَالِ وَ عَدَدَ وَرَقِ [أوراق‏] الْأَشْجَارِ 🔸وَ يُشَفَّعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي سَبْعِ مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ مِمَّنْ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ 🔸فَإِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةِ نُزُولِهِ إِلَى قَبْرِهِ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ ثَوَابَ هَذِهِ الصَّلَاةِ بِوَجْهٍ طَلِقٍ وَ لِسَانٍ ذَلِقٍ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَبْشِرْ فَقَدْ نَجَوْتَ مِنْ كُلِّ شِدَّةٍ فَيَقُولُ مَنْ أَنْتَ فَمَا رَأَيْتُ أَحْسَنَ وَجْهاً مِنْكَ وَ لَا شَمِمْتُ رَائِحَةً أَطْيَبَ مِنْ رَائِحَتِكَ فَيَقُولُ يَا حَبِيبِي أَنَا ثَوَابُ تِلْكَ الصَّلَاةِ الَّتِي صَلَّيْتَهَا لَيْلَةَ كَذَا فِي بَلْدَةِ كَذَا فِي شَهْرِ كَذَا فِي سَنَةِ كَذَا جِئْتُ اللَّيْلَةَ لِأَقْضِيَ حَقَّكَ وَ آنَسَ وَحْدَتَكَ وَ أَرْفَعَ عَنْكَ وَحْشَتَكَ 🔸فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ ظَلَّلْتُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى رَأْسِكَ وَ إِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ الْخَيْرَ مِنْ مَوْلَاكَ أَبَداً. 📚اقبال الاعمال. ج 2. ص 632 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | جوانان و نوجوانان در بهره‌‌بردن از نماز، از همه جلوترند 🔺 پیام رهبر انقلاب به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز: نمازگزار به اندازه‌ی ظرفیت خود از نماز بهره میبرد، ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ دل جوان و نوجوان آمادگی افزونتری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش میکند. پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرزگویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه‌ئی را که بر دوش آنهاست بشناسند. 📥 متن کامل پیام: https://khl.ink/f/51813
سبعه سیاره و ثوابت در نجوم_01.mp3
4.86M
🎙| اشاره ای به مساله سبعه سیاره و ثوابت نزد علماء نجوم/ اشکال غربی ها و مستشرقین به بزرگان نجوم‌ وارد نیست/ این مطلب را بطلمیوس گفته است. 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. دی ماه 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰تماشاچی و بازیکن در نظام آموزشی 🌀شاید بتوان گفت یکی از مهمترین مشکلات نظام آموزشی حوزه های علمیه، بودن طلبه است. 🌀طلبه در عمده مسیر تحصیل خود، استاد را تماشا می‌کند. استاد، متن درس را پیش مطالعه می کند، محتوا را در کلاس توضیح میدهد و بر متن تطبیق می کند، در مورد محتوا فکر می کند و اشکالاتی که به ذهنش می رسد، بیان می کند و گاهی حاصل تحقیقات خود را به عنوان شرح یا حاشیه منتشر می کند و طلبه همه این مراحل را تماشا می کند. 🌀این مطلب تا درس خارج هم ادامه دارد. استاد، منابع و ادله را جمع آوری می کند و در کلاس ارائه می دهد و مختار خود را بیان می کند. 