eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
576 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐| سابقه شیعه از اول تدوین فقه است. اما (در مقام نظر و عمل) بر اساس این فقه، برای اولین بار توسط امام خمینی (ره) انجام شد. 🎙مقام معظم رهبری ▫️فقه سياسى در شيعه، سابقه‌اش از اولِ تدوين فقه است. يعنى حتّى قبل از آنكه فقه استدلالى در قرن سوم و چهارم تدوين بشود - در عهد روايات - فقه سياسى در مجموعه‌ى فقه شيعه حضور روشن و واضحى دارد؛ كه نمونه‌اش را شما در روايات مى‌بينيد. ◽️همين روايت «تحف‌العقول» كه انواع معاملات را چهار قسم مى‌كند، يك قسمش سياسات است - امّاالسّياسات - كه خب، در آنجا مطالبى را بيان مى‌كند. در اين روايت و روايات فراوان ديگر، شاخصها ذكر مى‌شود. اين روايت معروف صفوان جمّال: «كلّ شىء منك حسن جميل الّا اكرائك الجمال من هذا الرّجل» و ديگر رواياتى كه فراوان است، از اين قبيل است. بعد كه نوبت به عصر تدوين فقه استدلالى مى‌رسد - دوران شيخ مفيد و بعد از ايشان - باز انسان مشاهده مى‌كند كه فقه سياسى در آنجا وجود دارد؛ در ابواب مختلف، آن چيزهائى كه مربوط به احكام سياست و اداره‌ى جامعه است، در اينها هست. بنابراين سابقه‌ى فقه سياسى در شيعه، سابقه‌ى عريقى است؛ ▫️ليكن يك چيز جديد است و آن، نظام‌سازى بر اساس اين فقه است؛ كه اين را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ايشان كس ديگرى از اين ملتقطات فقهى در ابواب مختلف، يك نظام به وجود نياورده بود. اولْ كسى كه در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - يك نظام ايجاد كرد، امام بزرگوار ما بود؛ كه مردم‌سالارى دينى را مطرح كرد، مسئله‌ى ولايت فقيه را مطرح كرد. بر اساس اين مبنا، نظام اسلامى بر سر پا شد. ▫️اين، اولين تجربه هم هست. چنين تجربه‌اى را ما در تاريخ نداريم؛ نه در دوران صفويه داريم، نه در دوره‌هاى ديگر. اگرچه در دوران صفويه كسانى مثل «محقق كركى» ها وارد ميدان بودند، اما از اين نظام اسلامى و نظام فقهى در آنجا خبرى نيست؛ حداكثر اين است كه قضاوت به عهده‌ى يك ملائى، آن هم در حد محقق كركىِ با آن عظمت بوده است؛ ايشان مى‌شود رئيس قضات، تا مثلاً قضات را معين كند؛ بيش از اينها نيست؛ نظام حكومت و نظام سياسى جامعه بر مبناى فقه نيست. ايجاد نظام، كارى است كه امام بزرگوار ما انجام داد. 📚بیانات 17/06/90 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| ماه مبارک رمضان در بیان امام خمینی 🎙امام خمینی(ره) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢آیت الله قاضی در ماه رمضان 💠مرحوم قاضى از مجتهدين عظام بود،ولى مقيّد بودند كه در منزل خود درس بگويند؛و دوره‌هائى از فقه درس داده‌اند. 💠و نماز جماعت را نيز براى شاگردان خود در منزل اقامه مى‌نموده‌اند،و نماز ايشان بسيار با طمأنينه بود و طول مى‌كشيد. و پس از نماز مغرب كه در اوّل استتار شمس تحت الاُفق اقامه مى‌كردند،تا وقت عشاء به تعقيبات مغرب مى‌پرداختند؛و قدرى طول مى‌كشيد. 