🌀در پایان این مراحل عملا استاد محترم رشد می کند اما از طلبه انتظار داریم که تمام این مراحل را خودش بتواند اجرا کند و پس از چند سال درس خارج به اجتهاد برسد اما نمی رسد. لذا این نظام، نوعا و است. ✅ این واضح است که ، ، ، ، نظرات، ، عبارات کتب، و ... همگی مسائل هستند که تا شخصی در عمل آنها را انجام ندهد، یاد نمیگیرد. ✅به نظر می رسد که نظام آموزشی باید از این جهت تغییر اساسی کند و طلبه خودش در تمام مراحل فعال باشد و استاد او را هدایت و راهبری کند. 🌀البته ناگفته نماند که در برخی مراحل آموزشی خصوصا سالهای اولیه، نقش استاد پررنگتر است ولی نباید تا پایان ادامه یابد. 🕑ترسیم چگونگی محوریت نقش طلبه در تمام مراحل تحصیل و بازسازی نظام آموزشی بر این اساس مجال دیگری را می طلبد. ✍محسن ابراهیمی ۰۱/۱۱/۰۴ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
018-Osul-14011108.MP3
21.58M
🎙| ادامه مبحث وضع و نگاه صحیح به آن/ اشاره ای به مساله مهم ادله معارف و کیفیت استظهار از آنها 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 8/11/1401() 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
022-FeqhFarhang-14011108..MP3
51.76M
🎙| فقه فرهنگ و‌ فقه تربیت جزء کلان فقه ها میباشند/ فرهنگ از جنس حاصل مصدر است نه مصدر/ جنس دستور و باید در حوزه فرهنگ با بایدهای متعارف فردی متفاوت است/ لازم است به دو ساحت فقه فرهنگ و فلسفه فرهنگ ملتفت باشیم 🎙استاد علی فرحانی 📚فقه فرهنگ. فیضیه. 8/11/1401 () 📌تقریر کامل این جلسه را در پست پائین بخوانید.👇👇👇 @almorsalaat
💢فقه فرهنگ از کلان فقه ها است! 🌀آنچه به طور کلی در علوم انسانی و به طور خاص در فقه فرهنگ در پله اول لازم است مساله موضوع شناسی است. لهذا در فضای فقه فرهنگ هم آنچه از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است این است که ابتدائا فرهنگ را به درستی بشناسیم و تصویر صحیحی از آن داشته باشیم. 🌀آنچه در دنیای امروز به عنوان فرهنگ شناخته میشود غیر از تصویر متعارفی است که از فرهنگ وجود دارد. در نگاه متعارف معمولا آنچه در قالب فرهنگ ارائه میشود، اخلاق اجتماعی و از سنخ کتاب العشرة است در حالی که ماهیت فرهنگ کاملا متفاوت است. 🌀اخلاق اجتماعی و آداب العشره از سنخ تجویز و توصیه های متعارف اند و در فضای مستحبات و مکروهات و واجبات و محرمات تنفس میکنند و با گزاره هایی همچون «سوء ظن نداشته باش» « با همسایه و رفیق به این شکل معاشرت کن» کار میکنند. این در حالی است که فرهنگ اساسا از نوع این سنخ دستورات و توصیه ها نیست. 🌀به عبارت دیگر فرهنگ از جنس حاصل مصدر است نه از جنس مصدر و باید و نباید های فردی. آنچه به عنوان فرهنگ در فضای امروز دنیا مطرح است و حدود سال 1900 میلادی توسط شخصی به نام تایلور مطرح شد، از جنس حاصل مصدر است. 🌀لذا نباید فرهنگ را با اخلاق و فقه اخلاق اشتباه گرفت ولو اخلاق اجتماعی باشد. حال اگر با این نگاه به فرهنگ بنگریم منابع کثیری در اسلام برای آن وجود دارد و بلکه باید گفت منابع ما مشحون از این دست مطالب و مباحث است که البته نیاز به بررسی و تحقیق دارد. 🌀به طور مثال در تاریخ سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه ضبط شده است که ایشان در کمترین زمان ممکن، برادری و مساوات بین مهاجرین و انصار ایجاد کردند. 🌀 و یا اینکه پیامبر اکرم صوات الله علیه، فرهنگ برخورد با زن مطلقه را عوض کردند. 🌀با این نگاه مشخص میشود که حتی برخی از سخت ترین احکام مانند قصاص هم از سنخ احکام فرهنگ ساز اند و در آیه «لکم فی القصاص حیاة» حیات بدون فرهنگ شکل نمیگیرد و البته قصاص هم در آن نقش دارد. 🌀و یا مثلا جنس روایات «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» جنس روایات فرهنگ ساز است. 🌀لذا این سنخ مباحث در باب فرهنگ که ناظر به «شدن ها» در جامعه است غیر از بایدهایی از سنخ بایدهای صلوات نافله است که نهایتا خیلی ها هم به آن ملتزم نیستند. 🌀یعنی آنچه در دنیای امروز به عنوان فرهنگ شناخته میشود از جنس «فقه مندوبات و مکروهات و فقه اخلاق و فقه تجویزی و دستوری» نیست و فرهنگ هم در کلمات مقام معظم رهبری با همین دقت و به همین معنای صحیح اش به کار برده میشود که البته این معنای صحیح از فرهنگ هم دچار فقدان منابع نیست. 🌀لهذا مثلا بررسی مساله سوء ظن نهایتا منجر به توصیه تنزیهی یا تحریمی نسبت به سوء ظن میشود در حالی که مساله «شکل گرفتن فرهنگ خوش رفتاری و فرهنگ خوشدلی» چیز دیگری است و آنچه محل بحث فقه فرهنگ است از سنخ مساله دوم است نه از سنخ توصیه تنزیهی و تحریمی متعارف. 🌀اساسا باید گفت که فقه فرهنگ و فقه تربیت جزء می باشند. 🌀به عبارت دیگر فقه اقتصاد غیر از فرهنگ اقتصاد است. مسائلی همچون فقه اقتصاد اگرچه مسائل مستحدثه هستند اما از جنس فقه بالمعنی الاخص یعنی فقه طهارت تا دیات اند این در حالی است که فقه فرهنگ و فقه تعلیم تربیت اساسا از این جنس نیستند بلکه از جنس فقه بالمعنی الاعم است (مدار فقه بالمعنی الاعم هم ما یحتاج الیه البشر فی السعادة است) 🌀اساسا فقه بالمعنی الاخص عمدتا از افعال خرد اجتماعی یا ساحت های خاص اجتماعی بحث می کنند اما فرهنگ و تعلیم و تربیت تک ساحتی نیستند و از ساحت های متعدد شکل میگیرند و در همه این ساحت ها حاکم بر سائر فقه های خرد میشوند لذا کلان فقه اند. 🌀اگر این نگاه صحیح را از فرهنگ پیدا کردیم و موضوع شناسی به درستی شکل گرفت آن وقت است در این فضا سوالات مهم و پراهمیتی همچون نحوه «تغییر فرهنگ» و «اصلاح فرهنگ» و .... به وجود می آید که البته باید جواب آنها از منابع اسلامی استخراج شود. 🌀اما متاسفانه علم اصول فعلی از این ناحیه دچار ضعف است زیرا در فضای متعارف علم اصول لسان ادله ای که بیان ثواب و عقاب است را تبدیل به باید و نباید های متعارف (استحباب و کراهت و ...) میکنیم در حالی که لزوما لسان روایت لسانِ «باید و نباید» نیست بلکه یک است. 🌀اگر همین مساله را از ناحیه تفکیک بین باید و هست نظر کنیم باید بگوییم که: 🌀در عبارات علامه طباطبایی (به عنوان یک متن فاخر علمی) یک باید داریم که زمینه پیدایش تمام افعال اختیاری انسان است و افعال انسان متوقف بر این باید شخصی است. 🌀اما باید ملتفت باشیم این سنخ بایدها علوم انسانی را نمی سازند بلکه علوم انسانی حاصل از بایدهای اجتماعی است نه بایدهای فردی متعارف. 🌀لذا فرهنگ هم که از جنس حاصل مصدر است ولو نهایتا ذیل باید و نبایدها جای میگیرد اما نه از جنس باید های فردی متعارف بلکه از جنس باید های کلان و اجتماعی. 🌀با این نگاه مشخص میشود که ، هم دارد که از هست های فوقانی این سنخ بایدها سخن میگوید. 🌀البته باید همه ساحت های این عرصه اعم از ساحت های بنیادین و ساحت های فقهی و ساحت های میدانی بررسی و تحقیق شوند و صرف تمرکز بر یک ساحت مثمر ثمر نیست. ✍️احسان چینی پرداز 8/11/1401 (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