💠در ماه مبارك رمضان شاگردان براى ادراك نماز مغرب بجماعت ايشان مى‌رفتند،و چون بعضى تا ذهاب حُمرۀ مشرقيّه از سَمت الرّأس مبادرت به نماز نمى‌كردند،لذا از ايشان تقاضا مى‌كردند كه قدرى صبر كنند؛و ايشان هم صبر مى‌كردند،ولى سماور روشن بود و مرحوم قاضى بمجرّد استتار قرص،افطار مى‌كرده‌اند. 💠در دهۀ اوّل و دوّم ماه رمضان،مجالس تعليم و انس در شب‌ها بود؛در حدود چهار ساعت از شب گذشته شاگردان بمحضر ايشان مى‌رفتند و دو ساعت مجلس طول مى‌كشيد. ولى در دهۀ سوّم،مجلس تعطيل بود و مرحوم قاضى ديگر تا آخر ماه رمضان ديده نمى‌شدند؛و هر چه شاگردان بدنبال ايشان مى‌گشتند در نجف،در مسجد كوفه،در مسجد سهله،و يا در كربلا،ابداً اثرى از ايشان نبود. و اين رويّۀ مرحوم قاضى در همه سال بود تا زمان رحلت . 📚مهرتابان(علامه طهرانی) ص 26-27 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
تفکر فلسفی آخوندmp3_01_01_01.mp3
1.71M
🔊| اشاره ای به سلسله اساتید و حکماء تهران/ استفاده مرحوم آخوند خراسانی از این سلسله حکماء 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
✍سلسله نشست‌های معرفتی در ماه مبارک رمضان (موسسه جوانان آستان قدس رضوی) 1⃣موضوع: مهدویت در آیینه عرفان 🎙با حضور استاد علی فرحانی 📅23 و 24 اسفند (چهارشنبه شب و پنجشنبه شب) 🕤ساعت ۲۱:۳۰ 📍مشهد مقدس. مجتمع دانشجویی امام رضا علیه‌السلام @Aqr_Javanan @almorsalaat
المرسلات
#شب_جمعه #روضه #ماه_رمضان #المرسلات #استاد_علی_فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eita
. 💢السلام علیک یا اباعبدالله ◽️گریه کردم بس که از داغ تو بیمارم حسین ◽️تار می بیند دو چشمان عزادارم حسین ◽️می نشیند با شروع روضه چشمانم به اشک ◽️تا ابد این رزق را از مادرت دارم حسین 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقاهت عرفاء بزرگ.mp3
5.39M
🔊| نکاتی پندآموز در مورد شخصیت بزرگ محقق اصفهانی(ره)/ فقاهت بزرگانی از عرفاء همچون ملاحسینقلی همدانی و سید احمد کربلائی و آیت الله قاضی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#انسان_شناسی| مکلف به واقع یا مکلف به اوامر و نواهی شرعیه؟ آیا علامه طباطبایی، اثر وضعی را قبول ندا
. 📌لزوم‌ متابعت از شریعت در مسیر کمال/ فرار من الأشق الی الأسهل 🎙علامه طباطبایی ◽️و من هنا ربما يوجد عند بعض أهل هذا الطريق وجوه من الرياضات و مسالك مخصوصة، لا تكاد توجد أو لا توجد فى مطاوى الكتاب و السنّة، و لم يشاهد فى سيرة رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله- و الأئمة من أهل بيته- عليهم السّلام-. ◽️و ذلك كلّه بالبناء على ما مرّ ذكره، و انّ المراد هو العبور و الوصل بأىّ نحو أمكن بعد حفظ الغاية. و كذلك الطرق الماثورة عن غير المسلمين من متالّهى الحكماء و أهل الرياضة، كما هو ظاهر لمن راجع كتبهم، أو الطرق الماثورة عنهم. ◽️لكنّ الحقّ الذى عليه أهل الحقّ، و هو الظاهر من الكتاب و السنة انّ شريعة الإسلام لا يجوّز التوّجه إلى غير اللّه- سبحانه- للسالك إليه- تعالى- بوجه من الوجوه، و لا الاعتصام بغيره- سبحانه- إلّا بطريق أمر بلزومه و أخذه. ◽️و