علوم انسانی حاصل از بایدهای اجتماعی است نه بایدهای فردی متعارف 🔻حجه الاسلام والمسلمین علی فرحانی در درس فقه فرهنگ مطرح کرد؛ 📚 اخلاق اجتماعی و آداب العشره از سنخ تجویز و توصیه های متعارف اند و در فضای مستحبات و مکروهات و واجبات و محرمات تنفس می‌کنند و با گزاره هایی همچون «سوء ظن نداشته باش» « با همسایه و رفیق به این شکل معاشرت کن» کار می‌کنند. این در حالی است که فرهنگ اساسا از نوع این سنخ دستورات و توصیه ها نیست. 📚 نباید فرهنگ را با اخلاق و فقه اخلاق اشتباه گرفت ولو اخلاق اجتماعی باشد. حال اگر با این نگاه به فرهنگ بنگریم منابع کثیری در اسلام برای آن وجود دارد. بلکه باید گفت منابع ما مشحون از این دست مطالب و مباحث است که البته نیاز به بررسی و تحقیق دارد. 📚 اساسا فقه بالمعنی الاخص عمدتا از افعال خرد اجتماعی یا ساحت های خاص اجتماعی بحث می کنند اما فرهنگ و تعلیم و تربیت تک ساحتی نیستند و از ساحت های متعدد شکل می‌گیرند و در همه این ساحت ها حاکم بر سائر فقه های خرد می‌شوند؛ از این روی از فقه کلان محسوب می‌شود. 📚 در فضای متعارف علم اصول فعلی لسان ادله ای که بیان ثواب و عقاب است را تبدیل به باید و نباید های متعارف (استحباب و کراهت و ...)، تبدیل می‌کنیم در حالی که لزوما لسان روایت لسانِ «باید و نباید» نیست بلکه یک لسانِ فرهنگ ساز است؛ از این جهت علم اصول دچار ضعف است می‌باشد. 🌐 ادامه مطلب: http://ihkn.ir/?p=31595 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰رساله نور وحدت 🔰همراه با تعلیقه علامه طباطبایی 🌀عارف بزرگوار، مرحوم آیت الله شیخ علی آقا پهلوانی ( سعادت پرور) قدس سره: 🌀مرحوم استاد، علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه برای سالکین متوسط عنایت زیادی داشتند که «» خوانده شود و آنان را بیشتر متوجه فکر در وحدت بکنند. 🌀از استاد سوال شد که چه احتیاج است به فکر در وحدت کردن؟ همان اعمال شرعیه، خود، شخص را به مقصد می رساند. 🌀استاد فرمودند: 🌀فکر در وحدت، یعنی و توجه به حق. اعمال شرعیه بدون آن منتج نیست؛ یک عمر کسی خدا را کنار قرار دهد و خود را کنار، و عبادت حق کند؛ این جز بُعد چیزی نتیجه نمی دهد؛ باید مراقبه و به آن طوری که شایسته ی اوست باشد تا نتیجه بخش باشد. ♨️لینک دانلود رساله نور وحدت👇👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/174 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
🔴 مرحله اول از طرح بینش مطهر ⬅️ویژه ی طلاب (برادران) 🎙مدرس:حجت الاسلام محسن ابراهیمی 🕑زمان شروع: پنجشنبه ۱۳بهمن ساعت۱۶ 🔰مکان: خاکفرج، میدان الهادی، حوزه علمیه الهادی (ع) ✅جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی خود را به آیدی زیر ارسال کنید 👇👇👇 @Admin_kosarenoor_ardebil ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
023-FeqhFarhang-14011109..mp3
45.87M
🎙| فقه نظامات در نگاه فقهاء و در بیان شهید صدر (ره)/ اشاره ای به فقه اهل سنت از منظر فقه نظامات/لزوم موضوع شناسی صحیح و دسته بندی منابع‌ و‌ رسیدن به حجیت/ سبک شیخ طوسی در حل مسائل زمان خود و طریقه ایشان در تجمیع منابع و افتاء باید مدنظر باشد/ این نگاه عمیق و فقیهانه را میتوان در بیانات آیت الله اراکی و آیت الله اعرافی مشاهده کرد. 🎙استاد علی فرحانی 📚فقه فرهنگ. فیضیه. 9/11/1401 () 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 نمی تواند بی تفاوت باشد/ باید نظر اسلام معلوم شود/ اینها را نمیشود استفتاء کرد و جواب داد/ مطالعات زیادی لازم دارد/ ما خیلی باید کار کنیم! 🔰رهبر معظم انقلاب 💢مگر می تواند بی تفاوت بماند در اینکه آیا ما با کشورهای جهان رابطه داشته باشیم یا نه. رابطه ی بین کشورهای گوناگون جهان یکسان است یا کشورهای اسلامی و غیر اسلامی فرق دارد؟ 💢خب، شما ممکن است همین جوری بگویید که خب، معلوم است که کشور های اسلامی مقدم است. حالا اگر یک کشور اسلامی منش و روشی داشت که برای جامعه اسلامی مضرتر است تا آن کشور غیر اسلامی چه، حالا چه؟ 💢این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این را نوشت؛ ، آگاهی های زیادی لازم است. 1⃣اصلا کشورها و ملت ها چند دسته اند، در رابطه ی با نظام اسلامی و کشور اسلامی و با هر کدام چگونه باید رفتار کرد؟ 2⃣آیا در مبادلات اقتصادی ما و کشورها، حق داریم به عنوان دولت اسلامی، آن کشورهای دیگر را استعمار کنیم یا نه؟ یک سوال است. 3⃣اگر سرمایه گذاری ما ، برای ما یک سودی از آن کشور عائد کرد، آیا این سود حلال است یا نه؟ 4⃣اگر چنانچه سرمایه گذاری نکردیم، یک قدرت ظالمی رفت آنجا سرمایه گذاری کرد که سرمایه گذاری ما می توانست جلوی آن را بگیرد چطور؟ 5⃣آیا جایز است ما منابع و درآمدهای کشورمان را ببریم یک کشور دیگر خرج کنیم یا نه؟ 6⃣اگر جایز است تا چه حد و در چه جور کشوری؟ اسلامی یا غیر اسلامی، یا فقط اسلامی؟ 7⃣اگر تمسک ما به احکام و اصول اسلامی موجب بشود که ما یک جا ارتباطمان با یک کشوری به هم بخورد آیا آن احکام را باید رعایت بکنیم یا نه؟ 💢اینها آنقدر و است که اصلا وقتی انسان نگاه کند، میبیند که ما خیلی باید کار کنیم، در زمینه ی پاسخ گرفتن اینها از اسلام. 💢خب، حالا البته بعضی ها ممکن است بگویند آقا، این چه سوال هایی است که شما میکنید، خب معلوم است، این ها جوابش معلوم است. می شود همه ی این ها را در مجلس جواب داد. 💢بله، می شود به استحسان. لیس من مذهبنا القیاس، اسلام چه می گوید، آیات قرآن چه می گوید، احادیث چه می گوید؟کِی دسته بندی شده اینها، کی استنباط شده؟ باید بشود. 📚بیانات 4/1/1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
024-FeqhFarhang-14011110.mp3
46.49M
🎙| لزوم موضوع شناسی صحیح نسبت به شبکه مسائل مستحدثه/ سبک‌ موضوع شناسی در فقه نظامات/ لزوم تجمیع منابع با نظر به موضوع محل بحث/ لزوم کار پژوهشی و گروهی در حل مسائل مستحدثه/ اهمیت موضوع فقه المرأة و لزوم تجمیع منابع آن و استنباط از ادله 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/11/1401 () 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ احساس درونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در روز ورود حضرت امام خمینی به کشور 🔻رهبرانقلاب: روز ورود امام همه خوشحال بودند، می‌خندیدند. بنده از نگرانی بر آنچه که برای امام ممکن است پیش بیاید، بی‌اختیار اشک می‌ریختم و نمی‌دانستم که برای امام ممکن است چه پیش بیاید؛ چون یک تهدیدهایی هم وجود داشت. 