إنّ شريعة الاسلام لم تهمل مثقال ذرّة من السعادة و الشقاوة إلّا بيّنتها، و لا شيئا من لوازم السير إلى اللّه- سبحانه- يسيرا أو خطيرا إلّا أوضحتها؛ فلكلّ نفس ما كسبت و عليها ما اكتسبت. ◽️قال سبحانه: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» ◽️و قال سبحانه: «وَ لَقَدْ ضَرَبْنا لِلنَّاسِ فِي هذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ» ◽️و قال سبحانه: «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» ◽️و قال سبحانه: «لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ◽️إلى غير ذلك؛ و الأخبار فى هذا المعنى من طريق أهل البيت مستفيضة بل متواترة. ◽️و ممّا يظهر انّ حظّ كلّ امرء من الكمال بمقدار متابعته للشرع، و قد عرفت انّ هذا الكمال أمر مشكّك ذو مراتب. و نعم ما قال بعض أهل الكمال انّ الميل من متابعة الشرع إلى الرياضات الشاقة، . فانّ اتّباع الشرع قتل مستمرّ للنفس، دائمى ما دامت موجودة؛ و الرياضة الشاقة قتل دفعى، و هو أسهل ايثارا. ◽️و بالجملة، فالشرع لم يهمل بيان كيفية السير من طريق النفس. 📚رساله الولایة. ص 41 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هیچ کس از مراتب حکم آخوند تخطی نکرده است_01.mp3
1.91M
🔊| در میان اصولیین نجف اشرف، هیچ کس نتوانسته است مراتب حکم آخوند را به صورت کامل کنار بگذارد 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️نیت چیست؟ ❇️علت «النیه افضل من العمل» چیست؟ ❇️طریق تصحیح و اخلاص در نیت چیست؟ 🎙امام خمینی(ره) 💠و ببايد دانست كه تخليص نيت از تمام مراتب شرك و ريا و غير آن، و مراقبت و ابقاء بر آن، از امور بسيار مشكل و مهم است، بلكه بعض مراتب آن جز براى خلّص اولياء اللّه ميسر و ميسور نيست، زيرا كه نيت عبارت است از اراده باعثه به عمل، و آن تابع غايات اخيره است، چنانچه اين غايات تابع ملكات نفسانيه است كه باطن ذات انسان و شاكله آن را تشكيل دهد. 💠كسى كه داراى حب جاه و رياست است و اين حب ملكه نفسانيّه و شاكله روح او شده است، غايت آمال او رسيدن به آن مطلوب است، و افعال صادره از او تابع آن غايت است و داعى و محرك او همان مطلوب نفسانى است و اعمال او براى وصول به آن مطلوب از او صادر گردد. 💠مادامى كه اين حب در قلب اوست، عمل او خالص نتواند شد. و كسى كه حب نفس و خود خواهى ملكه و شاكله نفس اوست، غايت مقصد و نهايت مطلوب او رسيدن به ملايمات نفسانيه است و محرك و داعى او در اعمال همين غايت است، چه اعمال او براى وصول به مطلوبات دنيويه باشد، يا مطلوبات اخرويه از قبيل حور و قصور و جنّات و نعم آن نشئه. بلكه مادامى كه انانيت و خودخواهى و خود بينى در كار است، اگر براى تحصيل معارف و كمالات روحيه نيز اقدامى كند يا قدمى زند، براى خود و نفسانيت خويش است، و آن نيز خود خواهى است نه خدا خواهى. و معلوم است خود خواهى و خدا خواهى با هم جمع نشود. بلكه اگر خدا را خواهد، براى خود خواهد و غايت مقصد و نهايت مطلوب خود و نفسانيت است. 