🔹بعد رفتیم وارد فرودگاه شدیم. با آن تفاصیل امام وارد شدند. به‌مجرد اینکه امام ظاهر شد، نگرانی‌ها و اضطراب ما به‌کلی برطرف شد. یعنی امام با آرامش خودشان به بنده و شاید به خیلی‌های دیگر که نگران بودند، آرامش بخشیدند. 🔹وقتی‌که بعد از سال‌های متمادی، امام را من زیارت می‌کردم آنجا، ناگهان خستگیِ این چندساله مثل اینکه از تن آدم خارج می‌شد. احساس می‌شد که همۀ آن آرزو‌ها مجسم شده در وجود امام و با کمال صلابت و با یک تحقق واقعی و پیروزمندانه، اینجا درمقابل انسان تبلور پیدا کرده.۶۲/۱۰/۲۴ 🔺در واقع «فَاِذا دَخَلتُموهُ فَاِنَّکم غالِبونَ» با ورود امام همان مطلبی که خدای متعال به اصحاب موسی فرمود، در مورد اصحاب امام بزرگوار ما تحقق پیدا کرد. وقتی وارد شد، خدای متعال غلبه را ثبت کرد و تمام شد. ۷۵/۱۱/۱۲ 🌹 💻 Farsi.Khamenei.ir
📌حضرت امام، روح جمهوری اسلامی است/ بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام ناشناخته مانده است/ امام در طول تاریخ ما یک شخصیت بی نظیر است 🔰مقام معظم رهبری ◽️امام بزرگوار، است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی‌توجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند. 💢هر چه گویم عشق را شرح و بیان 💢چون به عشق آیم خجل باشم از آن ◽️بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمی‌شناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند ◽️اوّلین نکته‌ای که درباره‌ی امام باید عرض کرد، مسئله‌ی رهبری است که حالا من درباره‌ی این رهبری بعداً یک توضیحی عرض میکنم. ◽️انقلاب اسلامی، انقلابی است که هم به جنبه‌ی مادّی انسان و هم به جنبه‌ی معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است. ◽️آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون‌ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! ❇️یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همه‌ی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم. 1⃣اوّلاً پاک و پرهیزکار بود؛ امام یک شخصیّتی بود به معنای واقعی کلمه و پرهیزکار و پاک. 2⃣ثانیاً اهل معنویّت و حالات عرفانی بود؛ اهل معنویّت بود، اهل حالات عرفانی بود، اهل گریه‌ی سحر بود. مرحوم آقای حاج احمد آقا به بنده گفت سحرها که امام بلند میشوند و در نماز و در دعا گریه میکنند، این دستمال معمولی‌ای که ایشان دارند کفاف نمیدهد، برای ایشان حوله میگذاریم؛ حوله‌ی دست و رو خشک‌کنی برای اشک! اهل این معنویّتها بود. 3⃣اهل لطافت روحی بود؛ این کتابهای معنوی امام مثل آداب‌الصّلاة، مثل شرح حدیث [جنود] عقل و جهل را امام تقریباً در جوانی یا اوایل میانسالی ــ حدود چهل‌سالگی ــ نوشته بود؛ از جوانی این جور بود. 4⃣امام جمع کرده بود بین و ؛ هم حماسه‌ساز بود، هم دارای معرفت و معنویّت بود. 5⃣از لحاظ اخلاقی به معنای واقعی کلمه شجاع بود... شجاع بود به معنای واقعی کلمه. 6⃣دارای حکمت و عقلانیّت بود، اهل محاسبه بود؛ کار را بدون محاسبه انجام نمیداد و اقدام نمیکرد، محاسبه میکرد؛ و وقتی در این محاسبه به یک نتیجه‌ای میرسید، با کمال قاطعیّت آن را انجام میداد، و تردید و تزلزل در کارش وجود نداشت. 7⃣هرگز مأیوس نمیشد؛ این همه حوادث در همان سالهای اوّل انقلاب رخ داد ــ این شهادتها، شهادتهای دسته‌جمعی، حوادث گوناگون ــ [ولی] مطلقاً در دل امام این تاثیر را نگذاشت که ایشان را مأیوس بکند 8⃣به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود، صادق بود؛ هم با خدا صادق بود، هم با مردم صادق بود. به وعده‌ی خود، به عهد خود پایبند بود. 9⃣بسیار منظّم و وقت‌شناس بود 9⃣اهل توکّل به معنای واقعی بود؛ وعده‌ی الهی را قبول داشت و به وعده‌ی خدا اطمینان داشت. وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللَهِ فَهُوَ حَسبُه مصداق واقعی این جمله بود. 🔟مبارز بود؛ 📚گزیده بیانات سی و سومین سالگرد امام خمینی. 14/3/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
خیار عیب و ارش.mp3
7.75M
🎙| توضیح خیار عیب و أرش در نگاه فقهاء/ أرش، اعتبار شرعی است نه عقلائی/ علت اختصاص أرش به عیب/ علت اختصاص أرش به بیع/ نحوه محاسبه أرش در فقه 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. ج 3. تدریس سال 94 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰شیخ اعظم انصاری (ره) 💢و يُحتَمل أن يُفصَّل بين الخيارات المختصّة بالبيع، فلا تجري؛ لاختصاص أدلّتها بما وُضِع على اللزوم من غير جهة الخيار، و بين غيرها- كخيار الغبن و العيب - فتجري؛ لعموم أدلّتها. و أمّا حكم الخيار بعد اللزوم، فسيأتي بعد ذكر المُلزِمات إن شاء اللّه 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✴️امتناع امام (ره) از قبول مرجعیت به همه نشان داد که درس اخلاق او فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔰مقام معظم رهبری 🔸همين امام بزرگوارى كه ديديد دنيايى را متوجّه خود كرد و مشت او آن‌چنان گنجايش داشت كه ميتوانست بشريّت را در مشت بگيرد، رساله نداد و رفت در خانه نشست. هرچه اصرار كردند، رساله نداد. 🔸بنده خودم جزو كسانى بودم كه به ايشان عرض كردم. ايشان آن وقت جواب نميداد و فقط ميفرمود: آقايان هستند. تا اينكه بالاخره يك عدّه رفتند و ايشان را وادار كردند. فتاوى ايشان معلوم بود؛ رساله‌ى ايشان را تنظيم كردند و بيرون دادند. 🔸در سال 1340 مرحوم آيت‌الله بروجردى - مرجع تقليد - درگذشت. مراجع بزرگوارى بودند كه مطرح شدند و دوستانشان نام آنها را مى‌آوردند. اينجا صحنه‌اى شد براى اينكه اين مرد - امام بزرگوار - به همه نشان دهد اين درس اخلاقى كه ميگفته است، فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔸همه ديدند، همه فهميدند و تصديق كردند كه اين مرد از مقام و از مطرح شدن براى رياست - حتّى اگر آن رياست، مرجعيّت باشد كه يك رياست روحانى و معنوى است - روى‌گردان است و براى مقام و منصب و رتبه و شخصيّت، هيچ‌گونه تلاشى نميكند؛ بلكه اگر ديگران هم بخواهند براى مطرح كردنش تلاش كنند، تا آنجايى كه بتواند، مانع ميشود. 📚بیانات 78/3/14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b