💠پس، معلوم شد كه تخليص نيت از مطلق شرك كار بسيار بزرگى است كه از هر كس نيايد، و كمال و نقص اعمال تابع كمال و نقص نيّات است، زيرا كه نيّت صورت فعليه و جنبه ملكوتيه عمل است، چنانچه اشاره به آن نموديم. 💠و در حديث شريف اشاره به همين مطالب مى‏نمايد آنجا كه فرمايد: و النّيّة أفضل من العمل. ألا، و إنّ النّيّة هي العمل. «نيت از عمل افضل است، بلكه نيت تمام حقيقت عمل است.» و اين مبنى بر مبالغه نيست، چنانچه بعضى احتمال داده‏اند، بلكه مبنى بر حقيقت است، زيرا نيت صورت كامله عمل و فصل محصّل او است، و صحت و فساد و كمال و نقص اعمال به آن است. 💠چنانچه عمل واحد به واسطه نيت گاهى تعظيم و گاهى توهين است، و گاهى تامّ و گاهى ناقص است، و گاهى از سنخ ملكوت اعلى و صورت بهيّه جميله دارد، و گاهى از ملكوت اسفل و صورت موحشه مدهشه دارد. ظاهر نماز على بن أبي طالب، عليه السلام و نماز فلان منافق در اجزاء و شرايط [و] صورت ظاهرى عمل هيچ تفاوتى ندارد، ليكن آن يك با آن عمل معراج إلى اللّه كند و صورتش ملكوت اعلى است، و ديگرى با آن عمل به جهنم سقوط كند و صورتش ملكوت اسفل است و از شدت ظلمت شبيه ندارد. به واسطه چند قرص نان جوين كه خانواده عصمت (ع) در راه خدا مى‏دهند، چندين آيه خداى تعالى در مدح آنها فرو مى‏فرستد 💠جاهل گمان مى‏كند دو سه روز گرسنگى و غذاى خود را به فقرا دادن امر مهمى است. با اين كه صورت اين قبيل اعمال از هر كس مى‏شود صادر شود و چيز مهمى نيست، اهميت آن به واسطه قصد خالص و نيت صادقانه است. روح عمل قوى و لطيف و از قلب سليم صافى صادر است كه داراى اين قدر اهميت است. 💠صورت ظاهر نبى اكرم، صلّى اللّه عليه و آله، و ساير مردم فرقى نداشت، و لهذا بعضى از اعراب غريب كه به حضور مباركش مى‏رسيدند و آن حضرت با جمعى نشسته بودند، مى‏پرسيدند: كدام يك پيغمبر هستيد؟ آنچه پيغمبر (ص) را از غير ممتاز مى‏كند، روح بزرگ قوى لطيف آن سرور است، نه جسم مبارك و بدن شريفش. 💠...پس، تمام حقيقت اعمال همان صور اعمال و جنبه ملكوتيه آنها است كه نيت است. و از اين بيان معلوم شد كه حضرت صادق، عليه السلام، در اين حديث شريف اوّل نظر به صور اعمال و مواد آنها فرموده، و فرموده است جزء صورى افضل از جزء مادى و نيت افضل از عمل است، چنانچه گوييم روح افضل از بدن است. و لازم نيايد كه عمل بى‏نيت صحيح باشد، و بدن بى‏روح بدن باشد، بلكه به تعلق نيت به عمل و روح به بدن آن يك عمل و اين يك بدن گردد. و اين معجون مختلط از نيت و عمل و روح و بدن، جزء صورى ملكوتى هر يك افضل از جزء مادى ملكى آن است. و اين معنى حديث مشهور است: نيّة المؤمن خير من عمله.و در ثانى آن حضرت نظر فرموده به فناى عمل در نيت و ملك در ملكوت و مظهر در ظاهر، و فرموده است: ألا، و إنّ النّيّة هي العمل. عمل همان نيت است، و غير نيت چيزى در كار نيست. و تمام اعمال در نيات فانى هستند و از خود استقلالى ندارند 💠... و از اينجا ظاهر شود كه طريق تخليص اعمال از جميع مراتب شرك و ريا و غير آن، منحصر به اصلاح نفس و ملكات آن است، كه آن سرچشمه تمام اصلاحات و منشأ جميع مدارج و كمالات است 📚چهل حدیث. ص 331 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b